چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۰۹
ميزان جرائم افزايش يافتند، بهتر رانندگي كنيد
به قانون احترام بگذاريد و جريمه نپردازيد
حضور ماموران در كنار افزايش جرائم به اعمال نظم بيشتري در خيابان ها و بزرگراه ها انجاميده و اين امر بي ترديد به كاهش ميزان تصادفات و طبعاً هزينه هاي تحميل شده به خانواده ها منتهي مي شود.
003933.jpg
نرخ جديد جرائم رانندگي اعلا م شد و رانندگان بي اعتنا به قوانين از ۴ تا ۳۰ هزار تومان جريمه در زمينه هاي مختلف خواهند پرداخت.
نرخ جريمه هاي رانندگي به شهروندان هشدار مي دهد بهتر رانندگي كنند، قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت كنند تا از يك سو شهر بهتري براي تردد بسازيم و از سوي ديگر سبد مالي خانواده را اسير هزينه هايي كه به آساني مي توان از آنها دور ماند، نكنيم.
راننده هاي بد نه تنها خيابان هاي شهر را نا امن مي كنند بلكه شرايط اقتصادي خانواده خويش و سايرين را مورد حمله قرار مي دهند.

مصوبه مجلس شوراي اسلا مي در سال ۱۳۸۰ دولت را موظف كرده بود در چارچوب قانون تنظيم بخشي از درآمدهاي خود (موضوع ماده ۱۸) نرخ جريمه هاي رانندگي را از ده هزار تومان به ۳۵ هزار تومان افزايش دهد. دولت در اين روند، پس از نزديك به يك سال و نيم مطالعه كارشناسي و جمع بندي نظرات كليه سازمان هاي ذي ربط مثل نيروي انتظامي، سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صنايع و معادن، وزارت راه و شهرداري نرخ جديد تخلفات رانندگي در شهرها و جاده هاي كشور را تصويب كرد.
براساس اين مصوبه جديد، سقف جرايم كه سال گذشته ۲۵ هزار تومان بود، در سال جاري به ۳۰ هزار تومان افزايش داد.
ميزان جديد جرايم 
اهم تغيير نرخ جرايم رانندگي به قرار زير هستند:
عدم استفاده از كلا ه ايمني توسط راكب و سرنشين موتورسيكلت حين رانندگي: از ۳ هزار تومان به ۴ هزار تومان 
هر نوع توقف منجر به سد معبر يا اخلا ل در عبور و مرور: از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان 
توقف در محل پارك ممنوع: از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان 
تجاوز به سطح گذرگاه  عابر پياده: از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان 
استفاده از تلفن همراه و وسائل ارتباطي مشابه حين رانندگي: از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان 
همراه نداشتن گواهينامه رانندگي: از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان 
همراه نداشتن كارت شناسايي خودرو يا بيمه نامه شخص ثالث: از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان 
توقف در محل ايستادن ممنوع (مطلقاً ممنوع): از ۱۰ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان 
توقف دوبله در معابر: از ۱۰ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان 
توقف روي خط كشي عابر پياده: از ۱۰ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان 
توقف دوبله در محل ايستادن ممنوع: از ۱۰ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان 
توقف وسيله نقليه در پياده رو: از ۱۰ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان 
عدم رعايت حق تقدم عبور: از ۱۵ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان 
عبور از چراغ قرمز: از ۱۵ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان 
تجاوز از سرعت مجاز: از ۱۵ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان 
سبقت غيرمجاز: از ۱۵ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان 
عبور وسائط نقليه از پياده رو: از ۱۵ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان 
دور زدن در محل ممنوع: از ۱۵ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان 
 انجام هر گونه حركات نمايشي مثل دور زدن درجا و حركات آكروباتيك: از ۲۵ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان 
رانندگي مبتني بر قانون نه تنها نمايانگر شخصيت والا ي شهروندان است بلكه در زمينه هاي اقتصادي نيز آنها را در شرايط بهتري قرار مي دهد. زمينه هاي اقتصادي پرهيز از جرائم رانندگي به قرار زير هستند:
شما فقط مالك همين اتومبيل هستيد، نه بيشتر
درآمد اكثر مردم اندك است و آنهايي كه صاحب اتومبيل هستند به مالكيت يك اتومبيل قناعت كرده اند. شما وقتي فقط يك اتومبيل داريد چرا با رانندگي نامناسب و احترام نگذاشتن به قانون زمينه از بين بردن آن را فراهم ميآوريد؟ شمايي كه نمي توانيد به آساني اتومبيل ديگري را به جمع خانواده خويش اضافه كنيد.
حسن پوراصفهاني صاحب يك اتومبيل پيكان مدل ۱۳۷۵ مي گويد: من هستم و همين يك اتومبيل و با درآمد اندكي كه دارم تصور خريد يك اتومبيل ديگر را نمي كنم. او در پاسخ به اين پرسش كه «چرا اطراف بدنه اتومبيل شما نمايانگر چندين تصادف است؟ و چرا به گونه اي رانندگي نمي كنيد كه اتومبيلتان كمتر صدمه ببيند؟» مي گويد: كاملا ً درست مي گوييد. حقيقت اين است كه توانايي ترميم اتومبيلم را ندارم و صافكاري و رنگ كاري آن حداقل ۳۰۰ هزار تومان هزينه مي برد.
او در پاسخ مجدد ما مبني بر اين كه «آيا اگر مبتني بر اصول و قوانين رانندگي مي كرد اتومبيلش به چنين روزي نمي افتاد» مي گويد: حرف شما را مي پذيرم ولي نكته اين است فقط من نيستم كه بد رانندگي مي كنم، همه ما بد رانندگي مي كنيم.
نكته اي كه اين شهروند بدان اشاره مي كند بسيار كليدي است. يعني بد رانندگي كردن همه ما به بهانه اين كه سايرين هم بد رانندگي مي كنند و به قوانين راهنمايي و رانندگي بي اعتماد هستند. اما همين تلقي است كه خيابان هاي شهر را از يك سو براي تردد ناامن مي كند و از سوي ديگر باعث از كف رفتن ميليون ها تومان از سبد پولي خانواده ها مي شود.
اكبر پور مرادي مرد ۳۲ ساله اي است كه اتومبيل پيكانش در تصادفي كه خود او مقصر بوده بيش از شصت درصد آسيب ديده و در حال حاضر اوراقچي ها به او پيشنهاد رقم يك ميليون توماني براي خريد داده اند. او كه در تقاطع دو مسير اصلي و فرعي از خيابان فرعي بي توجه و توقف وارد تقاطع شده با كاميوني مواجه مي شود كه به شدت با او اتومبيل او برخورد مي كند.
او مي گويد: اشتباه كردم و تنها اتومبيلي كه در اختيار من و خانواده ام بود را از دست دادم. واقعا نمي دانم چگونه اتومبيل ديگري جايگزين آن كنم.
شما توانايي ترميم اتومبيل خود را نداريد
صحنه آشنايي است. دو راننده بي اعتنا به قوانين رانندگي با يكديگر در خيابان هاي وسط شهر كورس گذاشته اند و مسيري را كه سايرين آرام و مبتني بر رعايت حق تقدم و سرعت در آن حركت  مي كنند به هم ريخته اند. آن دو آشكارا اعتنايي به ديگران نمي كنند. اما وقتي اتومبيل هاي همين دو نفر در چهار راه بعد با هم برخورد مي كنند هر دو با حالتي نزار به فرو رفتگي ولو جزئي اتومبيلشان خيره مي شوند و ماتم مي گيرند. ماتم تصادف، ماتم خراش، ماتم رنگ و صافكاري، ماتم پرداخت هزينه اي كه به هيج وجه ضروري نبود و نيست.
عجيب است اكثر رانندگاني كه به قوانين راهنمايي و رانندگي بي اعتنا هستند، همان هايي به شمار مي روند كه با كمترين آسيب ديدگي اتومبيلشان براي ترميم آن عزا مي گيرند.
اما كافي است اين رانندگان يك بار، فقط يك بار تعمق كنند، كافي است به قوانين رانندگي احترام بگذارند. توسط مأموران جريمه نشوند و هزينه هاي مربوط به ترميم اتومبيل خويش را هم نپردازند.
نكته اين است هزينه ترميم اتومبيل ها تناسبي با قيمت خود اتومبيل و مدل هاي مربوط ندارد و بيش و كم شما همان قدر براي مثلا  صافكاري و رنگ پيكان مدل ۱۳۷۰ مي پردازيد كه براي ترميم پيكان مدل ۱۳۸۰ ، در حقيقت رانندگان خلا فكار در پرداخت هزينه هاي ناشي از بي اعتنايي به قوانين در يك كاسه قرار مي گيرند.
ستايش از حضور پررنگ مأموران راهنمايي و رانندگي 
مأموران راهنمايي و رانندگي در ماه هاي اخير حضور پررنگ تري در خيابان هاي و بزرگراه هاي تهران داشته اند و نتيجه اين حضور كاملاً  در نحوه رانندگي مردم و احترام به قوانين آشكار است.
مريم نيكفر خانم ۴۵ ساله اي كه مي گويد: هميشه به قوانين راهنمايي و رانندگي احترام گذاشته؛ در زمينه اهميت حضور مأموران در خيابان ها و بزرگراه ها و تاثير آن ها به شرايط اقتصادي خانواده هايي مثل خودش به نكته كليدي اشاره مي كند و مي گويد: طي سه سال اخير با دو تصادف روبه ور شدم كه به هيچ وجه در آن ها مقصر نبودم. در هر دو مورد دو جوان بي اعتنا به مقررات با اتومبيل خود به اتومبيل من كوبيدند و هزينه گزافي براي خانواده ام به بار آوردند. پس از آن طي عبور از بزرگراه ها هرگز احساس امنيت جاني و مالي نمي كردم. اما در ماه هاي اخير حضور گسترده ماموران راهنمايي و رانندگي به من و افراد مثل من كه اعتقاد دارم اكثريت مردم را تشكيل مي دهند، آرامش فراواني بخشيده.ومن از ته قلب از آنها سپاسگزارم.
عباس ميرداوري نيز مي گويد: حضور ماموران در كنار افزايش جرائم به اعمال نظم بيشتري در خيابان ها و بزرگراه ها انجاميده و اعتقاد دارم اين امر در نهايت به كاهش ميزان تصادفات و طبعاً هزينه هاي تحميل شده به خانواده ها مي انجامد.
در حقيقت اكثر شهروندان افزايش جرائم رانندگي را مترادف با نظم بيشتر در خيابان ها و معابر مي دانند و خود را از نظر مالي نيز در پناه بيشتر قانون مي بينند.

بازارچه حمل و نقل
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |