دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۷
دريچه اي به سوي ورزش حرفه اي
008628.jpg
معراج مژده: در فوتبال حرفه اي امروز يكي از بخش هاي قابل اهميت ،ايجاد زمينه هاي ارتباط با ديگر كشورها و تبادل افكار و دستاوردهاست. الگوبرداري سنجيده و استفاده از تجربيات باشگاههاي بزرگ در فوتبال حتي براي كشورهاي بزرگ يك امر طبيعي و بديهي است.
حركتي كه طي دو سال اخير در فوتبال حرفه اي ايران آغاز شده است مي تواند براي سالهاي نه چندان دور به بار نشيند. سرمايه گذاري مادي و معنوي در اين راه كمك خواهد كرد تا نسل امروز ما كه اتفاقاً درصد بيشتر جامعه را تشكيل مي دهند در مسير سلامتي و تندرستي قرار گيرند. پتانسيل موجود در جامعه ما اين موقعيت را فراهم مي كند تا بتوانيم در راه فوتبال حرفه اي گامهاي بزرگتر در ابعاد بين المللي برداريم. حركتي كه اخيراً  باشگاه عقاب آغاز كرده است، مي تواند علاوه بر حفظ موقعيت اجتماعي، فرهنگي و ورزشي جامعه، تيم هاي ما را نيز به استانداردهاي جهاني نزديك كند. خريد يك تيم اروپايي، ايجاد ارتباط و باز نمودن دريچه هايي به سوي ورزش حرفه اي كمك خواهد كرد تا از طريق فوتبال بتوانيم ارزش هاي فرهنگي خود را نيز معرفي كنيم.
رئيس سازمان تربيت بدني:
سقف فوتبال آسيا براي ما كوتاه است
مراسم جشن باشگاه عقاب به مناسبت خريد هفتاد درصد از سهام باشگاه «دونايسكا اتلتيكو» اسلواكي و يكصدمين سال تأسيس اين باشگاه در محل هتل المپيك برگزار شد.
در اين مراسم مهندس مهرعليزاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني، مهندس هاشمي طبا رئيس كميته ملي المپيك، سفير اسلواكي در ايران، حجت الله خطيب مدير عامل باشگاه پيروزي و جمعي از پيشكسوتان، بازيكنان، مربيان و داوران فوتبال كشور حضور داشتند.
محسن مهر عليزاده در سخناني با اشاره به اقدام مبتكرانه و پيشتازانه باشگاه عقاب در خريد هفتاد درصد سهام باشگاه اروپايي دونايسكا آن را اقدامي مؤثر در جهت بين المللي كردن ورزش كشور و بويژه فوتبال دانست.
وي تصريح كرد: ورزش ايران از چند سال قبل تنها در برخي رشته ها وارد مرحله حرفه اي شده است و مي توان ادعا كرد كه فوتبال تنها رشته حرفه اي ورزش ماست. برگزاري سه دوره ليگ برتر، شرايط ارتقاي فوتبال را فراهم كرده است و چگونگي فعاليت باشگاه ها و حضور تيم ها از نظر كيفي و كمي به صورتي است كه مي توان ادعا كرد قدم هاي مؤثري را براي حرفه اي شدن برداشته ايم. ساير رشته ها همانند واليبال و كشتي نيز وارد مرحله  حرفه اي شدن شده اند كما اين كه كشتي يك ورزش اصيل نيمه حرفه اي است و واليبال به طور جدي در اين عرصه حضور دارد.
رئيس سازمان تربيت بدني در ادامه خاطرنشان كرد: در گذشته و با نگاه سنتي ورزش در قالب قهرماني و همگاني ديده مي شد ضمن اين كه رشد ورزش قهرماني نيز منوط به رشد ورزش همگاني است اما بايد براي رشد ورزش از جمله فوتبال به شرايط روز دنيا توجه داشته باشيم و اين كه سابقه برخي از باشگاههاي اروپايي به بيش از يك صد سال مي رسد. در نظام جامع ورزش كشور علاوه بر دو مقوله قبل، ورزش پرورشي و حرفه اي نيز پيش بيني شد كه در يك چشم انداز بيست ساله تمامي اهداف ورزش مشخص شده است.
مهندس مهرعليزاده با اشاره به وجود پانصد ورزشكار حرفه اي در كشور تأكيد كرد: براساس هدف گذاري انجام شده توسط نظام جامع توسعه تربيت بدني و ورزش كشور و در پروسه زماني ۲۰ ساله اين رقم به پنج هزار ورزشكار حرفه اي خواهد رسيد كه در اين راستا قصد داريم پنج تا هفت رشته را همانند فوتبال حرفه اي كنيم. البته سازمان ورزش حرفه اي بخش مهمي در ورزش كشور است اما از آنجا كه ممكن است از عنوان «سازمان» برداشت دولتي بودن شود ممكن است اين بخش عنوان خانه ورزش حرفه اي و يا ... ناميده شود و دولت نيز مكلف است حمايت هاي لازم را از اين بخش انجام دهد.
008655.jpg

وي عملكرد فوتبال در سال گذشته را از بابت مواردي چون تبادل مربي، بازيكن، برگزاري مسابقات مختلف و ... قابل قبول دانست و گفت:اينك به حدي رسيده ايم كه سقف فوتبال آسيا براي ما كوتاه است و بارها قابليت هاي خود را نشان داده ايم و اينكه فوتبال ما در آسيا يك فوتبال برتر تلقي مي شود. راه رشد فوتبال ايران اين است كه همواره خود را در محك جهان و اروپا قرار دهد. بنابراين اقدام باشگاه عقاب براي خريد هفتاد درصد از سهام يك باشگاه اروپايي بايد باعث تبادل تكنيك و مديريت شود كه اين گام را تبريك مي گويم.
هاشمي طبا: انجام كارهاي جديد و شجاعانه قابل تقدير است
مهندس سيد مصطفي هاشمي طبا دراين مراسم جشن با آرزوي موفقيت براي ورزشكاران ايراني در مسابقات المپيك آتن گفت: انجام كارهاي جديد و نو يك هنر است و در مقابل آن قرار گرفتن در جريان روزمرگي كار بديعي نيست.
رييس كميته ملي المپيك تصريح كرد: البته به واقع نمي دانم عاقبت خريد سهام باشگاه دونايسكا چه مي شود و آن را بستگي به مديريت، آشنايي با كار و محيط اروپا مي دانم اما اين نكته نيز قابل توجه است كه انجام كارهاي جديد و شجاعانه قابل تقدير و در عين حال نوعي كارآفريني است ضمن اينكه بسيار دشوار است.
وي افزود: بارها گفته ام كه درآمدزايي و گرداندن كار، اصلي و مهم تلقي مي شود. در مورد خريد سهام باشگاه اروپايي نيز طبيعي است كه اگر كشوري ارتباط خود را با جهان خارج برقرار نكند رو به فناست.
008631.jpg

مهندس هاشمي طبا اقدام باشگاه عقاب را باعث رشد فوتبال كشور دانست و آن را به منزله باز شدن دريچه اي به فوتبال اروپا تلقي كرد. وي در پايان نسبت به تأثيرگذاري اين حركت در ورزش كشور اظهار اميدواري كرد.
همچنين سفير كشور اسلواكي در ايران نيز با حضور در اين مراسم گفت: از اين رويداد ورزشي و اين كه ارتباطات بيشتر هر دو كشور ايران و اسلواكي و دو باشگاه عقاب و دونايسكا فراهم شده است بسيار خوشحالم و همگي با من موافق هستيد كه ورزش به ويژه فوتبال قابل مقايسه با هيچ ورزش ديگري در دنيا نيست.
وي ادامه داد: بدون ترديد پديده ورزش مردم را به يكديگر وصل مي كند و امروز ما نه تنها پيوستن دو باشگاه را جشن مي گيريم بلكه برقراري ارتباطات دوستانه و روابط دو جانبه نيز مورد نظر است. با اين شرايط خواهيم ديد كه سرمايه گذاري در ورزش باعث ارتقا روابط بين دو كشور و ايجاد سازماندهي خوب و مناسب مي شود.
سفير اسلواكي تصريح كرد: ورزشكاران اسلواكي احترام ويژه اي را براي داوران و ورزشكاران ايران قايل هستند. دو سال قبل فوتباليست هاي ما در ورزشگاه آزادي بازي خوبي را برابر تيم ملي ايران انجام دادند و اينك سه بازيكن با انگيزه ايراني از تيم عقاب، در تيم دونايسكا حضور دارند.
وي يادآور شد: عقاب بر فراز اروپا پرواز كرد و همانند يك صياد دونايسكا را شكار كرد كه اميدوارم باعث ارتقاي روابط دو جانبه و ورزش دو كشور شود.
سفير اسلواكي در پايان اظهار داشت: مديران باشگاه عقاب مهندسين اين حركت هستند و اميدوار هستم باشگاه دونايسكا بتواند در صدمين سالگرد تأسيس خود در ليگ فوتبال اروپا بيش از قبل موفق باشد.

خبرها و نگاه ها
غول آهنين در گروه مرگ
مريم دري منش:كارل بروكنر، مربي جمهوري چك اوج توانايي تيمش را كه براي جام ملت هاي ۲۰۰۴ اروپا روي آن حساب ويژه اي باز شده است، در جام جهاني ۲۰۰۶ مي بيند. وي در مصاحبه با يورو اسپورت در مورد فلسفه اش، گروه مرگ و برداشت خود از تيم آلمان صحبت مي كند: «آنها روح پيروزي دارند.»
پس از صعود مقتدرانه جمهوري چك ،تيمي معروف به غول آهنين ،به جام ملت هاي اروپا، اين تيم از نظر كارشناسان كاملاً در بالاي ليست تيم هاي داراي شانس اين تورنمنت قرار دارد. آنها بدون شكست در گروه سه مقدماتي جولان مي دادند.
اما براي كسب عنوان قهرماني آنها بايد از گروه مرگ عبور كنند. آنها در مرحله انتخابي در مقابل هلند اقتدار خود را ثابت كردند، ولي مربي تيم مي گويد: «هلند در تيم خود تغييرات اساسي ايجاد كرده است و نمي توان انتظار داشت كه ما هميشه مثل ديدار آخرمان با آنها روبه رو شويم. شرايط بازي هاي مرحله اصلي كاملاً متفاوت است.» وي حتي بحراني را كه در حال حاضر تيم فوتبال آلمان را در برگرفته، چندان جدي ندانسته و اثر آن را طولاني مدت نمي داند. «حقيقتي كه در اين تيم وجود دارد اين است كه آنها تيپ برنده دارند. اين تصوير را آنها تنها از روي شانس به ارث نبرده اند. آنها دقيقاً مي دانند كه چگونه روي چنين تورنمنت هايي تمركز كنند.»
مربي چك نمي خواهد كتمان كند كه در تيم فولر مشكلاتي وجود دارد: «بالاخره آنها به راحتي صعود كردند ولي در برابر تيم هاي كوچك مشكل دارند. از اين رو فكر مي كنم كه آنها در شرايط ايده آل قرار ندارند.»وي در ادامه جلوي انتظارات زياد از تيمش را مي گيرد: «ما هنگام سازمان دادن تيممان نه فقط موفقيت در كوتاه مدت در اروپا، بلكه موفقيت در جام جهاني را مدنظر قرار داده ايم. در واقع ما شش بازيكن حدود ۳۰ ساله داريم. به تصور من اين بهترين سن براي فوتباليست ها است. حالا مي توانم به اين ليست، ولاديمير اسميچر و توماس گالازك را اضافه كنم. اين هشت بازيكن در بهترين سالهاي خود به سر مي برند و من فكر مي كنم كه دوران اوج آنها، جام جهاني ۲۰۰۶ خواهد بود و نه يورو ۲۰۰۴.»
بروكنر مربي موفق چك، پس از آن كه تيم فوتبال زير ۲۱ سال اين كشور را به سوي قهرماني اروپا رهنمون ساخت، هدايت تيم بزرگسالان كشورش را كه نتوانسته بود به جام جهاني ۲۰۰۲ راه يابد، برعهده گرفت.هنر او قرار دادن صحيح بازيكنان جوان و بلند پروازي مثل پتركچ، دروازه بان و ميلان باروس، گلزن تيم در كنار ستاره هايي مثل ندود، توماس روسيچكي و يان كولر مي باشد.
بروكنر ۶۴ ساله مي گويد: «ما دوره آزمايشي را پشت سر گذاشته ايم. تيم به اندازه كافي استوار و نامتزلزل است و براي يورو ۲۰۰۴ تنها تغييراتي بسيار جزيي را در نظر دارم. در حال حاضر ۱۲ بازيكن، براي ۱۱ پست در اختيار دارم.» و با شوخي اضافه مي كند: «بنابر اين خيلي خوب مي شد اگر ۱۲ بازيكن مي توانستند در تركيب اصلي تيم قرار گيرند.» او در پايان صحبت هايش گفت: «من براي تيم آرماني خود، ۱۲ بازيكن در اختيار دارم. ولي اين بدان معنا نيست كه شماره هاي ۱۳ تا ۱۹ بد هستند. آنها كارآيي خود را به اثبات رسانده اند. اما من يك تركيب ثابت را ترجيح مي دهم، بدين ترتيب اين بازيكنان مي توانند در مدت زماني كوتاه به خوبي از عهده انجام وظايف خود برآيند.»

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |