سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۸ - Jul 27, 2004
تظاهرات ضد جنگ در همايش انتخاباتي دمكراتها
007599.jpg
صدها آمريكايي ، در حاشيه كنوانسيون انتخاباتي دمكراتهاي آمريكا در بوستون، تظاهرات ضدجنگ برگزار كردند و خواستار عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق شدند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين تظاهرات ضدجنگ اولين اجتماع در حاشيه كنوانسيون دمكراتها بود.
جان كري نامزد دمكراتهاي آمريكا براي انتخابات رياست جمهوري گفته است اگر در انتخابات پيروز شود و در عراق ثبات پديد آيد نيروهاي آمريكايي را از عراق خارج مي كند.
سا يت اينترنتي المحيط شمار تظاهركنندگان آمريكايي را «هزاران تن» برآورد كرد و نوشت:  اين تظاهرات گسترده كه با مشاركت بسياري از احزاب سياسي و انجمن هاي آمريكايي برگزار شد، با شعار «براي توقف جنگ حركت كنيد» آغاز شد.
همچنين تظاهركنندگان با حمل پلاكاردهايي اعلام كردند: تمام سياست هاي دولت بوش اشتباه و محكوم است.تظاهركنندگان همچنين با سردادن شعارهايي عليه بوش، خروج هر چه سريعتر نيروهاي آ مريكايي از عراق را خواستار شدند.
همچنين مقرر شده است در شهرهاي ديگر آمريكا نيز همزمان با برگزاري كنوانسيون دمكرات ها، در اعتراض به سياست هاي دولت بوش تظاهرات شود.
انتقاد كلينتون و آلبرايت
از سياست هاي بوش
بيل كلينتون رئيس جمهوري پيشين آمريكا بوش رئيس جمهوري كنوني اين كشور را به دليل سياست هايش درباره عراق مورد انتقاد قرار داد.
به گزارش آسوشيتدپرس از لس آنجلس، كلينتون در گفتگو با روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز، دكترين پيشگيرانه بوش را «دغلكارانه» خواند كه هرگز واقعگرايانه نبوده است زيرا «ما نمي خواهيم به كره شمالي يا ايران حمله كنيم.»
رئيس جمهوري پيشين آمريكا گفت: «مردم آ مريكا مي توانند قضاوت كنند كه چه كسي درست عمل مي كند و چه كسي درست عمل نمي  كند اما دولت بوش بر اين باور بود كه عراق بزرگترين مشكل امنيتي آمريكا بود با وجود اين حقيقت كه حمايت هاي بيشتري در پاكستان وجود داشت. افراد مسئول ديگري نيز هستند كه ديدگاه هاي متفاوتي دارند.»
كلينتون كه اسامه بن لادن را «بزرگترين تهديد براي آمريكا» خواند از گفتن اين امر كه آيا وي به عراق حمله مي كرد يا خير، خودداري كرد. وي گفت، به بازرسان سازمان ملل اجازه مي داد كار خود را به پايان برسانند.
همچنين وزير امور خارجه پيشين آمريكا با انتقاد شديد از عملكرد بوش رئيس جمهوري آ مريكا در عراق، وي را عامل گسترش تروريسم در جهان دانست.
مادلين آلبرايت در مقاله اي در روزنامه فرانسوي فيگارو با تشريح عملكرد چهارساله بوش و فرصتهاي پيش روي جان كري نامزد دمكراتها در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، نوشت: انتخاباتي كه در ماه نوامبر آينده در آمريكا برگزار مي شود يكي از نادرترين انتخابات اين كشور است زيرا همزمان در آن سياست خارجي، سياست اقتصادي و سياست هاي امنيتي كشور محك مي خورد. در واقع بايد گفت اين انتخابات به مثابه يك همه پرسي است كه در آن مردم كشور اعلام خواهند كرد چه چيزي را مي خواهند.
وزير امور خارجه سابق آمريكا در بخشي ديگر از سخنان خود با اشاره به عملكرد نه چندان درخشان بوش مي گويد: در دوره چهار ساله رياست جمهوري جرج بوش، نرخ بيكاري افزايش يافت، كسري بودجه هر سال نسبت به سال گذشته بيشتر شده و تعادل تراز تجارت آمريكا نيز به هم خورده است. از نظر سياست خارجي نيز عملكرد بوش چندان درخشان نبوده است.
بوش به افغانستان حمله كرد تا كانون تروريسم را از بين ببرد اما برعكس حملات تروريستي بيش از گذشته در جهان افزايش يافت. به عراق به بهانه وجود سلاح هاي كشتار جمعي حمله كرد اما اين سلاح ها هيچ گاه در اين كشور پيدا نشد. از برقراري ثبات و امنيت در عراق دم زد، اما باوجود دستگيري «صدام حسين»، امنيت نه تنها در اين كشور برقرار نشد بلكه دامنه آن سراسر خاك آن را نيزدر برگرفت.
مخالفت جان كري با تعويق انتخابات آمريكا
جان كري نامزد انتخاباتي حزب دمكرات اعلام كرد با هرگونه تصميمي براي به تعويق انداختن انتخابات رياست جمهوري آمريكا به بهانه وقوع حملات تروريستي مخالفت خواهد كرد.خبرگزاري فرانسه ديروز از واشنگتن گزارش داد، جان كري در مصاحبه اي با روزنامه «نيويورك تايمز» گفت: من نمي توانم تصور كنم كه بزرگترين دموكراسي جهان با يك اقدام وحشتناك آشفته شود.
اين سخنان در حالي صورت مي گيرد كه مقام هاي آمريكايي اخيراً و به دفعات خاطرنشان كرده اند احتمال تهديدهاي تروريستي عليه آمريكا وجود دارد.

نگراني نظاميان آمريكايي از تأثير رسوايي زندان ابوغريب
007539.jpg
سربازان زن و مرد واحد ۸۷۰ پليس نظامي آمريكا، معتقدند كار مهمي در عراق انجام داده اند؛ اما بيم آن دارند كه به دليل آن چه توسط برخي اعضاي اين واحد در زندان ابوغريب رخ داده، كار آنها بدون قدرداني و توجه بماند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر، با بازگشت اين واحد ۱۲۴ نفري به آمريكا، افشا شد كه فرمانده  آنها به دليل تصويربرداري پنهاني از حمام كردن زنان سرباز در زندان ابوغريب، تنبيه شده است. سپس ماجراي بدرفتاري و هتك حرمت در زندان ابوغريب و در بخش هاي مختلف زندان منتشر شد كه خشم افكار عمومي را به دنبال داشت.
يكي از چهره هاي اين رسوايي، «ليندي انگلند» است كه تصويرش در حالي كه يك زنداني عريان را برروي زمين مي كشد، در تمامي رسانه هاي جهان پخش شد.
بسياري از سربازان واحد ۸۷۰ فكر مي كنند، اقدامات انگلند و ديگران باعث تيره شدن افكار عمومي نسبت به عملكرد آنها و كار خوبشان در كمك به مردم عراق بوده است.
شايد شورش زندان در ۲۴ نوامبر و كشته شدن سه زنداني بدترين روز اين واحد است. فرمانده  واحد مي گويد: شرايط بسيار سختي بود. براي هر ۲۵۰ تا ۳۰۰ زنداني يك سرباز داشتيم. يكي از سربازان متهم به قتل يكي از زندانيان در اين شورش روز شنبه به دليل انجام اقدامات درست و خوب و واكنش مناسب نسبت به اين حادثه مدال گرفته است.

صدام در زندان باغباني مي كند و شعر مي گويد
007536.jpg
صدام حسين وقت خود را در زندان انفرادي با نوشتن شعر، باغباني، خواندن قرآن و خوردن كيك و كلوچه هاي آمريكايي مي گذراند. يكي از شعرهايي كه او مشغول نوشتن است شعري درباره جورج بوش است.
روزنامه  گاردين ديروز به نقل از بختيار امين وزير حقوق بشر عراق كه روز شنبه در زندان با صدام حسين ديدار كرده، اطلاعاتي درباره شرايط نگهداري او در زندان و اقداماتي كه انجام مي دهد، منتشر كرد.
امين كه مدت ها از فعالان حقوق بشر در عراق بوده و اعضاي خانواده اش توسط رژيم سابق كشته شده اند، به گاردين گفت، شخصا با صدام صحبت نكرده است اما با چشمان خود ديده كه او در سلامت بوده و شرايط نگهداري اش هم خوب است، اما روحيه خوبي ندارد و افسرده است.
صدام در يك سلول با ديوارهاي سفيد و داراي دستگاه تهويه، با سه متر عرض و چهار متر طول نگهداري مي شود. سلول او انفرادي است و برخلاف ديگر زندانيان كه طي تنفس سه ساعته در روز با هم ارتباط دارند، او كاملا جداگانه نگهداري مي شود.از بعد از برگزاري نخستين جلسه دادگاه، صدام وقت خود را در زندان به خواندن قرآن و شعر مي گذراند.
به گفته امين، وضعيت جسمي صدام خوب است اما به دليل فشار خون بالا و عفونت پروستات، دارو مصرف مي كند. از او آزمايش و نمونه برداري انجام شده تا معلوم شود نشانه هاي سرطان وجود دارد يا نه.
روزنامه، تلويزيون يا راديو در اختيار صدام قرار نمي گيرد اما ۱۴۵ عنوان كتاب كه اغلب رمان و سفرنامه هستند و توسط صليب سرخ اهدا شده در اختيار اوست. صدام زمان تنفس خود را خارج از سلول به رسيدگي به باغچه كوچكي در حياط زندان مي گذراند.
امين كه از كردهاي كركوك و اولين شخص از دولت موقت است كه با صدام ديدار كرده مي گويد: توجه او به باغچه و محيط اطرافش خيلي كنايه آميز است چرا كه او مسئول يكي از بزرگترين نسل كشي ها بوده است.مقامات آمريكايي وعراقي مي گويند، صدام اطلاعات چنداني در بازجويي هايش نداده است. بعضي دستياران و معاونان او همچون علي حسن المجيد معروف به علي شيميايي همكاري بيشتري داشته اند.در روزهاي اخير برخي منابع خبري عرب زبان اخباري درباره ابتلاي صدام به سكته مغزي منتشر كردند. اين خبر را هيچ منبع موثقي تأييد نكرده اما هيأت وكلاي صدام پس از شنيدن خبر، آمريكا و دولت عراق را مسئول اين امر دانست.به نظر مي رسد خبر ديدار وزير حقوق بشر عراق در زندان با صدام كه روز شنبه انجام شده است در حقيقت نشان دهنده كذب بودن خبر سكته مغزي صدام است.

بوش براي اصلاح ساختار اطلاعاتي آمريكا تصميم گيري مي كند
جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا، در نظر دارد طي چند روز آينده تصميماتي را براي بازرسي ساختار اطلاعاتي اين كشور اتخاذ كند و ممكن است در اين زمينه در انتظار راي كنگره نماند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از واشنگتن، روزنامه واشنگتن پست در شماره ديروز خود به نقل از مقامات كاخ سفيد نوشت: مشاوران بوش براي نخستين بار پيشنهاد كردند كه وي قصد حمايت از پيشنهاد كميته ۱۱ سپتامبر، مبني بر تشكيل سازمان ناظر بر سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا را دارد.در گزارش نهايي اين كميسيون كه روز پنجشنبه گذشته منتشر شد، پيشنهاد شده است كه بازبيني عمده اي در چگونگي مبارزه دولت با تروريسم انجام شود.
در اين گزارش همچنين پيشنهاد شده است كه يك سازمان ناظر بر سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا و يك مركز مبارزه با تروريسم، براي ايجاد هماهنگي بيشتر در تبادل اطلاعات و انجام عمليات تشكيل گردد.

ديدار وزيران خارجه ايران و هند
وزراي خارجه ايران و هند راه هاي تحكيم روابط دوجانبه، مسايل منطقه اي و بين المللي را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
به گزارش ايسنا از دهلي نو، كمال خرازي، وزير خارجه ايران در اين ديدار با تشريح ظرفيت هاي متنوع جهت ارتقاي روابط دو كشور اظهار داشت: ظرفيت هاي همكاري دو كشور در زمينه هاي طرح جامع انرژي از جمله پروژه خط لوله گاز به هند از طريق پاكستان، امكانات ترانزيت كريدور شمال به جنوب، آي تي و مبادلات تجاري و سرمايه گذاري مشترك شركت هاي دو كشور بسيار گسترده و فراوان است.
خرازي با اشاره به آثار مثبت اجراي طرح پروژ ه خط لوله گاز ايران به هند از طريق پاكستان تصريح كرد: اجراي پروژ ه خط گاز مي تواند صلح، توسعه  و رفاه را براي تمامي منطقه به ارمغان آورد و راهبرد تشنج زدايي، تأمين ثبات و امنيت را به طور عملي محقق سازد. ناتوار سينگ، وزير خارجه هند نيز در اين ديدار با اشاره به علايق مشترك دو كشور ايران و هند گفت: ايران در تحولات منطقه نقش كليدي دارد، دهلي نو آمادگي دارد مناسبات دو كشور را در چارچوب منافع متقابل در تمامي زمينه هاي مورد علاقه گسترش دهد.

رقابت شانه به شانه بوش و كري
شبكه سي ان ان و روزنامه يواس اي تودي در سه ايالت آمريكا درباره ميزان محبوبيت جرج بوش و جان كري نظرسنجي به عمل آوردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، نتايج نظرسنجي جديدي كه اين شبكه خبري همراه با روزنامه يواس اي تودي در سه ايالت آمريكا به عمل آورده اند حاكي از آن است كه جرج بوش و جان كري رقابت بسيار فشرده اي براي ورود به كاخ سفيد دارند.
در ايالت فلوريدا ۵۰ درصد از پرسش شوندگان گفته اند به بوش رأي مي دهند و ۴۷ درصد نيز جان كري را نامزد مورد نظر خود معرفي كرده اند.
در ايالت ميسوري ۴۸ درصد بوش و ۴۸ درصد نيز كري را رئيس جمهور خود دانسته اند درحالي كه در ايالت اوهايو، جان كري از جرج بوش پيشي گرفته است. ۵۶ درصد از پرسش شوندگان در اين ايالت گفته اند به كري رأي مي دهند و تنها ۴۵ درصد بوش را انتخاب خود معرفي كرده اند.

كوتاه از سياست جهان
القاعده بار ديگر ايتاليا را به حمله تهديد كرد
يك گروه منتسب به القاعده با انتشار بيانيه اينترنتي سيلويو برلوسكوني نخست وزير ايتاليا را تهديد كرد اگر نيروهايش را از عراق خارج نكند، به ايتاليا حمله خواهد كرد.به گزارش خبرگزاري رويتر از دبي، در بيانيه اي كه با امضاي گردان هاي «ابوحفض المصري» منتشر شده، آمده است: اين يك هشدار به دولت ايتاليا است كه خود را در خدمت صليبيون جنايتكار آمريكايي قرار داده است. ايتاليا از ديگر كشورها پيروي و عراق را ترك كند.اين بيانيه كه ديروز انتشار يافته، مي افزايد: اگر ايتاليا عراق را ترك نكند ما با زبان خون صحبت خواهيم كرد و درون آنها را به لرزه درخواهيم آورد.گردان «خالدبن وليد» وابسته به القاعده نيز هفته گذشته با انتشار بيانيه اي به ايتاليا اخطار داده بود كه نيروهايش را از عراق خارج كند.
۱۵۰۰ شبه نظامي اسراييلي در كشمير هند
روزنامه اردوزبان «نواي وقت» چاپ اسلام آباد به نقل از يك فرمانده مبارزان كشميري نوشت، بيش از يك هزار و ۵۰۰ شبه نظامي و كارشناس نظامي رژيم صهيونيستي در كشمير تحت كنترل هند حضور دارند.
به گزارش ايرنا از اسلام آباد به نقل از اين روزنامه سيدصلاح الدين احمد فرمانده حزب المجاهدين و رئيس شوراي متحده جهادي كشمير گفته است كه نظاميان اسرائيلي در مراكز آموزشي كشمير تحت كنترل هند حضور داشته و نيروهاي نظامي هندي را براي مقابله با مبارزان كشميري آموزش مي دهند.
صلاح الدين احمد افزود، نظاميان هندي در درگيري با مبارزان كشميري از سلاح هاي پيشرفته اي كه از آمريكا و اسرائيل دريافت كرده اند، استفاده مي كنند.
نمايندگان مجلس انگليس خواستار بررسي مشروعيت جنگ عراق شدند
بيش از ۴۰ تن از اعضاي پارلمان انگليس، از كوفي عنان بررسي مشروعيت جنگ عراق در دادگاه بين المللي لاهه را خواستار شدند.به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه ديلي ميرور، گفته مي شود اين گروه چندحزبي كه اين نامه را ۲۰ ژوييه براي كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد ارسال كرده اند، معتقدند كه دولت توني بلر، نخست وزير انگليس با پيوستن به ائتلاف تحت امر آمريكا براي حمله به عراق، منشور سازمان ملل را نقض كرده است و دادگاه لاهه بايد عقيده خود را در اين رابطه اعلام كند.
جانشين اجويت انتخاب شد
به دنبال كناره گيري بلند اجويت از رهبري حزب دمكرات چپ تركيه، در ششمين كنگره بزرگ حزب كه از عصر يكشنبه تا بامداد دوشنبه ادامه داشت، ذكي سزر به عنوان رهبر جديد اين حزب انتخاب شد.
به گزارش ايرنا در اين كنگره ۹۳۶ نماينده حزب دمكرات چپ از سراسر تركيه شركت داشتند و ۸۵۱ نفر در رأي گيري شركت كردند.ذكي سزر، كه از سوي بلند اجويت حمايت مي شد در انتخابات رهبري حزب توانست با كسب ۵۷۶ رأي به اين مقام انتخاب شود.بزرگترين رقيب وي «شكري سينا گورل» وزير خارجه پيشين تركيه ۲۳۹ رأي آورد.
قدرداني «آيپك» از سناي آمريكا براي صدور قطعنامه عليه ايران
اورشليم پست نوشت: كميته روابط عمومي آمريكا اسرائيل (آيپك) در پي صدور قطعنامه  سناي آمريكا كه در آن از آژانس بين المللي انرژي اتمي خواسته شده پرونده هسته اي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد، قدرداني كرد.
به گزارش ايسنا اين روزنامه افزود: سناي آمريكا اعلام كرد كه ممكن است لازم باشد شوراي امنيت تحريم هاي اقتصادي و ديپلماتيك را عليه برنامه هسته اي ايران اعمال كند.
اين گزارش حاكي است، قطعنامه سنا به غير از اين كه دخالت شوراي امنيت سازمان ملل را خواستار شده است، از اتحاديه اروپا مي خواهد توافقنامه هاي اقتصادي و تجاري با ايران را به پايبندي كامل ايران به تعهداتش در خصوص دنبال نكردن برنامه سلاح هاي هسته اي مشروط سازد.
سازمان آيپك از ۵۰ هزار عضو در ۵۰ كشور جهان برخوردار است.

وزير خارجه عراق تلويزيون الجزيره را تهديد كرد
وزير خارجه دولت موقت عراق از چند شبكه تلويزيوني عرب زبان انتقاد كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، «هوشيار زيباري» گفت: برخي شبكه هاي تلويزيوني از جمله الجزيره، العربيه، المنار به شبكه هاي تحريك كننده عليه منافع امنيتي و ثبات و سلامت ملت عراق تبديل شده اند.
هوشيار زيباري ضمن انتقاد شديد از شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، به طور ضمني از امكان بسته شدن دفاتر اين شبكه در بغداد خبر داد.
زيباري گفت: «اين شبكه در شيوه تهيه و نگارش اخبار و اظهار نظرهاي برخي خبرنگاران خود درباره عراق، از برخي اصول منحرف شده است.»
وي افزود: با كمال تأسف، الجزيره از سوي گروه هاي تروريستي مورد سوء استفاده و بهره برداري قرار گرفته است و ما در آينده در برخورد با اينگونه پوشش خبري جانبدارانه و تحريك كننده، مدارا نمي كنيم.
شبكه خبري الجزيره نسبت به انتقاد هاي وزير امور خارجه عراق در رابطه با پوشش اخبار اين كشور ابراز خشم كرده و اعلام نمود كه وي درصدد تعطيل كردن دفتر اين شبكه در بغداد است.
تلويزيون الجزيره در كانادا سانسور مي شود
روزنامه واشنگتن پست ديروز نوشت، علي رغم اينكه پخش برنامه ها از تلويزيون الجزيره در كانادا به تأييد كميته راديو و تلويزيون و مخابرات كانادا رسيده است اما از پخش كنندگان تلويزيون هاي كابلي و ماهواره  اي خواسته شده به صورت ۲۴ ساعته بر برنامه هاي اين شبكه نظارت كنند. اين كميته همچنين در اقدامي كم سابقه به اين شركت ها اجازه داده مطالب توهين آميز را در برنامه ها سانسور كنند. اين اقدام با اعتراض شهروندان عربي كانادا روبرو شده است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |