چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۷۷
جن گير همچنان جذاب
اكران امسال پرشده از رفتن دوباره به سراغ سوژه هاي قديمي جذاب به انضمام اجرايي امروزي و نو
014184.jpg
فرهاد فرجاد- ظاهرا سوژه تقابل نيروهاي شيطاني با قدرت ايمان در سري فيلم هاي جن گير قرار نيست كهنه شود. جديدترين اثر اين داستان با عنوان «جن گير: آغاز» در نخستين هفته از اكران عمومي خود در سينماهاي ايالات متحده ۲/۱۸ ميليون دلار فروخته و در صدر جدول فروش هفتگي نشسته است.
پس از آن «بدون پارو» با ۷/۱۳ ميليون دلار در جايگاه دوم و «يادداشت هاي روزانه پرنس ۲» با ۲/۱۳ ميليون دلار، «بيگانه در برابر غارتگر» با ۵/۱۲ ميليون دلار، «درياي باز» با ۷۵/۱۱ ميليون دلار، «جانبي» با ۵/۱۰ ميليون دلار، «برتري بورن» با ۶/۶ ميليون دلار، «كانديداي منچوري» با ۲/۴ ميليون دلار، «دهكده» با ۷/۳ ميليون دلار و «سرزمين باغ» با ۲/۳ ميليون دلار در جايگاه سوم تا دهم نشسته اند.
اما درباره جن گير گفتني ها زياد است. اين فيلم ادامه اي است بر داستان اصلي جن گير كه در آن استلان استارسگارد به نقش كشيش كهنسال قسمت اول - همان كه كالبد دخترك بينوا را از روح شيطاني وارهاند - بازي مي  كند. كشيش در ادامه سفرهاي خود به آفريقا دردهه ۴۰ بار ديگر به قلمرو تسخيري شياطين گام مي  گذارد و ضمير آرام آنها را ناآرام مي  سازد.
فيلم «جن گير: آغاز» كه هفته نخست اكرانش را پشت سر گذاشته، درحقيقت دومين نسخه از فيلم جديد اين داستان است. نسخه قبلي كه به كارگرداني پل شرايدر ساخته شد چندان نظر تهيه كنندگان را جلب نكرد. آنها معتقد بودند فيلم به اندازه كافي ترسناك نيست، به همين علت به رني هارلين ماموريت دادند تا نسخه اي ديگر بسازد. درعين حال قرار بود ايفاگر نقش كشيش، ليام نيس باشد، اما با كناره گيري جان فرانكنهير از فيلم، نيس نيز انصراف داد تا تهيه كنندگان به استارسگارد متوسل شوند. ديگر بازيگران فيلم عبارتند از: جيمز دارسي، ايزابلا اسكروپكو، آلن فورد و بيلي كراوفورد. كمپاني برادران وارنر توزيع فيلم را عهده دار شده است.
و خبري بخوانيد از وضعيت اكران فيلم هاي آخر سال؛ حمله كوسه ها به شناوران خوش طعم سطح آب، از «آرواره ها» گرفته تا «درياي باز» همواره وحشت و دلهره را به بيننده القا كرده، اما تهاجم كوسه به انسان در فيلم «زندگي آبي استيو سيزو» نه براي ترساندن كه براي خنداندن بيننده به تصوير كشيده شده است. اين فيلم كمدي با حضور ستارگاني چون بيل موري، كيت بلانشت، اون ويلسون، وايلم دافو، آنجليكا هيوستن و جف گلدبلوم و به كارگرداني وس اندرسون، بنا است از ۲۵ دسامبر به اكران گذاشته شود. بنابراين فيلم هاي گنجانده شده در نوبت اكران آخر سال تا اينجا به يك كمدي مفرح و خوش ساخت مجهز شده اند. داستان فيلم روي يك اقيانوس نورد كهنه كار (بيل موري) به نام استيو سيزو متمركز است كه به همراه تيم خود براي ساخت يك فيلم مستند از ماجراجويي هاي خود راهي اقيانوس مي شود. اما دوست وهمكارش مورد تهاجم كوسه واقع مي شود و از بين مي رود. وي به قصد انتقام درپي شكار كوسه برمي آيد، اما اسير توفان و امواج خروشان اقيانوس مي شود.
در عين حال يك ژورناليست (كيت بلانشت) همراه تيم او عازم اقيانوس شده تا زندگينامه وي را به رشته تحرير درآورد. داستان فيلم، هيچ سنخيتي با ژانر كمدي ندارد و بيشتر به درام هاي مهيج مي ماند. بايد ديد اندرسون چگونه از چنين داستاني يك فيلم كمدي استخراج كرده است.

غذا با دست خورده شود
014187.jpg
براي اينكه به ما نگوييد اينجا فقط غر مي زنيم، از ابتكار يك رستوران دار يوناني برايتان بگوييم كه مطمئنا باعث مي شود كلي پول به جيبش سرازير شود.
يكي از رستوران هاي آتن تصميم گرفته است در روزهاي برگزاري مسابقات امسال غذاهاي يونان باستان را به مشتريان خود عرضه كند. ظاهر و نماي خارجي اين رستوران مثل ساير رستورانهاست ولي غذايي كه در آنجا ارايه مي شود به روش يونان باستان تهيه و پخته مي شود و طعم قديمي و باستاني آن با غذاهاي امروزي فرق دارد.
صاحب رستوران كه خانمي به نام سولي آداميس است قبل از برپايي بازي هاي المپيك امسال چند سالي را به تحقيق درباره نوع اغذيه و طرز پخت آنها در يونان باستان گذرانده و معتقد است صورت غذايي را كه عرضه مي كند شامل تمامي خوردني ها و نوشيدني هاي اصيل است. او مي گويد اغذيه امروزي كشورهاي حوزه درياي مديترانه مستقيما از پخت و پز يونان باستان گرفته شده است.
از خصوصيات اكثر غذاها اين است كه سبزيجات تازه به فراواني در آنها به كار رفته است، انواع ماهي و آبزيان و گوشت، به ويژه گوشت خوك در آن غذاها زياد ديده مي شود. خانم آداميس مي گويد بسياري از غذاهاي امروزي در آن زمان وجود نداشت مثلا گوجه فرنگي، ليموترش، پرتقال، برنج، اسپاگتي، سيب زميني، شكر و البته قهوه و نوشيدني هاي معروف امروزه در دسترس نبود. درعوض از انواع ادويه ها، پياز، روغن زيتون، عسل، گردو و ماست استفاده فراوان مي شد.
براي حفظ محيط يونان باستان ديوارهاي رستوران را با نقش تمثال هايي تزئين كرده اند. خدمتگزاران زن و مرد نيز لباس هاي سنتي آن زمان را به تن دارند و سرانجام اينكه در اين رستوران تنها مي توان غذا را با قاشق و كارد يا با دست و انگشتان صرف كرد. چنگال پديده اي نوين است. ما هم بايد ياد بگيريم كمي در زندگي مان خلاقيت خرج دهيم.

قهرمان يوز پلنگ ها
014190.jpg
عليرضا آشوري- مسابقات دوي صد متر هميشه يكي از جذاب ترين و مهم ترين رقابت هاي المپيك در طول تاريخ برگزاري اين مسابقات بوده است. التهاب فراوان اين رقابت نفس گير امسال هم خيلي ها را مترصد و منتظر نگاه داشته بود كه بالاخره چه كسي سريع ترين مرد جهان لقب مي  گيرد؛ و جاستين گاتلين آمريكايي اين عنوان را از آن خود كرد.
اين رقابت از يك جهت در تاريخ بازي هاي المپيك بي  سابقه بود و آن هم به نزديكي فراوان رقابت دوندگان بازمي گشت. براي نخستين بار در تاريخ المپيك ۵ نفر اول اين مسابقه همگي ركوردي زير ده ثانيه داشتند و در اين رقابت  نفس گير گاتلين جوان و ۲۲ ساله توانست مدال طلا را از چنگ رقباي قدرتمندي چون پاول و گرين بربايد.خود او بعد از مسابقه گفت: «مسابقه بزرگي بود، رويايي بود.» او كه در اثر فوران آدرنالين به سختي حرف مي  زد، افزود: «مسابقه بسيار نزديكي بود ولي من احساس مي كردم يك مايل از بقيه جلوتر هستم.» اين قهرمان جوان روزي ۶ ساعت بدون استثنا تمرين مي  كند. حتي در روزهاي زمستاني خودش با پارو برف هاي روي مسير تمرينش را پارو مي  كند.
قبل از شروع مسابقه فريادهاي جمعيت حاضر در استاديوم به حدي بود كه سروصداي قبل از آغاز مسابقات بوكس سنگين وزن را به ذهن متبادر مي  كرد. تماشاگران باهماهنگي جالبي، با ريتم موسيقي متن فيلم زورباي يوناني دست مي  زدند و قهرمانان را تشويق مي  كردند.
سرعت انفجاري استارت قهرمانان دوي صد متر واقعا اعجاب آور است، شايد بتوان آن را به نور تند و كوركننده آذرخش تشبيه كرد.
جاستين گاتلين در حالي به مقام قهرماني دست يافت كه از قهرمان نسبتا گمنام پرتغالي- فرانسيس ابيكولا- فقط يك صدم ثانيه زودتر به خط پايان رسيد. او مي  گويد:  «افتخار مي  كنم كه در يكي از بهترين مسابقات تاريخ شركت داشته  ام.» گاتلين با ركورد ۸۵/۹ ثانيه به مدال طلا دست يافت در حاليكه ابيكولا با ركورد ۸۶/۹ ثانيه به مدال نقره قناعت كرد، در حاليكه موريس گرين قهرمان بازي هاي المپيك ۲۰۰۰ سيدني با ركورد ۸۷/۹ به مقام سوم و مدال برنز دست يافت. نزديكي ركوردها- حتي اگر مسابقه را نديده باشيد- نشان مي  دهد كه يكي از نفس گيرترين رقابت هاي تاريخ به وقوع پيوسته است. به هر حال نبرد استثنايي يوزپلنگ ها را يك جوان آمريكايي برد؛ كسي كه طبق معمول اميدي به برنده شدنش وجود نداشت. گاتلين يك بار ديگر ثابت كرد كه در ورزش نام ها حكمراني نمي  كنند.

تناقض بقا
گاهي خبرهايي مي رسد و از جاهايي مي رسد كه نمي شود ناديده گذشت. فرض كنيد دو ژورنال آموزشي دانشگاه MIT (دانشگاهي كه كل الگوي تنها دانشگاه موفق ايراني يعني دانشگاه صنعتي شريف از روي آن تهيه شده و جزو معتبرترين دانشگاه هاي دنياست) خبر واحدي را چاپ كرده اند كه در آن به پارادوكس (متناقض نما)ي بقا اشاره شده است. طبق بررسي هاي پرفسور رالف جيكنهايم و استادان ديگر در دانشگاه MIT كه در چند كشور دنيا (مثلا چين) صورت گرفته مشكل جديدي كه پيش روي بشريت قرار گرفته، افزايش طول عمر انسان ها است به نحوي كه هيچ برنامه و معناي ديگري براي آن تعريف نشده. براي مثال بسياري از سالمنداني كه در اين بررسي به پرسش هاي محققان جواب دادند سه ترس اصلي خود را اين چنين برشمردند: ۱. تشخيص وجود يك بيماري كشنده در خود ما ۲. گم كردن گواهينامه رانندگي ۳. تشخيص وجود يك بيماري كشنده در همسر و دليل مهم تر بودن گواهينامه رانندگي را از زبان يك مرد اهل بوستون بخوانيد: «شما فقط يك بار مي توانيد گواهينامه رانندگي بگيريد، درحالي كه هر زمان كه بخواهيد مي توانيد ازدواج كنيد.» در همين تحقيق در توصيف گواهينامه رانندگي بيشترين عبارتي كه به كار برده شد اصطلاح «آزادي و استقلال» بود كه به واسطه اين تكه كاغذ احساس مي شد.

ري رومانو تاجر گوشت
ري رومانو، بازيگر نوپا و خوش آتيه هاليوود و ستاره فيلم «همه ريموند را دوست دارند» در فيلم جديد خود نقش يك تاجر و فروشنده گوشت را ايفا خواهد كرد.
<>Grilled عنوان فيلمي است كه درآن رومانو به نقش گوشت فروشي در «سن فرناندو ولي» و كوين جيمز ( ستاره مجموعه پادشاه ملكه ها محصول شبكه C.B.S) به نقش همكار و دوست او بازي مي كنند. رومانو در رابطه با نقش خود در اين فيلم مي گويد: مرد سختكوشي به نام سوني در كاليفرنيا به عنوان بهترين فروشنده سال انتخاب شده و داستان اين فيلم در حقيقت از شخصيت او وام گرفته شده است. من و جيمز حتي با او درباره تجارت و فروشندگي گوشت، يك كلاس آموزشي برگزار كرديم و نكات بسيار مفيدي از اين حرفه را آموختيم.
نكته اصلي داستان اينجا است كه دو فروشنده تازه كار در يكي از گرم ترين روزهاي سال بايد معامله اي پرسود و بزرگ را ترتيب دهند. بر همين اساس لوكيشن فيلم، در منطقه انسينو( كاليفرنيا) كه آب و هوايي بسيار گرم دارد واقع خواهد شد رومانو خود در اين منطقه ساكن است.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
مهمانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  مهمانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |