يكشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۶ - Jun 13, 2004
يكي از عوامل امراض قلبي و جسمي
خوردن مشروبات الكلي نه تنها در سلول هاي مغز انسان ضايعات و نقائصي ايجاد مي كند، روي اندام و قلب انسان نيز اثر زيانباري ايجاد مي كند.حضرت امام رضا عليه السلام در مقام بيان اين گونه پي آمدهاي مشروبخواري مي فرمايد:
الخمر تورث الفساد ينجو القلب و سود الاسنان و يبخر الغم و هو يورث مع ذالك الداء الدفين. ]فروع كافي ج ۶ ص ۴۰۰ [.
شراب فساد ايجاد مي كند در قلب ضايعاتي به وجود مي آورد. دندانها را سياه و دهان را متعفن و بدبو مي كند و مشروب علاوه بر تمام زيانها باعث ايجاد بيماريهاي نهاني]وپنهاني لاعلاج[ مي شود.
امروز با حافظ
خروش و ولوله در جان شيخ و شاب انداز
بيا و كشتي ما در شط شراب انداز
كه گفته اند نكويي كن و در آب انداز
مرا به كشتي باده درافكن اي ساقي
انتقاد حاتمي كيا از سينماي جشنواره اي
007950.jpg
ابراهيم  حاتمي كيا كارگردان  سينما معتقد است  كه  جشنواره هاي  غيررقابتي  خارج  از كشور فرصتي  مناسب  براي  فيلمسازان  و بستري  براي  شناخت  بهتر سينماي  ايران  است .
وي  در حاشيه  جشنواره  فيلم هاي  ايراني  در توكيو به  ايرنا گفت : اين  گونه  جشنواره ها فرصتي  خوب  براي  شناخت  سينماي  بومي  كشور براي  مخاطبان  و دوستدار سينماي  ايران  است .جشنواره  فيلم هاي  ايراني  از ۱۵ خرداد در تالار بنياد ژاپن  در توكيو آغازشده  و تا ۲۵ خردادماه  ادامه  دارد.
فيلم  ارتفاع  پست  ساخته  حاتمي كيا، ازجمله  آثاري  است  كه  در اين  رويداد حضور دارد.كارگردان  فيلم هاي  موج  مرده ، آژانس  شيشه اي  و به  رنگ  ارغوان  افزود: جاي  اين  نوع  جشنواره هاي  رقابتي  خالي  است ، به  عبارت  ديگر اين  نوع  جشنواره  كمي دير در كشور درحال  وقوع  است . اگرچه  در همين  حد نيز جز با تلاش  متوليان  فرهنگي  در كشور امكان پذير نيست .
حاتمي كيا، جشنواره هاي  رقابتي  را امكاني  ديگر براي  گسترش  روابط فرهنگي كشورها دانست ، و در عين  حال  از بخشي  از سينماي  جشنواره اي  انتقاد كرد.
اين  كارگردان  همچنين  به  نقش  پيشكسوتان  سينماي  جشنواره اي  ايران  اشاره كرد و گفت : تلاش  براي  شناخت  طيف  سينماي  ايران ، برعهده  اين  عزيزان  است  كه  ظاهرا چندان  به  آن  توجهي  نمي كنند.
وي  افزود: اي  كاش  پيشكسوتان  حوزه  سينماي  جشنواره اي  نقدي  از اين  نوع  سينماها ارائه  مي كردند تا تفاوت  سره  از ناسره  (درست  و نادرست ) از هم مشخص  شود.
وي  ادامه  داد: سينماي  جشنواره اي  ايران  با حذف  چند نام  اصيل  از صدر آن ، عملا سينمايي  از كشورمان  ارايه  داده  كه  بشدت  تك خطي  است .حاتمي كيا افزود: روشنفكر غربي  تحمل  و درك  سينماي  چند لايه  و عميق  راندارد و فيلسماز وطني  بايد خود را در قالبي  جاي  دهد كه  آنها انتظار دارند.
وي  با تقديراز پيشكسوتان  سينماي  جشنواره اي  ايران  گفت : اين  فيلمسازان  فرصتي  فراهم  ساختند كه  بجز نفت  ايران  از سينمايش  نيز نامي شنيده  شود.
حاتمي كيا به  مضمون  آثار جشنواره اي  و فيلمسازان  اين  عرصه  اشاره  كرد و افزود: بايد از برج  عاج  جشنواره ها خارج  و با مردم  خوب  هم نفس  شد.
وي  گفت : چرا چهره اي  از اين  ملت  مظلوم  در آنسوي  درياها مي سازيم  كه  باشوق  وارد تالارهاي  جشنواره  مي شوند تا نسبت  به  سينماي  وطنشان  افتخار كنند و ناگهان  به  فيلم هايي  برمي خورند كه  جز بغض  و خشم  چيزي  براي  آنها ارمغان  ندارد.

كتاب ماه ادبيات و فلسفه برگزار مي كند
نشست نقد شعر اكتاويوپاز و «درخت درون»
نشست  نقد و بررسي  شعر اكتاويوپاز و كتاب  «درخت  درون»، روز سه شنبه  در كتاب  ماه  ادبيات  و فلسفه  برگزار مي شود.
به  گزارش  گروه  فرهنگي  ايرنا در اين  نشست  «ابولقاسم اسماعيل پور» مترجم  كتاب ، «مريم  مشرف» و «سعيد آذين» به  نقد و بررسي  اين كتاب  مي پردازند.
اكتاويوپاز شاعر مكزيكي  و برنده  جايزه «نوبل» در ادبيات  يكي  از چهره هاي برجسته  ادبيات  جهان  بويژه  حوزه  شعر آمريكاي  جنوبي  است .
جهاني  بودن  و گستره  موضوعي  دو ويژگي  مهم  اشعار پاز است .
شعرو مردم  شناسي ، تاريخ  و سياست ، هنرهاي  تجسمي ، فلسفه  پزشكي  و اسطوره از جمله  موضوعاتي  هستند كه  پاز در آثار خود به  آن پرداخته  است .
به  اعتقاد بسياري  از منتقدان ادبيات ، اكتاويوپاز در شمار بزرگترين  شاعران قرن  بيستم  و روح  مكزيك  بود، به  طوري  كه  جستجوي  هويت  مكزيكي  در آثار پاز براي  رمزگشايي  جهان ، مشهود است .
اكتاويوپاز در سال  ۱۹۹۰ ميلادي  در سن  ۸۸ سالگي  چشم  از جهان  فرو بست .

جايزه شواليه جشنواره روسيه براي يك فيلم ايراني
فيلم انيميشني «گفت و گو» به كارگرداني محمدمهدي خداكرمي جايزه «شواليه برنز» جشنواره بين المللي فيلم «گلدن نايت» روسيه را دريافت كرد.
اين اثر انيميشني از توليدات مركز صدا و سيماي همدان است كه به اين جشنواره ارسال شده است.
به گزارش روابط عمومي صدا و سيما، اين فيلم از ميان ۲۶ اثر ارسالي به جشنواره بين المللي فيلم گلدن نايت كه به تازگي در كشور روسيه برگزار شد، تنديس شواليه را دريافت كرد.
انيميشن هفت دقيقه اي «گفت و گو» داستان يك شخصيت كاموايي است كه روزي براي يافتن توپش به بالاي ديوار مي رود و با يك شهر و شخصيت سيمي مواجه مي شود.

قدرت الله پديدار بازيگر تئاتر درگذشت
«قدرت الله پديدار» بازيگر تئاتر، تلويزيون و سينما پس از يكسال تحمل بيماري صبح ديروز به ديار باقي شتافت.به گزارش «مهر»، وي كه سال گذشته به علت سكته مغزي از عرصه هنر دور شده بود، چندي پيش براي بار دوم دچار عارضه سكته مغزي شد و صبح ديروز فوت كرد.
«قدرت الله پديدار» در دوره رياست «علي منتظري» بر مركز هنرهاي نمايشي يكي از اعضاي شوراي نظارت و ارزشيابي اين مركز بود. وي هم چنين با كارگرداناني چون «حميد سمندريان»، «حسين جعفري»، «محسن مخملباف» و «جعفر سيمايي» در عرصه تئاتر و سينما همكاري داشته است. شاخص ترين كار وي در عرصه بازيگري بازي در تئاتر «خداحافظ» به كارگرداني «حسين جعفري» بود.مراسم تشييع پيكر وي امروز ساعت ۹ صبح از مقابل منزل وي انجام مي شود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
دو نظر از دو مفسر آمريكايي درباره عراق
«تام فريدمن» نوشته است: نمي دانم بخندم و يا گريه كنم هنگامي كه مي شنوم جورج بوش اشغال نظامي عراق را با «دي ـ دي» و حمله متفقين به نرماندي براي رهايي فرانسه از دست هيتلر مقايسه مي كند. وي در جاي ديگر مقاله اش نوشته است كه در عراق هيچ پيشرفتي ميسر نخواهد بود مگر به دست عراقي ها و پس از برقراري امنيت در اين كشور؛ و اين امنيت برقرار نخواهد شد مگر به دست نظامي عراقي. بنابراين، دولت آمريكا بايد احياء نيروي نظامي عراق را در اولويت قرار دهد و اگر در اين كار موفق نشود، بازنده مسئله عراق است و عراق مي شود «واترلوي آمريكا».در همين زمينه بانو «مورين داود» مفسر صريح اللهجه آمريكايي نوشته است كه مراسم بزرگداشت رونالد ريگان و احترام گذاري وسيع به جنازه او، براي چند روز اخبار مربوط به ادامه انفجار بمب در عراق، واكنش جهاني به انتصاب يك همكار «سيا» به نخست وزيري عراق و نيز ادامه واكنش نسبت به شكنجه زندانيان عراقي را از تلويزيون ها حذف كرد و به جاي آن مصاحبه هاي همكاران تندرو جورج بوش را كه از برقراري دمكراسي در كشور ديكتاتور زده عراق داد سخن مي دهند قرار داد. مورين در مقاله خود به نخست وزير موقت عراق (اياد علاوي) عنوان «مأمور تغيير لباس داده عملياتي سيا» داده است.
ماجراي تازه براي قذافي
پيرامون اتهام يازدهم ژوئن آمريكا به معمر قذافي كه گويا دستور داده بود امير عبدالله، مرد مقتدر دولت سعودي را بكشند، برخي مفسران نوشته اند كه اين عادت آمريكاست كه پس از تسليم كردن دولت مخالف، دبه درآورد و امتياز ندهد و اتهام وارده به قذافي كه مدرك آن اعترافات يك فرد زنداني است بايد درسي براي هر دولت ديگر باشد كه آمريكا با آن ميانه خوب ندارد. قرار بود كه اجازه داده شود ليبي پس از دست كشيدن از برنامه هاي اتمي خود و پرداخت غرامت به بازماندگان حادثه انفجار هواپيماي پان امريكن بر فراز اسكاتلند با آمريكا و ساير كشورها مناسبات عادي داشته باشد.مقامات ليبيايي اتهام جديد را رد كرده و بي اساس خوانده اند. مقامات آمريكايي بر پايه اعتراف يكي از مسلمانان اين كشور به نام عبدالرحمن العمودي اتهام صدور دستور ترور امير عبدالله را به قذافي وارد كرده بودند. العمودي در يك پلي بارگين (اعتراف به خاطر كاهش مجازات و عدم محاكمه با حضور هيات منصفه و تماشاگر) به پليس امنيت داخلي آمريكا (اف.بي.آي) گفته بود كه قذافي پس از برخورد با امير عبدالله در اجلاس سران اتحاديه عرب دستور قتل او را به ماموران اطلاعاتي ليبي داده بود. در آن جلسه، قذافي كشور سعودي را پايگاه آمريكا در خاورميانه خوانده بود و امير عبدالله در پاسخ خود خطاب به قذافي گفته بود: تو هم با كمك آمريكا كودتا كردي و حكومت ليبي را به دست گرفتي. جورج بوش كه ظاهراً در صدد به دست آوردن بهانه براي جلوگيري از عادي شدن مناسبات ليبي با آمريكا است از اعتراف العمودي استفاده كرده و اعلام داشته كه نبايد بدون بررسي بيشتر، در لغو تحريم هاي ليبي شتاب كرد.
اولين قدرت نمايي بزرگ كاركنان در روسيه
بسياري از روزنامه ها اجتماع دهم ژوئن كارمندان و كارگران روسيه در شهرهاي مختلف اين كشور از جمله مسكو را كه خواهان دستمزد و مزاياي بيشتر شده بودند نخستين قدرت نمايي اتحاديه هاي مربوط خوانده اند. اين اتحاديه ها شمار معترضين در شهرهاي مختلف را يك ميليون تن بيان داشته و ادعا كرده اند كه مي توانند تا چهل ميليون نفر را به خيابان بياورند.
انگيزه اعتراض اين بوده است كه دولت مي خواهد به جاي حمل و نقل رايگان و نيز درمان و از اين قبيل مزايا كه از زمان حكومت سوسياليستي برجاي مانده است به آنان كمك پولي بدهد كه كافي نخواهد بود و احتمال عقب افتادن آن هم مي رود.اين روس ها به خبرنگاران روزنامه هاي غرب مستقر در روسيه كه از فرصت استفاده كرده و با معترضين مصاحبه كرده بودند گفته اند: پس كجاست اين درآمد نفت كه در روزنامه ها انتشار مي يابد؟ اين خبرنگاران نوشته اند كه روس ها افسوس رفاه و مزاياي برابر و يكسان دوران گذشته و نظام سوسياليستي را مي خورند.
واكنش روزنامه هاي آمريكاي لاتين
روزنامه هاي آمريكاي لاتين با توجه به اينكه هيچيك از سران اين ممالك (با وجود هم قاره بودن) در مراسم ترحيم رونالد ريگان رئيس جمهوري اسبق آمريكا كه ۱۱ ژوئن برگزار شد شركت نكرده بودند، اسامي ۱۴ رئيس كشور و رئيس دولتي را كه در اين مراسم شركت داشتند چاپ كردند و آنان را دوستان اقتدار آمريكا خواندند.
در اين مراسم، از ميان ۱۹۰ كشور جهان تنها صدر اعظم آلمان، نخست وزيران انگلستان، ايتاليا، تركيه، كانادا، ايرلند، رؤساي جمهور آفريقاي جنوبي، نيجريه، روماني، ليتواني، اسلواكي، افغانستان، لتوني و چك، و دبيركل سازمان ملل شركت كرده بودند.

برگي از تاريخ
روزي كه «تروا» ويران شد
طبق نوشته «اراتوستنس» و محاسبات تقويمي، شهر تروا ۱۱ژوئن سال ۱۱۸۴ پيش از ميلاد به دست يونانيان تسخير و ويران شد. «هومر» شاعر نابيناي يونان باستان در «ايلياد» به توصيف جنگ افسانه مانند تروا پرداخته است. شهري كه در آن تاريخ ويران شد هفتمين شهري بود كه هر يك پس از ديگري در همان محل و بر روي ويرانه هاي يكديگر ــ نه چندان دور از رود گرانيكوس ــ ساخته شده بودند. طبق يادداشتي كه بر يك سنگ مرمر باقي مانده از آن زمان حك شده است، ويران شدن تروا در سال ۱۲۰۸ پيش از ميلاد و به روايت هرودوت ۱۲۵۰ سال پيش از ميلاد مسيح و با تاكتيك خاص و خدعه (داستان برجاي گذاردن اسب چوبي كه چند جنگجو در شكم آن پنهان شده بودند) اتفاق افتاده است. با وجود اين، مورخان و باستانشناسان سال ۱۱۸۴ پيش از ميلاد (۳۱۸۸ پيش) را دقيق تر مي دانند.

پاسخ به پرسش پزشكي
انتقال لخته خون به ريه
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين سئوال كه تشديد احساس درد در سينه پس از تنفس عميق از چيست، گفته است: شما احتمال انتقال لخته خون از نقطه اي ديگر از بدن به ريه را بدهيد و در رفتن به دكتر و بيمارستان تعجيل كنيد. اگر لخته خون مثلاً از پا و لگن خاصره از طريق سياهرگ به ريه منتقل شود، در آنجا باقي مي ماند، رگ را مسدود و از گردش خون در بخشي از ريه جلوگيري مي كند. التهاب و تورم به وجود مي آورد كه نتيجه اش درد، سرفه، خروج خلط خون آلود و گاهي هم سقوط فشار خون است.

نگارستان
007947.jpg
عشاق
۱- هووارد هادكين «Howard Hodgkin»
۲- تولد: لندن ۱۹۳۲
۳- سبك هنرمند: اكسپرسيونيسم( اين مكتب از سال ۱۹۰۵ در آلمان آغاز و تا سال ۱۹۳۰ ادامه داشت. استفاده آزادانه و بي پروا از رنگ ها، راهي براي بروز احساس هنرمند بود.)
۴- درباره هنرمند: هادكين بيشتر آثارش را روي چوب نقاشي مي كند و از همان رنگ هايي كه براي خلق اثرش استفاده مي كند، براي نقاشي اش كادر يا قاب مي كشد (مثل كادر آبي اطراف همين اثر). او عقيده دارد هنر بايد با مردم ارتباط برقرار كند و مردم با نگاه به اثر، خاطراتشان را به يادآورده و مرور كنند.او يكي از هنرمندان معروف در هند است و مردم و هنرمندان آثار او را دوست دارند. اين تأثير مثبت در آثارش مشهود است چرا كه از رنگ هاي درخشان و گرم براي خلق آثارش استفاده مي كند. او آثار چاپي زيبايي نيز دارد.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: عشاق / ۸۹-۱۹۸۴ / رنگ روغن روي چوب / ۴/۱۸۵ * ۵/۱۷۱ سانتي متر / نقاشي، در نظر اول آبستره به نظر مي رسد، اما در حقيقت نگاهي اكسپرسيونيسمي به رنگ ها دارد و آنها را عشاق يكديگر نشان مي دهد! بعضي نيز معتقدند هنرمند شادي عشاق را به زيبايي رنگ ها و ارتباط صميمي آنها تشبيه كرده است. اما هرچه هست زيباست.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

بهارستان
بايد بگويم كه گوجه هايي را كه توي يخدان بود
من خوردم،
شايد شما آنها را براي صبحانه كنار گذاشته بوديد،
مي بخشيد،
آخر خوشمزه بود
خيلي شيرين و خيلي خنك.
ويليام كارولز ويليامز - ترجمه سهراب سپهري

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
سالها گوشه انباري تاريك و نموري نشسته بود، هر از گاهي چيزي براي خوردن گير مي آورد. دلش براي آفتاب تنگ شده بود. دلش مي خواست از آن گوشه تاريك بيرون بيايد و با يكي مثل خودش حرف بزند. خانه اش ديگر تكراري شده بود. عنكبوت خيلي تنها بود.
بهارك صالحي

گشتي در دنياي خبرها
پليس بيمار
پكن: چندي پيش ماموران پليس كشور چين به صورت اتفاقي مورد آزمايش هاي پزشكي و استقامت قرار گرفتند كه مشخص شد بدليل پايين بودن ميزان استقامت و همچنين سلامت ماموران ۷۰ درصد از پرونده هاي جنايي اين كشور در سال ۲۰۰۳، فرجامي در برنداشته است. از ميان ماموراني كه مورد آزمايش قرار گرفتند، ۳۰درصد مبتلا به بيماري قلبي و يا اختلالات گوارشي بودند و ۴۰ و ۱۶درصد نيز به ترتيب از فشار خون بالا و بيماري هپاتيت رنج مي بردند.
جويدن موش هاي زنده
سيدني: دو جوان در استراليا به اتهام جويدن موش  هاي زنده تحت تعقيب قرار گرفتند. اين دو جوان كه براي صرف غذا به رستوران مراجعه كرده بودند از سوي تعدادي از مشتريان تشويق به جويدن موش هاي زنده شدند. در حقيقت يكي از اين مشتريان قول داد در صورتي كه آن دو جوان موش ها را بجوند ۵۰۰ دلار استراليا به آنان جايزه خواهد داد.
اما هم اكنون اين دو نفر به دليل آزاررساندن به حيوانات بايد ۷۵ هزار دلار استراليا جريمه بپردازند و يا دو سال را پشت ميله هاي زنداني سپري كنند.
زندگي با خون و گوشت لاك پشت
ليما: سه شكارچي كوسه در پرو كه ۵۹ روز در آب هاي اين كشور گم شده بودند با مصرف گوشت و خون لاك پشت ها زنده ماندند.
اين ماهيگيران بدون دستگاه بي سيم روانه دريا شدند و از قضا راه خود را گم كردند و پس از چند روز توشه آنها به پايان رسيد. به همين دليل براي رفع گرسنگي مجبور شدند از گوشت لاك پشت استفاده كنند و تشنگي خود را نيز با نوشيدن خون اين حيوان برطرف نمايند.
اما سرانجام پس از ۵۹ روز يك كشتي عبوري اين ماهيگيران را نجات داد البته هر يك از آنان با ۱۰ كيلوگرم كاهش وزن مواجه شده اند.
نوشيدن آب پيش از بازي فوتبال
پورتو: رقابت هاي فوتبال جام ملتهاي اروپا از روز گذشته آغاز شد. تيم آلمان نيز يكي از تيمهاي شركت كننده در اين رقابت است و توصيه هاي پزشك اين تيم در نوع خود جالب است.
وي به بازيكنان اين تيم توصيه كرده چند ساعت قبل از شروع بازي به نوشيدن مقادير زيادي آب بپردازند تا از نظر فيزيكي و روحي براي يك بازي دشوار آماده شوند.
او همچنين توصيه مي كند بازيكنان از مصرف مشروبات الكلي و سيگار پرهيز كنند اما محدوديتي براي آنان در نظر نمي گيرد. وي معتقد است بازيكني كه به فكر سلامت خود نيست، محكوم به نابودي است و نبايد برايش دلسوزي كرد.
گستاخي در دادگاه
تنسي: يك مجرم در آمريكا، گستاخي را در دادگاه به نهايت رساند و از قاضي پرونده خواست با خودرو شخصي او را به زندان انتقال دهد.
اين مرد به جرم مصرف مواد مخدر، سرقت از مادر خود و همچنين تهديدكردن وي به مرگ در دادگاه محاكمه و محكوم به تحمل ۳۷ ماه حبس شد.
اما پس از صدور حكم، او حاضر به ترك دادگاه و سوارشدن به اتوبوس زندان نشد.
وي روبه قاضي كرد و گفت: اتوبوس زندان كثيف و شلوغ است پس لطفا مرا با خودرو شخصي خودتان به زندان برسانيد.
البته قاضي چنين كاري را انجام نداد و ماموران، متهم را به زور سوار اتوبوس زندان كردند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۸ دقيقه

گل و گياه
آزالياي نارنجي
007944.jpg
نام علمي: Rhododndron Red shank
خانواده: ERICACEAE
درختچه اي خزان دار كه گلهاي قيفي شكل و زرد -نارنجي - قرمز آن اواخر بهار تا اوايل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي آن به ۵/۲ متر مي رسد.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك خنثي تا اسيدي و غني از هوموس با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق خوابانيدن يا تهيه قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |