شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۰۵
MIT بزرگترين دانشگاه تحقيقاتي جهان
000624.jpg
مزدك ابراهيميان
موسسه فناوري ماساچوست آمريكا
(The Massachusetts Institute of Technology) يك دانشگاه پژوهشي غيرانتفاعي است كه به نام اختصاري MIT معروف است. هدف اعلان شده MIT كمك به پيشرفت علم و پرورش و تربيت دانشجويان در زمينه هاي علوم و فناوري است. كه اين دانشجويان بتوانند در قرن معاصر گام هاي مفيدي در جهت ارتقاي سطح علم و فرهنگ جوامع بشري بردارند. MIT همواره در تلاش است تا با پيش بردن، انتشار و حفظ علم و دانش، دانشجويان را به مرحله اي برساند كه بتوانند در مقابل چالش هاي جهان پيرامون خود بايستند.
MIT زمينه اي را فراهم مي كند تا دانشجويان علاوه بر تحصيلات آكادميك به كار اكتشاف و تحقيق نيز بپردازند. و اين موجب مي شود تا هر دانشجو توان عاقلانه، خلاقانه و اثربخشي پيدا كند كه به وسيله آن بتواند در بهبود زندگي نوع بشر مؤثر باشد.
MIT حاصل تلاش بي وقفه و طولاني مردي به نام ويليام بارتون راجرز يك دانشمند علوم طبيعي مشهور است كه بنيانگذار يك روش نوين براي آموزش در جهت داشتن جهاني صنعتي شد. اعتقاد او بر آموزش مفيد و وسيع و آموزش عملي است كه در نهايت منجربه بهبود «فرهنگ انساني جوامع» مي شود.
و حالا MIT موسسه اي آموزشي در بالاترين سطح جهاني است كه بيش از ۹۰۰ عضو هيأت علمي و ده هزار دانشجو در مقاطع مختلف دارد. MIT اكنون يكي از بزرگترين مراكز تحقيقاتي جهان نيز هست. به طوري كه در سال گذشته ۱۵۷۳ محقق بين المللي از ۸۰ كشور جهان در آزمايشگاهها و مراكز مختلف MIT مشغول به تحقيق بوده اند. قدرت آموزش و تحقيق MIT در دهه هاي اخير به حدي افزايش يافته است كه ۴۷ نفر از استادان و محققان اين دانشگاه موفق به دريافت جايزه نوبل شده اند كه ده نفر از آنها هم اكنون عضو هيأت علمي دانشگاه هستند.
دانشكده ها و رشته هاي تحصيلي
MIT داراي پنج دانشكده «طراحي و معماري»، «مهندسي»، «علوم انساني»، «هنر و علوم اجتماعي»، «مديريت» و «علوم طبيعي» است.
در دانشكده طراحي و معماري رشته هاي معماري، هنر، طراحي و مطالعات شهري تدريس مي شود.
دانشكده مهندسي شامل رشته هاي هوانوردي و فضانوردي و مهندسي هاي بيولوژي، شيمي، راه، محيط زيست، مواد، مكانيك و علوم هسته اي است. در دانشكده علوم انساني، هنر و علوم اجتماعي رشته هاي مردم شناسي، اقتصاد، زبان و ادبيات كشورها، تاريخ، علوم انساني، فلسفه، زبان شناسي، ادبيات، تئاتر، موسيقي، علوم سياسي، تكنولوژي و... وجود دارد.
در دانشكده مديريت نيز دانشجويان مي توانند در رشته مديريت تحصيل كنند. دانشكده علوم طبيعي نيز شامل رشته هاي بيولوژي، هوش و علوم ادراكي، شيمي، نجوم، رياضيات و فيزيك است.
استادان و اعضاي هيأت علمي
برنامه هاي آموزشي دانشگاه MIT به گونه اي طراحي شده است كه اعضاي هيأت علمي اين دانشگاه در طول سال تحصيلي در كنار تدريس به طرح هاي تحقيقاتي نيز مي پردازند. در حال حاضر كادر اعضاي هيأت علمي دانشگاه را ۹۷۴ نفر از استادان، دانشياران، استادياران و مربيان تشكيل مي دهند كه ۱۷۰ نفر از آنها زن هستند. در اكتبر سال ۲۰۰۳ كادر آموزشي MIT شامل ۵۹۸ استاد، ۱۸۴ دانشيار، ۱۹۲ استاديار، ۴۴۹ مربي، ۱۳۵ آموزشيار، ۲۳ كمك مربي و ۷۶۵ آموزشيار از بين فارغ التحصيلان MIT بوده است. MIT در مجموع داراي ۹۵۰۰ كارمند است.
دانشجويان خارجي
در حال حاضر ۲۵۷۲ دانشجو از كشورهاي مختلف جهان در MIT مشغول به تحصيل هستند كه ۳۳۰ نفر از آنها در مقطع كارشناسي و ۲۲۴۲ نفر در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا تحصيل مي كنند. از نظر پراكندگي جغرافيايي ۲ درصد اين دانشجويان آفريقايي، ۴۱ درصد آسيايي، ۵ درصد اروپايي، ۶ درصد اهل آمريكاي شمالي، ۱۰ درصد اهل آمريكاي لاتين، يك درصد اهل اقيانوسيه و ۵ درصد از خاورميانه هستند.
مدارك تحصيلي
دانشجويان پس از اتمام تحصيلات در مقطع كارشناسي موفق به دريافت مدرك كارشناسي (BS) مي شوند و در صورت تمايل به تحصيل در مقاطع بالاتر مدارك كارشناسي ارشد (MS)، كارشناسي ارشد معماري(March)، كارشناسي ارشد مديريت (MBA)، كارشناسي ارشد طراحي شهري (Mcp)، كارشناسي ارشد رشته هاي مهندسي (MENG) و دكترا (PHD)، (SCD) دريافت مي كنند.
دانشجويان IT M پس از فارغ التحصيلي
دانشجويان MIT پس از فارغ التحصيلي به دفتر كاريابي اين دانشگاه مراجعه مي كنند و طبق آمار موجود ۸۲ درصد جذب بخش صنعت، ۵ درصد جذب بخش دفاع، ۹ درصد جذب بخش خصوصي و ۴ درصد جذب بخش دولتي مي شوند.
مهمترين مراكز جذب فارغ التحصيلان، خود MIT، مركز IBM و ارتش آمريكا است.
طبق تحقيقات انجام شده فارغ التحصيلان MIT پس از اشتغال به كار در شركت هاي مختلف به طور ميانگين با مدرك كارشناسي سالانه ۴۹ هزار و پانصد دلار، با مدرك كارشناسي ارشد سالانه ۷۹ هزار و ششصد دلار و با مدرك دكترا سالانه ۸۸ هزار و هفتصد دلار درآمد داشته اند.
هزينه ها و كمك هزينه هاي تحصيلي
مقطع كارشناسي
شهريه ۹ ماه تحصيل در MIT در سال تحصيلي ۲۰۰۴-۲۰۰۳ معادل ۲۹ هزار و ۴۰۰ دلار بوده است كه به علاوه يك حق عضويت ۲۰۰ دلاري مجموعاً ۲۹ هزار و ۶۰۰ دلار شده است. ۸۷۱۰ دلار نيز هزينه محل سكونت و غذاي دانشجويان بوده است كه البته بسته به نوع جا و غذاهاي مصرفي متغير است. كتابها و هزينه هاي شخصي (لباس، خشكشويي، تفريح، به غير از مسافرت) نيز حدود ۲۲۷۰ دلار بوده است كه مجموعاً هزينه يك سال تحصيلي در MIT را به رقمي بالغ بر ۴۰ هزار دلار رسانده است.
دفتر كمك هاي مالي دانشجويان تضمين مي كند كه تحصيل در MIT بدون در نظر گرفتن هزينه ها امكان پذير باشد. MIT با توجه به نياز دانشجويان، هزينه تحصيل آنها را پرداخت خواهد كرد. در خلال سال تحصيلي ۲۰۰۳-۲۰۰۲ حدود ۷۲ درصد دانشجويان از كمك هاي مالي در قالب وام و يا سهمي از بودجه كمك هزينه تحصيلي بهره برده اند. در اين سال ميانگين كمك هزينه تحصيلي پرداخت شده به دانشجويان واجد شرايط ۱۹ هزار دلار به ازاي هر نفر بوده است.
مقطع كارشناسي ارشد و دكترا
دانشجويان اين مقاطع به دليل اينكه يك سال تقويمي را در دانشگاه مي گذرانند متحمل هزينه هاي بيشتري مي شوند. شهريه ۹ ماه تحصيل در MIT ۲۹۶۰۰ دلار است (به استثناي رشته مديريت كه ۳۴ هزار و ۷۸۰ دلار است). شهريه ترم تابستاني نيز ۹۸۰۰ دلار است. از طرفي به دانشجوياني كه براي پايان نامه تحقيق مي كنند يا در كلاس هاي آمادگي آن شركت مي كنند يارانه پرداخت مي شود. هزينه زندگي، غذا، كتابها و بيمه آنها نيز بسته به وضعيت تأهل و نوع زندگي شان ميانگين بين ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است. دفتر كمك به اين دانشجويان نيز آنها را در قالب بورس تحصيلي و دستياري، بورس كارآموزي، تدريس و تحقيق و وام حمايت مالي مي كند.
محل سكونت دانشجويان
مقطع كارشناسي: اغلب دانشجويان MIT (حدود ۴ هزار نفر) در يازده خوابگاه دانشگاه و ۳۵ خوابگاه خصوصي وابسته به دانشگاه زندگي مي كنند.
در سال تحصيلي ۲۰۰۲ تمامي دانشجويان سال اولي مجرد در يكي از خوابگاههاي دانشگاه زندگي مي كرده اند و علاقه اكثر آنها به ادامه زندگي در خوابگاه نشان دهنده موفقيت طرح سكونت دانشجويان است.
مقطع كارشناسي ارشد و دكترا: حدود ۲۷۶۰ دانشجوي مقطع كارشناسي ارشد و دكترا در خانه هاي ۶ ساختمان دانشگاه زندگي مي كنند و حدود ۸۰ نفر از آنها به عنوان استاد راهنما در خوابگاه دانشجويان مقطع كارشناسي سكونت دارند.
نكاتي درباره IT M
* پروسه پذيرش دانشجو در MIT به صورت غيرمتمركز است. متقاضيان مي توانند به طور مستقيم و با بخش هاي مختلف دانشگاه مكاتبه كنند.
* دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا همواره حمايت مالي مي شوند، كه شامل كمك هزينه تحصيلي و بورس كارآموزي (۲۵ درصد)، كمك هزينه تحقيقي (۴۲ درصد) و كمك هزينه تدريس (۱۱ درصد) است. ۲۲ درصد دانشجويان از طرق ديگر حمايت شده و يا اصلاً حمايت نشده اند.
* هيچ محدوديتي براي پذيرش دانشجوي مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا نيست و بخش هاي مختلف با توجه به تعداد اعضاي هيأت علمي كه بتوانند دانشجويان را ياري كنند، دانشجو مي پذيرند.
* در سال ۱۹۸۰ دانشجويان مقطع كارشناسي از ديگر مقاطع بيشتر بودند. اما در حال حاضر ۶۰ درصد دانشجويان را دانشجويان مقاطع بالاتر از كارشناسي تشكيل مي دهند.
* در پاييز سال ۲۰۰۳، ۶۲۲۸ دانشجو در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا در MIT تحصيل مي كرده اند كه ۳۶ درصد آنها از كشورهاي خارجي بوده اند.
* ۴۱ درصد دانشجويان با مدرك كارشناسي ارشد وارد مقطع دكترا مي شوند و ۵۹ درصد بقيه به كار روي مي آورند.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سايت اين دانشگاه به آدرس www.MIT.edu مراجعه كنند.
آدرس اين دانشگاه نيز به اين شرح است:
۷۷ Massachusetts Avenue. cambridge,ma 02139- 4307, u.s.a. tel: 617.253.1000

قرعه كشي براي پذيرش دانشجو
000603.jpg
شبنم جعفرزاده
دو دانشگاه ليدز و هادرزفيلد، به تازگي با قرعه كشي ميان متقاضيان دوره هاي پرطرفدار خود فهرست پذيرفته شدگان را اعلام مي كنند. مسئولين اين دو دانشگاه كه هر يك از ظرفيت هاي رشته فيزيوتراپي خود را از طريق قرعه كشي بين ۲۰ متقاضي تكميل مي كنند اظهار داشته اند كه تنها مؤسسه هايي نيستند كه اين كار را انجام مي دهند و ديگر مؤسسات نيز در مورد رشته هايي كه بيشترين متقاضي را دارند، همين اقدام را به عمل آورده اند.
دكتر سيمون لي معاون دانشگاه ليدز، مي گويد اين روش منصفانه ترين راه براي پذيرش دانشجو است. اين در حالي است كه در اين دانشگاه حتي پس از گزينش بهترين متقاضيان، براي هر ششصد پذيرفته شده تنها ۴۰ ظرفيت وجود دارد!
به گفته معاون دانشگاه ليذر، اين دانشگاه در رشته پرمتقاضي  فيزيوتراپي، با دو مسئله روبه رو است. نخست اينكه از ميان تعداد زياد متقاضيان، بهترين ها را انتخاب كند و دوم اينكه افراد منتخب براي اين رشته مهم واقعاً مستعد باشند. او همچنين معتقد است كه مصاحبه، نتايج درست و بي طرف به دست نمي دهد و اگر متقاضيان بنابر توانايي هاي خود در طول دوره تحصيلي انتخاب شوند، گزينش از اين طريق تعداد متقاضيان دانشگاه را افزايش مي دهد. پس درست نيست اين روش در نيمه راه متوقف شود يا تغيير كند اما مسئولان دانشگاه در انتهاي اين روش، حتما بازبيني به عمل خواهند آورد و پس از گزارش هاي نهايي كميته تحقيق پذيرش دانشگاه ها، از نتايج آن استفاده كرده و ظرفيت ها را افزايش خواهند داد.
يكي از مسئولان دانشگاه  هادرزفيلد با اشاره به اينكه روش قرعه كشي پنج سال است كه اجرا مي شود مي گويد: در وضعيت كنوني ما، تعداد پذيرش دانشجويان رشته فيزيوتراپي ۵۰ نفر است در حالي كه صدها متقاضي براي اين رشته وجود دارد.
وي مي گويد در دانشگاههاي ديگر نيز همين روش اعمال مي شود اما آنها به اندازه اين دانشگاه شفاف عمل نمي كنند. به گفته او دانشگاه هادرزفيلد در اين زمينه بسيار شفاف عمل كرده و به علت تعداد بالاي متقاضيان، چاره ديگري غير از قرعه كشي ندارد.
در دانشگاههاي ديگر نيز آزمونهايي برپايه استعداد متقاضيان انجام مي شود كه هر سال بهترين متقاضيان از ميان انبوه دانش آموزان ممتاز گزينش مي شوند. دانشگاههاي آكسفورد، كمبريج و لوون آزموني براي رشته هاي پزشكي خود به نام آزمون استعداد پزشكي (Bmat) برگزار مي كنند و همراه با پنج دانشگاه ديگر براي  آزمون مشابهي در رشته هاي حقوق اقدام كرده اند.
در حال حاضر كميته تحقيق براي پذيرش دانشگاهها به بررسي چگونگي اصلاح روشهاي پذيرش در دانشگاه مي پردازد تا فعاليت آنها شفاف تر باشد.

مراكز معتبر علمي
كتابخانه ديجيتالي دانشگاه كاليفرنيا (CDL)
كتابخانه ديجيتالي دانشگاه كاليفرنيا (CDL)، بزرگترين كتابخانه ديجيتالي جهان است. اين كتابخانه درسال ۱۹۹۷ در دانشگاه كاليفرنيا (UC) تأسيس شد.
اين كتابخانه ديجيتالي مجهز به »سي ودو ميليون عنوان كتاب است و از اين رو كاملترين، بزرگترين و بهترين كتابخانه دانشگاهي براي تحقيق و پژوهش و استفاده عموم در سراسر جهان به شمار مي رود. تسهيلات اين كتابخانه در سه بخش خلاصه شده است.
- كلكسيون كتابخانه: در اين بخش مي توان به عناوين و تازه هاي كتاب و گنجينه اين خزانه بزرگ علمي دست يافت.
- برنامه ها: برنامه هاي اين مركز شامل جمع آوري و سامان دهي اطلاعات و برقراري ارتباط سريع با مراجعه كنندگان اينترنتي و حضوري به منظور دستيابي به اطلاعات مورد نياز در كمترين زمان ممكن.
براي كسب اطلاع بيشتر از امكانات اين كتابخانه به آدرس زير مراجعه كنيد:
http:// librarsies.university of California. esu

مركز تحقيقات تكنولوژي و نوآوري تكنولوژي دانشگاه كانزاي ژاپن
»مركز تحقيقات تكنولوژي و نوآوري تكنولوژي دانشگاه كانزاي ژاپن »در سال ۱۹۴۶ در دانشگاه كانزاي« تأسيس شد. هدف از تأسيس مركز: تحقيق و پژوهش در زمينه تكنولوژي و نوآوري در توليد بود.
اعضاي اين مركز تحقيقاتي از ميان استادان دانشگاه كانزاي ژاپن انتخاب شده اند كه يكي از معتبرترين دانشگاه هاي تكنولوژي و توليدات صنعتي در جهان است.
در سال ۱۹۹۵، اين مركز تكميل تر شده و بخش »تحقيقات تكنولوژي برتر« (KU-HRC) به آن اضافه شد. اين مركز جديد تحت حمايت وزارت علوم و دانشگاه كانزاي ژاپن است و هدف اصلي از تأسيس آن، تحقيق و گسترش تكنولوژي برتر (R•D) است. در اين مركز هر سال بر روي چهار موضوع مهم در زمينه تكنولوژي تحقيق مي شود كه ۹ تيم تحقيقاتي متشكل از دانشجويان پژوهشگر استادان اين مركز، بر روي اين پروژه ها كار مي كنند و پس از اتمام پروژه، پروژه ها براي اجرا به مراكز صنعتي ارائه مي شوند.
براي اطلاع بيشتر به وب سايت اين مركز به آدرس زير مراجعه كنيد:
http: //www. kansai-u.ac.jp

مركز بين المللي تحقيقات كشاورزي- جنگل داري كنيا (WAC)
مركز تحقيقات كشاورزي- جنگل داري كنيا در نايروبي، يكي از شانزده مركز بزرگ و بين المللي تحقيقاتي جهان در زمينه كشاورزي و جنگل داري است.
هزينه هاي اين مركز غيرانتفاعي توسط شصت كشور مختلف، چند بنياد خصوصي، بانك جهاني پول و اعتبارات و چند بانك محلي، تأمين مي شود.
اين مركز، تحقيقات خود را با همكاري مراكز تحقيقات كشاورزي كنيا، دانشگاه هايي كه داراي بخش تحقيقات كشاورزي هستند، تشكل هاي غيردولتي فعال در زمينه كشاورزي و جنگلداري و سراسر جهان انجام مي دهد.
براي كسب اطلاع بيشتر از فعاليت هاي مركز به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:
صفحه الكترونيكي: http:// www. worldagroforestrycenter. Org
پست الكترونيكي: ICRAF@ cqiar.org

مركز تحقيقات اقتصاد و علوم اجتماعي دانشگاه لندن
مركز تحقيقات اقتصاد و علوم اجتماعي دانشگاه لندن (ELSE) به تحقيق و پژوهش درباره علوم اجتماعي، رفتارها و عملكردهاي اجتماعي ملل مختلف، روانشناسي اجتماعي، اقتصاد و نقش آن در زندگي جوامع مختلف و... مي پردازد.
اين مركز با طرح راهكارهاي جديد اقتصادي و اجتماعي، به عنوان مركزي علمي به حل و فصل مشكلات اقتصادي و اجتماعي ملل مختلف به ويژه انگلستان مي پردازد. تحقيقات اين مركز ابتدا در »مدل فرضي« و »اجتماع هاي كوچك فرضي« مورد بررسي قرار مي گيرد و پس از نتيجه گيري قطعي، به عنوان يك راهكار ارائه مي شود.
براي كسب اطلاع بيشتر به آدرس اين مركز مراجعه كنيد:
صفحه الكترونيكي: http:// else.econ.ucl.ac. uk/index. php
پست الكترونيكي: else @ ucl.ac.uk
تلفن: ۲۰۷۶۷۹۵۸۱۷
دورنگار: ۷۹۱۶۲۷۷۴

همايش «بررسي مقاله ها و تحقيقات برتر دانشجويي»
پانزدهم دسامبر ۲۰۰۴ برابر بيست وپنجم شهريور ۸۳ ، »همايش بررسي مقاله ها و تحقيقات برتر دانشجويي« در زمينه فرهنگ و تمدن، تاريخچه و پيشرفت رسانه هاي جمعي، ادبيات ايران، مذهب، سنت ها و آداب و رسوم و هنر جامعه ايراني، مليت ها و اقوام ايراني و... در تهران برگزار خواهد شد.
در اين همايش مقاله ها و تحقيقاتي كه در باره موضوع همايش باشد بررسي مي شود و پنج مقاله برتر از ميان مقاله هاي بررسي شده به بخش مسابقه راه پيدا مي كنند. متولي اين همايش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و علاقه مندان مي توانند آثار خود را حداكثر تا پنجم آگوست ۲۰۰۴ برابر پانزدهم مرداد ۱۳۸۳ به يكي از زبان هاي انگليسي، فرانسه، آلماني و يا عربي به دبيرخانه همايش بفرستند.
مهتاب صفرزاده خسروشاهي

بادانشگاهها
اعزام تيم «ربوكاپ» دانشگاه شهيد بهشتي به مسابقات ربوكاپ ۲۰۰۴ پرتغال
رئيس دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه شهيد بهشتي اعلام كرد: تيم شبيه سازي روباتيك اين دانشكده براي شركت در مسابقات روبوكاپ ۲۰۰۴، اوايل تيرماه به پرتغال اعزام مي شود.
دكتر اسماعيلي گفت: اين مسابقات به مدت ۱۰ روز با حضور ۱۸۱ تيم از سراسر جهان در شاخه هاي مختلف برگزار مي شود.
وي خاطرنشان كرد: تيم دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه شهيد بهشتي از بين ۳۲ تيم به اين دوره از مسابقات راه يافته و در اين دوره از مسابقات بين المللي روبوكاپ در شاخه شبيه سازي امداد، از بين ۲۰ تيم برگزيده، هفت تيم از كشورمان حضور دارند.
رئيس دانشكده مهندسي برق و كامپيوتر دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به فعاليت هاي علمي دانشجويان اين دانشكده در زمينه هاي مختلف گفت: تيم شبيه سازي روبات هاي امداد، تيم شبيه سازي روبات هاي فوتباليست، تيم روبات هاي سخت افزاري اندازه متوسط و تيم روبات هاي مسيرياب موسوم به موش هاي هوشمند از جمله تيم هاي روباتيك فعال دانشكده هستند.

همايش و كارگاه تابستاني زبان در دانشگاه اينديانا در هند
همايش و كارگاه تابستاني بررسي زبان هاي منطقه آسياي ميانه در دانشگاه اينديانا در هند، هجدهم ژوئن برگزار مي شود و تا سيزدهم آگوست ۲۰۰۴ ادامه خواهد داشت. اين همايش در هند و در دانشگاه ايندياناي هند توسط مركز مطالعات اوراسيا و جمعي از مراكز تحقيقاتي اوراسياي مركزي برگزار مي شود. در همايش آموزشي بلندمدت زبان شناسي در دانشگاه اينديانا (Indiana university) استادان و دانشجويان كثيري از سراسر جهان براي بررسي آموزش زبان هاي قزاقي، تاجيكي، پشتو، تركمن، اسلاوو، زبان كشورهاي اروپاي شرقي و آسياي مركزي خواهند پرداخت.
براي كسب اطلاع بيشتر از نحوه برگزاري و يا حضور در همايش به آدرس زير مراجعه كنيد:
صفحه الكترونيكي: https: www. Indiana. Edu/ ~iuslavic/ swseel/ login/

افتتاح مركز توسعه اطلاعات بانك جهاني در دانشگاه كابل
بانك  جهاني  با هدف  دسترسي  استادان  و دانشجويان  به  آخرين  اطلاعات  علمي  روز جهان ، يك  مركز توسعه  اطلاعاتي  در دانشگاه  كابل  افتتاح  كرد.مسئول  اطلاعات  و مطبوعات  بانك  جهاني  در حوزه  آسياي  جنوبي    درمراسم  افتتاح  اين  بانك  گفت : براي  تاسيس  اين  مركز با سه  دستگاه  رايانه  واينترنت  و تعدادي  از آخرين  كتب  و نشريات ، حدود ۳۰ هزار دلار هزينه  شده  وهدف  از اين  اقدام ، فراهم  كردن  زمينه  پيشرفت  اطلاع  رساني  در افغانستان  است .خانم  دل  لوتن  بك  افزود: بانك  جهاني  در نظر دارد تا در زمينه هاي  مختلف فعاليتهاي  خود را شفاف  كند تا اقشار تحصيل كرده  امكان  دسترسي  به  اطلاعات اين  بانك  را پيدا كنند.وي  اضافه  كرد: اين  مركز در كتابخانه  دانشگاه  كابل  تاسيس  شده  و بانك جهاني  نيز مي تواند از ديدگاه  استادان  و دانشجويان  افغانستاني  در موردمسايل  مختلف  اين  كشور آگاه  شود.رئيس  دانشگاه  كابل  نيز در مراسم  افتتاح  مركزتوسعه  اطلاعات  گفت : اين  مركزيك  بخش  تحقيقاتي  و پژوهشي  براي  دانشجويان  خواهد بود تا بتوانند از طريق اينترنت  با جهان  خارج  ارتباط پيدا كنند واز فن آوري  روز نيز بهره مند شوند.

مهاجرت نخبگان، حتي از انگليس
انجمن فرهنگي بريتانيا اخيراً در مورد سه برابر شدن تعداد متقاضيان خارجي براي تحصيل در دانشگاه هاي بريتانيا تا سال ۲۰۲۰ گزارشي منتشر كرده بود كه در آن پيش بيني مي شد تعداد دانشجويان خارجي در اين منطقه به ۸۵۰ هزار نفر برسد. اما اين موضوع تنها با رقابت دانشگاه هاي بريتانيا در سطح بين المللي ممكن مي شود. گاردين به نقل از پيتر نايت معاون دانشگاه مركزي انگليس نوشت كه بريتانيا در معرض مهاجرت نخبگان تا سال ۲۰۱۴ قرار دارد. چون رقابت دانشگاه ها در سراسر دنيا براي جذب دانشجو زياد شده است. او همچنين پيش بيني كرد كه بدون تلاش براي نوسازي دانشگاه ها و سيستم هاي آموزشي، انگليس تا سال ۲۰۲۴ تبديل به محلي قديمي براي آموزش عالي خواهد شد. در حال حاضر دانشگاه هاي انگليس تمركز اصلي خود را بر جذب دانشجويان خارجي براي كسب درآمد بيشتر قرار داده اند. گفته هاي نايت سبب بروز نگراني هايي در مورد رقابت با دانشگاه هاي ديگر براي حفظ دانشجو و نيز جذب دانشجويان جديد شده است. وي در كنفرانس سران دانشگاه ها با انتقاد از بروكراسي در آموزش عالي، خواستار رفع ممنوعيت بودجه براي رقابت با ساير كشورها شد و در مصاحبه با گاردين نيز موضوعات مورد بحث اخير را نظريات كوته بينانه نمايندگان پارلمان در مورد دانشگاه دانست. او با اشاره به اينكه در صورت عدم حركت در اين زمينه، در صحنه رقابت با ديگر كشورها بازنده خواهيم بود گفت كه بين سال هاي ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ هر چه بيشتر با خروج دانشجويان از كشور مواجه خواهيم شد و مهم تر از آن موضوعي است كه هرگز پيش از اين با آن روبرو نشده بوديم يعني مهاجرت نخبگان. پس بايد قانون شهريه ها تغيير كند تا بودجه دانشگاه ها تأمين شود و دولت هم بايد حمايت هاي لازم را از دانشجويان خاصي در رشته هاي به خصوصي به عمل آورد.
دانشگاه ها بايد از زير نظر دولت خارج شوند و بودجه ها به جاي مؤسسات به دانشجويان داده شود تا آنها اين بودجه را در مؤسسه مورد نظر خود مصرف كنند تا ساير مؤسسات برابر دخالت هاي دولت آسيب پذير نباشند.

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |