چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۳ - Aug 11, 2004
احمد توكلي:
فروش براي تامين بودجه عمومي بدترين شكل واگذاري شركت هاي دولتي است
رييس مركز پژوهش هاي اسلامي مجلس شوراي اسلامي فروش مايملك دولت به منظور كسب درآمد براي بودجه عمومي را بدترين شكل واگذاري شركت هاي دولتي دانست و گفت: در واگذاري شركت هاي دولتي گسترش عدالت و فراهم كردن بستر لازم براي حضور بخش خصوصي توانمند ضروري است.
دكتر توكلي در مصاحبه با بخش گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما افزود: حجم دولت بزرگ است و مالكيت گسترده آن ازنظر سياسي ، اقتصادي و اجتماعي قابل دفاع نيست.
وي گفت: دولت در دهه ۶۰ به طور افراطي گسترش يافت اما در دوران سازندگي واگذاري امور دولتي به بخش خصوصي به طور تفريطي انجام شد كه در كشورهاي سرمايه داري نيز بي نظير بود.
توكلي ايجاد گسترش عدالت را از مهمترين اهداف خصوصي دانست و گفت: در انتقال مالكيت دولت بايد بخش خصوصي توانا و بهره مندي همگاني ممكن و با توزيع مناسب ثروت و دارايي امكان ثروتمندشدن تمام مردم فراهم شود. رييس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: هر شركت دولتي ناكارآمدتر از شركت هاي خصوصي نيست و درحال حاضر برخي از صنايع بزرگ مانند صنعت راه آهن و حمل و نقل در بسياري از كشورها دولتي و كارآمد است اما اگر دولت ناتوان باشد و قاطعيت نداشته باشد و شايسته سالاري در آن حاكم نباشد بستر ناكارآمدي شركت ها نيز فراهم مي شود.
توكلي فساد و رانت خواري و همچنين تامين بودجه جاري دولت را علت برخي مقاومت ها دانست و گفت: بخش خصوصي توانمند وجود دارد و دولت وظيفه دارد آنها را حمايت و تقويت كند و واگذاري شركت هاي دولتي به سازمان هاي دولتي كار درستي نيست.

گفت وگوي امروز
افزايش ۵۰ درصدي عرضه در ميادين ميوه كاهش قيمت ها را در پي داشته است
گروه اقتصادي: با افزايش قيمت ميوه در هفته هاي گذشته كه به دنبال كاهش عرضه محصولات سردرختي به دليل شرايط جوي بر بازار حاكم شد، دستگاه هاي متولي كنترل عرضه و جلوگيري از افزايش قيمت اين محصولات اقداماتي را آغاز كردند. با صدرا... دولت قائم مقام سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري پيرامون نرخ كنوني عرضه ميوه و اقداماتي كه منجر به كاهش قيمت ها شده است گفت وگو كرده ايم.
***
* وضعيت كنوني قيمت ميوه در ميادين شهرداري نسبت به سطح شهر و مدت مشابه ماه قبل چگونه است؟
- براساس آخرين آمار منتشرشده از سوي بانك مركزي در هفته منتهي به ۱۶/۵/۸۳ قيمت ميوه هاي فصلي كه در ميادين ميوه و تره بار شهرداري عرضه شده نسبت به مدت مشابه قبل و قيمت سطح شهر كاهش داشته است اين كاهش درخصوص انگور نسبت به هفته قبل ۵/۱۳ درصد در سطح شهر بوده و نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۵۱ درصد كاهش يافته است. قيمت اين محصول در ميادين شهرداري ۲۹۰ تومان و در سطح شهر براساس گزارش مذكور ۴۷۶ تومان بوده و قيمت اين محصول كاهش ۶۰ درصدي را نسبت به بازار نشان مي دهد. قيمت طالبي در سازمان ميادين ۲۰۰ تومان و ميانگين سطح شهر ۳۲۵ تومان است كه ميانگين سطح شهر نسبت به هفته قبل ۸/۳ درصد و نسبت به ماه قبل ۸۱۲ درصد كاهش را نشان مي دهد. قيمت انجير در سازمان ميادين ۴۳۰ تومان و ميانگين قيمت سطح شهر ۸۷۴ تومان بوده است. قيمت سيب گلاب در ميادين شهرداري ۵۰۰ تومان و ميانگين قيمت سطح شهر ۱۱۳۴ تومان است. قيمت خربزه در سازمان ميادين ۲۲۰ تومان، ميانگين سطح شهر ۳۷۷ تومان و اين ميانگين نسبت به هفته قبل ۸/۱ درصد كاهش داشته است. قيمت هندوانه در سازمان ميادين ۱۳۰ تومان و ميانگين سطح شهر ۱۶۶ تومان است كه اين ميانگين نسبت به هفته قبل ۸/۱ درصد و نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۶/۴ درصد كاهش داشته است.
قيمت خيار در ميادين شهرداري ۱۷۰ تومان و ميانگين بازار ۳۰۹ تومان است كه اين قيمت در بازار نسبت به هفته قبل ۱/۳ درصد و نسبت به مدت مشابه ماه قبل ۲/۷ درصد كاهش قيمت داشته است و اين محصولاتي است كه تا چند ماه آينده هم، در بازار خواهد بود و قيمت سردرختي ها كه فصل عرضه آن رو به اتمام است تغيير چنداني نكرده است. به زودي ميوه هايي مانند انار و نارنگي زودرس عرضه خواهد شد و به سمت ورود مركبات به بازار پيش مي رويم.
* چه اقداماتي موجب كاهش قيمت ميوه در ميادين تحت كنترل شهرداري شده است؟
- سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري از حداكثر ظرفيت هاي خود براي عرضه ميوه استفاده كرده است در ميادين و بازارهاي موجود ۲۱۰ غرفه ثابت را به عرضه ميوه و صيفي اختصاص داده ايم و غرفه هايي كه قبلا موظف به عرضه نوع خاصي از ميوه بوده اند با افزايش قيمت ميوه، اين غرفه ها به طور مشترك همه انواع ميوه را عرضه كرده اند. از هفته سوم خرداد كه اين كار آغاز شد عرضه سردرختي حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن بوده كه اكنون اين رقم به طور ميانگين به ۴۵۰ الي ۴۶۰ تن رسيده است و رشد بالاي ۵۰ درصدي در زمينه عرضه ميوه در ميادين ميوه و تره بار شهرداري را شاهد بوده ايم همچنين ۲۰ جايگاه ويژه در سطح شهر راه اندازي شد و ۲۵ بازار سيار و ۵ بازار ثابت جديد را طي يك ماه گذشته به عرضه ميوه اختصاص داديم. مجموع اين اقدامات منجر به ۵۰ درصد افزايش عرضه شده و نتيجه آن نيز حاكم كردن ركود بر بازار بيرون ميوه و تره بار و ايجاد تعادل در عرضه و تقاضا در ميادين و بازارهاي شهرداري بوده است و مردم بيشتر به خريد از اين ميادين روي آورده اند.

اساسنامه سازمان توسعه تجارت ايران تقديم شوراي نگهبان شد
اساسنامه سازمان توسعه تجارت ايران از سوي معاون اول رئيس جمهوري به شوراي نگهبان تقديم شد.
به گزارش واحد مركزي خبر روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي امروز اعلام كرد: براساس اين اساسنامه سازمان توسعه صادرات ايران داراي شخصيت حقوقي مستقل است و به صورت موسسه دولتي وابسته به وزارت بازرگاني اداره مي شود.
براساس اين اساسنامه اين سازمان داراي مقررات مالي معاملاتي اداري و استخدامي خاص است و از شمول قانون مقررات عمومي مربوط به دستگاه هاي دولتي و قانون محاسبات عمومي مستثني است.
سازمان توسعه تجارت ايران از ادغام مركز توسعه صادرات ايران در مركز تهيه و توزيع كالا تشكيل و طبق مقررات اساسنامه اداره خواهد شد. در ماده سه اساسنامه سازمان توسعه تجارت ايران آمده است: مركز سازمان در تهران است و سازمان مي تواند بر حسب نياز در داخل و خارج از كشور دفتر تاسيس كند.
هر يك از دفاتر بازرگاني و نمايندگيهاي مزبور مي توانند در صورت تفويض اختيار تمام وظايف سازمان را در حوزه ماموريت خود انجام دهند.
در بخش ديگر اين اساسنامه بازاريابي تبليغ و گسترش بازارهاي جهاني كالا و خدمات صادراتي كشور، فراهم آوردن موجبات توسعه بنگاه هاي تجاري و افزايش توانمندي آنها براي توسعه صادرات غير نفتي برخي از اهداف اين سازمان
اعلام شده است.

در خردادماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل
قيمت مسكن در مناطق شهري كشور ۱۹ درصد افزايش يافت
008652.jpg
گروه اقتصادي: قيمت مسكن در مناطق شهري كشور در خرداد ماه سال جاري نسبت به خرداد سال گذشته
۱/۱۹ درصد افزايش داشته است.
به گزارش خبرنگار ما شاخص قيمت مسكن در خرداد سال جاري به عدد
۵/۳۱۸ رسيد كه اين شاخص نسبت به ارديبهشت ماه سال جاري حدود ۵/۱ درصد افزايش دارد.
بنابر اين گزارش شاخص كرايه خانه در خردادماه سال جاري به عدد ۳/۳۲۱ رسيد كه به اين ترتيب اين شاخص نسبت به خرداد سال گذشته حدود ۷/۱۸ درصد رشد نشان مي دهد.
كرايه خانه مسكن نيز در خرداد ۸۳ نسبت به ارديبهشت همين سال ۴/۱ درصد افزايش داشته است.
بنابراين گزارش هر چند نرخ مسكن و كرايه خانه ها در خردادماه سال جاري به ترتيب ۱/۱۹ و ۴/۱۸ درصد افزايش داشته اما مقايسه اين آمار با سال گذشته نشان مي دهد رشد افزايش قيمتها كاهنده است. به عبارت ديگر نرخ رشد قيمت مسكن در خرداد سال ۸۲ نسبت به خرداد سال ۸۱ حدود ۹/۲۱ درصد و اين ميزان براي كرايه مسكن ۱/۲۴ است.
به گزارش خبرنگار ما براساس آمار بانك مركزي شاخص قيمت مسكن، سوخت و روشنايي در خرداد ماه سال جاري ۷/۳۲۳ درصد بود كه از رشدي معادل ۱/۱۸ درصد نسبت به خرداد سال گذشته برخوردار بوده است.
بنابراين گزارش شاخص تورم در خردادماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/۱۴ درصد افزايش داشت و اين در حالي است كه اين ميزان رشد در سال ۸۲ نسبت به سال ۸۱ حدود ۲/۱۶ درصد بوده است.
به گزارش خبرنگار ما بانك مركزي براي بدست آوردن نرخ تورم سبدي از كالاها را در نظر مي گيرد و به هر دسته از كالاها ضريبي مي دهد كه به اين ترتيب به شاخصي تحت عنوان شاخص بهاي كالاها و خدمات مي رسد كه تغييرات اين شاخص نرخ تورم مي باشد.
ضريب اهميت مسكن در اين سبد كالا ۴۱/۲۵، ضريب كالاهاي خوراكي و آشاميدني و دخانيات ۴۵/۳۲ و ضريب پوشاك ۵۵/۹ مي باشد.

يك مقام تركيه:
گاز ايران قطعاً از طريق تركيه به اروپا ترانزيت خواهد شد
مديرعامل شركت دولتي خطوط لوله نفت و گاز تركيه (بوتاش)، با اشاره به اين كه تهران و اتحاديه اروپا خواهان انتقال گاز ايران از طريق تركيه به اروپا هستند، گفت: گاز ايران قطعا از طريق خاك تركيه به اروپا ترانزيت خواهد شد. محمد بيلگيچ در گفت و گو با روزنامه «ينيشفق» تركيه افزود: تركيه از نظر جغرافيايي در مطلوبترين وضعيت براي انتقال گاز ايران قرار دارد و از اين رو اين گاز قطعا از طريق خاك تركيه به اروپا ترانزيت خواهد شد و هيچ كس نبايد در اين مورد شكي داشته باشد. وي با تأكيد بر اين كه بطور شبانه روزي روي اين طرح كار مي شود، گفت: در انتقال گاز ايران از خطوط لوله موجود نيز مي توان استفاده كرد ولي احداث خط لوله جديد مناسب ديده مي شود. وي گفت: اين تنها ايران نيست كه خواهان ترانزيت گاز از طريق تركيه است و كشورهايي از قبيل مصر، جمهوري آذربايجان، تركمنستان، عراق و قطر نيز خواهان انتقال نفت و گاز از طريق تركيه هستند.

هزينه نگهداري فرودگاه امام با انتقال همه پروازهاي كشور نيز تأمين نمي شود
«با توجه به هزينه هاي نگهداري و توسعه فرودگاه امام (ره)، اگر همه پروازهاي كشور به اين فرودگاه منتقل شود، هزينه هاي فرودگاه تأمين نخواهد شد.»
مهندس رجب مهرجويي ـ مديركل جديد فرودگاه امام خميني (ره) ـ در گفت وگو با (ايسنا)، با اشاره به اين كه شركت تاو تعيين كننده سرنوشت اين فرودگاه نخواهد بود، خواستار گشايش هرچه زودتر آن شد و افزود: از آنجا كه فرودگاه امام (ره) در منطقه داراي رقباي سرسختي است، ساير فرودگاه ها بدشان نمي آيد كه اين فرودگاه هر چه ديرتر بازگشايي شود.
وي، گفت: بودن يا نبودن تاو در فرودگاه امام (ره) يكي نيست و در صورت رفتن تاو از فرودگاه، فشارهاي بسياري براي بازگشايي به ما وارد خواهد شد، چرا كه تاو بسياري از حمايت هاي انساني، مالي و مديريتي فرودگاه ها را برعهده داشت.
مهرجويي تصريح كرد: در صورت رفتن تاو از فرودگاه بايد براي عملياتي كردن و توسعه فرودگاه امام (ره)، از صندوق ذخيره ارزي استفاده كنيم، چرا كه تنها با شعار نمي توان كارها را پيش برد، همچنين ميزان سرمايه گذاري داخلي به دليل پايين بودن راندمان منابع داخلي، بالاتر از ميزان سرمايه گذاري خارجي خواهد بود.
او با اشاره به اين كه با رفتن تاو از فرودگاه امام (ره)، برنامه پروازها نيز در اين فرودگاه تغيير خواهد كرد، گفت: در صورت حضور تاو در فرودگاه، ابتدا پروازهاي حوزه خليج فارس به مقصد فرودگاه امام (ره) صورت مي گرفت، اما اگر قرار باشد كه تاو برود، گزينش پروازها تغيير مي كند، به طوري كه براساس پيشنهادها (كه هنوز به تصويب نرسيده)، انتقال پروازهاي حج عمره و تمتع در اولويت قرار خواهد گرفت، به طوري كه در برخي روزها ۳۲ پرواز حج با ظرفيت هاي بوئينگ و ايرباس در فرودگاه مهرآباد صورت مي پذيرد كه اين امر مشكلات زيادي را براي فضاي خارج از فرودگاه ايجاد مي كند.

فوريت برداشت ۹۰۰ ميليون دلار از صندوق ذخيره ارزي تصويب شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به يك فوريت طرحي رأي دادند كه در صورت تصويب نهايي آن، ۹۰۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي برداشت خواهد شد تا به جبران خسارت كشاورزان زيان ديده از سرمازدگي و ديگر موارد اختصاص يابد.
در جلسه علني ديروز تعدادي از نمايندگان طرح يك فوريتي اصلاح ماده ۶۰ برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور را تقديم كردند كه پس از سخنان يكي از پيشنهاددهندگان، يك مخالف و يك موافق يك فوريت آن تصويب شد.
براساس قانون آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي، اين طرح بايد خارج از نوبت در كميسيون هاي اصلي و فرعي مجلس بررسي و در صحن علني درباره جزئيات آن تصميم گيري و رأي گيري شود.
طرح نحوه تعيين مديرعامل، رئيس و اعضاي هيأت مديره شركت هاي مادر تخصصي نخستين دستور جلسه علني ديروز بود كه به تصويب نرسيد.
در اين طرح پيش بيني شده بود انتصاب يا تمديد حكم مديرعامل، رئيس و اعضاي هيأت مديره شركت هاي مادر تخصصي صرفا از بين مديران شركت مادر تخصصي يا شركت هاي دولتي زيرمجموعه با داشتن حداقل پنج سال سابقه مديريت و مدرك تحصيلي اخذ شده از مراكز آموزش عالي مجاز باشد.
درخواست رئيس مجلس از وزير كشاورزي
براي حضور در مجلس
رئيس مجلس شوراي اسلامي كمبود كود و سم زراعي را يكي از دغدغه هاي اصلي كشاورزان دانست و با توجه به تذكرات بسياري از نمايندگان در اين زمينه از وزير جهاد كشاورزي خواست با حضور در مجلس به نمايندگان توضيح دهد.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۳۴۰
۷,۱۴۷
سرمايه گذاري صنعت نفت
۱۸۷
۳,۹۳۷
جوشكاب يزد
۹۱
۱,۹۱۳
پارس خودرو
۱۶۴
۳,۴۵۹
فرآورده هاي نسوز آذر
۱۹۳۷
۴۱,۳۰۷
تكين كو
۵۲
۱,۱۰۸
صنعتي ملاير
۱۱۹
۲,۶۰۸
شيشه وگاز
۸۳۱
۱۸,۴۸۱
لاستيكي سهند
۱۱۷۵
۲۶,۵۲۵
نفت بهران
۱۱۰۳
۲۴,۹۶۵
پتروشيمي فارابي
۴۳۰
۱۰,۷۷۶
بانك كارآفرين
۶۲۸
۱۶,۷۴۶
پتروشيمي اصفهان
۴۷۱
۱۲,۹۲۹
سرمايه گذاري بانك ملي
۹۴۱
۲۹,۷۰۳
پتروشيمي آبادان
۷۹
۲,۵۰۹
سرمايه گذاري آذربايجان
۹۱
۲,۹۲۰
سرمايه گذاري ملت
۱۹۴
۶,۳۹۹
معادن روي
۹۸
۳,۳۱۱
كمباين ايران
۱۳۵۰
۴۵,۷۰۶
گاز لوله
۳۴۵
۱۳,۲۴۸
پتروشيمي اراك
۲۰۰
۷,۷۰۲
سرمايه گذاري توس گستر
۱۳۹
۵,۵۰۱
صنعت و معدن
۵۳۶
۲۱,۶۴۷
سيمان اردبيل
۸۱
۳,۷۶۳
مهركام
۶۱۶
۲۹,۵۷۱
دوده صنعتي
۱۰۷
۵,۶۵۴
خدمات كشاورزي
۱۷۱
۹,۹۲۷
سرمايه گذاري ساختمان
۴۸
۲,۸۰۷
توسعه صنعتي
۲۳۴
۱۴,۴۰۵
پتروشيمي خارك
۱۵۱
۹,۹۵۰
سرمايه گذاري پتروشيمي
۵۹
۴,۲۶۴
سامان گستراصفهان
۴۳
۳,۱۷۶
موتوژن
۳۶
۳,۱۳۵
سرمايه گذاري بوعلي
۵۳۱
۶۹,۹۸۲
سيمان صوفيان
۸۹
۱۲,۳۳۴
آلومتك
۱۲
۱,۷۵۳
قند مرودشت
۵۰
۷,۴۰۳
توسعه صنايع بهشهر
۳۴
۵,۲۲۶
فروسيليس
۴۵
۷,۷۱۲
سرمايه گذاري مسكن
۲۵
۴,۴۱۵
آلومينيوم پارس
۷
۱,۲۹۲
رينگ مشهد
۹۰
۱۷,۲۰۱
صنعتي دريايي(صدرا)
۱۱
۲,۲۶۰
محور سازان
۳۲
۷,۷۰۳
فولاد كاويان
۳۶
۱۰,۴۱۷
بسته بندي پارس
۸
۲,۳۲۷
شيمي دارويي داروپخش
۱۷۹
۵۷,۰۹۱
سيمان كرمان
۶
۲,۰۳۷
تكسرام
۱۲
۴,۷۱۱
الكتريك شرق
۱۴
۶,۱۳۵
داروسازي زهراوي
۷
۳,۲۱۹
پاكسان
۱۲
۱۰,۹۹۲
نگين طبس
۹
۸,۸۴۶
صنايع شيميايي
۳۲-
۸,۶۸۷
معادن و فلزات
۲۳-
۶,۰۸۷
آهنگري تراكتورسازي
۳۲-
۷,۶۷۴
زامياد
۲۸-
۶,۰۱۹
كنتورسازي ايران
۳۸-
۸,۱۷۴
توليدي قطعات اتومبيل
۲۶-
۵,۴۹۵
توكا فولاد
۲۹-
۵,۹۹۹
سرمايه گذاري رنا
۱۴-
۲,۷۷۴
سرمايه گذاري بيمه
۱۰-
۱,۸۱۳
نيرومحركه
۹۸-
۱۷,۸۷۸
سيمان تهران
۳۲-
۵,۴۴۳
داروسازي اسوه
۸۳۸-
۱۸,۲۷۴
لاستيكي سهند
۳۲۶-
۶,۴۲۹
معادن روي

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۸۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۹۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۴۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۷۵۳
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۱۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۶۹۸

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |