يكشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۳
خاصيت ضد حساسيت شير مادر
000723.jpg
بر پايه جديدترين پژوهش هاي انجام شده، شير مادر در جلوگيري از ابتلا به حساسيت (آلرژي) بسيار مؤثر است.
نوزاداني كه شير مادر نمي خورند و يا كمتر از يك ماه از شير مادر تغذيه مي كنند، در سنين نوجواني بيشتر از نوزاداني كه از شير مادر براي مدتي طولاني تغذيه كرده اند دچار حساسيت مي شوند.
نتيجه نزديك به دو دهه پژوهش متخصصان بيمارستان هلسينكي فنلاند نشان مي دهد كه ۶۵ درصد از جواناني كه در دوران خردسالي شير مادر نخورده اند و يا كمتر از آن تغذيه كرده اند در دوره نوجواني از انواع مختلف بيماري حساسيت رنج مي بردند. اين در حالي است كه تنها ۴۰ درصد از جواناني كه در زمان طفوليت از شير مادر تغذيه كرده اند به حساسيت مبتلا شده اند.
براساس اين پژوهش، علت گسترده نبودن تغذيه نوزادان با شير مادر آگاه نبودن مادران و نيز عدم تمايل بسيار از آنان به دادن شير خود به نوزادانشان است. حال آن كه شير مادر بهترين و كامل ترين ماده غذايي براي نوزادان به شمار مي آيد. شير مادر كه سرشار از مواد غذايي مورد نياز نوزاد است با تقويت سيستم دفاعي و ايمني بدن نوزاد، او را در برابر عفونت ها و بيماري هاي گوناگون مقاوم مي سازد. از اين گذشته، مادراني كه شير خود را به نوزادانشان مي دهند كمتر در معرض ابتلا به سرطان سينه قرار دارند.
پژوهش گسترده اين گروه از متخصصان فنلاندي همچنين نشان مي دهد كه شير خشك، فاقد دو اسيد چرب موجود در شير مادر است زيرا اين دو اسيد چرب مهم، نقش تعيين كننده اي در ساخت و تقويت سيستم عصبي نوزادان ايفا مي كنند. از اين رو مي بينيم نوزاداني كه از بدو تولد با شير خشك تغذيه مي شوند بيشتر از بقيه نوزادان دچار مشكلات و ناراحتي هاي عصبي مي شوند.
به عقيده اين متخصصان، تغذيه نوزاد از شير مادر طي سه هفته نخست پس از تولد، ضروري و بسيار حياتي است. زيرا مواد و اسيدهاي چرب موجود در آن، نقش بسزايي در رشد و تكامل نوزاد به همراه دارد. علاوه بر آن، مواد معدني و غذايي در شير مادر كاملاً مطابق با نيازهاي غذايي نوزادان و بهترين عامل در جلوگيري از رخنه ويروس ها و باكتري ها به بدن آنان است.
ترجمه: علي احمديان كيسمي

همايش ها و سمينارهاي علمي
همايش ALIA در سال ۲۰۰۴
۱- تاريخ برگزاري: ۲۴-۲۱ سپتامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: استراليا/ گلدكاست
۳- صفحه الكترونيكي:
http://alia.org.au/conferences/alia 2004
۴- پست الكترونيكي:alia 2004@alia.org.au
۵- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي جايگاه كتابخانه ها به عنوان مركزي علمي و وسيله اي براي ارتقاي شعور و فرهنگ جوامع مختلف در زمان حال و گذشته، پيشرفت هاي جديد در امر كتابداري و طراحي كتابخانه ها. بررسي سيستم هاي جديد اطلاع رساني و... پرداخته خواهد شد.
همايش بيماري هاي رواني
با گرايش  بررسي بيماري آلزايمر
۱- تاريخ برگزاري: ۱۳ اكتبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ استوني پونيت
۳- صفحه الكترونيكي: http://www.jawonio.org
۴- پست الكترونيكي:Diana.hess@jawonio.org
۵- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي بيماري هاي رواني و شايع ترين آنها در جوامع مختلف، درمان و كنترل اين بيماري ها پرداخته مي شود. از آنجايي كه آلزايمر (فراموشي دايمي) يكي از شايع ترين بيماري هاي رواني در جوامع مختلف است، در اين همايش به طور اختصاصي به اين بيماري پرداخته مي شود.
هفتمين همايش بين المللي دامپزشكي آلمان با گرايش بررسي هاي پوستي حيوانات
۱- تاريخ برگزاري: ۱۲-۱۰ ژوئن ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آلمان/مونيخ
۳- صفحه الكترونيكي: http://www.dgvd.org
۴- پست الكترونيكي: muenchen.de Ralf.mueller@med.vetmed.uni-
۵- نيم نگاه:بررسي بيماري هاي پوستي در حيوانات كوچك، داده هاي جديد تشخيص بيماري هاي پوستي، درمان و كنترل انتقال، درمان ريزش پر يا مو در نقطه اي از بدن به طور ناگهاني (طاسي ناگهاني) و... موضوع اصلي همايش است. همايش به زبان انگليسي و آلماني برگزار مي شود.
همايش بين المللي دامپزشكي VIV ۲۰۰۵ اروپا
۱- تاريخ برگزاري: ۴-۲ نوامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: هلند/ اوتريخت
۳- صفحه الكترونيكي:http: //www.viv.net
۴- پست الكترونيكي:
VIV.europe@Vnuexhibitions.com
۵- نيم نگاه: اين همايش براي تبادل نظر در زمينه يافته هاي جديد علم دامپزشكي در زمينه بيماري هاي حيوانات، رشد توليد مثل و پرورش اصولي حيوانات مخصوصاً حيواناتي كه منبع تغذيه انسان هستند، تغذيه صحيح حيوانات برپا خواهد شد. در كنار همايش، نمايشگاهي نيز داير است.
ترجمه و تنظيم: مهتاب. ص. خسروشاهي

نشر دانش
مديريت فرا ۲۰۰۰ در شركت هاي كوچك و متوسط
000729.jpg
مؤلف: مسعود الملك برق لامع/ ناشر: قصيده سرا/ چاپ اول، ۱۳۸۲/ ۲۵۹ صفحه، رقعي/ ۱۹۰۰ تومان.
در بخشي از پيش گفتار كتاب آمده است: آينده از آن شركت هاي كوچك و متوسط است. تنوع و شتاب نوپيدا در فعاليت هاي اقتصادي خبر از تحولاتي عميق و اساسي در شكل و ماهيت اين نوع فعاليت ها در آغاز قرن بيست و يكم مي دهد. هم اكنون با گشايش مرزهاي سياسي براي فعاليت هاي اقتصادي، تجارت جهاني به تدريج شرايط و خواسته هاي خود را به بافت اقتصاد ملي عرضه مي كند.
رقابت هاي جديد، بازارهاي تازه و راهبردهاي نو و هماهنگ با تغيير ريشه اي اخير، همگي رهاورد نوع تازه تجارت، براي شركت هاي قديم و جديد است. امروزه سازمان هاي بزرگ و زنجيره اي توليد نمي توانند همچنان به گسترش كار خود ادامه دهند. آنها علاقه بسياري به كاهش نيروي انساني و سطح فعاليت ها نشان مي دهند. در مقابل، شركت هاي كوچك تر و متوسط با ويژگي انعطاف پذيري و نوآوري خود مجال حركت و قدرت نمايي يافته و به كمك اين نقاط قوت، نيرويي تازه براي رشد به دست آورده اند. كشورهايي نيز كه در صدد تقويت بدنه اقتصادي خود برآمده اند، راه را در تقويت و هموارسازي مسير شركت هاي كوچك و متوسط يافته اند.
به اين دليل در كشورهاي اروپايي و ايالات متحده آمريكا، اشتغالزاترين نهادها، شركت هاي كوچك ومتوسط اند و پيش بيني مي شود در آينده موتور اصلي اقتصاد اين كشورها را تشكيل دهند.بديهي است كه براي ورود به بازار بين المللي نيازمند گسترش روش هاي علمي و موفق مديريت براي اداره مراكز اقتصادي خود خواهيم بود.
مشكل اساسي بسياري از شركت هاي ايراني در فقدان يك روش علمي همه جانبه و كاربردي براي هماهنگي راهبردها، بازاريابي و فروش، تبليغات، توليد، داده هاي سازماني و برنامه ريزي مالي مؤسسه است.مطالب اين كتاب، هم براي كساني كه يك شركت كوچك و يا متوسط را اداره مي كنند و هم براي كساني كه در صدد ايجاد شركتي براي تحقق يك انديشه نو هستند، مي تواند مفيد و قابل استفاده باشد.

ميكروبهاي مسافر!
000726.jpg
اشاره:
تلاشهاي جهاني براي مبارزه با بيماريهاي عفوني عمدتاً به دلايل بشردوستانه صورت گرفته است. اما اين رويكرد باعث پيشرفت مورد نظر در زمان مقرر نشده است. هاوارد ماركل نويسنده كتاب «وقتي ميكروبها سفر مي كنند» معتقد است، اشتياق كشورها براي مشاركت در اقتصاد جهاني انگيزه آنها براي تلاش بيشتر در جهت مبارزه با بيماريهاست.
براساس آمار سازمان بهداشت جهاني، شيوع سارس در سال ۲۰۰۳ بيش از ۳۰ ميليارد دلار براي اقتصاد جهان هزينه در بر داشت. اين خسارت ناشي از توقف روند مسافرت گردشگران و كاهش مصرف و نيز اختلال در روند تجارت و سرمايه گذاري بود. البته اين رقم هزينه اي را كه كشورها صرف مهار گسترش سارس و معالجه افراد مبتلا كردند، شامل نمي شود.
اين هزينه سنگين بايد به ما يادآوري كند كه مبارزه ما با ميكروبهاي مرگبار بي پايان است. بيماريهايي كه از دوران باستان انسان را مبتلا كرده اند، هنوز نيز ممكن است ظاهر شوند. بيماريهايي در حال رشد است كه هنوز خبر آن اعلام نشده است. ميكروبهاي مرگباري كه ممكن است به عنوان سلاح جنگ و تروريسم مورد استفاده قرار بگيرد، يك تهديد جهاني است.
ميكروبها صرف نظر از نحوه حمله يا همزيستي، صرفاً با هدف تكثير، رشد و يافتن ميزبانان جديد به وجود آمده اند. ميكروبها كه مساوي طلب ترين جانداران هستند، از تمام مرزهاي ملي و تمام طبقات اجتماعي مي گذرند و بدون پيش داوري حمله مي كنند. به عبارت ساده تر، ميكروبها سفر مي كنند.
پزشكان و مسئولان بهداشتي همواره مبارزه با بيماريهاي عفوني را در سراسر جهان به دلايل انساني توصيه كرده اند. متأسفانه اين رويكرد شرافتمندانه پيشرفت زيادي را در بر نداشته است.
تهديد هاي جديد
به رغم پيشرفتهاي خيره كننده پزشكي، فقط ظرف يك ساعت گذشته ۱۵۰۰ نفر بر اثر بيماريهاي عفوني جان خود را از دست دادند. اكثر اين افراد در كشورهاي فقير و در حال توسعه هستند. امروز اين مشكل به خصوص از اين بابت خطرناك است كه انسان و ميكروبهاي مرگبار مي توانند ظرف ۲۴ ساعت به هر جا سفر كنند. در نتيجه بحرانهاي بهداشتي در گوانگ دونگ يا آفريقاي جنوبي ممكن است گريبانگير مردم لندن، سيدني، نيويورك يا مسكو شود.
به غير از مسائل انساني، مقابله با بيماريها ارزش اقتصادي زيادي دارد. در واقع شايد بازار جهاني تنها نيرويي باشد كه ما را از گزند گسترش بيماريهاي همه گير حفظ كند. بيماري سارس را در نظر بگيريد. در اواخر سال ۲۰۰۲ و اوايل ۲۰۰۳، به مدت بيش از سه ماه دولت چين از ارائه اطلاعات به ساير دولتها در مورد اين بيماري عجيب و مسري خودداري كرد. وقتي سارس به هنگ كنگ، ويتنام، سنگاپور و كانادا راه يافت، كشورهاي ديگر سازوكار ديرينه قرنطينه افراد يا كالاهاي با منشأ جنوب آسيا را در پيش گرفتند.
اجراي برنامه قرنطينه پرهزينه همزمان با صدور اين هشدار به دولت چين صورت گرفت كه جامعه جهاني پنهان داشتن اطلاعات بهداشتي حساس را تحمل نخواهد كرد. در بازار جهاني امروز كه چين مي خواهد در آن نقشي مهم ايفا كند، اين كشور نمي تواند درباره بيماريهايي كه در آن رشد مي كند و بقيه مناطق را مورد تهديد قرار مي دهد، پنهان كاري كند. شيوع سارس در سال ۲۰۰۴ به راحتي مهار شد، چرا كه مسئولان بهداشتي چين با همكاري همتايان خود در سراسر جهان تلاشهاي زيادي را به عمل آوردند.
چنين داستاني را مي توان درباره سل در كشورهاي سابق اتحاد جماهير شوروي و ايدز و مالاريا در آفريقا شاهد بود. اگر اين كشورها بخواهند با كشورهاي توسعه يافته روابط تجاري داشته باشند، بايد به همان اندازه كه در اجراي برنامه هاي اقتصادي جديد نشان مي دهند، در اجراي برنامه هاي بهداشتي كوشا باشند.
مشاركت بيشتر بين كشورها در زمينه مبارزه با بيماريهاي عفوني نوظهور و استفاده مشترك از منابع دارويي و بهداشتي به افزايش بازده سرمايه گذاري خواهد انجاميد. اما از آنجايي كه كشورهاي توسعه يافته شركاي تجاري بسياري از ممالكي هستند كه اين بيماريها در آن شايع مي شود، كمك آنها نيز ضروري است.
چشم پوشي از تجملات
سازمان ملل اخيراً برآورد كرد كه اگر تمام ساكنان يك كشور ثروتمند هر سال از هزينه يك فيلم و بسته ذرت بوداده صرف نظر كنند، عوايد آن به ۵۰ ميليارد دلار بالغ خواهد شد. با اين پول مي توان موارد ابتلا به ايدز، سل و مالاريا را به نصف كاهش داد. به علاوه اين پول مي تواند ميزان مرگ كودك- مادر را ۶۶ درصد و شمار افراد فاقد دسترسي به آب و آشاميدني سالم يا غذاي كافي را ۵۰ درصد كاهش دهد. همچنين جان ۰۰۰/۲۱ نفر در سال حفظ خواهد شد. بازده اين سرمايه گذاري عظيم است چرا كه زيان  حاصل از عدم بهره وري اين افراد به ۳۶۰ ميليارد دلار بالغ مي شود. متأسفانه نگراني هاي بشردوستانه هرگز به اندازه اي نيرومند نيست كه منابع لازم را براي حفظ كل كره زمين در برابر ميكروبهاي مرگبار فراهم كند.

علم
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
زندگي
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |