چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۰ - Aug 18, 2004
بحران در صنعت حمل و نقل هوايي كشور
گروه اقتصادي: نبود سياست هاي مشخص در بخش حمل و نقل هوايي كشور و عدم برنامه ريزي براي آن باتوجه به شرايط تحريم اقتصادي به ايجاد دشواري هايي منجر شده است كه كارشناسان و دست اندركاران اين بخش درمورد بروز بحران در اين صنعت هشدار داده بودند.
به گزارش خبرنگار ما ديروز اعلام شد كه مديران چهار شركت هواپيمايي كشور در نامه اي به رييس جمهوري اعلام كرده اند كه به دليل فقدان نقدينگي از هفتم شهريورماه پروازهاي داخلي خود
را تعطيل مي كنند.
بيش از دو سال است كه قيمت سوخت تحويلي به شركت هاي هواپيمايي داخلي افزايش يافته است.درحالي كه قرار بود متناسب با اين افزايش در اين بخش در زمينه تعرفه ها آزادسازي صورت گيرد و قيمت ها اقتصادي شود ولي به دلايل گوناگون اين روند متوقف شد و مقرر شد تا تفاوت افزايش قيمت سوخت به شركت هاي هواپيمايي خصوصي از سوي دولت پرداخت شود.
اين روند كه به محدوديت مديريتي و كاهش توان برنامه ريزي براي سرمايه گذاري در اين بخش و كاهش اندوخته مالي براي سرمايه گذاري منجر شده است ، امروز به صورت يك مشكل در ادامه فعاليت برخي شركت هاي حمل و نقل هوايي خود را نشان داده است.
درحال حاضر دولت براي تامين بودجه تفاوت قيمت سوخت اين شركت ها با كمبود نقدينگي روبه روست و شركت هاي يادشده درصورت ادامه اين شرايط با مشكلات بيشتري مواجه مي شوند.
رييس جمهوري در نامه اي كه از سوي چهار شركت هواپيمايي داخلي دريافت كرده است به معاون اول خود دستور رسيدگي داده است و اين نامه براي وزارتخانه هاي دخيل در اين زمينه ارسال شده است.به نظر اكثر كارشناسان و دست اندركاران اين صنعت تنها راه حل اين مشكل فراهم شدن اجراي سازوكارهاي اقتصادي در اين بخش است.
درصورت تحويل سوخت ارزان به شركت هاي هواپيمايي مساله قاچاق سوخت و برخي مسايل غيرقابل اجتناب از اين پس رخ مي دهد و درصورت تحويل سوخت به قيمت هاي جهاني باتوجه به نرخ گذاري دولتي هزينه هاي شركت هاي هواپيمايي
افزايش مي يابد.

احمد توكلي در گفت و گو با همشهري:
مخالف خصوصي سازي نيستيم
* باهنر:براي موارد حذف شده در برنامه چهارم طرحهاي اصلاحي ارائه مي شود
* آفريده :دولت بهتر است برنامه چهارم را پس بگيرد
گروه اقتصادي: حذف موادي از برنامه چهارم از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه عمدتا تسهيل كننده خصوصي سازي در بخشهاي مختلف اقتصادي و كاهش برخي تصدي گري هاي دولت در اقتصاد بود، با انتقاد برخي مقامهاي دولتي و كارشناسان اقتصادي مواجه شده است. با دكتر احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس پيرامون دلايل حذف اين مواد و ديدگاه اكثريت مجلس نسبت به ساختار اقتصادي كشور گفت و گو كرده ايم.
***
* برخي معتقدند با حذف موادي از لايحه برنامه چهارم در صحن علني مجلس گرچه شاكله كلي برنامه تغيير نكرده اما اين تغييرات تاثير منفي بر شاخص ها و هدف گذاري هاي كمي برنامه خواهد داشت نظر شما چيست؟
- اين لايحه از نظر علمي تعريف برنامه را نداشته و از نظر قانوني نيز مطابق با تعريف قانون برنامه بودجه مصوب ۱۳۵۰ كه هنوز حاكم است نمي باشد. از نظر علمي و قانوني تعريف اين لايحه برنامه نيست بلكه مجموعه مناسباتي در حوزه هاي مختلف اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي است كه مناسبات موجود را براي ۵ سال عوض مي كند. همچنين براساس تصوير كلي جداولي كه دولت داده متوسط نرخ رشد بخش صنايع و معادن در دوره ۸۳ تا ۸۸ يعني دوره برنامه چهارم بايد ۴/۱۳درصد، خدمات ۸درصد و رشد متوسط كل نيز ۸درصد باشد در حالي كه نرخ سرمايه گذاري  نيز به طور متوسط ۲/۱۲درصد درنظرگرفته شده است. اعداد اين جدول در كميسيون تلفيق مجلس ششم كه اين لايحه را تصويب كرد اينگونه تغيير كرد و رشد متوسط صنايع و معادن ۲/۱۱درصد و خدمات ۹درصد اما رشد متوسط كل ۸درصد و رشد سرمايه گذاري نيز همان ۲/۱۲درصد در نظر گرفته شد اين ارقام اصلا مبناي درستي ندارد چرا كه اگر
زير بخش ها تغيير نرخ رشد بدهند نبايد رشد متوسط كل ثابت بماند.
* برخي حذف ارائه مجوز به بانك هاي خارجي در كشورمان كه در قالب لايحه برنامه پيش بيني شده بود را موجب تاثير منفي براي تعامل با اقتصاد جهاني مي دانند ارزيابي شما چيست؟
- اين افراد معتقدند كه بايد قانون اساسي را كنار گذاشت تا كشور را نجات داد و اين حرفي بي اساس است و دفاعي براي آن وجود ندارد. كشورهايي مانند چين نيز كه نرخ رشد بالا و دو رقمي را داشتند به بانكهاي خارجي هم اجازه فعاليت نمي دادند و هيچ رابطه مستقيمي بين فعاليت بانكهاي خارجي و وجود يك اقتصاد سالم نمي باشد بلكه برعكس آن در بسياري از كشورهاي آمريكاي لاتين مانند آرژانتين اتفاق افتاد.اما موردي كه رابطه اقتصاد سالم رشد يابنده داراي رشد متوازن عدالت محور با فعاليت بانك خارجي را مشخص سازد وجود ندارد.
* آيا حذف برخي از مواد لايحه برنامه چهارم خصوصي سازي اهداف برنامه چشم انداز ۲۰ ساله را به خطر نمي اندازد؟
- دولت بايد برنامه را ارائه دهد و رابطه علمي برنامه را با اهداف چشم انداز روشن و تبيين كند آنچه تحت عنوان لايحه برنامه چهارم ارائه شده اصلا برنامه نيست كه بتوان چنين ادعايي را از نظر علمي براي آن مطرح كرد و خصوصي سازي نيز بايد بر طبق قانون اساسي و عقل صورت گيرد. مدافع كاهش مداخلات دولت در اقتصاد هستيم. در حالي كه دولت بيش از ۲ هزار شركت داشته و ۱۵۰۰ شركت را كه وظايف آن در حوزه اختيارات دولت نيست نگه مي دارد قبل از واگذاري اين شركت ها نبايد به سراغ شركت هاي بزرگ و مادر تخصصي برود. اصل ۴۴ اجازه چنين كاري را به دولت نمي دهد زماني كه دولت موفق شد مالكيت خود را به مردم منتقل كند و اجازه رشد كارايي اقتصاد را داد و شرايط تمرين بخش خصوصي و فعاليت و رشد طبقه متوسط كه مي توانند در اين زمينه فعاليت كنند، فراهم شد آن موقع زمينه براي واگذاري شركت هاي مادر تخصصي نيز بنابر مصلحت به مردم فراهم خواهد شد. مدافع خصوصي سازي به شكل مشاركتي و مردمي هستيم اما تدريج را به شدت توصيه مي كنيم و خصوصي سازي به سبك فعلي به لحاظ كارايي ناموفق بوده و دولت صرفا به دنبال كسب درآمد است. در اين كارخانه ها پس از تعطيلي، فروش زمين و بيكاري كارگران را نظاره گر بوده ايم. اين نوع خصوصي سازي با معيارهاي علمي سازگار نيست و عدالت را نيز از دسترس مردم دورتر مي سازد.
* آيا مجلس نمي توانست موارد مرتبط با خصوصي سازي را مشروط به تصميم مجمع در خصوص ذيل اصل ۴۴ كند تا نيازي به ارائه لايحه توسط دولت نباشد؟
- مجمع تشخيص مشاور رهبري بوده و بايد سياست هاي كلي را تدوين كند. اگر مجمع سياست هاي نظام در خصوص اين اصل را تبيين نموده و مورد تاييد مقام معظم رهبري قرار گرفت عين قانون اساسي بوده و از آن استقبال مي كنيم و ممكن است اين ابلاغيه در برخي موارد نياز به مجوز مجلس نداشته باشد و يا در برخي ديگر احتياج به تفسير مورد به مورد توسط مجلس داشته باشد.

تشديد مقابله با تغيير كاربري اراضي كشاورزي
رئيس  سازمان  امور اراضي  وزارت  جهاد كشاورزي  اعلام  كرد با ابلاغ  رئيس  قوه  قضاييه  به  دادگستري  استانها، دادگاههاي  تخصصي  براي  مقابله  با تغيير كاربري  اراضي  كشاورزي  تشكيل  و برخورد با اين  تخلفات  تشديد مي شود.
علاء الدين  پسيان  به واحد مركزي  خبر گفت  : هم اكنون  با توجه  به  تشديد پديده  تغيير كاربري  در استان  مازندران ، شعبه  ويژه  برخورد با اين  تخلف  در دادگستري  اين استان  تشكيل  شده  است .  وي  با اشاره  به  تغيير كاربري  غيرمجاز ۱۷ هزار هكتار از اراضي كشاورزي  در سال  افزود : با پيگيري  انجام  شده  اصلاح  قانون  حفظ كاربري اراضي  كشاورزي  مراحل  نهايي  تصويب  را در هيئت  دولت  طي  مي كند كه  براساس  آن، متخلفان  به  تخريب  بناي  احداث  شده  و پرداخت  جريمه  به  ميزان يك  تا ۳ برابر قيمت  زمين  محكوم  مي شوند.

سود بازرگاني گوشت مرغ وارداتي به ۲۱ درصد كاهش يافت
گروه اقتصادي: پس از مدت ها اعلام مواضع گوناگون و مخالفت برخي گروه ها ديروز اعلام شد كه مصوبه هيات دولت در مورد كاهش سود بازرگاني گوشت مرغ وارداتي به وزارتخانه هاي بازرگاني، صنايع و معادن و امور اقتصادي و دارايي ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، وزراي عضو كميسيون ماده يك اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات هفته گذشته به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي كاهش سود بازرگاني گوشت مرغ از چهل و شش درصد به بيست و يك درصد را تصويب كرده بودند.
اين مصوبه در تاريخ بيست و يكم مردادماه به تاييد رييس جمهوري و رييس شوراي عالي صادرات رسيده است و براي اجرا به مراجع مسئول ابلاغ شده است.

كمبود آب در استانهاي جنوب و جنوب شرق
009312.jpg
معاون  وزير نيرو در امور آب  و فاضلاب  كشور گفت  :حدود ۷۰ شهر و ۳ هزار روستا در استانهاي  جنوب  و جنوب  شرق  كشور با كمبود آب  مواجه  است .
عباس  شفيعي  در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر افزود: كمبود آب  در استانهاي  هرمزگان ، فارس ، كرمان ، سيستان  و بلوچستان ، جنوب  خراسان  و بوشهر ناشي  از خشكسالي  ۵ تا ۷سال  گذشته ، كاهش  ذخيره  آب  سدهاي  پيشين  و ميناب ، خشك  شدن  چشمه  ها ونيز افت  منابع  آب  زيرزميني  است .
شفيعي  افزود: در حال  حاضر با استفاده  از تانكر به  سه  هزار روستاي بحراني  در اين  استانها آبرساني  مي شود و به  جز شهرهاي  بندر لنگه  ،بندرعباس  و چابهار كه  با بحران  جدي  كمبود آب  مواجه  هستند بقيه  شهرها دو تا شش  ساعت  در شبانه  روز با قطعي  آب  مواجه  هستند.
وي  گفت  :در استان  كرمان  و فارس  و شهرهاي  ديلم  و گناوه  براي  تأمين  آب  تعدادي  چاه  حفر شده  است  و براي  شهر بندرعباس  يك  دستگاه  شيرين  كن  با ظرفيت  ۱۵ هزار مترمكعب  آب  در شبانه  روز نصب  شده  است  كه  پاييزامسال  به  بهره برداري  مي رسد
وي  افزود :مشكل  كمبود آب  در استان  بوشهر با بهره برداري  از سد كوثردر سال  آينده  برطرف  مي شود.

در ادامه بررسي لايحه برنامه چهارم در مجلس
چگونگي ايجاد سايتهاي اينترنتي و استفاده از برنامه هاي ماهواره اي تعيين شد
مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در ادامه بررسي لايحه برنامه چهارم توسعه ارجاعي از شوراي نگهبان مواد ديگري از اين لايحه را جهت تامين نظر آن شورا تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني ما، در بررسي ماده ۹۹ اين برنامه مقرر شد تدوين و تصويب طرح جامع توانمندسازي و حمايت از حقوق زنان در ابعاد حقوقي، اجتماعي و اقتصادي و اجراي آن در مراجع ذيربط صورت گيرد.
همچنين در ماده ۱۰۱ لايحه برنامه چهارم دولت مكلف شده است كه منشور حقوق شهروندي را تنظيم و به تصويب مراجع ذي ربط برساند كه براساس نظر مجلس بند (و) اين ماده مبني بر تعريف جرايم سياسي و تفكيك آنها از جرايم حقوقي حذف شد.
در اصلاح ماده ۱۰۲ اين لايحه نيز دولت موظف شد برنامه ملي توسعه، كار شايسته را به عنوان گفتمان جديد عرصه كار و توسعه، براساس راهبرد «سه جانبه گرايي» كه متضمن عزت نفس، برابري فرصت ها، آزادي اميد نيروي كار، همراه با صيانت لازم باشد تهيه و تا پايان سال اول برنامه تقديم مجلس بنمايد.
در بخش ديگري مجلس، دولت را مكلف كرده تا فضاي كافي را براي عرضه محصولات فرهنگي ايجاد نمايد.
بر طبق ماده ۱۰۷ انجام حمايت هاي لازم از اشخاص حقيقي و حقوقي كه در چهارچوب مقررات مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي در توسعه فضاهاي مجازي فرهنگي، هنري و مطبوعاتي در محيط هاي رايانه اي و اينترنتي فعاليت مي كنند و به ويژه اعطاي تسهيلات لازم براي برپايي پايگاه هاي رايانه اي و اطلاع رساني حاوي اطلاعات فرهنگي، ديني، تاريخي و علمي به زبان و خط فارسي توسط بخش هاي مختلف اجرايي كشور جهت استفاده عموم و همچنين ايجاد شرايط لازم توسط صدا و سيما براي دريافت برنامه هاي صوتي و تصويري از طريق شبكه هاي اطلاع رساني كابلي و كابلي ماهواره اي براساس ضوابط سازمان و صدا و سيما صورت پذيرد.
دولت مكلف به تدوين منشور حقوق شهروندي شد
مجلس شوراي اسلامي دولت را مكلف به تدوين «منشور حقوق شهروندي» كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس ، بر اساس اصلاحات ماده «۱۰۱» برنامه چهارم توسعه، دولت موظف شد به منظور ارتقاي حقوق انساني، استقرار زمينه هاي رشد و تعالي و احساس امنيت فردي و اجتماعي در جامعه و تربيت نسلي فعال، مسئوليت پذيري، ايثارگري، مومن، رضايتمند، برخوردار از وجدان كاري، انضباط با روحيه تعاون و سازگاري اجتماعي، متعهد به انقلاب و نظام اسلامي و شكوفايي ايران و مفتخر به ايراني بودن بر اين اساس «منشور حقوق شهروندي» را تدوين و به تصويب مراجع ذيربط برساند.
بند «و» ماده مذكور نيز مبني بر تعريف جرايم سياسي و تفكيك آن از جرايم حقوقي حذف گرديد. حذف و اصلاح ابهامات و اشكالات ۱۲ گانه شوراي نگهبان در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، واكنش هاي گسترده اي را در درون و خارج مجلس به همراه داشته است.
راه خصوصي شدن
بانكهاي دولتي بطور كامل
مسدود نشده است
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي  گفت: علي رغم تصويب مجلس، هنوز راه خصوصي شدن بانكهاي دولتي بطور كامل مسدود نشده است.
غلامرضا مصباحي مقدم در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: مجلس خصوصي شدن بانكها را مغاير با اصل ۴۴ قانون اساسي تشخيص داد لذا فعلا با توجه به مصوبه مجلس و تفسير شوراي نگهبان خصوصي شدن بانكها منتفي است.
مصباحي مقدم گفت: مخالفت مجلس با خصوصي شدن بانكها با اين فرض بود كه حاكميت اين بانكها به بخش خصوصي واگذار شود اما اگر اين مشكل مرتفع شود و تنها بحث واگذاري تصديگري بانكها به بخش خصوصي مد نظر قرار گيرد به نحوي كه حاكميت همچنان در دست دولت باقي بماند امكان خصوصي سازي وجود دارد.
پس گرفتن برنامه چهارم
در همين حال، حسين آفريده، عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به نحوه رسيدگي نمايندگان به برنامه چهارم اظهار داشت: «با حذف ماده ۳ برنامه كه اساسي ترين ماده بود و تمام جداول برنامه بر اين ماده مبتني بود، تكليف بقيه موارد روشن است. يعني بقيه موارد اجرايي نيستند و برنامه اي كه اجرايي نباشد هيچ فايده اي ندارد.وي ادامه داد: همچنين اكثر موادي كه به خصوصي سازي مربوط مي شد حذف شد كه به اعتقاد بنده مواردي كه اصلاح شد دست و پاي دستگاه اجرايي را مي بندد. يعني همين كارهايي كه در حال حاضر نيز انجام مي شود ممكن است ديگر عملي نباشد. وي با پيشنهاد تمديد يك ساله برنامه سوم به دولت، تاكيد كرد: بهترين كار پس گرفتن لايحه از سوي دولت است.
توقف بررسي بخشي از
برنامه چهارم توسعه
سيد محمدرضا ميرتاج الديني نماينده مردم تبريز و عضو كميسيون فرهنگي مجلس با انتقاد از مواد لايحه برنامه چهارم توسعه در بخش فرهنگي گفت: ما پيشنهاد كرديم كه بررسي فرهنگي لايحه برنامه چهارم متوقف شود.
به گزارش خبرنگار ما وي با اشاره به مخالفت هيات رئيسه با اين پيشنهاد گفت: لايحه برنامه چهارم به سياستهاي كلي نظام در بخش فرهنگ كه مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب است، توجه نشده است. وي ادامه داد: در مواد فرهنگي لايحه هيچ اشاره اي به راههاي مقابله با تهاجم فرهنگي نشده است و تنها به انتقاد فرهنگ و كالاهاي خدماتي فرهنگي اشاره شده است.
نماينده تبريز در پايان گفت: به بخش فرهنگي و حوزه فرهنگ ديني هم توجه كامل نشده است و به همين دليل ما در اصلاح بخش فرهنگي لايحه برنامه چهارم آن را با دقت دنبال مي كنيم.

با حضور رئيس جمهوري آغاز شد
بهره برداري از دو طرح بزرگ صنعتي در كردستان
009315.jpg
گروه اقتصادي: براساس سياست هاي دولت و براي تعادل سرمايه گذاري و اجراي طرح هاي صنعتي در كشور و ايجاد فرصت هاي شغلي در مناطق محروم ديروز با حضور رئيس جمهور كارخانه ذوب آهن و كارخانه تراكتورسازي كردستان افتتاح و عمليات اجرايي مجتمع پتروشيمي سنندج آغاز شد.
كارخانه  ذوب  آهن  كردستان  در زميني  به  مساحت  ۱۰۰ هكتار در ۳۷ كيلومتري شرق  شهر قروه  ساخته  شده  است .
براي  ساخت  كارخانه  ذوب  آهن  كردستان  كه  عمليات  اجرايي آن از آبان  ماه  سال ۷۴ آغاز شده ، ۱۲۷ ميليارد ريال  سرمايه گذاري  ريالي  و سه  ميليون  و ۸۵۰ هزاردلار سرمايه گذاري  ارزي  انجام  شده  است .
براي  اجراي  طرح  كارخانه  ذوب  آهن  كردستان  علاوه  بر اعتبارات  فوق ، ۲۳ميليارد ريال  نيز از اعتبارات  توازن  منطقه اي  استان  كردستان  براي  تأمين برق  ۶۳ كيلو ولت ، شبكه  گازرساني  و راه  دسترسي  هزينه  شده  است .
كارخانه  ذوب  آهن  كردستان  با ظرفيت  توليد سالانه  ۷۰ هزار تن  چدن  متالوژي  براي  ۳۰۰ نفر فرصت  اشتغال  دايم  ايجاد كرده  است .
همچنين مجتمع  پتروشيمي  كردستان  با ظرفيت  توليد سالانه  ۳۰۰ هزار تن  پلي اتيلن  سبك  در زميني  به  مساحت  ۱۴۳ هكتار در هشت  كيلومتري  جنوب  سنندج  ساخته  خواهد شد.
براي  اجراي  اين  طرح  كه  پيش  بيني  مي شود در چهار سال  خاتمه يابد، ۶۰۰ميليارد ريال  سرمايه گذاري  ريالي  و ۲۱۵ ميليون  دلار سرمايه گذاري  ارزي  انجام  مي شود.
مجتمع  پتروشيمي كردستان  در مرحله  ساخت  و ساز براي  دو هزار نفر و درمرحله  بهره برداري  براي  ۲۰۰ نفر فرصت  اشتغال  فراهم  مي كند.
اين  طرح  به  گونه اي  برنامه ريزي  شده  كه  همزمان  با اتمام  عمليات  ساخت  مجتمع  پتروشيمي كردستان ، كار ساخت  خط لوله  يك  هزار و ۵۰۰ كيلومتري  از جنوب  كشور براي  انتقال  گاز پلي اتيلن  به  اين  مجتمع  به  اتمام  برسد.
كارخانه تراكتورسازي كردستان نيز كه با پايان  عمليات اجرايي ديروز با حضور آقاي خاتمي رئيس جمهوري در سنندج افتتاح شد، در زميني  به  مساحت  ۲۵ هزار متر مربع  و زيربناي  هفت  هزار و ۸۰۶ متر مربع  در سه  كيلومتري  شرق  شهر سنندج  ساخته  شده است . براي  اجراي  طرح  كارخانه  تراكتورسازي  كردستان  در مجموع  ۱۲۱ ميليارد و۳۴ ميليون  ريال  سرمايه گذاري  شده  كه  ۴۹ ميليارد و ۹۷۷ ميليون  ريال  آن از تسهيلات  بانكي  تأمين  شده  است .
بيش  از ۱۰ ميليارد ريال  نيز از اعتبارات  توازن  منطقه اي  استان  كردستان  در زمينه  نيازهاي  زيربنايي  به  اجراي  اين  طرح  مساعدت  شده  است .
كارخانه  تراكتورسازي  كردستان  با ظرفيت  توليد سالانه  پنج  هزار تراكتور براي  ۱۲۴ نفر از متقاضيان  كار كردستان  فرصت  اشتغال  دايم  ايجاد كرده  كه قابل  افزايش  تا ۳۵۰ نفر است. در اين مراسم وزراي صنايع و نفت و جمعي از مسئولان كشوري و محلي حضور داشتند.

درآمدهاي نفتي چهار ماه اول سال ۵۰ درصد بيش از ميزان پيش بيني بود
مدير دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت:  ميزان درآمدهاي نفتي طي چهار ماه اول سال، ۵۰ درصد بيشتر از ميزان پيش بيني شده در بودجه سال ۸۳ بوده است.
محمد كردبچه در گفت و گو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: افزايش قيمت نفت طي ماه هاي اخير باعث شده تا درآمدهاي حاصله فراتر از چيزي باشد كه در بودجه پيش بيني شده است. وي ميزان تقريبي درآمدهاي نفتي دولت طي چهار ماه اول سال را حدود ۷ تا ۸ ميليارد دلار عنوان كرد و گفت: كل اين درآمد توسط بانك مركزي به ريال تبديل و به خزانه واريز شده است.
كردبچه در خصوص نحوه تبديل كردن دلارهاي فوق به ريال اظهار داشت: بانك مركزي دلارهاي فوق را در بازارهاي داخل به ريال تبديل كرده است. وي افزود: طبق قانون بايد در ۴ ماهه اول سال كل درآمدهاي نفتي به خزانه واريز گردد. كردبچه گفت: از ماه پنجم به بعد يك دوازدهم درآمدهاي نفتي به خزانه دولت و مابقي به حساب  ذخيره ارزي واريز خواهد شد.

در بازار
روزهاي بهتر
همان گونه كه پيش بيني مي شد روز دوشنبه روند كاهش شاخص ها در بورس تهران كند شد و اين روند به افزايش تقاضا در روز سه شنبه منجر شد و بسياري از شاخص ها رو به افزايش گذاشت.
باز شدن نماد شركت هاي بورس كه در حال تغيير و تحول بوده اند نيز ادامه يافت و ميزان نمادهاي بسته كاهش يافت.
به نظر مي رسد كه روزهاي بهتر با تغيير اوضاع در بورس به زودي آغاز مي شود و بايد در انتظار افزايش صف هاي طويل خريد بود.ديروز شاخص كل رو به افزايش گذاشت و برخي ديگر شاخص ها نيز مثبت شد.
در جريان داد و ستدهاي ديروز شاخص كل تا ۴ واحد افزايش يافت و شاخص كل تالار اصلي و فرعي، شاخص  بازده نقدي و قيمت نيز رو به افزايش گذاشت. تنها شاخص  صنعت منفي بود.
ديروز در بورس تهران قيمت سهام حدود ۴۹ شركت رشد مثبت و ۹۱ شركت رشد منفي داشتند و تالار بورس مانند روزهاي ديگر مملو از جمعيت بود.

افزايش سرمايه گذاري بانك ملي
شركت سرمايه گذاري بانك ملي (سهامي عام) سرمايه اين شركت را از مبلغ يك تريليون و ۶۱۰ ميليارد ريال به مبلغ ۲ تريليون و ۷۳۷ ميليارد ريال «معادل ۷۰ درصد افزايش داد» اين افزايش از محل آورده نقدي صورت گرفت.

افزايش سرمايه شركت كشاورزي و دامپروري مگسال
شركت كشاورزي و دامپروري مگسال(سهامي عام) سرمايه خود را از مبلغ ۱۱ ميليارد ريال به مبلغ ۱۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال افزايش داد.

هر هفته ۲۵۰ نفر سرمايه گذار در بورس تبريز
«ارزش كل معاملات در تالار تبريز روزانه در حدود ۲۰ ميليارد ريال است.» بلال خيرآور- مدير بورس منطقه اي آذربايجان شرقي- در گفت وگو با ايسنا، افزود: «هر هفته در تالار تبريز ۲۵۰ كد معاملاتي براي سرمايه گذاران جديد به بازار سرمايه صادر مي شود كه اين ميزان در مقايسه با ماه هاي قبل پنج برابر افزايش يافته است.»
او گفت: «در ۹۰ روز كاري از اول سال ۸۳ تاكنون بيش از ۱۱۱ ميليارد تومان سهام در تالار تبريز معامله شده و پيش بيني مي شود كه اين رقم در شش ماهه دوم سال ۱۳۸۳ به دو برابر افزايش يابد.»
خيرآور خاطرنشان كرد: «در چند هفته گذشته معاملات تالار بورس افزايش يافته و به سه درصد معاملات صورت گرفته در كل بازار كشور رسيده كه پيش بيني مي شود اين ميزان به پنج درصد كل كشور تا پايان سال برسد.»
مدير تالار بورس تبريز افزود: «در برخي روزها ارزش كل معاملات در روز به بيش از ۲۰ ميليارد ريال مي رسد.»

تأييد كفايت سرمايه بانك پارسيان براي ورود به بورس
بانك مركزي با ابلاغ نامه اي به بانك پارسيان و سازمان بورس اوراق بهادار تهران، كفايت سرمايه اين بانك خصوصي را براي ورود به بازار سهام تأييد كرد.
مطابق اعلام بانك مركزي افزايش سرمايه ۲۰۰ ميليارد توماني بانك پارسيان با توجه به صورتهاي مالي و گزارش  پذيره نويسي ۱۳۳ ميليارد توماني آن به تأييد رسيده و اصل كفايت سرمايه اين بانك براي پذيرش در بورس محرز شده است. حسين عبده تبريزي با اعلام وصول اين نامه به خبرنگار ما گفت: پيگيري پذيرش بانك پارسيان پس از ابلاغ اين نامه آغاز شده و پيش بيني مي شود تا پايان شهريور ماه سومين بانك خصوصي كشور  ما به طور رسمي وارد بورس شود. گفتني است، پس از ورود بانك كارآفرين و اقتصاد نوين، پارسيان سومين بانك خصوصي است كه وارد بورس مي شود. اين بانك خصوصي هم اكنون ۵۰ درصد فعاليت بانكي بخش خصوصي را در اختيار دارد.

نخستين عرضه سهام شركت ليزينگ خودرو
دوشنبه دوم شهريور نخستين عرضه شركت ليزينگ خودرو انجام مي شود. به گزارش ايران بورس ۷۵۰ هزار سهم شركت ليزينگ خودرو روز دوشنبه از سوي شركت كارگزاري بانك تجارت انجام مي شود. اين شركت اخيراً بر اساس مصوبه هيأت پذيرش اوراق بهادار در تابلوي فرعي بورس به طور مشروط پذيرفته شد. اين شركت كه در زمينه ليزينگ خودرو فعاليت دارد سرمايه اي بالغ بر ۴۰ ميليارد ريال دارد و ۴۹ درصد سهام آن متعلق به بانك تجارت و ۵۰ درصد نيز متعلق به كاركنان بانك تجارت است. هم اكنون اين شركت داراي ۱۸۰۰ فقره تسهيلات اعطايي در خودرو است.

نخستين همايش ملي صنعت سرمايه گذاري مخاطره پذير در تهران
نخستين همايش ملي «صنعت سرمايه  گذاري مخاطره پذير» با شركت سازمان ها و وزارتخانه ها، امروز و فردا در دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار مي شود.
در اين همايش، دكتر حسين عبده تبريزي- دبير كل سازمان بورس و اوراق بهادار- و دكتر مسعود برومند- معاون توسعه صنايع پيشرفته سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران- سخنراني مي كنند.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي واحد تهران، در روز اول اين همايش دو نشست با عناوين «مباني سرمايه گذاري مخاطره پذير» و «تجربيات، مسايل و مشكلات سرمايه گذاري مخاطره پذير» برگزار مي شود.

دو مرحله اي شدن مزايده شركت هاي دولتي
رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي گفت: متقاضيان خريد سهام عمده اولين بانك دولتي مشمول خصوصي سازي از اوايل نيمه دوم امسال بايد مشخصات تجربي و مديريتي خود در حوزه بانكداري را براي سازمان خصوصي سازي ارسال كنند.
به گزارش (سي ينا)، مير علي اشرف عبداله پوري حسيني، با اعلام مطلب فوق افزود: با توجه به توافق حاصل شده در كميسيون اقتصادي مجمع تشخيص مصلحت نظام و اعضاي ارشد اين مجمع در خصوص واگذاري ۶۵ درصد سهام بانك ها و بيمه هاي دولتي به بخش خصوصي، از نيمه دوم سال جاري واگذاري سهام يك بانك دولتي آغاز مي شود. معاون وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار داشت: عرضه سهام اين بانك دولتي به دو صورت خرد و بلوكي و از طريق بورس خواهد بود. رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي در مورد نحوه واگذاري سهام بلوكي اين بانك دولتي افزود: مطابق توافق صورت گرفته پيش از هر گونه واگذاري متقاضيان سهام عمده بانك هاي دولتي سازمان خصوصي سازي به لحاظ توانايي تجربي و مديريت در حوزه بانكداري از سوي سازمان خصوصي سازي احراز مي شود. وي تصريح كرد: در حالي كه هيچگونه محدوديتي براي فروش سهام خرد اين بانك دولتي به عموم مردم وجود ندارد، دولت با هدف تضمين آينده بانك ها و بيمه هاي واگذار شده به لحاظ افزايش بهره وري و سوددهي تصميم گرفته تا صلاحيت تجربي و فني متقاضيان را پيش از بررسي قيمت هاي پيشنهادي مورد مطالعه قرار دهد. پوري حسيني افزود: در قالب اين هدف كلي، مطابق توافق صورت گرفته از اين پس كليه مزايده هاي شركت هاي دولتي نيز دو مرحله اي مي شود و متقاضيان خريد شركت هاي مورد مزايده بايدقبل از ارسال پاكت حاوي قيمت پيشنهادي، مشخصات فني و تجربي خود را نيز براي كميته تاييد صلاحيت مستقر در سازمان خصوصي سازي بفرستند. رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي در مورد موعد واگذاري سهام بانك ها و بيمه هاي دولتي گفت: حسب اين كه بخشي از سهام يك بانك دولتي ارزشي بيش از مجموع سهام بيمه هاي دولتي دارد، سازمان خصوصي سازي تصميم گرفته براي پوشش مناسب درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه از اين محل در نيمه دوم سال جاري نسبت به واگذاري سهام يك بانك دولتي اقدام كند و عرضه سهام بيمه ها را به سال آينده موكول كند.
وي در خصوص شرايط اين بانك دولتي گفت: از هم اكنون قيمت گذاري بانكهاي دولتي، شفاف سازي صورت هاي مالي و توسعه بدهي هاي دولتي آنها خارج از مجموعه سازمان خصوصي سازي آغاز شده كه به محض پايان اين مراحل و تعيين قيمت پايه روند واگذاري سهام اولين بانك دولتي آغاز خواهد شد. معاون وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: تا كنون بانك خاصي به عنوان اولين بانك دولتي براي واگذاري انتخاب نشده است و اولين بانكي كه مراحل يادشده را زودتر به پايان رساند، در صدر فهرست عرضه قرار مي گيرد.

لزوم تدوين لايحه ضد انحصار
يك كارشناس مسايل اقتصادي گفت : با تدوين لايحه ضد انحصار و كارتل در ايران مي توان وضعيت خصوصي سازي در كشور را بهبود بخشيد.
«عليرضا رازي» در گفت وگو با ايرنا، با بيان آن كه لايحه ضد انحصار ميزان رقابت را در بخش هاي مختلف اقتصادي كشور افزايش خواهد داد، افزود: در صورت وجود چنين قانوني، مؤسسات و نهادهايي كه اكنون به دليل در اختيار داشتن منابع عظيم مالي اصليترين خريداران سهام شركتهاي دولتي را تشكيل مي دهند، ديگر قادر به خارج كردن بازار از حالت رقابتي نخواهند بود.وي اظهار داشت : از آنجا كه بيشتر كشورهاي غربي داراي قانون ضد انحصار هستند، ديگر يك شركت و يا سازمان دولتي توان در اختيار گرفتن تمام منابع و ايجاد انحصار در يك بخش را در آن كشورها ندارد.
اين كارشناس مسايل اقتصادي، اضافه كرد: تداخل مفهوم حكومت و دولت در ايران و خريداري سهام شركت هاي دولتي توسط سازمانهايي كه به نحوي با حكومت در ارتباط هستند سبب شده تا تصميم هاي آنها دوباره توسط حكومت اتخاذ شود.
وي اظهار داشت : از آنجا كه بيشتر سهام شركت هاي دولتي توسط برخي موسسات و نهادهاي داراي منابع عظيم مالي خريداري مي شود، خصوصي سازي در ايران به معناي واقعي واگذاري مؤسسات و شركت ها به بخش خصوصي نبوده است.
رازي در خصوص وضعيت بازار سرمايه در ايران، گفت : تفكيك بازار پول و سرمايه در ايران به دليل تداخل وظايف اين دو بازار در يكديگر دشوار است . وي با بيان آن كه بازار سرمايه در ايران تاكنون به درستي شكل نگرفته است، اظهار داشت : موسسات كارگزاري و افرادي كه اقدام به خريد سهام در بازار سرمايه مي كنند، داراي اهداف مرسوم و معناداري نيستند.
وي، تفكيك بازار پول و سرمايه در ايران را از نظر علمي نادرست دانست و افزود: براي دستيابي به اهداف واقعي در بازار پول و سرمايه بايد تحقيقات علمي و مناسبي در كشور صورت گيرد.

مفاهيم و اصطلاحات بورس
تالار اصلي و فرعي

معاملات بورس تا چندي پيش در يك تالار انجام مي شد كه همان تالار اصلي امروز است. اما با توجه به افزايش تقاضا براي ورود شركت ها به بورس، تالار فرعي نيز راه اندازي شد. تالار فرعي زمينه هماهنگي شركت ها با مقررات و قوانين بورس را فراهم مي كند تا بتوانند به تالار اصلي وارد شوند.
در تالار فرعي شركت ها به صورت مشروط  پذيرفته مي شوند تا بتوانند براي مثال تعداد سهامداران كوچك خود را به حد نصاب برسانند.
در اين تالار نوسان قيمت ها كمتر از صد تومان اجازه داده مي شود ولي در تالار اصلي معامله چنين سهامي اجازه داده نمي شود.

اخباركوتاه اقتصادي
شركت كيميدارو هيأت مديره خود را معرفي كرد
شركت كيميدارو (سهامي عام) اسامي ۵ نفر اعضاي هيأت مديره اين شركت را معرفي كرد.
افزايش سرمايه شركت ايران تاير
شركت توليدي ايران تاير(سهامي عام) سرمايه خود را از مبلغ ۵۲ ميليارد و ۸۰۷ ميليون و ۶۰۰ هزار ريال به مبلغ ۷۹ ميليارد و ۲۱۱ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال افزايش داد.
زيان گروه صنعتي ملي
شركت سرمايه گذاري گروه صنعتي ملي(سهامي عام) پيش بيني درآمد(زيان) هر سهم براي سال مالي منتهي به ۳/۱۲/۸۳ با سرمايه ۷۷۳ ميليارد ريال به مبلغ (۳۳) ريال به طور خالص اعلام كرد.
لعابيران افزايش سرمايه داد
سرمايه شركت لعابيران(سهامي عام)، براساس مصوب مجمع عمومي فوق العاده مورخ ۷/۴/۱۳۸۳، سرمايه خود را از مبلغ ۸/۱۶ ميليارد ريال به مبلغ ۲/۲۵ ميليارد ريال، منقسم به ۰۰۰/۲۰۰/۲۵ سهم عادي يك هزار ريالي با نام، افزايش داده است. اين افزايش از محل اندوخته طرح و توسعه و سود انباشته، تأمين و ثبت شده است.
شركت سهامي سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات اعلام شد
براساس آخرين سرمايه ثبت شده شركت سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات صورت وضعيت پرتفوي سرمايه گذاري اين شركت در محصولات شيميايي ده درصد، شركت هاي كاني غيرفلزي ۵۸ درصد، ساختمان ۴ درصد، ماشين آلات و تجهيزات ۵ درصد، واسطه گري مالي ۹ درصد و ديگر انواع سهام ۱۴ درصد است. در حال حاضر سرمايه اين شركت از ۸۰۰ ميليارد ريال به مبلغ يك تريليون ريال و معادل ۲۵ درصد از محل مطالبات و آورده نقدي سهامداران افزايش يافته است.
پيش بيني درآمد سهام شركت صنعتي پارس خزر
شركت صنعتي پارس خزر (سهامي عام)، پيش بيني درآمد هر سهم اين شركت براي سال مالي منتهي به ۳۰/۱۲/۸۳ با سرمايه ۱۰۰ ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال مبلغ ۷۳۲ ريال به طور خالص و پس از كسر ماليات اعلام كرد.

تجربه نخستين بورس كالاي كشور
قيمت ها واقعي و شفاف شده است
009378.jpg
شكل گيري بازارهاي جديد در ايران اجتناب ناپذير است. افزايش جمعيت شهري مصرف انبوه را در پي دارد و سازوكارهاي گذشته پاسخگوي نياز امروز نيست. از ديگر سو اگر توليد كالا در يك نظام شفاف و روشن اقتصادي به نياز جمعيت روزافزون پاسخ نگويد به ناچار راه هاي جايگزين به آن پاسخ مي گويد.
آمارهاي طولاني قاچاق كالا و معاملات پنهان كه امروز شاهد آن هستيم به همين دليل است. در ايران تاكنون تنها يك بازار رسمي كالا تحت عنوان بورس فلزات شكل گرفته است.
در اين بازار هنوز انواع گوناگون كالاهاي فلزي عرضه نمي شود و همين تعداد محدود نيز با مشكلات و چالش هاي فراواني روبه رو است.
اخيراً بحث راه اندازي بورس كالاي كشاورزي و بورس نفت در كشور مطرح شده است. اگرچه اين دوبازار و ديگر بازارهاي مشابه در صورت آغاز كار محدود خواهند بود اما در هر حال بايد راه اندازي شوند. اخيراً كارگزاران بورس كشاورزي و اعضاي كميته بورس نفت از بورس فلزات ديدن كردند و با روند معاملات و عرضه محصولات در اين بازار آشنا شدند.
در مورد حاصل اين ديدار از محمدحسين ديده ور، رئيس هيأت مديره بورس فلزات تهران سؤال كرديم. وي مي گويد: تجربيات بورس فلزات در راه اندازي بورس هاي جديد در كشور مي تواند مؤثر باشد.
به طور طبيعي هر بورس كالايي كه كار خود را آغاز مي كند ويژگي ها و مشكلات خاص خود را دارد، اما در يك سال گذشته در بورس فلزات تجربيات فراواني كسب شده است كه به طور يقين براي ساير بورس هاي كالا مي تواند راهگشا باشد.
وي تأكيد مي كند كه بورس فلزات آماده است تا همه امكانات و تجربيات خود را در اختيار دست اندركاران بورس هاي كالا به ويژه بورس كشاورزي قرار دهد.
وي مي افزايد، در حال حاضر با آنان در تماس هستيم و تاكنون تجربيات زيادي را كه اميدواريم براي آنان سودمند بوده باشد در اختيارشان گذاشته ايم. در حالي كه بورس فلزات در مرحله اي است كه پس از يك دوره يك ساله فعاليت مي تواند تجربيات خود را در اختيار ديگر بازارهاي جديد قرار دهد خود با مشكلاتي روبه روست. هنوز اين بازار مانند بازار سهام تهران، شبكه نرم افزاري مناسبي ندارد، در حال حاضر شبكه نرم افزاري كارگزاران نوشته شده است. بخشي از آن را براي اجراي آزمايشي داده اند. برنامه خوبي است كه مي تواند به طور همزمان هر معامله اي در فضاي آن انجام شود و كارگزار مي تواند بلافاصله گواهي نامه و شرح دادوستد را چاپ و تحويل فروشنده دهد.
با راه اندازي اين شبكه مي توان فعاليت بسياري از بخش ها را به سرعت انجام داد. كارگزاران در حال فراگيري آموزش هاي لازم براي به كارگيري آن هستند. در حال حاضر برخي از معاملات به صورت دستي انجام مي شود. با راه اندازي اين شبكه و تعيين كد براي كارگزاران بلافاصله شرح معامله بر روي تابلو بازار نمايش داده مي شود و در همان زمان گواهي نامه معامله نيز صادر مي شود. وي در مورد تدارك اتاق پاياپاي و انبارهاي مكانيزه و جديد كه لازمه يك بورس كالا است، به خبرنگار ما گفت: اتاق پاياپاي و بخش انبارها جزء لاينفك و بسيار حياتي در هر بورس كالا مي باشد كه با توجه به نوع بورس شرايط خاص خود را دارد. در بورس فلزات وجود اين گونه انبارها و اتاق پاياپاي حياتي مي باشد.
در حال حاضر كارهاي كارشناسي انجام شده و به تدريج زمينه ايجاد يك اتاق پاياپاي مطلوب و كارآمد فراهم خواهد شد.
وي با تأييد مشكلات اتاق پاياپاي تأكيد مي كند اين مسأله مشكلات خود را پشت سر گذاشته و بخش نرم افزاري ويژه آن نيز در حال اصلاح است و به مرور با آزمون و خطا ايرادهاي آن برطرف مي شود.
وي در مورد ايجاد انبار نيز وعده داد كه به زودي انبار مناسب و با ظرفيت بسيار بالا و امكانات فراوان تهيه خواهد شد.
به گفته ديده ور اين انبار از انبارهاي گروه ملي فولاد بوده است كه هم به شبكه سراسري راه آهن متصل است و هم به جاده هاي اصلي و بزرگراه هاي كشور راه دارد.
وي در مورد برخي انتقادها كه از سوي واسطه ها و بازرگانان در بازارهاي غيررسمي به بورس فلزات وارد مي شود گفت: تا پيش از وجود بورس فلزات تهران، نرخ ها از سوي دولت تعيين مي شد. عليرغم اين امر همواره اختلاف شديد در قيمت دولتي و قيمت آزاد و حاشيه بازار وجود داشت.
قيمت ها براي يك محصول متنوع بود به عنوان مثال قيمت دولتي هر كيلو تيرآهن ۲۶۵ تومان بود اما در بازار بيش از ۳۵۰ تومان عرضه مي شد.
همواره يك اختلاف قيمت ۲۵ تا ۳۰ درصدي بين قيمت دولتي و قيمت بازار وجود داشت. اين تفاوت قيمت رانت بزرگي بود كه قطعاً به سرمايه توليد كننده واقعي نمي افزود و از سوي ديگر مصرف كننده واقعي نيز به ندرت به قيمت دولتي دسترسي داشت.
در حال حاضر در تالار معاملات بورس فلزات شرايط مساوي براي همه خريداران فراهم شده و همه مي توانند به قيمت هاي واقعي كه ناشي از رقابت شفاف خريدار و فروشنده است فلزات خريد و فروش مي شود.در اين شرايط سودي اگر در دو سوي معامله به دست آيد، براي افراد شناخته شده اي است كه يك سوي آن توليدكنندگان هستند.
سودي كه عايد توليدكنندگان مي شود و عمده آنان دولتي مي باشند به سرمايه كارخانه هاي ياد شده افزوده مي شود و به همين دليل طرح هاي توسعه در اين بخش به سرعت آغاز شده است.

چين ۴۵ ميليارد دلار سرمايه در اختيار بانك هاي بزرگ كشورش قرار مي دهد
دولت چين در راستاي آماده سازي وام دهندگان براي ورود به بازار سهام ۴۵ ميليارد دلار( معادل ۳۵ ميليارد يورو) سرمايه به بزرگترين بانك هاي كشورش اختصاص داده است.
به گزارش خبرگزاري موج، بعد از رشد ۸ درصدي سال گذشته اقتصاد چين تقاضا براي سرمايه گذاري در شركت هاي چيني رو به افزايش گذاشته است. صنعت بانكداري اين كشور براي سالها بخاطر دادن وام هاي غيراستاندارد مخدوش بوده و پرداخت حجم زيادي از وام هاي پرداخت نشده به عهده شركتهاي دولتي گذاشته شده بود.۴ بانك چين كه از بزرگترين بانكهاي آن كشور هستند ، از هر۵ وام بانكي آنها، يكي با كيفيت غير استاندارد عرضه مي شود. كارشناسان عقيده دارند كه تعداد اين وام ها بعد از آنكه بسياري از بانكها مجبور شدند تضمين مالي شركت هاي دولتي كم درآمد را نيز به عهده بگيرند بسيار بيشتر شده است. بانك دولتي چين و بانك كانستراكشن رقمي حدود ۴۵ ميليارد دلار كمك از طرف دولت دريافت كرده ند. اين مبلغ از حساب ذخيره ارزي كشور چين در سال گذشته برداشت شده بود و در نتيجه آن احتمال مي رود كه ميزان وام هاي غيراستاندارد تا ۱۰درصد كاهش يابد. دولت چين قصد دارد كه ۴ بانك بزرگ كشورش را براي حضور در بازارهاي اقتصادي آماده كند.
اكنون سرمايه گذاران يكي از سريعترين و بزرگترين بانكهاي در حال رشد را در مقابل خود مي بينند. همزمان دولت از مديران صنايع پيشرو خواسته است كه خود را از رشوه خواري و سوء مديريت دور نگه دارند. سال گذشته وقتي كه بزرگترين شركت بيمه چيني شروع به خريد و فروش در بازار بورس نيويورك كرد قيمت سهام آن حدود ۳۰ درصد افزايش پيدا كرد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۷۷۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۸۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۵۴۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۷۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۱۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۷۵۳

اقتصادي
اجتماعي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |