شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۳ - - شماره ۳۴۵۲
نگاهي به دانشگاه دولتي هوانوردي مسكو
همه متخصصان صنعت هوانوردي روسيه از اينجا مي آيند
000831.jpg
شبنم جعفرزاده
دانشگاه دولتي هوانوردي مسكو يكي از مؤسسات آموزشي برتر روسيه است كه به آموزش متخصصان هوانوردي، پژوهش هاي علمي در زمينه هاي مختلف علمي، فني، علوم انساني و اقتصاد مي پردازد. فارغ التحصيلان اين دانشگاه علاوه بر علوم هوانوردي قادر به فعاليت در سيستم هاي حمل و نقل ديگر نيز هستند. اين دانشگاه (mstuca) ارتباط زيادي با ديگر مراكز آموزشي خارجي داشته و دانشجويان خارجي آن از سي كشور مختلف براي تحصيل به اين دانشگاه مي آيند. رياست دانشگاه نيز برعهده كارشناساني است كه هم در روسيه و هم در خارج از اين كشور از برجسته ترين ها به شمار مي روند. آزمايشگاه هاي تحقيقاتي و آموزشي دانشگاه هوانوردي مسكو مجهز به كامپيوترها، لوازم و وسائل، مدل ها، شبيه سازها، نمونه هاي عملي تجهيزات هوانوردي مدرن و آزمون هاي كمكي علمي و فني هستند و امكان برگزاري كلاس ها و انجام تحقيقات علمي را در سطوح بالاي علمي و فني فراهم مي سازند.
اين دانشگاه داراي مقاطع تحصيلي زير است:
- ديپلم يا آموزش عالي ناتمام (۲سال)
- كارشناسي (۴ سال)
- كارشناسي ارشد(۲ سال)
- دكترا (۳ سال)
دانشگاه هوانوردي مسكو كه در سال ۱۹۷۱ فعاليت خود را آغاز كرده، اكنون ۱۸۰۰ دانشجوي تمام وقت، ۲۸۵ استاد، ۲۴ گروه، دو شعبه و سه مركز آموزش صنعتي دارد.
دانشكده هاي اين دانشگاه عبارتند از: دانشكده مكانيك، دانشكده سيستم هاي هواپيما، دانشكده مديريت و ارتباطات جمعي و دانشكده رياضيات كاربردي و كامپيوتر.
اين دانشگاه در رشته هاي زير دانشجو مي پذيرد:
- نگهداري از هواپيما و موتورها
- نگهداري از سيستم هاي برقي هواپيما و الكترونيك هواپيما
- نگهداري از تجهيزات راديويي حمل و نقل
- مديريت
- رياضيات كاربردي
- كامپيوتر، سيستم و شبكه
- ايمني توليد و مراحل فني(در حمل و نقل هوايي)
- اقتصاد
دانشجويان مستعد در فعاليت هاي تحقيقاتي مي توانند تحصيلات تكميلي خود را در دانشگاه هوانوردي مسكو ادامه دهند. مقاطع تكميلي و دكتراي دانشگاه شامل اين رشته هاست:
- نگهداري از حمل و نقل هوايي
- اتوماتيك كردن توليد و مراحل فني
- كامپيوتر و شبكه
- هدايت و مكان يابي راديويي
- سيستم هاي تلويزيوني و فني راديويي
- فيزيك پرتو
- اقتصاد و مديريت اقتصاد ملي
- متدهاي رياضي - اقتصادي
- رياضيات كامپيوتر
اين دانشگاه همچنين داراي فرودگاه هاي كوچك و تجهيزات راديويي براي تمرين است كه با مدرن ترين هواپيماها و رادارها مجهز شده و شرايطي شبيه به شرايط واقعي براي تمرين دانشجويان فراهم مي آورد. دانشگاه هوانوردي روسيه امكان توليدات آزمايشي را نيز در كارخانه ها، فرودگاه ها و مؤسسات تحقيقي - علمي براي دانشجويان خود ايجاد مي كند. شبكه كامپيوتري اين دانشگاه شامل كلا س هاي متعدد، سيستم اطلاع رساني كتابخانه اي، محل اتوماتيك انجام پژوهش هاي علمي و زيرشاخه هاي ديگري است كه استفاده از شبكه هاي كامپيوتري خارجي را ممكن ساخته است.
كتابخانه  دانشگاه حاوي كتاب هاي متعدد براي تمامي گروه هاي تحصيلي و در زمينه هاي اساسي علم، تكنولوژي و علوم اجتماعي است و در حقيقت يكي از بهترين كتابخانه هاي هوانوردي روسيه به شمار مي رود. در كتابخانه اين دانشگاه، سالن هاي مطالعه مجهز به فهرست كتاب الكترونيكي و امكانات زيراكس هستند.
از لحاظ تحقيقات نيز اين دانشگاه يكي از بزرگترين مراكز تحقيقي است كه در آن تحقيقات اساسي و طراحي در شاخه هاي پرواز، نگهداري و تعمير تجهيزات هوايي، مكان يابي راديويي و برج مراقبت، فعاليت هاي بازرگاني حمل و نقل هوايي و مديريت سرمايه گذاري در حمل و نقل هوايي انجام مي شوند.
گروه هاي تحقيقاتي دانشجويان در اين دانشگاه معلومات نظري خود را گسترش داده و مهارت هاي فني را نيز با طراحي و ساخت هواپيما، توسعه و نوسازي تجهيزات هوايي و سيستم هاي راديويي كسب مي كنند. در دانشگاه مسكو مسابقات و كنفرانس هاي علمي - فني دانشجويي به طور مداوم برگزار شده و بهترين كارها براي مسابقات ملي و بين المللي علمي دانشجويي فرستاده مي شوند كه اغلب، دانشجويان اين دانشگاه در اين مسابقات قهرمان شده يا جايزه كسب مي كنند.
از ديگر امكانات اين دانشگاه سالن عظيم نمايش فيلم است كه داراي تجهيزات مدرن سينمايي، صوتي و سيستم هاي روشنايي و محل انجام نمايش است كه شرايط مناسبي را براي فعاليت آماتورها، اجراي كنسرت استادان هنر و گروه هاي موسيقي ايجاد مي كنند.
دانشگاه هوانوردي مسكو داراي خوابگاهي در نزديكي دانشگاه و ايستگاه مترو است و دانشجويان آن در اتاق هاي يك يا دو نفره زندگي مي كنند. در اين خوابگاه ها شرايط مطالعه خوبي براي دانشجويان فراهم آمده است و در طول تعطيلات زمستاني و تابستاني هم اين دانشجويان امكان استفاده از خوابگاه و استراحتگاه را دارند.
در دانشكده هاي مختلف دانشگاه مذكور،اين رشته ها ارائه مي شوند:
دانشكده مكانيك:
- ايمني مراحل فني و توليدات حمل و نقل هوايي
- نگهداري از هواپيما و موتورها
- نگهداري از تكنولوژي هوا و فضا (در دو مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد)
دانشكده سيستم هاي هواپيما:
- ايمني اطلاعات در سيستم هاي مخابراتي
- نگهداري از سيستم الكترونيكي هواپيما و هدايت خلبان
- نگهداري از تجهيزات راديويي
دانشكده مديريت و ارتباطات جمعي:
- مديريت سازماني
- روابط عمومي
دانشكده رياضيات كاربردي و كامپيوتر:
- كامپيوتر، سيستم ها و شبكه
- رياضيات كاربردي
شهريه:
* پيش دانشگاهي و آموزش زبان كه ويژه دانشجويان خارجي است (۲۸۰۰ دلار در سال)
* سال اول و دوم از دوره كارشناسي (۲۸۰۰ دلار براي هر سال)
* سال سوم و چهارم دوره كارشناسي (۳۰۰۰ دلار براي هر سال)
* دوره كارشناسي ارشد كه دو سال به طول مي انجامد (۳۰۰۰ دلار براي هر سال)
* دوره دكترا كه سه سال به طول مي انجامد (۳۵۰۰ دلار براي هر سال)
نشاني دانشگاه هوانوردي مسكو:
20,Kronshtad tsky Blvd.
125993,Moscow, Russia
Tel:+7 95 459 07 07
Fax:+7 95 457 1201
Email:webmaster@mstuca.ru
Web:www.mstuca.ru

انجمني براي جهاني كردن آموزش عالي
000834.jpg
نيلوفر قديري
انجمن بين المللي دانشگاهها، سازماني است وابسته به يونسكو كه به طور رسمي در سال ۱۹۵۰ با هدف ايجاد ارتباط ميان مؤسسات آموزش عالي در سراسر دنيا تأسيس شد.
اين انجمن يك سازمان جهاني است كه مؤسساتي در ۱۵۰ كشور دنيا در آن عضويت دارند و با شبكه گسترده اي از نهادهاي بين المللي، منطقه اي و كشوري همكاري مي كند. عضويت در اين سازمان براي مؤسسات آموزش عالي كه مدرك صادر  مي كنند آزاد است. مقر دبيرخانه دائم اين سازمان تحت عنوان دفتر بين المللي دانشگاهها در يونسكو، پاريس مي باشد كه خدمات گسترده اي را به مؤسسات عضو و كل جامعه بين المللي آموزش عالي ارائه مي دهد.
مأموريت اين سازمان آن طور كه در منشور تأسيس آن آمده است، همان اصول اساسي است كه هر دانشگاهي بر پايه آن بنا شده است؛ اصولي چون حق پيگيري دانش، پيمودن راه جستجو و تحقيق (تا هر كجا كه باشد)، تحمل و مدارا در برابر افكار گوناگون و دوري از مداخله در امور سياسي. هدف اين انجمن به گفته مسئولان آن، تأكيد بر وظيفه دانشگاهها به عنوان مؤسسات اجتماعي در تشويق و ترغيب اصول آزادي و عدالت و عزت انساني از طريق آموزش و تحقيق و كمك به توسعه و تحكيم آموزش عالي است.
اهداف و فعاليت ها
انجمن بين المللي دانشگاهها دو دسته هدف داخلي و خارجي را دنبال مي كند: نخست اينكه اين انجمن اعضاي خود را به هم مرتبط مي كند، خدماتي به آنها ارائه مي كند و چارچوبي براي همكاري دانشگاههاي جهان با يكديگر، ايجاد مي كند و دوم اينكه اين انجمن از جانب دانشگاهها و نظام آموزش عالي به طور كلي سخن مي گويد و نماينده نگراني ها و منافع آنها در مباحث عمومي و محافل خارجي است. اين انجمن براي تشويق اعضا به همكاري با يكديگر اقداماتي انجام مي دهد كه تسهيل تبادل تجربيات يادگيري و آموزش، دفاع از ارزش هايي كه كارايي دانشگاهها را بالا مي برد، مشاركت در ايجاد دورنماي بلند مدت نقش و مسئوليت دانشگاهها در جامعه، اعلام نگراني هاي موجود درباره آموزش عالي از ديدگاه سياست هاي نهادهاي بين المللي چون يونسكو و بانك جهاني و ارائه اطلاعات جامع درباره نظام هاي آموزش عالي و مؤسسات آن در دنيا از جمله اين اقدامات است.
اين انجمن از طريق دو نهاد كنفرانس عمومي و هيأت مديره اداره و مديريت مي شود. در كنفرانس عمومي كه هر پنج سال يك بار تشكيل مي شود مؤسسات عضو شركت كرده و ضمن تعيين سياست كلي سازمان، رئيس و هيأت مديره را انتخاب مي كند. هيأت مديره از ۲۰ رئيس و استاد سابق دانشگاه از نقاط مختلف دنيا تشكيل شده است كه سالانه با تشكيل جلساتي بر اجراي تصميمات كنفرانس عمومي نظارت كرده و امور دفتر بين المللي دانشگاهها را هدايت مي كنند.
در حال حاضر در اين دفتر چهار كميته و هيأت ويژه كاري فعال هستند: كميته سياست ها، كميته برنامه  و فعاليت ها، كميته عضويت و كميته توسعه و منابع مالي.
در حال حاضر، رئيس اين انجمن «ون گيمل هانس» رئيس سابق دانشگاه اتريشت در هلند است و معاونان او را رؤساي سابق دانشگاههاي برزيل، فلسطين و سوئيس تشكيل مي دهند. در هيأت مديره انجمن مقاماتي از دانشگاههاي پاكستان، قطر، ايتاليا، مكزيك، فرانسه، انگليس،  چين، دانمارك،  هند، موريتاني، تايلند، روسيه، چك، مصر، فيليپين، كلمبيا، اردن، كانادا، ژاپن، لهستان، گرجستان، آرژانتين و اتريش حضور دارند.
نام دو ايراني نيز در هيأت مديره اين انجمن ديده مي شود. عبدالله جاسبي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي كشورمان و سعيد فخري استاد دانشگاه تبريز.
خدمات انجمن
همان طور كه گفته شد هدف انجمن بين المللي دانشگاهها تسهيل همكاري هاي بين المللي دانشگاهها از طريق تبادل اطلاعات، تجربيات و افكار است. برنامه  ها و فعاليت هاي اين سازمان تأكيدي است بر ويژگي بين المللي آموزش عالي. اين سازمان با ارائه چارچوبي جهاني به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي از تلاش آنها در جهت بين المللي كردن سياست ها و اقداماتشان حمايت مي كند و فرصت همكاري و تعامل با همكاران در ديگر نقاط دنيا را در اختيار رؤساي دانشگاهها قرار مي دهد. اين سازمان در همكاري نزديك با يونسكو يك پايگاه اطلاعات بين المللي گسترده ايجاد كرده است.
نشاني هاي انجمن:
Unesco house
1, rud miollis
75732 paris cedex 15 france
تلفن: ۴۵۶۸۴۸۰۰(۱)۳۳+
تلفكس: ۴۷۳۴۷۶۰۵(۱)۳۳+
پست الكترونيك: iau @ unesco.org
سايت:  unesco.org www iau

مراكز معتبر علمي
كتابخانه بين المللي روسيه
كتابخانه بين المللي روسيه (NLR)National Library of Russia قديمي ترين و غني ترين كتابخانه روسيه و سراسر جهان است كه در شهر سن پترزبورگ واقع شده است. اين كتابخانه مجهز به ۸/۳۲ ميليون عنوان كتاب است كه از اين تعداد ۶ ميليون به زبان هايي غير از زبان روسي بوده و از اين رو علاقه مندان بسياري مي توانند از اين گنجينه بهره مند شوند. كتابخانه بين المللي روسيه (NLR) مجهز به بخش اينترنتي است و از اين رو علاقه مندان مي توانند به راحتي كتب مورد علاقه خود را از طريق اينترنت مطالعه كنند. اين كتابخانه اكنون در حال راه اندازي اوپراتورهاي الكترونيكي براي دستيابي سريع تر كاربرها به اين گنجينه بزرگ است. هر ساله تعداد زيادي نمايشگاه و همايش هاي داخلي و خارجي براي معرفي تازه هاي كتاب توسط اين كتابخانه برپا مي شود كه با استقبال چشمگيري نيز مواجه مي شود. در اين كتابخانه اتاق هاي مطالعه گروهي و انفرادي نيز وجود دارد.
گذشته از اين، اين كتابخانه بخش جالبي دارد كه از آن مي توان با عنوان «گنجينه مصور تاريخي روسيه» يا گنجينه شراكوف ياد كرد. در اين بخش پنجاه و پنج هزار كارت پستال نگهداري مي شود كه هر يك از اين كارت ها بخشي از تاريخ، وضعيت جغرافيايي، آداب و رسوم، فرهنگ و... كشور روسيه را در فاصله زماني ۱۹۴۱-۱۸۹۰ ميلادي به تصوير كشيده اند. در كنار اين بخش، بخش ديگري وجود دارد كه فرهنگ و تمدن، وضعيت تاريخي و جغرافيايي كشورهايي چون آلمان، فرانسه و سوييس را در همان فاصله تاريخي به صورت كارت پستال نشان مي دهد. مي توان با مراجعه به اين كتابخانه از گنجينه كتب و گنجينه شراكوف ديدن كرد. براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به آدرس اين كتابخانه مراجعه كنيد.
http://www.nlr.ru:8101/eng/
دورنگار 78123106148 +:
كتابخانه بين المللي بي.اف.اي انگلستان
كتابخانه بين المللي بي.اف.اي انگلستان (The Bfi National Library) آرشيو مهمي از اطلاعات مختلف در زمينه فيلم، سينما و تلويزيون انگلستان است. اعضاء اين كتابخانه شامل كمپاني ها (شركت هاي) مختلف فيلم سازي داخلي و بين المللي، دانشجويان رشته فيلم و سينما و علاقه مندان به هنر هفتم هستند.
از تسهيلات اين كتابخانه مي توان به نكات زير اشاره كرد:
- اطلاع رساني تلفني و پاسخگويي به سؤالات از طريق تلفن
- بخش تحقيقات براي استفاده انفرادي يا گروهي و دستيابي به اطلاعات كامل و غني در زمينه صنعت فيلم سازي
- انتشار كتاب در زمينه صنعت فيلم سازي، سينما و تلويزيون انگلستان و گاه بعضي كشورها غير از انگلستان
- ارائه آمارها و اطلاعات جديد درباره هنر هفتم
- برگزاري همايش هاي بين المللي و داخلي و نمايشگاه كتاب
- بخش اشتراك كه كليه افراد شامل دانشجويان، شركت هاي فيلم سازي، شبكه هاي تلويزيوني و... مي توانند مشترك اين كتابخانه شده و از اطلاعات آن بهره مند شوند.
براي كسب اطلاعات بيشتر به وب سايت اين كتابخانه به آدرس زير مراجعه كنيد:
http://www.bfi.org.uk/nationallibrary
Library @ bfi.org.uk
دورنگار+2074362338 : تلفن:+2072551444
كتابخانه دانشگاه موسيقي اوكلند در نيوزلند
كتابخانه دانشگاه موسيقي اوكلند در نيوزلند (Music Library of Auckland) در سال ۱۹۰۳ تأسيس شد. در ابتدا فقط به صورت مركزي براي مطالعه كتب ابتدايي و ساده فعاليت مي كرد، اما پس از سال ۱۹۶۸ به عنوان كتابخانه اختصاصي علوم موسيقي فعاليت خويش را آغاز و به دانشگاه موسيقي اوكلند پيوست. اكنون اين كتابخانه زيرنظر دپارتمان موسيقي و هنر دانشگاه اوكلند فعاليت مي كند.
در اين كتابخانه مي توان به جديدترين كتاب ها در زمينه موسيقي (آهنگ سازي، تنظيم موسيقي، رهبري اركستر، موسيقي پاپ، سنتي، جاز و...)، تحقيقات جديد و يافته هاي جديد در زمينه موسيقي، روش هاي جديد تحقيق و پژوهش در زمينه موسيقي و... دست يافت.
اين كتابخانه علاوه بر كتب موسيقي در زمينه معماري، هنرهاي تجسمي، هنرهاي زيبا، هنرهاي دستي و... نيز مركز اطلاعاتي مهمي به شمار مي رود. از نكات جالب اين كتابخانه امكان عضويت در اين كتابخانه حتي از طريق اينترنت است. براي كسب اطلاعات بيشتر به وب سايت (صفحه الكترونيك) اين مركز به آدرس زير مراجعه كنيد:
music.library @ auckland.ac.z/
دورنگار: +3737446
تلفن: +3737599

دانشگاه هاي معتبر جهان
دانشگاههاي فيليپين
الهام رضاخاني
امتحانات ورودي خاصي به غير از دانشگاه هاي خوب در اكثر مراكز آموزش عالي اين كشور برگزار نمي شود و عامل تعيين كننده كيفيت تحصيلات دانشگاهي، قبولي در امتحانات (Board Examination) است كه سالي دوبار برگزار مي شود. دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در اين كشور به دو گروه (يك و دو) تقسيم مي شود.
مقاطع تحصيلي
اولين مقطع تحصيلي در اين كشور حدود چهار سال به طول مي انجامد و شامل ۱۸۰ تا ۲۲۰ واحد است. مدرك اين دسته از دانشجويان كارشناسي ارزشيابي مي شود.
- مقطع دوم تحصيلي در فيليپين دو سال تحصيل تمام وقت و حضوري در دانشگاه هاي گروه يك و دو اين كشور است كه در پايان اين دوره به دانشجو مدرك كارشناسي ارشد اعطا مي شود.
- اخذ مدرك دكترا سه سال تمام وقت زمان مي برد و به صورت تحقيق و پژوهش طي مي شود و مختص به دانشگاه هاي گروه يك است. كليه دانشگاه هاي خارج از اين گروه با چاپ دو مقاله علمي در نشريات معتبر داخلي و خارجي از پايان نامه تحقيقاتي دوره دكترا عيناً ارزشيابي مي شود. مدارك تحصيلي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي به غير از گروه يك و دو كه بعد از ژانويه ۱۹۹۵ ميلادي اخذ شده است غيرقابل ارزشيابي است.
- پنج دانشگاه معتبر از گروه يك عبارتند از:
1- Ateneo De Davao university, Davao city.
2- Ateneo De Davao university,quezon city.
3- Ateneo De Naga,Naga City
4- Central Pilippine university, Hoili City.
5- College of the Hoky spirit of manila, Manila.

علاقه رو به افزايش
ورود به دانشگاه و ادامه تحصيل در رشته دلخواه به آرزويي در بين جوانان انگليسي تبديل شده است. طبق نظرسنجي كه توسط «MORI» صورت گرفته، اگر چه تعداد افرادي كه به طور حتم وارد دانشگاه مي شوند رو به كاهش است. اما دليل اصلي اين كاهش، مسائل حاشيه اي و نه اصلي است. چرا كه انگيزه اصلي ورود به دانشگاه كه همان علاقه به ادامه تحصيل است، افزايش يافته است. علاقه به تحصيل از هشتاد درصد در سال ۲۰۰۳ به درصدي بالاتر در سال ۲۰۰۴ رسيده است.
اما ميزان علاقه به ادامه تحصيل در دانشگاه، تحت تأثير بعضي فاكتورها متغير است. علاقه به ادامه تحصيل در جوانان متعلق به خانواده هاي سنتي و متوسط، بيش از جوانان خانواده هاي متمول و سطح بالاست.
به طوري كه هشتاد درصد جوانان خانواده هاي سنتي و متوسط و شصت و هشت درصد خانواده هاي متمول و سطح بالا علاقه به ادامه تحصيل دارند.
در بين پسرها و دخترهاي جوان نيز از جهت علاقه تفاوت هايي ديده مي شود. پسرها علاقه كمتري به ادامه تحصيل دارند و ميزان علاقه آنها از هفتاد درصد در سال ۲۰۰۳ به شصت و شش درصد در سال ۲۰۰۴ رسيده است. از هر ۱۰ پسر، چهار نفر علاقه به كسب درآمد بيشتر دارند و دانشگاه را مانعي براي به تعويق افتادن كسب درآمد مي دانند. هجده درصد آنها (پسرها)، علاقه به ادامه تحصيل در دانشگاه ندارند چرا كه هزينه آن را سنگين مي دانند و اين مسئله در بين پسران خانواده هايي كه والدين آنها هر دو كارمند هستند، بيشتر ديده مي شود.
بيشتر پسرها برخلاف دخترها، علاقه دارند در صورت ورود به دانشگاه دروس عملي رشته تحصيلي شان بيش از دروس تئوري باشد. هرچند هزينه دروس عملي بالاتر است و دخترها علاقه به دروس تئوري دارند.
در مقايسه نمره هاي درسي دانشجويان پسر و دختر، نمره هاي درسي دخترها بالاتر گزارش شده است. بطوري كه سي و سه درصد دخترها و بيست و دو درصد پسرها نمرات عالي كسب كرده اند و اين مسئله يكي ديگر از دلايل وازدگي پسرها براي ورود به دانشگاه است، چرا كه معتقدند از جهت نمره هاي درسي از دخترها عقب تر بوده و احساس كمبود مي كنند!
اما با وجود تمام مسائلي كه ذكر كرديم، قريب به اتفاق جوانان انگليسي آرزوي ورود به دانشگاه را داشته و معتقدند با ورود به دانشگاه به آنچه كه مي خواهند، مي رسند.
جوانان انگليسي با اين كه آگاهند كه هر سال حداقل بايد دوهزار و هفتصد پوند بابت هزينه تحصيل (جدا از مخارج تهيه كتاب، وسائل مورد نياز هر رشته تحصيلي، هزينه رفت و آمد، خوراك و ...) بپردازند، اما با اين همه دانشگاه را مأمن آرزوهاي خود مي دانند؛ هر چند به دلايلي نتوانند وارد دانشگاه شده و يا از ميانه راه بازمانند.
مهتاب صفرزاده خسروشاهي

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |