پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۲۴
در  هاليوود ...
010752.jpg
عليرضا آشوري-در  هاليوود رسم بر اين است كه زمان فيلمبرداري براي اعضاي درجه يك فيلم مثل كارگردان يا بازيگران نقش هاي اصلي، اتاق هاي تكي در نظر مي گيرند و اسم صاحب اتاق را روي در حك مي كنند. وقتي بازيگر يا يكي از عوامل فني بتواند به چنين اتاقي راه يابد طبعا بايد آدم معروف و معتبري باشد.
حالا حكايت پشت صحنه پنجمين فيلم بتمن است. تنها كسي كه از اعضاي اصلي گروه فيلمبرداري، اسمش روي در اتاقش درج نشده، بازيگر نقش بتمن است؛ يعني كريستين بيل! مايكل كين، بازيگر قديمي انگليسي كه نقش آلفرد، خدمتكار وفادار بتمن را ايفا مي كند و كتي هولمز كه نقش اول زن فيلم را برعهده دارد، دو بازيگري هستند كه در اتاق هاي مجاور بيل اقامت داشته و نامشان هم بر روي در اتاق حك شده است.
فيلم پنجم بتمن با نام «بتمن آغاز مي كند» به كارگرداني كريستوفر نولان قرار است ژوئن ۲۰۰۵ روانه اكران شود. ماجراي سري فيلم هاي بتمن از سال ۱۹۸۹ با فيلم فوق العاده بتمن ساخته كارگردان بزرگ آمريكايي تيم برتون آغاز شد. فروش بسيار بالاي ۲۵۱ميليون دلاري بتمن راه را براي ساخت قسمت هاي بعدي هموار ساخت ولي تيم برتون از همان فيلم اول، سبك خاص و پست مدرن خود را در بتمن اعمال كرده بود. فيلم بازگشت بتمن گرچه با فروش فوق العاده اي مواجه شد ،ولي تلخي فراوان و حالت ياس و افسردگي اثر كه از ديدگاه ماليخوليايي برتون مي آمد كار خود را كرده بود. كمپاني برادران وارنر، برتون را از كارگرداني كنار گذاشت و او با سمت مدير توليد در فيلم هاي بعدي بتمن به فعاليت پرداخت. به جاي برتون، جوئل شوماكر يكي از كارگردان هاي كاركشته  هاليوود كارگرداني دو فيلم بعدي يعني بتمن ابدي و بتمن و رابين را برعهده گرفت. با كنار رفتن برتون، مايكل كيتون، بازيگر نقش بتمن هم جاي خود را به وال كيلمر داد. بتمن ابدي در مقايسه با فيلم هاي برتون، اثري متوسط و معمولي محسوب مي شد، ولي به هر حال با استقبال تماشاگران روبه رو شد و وال كيلمر را به شهرت رساند،اما فيلم چهارم يعني بتمن و رابين بهترين فيلم سري فيلم هاي بتمن و بازيگر اين نقش يعني جورج كلوني بدترين بتمن ممكن بودند. فيلم نتوانست موفقيت ۳ فيلم قبلي را تكرار كند، ولي جورج كلوني با اين فيلم به چنان شهرت و محبوبيتي دست يافت كه در حال حاضر يكي از بزرگ ترين و پولسازترين بازيگران  هاليوود به حساب مي آيد.
اكنون كارگردان جوان و محبوب انگليسي يعني كريستوفر نولان كه قبلا شاهكاري به نام ممنتو را از او ديده بوديم احتمالا قرار است با رجعتي نه چندان مشابه، همان راه تيم برتون را ادامه دهد. از سوي ديگر بتمن هميشه براي بازيگرانش خوش يمن بوده است. مطمئنا كريستين بيل هم به زودي بازيگر مشهوري خواهد شد.

محمود مشرف آزاد تهراني اينجاست
از پله ها بالا مي روي. طبقه سوم. بخش فك و دهان. مي روي و اتاقش را از پرستار بخش مي پرسي. اتاق را نشان مي دهد. وارد اتاق مي شوي. تنها دو نفر گرد تخت هستند، يكي ملاقات كننده است و دومي همسرش. تنهايي اش را از همين جا هم مي شود فهميد. شاعري چون او انگار هميشه تنهاست. تعجب مي كني، اما تعجبي ندارد. نه از مقامات ، نه از دوستان و نه از اقوام، كسي را آنجا نمي بيني. ساعت ملاقات و اين همه خلوتي؟ اما اين خلوتي را مي بيني. درد نمي گذارد كه راحت باشد چندان درد دارد كه وقتي درباره كارهايش مي پرسي، انگيزه اي براي جواب دادن ندارد. جواب نمي دهد، اما وقتي دردش به طور موقت كم مي شود، مي گويد: «اي آقا، كارچيه بابا» از حرف هايش متوجه مي   شوي كه اين چند روزه، بيماري حالي برايش باقي نگذاشته است. سعي مي كند خود را شادمان نشان دهد. اما درد نمي  گذارد. پرستار براي تزريق سرم مي  آيد. به پرستار مي  گويد فعلا آنقدر درد هست كه تحمل سرم را ندارد. پرستار مي  خندد و مي  رود. روز دوشنبه هشتم تيرماه است و ساعت ۳ بعدازظهر. ساعت ملاقات ۲ تا ۴ است. مدتي در اتاقش مانده اي. از خود مي  پرسي نكند مزاحم باشي؟ حالش خوب نيست. مي گويي بهتر است كه بروي. خداحافظي مي كني و از اتاق بيرون مي آيي. ياد حرف هايش مي افتي. گفته است: «نه ادعايي داريم و نه توقعي از كسي» اين را در مورد حضور نيافتن هيچ مسوول فرهنگي يا ادبي كشور گفته است. در ادامه، حرفش اين است: «من سال هاست روي پاي خودم ايستاده ام و در حد توان براي پيشرفت فرهنگ و ادب اين جامعه زحمت كشيده ام اگر مردم راضي باشند براي من كافي است.» آرام است. اما پشت اين آرامش، اعتراض مي بيني. اين را مي شود از اين جملاتش كه درباره ملاقات شخصيت ها از خودش مي گويد، فهميد. «شما چه توقعاتي داريد، در جامعه ما اگر قرار باشد براي كسي كاري انجام دهند، آن را چنان در بوق و شيپور مي كنند كه تمام دنيا مي    فهمد.» اين شاعر مجموعه شعرهاي «آيينه هاي تهي» و «قصيده بلند باد»، براي كودكان هم كتاب نوشته است كه به بيش از ۳۰ عنوان مي   رسد و حرف ديگرش توضيحي است درباره بيماري و بستري شدنش، «براي دو شب، در بيمارستان ايرانمهر حدود ۸ ميليون ريال پول گرفتند و ۷۰ ميليون ريال هم براي عمل جراحي خواستند. به همين خاطر مرا به بيمارستان طالقاني آوردند.» راستي خوب شد موضوع مطرح شد. موضوع به ملاقات «م. آزاد» (محمود مشرف آزاد تهراني) در بيمارستان طالقاني مربوط است.

در آستانه پايان اين داستان
010755.jpg
اگر از يك جوان افغان كه در گوشه وكنار شما به فعلگي مشغول است درباره «نقش جهان» بپرسيد به شما خواهد گفت:« ميداني است در قلب اصفهان.» اما پاسخ سخنگوي دولت كاملا متفاوت است. عبدالله رمضان زاده مي گويد: «اميدواريم بتوانيم در خصوص مساله نقش جهان اصفهان نظر شوراي اسلامي شهر و شهرداري اصفهان را جلب كنيم، اما در غير اين صورت از مجاري قضائي اقدام خواهيم كرد. بايد ضوابط قانوني حفظ حريم آثار باستاني، نظير ميدان نقش جهان رعايت شود.»
اگر در جريان ماجرا نيستيد، خدمتتان عرض مي كنيم كه ماجرا درباره برج جهان نماست كه با ارتفاع ۵۰ متري در فاصله ۷۲۰ متري ميدان نقش جهان حريم آسماني ميدان را شكسته است. اين در حالي است كه طبق ضوابط كميته جهاني يونسكو ارتفاع بناهاي اطراف ميدان نبايد بيش از ۲۴ متر باشد.
اگر از يك جوان اصفهاني كه در خيابان چهارباغ براي خودش راست راست راه مي رود، درباره برج جهان نما بپرسيد، به شما چنين پاسخ مي دهد كه بعد از نامه حسين مرعشي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به استانداري اصفهان درباره تعديل ارتفاع اين برج، پيشنهاد شده ۳ اتفاق مهم بيفتد.
۱-ارتفاع بخش شرقي از محور۷۱ a در نقشه هاي ارايه شده تا منتهي اليه شرقي ساخته شده ۲۴/۱۲ متر.
۲-ارتفاع بخش غربي از محور ۷۱ aتا منتهي اليه غربي ساختمان ۴۸/۲۴ متر.
۳-نظر به اينكه با احداث ساختمان مورد بحث، تراكم بيش از حد در محدوده بافت تاريخي اصفهان ايجاد شده، توصيه مي شود بخش شرقي مجاور ميدان كه در حد زيرزمين در حال اجراست در همين حد پايان يافته واز همكف به بالا تداوم نيابد.
اگر به يك كارشناس فرهنگي چشم بادامي كه براي تهيه گزارشي از نقش جهان در اصفهان به سر مي برد، برخورديد، اصلا هول نشويد. اعتماد به نفستان را حفظ كنيد و از او درباره حال آقاي رئيس يونسكو بپرسيد و بعد برويد سر اصل مطلب و اين سوال كه آقا آخرين وضعيت اين ماجرا چيست او حتما به شما خواهد گفت: «احتمال ثبت نام ميدان نقش جهان در فهرست ميراث جهاني در خطر، اندك است،چرا كه مشكل در حال حل شدن است.»
ديگراز كسي سوال نكنيد و منتظر باشيد. اين غائله ختم به خير مي شود؟

نيك بخت؟
010764.jpg
دليلش ذوق زدگي بيش از اندازه طرفداران، استقلال بود يا چشم شوري كه احتمالا لابه لاي سكوها خود را پنهان كرده بود! هرچه بود ديدن عليرضا نيكبخت واحدي چپ پاي موثر تيم استقلال كه بعد از چند ماه دوري، عامل اصلي صعود اين تيم به فينال جام حذفي شد، در شرايطي كه با عكس هاي راديولوژي كنار پزشك تيم ملي ايستاده بود، تكان دهنده بود و صبح روز بعد اين تيتر كه «نيكبخت جام ملت ها را از دست مي دهد» به معناي ضربه اي به بدنه تيم ملي بود كه در ۴۸ ساعت دو بازيكن ديگر خود را نيز- كه اتفاقا هر ۳ استقلالي هستند - را در كنار خود نمي ديد.
در فاصله كمتر از ۲۰ روز تا اولين ديدار ايران در جام ملت هاي آسيا، اخبار متناقض در اينباره به نگراني هاي برانكو مي افزايد. گرچه نيكبخت كم فروغ در مسابقات غرب آسيا جاي خود را تقديم به آرش برهاني كرد كه البته او نيز مصدوم است!
هر آنچه از تمركز كادر فني و بازيكنان تيم ملي بكاهد ، دست اندازيست در جاده اي كه نقطه طلايي آن موفقيت است. اما اين نكته را از ياد نبريد كه ژاپن رقيب اصلي ما در مرحله مقدماتي، شرايط مشابهي را تجربه مي كند و مصدومان بي شماري دارد.

جذب بيشتر به سينماها
البته فقط تاثير موسسه رسانه هاي تصويري نيست، اما اينكه خيلي فوري جديدترين فيلم ها با بهترين كيفيت و در بيشترين كميت به راحتي به دست علاقه مندان سينماي روز ايران و جهان مي رسد نشانه اي يا دليلي است از اينكه سينماهاي ايران مرتب و سر فرصت، مدام بيشتر مخاطب هاي خود را از دست مي دهند و از راه هاي پيشنهادي براي جبران اين مشكل مي توان طرح ساماندهي سينما را مطرح كرد كه سال هاست مشابه چندين طرح موازي ديگر با چند بودجه مستقل ديگر در بسياري از جاها - و يكي از آنها، حوزه هنري - دنبال مي شود و كسي هم نتايج احتمالي آنها را ارزيابي نمي كند يا به مردم ارايه نمي دهد. حسن بنيانيان مدير جديد حوزه هنري (البته هر كس بعد از بيست و اندي سال به حوزه هنري بيايد، مدير جديد محسوب مي شود) به خبرگزاري فارس گفته است كه سالن هاي سينما را قرار است به مجتمع هاي فرهنگي - هنري چند منظوره تبديل كنند و صد البته اين نكته جاي بحث دارد كه از نتايج اين طرح باخبر مي شويم يا نه؟

روي اعصاب كاليفرنيا
010758.jpg
آرنولد شوارتزنگر را در دفترش در ساكرامنتو در حال غذا خوردن و نشان دادن روزنامه اي كه خبر پيروزي تيم پيستونز را در فينالN.B.A چاپ كرده است مي بينيد، بعد از افتضاحي كه بر سر كاهش بودجه حمايت از حيوانات، توسط شوارتزنگر پيش آمد (و خبر آن را در ايرانشهر ديديد) سياستمدار بازيگر تصميم گرفته است به هر نحوي اذهان عمومي را به موضوعات ديگر متوجه كند. اينبار ورزش به كار شوارتزنگر آمد.

بوتيك در اروپا
رضا محدث- پس از اينكه فيلم بوتيك در جشنواره فيلم فجر به عنوان بهترين فيلم اول شناخته شد، در سينماها به اكران درآمد و با حضور فيلم هايي مانند كما ومارمولك با استقبال خوبي از سوي مردم مواجه شد. بوتيك فيلمي است در خصوص زندگي يك پسر جوان (محمدرضا گلزار) كه در شمال تهران به عنوان شاگرد يك بوتيك مشغول به كار است و دختري جنوب شهري (گلشيفته فراهاني) كه سعي مي كند خود را از اهالي شمال شهر جا بزند ومشكلات هر كدام از اين دو جوان و مسايلي كه در طول فيلم با آن روبه رو مي شوند.
فيلم بوتيك اولين ساخته حميد نعمت الله است كه مسعود كيميايي را در ساخته هاي مختلفش همراهي كرده است. پس از اكران موفق اين فيلم در سينماهاي ايران و همينطور دبي، خبرهايي به گوش مي رسد مبني بر اينكه قرار است اين فيلم به زودي در شهرهاي مختلف اروپا نيز به اكران درآيد. اين نه تنها براي يك فيلم ايراني، بلكه به عنوان اولين ساخته نعمت الله، واقعا موفقيت بزرگي محسوب مي شود. ليلي گلستان نويسنده و مترجم تواناي كشورمان در خصوص اين فيلم مي گويد: «اين فيلم جزو بهترين فيلم هايي بوده كه من در چند ماه اخير تماشا كرده ام.» نظر ليلي گلستان را خيلي از منتقدان سينما نيز به هنگام جشنواره فجر تاييد كرده اند و آنها نيز معتقدند كه اين فيلم جزو فيلم هاي خوب جشنواره بوده  است. ليلي گلستان در خصوص اين فيلم همچنان مي افزايد: «برخلاف اينكه مردم تصور مي كنند اين فيلم، يك فيلم عامه پسند است، اصلا اينطور نيست، بلكه اين فيلم به عنوان اولين فيلم يك كارگردان، فيلم بسيار قابل قبول و موفقي بوده است.»

همه بهانه هاي نخست وزير
010761.jpg
فرهاد فرجاد-سيليو برلوسكني، نخست وزير محافظه كار ايتاليا، نتايج انتخابات پارلمان اروپا دراين كشور را محصول رندبازي و سوءاستفاده جناح مخالف از احساسات مردمي دانست. به عقيده وي، جناح مخالف دولت ايتاليا به ارتشي حرفه اي مجهز بود كه براي غلبه بر آماتورهاي احساساتي پشتيبان حزب محافظه كار، نياز به نبرد دشواري نداشت.
روز راي گيري، مبلغان حزب Viva Italia با حضور پاي صندوق ها و تبليغ مستقيم و رودررو با مردم، بسياري از راي ها را به نفع خود جذب كردند. برلوسكني در تكميل ادعاي خود افزود: «برگرداندن نظر مردم، آن هم درست پاي صندوق هاي راي، عملي شرم آور است. بازنده بزرگ انتخابات پارلمان اروپا در ايتاليا معتقد است، دست هايي حيله گر در تبخير راي هاي موافق حزب او، Forza Italia ، موثر بوده اند. اين حزب تنها ۲۱ درصد از مجموع آرا را كسب كرد كه در مقايسه با آراي ۲/۲۵ درصدي انتخابات ۵ سال پيش و آرا ۴/۲۹ درصدي انتخابات عمومي ايتاليا در سال ۲۰۰۱ نااميد كننده است. هرچند وي در مجموع، راهكارهاي حزب خود را بري از اشتباه ندانسته و قول داده است، نسبت به اصلاحات ساختاري در دولت ائتلا في اقدام كند.
جيانفرانكو پاسكوينو، پرفسور علوم سياسي در دانشگاه جان  هاپكينز بولونيا معتقد است: «برلوسكني غيرمستقيم به ضعف دولت خود اشاره كرد، با اين حال هرگز قصد ندارد مسووليت شكست را بپذيرد. بهانه جويي براي فرار از پاسخگويي هميشه نخستين حربه اي است كه به ذهنش مي رسد. اين جور مواقع، همواره صحبت از افرادي متقلب و رياكار مي شود، بي آنكه به عيب هاي واقعي اشاره اي شود.»
از ديگر سو، سردمداران حزب مخالف دولت، نظري متفاوت دارند. ماسيمو دالما، نخست وزير پيشين ايتاليا و رئيس يكي از بزرگ ترين احزاب ليبرال كشور، از برلوسكني به عنوان سياستمداري زخم خورده ياد مي كند و مي گويد: «واژگان نخست وزير، اين روزها، به ايما و اشاره هاي شخصي مي ماند كه به دردسر افتاده است. وقتي يك نخست وزير به چنين وضعيتي گرفتار مي شود، بهترين راه اين است كه او را با هذيان هايش تنها بگذاريم.»

مولن روژ
پرفروش ترين مستند تاريخ سينما
010767.jpg

فارنهايت ۱۱/۹، فيلم جديد مايكل مور پس از ربودن نخل طلايي كن، اينك نتيجه جنجال هاي چندماهه اش را در يك عنوان جديد مي بيند:
پرفروش ترين مستند تمام دوران ها. اين فيلم در حالي به اين عنوان دست يافته كه تنها در هفته نخستين اكران - آن هم فقط در آمريكا - ۸/۲۱ ميليون دلار فروخته است. فارنهايت همچنين در اين هفته توانسته پرفروش هاي سرگرم كننده اي مثل «دژبال» و«جوجه هاي سفيد» را پشت سر بگذارد و جايگاه نخست چارت فروش هفتگي را نيز كسب كند.
بنابراين، كمپاني ديزني، شريك ميراماكس بايد از انصراف خود مبني بر مشاركت در توزيع فيلم ،حسابي پشيمان باشد. ديزني چندي پيش اعلام كرد به دليل سياسي بودن فيلم و تبعات پخش آن، از مشاركت با ميراماكس انصراف مي دهد.
010770.jpg

خانه واكسي آتش گرفت 
تجهيزات اكيپ فيلمبرداري و ساخت پروژه ترسناك هاليوود، خانه واكسي، شنبه شب آتش گرفت. اليشا كاتبرت - بازيگر «دختري مقابل درب بعدي» جزو ۵۰ بازيگر و خدمه اين فيلم بود كه در استوديويي متعلق به كمپاني برادران وارنر، مشغول كار بودند. در پي اين آتش سوزي كه از جرقه يكي از تجهيزات برقي صحنه نشات گرفت، بخشي از صحنه و تجهيزات به كلي سوخت و از بين رفت، اما به كسي آسيب نرسيد. فيلمبرداري «خانه واكسي» اوايل هفته از سر گرفته خواهد شد.
010773.jpg

گنج ملي 
اگر از علاقه مندان پروپا قرص نيكلاس كيج هستيد و فكر مي كنيد او از پس نقش هاي اكشن خيلي بهتر از نقش هاي رمانتيك و درام بر مي آيد، بايد تا ۲۴ نوامبر (هنوز خيلي مانده) منتظر بمانيد تا جديدترين فيلم او با عنوان «گنج ملي» اكران شود، بعد روپرده اي هايش برسد و بعد هم سي دي و دي وي دي ارجينالش.
داستان گنج ملي، روي شخصيت فرانكلين گيتس (نيكلاس كيج) متمركز است. وي تمام عمرش در جست وجوي گنجي بوده كه هيچ كس اعتقاد به وجودش ندارد. وي مجبور است هميشه يك گام جلوتر از دشمنش (شون بين) و دو گام جلوتر از پليس باشد تا بتواند به گنج ۲۰۰۰ ساله جهان نزيك شود. علاوه بر كيج و بين، دايان كروگر، هاروي كيتل و كريستوفر پلامر نيز در اين فيلم حضور دارند. جان ترتلتاوب، كارگردان گنج ملي است.

درمان بي درد دندان
هر دنداني در دنيا درد مي تواند بگيرد، بسياري از دندان ها درد نمي كنند، اما درمان مي خواهند و هر دردي را هم درماني است و معمولا برخلاف رشته هاي ديگر، براي شروع بي درد شدن در ناحيه دندان، قدري درد لازم است و چون سرنگ را معمولا دقيقا توي صورت بيمار مي آورند، ترس از درد اينجا هم از ترس از مرگ گهگداري بيشتر مي شود. جست وجوي راه حل هاي درمان دندان بدون درد سال هاست كه انجام مي گيرد و سال هاست كه نتايج جديدي به عنوان راه هاي قطعي! و آخرين راه حل! معرفي مي شوند و سر و صدايش بعد از مدتي در مي آيد كه نمي شود روي موضوع حساب جدي بازي كرد. موضوعي كه به صورت معمول و روزمره در مورد روش هاي جديد درمان دندانپزشكي رخ مي دهد، ورود تكنولوژي ها و روش هاي جديد به كشور و پذيرفته شدن يا پذيرفته نشدن آنها در بين علماي علم و ماهران فن است كه تا روز رد شدن تكنولوژي ها و روش ها توسط توليدكننده هاي اين روش ها ادامه دارد. اين بار بحث به يك تحقيق جدي براي يك پايان نامه دكترا بر مي گردد كه ظاهرا براي اولين بار در ايران يكي از فن آوري هاي جديد در درمان بدون درد دندان مورد بررسي قرار گرفت و به طور كلي هم رد شد. شما وقتي از مطب دندانپزشكي بر مي گرديد مي توانيد ته ذهنتان تصور كنيد كه اگر به جاي حذف پوسيدگي هاي دندانتان با مته، يك ماده كه پوسيدگي را حل كند ابداع كنند، ديگر لازم نيست سر و صداي دريل را تحمل كرده و درد ناشي از لرزش و گرماي آن را تحمل كنيد. در خارج به دليل سود فراواني كه براي به كارگيري اين روش وجود داشت (و كماكان هم وجود دارد) يك نوع ماده را به اسم كريسلو (كه در لغت به معني «حلال پوسيدگي» است) ابداع كردند، اما اين روش كارآمد نيست. بنا به تحقيق دكتر غلامرضا برزگر بهروز كه با راهنمايي دكتر رويا خوش سر (متخصص دندانپزشكي كودكان) انجام گرفت، ماده كريسلو به طور طبيعي قادر به برداشتن پوسيدگي هاي دندان نيست و در مقاله هايي كه در درستي كاركرد اين ماده چاپ شده است هم به اين دليل كه روش درستي براي تشخيص اينكه آيا ماده كريسلو مي تواند پوسيدگي را بردارد يا نه انتخاب نشده بود، نتوانستند به باقي ماندن پوسيدگي ها در دندان بيمار پي ببرند. البته در بخش پيشنهادات، دكتر برزگر به اين نكته اشاره كرده بود كه براي درمان بعضي از دندان هاي شيري كودكاني كه حاضر به همكاري با دندانپزشك نيستند و براي جلب اطمينان آنها از بي درد بودن درمان هاي دندانپزشكي! مي توان از اين روش به صورت محدود استفاده كرد.

خبرسازان
ايرانشهر
محيط زيست
تهرانشهر
حوادث
در شهر
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |