دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۲ - Jul 19, 2004
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران:
كارت اعتباري به جاي بليت مترو عرضه مي شود
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از راه اندازي سيستم كارتي الكترونيكي اعتباري در مترو خبر داد و گفت: با راه اندازي اين سيستم در آينده قيمت بليت مترو براساس مسافت طي شده از مسافران دريافت خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران ديروز در حاشيه هشتاد و سومين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر در جمع خبرنگاران افزود: با راه اندازي اين سيستم در مترو، قيمت ها عادلانه مي شود و افرادي كه مسافت كمتري را با مترو سفر مي كنند پول كمتري را هم پرداخت خواهند كرد.
وي با اشاره به لايحه تعيين نرخ بليت مترو كه چندي پيش از سوي شهرداري به شوراي شهر ارائه شده بود، گفت: اين لايحه فعلاً با درخواست شهردار پس گرفته شد و مقرر گرديد قيمت هاي فعلي اعمال شود و با اين كار از گران شدن بليت مترو جلوگيري شد و شهرداري پرداخت يارانه را پذيرفت.
رئيس شوراي شهر با تأكيد بر لزوم پرداخت يارانه به شركت مترو گفت: براساس برخي محاسبات در صورت قطع يارانه بهاي بليت مترو بيش از يك هزار تومان مي شود و حتي در صورت در نظر گرفتن مخارج جاري مترو نيز قيمت بليت مترو ۳۵۰ تومان خواهد بود.
به گفته وي بايد بين مسافري كه يك ايستگاه را با مترو طي مي كند با مسافري كه چند ايستگاه با مترو سفر مي كند به لحاظ پرداخت كرايه تفاوت قائل شد.
چمران گفت: در صورت راه اندازي سيستم كارت اعتباري، مسافران هنگام ورود و خروج كارت خواهند زد و هزينه سفر از كارت اعتباري آنان كسر خواهد شد.وي سيستم مذكور را پيشرفته تر از سيستم هاي به كار گرفته شده در برخي كشورها دانست و افزود كه اين سيستم با استفاده از متخصصان داخلي ساخته مي شود.وي افزود: قيمت كارت اعتباري مترو نسبت به مسافت آن تفاوت خواهد كرد و كساني كه كارت ماهانه خريداري كنند از تخفيف بيشتري برخوردار مي شوند.
گزارش سفر اعضاي شوراي شهر به مسكو
مهندس چمران همچنين در خصوص سفر خود و برخي اعضاي شوراي شهر و يكي از معاونان شهرداري تهران به مسكو گفت: اين سفر به دعوت رسمي دوماي مسكو صورت گرفت و به دليل روابط و مسايل سياسي و خاص بين روسيه و ايران بسيار مهم بود. وي با اشاره به اينكه تا ۲ ماه ديگر شهردار مسكو و رئيس دوماي شهري اين شهر به تهران سفر خواهند كرد، گفت: اين سفر قبل از سفر ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه به ايران انجام خواهد شد.
وي افزود: در سفر اعضاي شوراي شهر به مسكو و ديدار با مسئولان روسي بر همكاري متقابل ميان ايران و روسيه در زمينه هاي گوناگون از جمله استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و ساخت نيروگاه بوشهر تأكيد شد.
چمران گفت: در اين ديدار همچنين در زمينه مسايل ترافيكي، بازيافت زباله و نخاله هاي ساختماني، مقاوم سازي، مترو و ديگر مسايل شهري بحث شد و به نتايج خوبي رسيديم.
وي خاطرنشان كرد كه براساس توافقات صورت گرفته مقرر شد از اين پس روسيه نيز در مناقصه هاي عمراني شهر تهران حضور پيدا كنند.
رئيس شوراي شهر با اشاره به اظهارات وزير ارشاد مبني بر برگزاري نمايشگاه كتاب در محل فعلي نمايشگاه بين المللي تهران گفت:  هيچ نمايشگاهي در اين محل برگزار نخواهد شد و طبق بررسي هاي انجام شده سازمان نمايشگاههاي بين المللي تنها با كشور مغرب قرارداد دارد.
وي افزود: با تعامل و همكاري شهرداري نمايشگاه در جاي ديگري برگزار خواهد شد.
چمران افزود: در تقويمي كه از سوي اين سازمان ارائه شده فقط با كشور مغرب براي برگزاري يك نمايشگاه قرارداد بسته شده است.وي افزود: البته مسئولان ادعا مي كردند كه با كشور سوريه نيز براي نمايشگاه قرارداد بسته اند ولي اين توافق در تقويم نمايشگاهها ثبت نشده است.
رئيس شوراي شهر گفت : برپايي نمايشگاه در اين نقطه از شهر مشكلات ترافيكي بسياري را براي ساكنين محدوده ايجاد مي كرد و شوراي شهر به خاطر رفاه و آسايش مردم تعطيلي نمايشگاه را تصويب كرد و اجرا شدن آن قطعي است.
وي با اشاره به اعتراض برخي دستگاهها به مصوبه شوراي شهر در خصوص تعطيلي نمايشگاه گفت: تعطيلي نمايشگاه دائمي تهران نيازي به مصوبه شوراي شهر ندارد كه بگوييم با اعتراض يا رد آن توسط فرمانداري نظر شوراي تغيير خواهد كرد.
چمران افزود: براساس قانون مشاغل مزاحم، شهرداري حق تعطيلي نمايشگاه را به عنوان محلي كه براي مردم ايجاد مزاحمت مي كند دارد. وي افزود: در مورد عدم برگزاري نمايشگاهها در محل فعلي دولت نيز از سال ۷۶ ممنوعيت برگزاري آن را تأييد كرده و سال ۷۹ حجت الاسلام كروبي رئيس وقت مجلس نيز كلنگ احداث مكان جديد نمايشگاه را در شهرك پرند به زمين زده است. وي گفت: مي توان نمايشگاهها را در ورزشگاه آزادي، شهرك پرند، چيتگر، وردآورد، كارخانه سابق ۳۷ هكتاري كفش ملي و... برگزار كرد.چمران گفت: شركت هاي مختلف با ارسال نامه هاي رسمي به شوراي شهر اعلام آمادگي كرده اند كه حاضرند با استفاده از روش هاي پيش ساخته در كوتاه ترين زمان ممكن براي احداث نمايشگاه اقدام كنند.
رئيس شوراي شهر در پاسخ به سئوالي در خصوص اظهارات شهردار تهران در رابطه با كاربري محل نمايشگاه و پيشنهاد تبديل آن به بوستاني براي بانوان گفت:  شهردار پيشنهاد داده است كه اين مكان به بوستان بانوان تبديل شود كه البته اين موضوع بايد در كميسيون ماده پنج مورد بررسي و تصويب قرار گيرد.

تنديس شهيد چمران در واشنگتن نصب مي شود
010533.jpg
تنديس شهيد چمران در واشنگتن دي سي و در محل سفارت ايران در اين شهر ساخته و نصب مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس، در پاسخ به درخواست اين بنياد جهت طراحي، ساخت و نصب تنديس «شهيد چمران»  در واشنگتن دي سي و در محل سفارت ايران، يك هموطن ايراني مقيم آمريكا كه هم اكنون براي گذراندن تعطيلات تابستاني و ديدار با اقوام در تهران بسر مي برد، با مراجعه به دفتر بنياد، آمادگي خود را براي تأمين كليه هزينه هاي مربوط به طراحي، ساخت و نصب تنديس شهيد چمران در ايران و يا آمريكا اعلام نمود.
اين هموطن ايراني اظهار داشت: شهدا نمادهاي هدايت، غرور و افتخار ملت ما هستند و هر ايراني در هر جاي دنيا كه باشد به شهيدان اين مرز و بوم افتخار مي كند.
وي با اعلام اين كه بنا به دلايل امنيتي و مشكلاتي كه ممكن است بعدا دولت آمريكا براي او به وجود آورد از ذكر نام خودداري مي كند، اظهار داشت: از اين كه بعد از گذشت چندين سال از شهادت شهيد چمران، ما تاكنون نتوانسته ايم اين شخصيت علمي، مبارز و مردمي  را كه براي هر جوان آزاده اي در سراسر دنيا مي تواند الگو باشد به مردم جهان معرفي كنيم، اظهار تاسف مي كنم و اين كه مسئولان آمريكايي تاكنون اجازه نصب تنديس اين دانشمند بزرگ را در دانشگاه «بركلي» نداده اند، آن را نشانه نوعي خصومت و فقدان آزادي در آمريكا مي دانم.
بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس اخيرا از هموطنان ايراني مقيم آمريكا درخواست نموده بود با تشكيل كميته اي، طراحي، ساخت و نصب تنديس شهيد چمران در آمريكا را پيگيري و در محل سفارت ايران به مورد اجرا گذارند.

ضوابط ساخت و ساز در محدوده گسل ها اعلام مي شود
010536.jpg
رئيس كميته ايمن سازي و بهسازي ابنيه شوراي اسلامي شهر تهران معتقد است در سه پروسه توليد، عرضه و استفاده از مصالح ساختماني با مشكلات خاصي مواجه هستيم. وي ساخت و ساز بر روي گسل ها را يكي از مهم ترين مشكلات در روند ساخت و ساز شهري دانست و اعلام كرد كه ضوابط ساخت و ساز در محدوده گسل ها به زودي اعلام مي شود.
دكتر حمزه شكيب درگفتگو با خبرگزاري مهرهمچنين نبود مهارت هاي لازم توسط كارگران ساختماني و استفاده نادرست از مصالح را بخشي از اين معضلات برشمرد.
شكيب در خصوص آيين نامه ۲۸۰۰ و رعايت آن در ساخت و سازهايي كه امروزه صورت مي گيرد، افزود: اعتبار اين آ يين نامه در حد و اندازه آيين نامه هاي معتبر دنيا بوده و قابل قبول است.
وي تنها ضعف اين آيين نامه را در ساخت و ساز بر روي گسل ها يا محدوده آنها عنوان كرد و اظهار داشت: در ويرايش صورت گرفته بر روي آيين نامه مذكور كه به زودي آماده خواهد شد به اين نكته توجه شده كه به هنگام ساختمان سازي در شعاع گسل ها چه نكاتي رعايت گردد.

ساخت بوستان شهروند
010524.jpg
عمليات عمراني بوستان شهروند واقع در حاشيه شرقي بزرگراه صياد شيرازي با هزينه اي در حدود دو ميليارد ريال به پايان رسيد.
اين بوستان در مساحتي بالغ بر سيزده هزار متر مربع واقع در حد فاصل بزرگراه رسالت و پل روگذر خيابان قدس تا اواسط مردادماه مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت. در همين راستا سرانه فضاي سبز منطقه از ۵/۲ به ۷/۲ متر مربع افزايش مي يابد.
از ويژگيهاي اين بوستان مي توان به طراحي زيباي آن، ساخت آبنما و رودخانه، سقاخانه و زمين بازي اشاره كرد.در حال حاضر اين بوستان توسط واحد فضاي سبز در حال چمن كاري و كاشت گل و گياه مي باشد.

باقيمانده طرح نواب
010530.jpg
مديرعامل  سازمان  نوسازي  شهر تهران  گفت : حدود ۱۶۰ هزار مترمربع زيربنا در مرحله  سوم  و حدود۴۵۰ هزار مترمربع  زيربنا در مرحله  چهارم طرح  نواب  باقيمانده  كه  شامل تعدادي از بناهاي  اداري ، تجاري  و مسكوني  است . رزاقي ، اساس  طرح  نواب  را احداث  بزرگراه  نواب  در امتداد بزرگراه  چمران  دانست  و افزود: با متوقف  شدن  عمليات  احداث  طرح  نواب  هم  اكنون  مرحله  سوم  و چهارم  آن نيمه  تمام مانده  است.
 وي  با بيان  اينكه  قسمت هاي  باقيمانده در حال  اتمام  است، گفت : مشاوران  در حال  بررسي  و طراحي  قسمت  هاي  باقيمانده  از مرحله  سوم  و چهارم  هستند تا بعد از پايان ، عمليات  اجرايي  آن را آغاز كنند.

پروژه هاي فني، عمراني و خدماتي منطقه ۱۶
010521.jpg
امسال با هزينه اي حدود شش ميليارد تومان ۲۵ پروژه فني، عمراني، خدماتي و فرهنگي در منطقه ۱۶ به بهره برداري مي رسد.
در حال حاضر فاز اول سالن ورزشي ويژه بانوان در ضلع شرقي پارك بعثت آماده بهره برداري است و فاز دوم آن نيز در دست اقدام است.
احداث بوستان يادواره شهدا، تكميل سراي سالمندان، مجموعه ورزشي سهند، مجموعه ورزشي شهداي گمنام، خانه هاي فرهنگ ياغچي آباد، نازي آباد، مجموعه فرهنگي ورزشي محله جواديه و ... از جمله پروژه هاي در دست اقدام منطقه ۱۶ است.

پوشش رسمي رانندگان تاكسي شامل پيراهن آبي و شلوار طوسي از امروز آ غاز شد
رانندگان تاكسي با لباس رسمي در ميدان ونك
010527.jpg
سيد جمال هاشمي عربي مدير عامل سازمان تاكسيراني در گفت وگو با (ايسنا) با بيان اين كه پوشش لباس يكسان در راستاي ساماندهي ناوگان حمل و نقل و قانونمند كردن رانندگان تاكسي انجام مي شود، افزود: اين لباسها شامل شلوار طوسي و پيراهن آبي رنگ داراي آرم سازمان تاكسيراني است و رانندگان علاوه بر پوشيدن اين لباس موظفند كارت شناسايي، شماره پلاك، تلفن شكايات و پيشنهادها را بر روي شيشه خودرو نصب كنند.
وي گفت: اين پوشش بتدريج براي تمامي رانندگان تاكسي خطي تهران تا پايان تابستان اجباري مي شود.
مديرعامل سازمان تاكسيراني با بيان اين كه نرخ كرايه تاكسي هاي خطي نيز بر روي تابلوهاي مبدأ و مقصد نصب مي شود، افزود: يكي از ويژگيهاي اين طرح ايجاد نظم و ضابطه مندي نرخ كرايه تاكسي هاست؛ بطوريكه شناسايي راننده براي مسافر با توجه به نصب كارت شناسايي همراه با عكس بر روي شيشه و پوشيدن لباس رسمي به سهولت امكانپذير بوده در صورت تخلف، شماره ماشين نيز در دسترس مسافران است.
هاشمي همچنين نظافت تاكسي را نيز براي رانندگان ضروري دانست و تصريح كرد: خودرو رانندگان متخلف توقيف مي شود.
معاون انتظامي سازمان تاكسيراني هشدار داد :
تاكسيمتر و برچسب اجباري است
همچنين معاون انتظامي سازمان تاكسيراني هشدار داد: در صورتي كه رانندگان تاكسي تا پايان مردادماه براي تنظيم تاكسيمتر و نصب برچسب نرخ كرايه ها به تعميرگاههاي تاكسيراني مراجعه نكنند، پس از پايان مهلت تعيين شده ضمن برخورد قانوني با رانندگان متخلف از تمامي تسهيلات نظير دريافت وام، بيمه، دادن لوازم يدكي و تبديل تاكسي به سمند نو محروم خواهند شد.
سرهنگ محمد مهدي صدوقي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اينكه تاكنون ۳۰ درصد تاكسيمترها تنظيم و برچسب نرخ كرايه ها بر روي شيشه جلوي اين تاكسي ها نصب شده است، گفت: خوشبختانه امسال شهرداري تهران بودجه مناسبي را به سازمان تاكسيراني اختصاص داده كه قرار است اين بودجه صرف رسيدگي به امور معيشتي و حمايت بيشتر از قشر رانندگان تاكسي شود اما مسلما تنها رانندگاني كه در مهلت تعيين شده نسبت به تنظيم تاكسيمتر و نصب برچسب بر روي تاكسي خود اقدام و در يك كلام تمام قوانين مصوب در آئين نامه تاكسيراني را رعايت كنند، بهره مند شده و متخلفان از اين فرصت مناسب محروم خواهند شد.
وي تاكيد كرد كه پروانه كار رانندگان متخلف تاكسي در صورت چندين بار تكرار تخلف و سرپيچي از رعايت قوانين تاكسيراني باطل خواهد شد .
سرهنگ صدوقي همچنين در خصوص مسافربرهاي شخصي اظهار داشت: روزانه ۱۰۰ مجوز فعاليت موقت درسطح شهر از سوي سازمان تاكسيراني براي مسافربرهاي شخصي صادر مي شود كه به اين ترتيب انتظار مي رود تا پايان مهلت تعيين شده تمام مسافربرهاي شخصي تحت پوشش تاكسيراني قرار بگيرند.

رئيس كميسيون اقتصادي شوراي شهر:
وزير مسكن بايد پاسخگوي بافت هاي فرسوده باشد
رئيس كميسيون اقتصادي و برنامه بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اظهارات وزير مسكن در خصوص عدم واگذاري مديريت زمين شهري به شهرداري ها، گفت: وزارت مسكن با اين ادعا مي بايست خود مشكلات بافت هاي فرسوده را پاسخگو باشد.
دكتر نادر شريعتمداري در گفتگو با خبرگزاري مهر در خصوص عدم اجراي اين تعهد از سوي وزارت مسكن وشهرسازي اظهار داشت: واگذاري مديريت زمين شهري به شهرداري ها در راستاي اجراي ماده ۱۳۶ قانون برنامه سوم توسعه بايد صورت بگيرد. به گفته وي اين قانون مصوب دولت بوده و مسئولان دولتي موظف هستند كه اين قانون را رعايت كنند.
شريعتمداري افزود: در واقع اين ادعا در تعارض و تناقض آشكار با قانون صورت مي گيرد كه مي بايست به عواقب اين كار نيز توجه داشت.
وي به حجم گسترده بافت هاي فرسوده در تهران اشاره كرد و گفت: در جايي كه مديريت بر زمين شهري وجود ندارد شهرداري چگونه مي تواند نسبت به تملك آنها و بازسازي بافت هاي فرسوده اقدام كند.
وزيرمسكن و شهرسازي در خصوص بحث واگذاري مديريت زمين و مسكن به شهرداري خاطرنشان كرده است، طبق برنامه سوم، شوراي عالي اداري مجاز به انتقال مالكيت دولت به خارج از آن نيست و از آنجا كه شهرداري ها جزو دستگاههاي عمومي و غيردولتي محسوب مي شوند، شوراي عالي اداري نمي تواند به اين بحث وارد شود كه اين امر نيز از سوي اعضاي شورا پذيرفته شده است.

از محل درآمدهاي قانوني تجميع عوارض:
۵۸۰۰ ميليارد ريال اعتبار در اختيار شهرداريهاي كشور قرار مي گيرد
قائم مقام سازمان شهرداريهاي كشور گفت: پنج هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال اعتبار از محل در آمدهاي حاصل از قانون تجميع عوارض در اختيار شهرداريهاي كشور قرار مي گيرد.
به گزارش خبرگزاري مهر سيد ابوالفضل موسوي افزود: از اين اعتبار دو هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال از محل در آمدهاي عوارض گمركي و مابقي از عوارض سوخت حاصل شده است.وي گفت: در آمدهاي حاصل از عوارض گمركي در مقايسه با سال گذشته هشتصد ميليارد ريال و عوارض سوخت دويست ميليارد ريال افزايش يافته است ، كه در سال گذشته سه هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال از محل در آمدهاي گمركي و سوخت در اختيار شهرداريهاي كشور قرار گرفته است.وي تصريح كرد: ۶۵ درصد از در آمدهاي ناشي از عوارض در اختيار شهرها، ۱۵ درصد در اختيار كلانشهرها و ۲۰ درصد به دهياريها اختصاص مي يابد.
قائم مقام سازمان شهرداريهاي كشور در خصوص قانون تجميع عوارض گفت : قانون بسيار خوبي است، اما با نواقصي رو به روست و بعيد مي دانم مجلس شوراي اسلامي اين قانون را لغو كند.

احداث پل روي درياچه اروميه نيازمند بررسي هاي زيست محيطي است
رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست گفت: اجازه احداث پل درياچه اروميه را قبل از اتمام مراحل بررسي نمي دهيم. معصومه ابتكار در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: با توجه به آسيب هاي جدي كه طي ساليان گذشته به درياچه اروميه وارد شده است احداث پل شهيد كلانتري برروي درياچه اروميه نيازمند بررسي هاي زيست محيطي است. وي تأكيد كرد: اگر بررسيهاي زيست محيطي منطقه مورد تاييد قرار گرفت تحت شرايط و نظارت كميته ارزيابي مي توانند پل ياد شده را احداث كنند. وي گفت: بخشي از بررسي ها و مطالعات در اين باره فني و بخشي ديگر زيست محيطي است كه براي به حداقل رساندن آثار منفي زيست محيطي انجام مي شود.

تأكيد مجدد شهرداري بر تعطيلي نمايشگاه بين المللي تهران
گروه شهري: روابط عمومي شهرداري تهران با انتشار اطلاعيه اي خطاب به كليه اصناف و اتحاديه ها ضمن تأكيد مجدد بر تعطيلي نمايشگاه بين المللي تهران، براي ارائه مكان هاي جديد در جهت برگزاري نمايشگاه و همكاري با وزارت بازرگاني در اين باره، اعلام آمادگي كرد.
متن اين اطلاعيه به شرح زير است:
به اطلاع كليه صنوف، اتحاديه ها و صاحبان مشاغل، صنايع، خدمات و شهروندان عزيز تهراني مي رساند، نظر به اينكه برگزاري نمايشگاه هاي متعدد در طول سال در محل نمايشگاه بين المللي تهران ضمن تبعات زيست محيطي و آلودگي صوتي و اختلال در نظم آمد و شد و ترافيك، مشكلات و معضلات فراواني را براي شهروندان و ساكنين محل و اطراف نمايشگاه فراهم نموده است، بنابراين شهرداري بنا به رسالت خويش و در راستاي خدمت به شهروندان درنظر دارد با توجه به اخطارهاي قبلي به استناد بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداري و تبصره ذيل آن از برگزاري هرگونه نمايشگاه در محل موصوف جلوگيري نمايد. ضمناً به منظور تسهيل در برگزاري نمايشگاه ها، شهرداري تهران آمادگي دارد تا از محل ها و اماكن متعلق به خود كه قابليت برگزاري نمايشگاه را دارند مساعدت و همكاري لازم با وزارت بازرگاني به عمل آورد.

ميزان آلودگي صوتي توسط خودروهاي توليد داخل اعلام شد
مديركل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در صورت تصويب استانداردهاي آلودگي صوتي پيشنهادي سازمان حفاظت محيط زيست، ۷ خودرو خارج از استاندارد قرار مي گيرند.
دكتر سعيد متصدي در گفت وگو با خبرنگار (ايسنا)، با اشاره به انجام بالغ بر ۳۰۰ تست از صداي عبوري، بوق و اگزوست بيست نوع خودرو نو توليد داخل بر اساس پروژه سنجش ميزان آلودگي صوتي خودروهاي داخل تصريح كرد: نتايج به دست آمده حاكيست صداي عبوري اكثر خودروهاي آزمايش شده، بيش از حد استانداردهاي روز اروپاست، اما طبق استانداردهاي پيشنهادي سازمان حفاظت محيط زيست ـ كه بر اساس شرايط كشور ارائه شده ـ ۷۵ درصد در حد مجاز آلايندگي صوتي هستند. وي سپس از بين ۲۰ خودرو توليد داخل، خودروهاي پيكان ۱۶۰۰، پيكان پيكاب، پژو RD، مزدا ۲۰۰۰، نيسان سرانزا و نيسان پيكاب را داراي بالاترين صداي عبوري و پرايد DM، پرايد بتا، پژو ۲۰۶، سايپا ۱۴۱، زانتيا، مزدا ۳۲۳ و نيسان ماكسيما را داراي پايين ترين ميزان صداي عبوري اعلام كرد.
وي گفت: از بين خودروهاي گروه «سايپا»، خودرو «كاروان» بالاترين و خودروهاي «پرايد DM» و «پرايد بتا» پايين ترين ميزان صداي عبوري را دارند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |