سه شنبه ۳ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۷۶ - Aug 24, 2004
گفت وگوي امروز
ديدگاه وزير بازرگاني درباره فرش ايران و الحاق به سازمان جهاني تجارت
گروه اقتصادي: صنعت فرش دستباف ايراني از جمله صنايعي است كه از گذشته دور نقش فعالي را در بازارهاي جهاني ايفا كرده است اما در سال هاي اخير با ورود رقباي خارجي نقش فرش ايراني در بازارهاي جهاني كم رنگ شده است و آمارها حكايت از كاهش سهم فرش ايراني در بازارهاي جهان از ۶۰ درصد قبل از انقلاب به ۳۰ درصد دارد. اخيرا تلاش براي رونق دوباره فرش ايراني مورد توجه قرار گرفته است.
با محمد شريعتمداري وزير بازرگاني پيرامون برخي چالش هاي صنعت فرش دستباف ايران و اقداماتي كه براي رفع آن صورت گرفته گفت وگو كرده ايم.
***
* چه اقدامي براي بهبود طرح و رنگ فرش دستباف و رقابت فرشبافان ايراني در بازارهاي جهاني صورت گرفته است؟
- يكي از زمينه هايي كه تاكنون رقباي فرش ايراني را در رقابت با آن ناكام گذاشته مربوط به مواقعي است كه ما از طرح سنتي و اصيل كشورمان به همراه رنگ هاي بومي، محلي و اصيل استفاده كرده ايم و معمولا در جايي فرش ايراني با نقصان مواجه شده كه به سمت توليد انبوه يك نوع محصول رفته ايم. براي دفاع از حقوق فرشباف ايراني در صحنه هاي بين المللي به دليل عدم عضويت در WTO با موانع و مشكلاتي مواجه هستيم و تلاش كرده ايم تا با عضويت در موافقتنامه هاي ديگر از تضييع حق فرشبافان ايراني در بازارهاي جهاني جلوگيري كنيم و كشورهاي ديگر را وادار كنيم تا اين حق را محترم بشمارند اما تا زماني كه عضو WTO نباشيم عملا و به طور جدي نمي توانيم از حقوق خودمان در اين زمينه دفاع كنيم. موضوع ديگر در زمينه ثبت نقش و رنگ فرش ايراني در كشورهاي مختلف است كه با توجه به متنوع بودن فرش ايراني بايد براي هر نوع نقش و رنگ آن يك علامت ثبت شده در هر كشوري وجود داشته باشد تا مشكلات موجود در اين زمينه را مرتفع كنيم و هنوز نمي توان مثلا براي كل اتحاديه اروپا در يك جا نقش و رنگ فرش ايراني را ثبت كرد تا همه اعضا آن را به رسميت بشناسند ولي به تدريج و با شكل گيري روند كار مي توان به نحوي برنامه ريزي كرد تا انجمن  صادركنندگان فرش ايران به نمايندگي از فرشبافان، انواع فرش دستباف ايراني را با نقش و رنگهاي متفاوت به ثبت برساند تا بتوان بعدا از حقوق توليدكنندگان فرش ايراني دفاع كرد.
* در فرآيند توليد فرش توجه به حقوق توليدكننده چندان مورد توجه قرار نمي گيرد، چه برنامه اي براي احقاق حق توليدكنندگان فرش در نظر داريد؟
- در مجلس شوراي اسلامي قانوني براي نهايي كردن بيمه قاليبافان تصويب شد كه بايد تكميل و تصحيح شود و با تفاهمي كه بين بخش هاي گوناگون صنعت فرش به عمل مي آيد، اين قانون تقويت شود و اگر در جايي از فرش به عنوان كار فصلي استفاده مي شود روش هاي حمايت از اشتغال فصلي فرش مورد توجه قرار گيرد و اگر فرش به عنوان يك اشتغال دائمي مدنظر است نيز روش هاي حمايت از هنرمندان و بافندگان در اشتغال دايم فرش را مورد توجه قرار دهيم. بايد در بخش كارگاهي صنعت فرش دستباف مقررات ويژه اي را با همكاري فعالان اين عرصه ايجاد كنيم تا بتوان از اين حقوق حمايت كرد و سعي شده تا مجموع اين اهداف و برنامه ها توسط مركز ملي فرش ايران پيگيري و محقق شود.
* چه اقدامي براي توليد فرش متناسب با نياز بازارهاي هدف و آموزش فرشبافان ايراني در اين راستا صورت گرفته است؟
- انتقال سليقه بازار مصرف به توليدكنندگان فرش دستباف ايراني را به تشكل هاي صادراتي واگذار كرده ايم و اين تشكل ها اين سليقه را به كارگاههاي قالي بافي منتقل مي كنند اما براي توليد كيفي فرش بايد قدم هايي در زمينه آموزش فرشبافان برداشته شود و درصدد هستيم تا با تلاش مركز فرش ايران و انعقاد قرارداد با مراكز آموزش فني و حرفه اي، بافندگان را بيشتر آموزش دهيم.
* وزارت بازرگاني براي پرداخت جوايز صادراتي معوقه چه اقدامي انجام داده است؟
- از ابتداي پرداخت جوايز صادراتي تاكنون حدود ۱۹۶ ميليارد تومان جايزه صادراتي به صادركنندگان پرداخت شده كه البته اگر همه هزار ميليارد تومان آن نيز تخصيص داده مي شد، كافي نبود.در سال جاري با حدود حداقل ۱۰۰۰ ميليارد تومان كسري براي پرداخت جوايز صادراتي سال هاي قبل مواجه هستيم ولي با كمك سازمان مديريت و برنامه ريزي، خزانه داري كل كشور و وزارت اموراقتصادي ودارايي موفق شده ايم در ۶ ماهه اول حدود ۷۵ درصد از منابع ريالي مورد نياز براي پرداخت جوايز صادراتي را اخذ كنيم.

يادداشت
هزينه هاي قاچاق
قاچاق در اقتصاد جزو مباحثي است كه از آن به عنوان اقتصاد سياه يا اقتصاد زيرزميني بحث مي شود. البته دامنه شمول اقتصاد زيرزميني فراتر از بحث قاچاق است به طوري كه عدم ثبت آمار و اطلاعات فعالان اقتصادي نيز در زمره اقتصاد زيرزميني است .اما قسمت عمده اقتصاد زيرزميني مي تواند قاچاق كالا و ارز باشد.در بحث آثار اقتصادي قاچاق آنچه در وهله اول به چشم مي آيد ضربه اي است كه اين پديده بر توليدات داخلي مي زند.مساله اي كه طي ماه هاي اخير باتوجه به قاچاق كالاهاي چيني در بخش نساجي و صنايع كيف و چرم شاهد آن هستيم.
اما هزينه هاي اقتصادي قاچاق تنها به اين بخش محدود نمي شود. كاهش درآمدهاي دولت نيز ازجمله هزينه هايي است كه قاچاقچيان به خزانه دولت تحميل مي كنند. براساس سيستم بازرگاني هر كشوري هزينه هاي گوناگون تحت قالب تعرفه يا حقوق بازرگاني و حقوق ورودي از كالاهاي وارداتي اخذ مي شود كه كالاهاي قاچاق از اين امر مستثني هستند، لذا عدم پرداخت حقوق گمركي توسط قاچاقچيان درآمدهاي دولت را كاهش مي دهد.
براساس قانون بودجه سال جاري دولت از محل واردات درآمدي در حدود ۳۵ هزار ميليارد ريال (حدود ۴ ميليارد دلار) را درنظر گرفته كه مسلما اگر حجم فعلي قاچاق كالا (فرضاً ۵ ميليارد دلار) وجود نداشت مسلماً درآمدهاي دولت فراتر از اين ميزان بود. به عبارت ديگر اگر نسبت كالاهاي قاچاق به كل واردات كشور يك به شش باشد يعني به ازاي هر ۶ دلار واردات يك دلار كالاي قاچاق به كشور وارد شود لذا درآمدهاي دولت نيز در سال جاري حدود يك ششم رقم درنظر گرفته شده در بودجه براي واردات كالا (۳۵ هزار ميليارد ريال) كمتر پيش بيني شده است.اثر منفي ديگر قاچاق كالا در اقتصاد ملي در بخش حساب هاي ملي ديده مي شود.براساس حساب هاي ملي هر سال تراز تجاري كشور كه شامل تفاوت حجم صادرات و واردات است محاسبه مي شود كه درصورت منفي بودن مي تواند آثار سوئي براي اقتصاد خصوصاً در زمينه بازار ارز داشته باشد. اگر قرار است آمار مربوط به تراز تجاري درست محاسبه شود مستلزم آن است كه آمار صحيحي از واردات كشور دردست باشد و از آنجا كه قاچاق جزو واردات غيررسمي است در آمار رسمي كشور ديده نمي شود، لذا سياستگذاران در رسيدن به آمار واقعي در بخش تراز تجاري دچار اشتباه مي شوند.

در هفته دولت
بيش از ۱۴۰۰ طرح عمراني و توليدي در مناطق كمتر توسعه يافته به بهره برداري مي رسد
009951.jpg
سخنگوي دولت ديروز در گفت وگو با خبرنگاران با ارائه گزارشي از طرحهاي دولت در مناطق كمتر توسعه يافته كشور، گفت: ۱۲۲۸ طرح عمراني و اقتصادي با اعتباري معادل ۷۰۱ ميليارد ريال در هفته دولت درمناطق كمتر توسعه يافته به بهره برداري مي رسد.
عبدالله رمضانزاده  خاطرنشان  كرد: همچنين  ۲۱۷ واحد توليدي  اشتغالزا با استفاده  از۱۵۷ ميليارد ريال  تسهيلات  بانكي  در اين  مناطق  افتتاح  خواهد شد.
وي  تشكيل  ستاد تشويق  و حمايت  از سرمايه گذاري  استاني  را از مصوبات ديروز دولت اعلام كرد و افزود: اين  ستاد جهت  حمايت  و تسريع  در امر سرمايه گذاري  داخلي  و خارجي  در استانهاي  كشور با اهداف  كاهش  بوروكراسي  زايد اداري  و تسهيل  و روان سازي  فعاليت  سرمايه گذاري  در استانها، يكپارچه  كردن  سيستم  بوروكراتيك  دولت  در اين  زمينه  و حمايت  و راهنمايي  سرمايه گذارانداخلي  و خارجي  و انجام  هماهنگي  با دستگاههاي  اجرايي  استان  جهت  اخذ مجوزهاي  لازم تشكيل  مي شود. وي ، اختصاص  مبلغ  ۵۰ ميليارد ريال  اعتبار براي  كمك  به  اجراي  طرحهاي  آب  و فاضلاب  شهرهاي  آبادان  و خرمشهر و تأمين  آب  فضاي  سبز خرمشهر را از ديگر مصوبات  هيات  دولت  دانست .
رمضانزاده  گفت : تصويب  آيين  نامه  اجرايي  بند ت  تبصره  ۷ بودجه  سال ۸۳ يكي  ديگر از مصوبات  هيات  وزيران  بود كه  بر اساس  آن ، اشخاص  حقيقي  و حقوقي مي توانند در توسعه صنعت گردشگري مشاركت كنند.
وي  اصلاح  آيين  نامه  اجرايي  تبصره  ۴۵ قانون  بودجه  سال  ۴۳ كشور را از ديگر مصوبات  هيات  دولت  دانست  و گفت : تمام  اتباع  ايراني  در اولين  جمعه  هرماه  مي توانند بدون  پرداخت  وروديه  از اماكن  تاريخي  و فرهنگي  بازديد داشته  باشند.
بازديد همه  دانش آموزان ، دانشجويان  در ايام  دهه  فجر با ارايه  كارت شناسايي  يا معرفي  نامه  بدون  پرداخت  وجه  خواهد بود.
وي  اضافه  كرد: همچنين  پژوهشگران  و محققين  مي توانند بدون  پرداخت وروديه  با ارايه  تاييد نامه اي  از مراكز تحقيقاتي  و علمي از اين  اماكن بازديد داشته  باشند.
رمضانزاده  تعيين  نرخ  سن  فرسودگي  خودروها را از ديگر مصوبات  هيات وزيران  دانست  و گفت : بر اين  اساس  سن  فرسودگي  موتورسيكلت  ۱۰ سال ، سواري  و خودرو كار تا ۴ سيلندر و تك  ديفرانسيل  ۳۰ سال ، بيش  از ۴سيلندر و دو ديفرانسيل  ۲۵ سال ، ساير پلاكها ۱۵ سال ، انواع  وانت  ۲۰سال ، اتوبوس  شهري  و انواع  ميني  بوس  ۲۰ سال  و اتوبوس  بين  شهري  و كاميون ۲۵ سال  تعيين  شد. وي  افزود: همچنين  خودروهايي  كه  نتوانند برچسب  معاينه  فني  كسب  كنند بدون  توجه  به  سن  فرسوده  محسوب  مي شوند.
در اين جلسه، سخنگوي دولت گزارشي از عملكرد اقتصادي دولت ارائه كرد.

گشايش دهمين نمايشگاه ماشين آلات نساجي و چرم و پوست
دهمين نمايشگاه بين المللي محصولات، ماشين آلات و مواد اوليه نساجي، چرم و پوست ديروز در تهران گشايش يافت.به گزارش واحد مركزي خبر در اين نمايشگاه ۷۵ شركت داخلي و ۱۵ شركت خارجي از هند، انگليس، آلمان، ايتاليا، كره جنوبي، ژاپن، تايوان و تركيه حضور دارند كه محصولات، ماشين آلات، مواد اوليه و قطعات يدكي صنايع نساجي، چرم و پوست را در معرض ديد علاقه مندان قرار داده اند.اين نمايشگاه تا ششم شهريور از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در سالن هاي ۶ و ۷ نمايشگاه بين المللي تهران آماده بازديد علاقه مندان است.

افزايش يا عدم افزايش قيمت كالاهاي اساسي؟!
گروه اقتصادي: در حالي كه روز دوشنبه وزير بازرگاني در حاشيه نمايشگاه فرش دستباف ايران از عدم افزايش نرخ كالاهاي اساسي در سال ۸۳ خبر داده بود اخيراً معاون توسعه بازرگاني داخلي اين وزارتخانه افزايش ۱۰ تا ۱۵ درصدي قيمت كالاهاي اساسي را در آينده اعلام كرده است.
به گزارش خبرنگار ما با دوگانگي اظهارنظر وزير و معاون وي به فاصله يك روز، ضرورت هدفمند كردن يارانه ها كه در برنامه پنج ساله سوم مورد توجه قرار گرفته است بيشتر به شعاري تبديل شده كه نه تنها جنبه عملي به خود نگرفته است بلكه تأمين منابع مورد نياز براي پرداخت يارانه  كالاهاي اساسي تبديل به يكي از معضلات دولت در دو سال اخير شده است. آيا مكانيزمي كه وزير بازرگاني براي تكافوي بودجه در نظر گرفته و تنظيم قيمت  كالاهاي اساسي را مدنظر قرار داده افزايش ۱۵ درصدي قيمت كالاهاي اساسي است؟

رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز:
مبارزه با قاچاق كالا نيازمند اعمال مديريت فرابخشي است
گروه اقتصادي: مهمترين موضوع براي مبارزه با قاچاق اعمال مديريت فرابخشي است چرا كه در امر مبارزه با قاچاق كالا دستگاههاي مختلفي دخيل هستند.
به گزارش خبرنگار ما سردار قاليباف ديروز در جمع خبرنگاران رسانه هاي جمعي اعمال مديريت فرابخشي در بحث مبارزه با قاچاق كالا را بسيار مهم تلقي كرد و گفت: مبارزه و كنترل از طريق ايستگاههاي انتظامي و نظامي در كوتاه مدت، اصلاح نظام اداري، بوروكراسي تجاري و تعرفه ها در بخش تجارت، حمايت از توليد داخلي و بهبود كيفيت آن و فرهنگ سازي براي مصرف توليدات ۴اقدام مهم و اساسي براي چشم انداز مثبت مبارزه با قاچاق كالا و ارز در كشور است.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز از عزم جدي همه دستگاهها و قواي سه گانه كشور براي انجام اين اقدامات و مبارزه با قاچاق كالا خبر داد و گفت: براي مبارزه با قاچاق كالا عزم جدي وجود دارد و اكنون مقدمات اين كار فراهم و مبارزه آغاز شده است به نحوي كه تا ۳ ماه آينده مردم آثار مثبت مبارزه با قاچاق كالا را حس خواهند كرد.وي با اشاره به آمارهاي متفاوت در خصوص ميزان قاچاق كالا در كشور گفت: آمار متفاوتي از ۴/۱ تا ۱۱ ميليارد دلار در مورد قاچاق كالا در كشور ذكر مي شود اما به نظر ما اين رقم بين ۵/۴ الي ۵/۵ ميليارد دلار است.وي در بيان آثار مثبت و موفقيت هاي بدست آمده در مبارزه با قاچاق سيگار، گفت: تاكنون ۲۸۰ ميليون دلار ثبت سفارش براي واردات سيگار انجام شده و اميدواريم قاچاق سيگار تا پايان سال جاري به صفر برسد. همچنين از اول مهرماه سال جاري سيگارهاي وارداتي كه متناسب با كيفيت و بسته بندي اعلام شده نباشند قاچاق محسوب مي شود.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص عدم برخورد جدي با شكل كلان و قاچاق سازمان يافته كالا و آثار و نتايج آزادسازي واردات چاي بر قاچاق اين محصول گفت: در مبارزه با قاچاقچيان در سطح خرد يا كلان و باندهاي سازمان يافته تفاوتي وجود ندارد و مصمم به برخورد با آنها هستيم. گرچه وقتي حدود ۱۲۰ هزار تن مصرف و ۵۰ هزار تن توليد چاي داخلي داريم بايد با اتخاذ روش هاي تجاري و بازرگاني مناسب براي واردات آن اقدام كنيم و اينكه تاكنون براي ۱۳ هزار تن واردات چاي ثبت سفارش صورت گرفته از آثار مثبت مبارزه با قاچاق اين محصول است كه مي تواند كاهش قاچاق چاي را در پي داشته باشد. وي در خصوص نقش اسكله هاي غيرمجاز در قاچاق كالا گفت: گرچه مباحث عنوان شده در خصوص اسكله هاي غيرمجاز را قبول نداشته و آن را ناشي از اختلافات جناحهاي سياسي كشور مي دانم اما اختيارات كافي براي برخورد با اين گونه اسكله ها را داريم و مصمم هستيم تا دامن دولت را از اتهام قاچاق كالا پاك كنيم.
سردار قاليباف يكي از مشكلات مبارزه با قاچاق كالا را تعدد نقاط گمركي دانست و گفت: در كشور بزرگي مانند چين تنها ۲۰ نقطه گمركي وجود دارد و اين در حالي است كه كشورمان داراي بيش از ۴۰ نقطه گمركي است كه بيش از اندازه بوده و بايد ساماندهي شود.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۹۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۷۸۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۸۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۷۶۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۷۵
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۲۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۶۹۱

اقتصادي
اجتماعي
بـورس
حقوق شهروندي
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حقوق شهروندي   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |