سه شنبه ۲ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۵
طلاي سياه چالش هميشگي افغانستان
009261.jpg
در زمان حكومت طالبان، از خشخاش، به عنوان ابزار سياسي براي تحت فشار قراردادن جامعه جهاني استفاده مي شد و اكنون نيز دولت انتقالي افغانستان، عليرغم تصويب و اعلام قانون ممنوعيت كشت خشخاش، هيچ نظارتي بر اين ممنوعيت ندارد
خبرگزاري ايرنا:در سالهاي اخير به دنبال فروپاشي حكومت طالبان، به دليل فقر اقتصادي و بي ثباتي دولت موقت افغانستان و بعضاً زياده خواهي و رونق نداشتن مشاغل درآمدزاي صنعتي، كشاورزي و غيره بيشتر مردم اين كشوربه كشت خشخاش رو آورده  اند.كشت خشخاش به عنوان ماده اي درآمد زا و كم زحمت، اكثر زمين هاي زراعي مناطق مختلف افغانستان را به خود اختصاص داده است.
۲۵ سال جنگ هاي داخلي و درگيري با استعمارگران خارجي از جمله روسيه و آمريكا، چيزي جز ويراني و تخريب منابع اقتصادي، صنعتي و حتي معادن براي اين كشور فقير آسياي جنوب شرقي، به همراه نداشته است.اكثر كارشناسان و آگاهان به مسائل افغانستان، معتقدند پس از گذشت حدود دو سال از تشكيل دولت موقت و با وجود هشدارهاي بين المللي، فرماندهان نظامي و مسئولان سياسي، هيچ ممنوعيتي در اين زمينه ايجاد نكرده اند.
يكي از اعضاي شوراي ولايتي گرشك مي گويد: اين افراد نه تنها با كشاورزان و تجار همكاري مي كنند، بلكه هيات هايي از طرف منابع دولتي بطور غيررسمي براي جمع آوري محصول به مناطق مختلف اعزام مي شود و «عشر زكات» (ماليات) نيز از كشاورزان خشخاش كار دريافت مي كنند.
«محمدانور هلمندي» مي افزايد: طبق آخرين اطلاعات، بيشترين كشت خشخاش در ولايات (استانها) هلمند، قندهار، غور، شيندند، هرات و بويژه فراه صورت مي  گيرد.
كشت خشخاش در افغانستان همه ساله از اواخر مهر شروع و در ارديبهشت و خردادماه برداشت مي شود.هر ساله به طور متوسط چهار هزار تن مواد مخدر در افغانستان توليد مي شود و پيش بيني مجامع بين  المللي حاكي است اين رقم امسال تا ۷۰ درصد افزايش مي يابد.با توجه به مقرون به صرفه بودن كشت خشخاش و توليد ۲۰ تا ۳۰ كيلوگرم ترياك در هر هكتار به طور متوسط، رونق اين ماده مخدر را در سالهاي اخير به دنبال داشته است.از سوي ديگر اين محصول، ارزش اقتصادي زيادي براي توليد كنندگان آن دارد، به طوري كه در حال حاضر معادل هر كيلوگرم ترياك خام بين ۸۰۰ تا ۳۲۰۰ ريال از توليد كننده پيش خريد مي شود.در عين حال كه ارزش معاملات سالانه توليد مواد مخدر افغانستان در سطح جهان توسط باندهاي مافيايي ۸۰ ميليارد دلار است، اما سهم افغانستان فقط ۲۰ درصد اين رقم است كه سرانه هر يك نفر از جمعيت افغانستان ۸۰ تا ۹۰ دلار است.با توجه به كشت بي رويه خشخاش و برداشت ترياك در افغانستان و تبديل آن به هروئين و كريستال، كمترين مصرف كننده مواد مخدر در آن كشور وجود دارد.
يكي از افراد متنفذ استان اورزگان مي گويد: طي ۳۰ سال اخير استان هلمند به عنوان بزرگترين مركز توليد مواد مخدر در افغانستان مطرح بوده است.
«گلجان يعقوبي» مي افزايد: به گفته برخي منابع تا ۸۰ درصد اراضي كشاورزي اين استان زير كشت خشخاش بوده اما طي دو سال گذشته فراه به عنوان رقيب هلمند در توليد اين مواد مطرح شده است.
ايران همسايه غربي افغانستان ۹۲۰ كيلومتر مرز مشترك با آن كشور دارد و استان هاي خراسان و سيستان و بلوچستان با استانهاي هرات، فراه و نيمروز اين كشور هم مرز است.
هفته نامه تايمز در مقاله اي در يكي از شماره هاي اخير خود آورده است، در شهري مانند هرات ۱۸۰ هزار معتاد، قاچاقچي و يا بيوه هستند كه اغلب از طريق قاچاق مواد مخدر امور خود را مي گذرانند.در اين هفته نامه آمده، اسماعيل خان فرمانده اين شهر به دولت مركزي اجازه نداده است كه دفتر مبارزه با مواد مخدر در اين شهر داير شود.در بخشي ديگر از اين مقاله گفته شده، سرگرم بودن بخش عمده مردم نيمروز به قاچاق سوخت و كالاهاي گمركي موجب بي توجهي آنان به كشت خشخاش شده است.
در ميان سه استان هم مرز، فراه با داشتن زمينه هاي مناسب به دلايل فقدان گمرك و راه مناسب از ايران فاصله دارد در حالي كه با شرايط ويژه اي كه دارد مي تواند بهترين مسير ارتباطي با شهرهاي مركزي افغانستان باشد و مردم آن از انديشه كشت خشخاش خارج شوند.در سالهاي اخير استان فراه افغانستان به يكي از كانونهاي بزرگ توليد مواد مخدر تبديل شده است، در حالي كه اين استان مي تواند با توجه به شرايط خاص خود، از نظر اقتصادي و كشاورزي يك مهم در غرب افغانستان باشد.
اين استان با ۵۲ هزار و ۱۰۰ كيلومتر مربع مساحت در جنوب غرب اين كشور واقع شده است.اين استان، ۱۱ فرمانداري دارد كه در هر فرمانداري به طور متوسط ۲۵ تا ۵۰ هزار نفر ساكن هستند.
اغلب يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر جمعيت اين استان از نژاد پشتون و ۱۵ درصد جمعيت شيعه آن هستند.فرمانداري هاي همجموار ايران شامل قلعه كاه، جوين، شيب كوه، پشت رود(چين) و اناردره است.يكي از تجار استان فراه مي گويد، ۳/۱ و يا ۱۷۰ هزار نفر ساكنان آن از طريق كشت و توليد مواد مخدر امرار معاش مي كنند.
«حسين شجاعي» مي افزايد: كشاورزان در سال دو مرحله زمين را زير كشت خشخاش برده و در هر هكتار حدود پنج نفر در كاشت، برداشت و فروش مشاركت دارند.به گفته وي، قاچاقچيان، ترياك اين منطقه را پيش فروش مي كنند و انگيزه اي براي كشاورزي سالم براي كشاورزان و دامپروري كه مي تواند در اين منطقه از رونق خوبي برخوردار باشد، باقي نگذاشته اند.
وي تصريح كرد، حدود ۷۰ درصد از زمينهاي اين استان زير كشت خشخاش است و كارگاههاي تبديل مواد به هروئين و كريستال نيز در آن داير شده است.
«غلام جيلاني» آخرين استاندار فراه در دوره حكومت كمونيست ها مي گويد: فراه در گذشته قطب توليد گندم بوده و به عنوان انبار غله افغانستان مطرح بوده است.
«فيض محمد» يكي از متنفذين فراه هم مي گويد: هيچ كارگري در فراه بيكار نمي ماند و همه براي تيغ  زدن گياه خشخاش به مزارع زير كشت اين گياه جذب شده اند و مزد هر كارگر در اين استان بين ۲۰ تا ۱۰۰ هزار ريال در روز است.
يك مقام مسئول نظامي در استان فراه مي گويد: اراضي ۲۵۰ حلقه چاه كشاورزي در ولسوالي (شهرستان بكواه) صددرصد زير كشت خشخاش رفته است.
يعقوب آچك زهي مي افزايد: بخش عمده اراضي زير كشت خشخاش اين منطقه قبلاً توسط باندهاي بين المللي هلمند پيش خريد شده است.به گفته وي، بخشي از مواد مخدر توليد شده در افغانستان كه به سمت ايران قاچاق مي شود با همكاري بعضي از فرماندهان محلي استان فراه و نيمروز از طريق مرز نهبندان، زابل و رباط به ايران منتقل مي شود.
از شيندند دومين پايگاه هوايي افغانستان نيز خبر مي رسد كشت خشخاش در اين منطقه بويژه اطراف پايگاه هوايي رو به گسترش است.شيندند حدود يكصد كيلومتر مرز مشترك با بيرجند و قاين در جنوب استان خراسان دارد.قبل از انقلاب اسلامي ايران بيشترين ترياك به ايران ترانزيت مي شد، اما پس از انقلاب بازارهاي جديدي تاسيس شدند. در حال حاضر كمترين ميزان فروش و مصرف ترياك به نسبت ديگر كشورهاي همسايه مربوط به ايران است.اما در مقابل ميزان فروش و ترانزيت اين مواد به كشورهاي آسياي ميانه و پاكستان افزايش يافته كه اين مواد در قالب ترياك، هروئين و كريستال و در جعبه هاي محتوي بيسكويت به اين كشورها ارسال مي شود.مقدار ديگري از اين مواد در مرزهاي فراه جمع آوري شده و در قالب كاروان هاي مسلح از دشت كوير به ايران و تركيه و از آنجا به ديگر كشورهاي اروپايي منتقل مي شود.
دبير شوراي هماهنگي مواد مخدر استان خراسان معتقد است: استان خراسان و سيستان و بلوچستان، به دليل همجواري با افغانستان بيشترين آسيب  را متحمل شده است.
«حسين كتابدار» مي افزايد: بيشترين حجم مواد مخدر توليد شده در افغانستان در سيستان و بلوچستان و از آنجا به ساير نقاط كشور توزيع مي شود.
به گفته وي، به طور متوسط ۸۷ درصد مواد مخدر در خراسان از آن استان وارد مي شود و ۱۱ درصد بقيه يا مستقيم از طريق مرزهاي مشترك با افغانستان و يا كرمان وارد مي شود.
سازمانهاي بين المللي و دولت كرزاي اقداماتي پراكنده و محدود را درخصوص مبارزه با كشت مواد افيوني و يا جايگزين نمودن كشت مناسب انجام داده اند اما نتيجه اي مطلوب در بر نداشته است و هر روز بر ميزان كشت و توليد اين مواد در افغانستان افزوده مي شود.
توفيق نيافتن در اين مسئله به دلايل مختلف از جمله عدم تثبيت دولت مركزي و نبود عزم ملي در اين زمينه و نيز همكاري نكردن دولتمردان و نيروهاي مسلح با دولت مركزي به دليل فقر اقتصادي و تامين نبودن آنان بوده است.استفاده نكردن نفوذ قدرت هاي محلي، پرهزينه بودن محصولات كشاورزي و كم هزينه بودن ترياك، قيمت گران سوخت و كود شيميايي در امر زراعت و بي نياز كردن زمين هاي زير كشت ترياك به مدت چهار سال در استفاده از هرگونه كود از ديگر دلايل اين مسئله است.البته در اين ميان نقش تخريب زيرساخت هاي اقتصادي و نبود بازار كار در افغانستان استفاده از كشت اين محصول به عنوان ابزار سياسي در زمان حكومت طالبان براي تحت فشار قراردادن جامعه جهاني و نيز توطئه استعمار براي جلوگيري از خودكفايي كشورهاي اسلامي را نبايد ناديده گرفت.
يك منبع مطلع افغانستان در اين زمينه مي گويد: در حال حاضر نمي توان بحث نظارت دولت انتقالي درخصوص ممنوعيت كشت خشخاش را مطرح كرد و به آن اميد داشت.
«حميد فريد» مي افزايد: به عنوان نمونه «ضابط جليل» فرمانده ارشد سابق انتظامي فراه مقرر مي كند از درآمد خالص هر هكتار اراضي زير كشت خشخاش ۵/۱ كيلوگرم ترياك خالص بايد به وي تحويل شود.به گفته وي، با اين روند چگونه مي توان انتظار داشت با كشت اين محصول در آن كشور مبارزه شود.بسياري از كارشناسان مبارزه با مواد مخدر در داخل و خارج كشور معتقدند تا زماني كه مشكل اقتصادي مردم افغانستان به كمك مجامع بين المللي و داخلي حل نشود نمي توان به ريشه كني آن اميدوار بود.

آقاي بوش !شما سخنگوي خداوندنيستيد
009258.jpg
در خبرها آمده بود بوش رئيس جمهور آمريكا در نشست هايي با دستياران ارشد و مقامات دولتش، مدام از انجيل در حمله به رسانه ها، دموكرات ها و ديگران استفاده مي كند و آنها را دشمن حكومت مي نامد. محفل داخلي و نزديك به بوش روز به روز رو به كوچك شدن است. كالين پاول وزير خارجه از چشم ها افتاد چون درباره جنگ با عراق ترديد نشان داد. به تنت اجازه داده شد كه داوطلبانه استعفا كند و بوش اين تصميم را به اطلاع همه رساند، يكي از دستياران كاخ سفيد مي گويد: بوش اين تصميم را «اراده خدا» خواند. اراده خدا همچنين دليل آن بود كه جان اشكرافت دادستان كل به اقدامات پرسش برانگيزش در تهديد آزادي هاي قانون اساسي مورد انتقاد قرار گرفته است.در همين رابطه نكاتي خطاب به آقاي بوش قابل ذكر است.
آقاي بوش!
جنابعالي با قدرت نظامي گسترده اي كه داريد و با توجه به غرور و بي اعتنايي به تمامي موازين بين المللي و ضعف تحليل ها و ديدگاههايتان نسبت به مردم آزاده دنيا و عدم درك صحيح از تحولات شگرف بيست ساله اخير كه در تمامي عالم صورت گرفته است، هنوز خودتان را در لايه هاي ضخيم «جنگ سرد» محصور كرده ايد و با بي اعتنايي به خواست تمامي مردم عالم كه مخالف دخالت شما در امور داخلي آنها هستند، به اشتباهكاري هاي خود ادامه مي دهيد.
جناب بوش!
وقتي خودتان رسماً اعلام مي كنيد كه به هيچ يك از مقررات بين المللي پاي بند نيستيد و فقط به تصميماتي كه خود و مشاورانتان مي گيرند، احترام مي گذاريد، فكر مي كنيد مردم دنيا از اين گفته شما چه نتيجه اي مي گيرند؟ اگر تاكنون مشاورانتان جرأت نكرده اند كه حقيقت را به شما بگويند، من واكنش مردم دنيا را به شما مي گويم: مردم دنيا سه دسته اند. گروهي را زمامداران عالم تشكيل مي دهند كه آنها خود سه دسته اند:
۱- گروهي كه متحد بالقوه و بالفعل شمايند مانند اغلب زمامداران اروپا! آنها از اين گفته تعجب مي كنند و دستپاچه مي شوند و به شكلي نگراني خود را به شما منعكس مي كنند.
۲- گروهي كه متحد شما نيستند، ولي در صف مقابل شما هم قرار ندارند. آنها شديداً نگران مي شوند و اين نگراني را به اشكال مختلف و صريحاً بيان مي كنند و آن را اشتباه مي دانند.
۳- گروه سوم كه مخالف شما هستند اين گونه اظهارات را موجب ناامني بيشتر در دنيا مي دانند و اين حرف ها را ناشي از ندانم كاري و كم تجربگي و خامي شما مي دانند.
واكنش مردم دنيا در برابر اين قبيل گفتار غيرمسئولانه سه نوع است. واكنش مردم خودتان، آنها كه بايد به داشتن يك رئيس جمهور عاقل و مقتدر به خود ببالند، آنها نه تنها بر شما نمي بالند، بلكه احساس شرمندگي مي كنند. واكنش مردم كشورهاي اروپايي و آسيايي و آمريكاي لاتين كه همه بلااستثناء اين قبيل موضعگيري ها را نگران كننده، ناامن كننده و غيرمسئولانه و بد و زشت مي دانند، ولي واكنش مردمي كه طعم تلخ عملكرد قانون ستيزانه شما را ديده ايد، لعنت و نفرين و ناله است. البته هستند گروهها و افرادي كه وقتي از زبان شما بي اعتنايي به قانون را مي شنوند تدريجاً قانون گريزي را پيش مي گيرند. با همه كس و همه چيز به مبارزه برمي خيزند و غيرقابل كنترل مي شوند. شما هم آنها را تروريست بخوانيد، اما تأثيري در نتيجه مسأله به بار نخواهد آورد، گفته ها و موضعگيري هاي شما تروريست پرور است. آيا شما به نتيجه نظرخواهي ها و نظرسنجي ها نگاهي انداخته ايد. بي.بي.سي اخيراً نتيجه يك نظرسنجي را درباره رفتار شما زمامداران كاخ سفيد منتشر كرده است؟ مي خواهيد غيرمغرضانه نتايج آن را به شما بگويم: آري ۵۲ درصد مردم كانادا، انگليس، آمريكا، كره جنوبي، استراليا، برزيل، فرانسه، روسيه، اردن، اندونزي و اسرائيل مي گويند آمريكا، دنيا را به محلي ناامن و خطرناك تبديل كرده است. ۶۵ درصد مردم اين كشورها، كارهاي شما را خودخواهانه توصيف مي كنند و ۶ درصد اشغال عراق را كاملاً اشتباه مي دانند و ۸۲ درصد اردني ها و ۶۲ درصد فرانسوي ها و برزيلي ها هيچ نظر خوشي نسبت به بوش ندارند. ترديد دارم كه نتايج اين نظرسنجي را ديده باشيد زيرا شنيده ام كه از حق روي گردانيد. در خبرها آمده بود يكي از دستياران كاخ سفيد كه اخيراً دچار مشكل شده و به دنبال شغل ديگري مي گردد، مي گويد: در دولت فعلي آمريكا براي اين كه دشمن آمريكا قلمداد شويد، لازم نيست لباس افغاني بپوشيد و يا فارسي صحبت كنيد، فقط كافي است با رئيس جمهور مخالفت كنيد.
آقاي بوش! اگر مردم خاورميانه تغييرات مورد انتظار شما را دوست نداشته باشند، بايد چكار كنند؟ اگر قصدتان متلاشي كردن خاورميانه و مسلط كردن رژيم  هاي سركوبگر بر اين كشورها است، بايد جداً به شما بگويم كه سخت اشتباه مي كنيد. مردم دنيا به كلي عوض شده اند و ديگر زير بار زورگويي هاي شما نمي روند. شما سعي كنيد تا تتمه آبرويتان نرفته، عراق را ترك كنيد، سواركاري پيشكشتان!
چامسكي صاحب نظر كشور خودتان مي گويد: آمريكا و اسراييل، محورهاي اصلي شرارت در جهان هستند. راستي كه همين طور است. آيا مجموع شرارتي كه در طول دو قرن اخير زمامداران خودسر و قانون ستيز عالم مرتكب شده اند، عشري از اعشار شرارت هاي آمريكا را داشته اند. شما هواپيماي مسافربري ايرباس ما را ساقط مي كنيد و ۲۹۱ سرنشين آن را تكه تكه مي كنيد، آن گاه ريگان مي گويد اشتباه ناوهاي ما بوده است، چون به اشتباه، هواپيماي مسافربري را جنگي تشخيص داده اند. پس چرا آقاي جورج بوش پدر خودتان به فرمانده ناو «وينسنس» كه هواپيماي ما را ساقط كرد، جايزه داد. شما با اين موضعگيري ها مي خواهيد در دل مردم دنيا جايي بيابيد؟ راستي كه سخت در اشتباهيد. امروز در تمامي دنيا فرياد مرگ بر آمريكا طنين انداز است. صاحب نظران و كارشناسان سياسي مي گويند حتي در اوج جنگ ويتنام، اين ميزان نفرت جهاني نسبت به عملكرد كاخ سفيد سابقه نداشته است. آقاي بوش شما منفورترين افراد دنيا هستيد. هيچ كس جز اطرافيان جنگ افروز شما، شما و همكارانتان را دوست ندارد. اما در پايان يك نكته را به شما تذكر مي دهم. شما هر اقدامي كه مي خواهيد انجام بدهيد. اما لطفاً از خدا كد ندهيد. فرامين خداوند همه بر عقل و مردمداري و صلح و امنيت است. همان حضرت مسيح كه شما به انجيل آن پيامبر بزرگ استناد مي كنيد پيامبر صلح و آرامش است. اسلام دين صلح و پيامبر ما رسول رحمت و مغفرت و محبت بودند. پيامبر اسلام، وقتي در سال هشتم هجري فاتحانه وارد مكه شدند، همان مكه كه آن همه مشكلات براي پيامبر فراهم آورده بود و در انتظار انتقام بود، شايد گروهي از مسلمانان هم چنان انتظاري داشتند. پيامبر در برابر چشمان حيرت زده همگان فرمودند: اذهبوا و انتم الطلقاء .برويد. همه شما را بخشيدم. وقتي كه مي خواهيد دستور حمله و مردم كشي و اشغال بدهيد، از شيطان كد بدهيد، اما هر وقت خواستيد به صلح و امنيت بينديشيد از خداوند مايه بگذاريد. خداوند رحمان و رحيم است و پيامبر خود را براي تعميم رحمت و محبت فرستاده است، براي اشغال و قتل عام از خدا مايه نگذاريد؛ چه اين كه شما سخنگوي خداوند نيستيد.

سياست
ادبيات
اقتصاد
انديشه
جهان
علم
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |