يكشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۶ - Aug 15, 2004
گفت وگوي امروز
مدير عامل فرودگاه امام: اطلاعي از زمان راه اندازي فرودگاه امام ندارم
گروه اقتصادي: راه اندازي فرودگاه امام با وجود وعده هاي مختلف مسئولان هنوز محقق نشده است. با رجب مهرجويي مديرعامل جديد فرودگاه امام پيرامون زمان آغاز بهره برداري فرودگاه مذكور و ايرادات مطرح شده گفت و گو كرده ايم.
***
* فرودگاه امام چه زماني راه اندازي مي شود، آيا مشكلات برطرف شده است؟
- منتظر نظر نهايي دولت و تصميماتي كه از بالا اتخاذ مي شود هستيم و واقعاً چيزي در اين رابطه نمي دانم. مقرر شده تا زماني را براي راه اندازي فرودگاه اعلام نشود و سخنگوي دولت زمان آغاز به كار فرودگاه را اعلام خواهد كرد و اين آخر نتيجه به دست آمده است.
* آيا قرارداد شركت تركيه اي تاو لغو خواهد شد؟
- در اين خصوص نيز چيزي نمي دانم و قصد طفره رفتن ندارم. اين مسئله از جمله مسائل كلاني است كه به دولت كشيده شده و واقعاً در اين زمينه اطلاعي ندارم.
* اخيراً اعلام شده برخي از ساختمان هاي فرودگاه نشست كرده است اين موضوع تا چه حد صحت دارد؟
- اين خبر را از سايت هاي خبري و روزنامه ها خواندم و بلافاصله به بررسي در اين خصوص پرداختم.
اين موضوع را به شدت تكذيب مي كنم. اين كه در اين زمين ها قنات وجود داشته صحت دارد اما احداث اين فرودگاه با طرح هايي كه مشاور فني داده، انجام شده است. با بررسي كه از سوي كارشناسان در اين خصوص صورت گرفت، هيچ نشستي در ساختمان هاي فرودگاه به وجود نيامده است.
* برخي معتقدند به دليل عجله در راه اندازي فرودگاه امام قادر به بهره برداري كامل و صحيح از همه امكانات آن نخواهيم بود و باندهاي فرودگاه  نيز براي فرود هواپيما هاي پهن پيكر مساعد نيست. نظر شما چيست؟
- راه اندازي فرودگاه امام با ۱۵ سال تأخير صورت گرفته و از طرف ديگري عنوان مي شود كه اين كار با عجله انجام شده است. معناي اظهار نظرهاي اين گونه را نمي دانم چرا كه احداث اين فرودگاه  ۳۵ سال زمان برده است. آيا اين زمان نشان دهنده عجله در كار است؟ در زمينه تناسب باندهاي فرودگاه براي فرود هواپيماهاي پهن پيكر نيز با وجود اين كه تاكنون چندين هواپيما از اين نوع در فرودگاه به زمين نشسته جايي براي طرح اين مسئله باقي نمي ماند.اگر چه انتظار داشته باشيم تا اين فرودگاه به محض راه اندازي با ظرفيت كامل به فعاليت بپردازد و با هيچ مشكلي نيز روبرو نباشيم، اين انتظار بيهوده است چرا كه در فرودگاه هاي بزرگي مانند شارل دوگل نيز كه از چند سال پيش بهره برداري از آن آغاز شده هنوز مشغول راه اندازي فازهاي دوم و سوم آن هستند. اگر منظور اين است كه ظرفيت ۲۰ ميليوني مدنظر آيا اكنون قابل تحقق است بايد گفت كه راه اندازي اين فرودگاه در فازهاي مختلف خواهد بود و براي همين است كه اجراي فازهاي بعدي را آغاز كرده ايم. در هيچ جاي دنيا پس از اتمام احداث فازهاي مختلف فرودگاه كار بهره برداري آغاز نمي شود و طرح هاي توسعه هيچ گاه متوقف نخواهد شد.
* در صورت آغاز به كار فرودگاه امام اولويت با چه پرواز هايي خواهد بود و تا چه حد هزينه هاي اين فرودگاه تحت پوشش قرار خواهد گرفت؟
- آمادگي داريم تا مسئولين هر نوع پروازي را كه صلاح بدانند، دستور دهند تا پس از دسته بندي نسبت به انجام آن اقدام كنيم. به موضوع راه اندازي فرودگاه نبايد از نظر تأمين هزينه ها نگريسته شود، بلكه آنچه اولويت دارد راه اندازي فرودگاه است، آيا همه كارهايي كه در كشور صورت مي گيرد ابتدا به ديد اقتصادي به آن نگريسته مي شود. هر پروژه اي ممكن است در آغاز راه، اقتصادي نباشد اما بايد تلاش كنيم تا در سايه مديريت صحيح آن را اقتصادي كنيم.

يادداشت
استفاده ناقص از فن آوري هاي نو
به كارگيري فن آوري هاي نوين براي تسهيل روابط اجتماعي و افزايش كارآمدي، ايمني و آسايش شهروندان رويكردي است كه در جهان امروز اجتناب ناپذير است.
اين فرايند در بخش هاي گوناگون جامعه ايران نيز آغاز شده است ولي هيچگاه در اين زمينه برنامه ريزي ها به نتيجه مطلوب نيانجاميده است. بكارگيري فن آوري هايي كه به صورت ناقص اجرا شده اند نه تنها به اهداف خود كه فراهم كردن رفاه بيشتر و آسايش شهروندان است منجر نشده بلكه موجب فراهم شدن مشكلات بيشتر براي شهروندان شده است و نهادهاي مسئول نيز در اين زمينه پاسخگو نيستند.
در سال هاي اخير ايجاد نظام هماهنگ پرداخت و دريافت پول در نظام بانكي مورد توجه مسئولان كشور قرار گرفته و تا امروز نهادها و دستگاه هاي گوناگون در اين زمينه فعال شده اند اما كمتر رضايت شهروندان را جلب كرده اند. ديروز معاون اداري و مالي بانك مركزي اعلام كرد كه همه شبكه هاي موجود دريافت و پرداخت جمع آوري و شبكه واحدي براي اين منظور ايجاد مي شود كه وعده آغاز آن را به دو سال ديگر و با آماده شدن شرايط لازم موكول كرد.در همين زمينه ديروز از پايان مناقصه كارت هوشمند بنزين و آماده شدن اجراي آن در برخي مراكز فروش خبر داده شد كه اين مسئله نيز به دليل فقدان زيرساخت هاي مخابراتي به شكل ناقص و در برخي شهرها و مراكز فروش اجرا مي شود.به راستي برنامه ريزي ها و وعده هاي مقامات مسئول در اين زمينه چه جايگاهي دارد و مردم در آينده بايد در انتظار چگونه خدماتي باشند.

از سوي وزارت بازرگاني:
قيمت و چگونگي توزيع دفترچه هاي تحصيلي اعلام شد
مصرف كننده قيمت به ريال
عمده فروش
فروش شركت بازرگاني دولتي
نوع دفترچه
رديف
۵۶۵
۵۱۰
۴۹۵
دفترچه ۴۰ برگ خشتي
۱
۶۳۷
۵۷۱
۵۵۵
دفترچه ۴۰ برگ وزيري گلاسه
۲
۵۹۵
۵۳۵
۵۲۰
دفترچه ۴۰ برگ خشتي گلاسه
۳
۹۰۵
۸۱۲
۷۸۹
دفترچه ۶۰ برگ وزيري مقواي طوسي
۴
۱۰۴۰
۹۳۰
۹۰۵
دفترچه ۶۰ برگ وزيري با گلاسه
۵
۱۲۵۵
۱۱۲۷
۱۰۹۵
دفترچه ۸۰ برگ وزيري با مقواي طوسي
۶
۱۰۱۰
۹۰۵
۸۸۰
دفترچه ۸۰ برگ خشتي مقواي ۱۶۰ گرم
۷
۱۳۴۷
۱۲۰۷
۱۱۷۳
دفترچه ۸۰ برگ وزيري با گلاسه
۸
۱۰۷۵
۹۶۲
۹۳۵
دفترچه ۸۰ برگ خشتي گلاسه ۲۰۰ گرم
۹
۱۲۳۵
۱۱۰۷
۱۰۷۷
دفترچه ۱۰۰ برگ خشتي با مقواي پشت طوسي
۱۰
۱۴۳۰
۱۲۸۱
۱۲۴۵
دفترچه ۱۰۰ برگ وزيري با مقواي پشت طوسي
۱۱
۱۵۴۵
۱۳۸۵
۱۳۴۵
دفترچه ۱۰۰ برگ وزيري با مقواي گلاسه
۱۲
گروه اقتصادي: ۲۰۰ ميليون جلد انواع دفترچه هاي تحصيلي دانش آموزان در سال جاري بين ۳ تا ۷ درصد افزايش قيمت داشته و از اوايل شهريور تا ۱۵ مهرماه توزيع مي شود.
حسين مدرس خياباني در تشريح چگونگي توزيع و قيمت دفترچه هاي تحصيلي دانش آموزان در سال جاري به خبرنگار ما گفت: وزارت بازرگاني هر ساله در راستاي تأمين ۲۰۰ ميليون جلد دفترچه مورد نياز دانش آموزان نسبت به توزيع دفترچه هاي  ۴۰ ، ۶۰ ، ۸۰ و ۱۰۰ برگ در دو مرحله آغاز سال تحصيلي و ترم بهمن ماه اقدام مي كند و در سال جاري نيز اين دفترچه ها با ۳ تا ۷ درصد افزايش قيمت نسبت به سال گذشته به منظور يكسان سازي توزيع خواهد شد.
مدير كل دفتر برنامه ريزي تأمين، توزيع و تنظيم بازار وزارت بازرگاني با اعلام اين مطلب كه دفترچه هاي مورد نياز دانش آموزان بم به صورت رايگان توزيع مي شود در تشريح اقدامات وزارت بازرگاني براي يكسان سازي و جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت اين دفترچه ها در نقاط مختلف كشور گفت: از آنجا كه در سال هاي گذشته نرخ حمل و نقل متغير بود و عاملين فروش پس از محاسبه قيمت خريد، سود عمده و خرده و افزودن هزينه حمل و نقل، دفترچه هاي تحصيلي را با قيمت هاي متفاوت به دانش آموزان عرضه مي كردند، در سال جاري نرخ حمل و نقل در سراسر كشور يكسان شده و بايد قيمت دفترچه براي مصرف كننده در سراسر كشور يكسان باشد.
وي با اشاره به اين كه نياز كشور به دفترچه هاي تحصيلي دانش آموزان سالانه حدود ۴۰۰ ميليون بر مبناي ۲۰ ميليون دانش آموز و به ازاي سرانه ۲۰ جلد است گفت: گرچه وزارت بازرگاني تنها ۵۰ درصد سهم بازار تأمين دفترچه هاي مذكور را در اختيار دارد اما با اجراي طرح مذكور ضمن تعديل قيمت هاي بازار و تأمين دفترچه مورد نياز قشر متوسط و ضعيف جامعه از آنجا كه نرخ دفترچه به عنوان شاخص مي تواند بر قيمت ساير نوشت افزار تأثير بگذارد،  با كنترل اين نرخ درصدد تنظيم بازار نوشت افزار هستيم.
مدرس خياباني در خصوص چگونگي توزيع اين دفترچه ها گفت: دفاتر وزارت بازرگاني از ۱۵/۵/۸۳ وارد شبكه توزيع شد و به دو طريق فروشگاههاي زنجيره اي بزرگ (اتكاء - شهروند - سپه - قدس و اتحاديه هاي كارگري فرهنگيان سراسر كشور) و ديگري از طريق سازمانهاي بازرگاني به وسيله اتحاديه ها و اصناف اين دفترچه ها را توزيع خواهد كرد.
وي در خصوص نحوه نظارت بر قيمت و توزيع اين دفترچه ها گفت: چند طرح نظارتي براي جلوگيري از تخلف در توزيع و فروش دفترچه هاي مذكور مد نظر قرار گرفته و در سال جاري قيمت ها بسيار شفاف و روشن شده تا بهانه هايي مانند هزينه حمل كه افزايش قيمت در سال گذشته را در پي داشت، مرتفع شود. همچنين فروش دفترچه  به همراه ساير اقلام به صورت اجباري و سبدي جرم محسوب مي شود و اتحاديه هاي صنفي و شبكه هاي توزيع اين دفترچه ها نيز ملزم به صدور فاكتور فروش بوده و بايد تابلوي دفاتر دولتي به همراه قيمت فروش بر سر در عامل توزيع نصب شود.
وي افزود: سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت ها و سازمان هاي بازرگاني استانها مسئول نظارت بر اجراي اين طرح هستند و مردم نيز مي توانند با مراجعه حضوري به سازمان هاي بازرگاني سراسر كشور يا تماس با تلفن ۱۲۴ شكايات خود در اين خصوص را مطرح كنند.
مدرس خياباني ميزان افزايش نرخ دفترچه در سال جاري كه به منظور يكسان سازي قيمت مصرف كننده صورت گرفته را براي هر جلد دفترچه ۴۰ برگ،  ۲۰ ريال، دفترچه ۶۰ برگ ۳۰ ريال، دفترچه ۸۰ برگ ۳۵ ريال و دفترچه ۱۰۰ برگ ۴۵ ريال نسبت به قيمت سال گذشته عنوان كرد و قيمت هاي فروش شركت بازرگاني دولتي، عمده فروشي و مصرف كننده دفترچه و درصد تغييرات آن را به شرح جدول ذيل اعلام كرد:

برنده مناقصه كارت هوشمند بنزين اعلام شد
حسين كاشفي ـ مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي كشور -در گفت وگو با ايسنا گفت: «پس از جلسات بررسي هاي فني كه با حضور نمايندگان شركت هاي متقاضي انجام شد و امتيازبندي پيشنهاد قيمت شركت هاي حاضر در مناقصه  اين پروژه، هفته گذشته شركت صنايع مخابرات راه دور ايران به عنوان پيمانكار برنده مناقصه اين طرح انتخاب شد.»
كاشفي با اشاره به اين كه ساير مراحل قانوني ابلاغ قرارداد اين طرح در حال انجام است خاطرنشان كرد: «با توجه به گسترده بودن كار نمي توان گفت از اول مهر ماه تمام جايگاه هاي توزيع فرآورده كشور به دستگاه كارت خوان مجهز مي شوند و با توجه به كارهاي سخت افزاري، استفاده از كارت هوشمند در تمام جايگاه ها از ابتداي مهر ماه بعيد به نظر مي رسد.»
قائم مقام معاون وزير نفت، با بيان اين كه در حال حاضر و در مرحله اول توزيع كارت بحث بنزين دو نرخي يا سهميه بندي آن اعمال نمي شود اظهار كرد: «اين موضوعات در مباحث آتي مطرح خواهد شد و در اين زمينه دولت و مجلس بايد تصميم گيري كنند، اما به  هر حال اين كارت قابليت اجراي هر تصميمي از سوي مسئولان در مورد نحوه توزيع و فروش بنزين را دارد.»كاشفي افزود: «دارندگان كارت هوشمند بنزين مي توانند به راحتي با شارژ كردن آن نسبت به خريد اعتباري بنزين اقدام كنند.»

مخالفت ايران با افزايش توليد نفت اوپك
نماينده ايران در هيات عامل سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك)، با اشاره به مازاد كنوني عرضه نفت خام بر تقاضا در بازارهاي جهان گفت: «دليلي براي افزايش توليد اعضاي اوپك وجود ندارد.»به گزارش شانا، دكتر حسين كاظم پور اردبيلي تصريح كرد: «به نظر مي رسد، قيمت ها بدون توجه به عوامل بنيادي بازار، يعني عرضه و تقاضا، روند صعودي خود را ادامه دهد.»

تمام بانك ها تا يك ماه آينده به طرح شتاب مي پيوندند
معاون اداري - مالي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران پيش بيني كرد: در صورت آماده شدن زيرساخت هاي مورد نياز به ويژه مخابراتي، طرح جامع نظام پرداخت در نظام بانكي كشور حداكثر تا دو سال آينده راه اندازي مي شود.
به گزارش ايرنا،  عليرضا شيراني كه در خصوص ويژگي هاي اين طرح سخن مي گفت، افزود: طرح جامع نظام پرداخت با ابزارهاي در اختيار، اين امكان را به يك مشتري مي دهد كه پول طرف معامله خود را از حساب او در يك بانك برداشت و به حساب فرد ديگري در شعبه اي از بانك ديگر، واريز كند.
وي پيوستن بانك ها به سيستم شتاب، راه اندازي سيستم خريد با استفاده از كارت هاي برداشت و يا كارت هاي اعتباري و همچنين اتصال شبكه سوييچ و مركز شتاب كشور به سوييچ ساير كشورها را از اقدام هاي اساسي براي تحقق اين امر دانست و افزود: تا يك ماه و نيم آينده تمام بانك ها به طرح شتاب مي پيوندند. وي سپس به تلاشهاي در حال انجام براي توسعه سيستم هاي خريد از طريق كارت هاي الكترونيكي برداشت و كارت هاي صادره از سوي بانكها اشاره كرد و گفت: قصد داريم بهره گيري از دستگاه هاي پي او اس (POS)در مراكز خريد توسط بخش خصوصي را افزايش دهيم تا بتدريج مبادله سنتي برچيده و پول الكترونيكي جايگزين پول كاغذي شود.
به گفته وي، دستگاه هاي رايج در فروشگاه هاي مختلف سطح شهر برچيده خواهند شد و تنها يك نوع دستگاه به مركز شتاب متصل خواهد شد كه پاسخگوي تمام كارت هاي اعتباري و كارت پول بانك ها باشد.
شيراني با بيان آنكه از بانك هاي دولتي خواسته شده كه وارد خريد و فروش هاي الكترونيكي نشوند، گفت: به همين منظور از بخش خصوصي خواسته شده در اين بخش بيش از پيش فعال شوند.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۱۱۷۶
۲۴,۷۰۶
سيمان هرمزگان
۳۴۷۶
۷۳,۵۰۸
سيمان صوفيان
۳۸۳
۸,۱۰۲
جابربن حيان
۱۴۸۰
۳۲,۶۶۸
پتروشيمي آبادان
۱۱۷
۲,۵۸۲
سرمايه گذاري آذربايجان
۱۴۱
۳,۲۴۸
ساختمان اصفهان
۱۶۱
۴,۴۰۵
سرمايه گذاري البرز
۲۶۴
۷,۷۶۸
سرمايه گذاري صنعت نفت
۷۳
۲,۳۶۱
محور سازان
۴۰
۲,۰۴۷
پارس خودرو
۱۰۰
۵,۸۵۰
خدمات كشاورزي
۶۴
۴,۰۰۵
جوشكاب يزد
۴۰
۳,۰۹۴
سرمايه گذاري ملت
۲۷
۳,۱۷۳
لاستيك دنا
۹
۱,۱۱۲
ارج
۱۶۵
۲۱,۸۱۲
سيمان اردبيل
۱۲۸
۱۸,۵۰۲
سيمان خاش
۳۱
۴,۴۹۳
آلومينيوم پارس
۱۲
۱,۷۸۷
پلي اكريل
۵۱
۷,۷۱۳
گروه بهمن
۱۱
۱,۷۷۸
قند مرودشت
۲۷
۴,۴۸۰
سامان گستراصفهان
۲۲
۳,۸۲۴
لوله وماشين سازي
۲۱
۳,۶۹۲
مواد الياف مصنوعي
۱۳
۲,۶۸۴
شيشه وگاز
۴۵
۹,۳۸۳
اقتصاد نوين
۲۴
۵,۴۴۵
توكا فولاد
۱۳
۵,۲۳۹
فروسيليس
۱۰
۶,۱۱۹
صنعتي بهشهر
۴
۵,۱۰۶
صنعتي سپاهان
۳۱-
۵۷,۰۵۸
سيمان كرمان
۶-
۵,۲۸۵
ايران خودرو
۱۴-
۱۱,۱۶۱
سيمان هگمتان
۲۰-
۱۳,۵۵۹
سيمان ايلام
۹-
۵,۷۲۳
لبنيات پاك
۱۸-
۱۰,۳۸۶
سايپا ديزل
۱۹-
۱۱,۰۶۹
فرآوري مواد معدني
۱۴-
۸,۲۱۱
معادن منگنزايران
۱۶-
۹,۳۷۱
كاشي اصفهان
۵۰-
۱۶,۹۰۲
سيمان فارس وخوزستان
۵۳-
۱۷,۷۵۴
سيمان تهران
۱۸-
۵,۹۵۹
كنتورسازي ايران
۱۷-
۵,۵۶۵
مارگارين
۱۲-
۳,۷۶۳
مس شهيد باهنر
۱۲-
۳,۴۶۰
معادن بافق
۲۶-
۷,۳۶۹
توسعه صنايع بهشهر
۱۲۳-
۲۶,۰۹۰
پتروشيمي فارابي
۸۶-
۱۴,۹۲۱
پتروشيمي خارك
۹۲-
۸,۷۱۰
معادن و فلزات
۱۹۸-
۱۷,۱۸۹
صنعتي دريايي(صدرا)
۴۰-
۳,۴۶۹
نورد آلومينيم
۱۱۵-
۹,۹۰۴
سرمايه گذاري ساختمان
۱۵۳-
۶,۹۸۹
سرمايه گذاري ملي
۱۱۵-
۵,۰۴۴
سرمايه گذاري بازنشستگي
۱۸۲-
۷,۶۴۵
سرمايه گذاري مسكن
۱۲۷-
۲,۷۴۵
توسعه صنعتي
۸۳۳-
۱۶,۶۲۵
پتروشيمي اصفهان
۳۵۶-
۶,۷۷۸
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۸۲۸-
۵,۸۷۵
معادن روي
۱۵۳۰-
۲,۹۶۸
سرمايه گذاري سپه
۵۹۱۵-
۶,۱۰۸
ايران ترانسفو
۶۸۸۹-
۷,۰۰۰
باما
۵۷۰۷-
۴,۱۱۰
تراكتورسازي
۳۰۶۶۳-
۹,۴۱۴
كربن ايران

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۳۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۵۴۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۱۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۷۶۴

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |