دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۴
كمربند شمال و جنوب
پلي براي ارتباط دو سوي آزادگان
آزادراه آزادگان بدون گره و تقاطع همسطح در طول مسير خود طراحي شد تا در حد امكان بتواند سرعت متوسط عبوري را افزايش داده و زمان سفر را كوتاه كند
012384.jpg
آزادراه آزادگان به دليل داشتن وظيفه انتقال ترافيك عبوري شرقي - غربي در كمربند جنوبي تهران، انتقال دادن سفر هاي درون شهري از تهران به شهرهاي جنوبي كشور و عبور و مرور وسايل نقليه سنگين و سبك در آن، نقش عمده اي را در جابه جايي و هدايت ترافيك شهر تهران دارد.
بنابر نتايج مطالعات انجام شده در اين زمينه در سازمان مهندسي و عمران شهر تهران، آزادراه آزادگان بدون گره و تقاطع همسطح در طول مسير خود طراحي شد تا در حد امكان بتواند سرعت متوسط عبوري را افزايش داده و زمان سفر را كوتاه كند، به همين منظور قرار است در تقاطع آزادگان و خيابان شهيد دستواره يك تقاطع غيرهمسطح مورد بهره برداري قرار گيرد.
با احداث اين پل، خيابان شهيد دستواره مرتبط كننده مناطق جنوبي و شمالي آزادراه آزادگان خواهد بود و مي تواند دسترسي مناسبي بين منطقه جوانمرد قصاب و شهرري با مناطق شمالي به وجود آورد.
پروژه تقاطع غيرهمسطح آزادراه آزادگان و خيابان شهيد دستواره مشتمل بر ساخت پل بر روي خيابان شهيد دستواره به انضمام دو رمپ و دولوپ در قسمت شمالي وجنوبي است كه رمپ و لوپ شمالي براي دسترسي محور شرق به غرب آزادگان به محور جنوب به شمال دستواره و بالعكس احداث مي شود.
معارض ملكي، معارض تاسيساتي 
معارض تاسيساتي موجود در طرح آزاد راه آزادگان و خيابان شهيد دستواره شامل لوله گاز ۲۰ اينچ، پايه هاي پل عابر پياده و تير برق ۶۳ كيلووات در قسمت جنوب شرقي تقاطع است.
در قسمت شمال شرقي تقاطع آزادراه آزادگان و خيابان شهيد دستواره به دليل وجود معارض ملكي كه به صورت مجتمع مسكوني است، امكان اجراي رمپ و لوپ آن ناحيه نبوده و در حال حاضر اين ناحيه در دست بررسي مجدد است و اصلاح طرح و تغيير رمپ مربوطه صورت گرفته است تا طرح با اين معارض ملكي برخورد نداشته و اجراي آن ميسر باشد.
اجراي پل، ساخت راه 
عمليات اجرايي پروژه در دو بخش اجراي پل و راهسازي در جريان است. در قسمت پل كه از يك پايه در وسط يعني در محل رفو ژ مياني شهيد دستواره و دوكوله در طرفين آن كه جهت شمالي - جنوبي است، تشكيل شده است با اجراي فونداسيون شرقي۲ A به اتمام رسيده و مجري طرح مشغول اجراي آرماتوربندي و قالب بندي و بتون ريزي ديوارهاي اصلي كوله است كه تا ارتفاع ۵ متري اجرا شده است. در كوله غربي۱ A اجراي فونداسيون اصلي جنوبي به طور كامل و ۳/۱ شمالي انجام شده و در حال آرماتوربندي و قالب بندي ديوارهاي كوله و همچنين اجراي فونداسيون ديوارهاي حايل مربوط به آن است.
همچنين در اجراي آرماتوربندي، قالب بندي و بتون ريزي تيرهاي پيش ساخته، بتون مربوط به پل، از تعداد كل ۴۸ تيري كه بايد ساخته شود، ۳۹ تير آن ساخته شده است.
قسمت راهسازي شامل اجراي بدنه آزاد راه آزادگان به طول ۷۵۰ متر است. عمليات خاكي راهسازي در شرق پل دستواره در محدوده پل اصلي تا پل عابر پياده كه پايه هاي آن معارض با راهسازي است در حال اجرا است. قسمت اعظم خاكبرداري پروژه انجام شده است و به طور كلي پروژه تقاطع غير همسطح آزاد راه آزادگان و خيابان شهيد دستواره تاكنون ۳۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. اجراي اين پروژه را به طور كل ۳۷ نفر نيروي كارگري و ۶ نفر نيروي دفتري انجام مي دهند.

اعداد اساسي
۸۰۰
لابد فكر مي كنيد كه عدد شگفت آوري نيست، چون صفرهاي زيادي ندارد، اما جالب است بدانيد كه اين عدد درواحد تن محاسبه شده است و موضوع آن هم ميزان توليد گاز۲ CO است.از اين گذشته زمان توليد اين ميزان گاز۲ CO هم جالب توجه است.
بر اساس خبرها، يك كارشناس محيط زيست در وزارت نفت اعلام كرده است در هر ثانيه ۸۰۰ تن گاز۲ CO در جهان توليد مي شود. به نظر فروزستاري شايد اين آمار كاملا دقيق نباشد، اما چيزي در همين اندازه ها، گاز زيان آور توليد مي شود. تقريبا همه مي دانند اين گاز علاوه بر تاثير منفي بر هواي قابل تنفس انسان ها و حيوانات، بر تغييرات جوي هم تاثير مي گذارد، باعث بروز پديده گلخانه اي در هواي كره زمين مي شود و در نهايت تغييرات زيست محيطي غيرمعمولي را موجب مي شود. افزايش گاز۲ CO در بالاي جو كره زمين باعث مي شود كه گرماي موجود در كره زمين به جاي خروج از بخش داخلي جو، دوباره به سطح زمين باز گردد. اينها همه از مصرف بي رويه سوخت هاي فسيلي ناشي مي شود. اين رقم در ابتدا شايد تكان دهنده به نظر نرسد، اما در پايان يك دقيقه به ۴۸ هزار تن مي رسد. يعني ۴۸ هزار تن۲ CO در دقيقه ماحصل توليد اهالي زمين است. به اين توليدكنندگان توانمند بايد تبريك گفت!
۴۰۰۰

اين عدد اما واقعا عدد بزرگي است، فقط مشكل اينجاست كه تعداد زياد صفرها در اين ستون جا نمي شود. عدد مورد نظر ما ۴ هزار ميليارد تومان است، يعني ۴ با ۱۲تا صفر جلويش. قضيه از اين قرار است كه بر اساس اعلام سازمان مديريت و برنامه ريزي، دولت در سال جاري ۴ هزار ميليارد تومان كسري بودجه دارد. نيمي از اين كسري مشخص شده است. هزار ميليارد تومان آن مربوط به بخش يارانه ها است و هزار ميلياردتومان آن هم مربوط به بخش هزينه هاي جاري اداري است. از خير مخارج دولتي كه بگذريم، آمار و ارقام سرسام آور مربوط به مصرف بي رويه بنزين و نان در ايران مستقيما به بخش يارانه هاي اين كسري بودجه مربوط مي شود. ضايعات نان، اين غذاي اصلي ايرانيان، سالانه هزينه هاي گزافي به دولت تحميل مي كند. اين عدد را به ذهن بسپاريد. با اين رقم كسري و اين هزينه هاي گزاف بايد منتظر بود و ديد آيا مطالبات پرستاران و معلمان و طرح هاي اشتغال زايي و ... محقق مي شود يا نه.

اصلاحيه
عكس مطلب «طرح ترافيكي » منتشر شده در شماره. ۳۴۵۰ روزنامه در تاريخ ۸ مرداد ۱۳۸۳ در صفحه ۱۹ مربوط به پروژه تقاطع آزادگان با خيابان شهيد دستواره بود كه به اشتباه به عنوان عكس تقاطع نيايش - كردستان به چاپ رسيد.
در همان مطلب، عبارت « تيرهاي برق۲۰ كيلو ولت» به اشتباه «تيرهاي برق به كيلو وات» به چاپ رسيد كه به اين وسيله اصلاح مي شود

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
درمانگاه
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |