دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۷
كارگران و بيمه بيكاري
زندگي دشوار در روزهاي بيكاري
مصوبه دولت خاطرنشان مي كند كارگران قراردادي دائم در صورتي كه در پايان قرارداد بيكار شوند مشمول بيمه بيكاري مي شوند، اما كارگران فصلي و غيردائمي فقط در صورتي كه حين كار اخراج شوند، مي توانند از مزاياي بيكاري استفاده كنند
003906.jpg
نداشتن برنامه ريزي بلندمدت و حتي كوتاه مدت از سوي واحدهاي صنعتي و توليدي يكي از بزرگترين مشكلا ت اشتغال موجود در كشور به شمار مي رود.
بسياري از كارگران، ماه ها و سال هاي متمادي به فعاليت خاصي مشغول هستند، اما خيلي از آن ها با قوانين بيمه آشنايي ندارند و نمي دانند كارفرما آن ها را تحت پوشش بيمه قرار داده يا نه؟
نمي دانند اگر بيكار شدند بيمه بيكاري دريافت خواهند كرد يا نه؟ تلا ش هاي سازمان بيمه اجتماعي در زمينه بهبود قوانين بيمه كارگران ادامه دارد، ولي بسياري از كارگران خارج از دايره برنامه هاي اين سازمان ايستاده اند و ترس از بيكاري هرگز رهايشان نمي كند.

درد دل بسيار آشنا
«... صاحب كار همين امروز عذر مرا خواست. نمي دانم چرا ولي عذرم را خواست. مي گفت كار تمام شده. مي گفت سرمايه اش ته كشيده. مي گفت مي خواهد كشور را ترك كند. مي گفت مي خواهم به فعاليت ديگري بپردازم. مي گفت...».
اين جمله ها بارها از زبان كارگران بيكار شنيده شده، شنيده مي شود و شايد در آينده هم شنيده خواهد شد. كارگران بيش از هر قشر ديگري تابع شرايط روز فعاليت خويش هستند. آن ها دفترنشين و اداره اي نيستند تا پشت ميز بنشينند و به كلام يا قلم خود تكيه دهند. بايد فعاليت عيني و فيزيكي جاري باشد تا آن ها «كارگر» قلمداد شوند.
به همين دليل بيكاري هميشه و همه جا در كمين كارگران بوده و آن ها نمي توانند به فعاليتي كه مشغول هستند براي دوره طولاني يا دائمي دل ببندند.
كارگران در برخورد با مقوله بيمه به گروه هاي مختلفي تقسيم  مي شوند كه اهم آن ها به قرار زير است:
كارگراني كه در نهادهاي دولتي كار مي كنند و بيمه هستند.
كارگراني كه در بخش خصوصي كار مي كنند و بيمه هستند.
كارگراني كه در بخش خصوصي كار مي كنند و بيمه نيستند.
كارگراني كه قرارداد رسمي بسته اند.
كارگراني كه قراردادي نبسته اند.
كارگراني كه قرارداد دائم بسته اند.
كارگراني كه قرارداد فصلي بسته اند.
همين تقسيم بندي ساده، نمايانگر اين امر است كه شرايط مالي كارگر را قوانين و قراردادها تعيين مي كند. يعني دو كارگر مي توانند با فعاليتي كاملا ً يكسان و مشابه در روزهاي بيكاري شرايط كاملا ً متفاوتي داشته باشند.
جايگاه كارگران در دوران بيكاري ارتباط مستقيمي به قراردادهاي اداري بسته شده با آن ها پيش از آغاز كار يا در طول انجام آن دارد. سازمان بيمه اجتماعي تلا ش فراواني كرده تا كارگران بيشتري را تحت پوشش بيمه بيكاري قرار دهد؛ ولي ناآشنايي كارگران به قوانين و مقررات از يك سو و عدم تمايل كارفرمايان براي ورود به اين عرصه از سوي ديگر، شرايط بحراني را براي بسياري از كارگران و خانوارهاي آن ها در برهه هاي بيكاري رقم مي زند و تا زماني كه كارگران از صافي هاي حقوقي و قراردادي به دقت تدوين شده عبور نكنند، اين مشكل به قوت خود باقي خواهد ماند.
اگر با كارفرمايان حرف بزنيد، اكثر آن ها قوانين بيمه كارگران را دست وپاگير قلمداد مي كنند و اگر پاي درد دل كارگران بنشينيد همه آن ها عملكرد بيمه را براي خود ناچيز مي خوانند.
بيمه بيكاري
مصوبه دولت در اين زمينه خاطرنشان مي كند كارگران قراردادي دائم در صورتي كه در پايان قرارداد بيكار شوند مشمول بيمه بيكاري مي شوند، اما كارگران فصلي و غيردائمي فقط در صورتي كه حين كار اخراج شوند، مي توانند از مزاياي بيكاري استفاده كنند.
همين چند خط نمايانگر جايگاه متزلزل هزاران كارگر است كه فصلي و غيردائمي خوانده مي شوند. اين كه كارگري در صورت اخراج حين كار از مزاياي بيمه بيكاري استفاده كند قابل توجه است؛ ولي كارفرمايان معمولا ً به شيوه اي كارگر را كنار مي گذارند كه لزوماً شكل ظاهري «اخراج» را ندارد. اكثر آن ها شرايطي فراهم مي آورند كه كارگر را به سوي رفتن و حذف شدن سوق مي دهد. ضمن آن كه كارگران بايد بدانند روي كاغذ چه بندهايي را نسبت به كارفرماي خود متعهد شده اند يا نشده اند و در چه قالبي به فعاليت مشغولند.
در اين روند، ديوان عدالت اداري حكم بيمه بيكاري براي كارگران قراردادي را صادر كرده. پرسش قابل توجه در مورد حكم مذكور اين است آيا به كارگران قراردادي كه تاكنون بيمه بيكاري شان را پرداخته اند حقوقي از سوي سازمان تأمين اجتماعي پرداخت مي شود يا خير؟
به طور كلي به نظر مي رسد با اجراي اين طرح عمدتاً موقعيت كارگران قراردادي پيچيده مي شود؛ همان كارگراني كه هرگز رنگ و روي قراردادهاي دائم را نديده اند و معمولا ً نمي توانند براي دوره هاي بلند مدت روي فعاليت خويش حساب كنند، همان كساني كه در واحدهاي صنعتي و توليدي نه چندان بزرگ كار مي كنند.
كار كردن به صورت قراردادي در گذر دوران
جايگاه بيمه كارگران در دو دهه گذشته يكي از مسائل هميشه مطرح مربوط به اين قشر بوده. مصوبات جديد دولت به حل مشكل كارگران در دوران بيكاري نظر دارد ولو آن كه همه كارگران را پوشش ندهد؛ اما مي تواند باز شدن فصل ديگري براي حل مسائل مالي كارگران محسوب شود. مسأله كارگراني كه سال هاي متمادي براي كارفرماي خود كار كرده اند ولي هميشه قراردادي قلمداد شده اند جلب نظر مي كند بايد به صورت جداگانه زير ذره بين برود.
همه مي دانند بسياري از كارفرماها براي شانه خالي كردن از پرداخت هزينه هايي كه بايد در پايان كار به كارگران شاغل در حيطه فعاليت خود بپردازند، آن ها را در قالب قراردادي يا موقت يا فصلي به خدمت مي گيرند. ولو آن كه حضور اين كارگران در تشكيلات آن ها طولاني و بلندمدت باشد.
در حال حاضر، عمده سهم بيمه بيكاري توسط كارفرما تأمين مي شود و ربطي به خود كارگر ندارد. در حقيقت استفاده كارگر از بيمه بيكاري منوط به همكاري مستقيم كارفرما است. قانون متذكر مي شود هر كارگري كه بيمه بيكاري او پرداخت شده، مشمول بيمه بيكاري مي شود، اما مسأله پرداختن بيمه بيكاري توسط كارفرما از سوي او همواره زير سؤال بوده و بديهي است كه اكثر آنها تمايلي به پرداخت اين سهم نشان ندهند.
بنابراين اشر اف كارگر به حقوق خويش در مقطع آغاز به كار براي كارفرما اهميت فراواني مي يابد. اگر كارگر نتواند از حقوق قانوني خويش دفاع كند بديهي است قيمت آن را خودش پرداخت خواهد كرد، چراكه دولت فقط براساس قوانين تدوين شده مي تواند حق و حقوق او را بپردازد.
نياز به پوشش بيشتر
در جامعه اي كه بيكاري يكي از پديده هاي جدي اجتماعي و اقتصادي آن محسوب مي شود جايگاه بيمه بيكاري به شدت بالا  رفته و عملكرد آن بيش از هميشه اهميت مي يابد.
در حال حاضر سازمان تأمين اجتماعي به حدود ۳ ميليون نفر، حقوق بيمه بيكاري مي پردازد. اين كه مبالغ پرداخت شده تكافوي زندگي روزمره بيمه شدگان بيكار را مي دهد يا نه در اين مقال نمي جنگد، اما محدوديت هاي مالي سازمان تأمين اجتماعي نشان مي دهد؛ امكانات اين سازمان نياز به بازنگري جدي در زمينه هاي مالي دارد.
چنان كه قائم مقام سازمان تأمين اجتماعي مي گويد: « ما به حدود ۳ ميليون نفر حق بيمه بيكاري مي پردازيم، اما توان صندوق تأمين اجتماعي فقط صد هزار نفر را پوشش مي دهد و بقيه اين مبلغ بايد از جاي ديگر تأمين شود.»
كارگران، بخشي از جامعه حرفه اي ما را ساخته اند و افراد مشغول به ساير حرفه ها هم با مقوله بيكاري روبه رو هستند و نياز به پرداخت بيمه بيكاري را احساس مي كنند، اما بيكاري جامعه كارگري ما به دليل ماهيت فعاليت آن ها در مقايسه با ساير حرفه ها بيشتر است و بايد بيش از اين به مسائل مالي آن ها و خانواده هايشان پرداخت.

واريز وجه از طريق خود پردازها
خدمتي كه چندان مورد استقبال قرار نگرفته است
نظام بانكي كشور در حال نوسازي شدن است به همين دليل اتفاقاتي كه در اين نظام مي افتد بعضا استثنايي و منحصر به فرد است.
يكي از اين موارد استثنايي نحوه واريز وجه در دستگاه هاي خودپرداز است.
دستگاه هاي خودپرداز برخي بانك هاي عامل كه جديدا نصب و راه اندازي شده اند اين امكان را به صاحب كارت مي دهند كه علا وه بر برداشت وجه از دستگاه، امكان واريز وجه را نيز داشته باشند.
نحوه اجراي اين فرمان در دستگاه هاي خودپرداز به اين شكل است كه بعد از ورود به برنامه واريز وجه، دستگاه يك پاكت مخصوص در اختيار متقاضي قرار مي دهد كه فرد بايد اطلا عاتي نظير نام، نام خانوادگي، شمار حساب و ميزان وجه واريزي را روي آن قيد كنند.
بعد از تكميل اين موارد شخص بايد وجه مورد نظر را داخل پاكت قرار داده و پاكت  حاوي پول را به دستگاه بسپارد، بعد از انجام اين عمليات دستگاه يك رسيد به مشتري مي دهد كه ساعت و ميزان پول سپرده شده به دستگاه را نشان مي دهد.
در اولين روز كاري يك نفر از كاركنان بانك كه مسوول دستگاه خودپرداز است پاكت هاي حاوي پول را از دستگاه دريافت و نسبت به انجام عمليات بانكي آن اقدام مي كند.
انجام اين عمليات به دليل اين كه امكان خطاي نيروي انساني در آن زياد است و صاحب پول نيز حضور ندارد چندان مورد توجه قرار نگرفته ضمن اين كه بانك ها نيز ترجيح مي دهند كه مشتريان از اين برنامه خودپردازها استفاده نكنند، مهمترين اشكال واريز وجه از طريق خودپرداز براي مشتري بانك، حضور نيافتن وي در زمان انجام عمليات بانكي است لذا اگر در انجام اين عمليات اشكالي به وجود آيد ، صاحب پول ناچار است چند روز وقت خود را صرف كند، شايد بتواند حقانيت خود را ثابت كند به همين دليل افرادي كه مي خواهند پول به حسابي واريز كنند ترجيح مي دهند كه اين كار را از طريق باجه بانكي انجام دهند تا دستگاه خودپرداز. واريز وجه از طريق خودپردازها براي بانك ها هم بعضا مشكل ساز مي شود.
مسوول يكي از بانك ها در اين باره به خبرنگار ما گفت: بروز اشكال در واريز وجه از طريق خودپرداز خاص مشتري نيست و ممكن است براي بانك نيز اشكال ايجاد كند.
وي كه تمايل نداشت نام خود و بانك متبوعش اعلا م شود، افزود: ممكن است فردي داخل پاكت ۱۰ هزار تومان پول بگذارد ولي روي پاكت قيد كند مثلا  ۲۰ هزار تومان به حساب وي واريز شود.
وي تعداد بروز اين موارد را در شعب بانك خيلي كم توصيف كرد و گفت: محدود بودن دليل نمي شود كه نسبت به آن بي توجه باشيم.
يك كارشناس در اين باره به خبرنگار ما گفت: به دليل اين كه برنامه دقيق براي واريز وجه از طريق خودپرداز از طريق بانك ها اتخاذ نشده، صاحبان پول از واريز وجه از طريق اين دستگاه ها استقبال نمي كنند.
محمدرضا تاجيك افزود: در برخي موارد هم كه از اين برنامه استفاده مي شود رقم ها ناچيز است.
وي جلوگيري از بروز مشكلا ت احتمالي كه ضريب بروز آن در اين برنامه بالا  هم هست را دليل اصلي بي ميلي مردم به واريز وجه از طريق خودپردازها دانست.

قابل توجه دارندگان حساب هاي قرض الحسنه
انتخاب برندگان جوايز كاملا ً تصادفي است
اعطاي جايزه از سوي بانك ها به دارندگان حساب هاي قرض الحسنه باعث شده تمايل مردم به افتتاح اين گونه حساب در ميان بانك ها افزايش يابد.
در همين ارتباط اين شبهه ميان مردم وجود دارد كه اعطاي اين جوايز از پيش تعيين شده و عملا ً امكان برنده شدن براي برخي افراد در اين گونه حساب ها وجود ندارد.
در اين ارتباط يك شهروند تهراني به خبرنگار ما گفت: حدود ۶ سال است كه در حساب قرض الحسنه يكي از بانك هاي دولتي حساب دارم ولي تاكنون حتي يك ريال هم برنده نشده ام.
خانم مقيمي افزود: در چنين شرايطي معتقدم همه حساب ها در قرعه كشي شركت داده نمي شوند.
وي معتقد است: چطور ممكن است حسابي ۶ سال در قرعه كشي باشد ولي يك دفعه هم برنده نشود.
در همين ارتباط يك نماينده شوراي عالي بانك ها گفت: برندگان جوايز قرعه كشي حساب هاي قرض الحسنه براساس امتياز و شماره حساب شركت كنندگان تعيين مي شود و برگزاركنندگان در زمان مراسم هيچ يك از افراد دارنده حساب را نمي شناسند.
ناصر افشار گفت: از آنجا كه سپرده هاي قرض الحسنه صرف اعطاي تسهيلا ت به بخش هاي مختلف اقتصادي مولد و يا هزينه هاي ازدواج و درمان مي شود داراي اجر اخروي بوده و تمامي افراد داراي سپرده قرض الحسنه برنده محسوب مي شوند.
وي افزود: اعطاي جوايز به برندگان قرعه كشي تنها براي تشويق و ترغيب افراد و گسترش فرهنگ سپرده گذاري در بانك ها برگزار مي شود.
به گفته اين نماينده شوراي عالي بانكها، براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار هيأت ناظر مركب از نمايندگان دادستان كل كشور، وزارت امور اقتصادي و دارايي، شوراي عالي بانكها و بانك مركزي و يكي از اعضاي بانك بر تمامي مراحل اعطاي جوايز و انتخاب برندگان براساس قرعه كشي نظارت دارند.
وي به « مهر» گفت: اين نظارت طي جلسات هماهنگي و با بررسي مدارك و مستندات مربوط به جوايز و نيز اطمينان از تأمين جوايز، نحوه برگزاري قرعه كشي و اهداي جوايز محقق مي شود.
وي افزود: قرعه كشي ها براساس امتياز افراد انجام مي شود به طوري كه هر ۵۰ هزار ريال در هر روز يك امتياز محسوب شده، مشروط بر اين كه حساب براي سه ماه متوالي بايد نزد بانك حفظ شود و چنانچه در روز قرعه كشي نيز حساب مسدود شود، جايزه به فرد تعلق نمي گيرد.
وي قرعه كشي را كاملا ً تصادفي عنوان كرد و افزود: اگرچه قرعه كشي براساس امتياز دارندگان حساب انجام مي شود اما تمامي افراد داراي شرايط يكسان هستند به طوري كه ديده شده افرادي تنها با داشتن حداقل موجودي حساب، بزرگترين جايزه را نصيب خود كرده اند و البته كساني كه منابع بيشتري در بانك داشته باشند از شانس و اقبال بالاتري برخوردارند.
به گفته وي، از آنجاكه فرصت براي تعيين امتياز توسط گوي و گردونه اجازه استخراج تمامي امتيازات را نمي دهد، جايزه اول توسط گوي و گردونه تعيين شده و با افزودن عدد گام (تقسيم كل امتيازات بر تعداد هر رديف از جوايز) ليست برندگان به صورت تصادفي از طريق رايانه استخراج مي شود.

صداي مصرف كننده
خطي هاي بي خيال
اكثر خطي هاي ونك - كرج عصرها باتوجه به ازدحام مسافر در ايستگاه توقف مي كنند و مسافران را سوار نمي كنند (احتمالا ً به خاطر ترافيك مسير تمايلي به مسافركشي ندارند).
زماني كه سواري هاي شخصي مي خواهند بيايند و مسافر سوار كنند در تله پليس گرفتار مي شوند و پس از جريمه شدن آنجا را ترك مي كنند. خطي هاي اين مسير در مقابل مسافران اصلا ً احساس وظيفه يا مسؤوليت نمي كنند.
فلا ح از كرج
سيم هاي برق به سرقت رفت
اداره برق رودهن حدود دو سال پيش انشعاب برق آبادي چشمه ها در محدوده مهرآباد را وصل كرد. ولي متأسفانه نداشتن روشنايي در شب در اين منطقه، موجب شد تا كابل هاي برق اين منطقه براي دومين بار به سرقت برود. خواهشمند است مسؤولين اداره برق جهت رفع و پيشگيري از چنين مشكلاتي اقدام كنند.
از طرف اهالي چشمه هاي پايين
پرستاران خسته نباشيد
بيماران بخش دياليز بيمارستان اشرفي اصفهاني از پرستاران صبور و مهرباني كه مشغول خدمت رساني در اين بخش هستند تشكر و قدرداني مي كنند.
تنها
نامه ها به مقصد نمي رسد
دفاتر پستي خيابان كريم خان زند و خيابان رسالت نامه ها و سفارشات پستي را به موقع به مقصد نمي رسانند. بارها به اين دفاتر پستي مراجعه كرده ايم و در صورتي كه حق تمبر را هم دريافت كرده اند ولي نامه ها به مقصد نرسيده است.
كلامي 
آزمون استخدامي ها در يك روز
بانك پارسيان و سازمان تأمين اجتماعي آزمون استخدامي خود را روز بيست ودوم خرداد انجام مي دهد. افرادي كه در هر دو آزمون شركت كرده اند براي حضور در جلسه دچار مشكل مي شوند. چرا سازمان ها با برنامه ريزي دقيق تري زمان برگزاري آزمون را مشخص نمي كنند؟
محمدزاده 
يك بيمارستان سوانح سوختگي در شهر ۱۲ ميليوني 
شهر ۱۲ ميليوني تهران نيازمند امكانات رفاهي فراواني است. اما در اين شهر بزرگ فقط دو بيمارستان سوانح سوختگي وجود داشت كه اكنون حدود يك ماه است بيمارستان سوانح سوختگي توحيد تعطيل شده و تنها بيمارستان شهيدمطهري در تهران وجود دارد كه مخصوص آسيب ديدگان از سوانح سوختگي است.
اگر زماني اتفاقي در اين شهر رخ دهد آيا يك بيمارستان جوابگوي اين همه جمعيت است.
غريب نواز
تشكر از شهرداري 
بايد از شهرداري به خاطر پاكسازي در و ديوار شهر از برچسب هاي تبليغاتي تشكر كرد.
رهبر
رسيدگي كنيد
وضعيت سرويس هاي بهداشتي بلوار دلا وران، خيابان آزادگان شمالي بسيار فجيع است.
پارسا
درخواست از برق منطقه 
ميدان توحيد، نصرت غربي، كوچه بهمن هر دو هفته يك بار دچار قطع برق مي شود. لطفاً اداره برق منطقه فكري به حال اين محل بكند.
جمشيدي 
هماهنگ كنيد!
روي جعبه يكي از پنيرها با نام ... نوشته شده اگر با ذائقه شما سازگار نبود، مي توانيد برگشت دهيد اما هنگام برگردان آن محصول، فروشنده آن را تحويل نگرفت. چرا با فروشندگان هماهنگ نمي كنند تا مصرف كنندگان دچار مشكل نشوند؟
كبير
تابستان را چگونه بگذرانيم؟
با توجه به فرا رسيدن فصل تابستان بهتر است فرهنگسراها ساعات كاري خود را بيشتر و شهريه ها را پايين تر بياورند. تا جوانان بتوانند براي ساعات بي كاري خود برنامه ريزي بهتري داشته باشند.
با اين ترتيب فرهنگسراها مي توانند افراد بيشتري را آموزش دهند.
شهروندان تهراني

پاسخ مسؤولا ن
سمساري مشاهده نشد!
عطف به مطلب مندرج در آن روزنامه در ستون صداي مصرف كننده بازارچه مورخ ۷/۳/۸۳ در خصوص مزاحمت سمساري ها در خيابان شهيد فتاحي به اطلاع مي رساند عوامل ناحيه از محل بازديد كردند و در كوچه فوق سمساري مشاهده نشد. خواهشمند است نشاني دقيق تري را اعلام و يا با شماره ۸۵۱۷۰۷۱ روابط عمومي شهرداري منطقه ۷ تماس حاصل فرماييد.
مدير روابط عمومي

گوناگون
بازارچه رايانه
|  بازارچه رايانه  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |