سه شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۸۲
مشكلا ت معلولا ن نيويورك براي حضور در خيابان
۶۰ هزار نفر در انتظار تاكسي ها ي ويژه
به غير شهرهاي بزرگ، شيكاگو، بوستون و سان فرانسيسكو نيز جزو شهرهايي بودند كه قرار بود در آنها چنين طرحي انجام شود. يعني طرحي كه تمام تاكسي ها بتوانند معلولا ن را جابه جا كنند
014712.jpg
رضا محدث 
چهار سال قبل قرار بود مقامات شهر نيويورك تدابيري بينديشند تا تمامي افراد معلول بتوانند از تمام تاكسي هاي اين شهر استفاده كنند، اما اين طرح نيز مانند ساير طرح هاي پيشنهاد شده و اجرا نشده از قبيل ساخت سرويس هاي بهداشتي و همچنين ساخت خط آهن جداگانه از مركز شهر تا فرودگاه در نيويورك باقي ماند.
امروز تنها يك سوم از ۱۲۴۸۷ تاكسي شهر نيويورك اين امكان را دارند كه افراد داراي صندلي چرخ دار را از سرويس حمل و نقل بهره مند سازند و اين بدان معني است شانس يك نفر با صندلي چرخ دار براي سوار شدن به تاكسي ۱ به روي ۴۱۶۲ است.
به غير شهرهاي بزرگ، شيكاگو، بوستون و سان فرانسيسكو نيز جز وشهرهايي بودند كه قرار بود در آنها چنين طرحي انجام شود. يعني طرحي كه تمام تاكسي ها بتوانند معلولا ن را جابه جا كنند.
قرار است يك راي گيري براي مجهز كردن تمام تاكسي ها به امكانات ويژه جهت سوار شدن افراد با صندلي چرخ دار به آن انجام شود و اين در حالي است كه اين طرح دفعه اول رد شده بود. رئيس كميسيون مي گويد: «اين طرح ۲۷ موافق دارد و به نظر مي رسد در راي گيري كه انجام خواهد شد، به تصويب برسد.» او همچنين ادامه مي دهد:«اين طرحي است كه ما به شدت در حال پيگيري آن هستيم.»
شركت تاكسيراني نيويورك سه سال قبل قانوني را به تصويب رسانده بود كه كمپاني هايي كه بيش از ۷۰۰ خودروي تاكسي دارند، بايد شرايطي را براي افراد با صندلي چرخ دار فراهم كنند يا با شركتي كه مسووليت آن را بر عهده دارد قراردادي امضا كنند كه آنها اين خدمات را در اختيارشان بگذارند.
آنها به اين نتيجه رسيده بودند كه اين طرح هزينه زيادي خواهد داشت و بايد دنبال طرح ديگري گشت.
جان ليو، رئيس سازمان حمل و نقل شهري نيويورك، پيشنهادي داد مبني بر اينكه يك سرويس جداگانه براي اين افراد مد نظر قرار داده شود؛ سرويسي بسيار كامل.
«هيچ راه ديگري نيست و تاكسي هاي شهري همگي بايد براي افراد با صندلي چرخ دار مجهز شوند. حالا اين ممكن است ۱۰، ۲۰ يا ۳۰ سال به طول انجامد.» اينها را جان ليو در ادامه صحبت هايش مي گويد.
جالب است كه بدانيد براي اجراي طرح هاي مختلف هيچ اتفاق نظري وجود ندارد.
اين را از اين جهت مي گويم كه ديويد پولاك ،رئيس كميته ايمني تاكسي ها مي گويد: «نابود كردن يك صنعت براي ايجاد رفاه براي گروه خاصي كار معقولي به نظر نمي رسد.» اما در پاسخ به اين صحبت رئيس سابق تاكسيراني شهر مي گويد: «اين يك صنعت جهاني است و علت مخالفت اينگونه افراد با طرح اعلام شده اين است كه آنها نمي خواهند حتي يك پني هم خرج كنند.»
رئيس سابق تاكسيراني نيويورك خانم «مك كچني» همچنين ادامه مي دهد كه اين طرح در سال ۲۰۰۰ تصويب شد و قرار بود كه در اكتبر سال ۲۰۰۱ به اجرا در بيايد، اما به علت وقوع حادثه يازدهم سپتامبر در سال ۲۰۰۱ اين طرح به فراموشي سپرده شد. پس از عادي شدن اوضاع دوباره صحبت هاي اين طرح از سر گرفته شده است و به ۸۰ درصد از ۶۱۳ شركتي كه كار حمل و نقل در شهر را انجام مي دهند، هشدار داده شده است كه هر چه سريع تر اتومبيل هاي خود را به اين سيستم مجهز كنند.
اما در خصوص طرح تاكسي هاي جداگانه براي اين افراد كه ذكرش در بالا گذشت نيز بايد اين نكته را اضافه كنيم كه به علت محدوديت هاي بودجه اي اين طرح با مشكل مواجه است. از جمله محدوديت هاي اين طرح بهاي سنگين خودرو، ارزش تاكسي ها و همچنين قيمت بالاي بيمه  است.
براي انجام اين طرح با شركت فورد جهت خريد خودرو مذاكراتي انجام شد. قيمت هر يك از اين خودروها ۲۳۵۰۰دلار اعلام شده است كه با تجهيز آن به امكانات براي افراد با ويلچر قيمت آن به ۳۳ تا ۳۹ هزار دلار هم مي رسد. اين خودروها به صورت ون هستند و شركت هاي بيمه نيز براي بيمه  كردن اين خودروها قيمتي دو برابر قيمت خودروهاي معمولي را پيشنهاد كرده اند. آنها خطر سوار كردن مسافر در خيابان هاي شلوغ و همچنين احتمال زياد چپ كردن اين خودروها را علت اصلي اين هزينه  اضافي مي دانند.
«مشكل ديگر خودروهاي ون، اشغال فضاي زياد حين توقف يا پارك است.» اين را رئيس صنف تاكسيرانان بيان مي كند.
طي يك سرشماري انجام شده در نيويورك، كساني كه در اين شهر از صندلي چرخدار استفاده مي كنند ۶۰ هزار نفر است. به خاطر كمبود آسانسور در بسياري از متروها، فاصله بين ايستگاه قطار و لبه قطار براي سوار شدن و همچنين چندين و چند مشكل اساسي ديگر، بسياري از آنها از حضور در خيابان ها امتناع مي كنند.

ستون شما
مي  خواهم خانه ام رابسازم 
«وقتي مي  گويند بافت فرسوده بايد ترميم بشود ساز و كارهاي آن را هم فراهم كنند. با اين محدوديت ها كه نمي  شود ساختمان آن را بازسازي كرد، لااقل يك انگيزه ايجاد كنند.»
مردي كه پشت تلفن بود بعد از گفتن اين جمله ها توضيح داد كه خانه آنها حدود ۵۰ سال پيش ساخته شده است، زمين اش ۲۵۲ متر است و نياز به ساخت دوباره دارد. او گفت قانون به زميني كه بيشتر از ۳۰۰ متر باشد اجازه مي  دهد كه ۵ طبقه بسازد، اما به زمين من تنها مجوز ۴ طبقه تعلق مي  گيرد. با اين وصف چطور سازنده آپارتمان ۲۵۰ متري با سازنده آپارتمان ۳۰۰ متري رقابت كند. به اين ترتيب قطعا ساخت خانه اي كه زمين آن ۳۰۰ متر است سود آورتر است.
خانه اين خواننده ايرانشهر در كوچه اي ۱۶ متري قرار دارد و زمين آن هم آنقدر هست كه بتواند پاركينگ مناسبي براي آن بسازد، به همين دليل بي  انصافي مي  داند كه فقط به خاطر متراژ كمتر از ۳۰۰ متر نتواند ۵ طبقه بسازد.
دوست عزيز تازه بايد دعا كنيد كه دولت دست از مخالفت با طرح اعطاي يك طبقه تشويقي براي بازسازي بافت فرسوده بردارد وگرنه ممكن است همين برنامه تشويقي و ايجاد انگيزه هم لغو شود.
شهردار زن دو تا داريم
تماسي داشتيم از شهر لنگرود درخصوص مطلبي كه در صفحه خبرسازان روز ۱۵/۵/۸۳ به چاپ رسيده بود با عنوان «مصائب بانوي شهردار» در اين مطلب گويا عنوان شده بود كه خانم روستايي غدايلو تنهاشهردار زن كشور است ،اما اين هموطن كه تماس گرفته متذكر شده بودند شهردار شهرستان املش در گيلان هم خانم هستند.
ما به خاطر اين اشتباه از تمامي خانم ها عذر مي خواهيم و همينطور از اشتباه چاپ شده.
پل عابر پياده
درخيابان عباسي در انتهاي بزرگراه نواب - هلال احمر، پل مدوري ساخته شده كه مردم اكثرا به جاي استفاده از پل از زير آن عبور مي كنند و تاكنون به خاطر عبور از عرض خيابان۳ نفر در اثر تصادف با اتومبيل كشته شده اند. خوب است شهرداري براي جلوگيري از اين تخلف و مجبور كردن مردم جهت عبور از روي پل با گذاشتن نرده با موانعي راه استفاده مردم از زير پل را سد كنند.
قصه اين پل عابر پياده هم از آن قصه هاي شنيدني است در اين شهر تهران. تا زماني كه پل عابر پياده نصب نشده همه كلي تماس مي گيرند، شكايت مي كنند و ايراد مي گيرند كه آقا اين چه وضعي است؟ چرا درا ين محل كه نصب پل عابر پياده اساسي ترين نياز است، هيچ اقدامي صورت نمي گيرد. بعد مي آيند و پل عابر را نصب مي كنند ولي هيچ احدي از روي آن عبور نمي كند.
البته يك نظر كارشناسي وجود دارد؛ چون در طول اين مدت همه از وسط خيابان عبور مي كردند اين به يك عادت تبديل شده و از آنجايي كه ترك عادت هم موجب مرض است اين كار را انجام مي دهند.
جوابيه 
بازگشت به مطلب مندرج در صفحه ۲۰ درمانگاه مورخ ۵/۲/۸۳ با عنوان مترو و مشكلات سالمندان خواهشمند است دستور فرمائيد پاسخ اين شركت درهمان صفحه به چاپ برسد.
قبلا ازهر سخني بايد از نويسنده مطلب، جناب آقاي دكتر شهرام صادقي به خاطر توجه خاص و نگاه و ديد سازنده به سالمندان عزيز تشكر نمود.
شركت مترو همواره توجه ويژه اي به همه مسافران و به خصوص همشهريان سالمند خود داشته تا همگان در كمال آرامش از اين وسيله حمل و نقل استفاده كنند، به همين منظور تاكنون اقداماتي شايسته صورت گرفته است؛ ازجمله نصب پله برقي در كليه ايستگاه ها و همچنين نصب دستگيره و كفپوش مناسب پله ها كه در سهولت حركت سالمندان بسيار موثر بوده است.
مسافران محترم شركت مترو، انشاءالله در آينده نزديك شاهد نصب و بهره برداري آسانسور در ايستگاه هاي مترو خواهند بود كه يقينا آرامش و رضايت عمومي را دربر داشته و مشكلات حركتي سالمندان را مرتفع خواهد ساخت. افراد سالمند و ناتوان شهرمان مطمئن باشند كه شركت مترو در برنامه ريزي هاي خود همواره آنان را مدنظر داشته و در حد توان، در جهت رفاه حال اين عزيزان خواهد كوشيد. سعي ما بر اين است كه همه كمبودهاي موجود را رفع و رضايت هرچه بيشتر همگان را فراهم نماييم و اين مستلزم همراهي و همكاري كليه مسافران و دلسوزي و همدلي بيشتر مسوولان ذيربط مي باشد.
روابط عمومي و بين الملل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو)

هوا
در انتظار زرد خاكستري
هوا گرم است، اما ما رسما خوشحال هستيم. راستش امروز هم نمي توانيم شما را با چند جمله خنك كنيم، با اين حال چيزي به پايان تابستان نمانده و ما از اين بابت خوشحال هستيم.
شهريور اصولا ماه رهايي است. براي بچه ها ماه رهايي از شر درس هاي تجديدي و براي تمام مردم، ماه انتظار؛ انتظار به سرآمدن گرما. بنابراين فقط كافيست چند روز ديگر دوام بياوريد تا از شر همه چيز خلاص شويد. حالا مي توانيم با خيال راحت برايتان بنويسيم كه امروز در هواي تهران چه مي گذرد. ابرهاي سياه نقشه هايي در سر دارند كه از چند روز ديگر اجرا مي شود. اما حداقل امروز هم هيچ لكه اي روي صورت خورشيد خانم نمي نشيند. امروز دماي هوا به ۳۷ درجه سانتيگراد مي رسد. اين عدد يعني اينكه شما بايد همچنان مراقب گرمازدگي باشيد. هواي امشب تهران هم به ۲۴ درجه سانتي گراد مي رسد. اين روز و شب گرم را با اشتياق تحمل كنيد كه فصل محبوب ما و كلاغ ها از راه مي رسد؛ زرد خاكستري.

جعبه
قهر و آشتي
پيشنهاد اول امروز ما براي نشستن پاي تلويزيون و نگاه كردن برنامه ها را اختصاص مي دهيم به سريال من يك مستاجرم كه ساعت ۳۰:۱۳ از شبكه سوم پخش مي شود.
تكرار با جناق ها را مي توانيد ساعت ۱۵ ببينيد، از شبكه تهران. اما دقيقا در همين ساعت و از شبكه اول سريال دايره ترديد تكرار خواهد شد.
كت جادويي را مي توانيد ۱۵:۱۸ از شبكه ۳ تماشا كنيد.
قهر و آشتي نام سريال ساعت۱۹ امشب شبكه تهران است. ۴۵:۲۰ از شبكه ۳ ماموران پرونده هاي راكد پخش مي شود.
فيلم سينمايي روبان قرمز را مي توانيد ساعت۲۱ از شبكه دوم تماشا كنيد. پرستاران امشب ساعت ۱۵:۲۲آغاز مي شود، از شبكه اول. تكرار سريال خانه پدري را هم ساعت ۲۳ از شبكه تهران خواهيد ديد. روز و شب بسيارخوبي داشته باشيد.

كتابخانه
پرسه در كتابخانه شخصي
كتابخانه در دسترس شماست، فقط بايد دقت كنيد. امروز ستون كتابخانه به معرفي هيچ كتابي اختصاص ندارد و در عين حال به معرفي صدها كتاب اختصاص دارد!
مساله اين است كه ما فكر مي كنيم هميشه براي مطالعه يا بايد دست در جيب كنيم و براي خريد كتاب پول بپردازيم يا بايد به يك كتابخانه بزرگ برويم تا كتابي قابل توجه پيدا كنيم. انگار چشم هاي ما نزديك بين نيست. اگر خوب نگاه كنيد، در اتاق پدر، مادر، برادر بزرگتر و... كتابخانه كوچكي را مي بينيد. شما شايد تاكنون اين مجموعه هاي كوچك را با دقت نگاه نكرده باشيد، اما يادتان باشد كه گنج هاي بزرگ گاهي در زمين هاي كوچك پيدا مي شوند. اين درست كه هر روز كتاب هاي تازه اي روانه بازار مي شوند اما خريد اين كتاب ها چه فايده اي دارد وقتي شما كتاب هاي با ارزشي را كه در خانه داريد، هنوز مطالعه نكرده ايد؟ كشف بزرگ ما از كتابخانه شخصي يكي از نزديكان باعث شد تا امروز در ستون كتابخانه، به جاي معرفي كتاب هاي تازه، كتاب هاي خودتان را به شما معرفي كنيم. از مطالعه در كتابخانه خودتان لذت ببريد.

ذهن زيبا
كريستال ها، قالي ها و لوسترها به ساختمان شما زيبايي مي بخشند، اما اين تبسم بر لب هاست كه ساختمان را به خانه تبديل مي كند.
پرمودبترا
نادان براي دانا گنجي به شمار مي رود.
ضرب المثل كوبايي
نمي توانم فرمول موفقيت را به شما بدهم، اما مي توانم فرمول شكست را برايتان بنويسم:«بكوشيد همه را راضي كنيد!»
هربرت بايارد اسوپ
عذاب وجدان بدتراز مرگ در بيابان سوزان است.
ويكتورهوگو

امروز
اسفنديار، پلاك۳۵
014715.jpg
اگر از تابلوهاي نقاشي كه به سبك قهوه خانه اي كشيده شده اند لذت مي بريد و از تابلوهاي خط و نقاشي هم خوشتان مي آيد حتما به خيابان اسفنديار سري بزنيد.
موزه امام علي (ع) در اين خيابان واقع شده است و تا دلتان بخواهد در آن آثاري از اين دست به چشم مي خورد. اگر وارد ساختمان قرمز رنگ موزه شويد در طبقه همكف مي توانيد از نمايشگاه هاي ادولري كه در موزه برپا است ديدن كنيد. در طبقات اول و دوم هم مجموعه اي از آثار حجمي و نقاشي با موضوعيت ائمه اطهار به ويژه امام علي(ع) قابل رويت است. علاوه بر اينها آثار گرافيكي و كلاژهاي زيبايي را هم مي توان در موزه ديد كه به زيبايي تمام با نام ائمه متبرك شده اند. به گفته مسوولان موزه سعي شده كه از آثار هنرمندان معاصر حداقل يك اثر در موزه به معرض نمايش گذاشته شود. اين موزه داراي ۳هزار اثر هنري است كه در هر فصل در موزه جابه جا مي شوند. هر وقت كه به موزه برويد حتما اثرهاي جديدي را مي بينيد كه پيش از آن در انبارهاي موزه نگهداري مي شود.
همچنين شما مي توانيد اثرهاي هنري خود را كه داراي ويژگي هاي مذهبي هستند با نام خودتان براي بازديد عموم به موزه ببريد. شايد در ايام تولد اميرالمومنين ديدن آثار هنرمنداني كه در آثارشان به موضوعات مذهبي و معنوي پرداخته اند لذتبخش باشد. معطل نكنيد و به موزه امام علي(ع) سري بزنيد.

پرده
روي پرده
هنوز در اين چند روز پرده سينماها پلان هاي جديد به روي خود نديده اند. «سربازهاي جمعه» ساخته مسعود كيميايي كه با تيتراژي پرسروصدا (بابت ساخت آن دو سه فيلمساز درجه يك همكاري كردند) و چند ستاره از جمله فروتن، رادان و مريلا زارعي اكران شده كما بيش مي فروشد. ولي خبري از فروش فوق العاده آن نيست. باز هم شاهد فيلمي طولاني هستيم كه فقط با ذهنيت كيميايي پسند بودن مي توان آن را تحمل كرد.
شمعي درباد هم مي فروشد. تبليغات تلويزيوني مفصل، X پارتي، موسيقي و بهرام رادان، حسام نواب صفوي و شهاب حسيني فيلم پوران درخشنده را نجات داده اند.درخشنده، يك فيلم اجتماعي ساخته كه از روي يك داستان واقعي اقتباس شده است. «مهمان مامان» هنوز هم مردم را به سوي گيشه سينماها مي كشد. آخرين فيلم داريوش مهرجويي البته نظرات متفاوتي را برانگيخت.پينوكيو هم در يكي دو سينما اكران شده كه البته بسيار كم فروخته است. شايد اكثر مخاطبان اين فيلم (كودكان) بيشتر از اين CD هاي فيلم پينوكيو ساخته روبرتو بنيني را در خانه هايشان ديده اند.

صحنه
نمايش بدون تبليغ
پري دريايي را همه مي شناسند. وقتي كه سواد نداشتيم قبل از خواب برايمان داستانش را مي خواندند و ما هم خوابش را مي ديديم. بعد كه با سواد شديم داستانش را خوانديم، فيلمش را ديدم و باز هم خوابش را ديديم. با اين حال هيچ وقت چيزي در مورد «پري كوچك» دريايي نشنيده بوديم كه حالا مي شنويم.
«پري كوچك دريايي» عنوان كاري از جميله هيبتان است كه براي دهمين جشنواره سراسري تئاتر عروسكي آماده مي شود. اين نمايشنامه براساس همان داستان قديمي است كه توسط ۹عروسك مينياتوري اجرا مي شود.
خبر ديگر از تئاتر اينكه نمايش «۳۱/۶/۷۷ » در تئاتر شهر روي صحنه است.
البته شما وقتي به مجموعه تئاتر شهر مراجعه كنيد، هيچ نشاني از اجراي اين نمايش نمي بينيد. دليلش اين است كه «۳۱/۶/۷۷» اصلا پوستر تبليغاتي و بروشور ندارد. مساله اين است كه طبق مصوبه شوراي تئاتر شهر، پوسترها بايد ۲ رنگ باشند، اما پوستر اين نمايش ۴ رنگ است. به هر حال شما اين نمايش را بدون تبليغ ببينيد و لذت ببريد.

نمايشگاه
مثبت منفي در گالري برگ
اينكه مثبت در منفي مي شود منفي كاملا منطقي است، اما اينكه بخواهيد از هنر برداشتي منطقي داشته باشيد، كاملا غيرمنطقي به نظر مي رسد. اين مقدمه را نوشتيم تا خبري در مورد گروه مثبت منفي بنويسيم.
خبر مربوط به برپايي نمايشگاهي از آثار گرافيست هاي گروه مثبت منفي است. البته شما براي حضور در اين نمايشگاه بايد چند روز گرم ديگر صبر كنيد، قرار است نمايشگاه قبل از به نيمه رسيدن شهريور در گالري برگ برگزار شود.
براي اينكه پيش از ورود به گالري برگ با اسامي برگزار كننده هاي نمايشگاه آشنا شويد، ما نام اعضاي گروه مثبت منفي را برايتان مي نويسيم. قرار است، ابوالفضل شاهي، مهدي محمدي، طاهره محبي تابان، ماني نيلچياني و اونيش امين اللهي پوسترهايشان را به گالري برگ ببرند. با وجودي كه هنوز تاريخ دقيق برپايي اين نمايشگاه مشخص نيست، اما ساعت حضور شما در آن مشخص است. وقتي كه خبر قطعي برپايي نمايشگاه گروه مثبت منفي را برايتان چاپ كرديم، شما مي توانيد بين ساعت ۹ تا ۱۲ يا ۱۶ تا ۱۹ به گالري برگ مراجعه كنيد.

پايتخت
پاريس 
در پايتخت فرانسه، قرار است فيلم هاي استراليايي در يك جشنواره به نمايش دربيايد. قرار است در اين جشنواره كه سيلوئت نام دارد فيلم هاي كوتاهي كه تاكنون ديده نشده يا به ندرت ديده شده اند به نمايش درآيد. در جشنواره سيلوئت در سال ۲۰۰۲، ۲هزار و۵۰۰ تماشاچي حضور داشتند ،اما پيش بيني مي شود امسال ۱۴ هزار نفر از اين جشنواره ديدن كنند. در اين جشنواره علاوه بر فيلم هايي از استراليا چند فيلم ديگر هم از كشورهاي انگليس، كانادا، دانمارك، نيوزلند، نروژ، لهستان و سوئد نيز به نمايش درخواهد آمد.
اسلو
تابلوي جيغ كه چندي پيش از موزه اي در شهر اسلو دزديده شد، به ۱۵۰ هزار اثر هنري ديگر كه به گمان متخصصان پيدا نمي شوند، پيوست، اما اخيرا سارقان با ورود به همين نمايشگاه در اسلو تابلوي «حضرت مريم» را نيز ربودند. افسر پليس بين الملل در اين خصوص گفت: دزدان بالاخره با مسوولان موزه تماس خواهند گرفت.
اما درخصوص تابلوي جيغ، اگر به صورت قانوني در حراجي فروخته شود بيش از ۷۰ ميليون دلار ارزش خواهد داشت. تابلوي حضرت مريم (ع) نيز به يقين كمتر از اين بها نخواهد بود.
لندن 
سالن هاي سينماهاي لندن امسال ميزبان جشنواره فيلم هاي معاصر جهان عرب است؛ بدين ترتيب مخاطبان سينما در لندن مي توانند با نسل جديد فيلمسازان عرب آشنا شوند. «مونا تايارا ديلي»، مسوول اين جشنواره گفت: تغييري كه در سينماي عرب بسيار محسوس است جداشدنشان از مسايل سياسي و پرداختن به داستان هاي كوتاه و دوستانه است.
وي افزود: اين فيلم ها نشان مي دهند كه مردم خاورميانه همچون ساير مردم در جهان زندگي مي كنند. آنها به هم عشق مي ورزند؛ با يكديگر رابطه دوستي برقرار مي كنند و وسايل سرگرمي دارند.
بسياري از فيلم هاي شركت كننده در اين جشنواره براي اولين بار در انگليس به نمايش گذارده مي شوند.
عمر الفتان، كارگردان فلسطيني در اين باره گفت: تاكنون چندين فيلم در كشورهاي مختلف عرب سانسور شده يا از پخششان جلوگيري شده است. گذشته از مشكلات اقتصادي و سياسي، دلايل فرهنگي نيز سد راه اكران اين فيلم ها در جهان عرب است.
ازجمله اين دلايل متفاوت بودن زبان عربي در بخش هاي گوناگون جهان عرب و سبك زندگي متفاوت آنهاست.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
علمي
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |