پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۵۷
جذاب ترين سفر ممكن
لطفا در اين مسير برانيد
كجا با اين عجله؟ شمال كه آخر دنيا نيست، عجله نكنيد، جاده هم به اندازه كافي سر سبز و زيباست. حالا اگر پاي مباركتان را از روي پدال گاز برداشتيد، بنابراين مجبوريم با شما كاملا منطقي حرف بزنيم
تابستان بوي سفر مي دهد. آن روزهايي كه بچه محصل بوديم، پدر و مادر، ما را از هياهوي كوچه جدا مي كردند، يك چمدان به دستمان مي دادند و مي گفتند راه بيفتيد كه تا شب نشده لب دريا باشيم. بزرگتر كه شديم خودمان گاهي دلمان براي دريا تنگ مي شد. حالا هم كه اين چند خط را مي نويسيم، منتظريم تا روزي برسد كه نقش والدين مان را در سفر بازي كنيم؛ تابستان هنوز هم بوي سفر مي دهد.
باز هم پنج شنبه شد و ما هوس سفر كرديم. حق داريد كه بپرسيد تهرانشهر را چه به دريا؟ ما هم خيلي راحت قبل از آغاز سفر شما را توجيه مي كنيم؛ مگر غير از اين است كه اهالي تهران تا نام سفر را مي شنوند ياد شمال و دريايش مي افتند؟!
مي دانيم كه شايد هنوز عده اي توجيه نشده باشند. در هر صورت اگر قانون «حق هميشه با مشتري است» هيچ كجا رعايت نشود، در صفحه تهرانشهر حتما رعايت مي شود. مشتري هاي ثابت ما حتما به اين نكته ايراد مي گيرند كه طبق قراري كه با هم گذاشته بوديم، ما بايد هر پنج شنبه يكي ازمراكز تفريحي تهران يا اطرافش را معرفي كنيم. با اين حال مشكلي نيست، مطلب امروز ما با فرض اينكه شما قصد سفر به شمال داريد آغاز شده، اما به پيش از آغاز سفر خلاصه مي شود؛ يعني زماني كه شما در همين تهران خودمان تصميم مي گيريد به سفر برويد.
سفر جذاب است، اما نه هميشه! دوست نداريم بحث شيرين سفر را تلخ كنيم اما براي رسيدن به اصل مطلب چاره اي ديگر نيست. متاسفانه خيلي از سفرها بازگشتي ندارند. اين است كه ما امروز به جاي معرفي يك مركز تفريح برايتان مي نويسيم كه چطور تفريح را با خوشي به پايان برسانيد.
بازديد
آقاي عزيز، پدر بزرگوار خانه، اين همه تلويزيون تيزرهاي آموزنده پخش مي كند، باز هم چمدان ها را مي اندازي پشت ماشين و راه مي افتي؟
باور كنيد ما از نصيحت خوشمان نمي آيد، پس اين حرف ها را بدون اينكه اسم نصيحت رويشان بگذاريد، بخوانيد.
مساله اين است كه خيلي ها به وسيله نقليه مثل يك موجود جاندار نگاه نمي كنند. اين خودرو بيچاره كه صبح تا شب از سر و كله تهران بالا مي رود، گاهي هم نياز به نوازش دارد؛ مخصوصا وقتي شما قصد سفر داريد نوازش كردن خودرو يعني بازديد كردن ترمز، تعويض روغن، بررسي موتور، چراغ ها، شيشه ها، آيينه ها و ... بگذاريد خودرو شما هم با دل خوش به سفر برود.
تغيير روزهاي سفر
حالا شما يك روز سر كار نرو، چيزي عوض مي شود؟ با همين شما هستيم كه فكر مي كنيد غير از پنج شنبه و جمعه روزي براي سفر وجود ندارد.
اگر تصور كنيم شما كارمند هستيد، تكليفتان مشخص است؛ همه حق دارند در سال از مرخصي استفاده كنند. شما اگر ارباب خودتان هستيد هم كه چه بهتر، يك روز كركره ها را بكشيد پايين، از بوي خوش اسكناس صرفنظر كنيد و آسوده به سفر برويد. ظاهرا مشكل ما اين است كه سفر را تنها در مبدا و مقصد مي بينيم. نه پدر جان، بخشي از سفر هم به مسير مربوط مي شود. روزهاي پنج شنبه و جمعه كه نمي شود، از مسير لذت برد. حالا ما مي نويسيم و شما باز هر پنج شنبه پشت ترافيك جاده ها بمانيد. بگذريم، اگر فكر مي كنيد كه مرغ يك پا دارد، لااقل قبل از سفر با شماره ۸۲۵۵۵۵۵ تماس بگيريد. اين شماره تلفن مركز پيام راهنمايي و رانندگي ناجا است كه آخرين اطلاعات از وضعيت راه ها را در اختيارتان مي گذارد.
012624.jpg

جريمه 
اگر دلتان به حال خودتان نمي سوزد، لااقل به حال جيبتان بسوزد، ماموران راهنمايي و رانندگي سر هر پيچ خطرناك منتظر شما هستند. بنابراين از فكر فيلم هاي اكشن كه قبل از سفر ديده ايد بيرون بياييد، سبقت غير مجاز نگيريد و كمربندهاي ايمني را هم ببنديد. در ضمن پسر گوگوليتان را هم كه احتمالا با هوش ترين بچه دنياست (!) نه پشت فرمان بنشانيد و نه پشت شيشه عقب بخوابانيد.
عجله نكنيد
كجا با اين عجله؟ شمال كه آخر دنيا نيست، عجله نكنيد، جاده هم به اندازه كافي سر سبز و زيباست. حالا اگر پاي مباركتان را از روي پدال گاز برداشتيد، بنابراين مجبوريم با شما كاملا منطقي حرف بزنيم. شما چه با سرعت رانندگي كنيد و چه آرام، تفاوت در زمان رسيدن حداكثر به نيم ساعت مي رسد. ارزش نيم ساعت زودتر رسيدن با هرگز نرسيدن برابر است؟ اين فقط صورت مساله بود، پاسخ با خودتان!
انحراف به چپ
مقصر يك انحراف به چپ بود! اين جمله را در گزارش اغلب تصادف هاي ايجاد شده در جاده ها مي بينيد. قبول كه شما راننده ماهري هستيد و اگر امكاناتش را داشتيد ازمايكل شوماخر هم بهتر مي شديد، اما جاده كه پيست مسابقه هاي فرمول يك نيست، شما هم البته پشت فرمان فراري ننشسته ايد، لطفا از توهم بيرون بياييد و با انحراف به چپ در هنگام سبقت گرفتن، جاده را تبديل به صحنه پاياني فيلم هاي هندي نكنيد.
حرفي نيست!
شما با وانت مي رويد سفر؟ خوب اينكه خيلي خوب است .چي؟ ۱۲ نفري به شمال مي رويد؟! اين صحنه را حتما در جاده ها ديده ايد، حتي اگر تا امروز تنها يكبار به سفر رفته باشيد. ما در اين مورد توضيحي نمي دهيم كه بحث فراتر از مسايل راهنمايي و رانندگي مي رود!
دشمني هميشگي
مواظب چشم هايتان باشيد. نه، اشتباه نكنيد ما فقط از مسايل زندگي حرف مي زنيم. مساله اين است كه حتي اگر تمام نكات لازم در مورد اصول زندگي را رعايت كنيد، باز هم خواب براي شما تهديدي بزرگ به شمار مي رود. اينكه قبل از رانندگي خوب خوابيده باشيد، البته مفيد است، اما كافي نيست. بهترين روش اين است كه بعد از هر يك ساعت رانندگي، چند دقيقه در يكي از نقاط خوش آب و هواي جاده، خودرو را پارك كنيد و چند دقيقه به خودتان استراحت بدهيد.
نقص فني
راستش را بخواهيد، حتي رعايت تمام نكاتي كه ما برايتان نوشتيم و تمام نكاتي كه ما ننوشتيم و خودتان مي دانيد هم تضميني براي يك سفر راحت و بي دغدغه نيست. حقيقت اين است كه احتمال دارد خودروي شما در مسير دچار نقص فني شود، اما ما فكر اين اتفاق را هم كرده ايم. اول اينكه ما بايد تلاش كنيم تنها يك راننده نباشيم. آرام، آرام بايد به جايي برسيم كه هر راننده اي، تعمير كار خودروي خود باشد يا حداقل قادر به رفع مشكلات جزئي باشد. با اين حال تا به آن روز برسيم، ناچاريم  با شرايط فعلي كنار بياييم.
بنابراين همراه داشتن وسايل تعمير ، چراغ چشمك زن، علايم هشدار دهنده به سايرين و... را فراموش نكنيد و وقتي خودرويتان دچار نقص فني شده ، حتما در جايگاه مخصوص پارك در جاده ها، توقف كنيد. مطمئن باشيد كه اگر كمي حوصله كنيد، يك خوردوي امداد از مقابل شما مي گذرد. نصيحت هاي ما تمام شد، سفر خوش بگذرد.

امروز
بفرماييد خنك شويد
فكر كرديم، فكر كرديم و باز هم فكر كرديم كه ستون پيشنهاد امروز را با چه مطلبي پر كنيم. گفتيم بنويسيم سفر، دبير محترم سرويس گفت: پسر شايد هر كسي توان رفتن به سفر را نداشته باشد. گفتيم بنويسيم امروز را استراحت كنيم، دبير محترم سرويس گفت: آخه پسر شايد خيلي ها مجبور باشند در اين روزهاي آخر هفته هم بروند سركار، گفتيم بنويسيم هندوانه بخوريد باز هم دبير محترم سرويس گفت: پسر حواست كجاست؟ يكبار پيشنهاد خوردن هندوانه را نوشته ايم.
خلاصه براي نوشتن اين قسمت جر و بحث كرديم تا اينكه با يكي از هزاران پيشنهاد ما موافقت شد، رفتن به استخر.
012621.jpg

وقتي خوب فكر كردم ديدم توي اين هواي گرم يك آبتني حسابي خيلي مي چسبد. براي رفتن به استخر هم فكر نكنم كار سختي داشته باشيد. لازم است تا سر خيابانتان برويد حتما يك استخر مي بينيد كه چند دقيقه اي را آنجا سپري كنيد. اگرهم در خانه هاي قديمي زندگي مي كنيد كه يك حوض كوچك داخل حياطش است و مي توانيد به داخل آن برويد به تابستان دهان كجي كنيد.
خطوط بالا را كه مرور مي كنيم مي بينيم چانه زدن با دبير سرويس هم باعث شد تا هم يك پيشنهاد مناسب بدهيم هم اينكه با نوشتن آن چند سطر به مطلب اضافه شده و زودتر به انتها برسد.
امروز پريدن در آب را تجربه كنيد. شايد استخر هم گير نياوريد يا حتي فرصت رفتن به استخر را نداشته باشيد ولي مي توانيد چند ثانيه اي سرتان را زير آب خنك نگه داريد تا همان حس خنك شدن را به دست بياوريد كه هدف از رفتن به استخر هم چيزي غير از اين نيست .

ورود
معارفه
صفحه امروز ما يك تازه وارد دارد. اسم اين تازه وارد «بيت» است. اگر حرف هاي تازه وارد ما را شنيده باشيد، حتما متوجه شده ايد كه قصد دارد به بهانه ۲ بيت شعر رابطه اي بين شعر و درگيري هاي روزمره ما ايجاد كند. به هر حال اگر هم متوجه نشده بوديد با كمك ستون ورود اين كار را برايتان كرديم. از اين حرف ها كه بگذريم، چاپ شدن امروز ستون ورود در حكم تكذيب شايعات پاك شدن نام اين ستون پس از تولد ستون «بيت» هم هست. زندگي در صفحه تهرانشهر به خوبي و خوشي ادامه دارد.

ستون شما
قضيه تراول هاي جديد
ما كه خبر نداريم ولي فروشنده محترمي با ما تماس گرفتند و گفتند كه آقايي از مغازه ايشان خريد كردند و يك تراول چك دويست هزار توماني بانك صادرات به ايشان دادند. اين آقا هم به بانك صادرات مراجعه  كرده و با اين جواب كه«اين تراول ها جديدند و هنوز دستور نقد كردن آن را به ما نداده اند» مواجه مي شود.
بعد مامور بانك مي گويد:«اين تراول ها آرم بانك  ملي هم دارد و مي توانيد براي نقد كردن آن به بانك ملي مراجعه كنيد.» در آنجا هم باكلي مشكل مواجه مي شوند و مسوولان بانك به گمان تقلبي بودن آن با ماموران نيروي انتظامي تماس مي گيرند.
حالا اين آقا مانده كه با اين تراول جديد چه بكند.
- عجب جالب شده، بانك تراول جديدي مي زند و آن را در اختيار مردم قرار مي دهد ولي هيچ كدام از شعب بانك حاضر به نقد كردن آن نيستند. عجب داستاني است.
من ماشين نمي خوام!
مردي با ما تماس گرفتند. اين آقا مي گويد كه صاحب يك خودروي پيكان مدل سال ۵۲ است. اين مطلب را تا اينجا داشته باشيد تا دوباره برگرديم.
ايران خودرو هم اعلام كرده كه خودروهاي قديمي را قيمت گذاري مي كند و خودروي جديدي را قسطي تحويل متقاضيان خواهد داد.
حالا قضيه اين آقا هم بدين شكل است كه ماشين اين آقا را ۵/۱ ميليون تومان قيمت گذاري كرده اند، همشهري عزيز ما هم مي گويد آقايان ماشين را بگيريد و ۵/۱ ميليون را به من بدهيد. من ديگه ماشين نمي خوام.
-!! ، زرنگي

بيت
غربيان را زيركي راز حيات 
شرقيان را عشق راز كائنات 
عشق گر با زيركي همبر شود
نقشبند عالم ديگر شود
راستي چقدر تا به حال با اين نگاه نو به عشق نگريسته ايم كه تضاد و ستيز هميشگي عقل و عشق را به كناري بگذاريم و اين دو را در راستاي تعالي بكاويم؟ رهگذر عقل هيچ گاه در نبردي برابر يا نابرابر با عشق برنيامده، بلكه آنچه از فحواي كلام بزرگان اين وادي بر مي آيد همگرايي و همراهي يا به قول اقبال لاهوري در ابيات آغازين «همبر» شدن است.
بايد به صراحت و يقين كامل گفت كه پرواز در اوج يا غور در عمق مگر با دو بال «عقل مجنون» و «جنون متعقل» ميسر نيست. نه انديشه و نه احساس به تنهايي رستاخيزي سعادتمند را براي بشر به ارمغان نياورده اند. چه بسيار انديشمندان علوم عقلي كه عشق دستمايه تعالي شان بوده و چه بسيار مجنونان وادي عشق كه تنها با جانمايه آگاهي محض راه خير را پيموده اند. بايد آگاهانه بدانيم كه چرا عشق مي ورزيم و عاشقانه به آگاهي نگاه كنيم.
در اين مجال مختصر اما عميق برآنيم تا گره اي تازه ميان ادبيات و خصوصا شعر با اجتماع امروز ايجاد كنيم. اين تولد را با اين حكايت به فال نيك گرفته و به اميد فرداها و افق هاي تازه تر مي نشينيم. راستش ما نه آنقدر روشنفكر شده ايم كه عشق - اين واژه را درمورد هر مساله اي مي توانيد به كار ببريد - به تمسخر بگيريم و نه آنقدر درماجراهاي فيلم هاي فارسي گير كرده ايم كه در اين واژه گم شويم. احتمالا راهي براي تلفيق اين دو با هم وجود دارد، ندارد؟!

جعبه
فيلم، سريال و فوتبال
باز هم پنج شنبه است و ما مثل هر هفته جا براي نوشتن برنامه هاي سيما در اين صفحه كم داريم پس مانند هفته هاي قبل مي رويم سراصل مطلب يعني نوشتن برنامه هاي امروز و فردا. اگر احتمالا ديشب موفق به تماشاي سريال خانه اي در تاريكي نشده ايد امروز ساعت۳۰:۱۳ از شبكه ۳ پخش مي شود. فيلم سينمايي مكس امشب ساعت ۳۰:۲۲ از شبكه تهران پخش مي شود. اما فيلم سينمايي امشب كه در سينما يك به نمايش گذاشته مي شود نامش «دكتر استرنج لاو» و از ساخته هاي استنلي كوبريك است. زمان پخشش هم ساعت ۳۰:۲۲ است. يك مطلب راجع به جمعه بگويم كه ديدار رده بندي جام ملت هاي آسيا ساعت ۳۰:۱۶ برگزار مي شود. ساعت ۳۰:۱۶ از شبكه اول فيلم سينمايي آن سوي سپيده دم پخش مي شود. طلسم شدگان را مي توانيد ساعت ۲۰:۲۱ از شبكه تهران ببينيد. ۴۵:۲۱ صندلي داغ از شبكه ۲ پخش مي شود. سينما چهار هم ساعت ۳۰:۲۰ پخش خواهد شد ولي ما هم مثل شما نام فيلم را نمي دانيم فقط مي دانيم كه سري جديد برنامه قرار است شروع شود و يك فيلم سينمايي جديد هم قرار است به نمايش درآيد.روز تعطيل خوبي داشته باشيد.

هوا
اينكه گرما نيست
باورتان مي  شود يك روز از در منزل خارج شويد و احساس كنيد سرتا پايتان خيس عرق شده و نمي توانيد به درستي تنفس كنيد.
تصور كنيد جاي مردم استان خوزستان بوديد، مثلا اهواز. اين روزها دماي هوا در اين شهر و ساير شهرهاي اين استان حول و حوش ۴۶ تا ۵۰ درجه سانتيگراد مي شود و رطوبت هوا بين ۹۴ تا ۹۶ درصد در حال نوسان است.
هرچقدر هم كه به گرما و اين جور حرف ها عادت داشته باشيد باور كنيد كم مي آوريد.
تهران امروز و فردا روزهاي گرمي را سپري خواهد كرد، البته نه به گرمي هواي اهواز. ۳۸ درجه سانتيگراد ماكسيمم گرمايي است كه امروز و فردا در تهران خواهيم داشت، يعني ۱۲ درجه اختلاف با گرم ترين ساعات اهواز.
پس اين قدر ايراد نگيريد كه واي چقدر گرم است و تا از بيرون مي آييد سريع زير باد كولر برويد و خودتان را هي فوت كنيد. گرماي واقعي همان است كه بالا گفتيم نه اين ۳۷، ۳۸ درجه!

پرده
فيلم يا نقد فيلم
شايد يكي از برنامه هايي كه براي آخر هفته خودتان داريد رفتن به سينما و ديدن فيلم مورد علاقه تان باشد، اما اگر حال و حوصله ايستادن در صف هاي طولاني خريد بليت را نداريد، مي توانيد به بررسي و نقد فيلم هاي مورد علاقه تان فكر كنيد و در جلساتي كه كانون سينماگران جوان براي نقد آثار ارزشمند سينماي ايران و جهان برگزار مي كند، شركت كنيد. امروز هم فيلم سينمايي بوتيك به كارگرداني حميد نعمت الله در سالن نمايش اين كانون به نمايش در مي آيد و بعد از آن هم گروهي از عوامل و منتقدان سينمايي به نقد و بررسي اين فيلم مي پردازند.براي شركت در اين برنامه مي توانيد ساعت ۶ بعدازظهر امروز به نشاني ميدان آرژانتين، خيابان احمد قصير (بخارست) كوچه نهم، شماره ۳۱ مراجعه كنيد يا با شماره هاي۴-۸۷۱۴۳۶۳ تماس بگيريد. ضمنا اگر به فيلم هايي با مضمون تعقيب و گريز علاقه داريد مي توانيد به سالن كوچك حوزه هنري برويد. چون در اين سالن فيلم سينمايي بيانيه به كارگرداني نورمن جيوئيسن تا فردا و در ساعت هاي ۱۴، ۳۰:۱۶ و ۱۹ به نمايش در مي آيد. در اين فيلم ۱۲۰ دقيقه اي كه محصول سال ۲۰۰۳ آمريكا است، بازيگراني مثل مايكل كين، تيلدا سوين تون و جرمي نور تام بازي مي كنند.

پايتخت
اسلو
شهر اسلو پايتخت نروژ در مكان پانزدهم گرانترين پايتخت هاي جهان قرار دارد. اين شهر سال گذشته در رده سيزدهم اين ليست قرار داشت.
در ميان شهرهاي اروپايي، لندن، دوبلين، كپنهاك و ميلان در صدر جدول شهرهاي گران اروپا قرار دارند.
اين آمار هر ساله توسط مشاوران منابع انساني در آمريكا اعلام مي شود. در اين ليست ۱۴۴ شهر مختلف جهان قرار دارند كه بر اساس قيمت موادغذايي، حمل ونقل،  پوشاك و كرايه خانه طبقه بندي شده اند.
در اين ليست توكيو به عنوان گرانترين شهر معرفي شده است. اگر مي خواهيد ارزان ترين شهر جهان را براي زندگي هم بدانيد، جايي نيست جز پايتخت پاراگوئه؛ آسانسيون.
آتن
بازهم خبري از آتن و مسابقات المپيك ۲۰۰۴ اين شهر. درحالي كه تنها يازده روز تا آغاز مسابقات باقيمانده، مسوولان شهر آتن اعلام كرده اند كه اين شهر براي برپايي باشكوه مهمترين رخداد ورزشي جهان كاملا آماده است. اين مسوولان اعلام كردند تمام پروژه هايي كه براي انجام مسابقات در نظر گرفته شده به پايان رسيده و اين شهر در حال حاضر در انتظار ورود ميهمانان است.
وزير راه و ترابري يونان هم درجمع خبرنگاران اعلام كرد تمام مسيرهاي مترو كه از فرودگاه به مركز شهر مي رسند به طور كامل آماده است.
لحظه بزرگ براي آتن در حال نزديك شدن است.
پاريس
خبري بخوانيد از شهر پاريس كه البته بي ربط به مسابقات المپيك نيست. مسوولان شهري پاريس براي كساني كه نمي توانند به آتن بروند و يا بليت به اين كشور را نتوانسته اند كه تهيه كنند، تدابيري انديشيده  كه آنها در هر لحظه خود را در آتن ببينند. مقامات اين شهر قرار است با حمايت يك شبكه تلويزيوني در ميادين اصلي شهر با نصب تلويزيون هاي بزرگ اين مسابقات را به طور زنده پخش كنند.
همچنين قرار است رستوران هايي نيز در اطراف ميدان در نظر گرفته شود تا شهروندان همانطور كه در جريان مسابقات قرار مي گيرند، بتوانند از اين امكانات استفاده و از بازي ها لذت بيشتري ببرند.

نت
يك اپراي واقعي بايك هنرمند ايراني
مسلما ۱۹ مردادماه براي همه خانم هاي اهل موسيقي روز خوبي خواهد بود. حتما مي  پرسيد چطور؟
قرار است دراين روز گيتي خسروي كه يك خواننده اپرا و مقيم آلمان است، براي جشنواره گل ياس به ايران بيايد و در تالار وحدت از ساعت ۳۰:۱۹ تا ۲۱ شب برنامه اي را اجرا كند. بد نيست درباره اين هنرمند ايراني هم بيشتر بدانيد؛ گيتي خسروي از زمان كودكي موسيقي را در ايران و در كنار استادان باتجربه اي ياد گرفته است و بعد از مدتي به آلمان رفته و در رشته هاي آواز و بازيگري فوق ليسانس مي گيرد. البته او فارغ التحصيل رشته بازيگري از دانشكده هنرهاي زيباي ايران هم هست. در حال حاضر هم خسروي به عنوان يك سوليست (خواننده تك خوان) فعاليت مي كند و مديريت خانه هنرهاي كلاسيك شرق و غرب را در  هامبورگ به عهده دارد. با اين اوصاف اجراي او حتماً جذاب و دلنشين خواهد بود و احتمالا بليت اين كنسرت مي  تواند هديه خوبي براي روز زن هم باشد.

صحنه
برگزاري المپيك با تعزيه خواني
مراسم برگزاري المپيك اين بار حتما زيباتر و باشكوه تر از سال هاي قبل برگزار مي شود. مي پرسيد چرا؟ جواب سوال شما خيلي ساده است: قرار است يك گروه از تعزيه خوانان ايراني همزمان با برگزاري مراسم المپيك در يونان تعزيه اجرا كنند. اين گروه كه در حقيقت قديمي ترين تعزيه خوانان ايراني را تشكيل مي  دهند به سرپرستي داوود فتحعلي بيگي مجلس تعزيه حر را به مدت ۲ روز يعني روزهاي ۳۰ و ۳۱ مردادماه در يونان اجرا خواهند كرد. جالب است بدانيد قبلا هم گروه هاي تعزيه ايراني در كشورهايي مثل فرانسه، ايتاليا، آمريكا، انگلستان، كره، آلمان و ... اجراهايي داشته اند واولين اجراي آنها هم در فستيوال آوينيون به سرپرستي داوود فتحعلي بيگي و شبيه گرداني هاشم فياض بوده است. البته در برگزاري مراسم المپيك كه در آن هر يك از كشورهاي شركت كننده بخشي از برنامه هاي فرهنگي خودشان را اجرا خواهند كرد، از ايران علاوه بر اين گروه تعزيه يك گروه موسيقي سنتي هم به سرپرستي حسام الدين سراج بخش هاي ديگري از فرهنگ كشورمان را به نمايش مي گذارند. تا آن روز بايد منتظر باشيم كه ببينيم آيا تعزيه همانقدر كه براي ما جذاب است براي تماشاگران كشورهاي ديگر هم جذاب خواهد بود؟

كتابخانه
سه گانه زنانه
اين خبر علاوه بر آنهايي كه اهل كتاب هستند براي علاقه مندان به شعر معاصر آن هم از نوع زنانه حتما جذاب و خواندني خواهد بود. روح انگيز كراچي بخش هايي از زندگينامه ۳ زن شاعر را كه شايد بتوانيم بگوييم آغازگر ادبيات زنانه ايران بودند در ۳ كتاب آورده است. البته بخش بزرگي از اين كتاب ها در حقيقت كتابشناسي است كه با قسمت هايي از معرفي شاعر و آثارش به همراه نقد ادبي تلفيق شده است.
در اين كتاب ها، كراچي آثاري از پروين اعتصامي، فروغ فرخزاد و عالم تاج قائم مقامي(ژاله) را به ترتيب از سال هاي ۱۳۱۴، ۱۳۲۵ و ۱۳۳۱ تا پايان سال ۱۳۸۱ بررسي كرده است. قرار است اين ۳گانه را انتشارات داستان سرا منتشر كند، اما يكي از اين ۳ كتاب يعني كتاب پروين اعتصامي هفته آينده و همزمان با برگزاري مراسم جايزه پروين اعتصامي، در تالار وحدت عرضه مي شود. بد نيست بدانيد كه روح انگيز كراچي كه دانشيار پژوهشي پژوهشگاه علوم انساني هم هست، قبل از اين ۳كتاب، كتاب هاي «فروغ، ياغي مغموم»، «با كابوس هاي زن»، «چشم هاي لوچ زمين» و ... را منتشر كرده است.

فرهنگ
جشن پدربزرگ ها و مادربزرگ ها
پدربزرگ ها و مادربزرگ ها اقر بخير! شما به يك جشن حسابي دعوت شده ايد.
اين جشن را فرهنگسراي سالمند با همكاري معاونت اجتماعي شهرداري منطقه ۶ برگزار كرده است تا در قالب برنامه هاي مختلف و شاد هنري و ايجاد تعامل براي راه اندازي كانون هاي جهانديدگان (سالمندان)، از پيشكسوتان هم تقدير كند.
اين جشن در تاريخ ۲۲ مردادماه و در سالن حركت شهرداري منطقه ۶ برگزار مي شود.
اگر مي خواهيد اطلاعات بيشتري درباره اين برنامه به دست بياوريد، مي توانيد با شماره هاي ۹-۳۳۵۸۶۸۸ فرهنگسراي سالمند تماس بگيريد.
البته اين فرهنگسرا براي جوانان هم برنامه جالبي دارد. اين برنامه در حقيقت يك همايش دوميداني و دوچرخه سواري است كه قرار شده در روز ۲۶ مردادماه و در بلوار مهام منطقه ۱۳ برگزار شود. گويا در پايان اين همايش و بعد از اجراي مراسم قرعه كشي به ۳ نفر برتر هم جوايزي داده مي شود

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |