دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۹۵
قابل توجه كساني كه دنبال مكان مناسب سرمايه گذاري مي گردند
خريداران سهام فعلي، برندگان اصلي بازار فردا
در كشورهايي مانند ايران مردم حساسيت زيادي به بحث سرمايه گذاري دارند. به عبارت ديگر علا قه سرمايه گذاري در بين مردم وجود دارد ولي به دليل اين كه فرصت مناسب سرمايه گذاري نصيب شان نمي شود ترجيح مي دهند پولشان را يا در خانه نگهدارند يا حداكثر آن را به بانك بسپارند.
اين در حالي است كه در جوامعي مثل كشور ما فرصت هاي سرمايه گذاري مطلوب و فراوان وجود دارد ولي به دليل اين كه مردم از جزئيات نحوه زمان سرمايه گذاري مناسب اطلا ع درستي ندارند بعضاً سرمايه گذاري ها به جاي اين كه سود به همراه داشته باشد ضرر را نثار جان صاحب سرمايه مي كند. در چنين وضعيتي شخص صاحب سرمايه عطاي سرمايه گذاري را تا سال هاي زيادي به لقايش مي بخشد و به عبارتي از هر نوع سرمايه گذاري فراري مي شود.
يكي از مكان هاي مناسب براي سرمايه گذاري در كشور ما بازار بورس است چراكه با هر ميزان سرمايه مي توان در اين بازار سرمايه گذاري كرد و به همان نسبت از سرمايه موردنظر سود برد.
ولي مهم ترين بحث درباره سرمايه گذاري در بورس؛ زمان، ميزان و نوع خريد سهام است.
اين كه بدانيم روند قيمت ها روبه افزايش است يا كاهش، سهام خودروسازان را بخريم يا توليد كنندگان سيمان را، و اين كه چقدر بخريم كه سود قابل لمسي را نصيبمان كند. اگر شما از آن دسته افرادي هستيد كه منتظر فرصت مناسب سرمايه گذاري هستيد بد نيست بدانيد؛در صورتي كه طي اين روزها نسبت به خريد سهام در بورس اقدام كنيد برنده خواهيد بود. چراكه در حال حاضر قيمت سهام در حد پايين قرار دارد.
رئيس هيأت مديره بورس اوراق بهادار تهران در اين باره گفت: همه ساله با پايان تعطيلا ت به دليل كاهش نقدينگي مردم، قيمت ها در بورس دچار افت مي شوند كه اين افت در سال جاري همچنان ادامه دارد.
حيدر مستخدمين حسيني گفت: البته طي چند روز آينده روند رو به رشد قيمت ها آغاز خواهد شد.

عكس روز
وقتي زلزله آمد
003705.jpg
وقتي زلزله آمد كجا بوديد؟
وقتي زلزله آمد چه مي كرديد؟
تاكنون چند هشدار در مورد زلزله به ما داده شده؟
به راستي اگر خانه ما ويران شود، چه كنيم؟
بچه ها را كجا ببريم؟ با كدام بنزين، آب، نان و دوا؟
همين حالا  صدها نفر از هموطنان ما با پرسش هاي بالا  روبرو هستند.
بي ترديد شما مثل هميشه در قواره توان خويش به آنها ياري خواهيد كرد، اما اگر دامنه زلزله به شهر غولآسايي مثل تهران برسد چه خواهيم كرد؟
از همين امروز به فكر چاره باشيم. چه در قالب برنامه هاي كلا ن و چه در دل هر خانواده.

فاجعه بم هم كارساز نبود
بيمه آتش سوزي و زلزله  در بوته فراموشي
003708.jpg
گزارش 
براساس اعلا م كارشناسان و صاحبنظران در حالي كه مدت زيادي از فاجعه بم نمي گذرد مردم همچنان نسبت به بحث بيمه هاي زلزله و آتش سوزي بي توجهند و فقدان زمينه هاي فرهنگي و عدم اطلا ع رساني دقيق و شفاف رسانه ها باعث شده تا مردم چندان از جزئيات اين بيمه ها آگاهي نداشته باشند. به همين دليل قريب به اتفاق مردم نسبت به تهيه پوشش هاي بيمه اي بي اعتنا و يا كم اعتنا هستند. خسارت هاي فراوان و گاه غيرقابل محاسبه زلزله و آتش سوزي در شرايطي به فراموشي سپرده مي شود كه بيمه شخص ثالث در اذهان عمومي جايگاه و اهميت ويژه اي دارد در حالي كه كارشناسان ريسك احتمال خطر آتش سوزي و زلزله را كمتر از راندن اتومبيل نمي دانند.
البته اين بي تفاوتي ها بيشتر از اينكه به دليل اهميت نداشتن موضوع باشد به دليل بي توجهي شركت ها به مباحث اطلا ع رساني و فرهنگ سازي بوده است.
بنابر آنچه كه گفته شد به صراحت مي توان گفت كه مردم با بيمه آتش سوزي و زلزله بيگانه اند و اين بيگانگي بيشتر با الفباي فرهنگي اين بيمه به حساب ميآيد. غالب آنهايي كه در رابطه با اين موضوع مخاطب ما قرار گرفتند از چگونگي آشنايي با كيفيت و نحوه خدمت رساني بيمه آتش سوزي و زلزله اظهار بي اطلا عي كردند.
محمد نصراله زاده، دبير آموزش و پرورش كه ۲۰ سال سابقه كار دارد و اتفاقاً مطبوعاتي هم هست، مي گويد: من اصلا ً بيمه زلزله را نمي شناسم. اگر با قوانين آن آشنا بودم حتماً از آن استفاده مي كردم. اين خود حكايت بيگانگي مردم با دستاوردهاي پوشش هاي بيمه است كه به آن اشاره شد. شايد همين يك مثال براي پي بردن به بيگانگي ساير مردم اعم از آدمهاي تحصيلكرده و عامي كافي باشد.
علت ديگري را كه در رابطه با عدم استقبال مردم از بيمه آتش سوزي و زلزله بايد دخيل دانست چيزي نيست جز عدم آگاهي عموم از نحوه و كيفيت ارائه خدمات بيمه اي. اغلب مردم نمي دانند كه شركت هاي بيمه برحسب قيمت ساخت منازل مسكوني حق بيمه دريافت مي كنند. به عنوان مثال يك آپارتمان ۷۰ متري كه قيمت ساخت آن حداكثر ۱۰ ميليون تومان است با ۱۴۰۰۰ تومان به مدت يك سال تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد. به واقع بيمه گذار براي هر يك ميليون، مبلغ ۱۴۰۰ تومان پرداخت مي كند. هزينه بيمه انفجار، صاعقه و آتش سوزي هم مبلغ قابل توجهي نيست كه مردم از پس پرداخت آن برنيايند. بيمه گذار به ازاي هر يك ميليون (ارزش اثاثيه و لوازم منزل) در سال ۳۰۰۰ تومان مي پردازد. مثلا ً يك دستگاه كامپيوتر با قيمت ۶۰۰ هزار تومان با سه هزار تومان تحت پوشش خدمات بيمه اي قرار مي گيرد. تصور مردم از قيمت اين گونه بيمه ها چيز ديگري است و با واقعيات كمتر مطابق است. آنچنان كه بيمه گرها اظهار مي كنند بعد از زلزله بم با آن ابعاد گسترده و تأسف بار تنها ۱۰ درصد مردم از بيمه هاي آتش سوزي و زلزله استقبال كردند و جالب اين كه بعد از گذشت چند ماه بتدريج از تعداد استقبال كنندگان كاسته شد و به عبارتي ديگر، برخلا ف آن چه انتظار مي رفت استقبال از اين بيمه ها خيلي زود فروكش كرد.نكته قابل ملا حظه ديگر اين بود كه ميزان استقبال اقشار پردرآمد و كم درآمد به يك اندازه بود و البته ميل به بيمه گذاري نزد كارمندان دولت كه امنيت اقتصادي كمتري حس مي كنند بيشتر جلوه داشت.
ساماني، يكي از كارشناسان بيمه آسيا در اين باره به خبرنگار ما مي گويد: بيمه هاي آتش سوزي و زلزله خيلي ارزان هستند ولي اين قضيه را خيلي از مردم نمي دانند. بايد فرهنگ بيمه در جامعه رشد پيدا كند ضمن اين  كه اجباري شدن اين بيمه ها مي تواند در سرعت گرفتن ضريب نفوذ آنها مؤثر واقع شود درست مثل بيمه شخص ثالث يا بيمه بدنه اتومبيل. هزينه سه سال بيمه شخص ثالث برابر است با هزينه ۱۰ سال بيمه آتش سوزي و زلزله. آيا واقعاً هزينه اين بيمه ها سنگين است.
وي معتقد است: قوانين بيمه هاي آتش سوزي و زلزله بايد جزو قوانين مصوب كشور باشد اين كار به تدريج باعث مي شود فرهنگ بيمه اي ارتقا يابد.
اين كارشناس در ادامه به نكته مهمي اشاره مي كند و آن اين كه چند سال پيش مجلس، قانوني را براي مجتمع هاي مسكوني تصويب كرد كه براساس آن اعضاي هيأت مديره اين مجتمع ها ملزم به بيمه كردن مجتمع ها بودند.
قصور ايشان هم بايد طبق قانون با پرداخت جريمه همراه مي شد ولي اين قانون در اجرا ضعف داشت و اصلا ً خيلي از اين هيأتها هم از اصل قضيه باخبر نشدند و با تخلفات كسي برخورد نكرد.
كارشناسان همچنين معتقدند: خصوصي سازي براي بيمه و رشد اين صنعت در كشور ضروري است. علا وه بر اين كه ايجاد انگيزه هاي اقتصادي براي كارگزاران بيمه يك اصل مهم است كه از سوي شركت هاي بيمه به فراموشي سپرده شده است.
عدم آشنايي با قوانين بيمه براي عده قابل توجهي از آنها كه بيمه آتش سوزي خريده اند ابهامات زيادي را به وجود آورده و به نوعي اين افراد را از تجديد بيمه نامه خود دلسرد كرده است.
صاحب يك تريكوبافي كه مدتي پيش كارگاهش دچار حريق شده و ۷ميليون تومان زيان  ديده است، مي گويد: من انتظار داشتم از بيمه همين مقدار خسارت بگيرم اما بيمه ۴ ميليون تومان به من داد. من از اين شرايط راضي نيستم. در مقابل قانونگذار مي گويد: قانون در برابر كالاها و يا اجناس خسارت ديده متعهد است و نه در برابر آنچه كه از آسيب مصون مانده است.

نامه خوانندگان
در مورخ ۶/۳/۸۳ (چهارشنبه) در صفحات ضميمه بازارچه همشهري مطلبي تحت عنوان «بيمه عمر، رفاه بعد از مرگ» به چاپ رسيد كه يكي از هموطنان عزيزمان در همين خصوص و در جهت آشنايي بيشتر ديگر هموطنان در اين باره نامه اي را براي مان ارسال كرده اند كه باهم مي خوانيم:
بيمه عمر؛ رفاه در طول زندگي و بعد از مرگ براي بازماندگان 
بيمه عمر از رشته هاي بسيار مهم بيمه هاي زندگي بوده كه براساس آن بيمه گر در مقابل دريافت مبلغ معيني به عنوان حق بيمه از بيمه گذار يا بيمه شده، متعهد مي شود در صورت فوت يا زنده ماندن شخص بيمه شده، مبلغ سرمايه را يكجا به بيمه شده و يا ذينفع او بپردازد. مهمترين پوششهاي بيمه عمر باتوجه به نوع قرارداد به شرح زير است:
۱- بيمه عمر ساده زماني (فوت به هر علت):
به موجب اين پوشش، بيمه گر در مقابل دريافت حق بيمه از بيمه گذار به صورت يكجا يا اقساطي متعهد مي گردد در طول مدت اعتبار بيمه نامه سرمايه معين را در صورت فوت بيمه شده به وارث قانوني و يا ذينفع هاي منتخب بيمه شده پرداخت كند. تقريباً همه كاركنان دولت از جمله كاركنان محترم آموزش و پرورش از بدو استخدام تا سن هفتاد سالگي تحت پوشش اين نوع بيمه قرار دارند و حق بيمه آن ۵۰ درصد توسط دولت و مابقي توسط بيمه شده از طريق حقوق ماهيانه پرداخت مي شود.
اين نوع پوشش بيشتر جهت رفاه حال بازماندگان پيش بيني شده تا بعد از فوت سرپرست خانواده از لحاظ اقتصادي دچار مشكل نشوند.
۲- بيمه عمر مانده بدهكار:
نوعي از بيمه عمر است كه به موجب آن مانده بدهي وام گيرنده بعد از فوت توسط بيمه گر به بانك مربوطه پرداخت مي شود. اين نوع بيمه نيز در حقيقت تأميني است تا اقساط باقي مانده از وام به عهده وارثان و يا بازماندگان منتقل نشود.
۳- بيمه عمر به شرط حيات:
به موجب آن بيمه گر در مقابل دريافت حق بيمه به مدت معين متعهد مي شود در صورت حيات فرد بيمه شده در مدت قرارداد سرمايه آن به صورت يكجا، توسط بيمه گر به بيمه شده پرداخت شود.
اين نوع پوشش بيشتر جنبه پس اندازي براي شخص بيمه شده و اعضاي خانواده در زمان حيات است.
۳- بيمه عمر مختلط پس انداز:
به موجب اين نوع پوشش بيمه گر متعهد مي شود در مقابل حق بيمه ماهانه يا سالا نه به مدت معيني مثلا  ۵ الي ۲۰ سال آينده در صورت حيات يا فوت بيمه شده مبلغ سرمايه را به صورت يكجا به شخص بيمه شده و ذينفع هاي تعيين شده در بيمه نامه بپردازد.
اين نوع پوشش در واقع نوعي پس انداز و آينده نگري جهت تأمين مخارج سالهاي آينده نظير ازدواج فرزندان، تحصيل در دانشگاه و يا ساير هزينه ها است..
متأسفانه در كشور ما به علت ضعف فرهنگ بيمه و كاركرد نامناسب شركت هاي بيمه بعد از هفتاد سال فعاليت اين صنعت پايين ترين ضريب نفوذ بيمه هاي زندگي را دارا است.
با اين همه، مهم ترين مزاياي انواع بيمه هاي عمر عبارت است از:
۱- حق بيمه آن كم بوده و با مبلغ ناچيزي مي توان سرمايه هاي قابل توجهي را در زمان حيات و يا فوت بيمه شده تأمين كرد.
۲- معافيت سرمايه هاي بيمه عمر از ماليات بر درآمد
۳- معافيت ماليات بر ارث 
۴- پرداخت غرامت نقص عضو و از كارافتادگي دايم كلي و يا جزئي ناشي از حوادث 
۵- اقتصادي بودن بيمه عمر در مقايسه با پس انداز نزد بانكها به جهت اين كه بعد از فوت يا در صورت حيات سرمايه آن چند برابر حق بيمه پرداختي به اضافه مشاركت در منافع توسط بيمه گر پرداخت مي شود. در صورتي ؛ كه در پس انداز نزد بانك فقط به اندازه مبلغ پس انداز شده با احتساب سود تعيين شده به فرد پرداخت مي شود و هيچ گونه تأميني را در صورت فوت و از كارافتادگي به فرد پس انداز كننده نمي دهد.
در پايان شايان ذكر است موارد فوق كليات بيمه عمر بوده كه پوششهاي آن به شاخه هاي مختلفي تقسيم مي شود.
به اميد روزي كه همه مردم كشور ما داراي پوششهاي مناسب بيمه هاي زندگي و غيرزندگي شده تا در مواقع سختي ها و حوادث تأمين مناسبي دارا باشند.
پرويز فرج تبار - كارشناس بيمه هاي بازرگاني

صداي مصرف كننده
شهردار، متشكريم 
جا دارد از شهرداري براي پاكسازي برچسب ها تشكر كنيم. نماي محل ما بعد از اين كار بسيار زنده و زيبا شده است.
اهالي خيابان سازمان برنامه 
بي عدالتي در حقوق معلمان
آموزش و پرورش حقوق فرهنگيان با مدرك ليسانس و با ۲۹ سال سابقه خدمت را ۲۰ هزار تومان افزايش داده؛ اما به حقوق فرهنگيان با مدرك ديپلم و نصف اين سابقه ۴۰ هزار تومان افزوده شده است. معني عدالت و انصاف را فهميديم؟
يك فرهنگي
نيروهاي تازه كار، اما...
از اواخر سال گذشته بسياري از جوانان تحصيلكرده مشغول به انجام كاري به نام پاركباني شدند. وعده هاي شيريني به اين افراد داده شد؛ اما مسؤولين شركت هنوز به تعهدات خود به طور كامل عمل نكرده اند. قراردادها يك طرفه بسته شده است؛ حقوق هاي پرداختي عقب افتاده و غيبت از كار بيش از ۴ بار اخراج محسوب مي شود. از مسؤولين تقاضا داريم آينده روشن در اين كار را براي ما تيره و تار نكنند.
پاركبانان 
چاله دردسرساز
شركت مخابرات، ۲ ماه پيش پياده روهاي خيابان علي ولدي در خيابان وليعصر را براي كابل كشي كنده است؛ اما پس از اتمام كار هنوز خيابان را به حالت اول بازنگردانده اند و اين چاله ها همچنان براي اهالي مزاحمت ايجاد مي كند. به هر كجا مراجعه مي كنيم مسؤِولين جواب نمي دهند. قرباني
هشدار توليد كنندگان ايراني
هجوم لباسهاي چيني به بازار ايران وضعيت اقتصادي توليدكنندگان ايران را به انحلا ل و ورشكستگي نزديك كرده است. چرا كسي از ورود اين اجناس به داخل كشور جلوگيري نمي كند، يعني مسؤولين نمي دانند ورشكستگي توليدي يعني بي كاري عده اي از جوانان و بي كاري يعني..... توليدكنندگان
به پسر شما وام نمي دهيم!
براي گرفتن وام خودرو به مبلغ ۵ ميليون تومان تمام مراحل قانوني را طي كرديم؛ اما وقتي به همراه پسرم براي دريافت وام به بانك... شعبه چيذر مراجعه كرديم، رئيس بانك وقتي ديد پسري ۲۳ ساله متقاضي وام است، گفت: به پسر شما وام داده نمي شود. در حالي كه پسر من خدمت سربازي را به پايان رسانده و اكنون مشغول به كار است. آيا براي پرداخت وام شرط سني وجود دارد. تورايي 
سند دسته اول
بهتر است مسؤولين بانك مسكن تجديدنظري بر قوانين اين بانك انجام دهند؛ زيرا وام اين بانك فقط به خانه هاي با سند دسته اول تعلق مي گيرد و اين براي اشخاصي كه پول خريد خانه با سند دسته اول را ندارند مشكل آفرين است.
رضايي 
خوشحاليم كه...
سه سال مي شود كه ساكن يكي از محلات منطقه ۱۲ شهرداري هستم. نحوه خدمت رساني در محله ما نسبت به نقاط قبلي كه در آن زندگي كرده ام بهتر است و اين جاي خوشحالي دارد. بهتر است كه شهرداري از مأموران متعهد خود قدرداني كند.
سليمي
قضيه آبونمان برق 
آبونمان برق از مبلغ مقدار مصرفي برق بيشتر شده است.چرا؟
يك شهروند
يكطرفه نه دوطرفه!
قسمتي از خيابان خواجه عبدا... يكطرفه است. از شهرداري تقاضا داريم اين خيابان را دوطرفه كرده تا ساكنان اين محل مجبور نباشند براي رسيدن به منازل خود راه زيادي را طي كنند.
احمدي
وضعيت اسفبار پارك
فضاي سبز شهرك چشمه واقع در منطقه ۲۲ به وضعيت اسفباري دچار شده است. لطفاً فكري براي اين پارك بكنيد.
شكرنيا
تعليم برخورد مناسب
رانندگان مسير اسلا مشهر - سه راهآذري و آزادي رفتارهاي بسيار نادرستي با مردم دارند. بايد به رانندگان درس برخورد با مسافر داده شود تا رفتارهاي ناشايست از خود بروز ندهند.
محققي 
بدون تأخير قبض ها را پس بگيريد!
در حالي كه بعد از مدتها تكليف ثبت نام كنندگان تلفن همراه مشخص شد ولي كساني كه قصد بازپس گيري مبالغ خود را دارند خيلي راحت ميان شعب پست، پاس داده مي شوند. بهتر است كه حداقل بعد از سه ماه، شرايطي فراهم كنند كه مردم  پولشان را يك روزه پس بگيرند. آبايي
صف را تحمل كنيم يا بي برنامگي  را؟
شير يارانه اي در زيبادشت كرج خيلي نامنظم توزيع مي شود. يك روز ساعت ۱۲ شب، يك روز ۸ صبح و يك روز ۲ بعدازظهر مغازه داران شيرها را تحويل مي گيرند و به اين ترتيب ما نمي دانيم كه چه ساعتي بايد به صف طولاني بپيونديم. انتظار در اين صف ها به دليل نا آگاهي از زمان پخش خيلي سخت است. كشاورز
درخواست از اداره برق كرج 
اداره برق شهرستان كرج هيچ گونه توجهي به شهرك پيشاهنگي نمي كند، طوري كه اكثريت اماكن مسكوني، تجاري و... برق مصرفي خود را بدون استفاده از كنتور برق، مستقيماً از تيربرق گرفته اند. قابل ذكر است اين عمل اولا ً اجحاف به خانواده هايي است كه از كنتور برق استفاده مي كنند. ثانياً، عمل مزبور غيرقانوني است و با اين كه مأموران اداره برق بارها به چنين افرادي تذكر داده اند؛ ولي هنوز هم اين افراد به كار خودشان ادامه مي دهند. لذا لازم است مسؤولان محترم اداره برق شهرستان كرج نسبت به اين مورد رسيدگي كنند.
از اهالي شهرك پيشاهنگي 
جزيره بي موتور
در جزيره كيش تردد موتور ممنوع است و اين موضوع باعث ناراحتي برخي موتورسواران شده است، چه دليلي دارد؟ شفيعي 
آسفالت خراب
وضعيت آسفالت خيابان مسيل باختر حد فاصل خيابان نظام آباد تا خيابان دماوند واقعا خراب است. از شهرداري محترم اين محدوده تقاضاي ترميم داريم.
بخشي

توضيح و تصحيح
پوزش از روابط عمومي و امور بين الملل سازمان امور مالياتي كشور
در پي چاپ جوابيه اي در صفحه ۱۵ بازارچه مورخ ۷/۳/۸۳ (پنجشنبه) تحت عنوان «معافيت مالياتي فعاليت هاي انتشاراتي و فرهنگي»، اشتباهي بدين ترتيب صورت گرفته كه به جاي «روابط عمومي و امور بين الملل سازمان امور مالياتي كشور» اين خبر از قول «روابط عمومي و امور بين الملل وزارت امور اقتصادي و دارايي» به چاپ رسيده كه بدين وسيله تصحيح مي شود.

خبر روز
توربين كولرها به گردش درمي آيد
فصل به گردش درآمدن توربين كولرها آغاز شده است و بازار تعميركاران كولر اين روزها گرم گرم است. گرچه طي دو سال اخير استفاده از كولرهاي گازي در دفتركارهاي شيك تر و منازل خانواده هاي پردرآمدتر رايج شده است؛ اما همچنان با رفتن به بام يك ساختمان بلند متوجه مي شويد هنوز كولرهاي آبي پراستفاده ترين نوع كولر در شهرهايي است كه آب وهواي شرجي ندارند.
به گزارش خبرنگار ما، با آغاز فصل گرما بسياري از افراد تازه يادشان مي افتد كه كولر آبي منزل يا محل كارشان، كار نمي كند يا با اشكال فني روبه رو است و به همين دليل تعميركاران كولر در اين روزها ضمن افزودن بر دستمزد خود براي مراجعه و تعمير كولر تا حدودي ناز مي كنند.
تعميركاران كولر آبي مي گويند لازم است به جز اشكالات فني نظير كار نكردن پمپ و موتور كولر به تعويض به موقع پوشال ها و تخليه محتويات تشتك كولر توجه شود زيرا فرسوده شدن پوشال كولر ضمن كاهش كارآيي دستگاه و جلوگيري نكردن از ورود گردوغبار، موجب آسيب رساندن به پمپ كولر نيز خواهد شد. خالي نكردن تشتك كولر و انجام ندادن شست وشوي آن نيز ضمن آسيب رساندن به پمپ آب مي تواند از عمر تشتك بكاهد و خرج سنگيني روي دستتان بگذارد.
يكي از مشكلاتي كه اكثر مردم هنگام روشن كردن كولر آبي براي اولين بار در سال دارند گردوغباري است كه از طريق دريچه كولر وارد محل كار يا زندگي آنها شده و باعث آلودگي محيط مي شود.براي جلوگيري از بروز اين مشكل راهكارهاي متفاوتي وجود دارد. اگر امكان باز كردن دريچه و پاك كردن كانال كولر وجود داشته باشد مي توانيد از اين طريق تاحدودي از شدت اين موضوع بكاهيد. با اين حال نصب يك پارچه نم دار به طوري كه دريچه كولر را كاملا ً بپوشاند نيز تا حدود زيادي مي تواند راهگشا باشد.اين را هم به ياد داشته باشيد كه استفاده زياد از كولر آبي مي تواند براي سلا مت شما زيانآور باشد بويژه اگر كولر با حجم فضاي موردنظر تناسب نداشته باشد يا باد مستقيماً بصورت افراد بوزد.

تلفن تحريريه :
۷-۶۹۵۵۲۵۴
فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:info@hamshahri-bazar.com

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه رايانه
بازارچه مصالح ساختماني
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه رايانه  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |