يكشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۳
توقف پشت  چراغ راهنمايي و رانندگي
سرخي من از تو، سبزي تو از من
تحقيقات نشان داده معمولا بين سبز شدن چراغ و تصميم گيري و حركت رانندگان چهارثانيه اختلاف وجود دارد و با استفاده از چراغ زرد اين تاخير به كمتر از يك ثانيه مي  رسد
012369.jpg
نادر شاكرين 
چرا گير كردي، پس چرا سبز نمي شي؟!... اين لعنتي هم كه انگار چراغ سبزش سوخته!... اي خدا قرارم دير شد، سبز شو ديگه... اي بابا هميشه بدشانسم، هر وقت بهت رسيدم قرمز بودي...
ديگر به تمام اين دشنام ها و درشتي ها عادت كرده ايم. سال هاست كه كنار اين چهار راه ايستاده ايم، اما انگار از سه چراغ تنها، چراغ قرمز متعلق به ماست. بعضي ها كه به آن هم نگاه نمي  كنند. ولي رفيق با تمام اين تلخي ها آيا يك بار با خود انديشيده اي كه اين سرباز پير چرا و چگونه كار مي  كند.
چراغ هاي راهنمايي براي تنظيم عبور و مرور وسايل نقليه و عابران پياده در تقاطع ها به كار مي  روند. اين چراغ ها با سه رنگ قرمز، زرد و سبز براي وسايل نقليه و دو رنگ قرمز و سبز براي عابران پياده است. چراغ قرمز به معني ايست كامل، سبز به معني حركت و زرد به معني قرمز شدن چراغ تا لحظاتي ديگر است. در برخي كشورها چراغ زرد قبل از سبز روشن مي  شود، به اين دليل كه تحقيقات نشان داده معمولا بين سبز شدن چراغ و تصميم گيري و حركت رانندگان چهارثانيه اختلاف وجود دارد و با استفاده از چراغ زرد اين تاخير به كمتر از يك ثانيه مي  رسد. در سيستم هاي معمولي، چراغ راهنمايي در دو حالت خودكار يا دستي تنظيم مي  شود. در حالت خودكار دستگاه توسط يك تايمر الكترونيك دروني برنامه ريزي مي  شود. براي يك تقاطع با ترافيك سبك، ۳۰ ثانيه براي هر يك از چراغ هاي سبز و قرمز و ۱۰ ثانيه براي چراغ زرد در نظر گرفته مي  شود. براي عابران پياده هم ۳۰ ثانيه فرصت براي عبور از تقاطع وجود دارد. قبل از قرمز شدن چراغ عابران پياده معمولا چراغ سبز يا قرمز عابران براي ۵ تا ۱۰ ثانيه به حالت چشمك زن درمي آيد.
احتمالا تا به حال نظرتان به مستطيل هاي زرد يا سفيد كه قبل از خط عابر پياده روي آسفالت قرار دارد جلب شده است. اين مستطيل ها حسگرهاي مغناطيسي هستند كه تعداد وسايل عبوري را شمارش مي  كنند. اين حسگرها در كل سطح شهر به صورت شبكه به جمع آوري اطلاعات مشغول هستند. با استفاده از اين حسگرها نسل هوشمند سيستم هدايت ترافيك به بازار عرضه شد. در اين سيستم ها تعداد خودرو در تمامي معابر شمارش شده و زمان لازم جهت سبز و قرمز ماندن چراغ ها توسط رايانه  محاسبه مي  شود. مثلا اگر در يك مسير تعداد زيادي خودرو در حال تردد باشد و در مسير متقاطع خودرويي نباشد، چراغ ها سبز مي  ماند تا زماني كه حسگرهاي مسير ديگر توسط خودرويي تحريك شود. براي كارايي بهينه اين حسگرها بهتر است كه بين خطوط رانندگي كنيم و پشت خط عابر پياده توقف كنيم. پيشگام استفاده گسترده از اين سيستم ها، شهر لندن است. در شهر لندن اصطلاحي به نام «موج سبز» شهرت دارد يعني اگر شما با سرعت مجاز در مسيري مستقيم رانندگي كنيد با هيچ چراغ قرمزي برخورد نمي  كنيد.
تلفيق اين سيستم با مجموعه دوربين هاي كنترل ترافيك كه توسط مركز كنترل ترافيك به كار گرفته مي  شود، نقش اساسي در روان شدن ترافيك و كوتاه شدن زمان سفرهاي درون شهري دارد. حتما شمارشگرهاي معكوس را در كنار چراغ هاي راهنمايي شهر تهران ديده ايد. قبل از تهران از اين دستگاه در شهرهايي چون اصفهان و شيراز استفاده مي  شد. هدف از نصب اين شمارشگرها كمك به رانندگان در تصميم گيري براي ايستادن يا توقف است. علاوه بر اين به عابران پياده هم كمك مي  كند تا زمان خود را براي عبور از تقاطع تنظيم كنند. شايد براي افراد جوان وسالم اين امر ضروري به نظر نرسد، اما براي سالمندان، معلولان و عابران كه همراه كودكان خود از تقاطع مي  گذرند نقشي حياتي ايفا مي  كند.
از معايب اين سيستم آن است كه گاهي رانندگان در آخرين لحظات پيش از قرمز شدن از سرعت مجاز تجاوز مي  كنند. عيب ديگر كه به خصوص در ساعات پرترافيك تهران بسيار ديده مي  شود زماني است كه چراغ ها به طور دستي توسط ماموران راهنمايي و رانندگي كنترل مي شود. در اين مورد زمان شمارش روي عددي خاص ثابت مي  ماند، گويي زمان از حركت ايستاده و چراغ هرگز سبز نمي  شود. اين مساله موجب كلافگي رانندگان مي  شود. مشكل ديگر مربوط به تقاطع هايي است كه راستگرد و يا چپگرد تقدمي (يعني چراغ گردش قبل از چراغ مسير مستقيم سبز مي  شود) يا تاخيري (چراغ گردش بعد از سبز شدن مسير مستقيم سبز مي  شود) دارند و رانندگان را در تشخيص زمان چراغ گردش دچار مشكل مي  كنند.با اين حال وقتي از اين مشكلات بگذريم، به اين نتيجه مي  رسيم كه چراغ خوب است، حتي اگر قرمز باشد!

ستون شما
جوابيه
احتراما، عطف به چاپ مطلبي تحت عنوان «پشت هتل اوين، آشپزي، تلفيقي از علم وسر» در روزنامه همشهري مورخه ۹/۲/۸۳، مقتضي است بر اساس قانون مطبوعات نسبت به درج پاسخ مطلب، ياد شده در اولين شماره و در همان صفحه روزنامه اقدام فرماييد:
۱- عنوان آشپزي، تلفيقي از علم و هنر است، نه علم و سر.
۲- از ديد نگارنده يا گزارشگر، هيچ گونه تمايزي در عناوين دانشگاه و دانشكده قائل نشده و لذا به مجموعه آموزشي مورد نظر كه وابسته به سازمان سياحتي و مراكز تفريحي بنياد مستضعفان مي  باشد در بخشي از گزارش عنوان دانشكده و در جايي دانشگاه اطلاق گرديده است كه جا دارد تذكر لازم در اين خصوص داده شود. درهر حال مجموعه مورد گزارش مجموعه اي آموزشي است كه با اخذ مجوزهاي قانوني ازدستگاه هاي ذيصلاح مبادرت به ارائه دوره هاي آموزشي صنعت هتلداري و خدمات جانبي آن نموده است.
۳- اين مجموعه در راستاي اهداف وبرنامه هاي توسعه مصوب كشور در شاخه توسعه صنعت گردشگري و هتلداري مبادرت به گسترش فعاليت هاي وابسته به صنعت فوق نموده كه بخش كوچكي از اين صنعت به آموزش آشپزي اختصاص دارد و در اين مجموعه دانشجوي مقطع ليسانس آشپزي وجود نداشته و اساسا رشته كارشناسي آشپزي در ايران وجود ندارد، هر چند از ضروريات بسيار مهم اين صنعت مي  باشد.
جا داشت كه قبل از به قضاوت نشستن در مورد دانشجويان، شهريه دوره آشپزي و...، نگارنده بررسي دقيق تري به عمل مي  آورد، اضافه مي   نمايد در اين مجموعه دوره مديريت آشپزي وجود ندارد و صرفا در بعضي از برنامه هاي مصوب شوراي عالي برنامه ريزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، دروس آشپزي ارائه مي  گردد.
اشاره توهين آميز آن هم به غلط «۷ ميليون هزينه آشپز شدن» علاوه بر آنكه به دانشجويان علاقه مند به رشته هاي هتلداري وجهانگردي توهين آشكار شده است، مطلب نادرست و غيرواقعي را نيز عنوان نموده است.
در سرفصل دروس اين رشته ها ظرفشويي وجود نداشته و بر اساس ذهنيات از پيش تعيين شده اقدام به نگارش اين مطلب شده است.
دوره هتلداري كالا نيست كه «قيمت آن»... مد نظر باشد، بلكه بر اساس روال جاري موسسات آموزشي از متقاضيان دوره شهريه دريافت مي  شود كه مزيد اطلاع دوره مديريت هتلداري كه در حال حاضر در اين مركز ارائه مي  گردد با همكاري يكي از دانشگاه هاي معتبر اسكاتلند بوده و بر اساس توافقات فيمابين دو سوم دوره توسط اساتيد ايراني و يك سوم باقيمانده توسط اساتيد دانشگاه خارجي و كل دوره در ايران ارائه مي  گردد. لذا بر خلاف تصور نگارنده وسوسه ادامه تحصيل در دانشگاه خارجي مقصود نمي  باشد.
در بخش ديگري به اظهارات فردي به نام دكتر «ج» اشاره شده و به عنوان يكي از موسسان مجموعه معرفي شده ضمن تاكيد بر اين نكته كه در اين مجموعه چنين فردي وجود نداشته ، مصرانه خواستار معرفي فرد نامبرده و هويت ايشان مي  باشيم.

هوا
ترك عادت
به زندگي لبخند بزنيد، برايتان يك خبر خوش داريم؛ دماي هوا نسبت به اواخر هفته گذشته ۵ درجه سانتيگراد كاهش يافته است. چي؟ اين خبر خوب تاثيري در زندگي گرم شما ندارد؟ خب اين هم نكته اي است كه اين روزها اخبار خوش اصولا تاثيري در زندگي ما ندارد!بگذريم؟ اين ستون نه به فلسفه اختصاص دارد، نه به شعر و ادبيات، روانشناسي و نه حتي به بيان دلخوري از خورشيد خانم، تا همين جا هم اگر ما گاهي پرحرفي كرديم، بگذاريد به حساب دلتنگي ما براي يك ستون درست و حسابي!حالا خيلي راحت برايتان مي   نويسيم كه امروز دماي هوا ۳۵ درجه سانتيگراد است و شب هم به ۲۴ درجه سانتيگراد مي  رسد. احتمالا خودتان مي  دانيد كه براي مقابله با گرمازدگي چه كارهايي بايد انجام بدهيد و اگر ندانيد هم جاي بيانش در اين ستون نيست. خلاصه اينكه از اين پس براي ارايه اطلاعات هواشناسي تهران حاشيه روي نمي  كنيم. اما كمي صبر كنيد. خوب كه فكر مي  كنيم، خودمان را پايبند به رعايت بندهايي مي بينيم كه از نسل هاي گذشته برايمان مانده؛ در مورد ترك عادت يك ضرب المثل معروف داريم. منتظر پرحرفي ما در ستون هواي بعدي باشيد!

جعبه
مهتاب
امروز را با تب سرد آغاز مي كنيم. اگر موفق به تماشاي قسمت ديشب نشديد ساعت ۳۰:۱۳ تكرار اين مجموعه پخش مي شود. امروز قرار است كه شهاب بر سر قرارش براي تحويل دادن پول و تحويل گرفتن ماني حاضر شود.
تكرار مهر و ماه هم ساعت ۱۵ پخش مي شود. امروز مسابقات فوتبال تعطيل است و مي توانيد با خيال راحت برنامه هاي تلويزيون را ببينيد. مجموعه گروه پليس ساعت ۱۹ از شبكه تهران پخش مي شود. امروز قرار است قاتل پدر كميسر كرسي زير ماشين او بمب بگذارند و او را نيز بكشند.
سريال در پناه تو چند هفته اي است كه دوباره پخش مي شود .اگر تا به حال اين سريال تكراري را نديده ايد، مي توانيد امشب و هر يكشنبه ساعت ۲۱ از شبكه دوم مشاهده بفرماييد.امروز قسمت ديگري از كاكتوس۳ هم پخش مي شود ساعت ۱۰:۲۲ از شبكه يك. تكرار سريال هفت حامي هم ساعت ۲۳ از شبكه تهران پخش مي شود.
برنامه مهتاب هم مانند هر شب بعد از اخبار ساعت ۲۲ و بعد از كلي پيام بازرگاني روي آنتن خواهد رفت.
ساعت ۲۳ هم ورزش و مردم پخش مي شود. روز خوبي داشته باشيد.

فرهنگ
جلسات حافظ  شناسي
براي همه آنهايي كه به شعر و ادبيات علاقه دارند، مسلما شناخت شخصيت هاي ادبي دنيا مخصوصا شاعران و نويسندگان كشور خودمان جالب و جذاب است. شايد دليل آن اين است كه ما سال ها تفكرات و انديشه هاي آنها را در شعرها يا داستان هايشان ديده ايم و بعضي از آنها همه نظر ما را جلب كرده است. در ميان اين شخصيت هاي ادبي، حافظ شيرازي در واقع كسي است كه همه ما سال ها با شعرها و غزل هايش زندگي كرده ايم. به همين دليل هم فرهنگسراي انقلاب براي آشنايي بيشتر با شخصيت  و افكار حافظ و نقد و بررسي اشعار، زندگي، شخصيت  وجودي، تفكرات فلسفي و عرفاني او جلساتي با عنوان حافظ شناسي برگزار كرده است.آنهايي كه به ادبيات و شركت در اين جلسات علاقه  مند هستند، مي  توانند هر هفته شنبه ها از ساعت ۱۸ تا ۲۰ به فرهنگسراي انقلاب در بزرگراه نواب- خيابان كميل شرقي- شماره ۸۴ مراجعه يا با شماره هاي ۹-۵۴۱۹۰۵۷ تماس بگيرند.

كتابخانه
صد سال داستان نويسي
به دنبال داستان و داستان نويسي هستيد و مي  خواهيد با سبك داستان نويسي كه از گذشته تا حالا در ايران رواج داشته و تغييراتي كه در آن بوجود آمده است بيشتر آشنا شويد و...
براي پيدا كردن جواب تمام اين سوال ها و سوال هاي مشابه آنها مي  توانيد كتاب چهار جلدي «صد سال داستان نويسي ايران» را كه نوشته حسن ميرعابديني است، مطالعه كنيد. در اين كتاب ها كه در واقع تاريخ انتقادي داستان نويسي ايران از آغاز تا امروز است، ميرعابديني سعي كرده تا علاوه بر حفظ سبك قديمي اين آثار ماهيت ادبيات داستاني و روند تغيير و تحول آن را بررسي كند. در جلد چهارم اين كتاب ميرعابديني به بررسي و پژوهش درباره رمان هايي با واژه هاي جديد فارسي كه اولين آنها سياحت نامه ابراهيم بيگ اثر زين العابدين مراغه اي در سال ۱۲۷۴ بوده است و آثار منتشر شده تا پايان سال ۱۳۷۴، پرداخته است. اين كتاب  را انتشارات چشمه به تازگي در ۷۰۰ نسخه و با قيمت ۲ هزار و۹۰۰ تومان چاپ كرده است.

پايتخت
وين 
پس از برگزاري موفق هنر ۷هزار ساله ايران در برخي كشورهاي اروپايي و جلب توجه اروپاييان، مقامات اتريشي قرار است يك نمايشگاه برگزار كنند.
در اين نمايشگاه رشد تمدن اسلامي در يك هزار و ۴۰۰ سال گذشته به نمايش درخواهد آمد. محمدرضا كارگر با تاييد اين خبر گفت: «در ملاقاتي كه با مقامات فرهنگي اتريش در سفر اخير داشتيم قرار بر اين شد كه اين نمايشگاه در سال ۲۰۰۶ ميلادي در وين برگزار شود.» نمايشگاه هنر ۷ ساله ايران به مدت ۲۰ روز در شهرهاي مختلف اروپايي برگزار شد.
اسلو
خبري بخوانيد از اسلو پايتخت نروژ. ماه هاي خرداد و تير بهترين ماه ها براي فرودگاه كاردرموئن اين شهر بوده است. مقامات اين فرودگاه اعلام كردند يك ميليون و ۵۲۹ هزار و ۹۳۲ نفر طي ماه ژوئن گذشته از اين فرودگاه استفاده كرده اند كه بهترين ركورد يك ماه اين فرودگاه بوده.
همچنين اين فرودگاه بار شد ۳/۱۰ درصدي مسافر در نيمه اول سال جاري مواجه شده است.
ركورد قبلي، مربوط به ماه ژوئن سال ۱۹۹۹ بود با يك ميليون و ۴۱۶ هزار و ۸۶۹ نفر مسافر.
در مجموع ۲/۷ ميليون مسافر در نيمه اول سال جاري ميلادي از اين فرودگاه استفاده كرده اند.
كارشناسان علت اصلي افزايش مسافر اين فرودگاه را بيشتر شدن رقابت مابين خطوط هواپيمايي اين كشور مي دانند كه با كاهش قيمت هاي خود باعث افزايش جذب مسافر شده اند.

تفريح
پرواز بر آسمان تهران
از زمان هاي خيلي دور ما انسان ها هميشه در آرزوي پرواز بوده ايم. حالا بعد از گذشت سال هاي زياد و اختراعات مختلف در زمينه پرواز ما تقريبا به اين آرزوي قديمي خودمان رسيده ايم، اما هنوز هم خيلي از ما پرواز با وسايلي مثل گلايدر و بالن را به پرواز با هواپيما و هلي كوپتر و اين جور چيزها ترجيح مي دهيم. شايد اينكه خودمان در تماس مستقيم با هوا و باد و عوامل جوي قرار بگيريم بدون اينكه چيزي مثل ديواره  آهني هواپيما مانع شود، برايمان لذت بخش تر باشد.
شما مي  توانيد براي پرواز روي آسمان آبي (!) شهرمان هر هفته به فرهنگسراهاي جوان و بهمن برويد و با هماهنگي هايي كه با سازمان هواپيمايي انجام شده، از پرواز كردن با بالن يا گلايدر لذت ببريد. همچنين اگر علاوه بر پرواز به ساختن هواپيما هم علاقه داريد مي  توانيد هر روز از ساعت ۸ تا ۱۴ به مجموعه پروازي ري برويد. چون در اين مجموعه علاوه بر پرواز با بالن و گلايدر مي  توانيد از آموزش هايي كه براي ساخت هواپيماي مدل و تاريخچه اي كه از پرواز داده مي  شود، استفاده كنيد

تهرانشهر
ايرانشهر
محيط زيست
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |