چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۷ - Jun 2, 2004
به دليل عدم همكاري شوراي عالي شهرسازي اتفاق افتاد
اجراي طرح مقاوم سازي بناهاي تهران متوقف شد
رئيس  شوراي شهر از كارشكني ها در بازسازي بافت هاي فرسوده انتقاد كرد
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران ديروز با تصويب يك لايحه ۲ فوريتي، عوارض يك طبقه تراكم تشويقي براي نوسازي بافت هاي فرسوده را بين ۲۵ تا ۳۳ درصد كاهش داد.
به گزارش خبرنگار ما، در ماده واحده اين مصوبه آمده است كه به منظور مساعدت در امر نوسازي بافت هاي فرسوده به شهرداري تهران اجازه داده مي شود از تاريخ ابلاغ مصوبه قبلي شورا (۶/۱۱/۱۳۸۲) درخصوص بافت هاي فرسوده مناطق شهرداري تهران تا پايان سال ۱۳۸۳ صرفاً عوارض مازاد تراكم يك طبقه تشويقي ساختمان در بافت هاي فرسوده را به ماخذ ماقبل آن محاسبه و دريافت نمايد.
گفتني است املاكي كه به موجب اين مصوبه از ۳ طبقه به چهار طبقه تبديل مي شوند عوارض طبقه چهارم آنها ۳۳ درصد كاهش و املاكي كه از چهار طبقه به پنج طبقه تبديل مي شوند عوارض طبقه پنجم آنها ۲۵ درصد كاهش مي يابد.
رئيس شوراي شهر با تاكيد بر لزوم بازسازي بافت هاي فرسوده با توجه به خطرات احتمالي وقوع زلزله در تهران گفت: به موجب اين لايحه عوارض يك طبقه تراكم تشويقي بيش از ساير طبقات نيست تا مردم توان پرداخت عوارض ساخت وساز در بافت هاي فرسوده را داشته باشند و ساخت و ساز در اين گونه بافت ها از توجيه اقتصادي بيشتري برخوردار شود.
مهندس مهدي چمران با رد ادعاي برخي كه مي گويند هدف شهرداري از اعطاي تراكم تشويقي كسب درآمد است و با اين كار جمعيت اين مناطق افزايش مي يابد گفت: هدف شورا و شهرداري از اين كار كسب درآمد نيست بلكه بحث هستي و زندگي مردم است و از اين گذشته هم اكنون در بافت هاي فرسوده الگوي زندگي، حياط نشيني است كه جمعيت بيشتري را در خود جاي داده است و اصلاح اين بافت ها به آپارتمان نشيني منجر مي شود كه از تراكم جمعيتي كمتري برخوردار خواهند بود.
رئيس شوراي شهر زلزله شمال را هشداري به مردم تهران و مسئولان دانست و با اشاره به خطر احتمالي وقوع زلزله در تهران و رد برخي مصوبات شورا و كارشكني برخي دستگاهها در امر نوسازي بافت هاي فرسوده گفت: در صورت ادامه كارشكني ها به مردم اعلام مي كنيم كه چه كساني مانع اصلاح بافت هاي فرسوده هستند.
به گفته چمران اين آخرين هشدار است و اگر اتفاقي در شهر تهران بيفتد آنها كه در مقابل بازسازي بافت هاي فرسوده شهر كارشكني مي كنند در پيشگاه خداوند و در مقابل مردم مسئول هستند.
از سوي ديگر واعظي آشتياني خزانه دار شورا نيز گفت: بايد دور فاينانس در نظر گرفته شده براي اصلاح بافت هاي فرسوده را خط بكشيم زيرا اكنون كه سه ماه از سال مي گذرد هنوز ريالي از آن تحقق نيافته است و هيچ سرمايه گذار خارجي توجيه اقتصادي براي سرمايه گذاري در اين بافت ها را ندارد.
از سوي ديگر شوراي شهر طي مصوبه اي از دولت درخواست كرد تا وام هاي مسكن اعطايي به بافت هاي فرسوده به ۲ برابر وضع موجود افزايش يابد.
اين درخواست در راستاي اقدامات عملي و اجرايي براي پيشگيري از حوادث ناگوار در صورت و قوع زلزله در بافت ها و واحدهاي فرسوده شهرداري و شوراي شهر مطرح شده است.
شورا همچنين لايحه تقويت و عملياتي كردن سيستم مديريت بحران شهر تهران را تصويب كرد.
چمران در اين باره گفت: با هماهنگي هاي صورت گرفته ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه جلسه فوق العاده اي در ستاد مديريت بحران شهر تهران با حضور تمامي اعضا تشكيل مي شود.
در اين جلسه همچنين طرح ساماندهي تبليغات محيطي در شهر تهران براي بررسي بيشتر به كميسيون هاي سه گانه ارجاع داده شد تا خود آئين نامه اين تبليغات توسط كميسيون تلفيق طراحي و ابلاغ شود.
دستورالعمل برخورد با تخلفات ساختماني
از سوي ديگر شهردار تهران گفت: دستورالعمل برخورد با مهندسين متخلف امر نظارت بر ساخت وسازها و نيز كنترل نقشه ها به زودي ابلاغ مي شود.
دكتر محمود احمدي نژاد ديروز با حضور در جلسه شوراي شهر افزود: براين اساس كل نقشه ها به لحاظ سازه اي كنترل خواهد شد تا در صورت كوتاهي در امور ساخت وسازها با تخلفات برخورد شود.
وي در پاسخ به سئوال يكي از اعضاي شوراي شهر در خصوص عدم تخريب تخلفات ساختماني گفت: ديوان عدالت اداري اجازه تخريب تخلفات رابه ما نمي دهد و شهرداري صرفاً مجاز به دريافت جريمه مي باشد ولي اميدواريم با افزايش نظارتها و سياستهاي اتخاذ شده در اين زمينه تخلفات به صفر برسد.
به گفته وي كنترل ساخت وساز هم اكنون در چند منطقه شهرداري به طور آزمايشي در دست انجام است و به زودي به مناطق اعلام مي شود.
از سوي ديگر با تصويب شوراي شهر تهران، نام معاونت خدمات شهري به «معاونت زيست محيطي و خدمات عمومي شهر» تبديل شد.
گزارش لغزش زمين در منطقه فرحزاد
رئيس كميته زلزله شوراي شهر تهران گفت: تا اطلاع ثانوي بايد از ساخت وساز هاي جديد در منطقه فرحزاد خودداري شود.وي با ارايه گزارشي از لغزش زمين در منطقه فرحزاد افزود: سست بودن زمين به دليل عدم اجراي عمليات خاكريزي، تسطيح و تحكيم زمين يكي از علل نشست غيريكنواخت ساختمان در اين منطقه بود.

دكتر احمدي نژاد در گفت وگو با همشهري اعلام كرد
برنامه هاي شهرداري براي مقاوم سازي و آمادگي تهران در برابر زلزله
شهردار تهران: شهروندان نگران نباشند، وضعيت در تهران عادي است
و احتمال وقوع زلزله در آن نسبت به گذشته تغييري نكرده است
007473.jpg
گروه شهري: هيچ وضعيت فوق  العاده اي در تهران حاكم نيست :شرايط امروز تهران در مقابل احتمال وقوع زلزله با گذشته فرقي نكرده است.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران به خبرنگار ما گفت: به لحاظ علمي هيچ شاخصي در اختيار نداريم كه با توسل به آن محدوده مكاني زماني و بزرگي زلزله را پيش بيني كنيم اين مسئله در تمام دنيا صادق است و شاهد مثال آن همين زلزله اخير تهران است.
وي گفت: مديريت شهري اطمينان مي دهد هر گاه خبري در ميان باشد براي حفظ امنيت مردم قطعاً به اطلاع عموم خواهد رسيد.
به گفته شهردار تهران يك جرياني در جامعه اصرار دارد كه مردم را در حالت التهاب نگهدارد اين در حالي است كه التهاب با آمادگي در برخورد با يك حادثه متفاوت است.
وي تأكيد كرد، لازم است در سيستم اطلاع رساني در مواقع بحران تجديدنظر شود لذا تشكيل كميته رسانه اي ستاد مديريت بحران با توجه به تجربه اخير در دستور كار قرار دارد.
وي ادامه داد: تلاش شهرداري تهران و ساير مسئولين اين است كه با استفاده از آخرين تجهيزات روزد نيا، همچنين آموزش شهروندان و تغيير شيوه  ساخت و ساز و شهرسازي به نقطه اي برسيم كه با اين پديده طبيعي به يك حالت مصالحه دست يابيم و تبعات آن را كاهش و امنيت شهروندان را افزايش دهيم.
احمدي نژاد همت مديريت شهري را ايجاد فرهنگ تلاش براي مقاوم سازي دانست كه بخشي از آن در درازمدت به نتيجه مي رسد .وي در اين باره به مقاوم سازي ساختمانهاي عمومي، پلها، شريانهاي اصلي و ساختمان بيمارستانها اشاره كرد كه با توجه به حاكم شدن ضوابط فني بر ساخت و سازها تهيه شناسنامه فني براي ساختمانها و كنترل مجدد نقشه هاي مهندسين ناظر در هنگام ساخت و ساز به مرور تحقق خواهد يافت.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا با توجه به زلزله اخير تسريع بازسازي بافتهاي فرسوده ومقاوم سازي آنها ضروري نيست گفت:
اين ضرورت براي همه فعاليتهاي عمراني شهر تهران صادق است. مثلاً شبكه حمل و نقل عمومي، شبكه بزرگراهها، تقاطعات غير هم سطح، قطار هوايي و مترو هم در كنار مقاوم سازي و احياي بافتهاي فرسوده، بايد با حداكثر سرعت ممكن توسعه يابد اما تحقق آن نيازمند مقدماتي است از جمله باور اين ضرورتها و فرهنگ سازي در سطوح كلان كشور به اعتقاد احمدي نژاد از آنجا كه وضعيت تهران با گذشته هيچ فرقي نكرده لذا اقدامات مورد اشاره كماكان به روال قبلي خود در دست اجراست.
احمدي نژاد ادامه داد: البته در كنار فعاليتهاي بلند مدت ،مديريت شهري نيازمند اجراي يكسويه طرحهاي زود بازده مستقيم كه از جمله آن چاپ و تكثير كتب آموزشي درباره نحوه برخورد در هنگام وقوع حوادث از جمله زلزله است .علاوه بر آن ساماندهي پايگاههاي امداد و نجات در هر ناحيه شهر تهران به تعداد ۱۲۰ مركز كه تا پايان امسال تحويل شهرداري داده خواهد شد و در هر پايگاه نيز حداقل ۱۲ نيروي آموزشي ديده زبده حضور خواهند داشت.
وي گفت: اين پايگاهها دو منظوره بوده و مجهز به انواع تجهيزات ارتباطي و امدادي است بطوريكه در شرايط عادي به عنوان زمين بازي و ورزش جوانان و در شرايط بحراني از انبارها و اطاقها و شبكه ارتباطي آن استفاده امدادي خواهد شد.
وي افزود: ستاد مديريت بحران شهر تهران به طور مستمر فعال است و شركتهاي مختلف آب، برق،گاز و مخابرات نيز براي نخستين بار از طرح عملياتي برخوردارند. امسال چهار مانور مقابله با زلزله داريم كه يكي از آنها با حضور استانهاي معين و ديگري با كمك مردم و با هدف ورزيده شدن در مقابل حوادث طراحي شده است علاوه بر آن امسال ۳۹ پايگاه آتش نشاني جديد در دست ساخت داريم كه در صورت تكميل تعداد اين پايگاهها به حدود ۱۰۰ مركز افزايش مي يابد.
شهردار تهران گفت: در حال حاضر تعداد ۱۵۰۰ نفر امدادگر ويژه آتش نشان داريم و به دنبال تأسيس دانشكده آتش نشاني نيز هستيم و قراردادهاي مهمي با شركت ايران خودرو به امضاء رسيده كه بر مبناي آن ۱۲۰ دستگاه كاميون بسيار پيشرفته مجهز به آخرين تجهيزات امداد و نجات آتش نشاني تحويل شهرداري مي شود ضمن اينكه درصدد توسعه و نوسازي موتورسيكلت هاي امدادرسان نيز هستيم.

حذف آزبست از لنت ترمزها تا اواسط سال ۸۴
مدير كل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: استفاده از آزبست در لنت ترمزهاي توليد داخل تا اواسط سال ۸۴ ممنوع مي شود.
دكتر سعيد متصدي در گفت وگو با ايسنا افزود: با مشخص شدن ماده اي سلولزي كه براي جايگزيني ماده خطرناك «آزبست» در لنتهاي ترمز بسيار مناسب است، سازمان حفاظت محيط زيست مصمم شده كه اين ماده را جايگزين «آزبست» كند.
وي افزود: لنت ترمز از فيبرهاي آزبست تشكيل شده كه در اثر اتصال به ديسك در حين ترمز كردن، ساييده و فرسايش ايجاد شده موجب انتشار فيبرهاي آزبستي در هوا مي شود.
وي تصريح كرد: تنفس فيبرهاي آزبستي موجب بروز بيماري «آزبستوزيست» مي شود.
به گفته وي اين بيماري مي تواند موجب بروز بيماريهاي تنفسي تا سرطان ريه  شود.

تجهيز مراكز غير دولتي در شهرداري تهران
نماينده سازمان ملي جوانان در استان تهران گفت: ۲۰۰ ميليون تومان براي تجهيز مراكزي كه شهرداري تهران به سازمان هاي غيردولتي اختصاص داده، درنظر گرفته شده است.
عبدا... مشايي، نماينده سازمان ملي جوانان در استان تهران، در گفت وگو با ايلنا، خاطرنشان كرد: براين اساس مقداري از بودجه فعاليت اين مراكز را نيز شهرداري تهران تقبل خواهد كرد.
وي با اشاره به اينكه رويكرد مثبتي درخصوص فعاليت سازمان هاي غيردولتي در شهرداري تهران وجود دارد، گفت: هم اكنون مراكز مشاركتي كه در اختيار شهرداري بود، مقرر شده تا در اختيار NGOها قرار گيرد.

پرسه در محله ها
قهرمانان دووميداني، مسير جماران تا حرم را مي دوند
معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري منطقه هفت تهران گفت: قهرمانان دووميداني كشور با طي مسير جماران تا حرم بنيان گذار جمهوري اسلامي، با آرمان هاي والاي امام راحل(ره) تجديد ميثاق خواهند كرد.محمود عبايي ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: در اين راستا، شهرداري اين منطقه، با دعوت از بيش از ۳۰ قهرمان دووميداني كشور، اين رقابت را امروز (چهارشنبه) برگزار مي كند.حسين فاضلي قهرمان دو صحرانوردي، هاشم قربانقلي مربي تيم ملي، حميد سجادي قهرمان پيشين آسيا و مهدي جلودارزاده قهرمان كشور از جمله اين دوندگان هستند.

شهردار منطقه ۲۲ تهران:
مجتمع هاي رفاهي، خدماتي در ايستگاه هاي مترو شمال غرب تهران ساخته مي شود
007476.jpg
دكتر علي محمد شاعري شهردار منطقه ۲۲ اعلام كرد: طي توافق به عمل آمده شهرداري منطقه ۲۲ با شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) ساخت مجتمع هاي ايستگاهي مترو در مسير خط ۵ متروي تهران - مهرشهر كرج آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲، دكتر شاعري گفت: براساس اين توافق، در يك دوره زماني ۲ ساله، ۵ مجتمع در طول مسير خط ۵ متروي تهران - مهرشهر كرج شامل ايستگاه هاي استاديوم ورزشي آزادي، بوستان چيتگر، پيكان شهر، وردآورد و گرمدره ساخته مي شود و كليه درآمدهاي حاصل از اجراي اين پروژه صرفا براي تكميل، تجهيز و راه اندازي خطوط و ايستگاه هاي متروي محدوده منطقه ۲۲ و مازاد بر آن فقط براي اجراي تكميل شبكه هاي منطقه (اعم از شبكه هاي فرعي مترو، تراموا، هندريل و ساير شبكه هاي جمع كننده) هزينه خواهد شد.
به گفته وي در مجتمع هاي يادشده، افزون بر فضاهاي توافقگاهي خودروها، مراكز تفريحي و خدماتي، واحدهاي صنعتي، تجاري و رفاهي احداث مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |