چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۸۳
بنويسيد و جايزه بگيريد
در وجه دانشگاه آزاد
هر دانشجويي كه بتواند مقاله علمي خود را در روزنامه ها به چاپ برساند بلافاصله با تاييد ما از واحد دانشگاهي اش حق الزحمه اي را دريافت مي  كند، معادل ۲۰ هزار تومان نقد
چاپ مقاله در مجلات علمي- عمومي جايزه اي معادل ۱۰۰ هزارتومان نقدو مجلاتي كه فاقد رتبه بوده ولي تخصصي هستند ۵۰ هزار تومان نقد را براي شما در بردارد
014736.jpg
عليرضا كيواني نژاد
پاي كامپيوتر نشستيد و با يك عدد كارت اينترنت ناقابل وارد شديد به دنياي مجازي يا همان دهكده جهاني. اهل علم و فضيلت هم كه هستيد. كنار دست موشواره دستگاهتان، كارت دانشجويي شما چشمك مي  زند. بدون استرس و آرام، زير خنكاي كولر در گرماي اين روزهاي تهران در سايت هاي علمي دنبال مطلبي هستيد؛ مطلبي براي ترجمه كردن و ارايه دادن به استاد. مطلب را پيدا مي    كنيد. بعد از ترجمه، آن را به استادتان نشان مي    دهيد تا يكي دو نمره به امتحان پايان ترمتان خوشبين تر شويد. بعد از پاس كردن درس مورد نظر نه سراغي از آن سايت مي    گيريد ونه حتي روي خوش نشان مي    دهيد به ترجمه مقالات علمي يا احيانا نوشتن مقاله اي تحقيقي.
اين اما پايان كار نيست. اگر جاي شما باشيم، آن مطلب را نگه مي  داريم و مي  توانيم حتي از آن درآمدزايي هم بكنيم. چطور؟
يك فلاش بك ساده به دانشگاه معروف و بزرگ« >MIT مي زنيم. آنجايي كه دانشجويان پس از درج مقاله علمي شان در مجلات معتبر يا احيانا راه يافتن به كنگره هاي بزرگ بين المللي مي      توانند از تسهيلات ويژه اي برخوردار شوند. تسهيلاتي مثل در اختيار داشتن آزمايشگاهي تحقيقاتي براي كامل تر كردن پروژه خود، كسب اسپانسر مالي و احتمالا به دست آوردن شغلي مناسب در موسسه اي معتبر.
- اما از سال گذشته در ايران تسهيلاتي را فراهم كرديم تا به دانشجويان انگيزه اي بيشتر براي نوشتن مقالات علمي بدهيم. در واقع هدفمان از اين كار تشويق دانشجويان و ترغيب آنها به حضور در عرصه هاي بين المللي است.
اكبري يكي ازدست اندركاران پژوهشي دانشگاه آزاد، از تشويق و ترغيب صحبت مي  كند، آن هم در باب نوشتن مقالات علمي اما به نام دانشگاه آزاد.
او در اين باره مي  گويد: «نوشتن و چاپ مقالات علمي نه تنها در ايران كه در دنيا مورد توجه است. اين مساله در كشورهاي غربي از عقبه اي بسيار معتبر برخوردار بوده و اگر شاهديم كه دانشگاه هاي بزرگ دنيا اعتبار خاصي را براي اين مساله در نظر دارند، تاييدي است بر اهميت اين موضوع. بنابراين ما نيز بخشنامه اي را از سال گذشته به دانشگاه ها فرستاديم. هر دانشجويي كه بتواند مقاله علمي خود را در روزنامه ها به چاپ برساند بلافاصله با تاييد ما از واحد دانشگاهي اش حق الزحمه اي را دريافت مي  كند، معادل ۲۰ هزار تومان نقد.»
پس از همين حالا به فكر اين باشيد كه مثلا از فلان بخش پايان نامه خود مي  توانيد حداقل پول تايپ و صحافي آن را در بياوريد. ولي اگر به اين مبلغ قانع نيستيد مقاله خود را به يك نشريه- يا مجله- داخلي برده و از دست اندركارانش بخواهيد آن را برايتان به طبع برسانند. در اين صورت مي  توانيد مبلغي بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دريافت كنيد، به شرط آن كه مقاله در مجله اي علمي- پژوهشي كه معتبر است چاپ شده باشد. در ضمن شرط مهم تري نيز دارد كه  آن را نيز اكبري توضيح مي  دهيد: «شرط اصلي چاپ اين مقالات آن است كه به نام دانشگاه آزاد اسلامي باشد. يعني مثلا شما مقاله خود را به چاپ مي  رسانيد و زير آن توضيح مي  دهيد از فلان مركز يا واحد دانشگاه آزاد. اين كار را انجام داديم تا شان چاپ آن مقاله نيز بالاتر رود!»
خب، تا اين جاي كار هم راضي نيستيد. دوست داريد درآمد بيشتري كسب كنيد. مي  توانيد مقاله خودرا درسري مجلات I.S.I چاپ كنيد كه از ۶۵۰ هزار تا يك ميليون تومان جايزه داريد. اما يك سوال پيدا مي  شود كه ذهنتان را به خودش معطوف مي  كند.
اگر شما مطلبي را ترجمه كرديد، آن وقت چه؟
مسوولان دانشگاه آزاد برآنند كه دانشجويان و محققان اين كار را نمي كنند. در واقع آنها مي گويند ما در پژوهش، پليس نيستيم. اكبري روي اين جمله اخير تاكيد دارد و مي    گويد: «حق با شماست. ولي اين كار عموميت ندارد. ما در امر پژوهش، پليس نيستيم. اميدواريم آنهابا ما صادق باشند چون مابه محقق خود اعتماد داريم.»
از اعتماد كه مي  گويد ياد آن واحد دانشگاهي مي  افتيم كه سال گذشته يكي از اساتيدش چندين و چند پايان نامه تحقيقاتي را فاقد ارزش عنوان كرد چرا كه جملگي از سوي يك تحقيق مربوط به سالهاي نه چندان  دور با نثرهايي متفاوت نوشته - كپي- شده بودند.
طرح تشويق دانشگاه آزاد براي چاپ مقالات علمي مي  تواند در جاي خود ايده اي جديد و قابل اعتنا هم باشد اما به نظر مي رسد كم و كاستي هايي دارد كه شايد در گام اول به آن توجهي نشود اما به مرور زمان اين نقايص خود را بيشتر نشان مي  دهند. فرضا شما اگر در فلان مجله علمي- ترويجي كه چاپ مقاله در آن ۱۵۰ هزار تومان جايزه دربردارد، آشنايي داشته باشيد مي  توانيد به راحتي از اين «لابي» استفاده كنيد و پول را به دست آوريد. اما اكبري اين كار را نيز به نوعي غيرعملي مي  داند و مي  گويد:«عملا اين كار شدني نيست. چون مقالات چاپ شده در اين مجلات توسط كميسيون نشريات وزارت علوم بررسي مي  شود و اگر فاقد استاندارد لازم باشند، از اعتبار آن مجله كاسته شده و درجه اعتبارش پايين و پايين تر مي  رود. ما به اين مساله نگاهي ملي داريم. همان طور كه دكتر زارع معاون پژوهشي دانشگاه آزاد نيز با اين هدف از چنين طرحي استقبال كرده است. درباره مقالات ترجمه شده نيز بايد بگوييم كه از نظر ما ارزشي ندارند. بايد روي آن كار تحقيقاتي و پژوهشي صورت گرفته باشد تا مشمول آن جوايز نقدي شوند.» پس فكر ترجمه كردن را فعلا از سرتان بيرون كنيد و روي بياوريد به كار تحقيقاتي. چون اگر اين مقاله شما فرضا به يك كنگره بين المللي راه پيدا كند از ۵/۱ تا ۲ ميليون تومان پاداش مي  گيريد. بعد هم اگر خواستيد برويد و از مقاله خودتان كه مقام آورده، دفاع كنيد، يك ميليون تومان وام بدون بهره مي  گيريد. فقط اگر مقاله شما مقام آوردبه پول فكر نكنيد. مي  توانيد در صورت تصويب شوراي هدايت، تحصيل در مقاطع بالاتر دانشگاه آزاد را تجربه كنيد. نگران خرج و مخارج هم نباشيد كه البته چيزي طبيعي است و بايد با آن بسازيد.
چاپ مقاله در مجلات علمي- عمومي جايزه اي معادل ۱۰۰ هزارتومان نقدو مجلاتي كه فاقد رتبه بوده ولي تخصصي هستند ۵۰ هزار تومان نقد را براي شما در بردارد. در ضمن طرح اين دانشگاه تنها مختص به دانشجويان و استادان مشغول به تحصيل و تدريس در آن نمي  شود كه ساير محققان كشور نيز به شرط رعايت اصل چاپ مطلب به نام دانشگاه آزاد مي  توانند از اين مبالغ بهره مند شوند.
تنها بايد منتظر واكنش نسبت به اين طرح در ميان دانشجويان و محققان بود. دوستي مي  گفت: «چاپ يك مقاله در مجله علمي... براي من به عنوان يك پزشك، بسيار باارزش تر از دريافت هر گونه وجه نقد بود، چون به واسطه چاپ آن مقاله توانستم از بورس تحصيلي در اروپا استفاده كنم.»

شهرستان
اردوي هلال احمر
014739.jpg
نيروي هلال احمر در حال توسعه است وكاركرد آنها در حال تخصصي تر شدن، نمايندگي هاي هلال احمر در استان هاي كشور هر كدام به طور جداگانه كار توسعه كادر انساني خود را آغاز كرده اند. از جمله اين استانها اصفهان است. يك هزار نفر از دانشجويان پسر شركت كننده در چهارمين اردوي كشوري اعضاي كانون هاي دانشجويي سازمان جوانان جميعت هلال احمر ۵-۱ شهريورماه در اصفهان آموزش هاي امداد و عكس هاي اوليه را فرا گرفتند.
حميدعلي خانبازي معاون امور جوانان جمعيت هلال احمر استان اصفهان گفت: مباحث آموزشي شامل CPR اسكان اضطراري، بانداژ، آتل بندي محل مصدوم بود كه دانشجويان در ۳ گروه به صورت چرخشي در ۴ كارگاه به صورت علمي و كاربردي با اين مباحث آشنا شدند.
وي ضمن اشاره به ديگر فعاليت بشردوستانه دانشجويان تاكيد كرد: در كانون تولد دوباره، عده اي از معتادان بدون اينكه از قرص استفاده كنند اراده كرده اند كه اين بيماري را ترك و با اراده خود آن را از بين ببرند و خدمت بزرگي به خودشان، خانواده و جامعه كنند.
ظاهرا مركز تولد دوباره با هماهنگي نيروي انتظامي نمايشگاهي برگزار كرده كه بسيار مورد توجه دانشجوان قرار گرفت. دانشجويان شركت كننده در اردوي اصفهان اميدوارند بتواند اين موفقيت را در سراسر كشور اشاعه دهند.

ميراث
روياي گنج بادآورده
014742.jpg
اينكه عده اي بخواهند يك شبه صاحب ثروت افسانه اي شوند، داستان جديدي نيست. اما اينكه مردم شهري تب پيدا كردن گنج بگيرند وخانه ها و باغ هاي خود را بكنند، قبول كنيد حكايت جذابي است. از جيرفت خبر رسيد كه محوطه هاي باستاني ۳ هزار ساله اين شهر بار ديگر با حفاري هاي غيرمجاز كند و كاو مي شود. مردم اين شهر، اين بار براي پيدا كردن گنج هاي قديمي، حياط خانه ها و باغ هاي خود را مي كنند. رحمت الله رئوف مدير يگان پاسداران ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در مورد اين حفاري هاي غير مجاز گفت: طبق اطلاعاتي كه نيروي انتظامي استان كرمان و شهرستان جيرفت در اختيار ما قرار داده، مردم ساكن در اطراف محوطه هاي ۵ هزار ساله جيرفت به صورت گسترده اي حفاري و غارت آثار تاريخي را در باغات و منازل خود آغاز كرده اند. وي افزود:نيروي انتظامي نمي تواند به صورت گسترده در املاك شخصي مردم اقدام به بازرسي كند بايد مردم حفاري ها در همسايگي هاي خود را به نيروي انتظامي خبر دهند تا آنها نيز باكسب مجوز بازرسي از قوه قضائيه بامجرمان برخورد كنند.
وقتي اشيايي كه از جلوي خانه اهالي جيرفت بيرون آورده مي شود، به قيمت هاي باورنكردني در بازارهاي جهاني به فروش مي رسد، طبيعي است كه مردم اين منطقه به هوس پيداكردن گنج بيفتند. رئوف گفته، هم اكنون حفاري هاي غير مجاز در بخش هايي از كنار رودخانه هليل رود و در شهرستان عنبر آباد همچنان ادامه دارد. به طوري كه در مناطق مطوط آباد و جهاد آباد، روزي ۳۰ تا۴۰ نفر در محوطه ها مشغول به حفاري هستند كه با مذاكرات صورت گرفته با نيروي انتظامي، قرار است هرچه زودتر با آنها برخورد شود. طبق قانون حفر زمين باهدف يافتن اشياي باستاني جرم محسوب شده و از شش ماه تا سه سال حبس دارد. با اين همه هوس پولدار شدن عنقريب است كه جيرفت را به يك محوطه بزرگ حفاري تبديل كند.

جشنواره
جشن سبزي ، ميوه و لبنيات
014745.jpg
كارشناسان مي گويند ۴۰ درصد از شهروندان تهراني دچار مشكلات ناشي از پرخوري و بدخوري هستند و اين درحالي است كه حدود ۱۰ درصد شهروندان دچار كوتاهي قد ناشي از سوءتغذيه شده اند. پرخوري را كه مي دانيم چيست، اما بدخوري لابد تعريف خاص خود را دارد. به نظر آنها بدخوري يعني حذف يك وعده غذايي مهم روزانه و مصرف مواد غذايي غيرمفيد به جاي مواد غذايي حاوي عناصر مهم، موادي مثل سبزيجات و لبنيات.
دكتر روح الله قطريفي معتقد است كه ۷ ميليون نفر در كشور دچار پوكي استخوان هستند و سالانه ۹۰ميليارد تومان صرف درمان شكستگي ناشي از پوكي استخوان مي شود، درحاليكه با مصرف مواد لبني و توصيه هاي بهداشتي و ورزشي اين مشكل قابل حل است. قطريفي كه دبير جشنواره سبزيجات، ميوه و لبنيات است، مي گويد: باورها و عادات صحيح سنتي درمورد تغذيه در حال از بين رفتن است، به طور مثال در حال حاضر بيش از ۶۰ درصد كودكان و نوجوانان صبحانه نمي خورند درصورتي كه نخوردن صبحانه مي تواند تا حدود ۴۰ درصد از بهره وري هوشي و يادگيري آنها بكاهد. براي فرهنگ  سازي و ايجاد بسترهاي لازم جهت بهبود تغذيه شهروندان، موسسه پارس تحقيق توسعه بين الملل با مشاركت دفتر سلامت جوانان، وزارت بهداشت و دفتر بهبود تغذيه وزارت آموزش و پرورش، جشنواره سبزيجات، ميوه و لبنيات را برگزار كرده اند. اين جشنواره كه از ۹ شهريور شروع و تا سبزدهم اين ماه ادامه دارد، در كانون فرهنگي هنري كودكان و نوجوانان در پارك لاله برگزار مي شود.

زمين
زمين شناسان بيكار
014748.jpg
دكتر عندليبي، مديركل سازمان زمين شناسي شعبه فارس گفت: «متاسفانه در كشور ما به سازمان زمين شناسي و حوزه هاي مربوط به آن به صورت حرفه اي و كارشناسانه نگاه نمي شود.
اين در حالي است كه در كشورهاي ديگر از زمين شناسي و كارشناسان آنها به عنوان بازو و دست راست حكومت ياد مي كنند.» اما در ايران فارغ التحصيلان اين رشته اكثرا جذب ساير مشاغل مي شوند... مثلا روزنامه نگاري!
مثلا از زمين شناسان براي اجراي كارهاي زيربنايي و عمراني كوتاه مدت و بلند مدت استفاده مي شود. چيزي كه در ايران كمتر مي بينيد. اما چرا؟
در شرايطي كه هماهنگ نبودن با سازمان زمين شناسي در مورد ساخت و سازها، ايجاد سد و كارهاي بزرگ ديگر باعث شده كه ضريب خطا در اجراي اينگونه برنامه افزايش يابد، چرخه دانشگاه و دانشجوي نه چندان موثر ادامه مي يابد.
آن چه مسلم است در هر دو طرف احتياج به تجديدنظر است. دانشجو بايد باسواد بيشتري فارغ التحصيل شود و دستگاه ها بايد ضرورت استخدام زمين شناس را درك كنند.

جامعه
قانون جديد باربري
014751.jpg
- يخچال شما چه ماركي است؟ يعني يخچال منزل شما ساخت كدام كشور است؟
- آيا بوفه داريد كه در آن چيني و كريستال بگذاريد؟
اين سوال ها را به خاطر بسپاريد. چون از اين به بعد، موقع اسباب كشي با چنين سوال هايي مواجه مي شويد. حتما شنيده ايد كه مي گويند نوشابه بدون ساندويچ داده نمي شود. از اين به بعد مي شنويد كه مي گويند كاميون بدون كارگر داده نمي شود. جريان از اين قرار است كه قوانين جديد و بامزه اي از سوي اتحاديه باربران تدوين شده. شما اسباب خود را جمع كرده و آماده هستيد تا كاميون بيايد. ازقبل هم گفتيد كه كارگر نمي خواهيد. ولي نه يكي، نه ۲ تا كه ۳ تا كارگر سر جهاز كاميون هستند. با خودتان مي گوييد كه اشكالي ندارد و خودتان را راضي مي كنيد كه پول آنها را بدهيد. كار بارزدن اسباب و اثاثيه به پايان مي رسد و شما اسباب تان را در منزل جديد بازمي كنيد. حالا موقع حساب و كتاب است. اول از شما مي پرسند: «مارك يخچال شما چيست؟» اگر ايراني باشد يك تعرفه دارد و اگر خارجي باشد تعرفه ديگري دارد. بعد از شما مي پرسند بوفه شما ابعادش چند در چند است؟ خلاصه شما بايد بابت يخچال، بوفه و چند وسيله ديگر، پول جداگانه بپردازيد. اين مساله حتي پشت بارنامه شما هم ذكر شده و فقط خدا خدا مي كنيد كه پول كارگرها زياد نشود كه مي شود.
بابت يخچال ايراني ۱۶ هزار تومان و بابت بوفه ۱۶ هزار تومان مي پردازيد و پشت دستتان را داغ مي كنيد كه ديگر از اين شركت، كاميون اجاره نكنيد. اين قانون مي گويد كه اجناسي مثل يخچال، استاندارد نيستند و بايد پول جداگانه اي براي حمل آن درنظر گرفته شود. درضمن يكي از آن ۳ كارگر فقط براي نظارت مي آيد و بس.

تحقيقات
علاقه زنان به خانه داري
014754.jpg
معلوم نيست كه وضعيت اقتصادي كشور رو به وخامت است يا زنان ما به خانه داري علاقه مندتر شده اند. به هر حال هر علتي كه داشته باشد نرخ اشتغال زنان بيش ازمردان كاهش يافته است.
مقايسه آمار سال هاي ۷۵ تا ۸۲ نشان مي دهد در حاليكه اشتغال مردان در بخش كشاورزي بيش از ۱۲ درصد كاهش يافته، نرخ اشتغال زنان در همين بخش بيش از ۷۵ درصد افزايش يافته است.
آمار ها حاكي است به طور كلي در اين سال ها نرخ اشتغال مردان حدود ۲ درصد و زنان حدود ۸ درصد كاهش داشته است؛ اين در حالي است كه تركيب جنسيتي دانشجويان آموزش عالي (سراسري) پسر، حدود ۱۲ درصد و دختر بيش از ۱۴۰ درصد و تركيب جنسيتي دانشجويان آموزش عالي (آزاد) پسر، ۳۹ درصد و دختران ۹۶ درصد رشد داشته است.
همچنين در اين مدت تركيب جنسيتي دانش آموزان ابتدايي پسرحدود ۲۷ درصد كاهش ولي دختران افزايش، تركيب جنسيتي دانش آموزان راهنمايي پسر افزايش يافته اما دختر تغيير محسوسي نداشته است. تركيب جنسيتي دانش آموزان متوسطه پسر بيش از ۱۴ درصد و دختر ۲۸ درصد افزايش يافته است. پس اين سوال مطرح است چرا با افزايش سطح سواد دختران سطح اشتغال آنها كاهش يافته است؟

مردم
جشن زندگي تعطيل
014757.jpg
جشن زندگي در بم بر پا نشد چون فرماندار نخواست. او مي گويد:« بر پايي اين جشن هيچ فايده اي براي مردم زلزله زده اين شهرستان ندارد و آنها به چيزهاي ديگري نياز دارند» شايد او راست مي گويد.
از ماهها قبل قرار بود كه با تاكيد رئيس جمهوري جشن زندگي به صورت باشكوه در بم برگزار شود، اما به دليل برخي از مخالفت ها از جمله مخالفت فرماندار شهرستان بم، اين جشن برگزار نشد.
مسوول اطلاع رساني جشن زندگي در بم نيز درهمين زمينه خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه از ماهها قبل قرار بود جشن برگزار شود و برنامه ريزي هايي هم صورت گرفت، اما مخالفت فرماندار علي رفيعي زاده، مانع شد.
تمام مردم از اين موضوع خبر داشتند و حتي ميهمانان داخلي و خارجي نيز دعوت شده بودند. بودجه زيادي براي برگزاري جشن زندگي در بم هزينه شده بود!
مسوول اطلاع رساني اين جشن مي گويد:« مردم بم به غير از مايحتاج اوليه زندگي و مشكلات معيشتي به تقويت روحيه، شادابي ، نشاط و سر زندگي نيازمندند و قطعا برگزاري اين جشن مي توانست به تجديد روحيه از دست رفته مردم كمك كند. ضمن اينكه در هفته هاي گذشته جلساتي با فرماندار ومسوولان شهر برگزار كرديم و آنها توانستند مخالفت خود را با برگزاري جشن اعلام كنند تا اين همه هزينه صرف نشود، اما چنين نكردند.
گفته شده جمعي از مردم مصيبت ديده بم در گفت وگو با خبرنگاران خواستار برگزاري جشن زندگي شدند.

بازار
كار مردم را راه بيندازيد
014760.jpg
«هميشه حق با مشتري است!» تعجب نكنيد، اين شعار كارمندان و كسبه ايراني نيست.
مشتريان و ارباب رجوع هاي محترم ايراني تا ارتقاي اخلاق كاري منتظر بمانند. براساس يك نظرسنجي كه به تازگي در مراكز ۲۸ استان كشور انجام شده، ۶۰ درصد مردم معتقدند كارشان در ادارات و مغازه ها راه نمي افتد.
اين نظرسنجي نشان مي دهد ۵۰ درصد افراد وجدان كاري در جامعه را كم توصيف مي كنند. اين تازه اول ماجراست. مثلا ۶۳ درصد پاسخگويان از كم رنگ شدن فرهنگ وقت شناسي و ۶۴ درصد از ناديده گرفتن مقررات و قوانين گله داشته اند. جالب آنكه تحصيل كردگان دانشگاهي، منفي ترين ارزيابي را نسبت به اخلاق كار در جامعه دارند. درحاليكه ۶۹ درصد افراد تحصيل كرده، ۶۷ درصد افراد داراي تحصيلات ديني و حوزوي، اخلاق كاري در جامعه را در حال اضمحلال مي دانند. اين رقم درمورد افراد بي سواد ۴۵ درصد است. به گفته جامعه شناسان درحاليكه در برخي جوامع كاركردن في نفسه ارزشمند است، در جوامع ديگر كارنكردن و در عين حال رسيدن به موفقيت و پاداش، ارزش تلقي مي شود. به اعتقاد اين كارشناسان چون فرهنگ كارنكردن در جامعه ايران در حال نهادينه شدن است، قواعد اخلاق كاري نيز ناديده گرفته مي شود. سخن اولمان را پس مي گيريم. گويا با اين رشدي كه فرهنگ دلالي به جاي فرهنگ كار كردن دارد، انتظار مشتريان و ارباب رجوع هاي ايراني هم نتيجه اي نخواهد داشت. پس لطفا به همين كار راه نينداختن ها عادت كنيد.

ممنوعيت تردد خودروهاي فرسوده
در ۷ شهر بزرگ از اول آذرماه
با توجه به ممنوعيت تردد اين خودروها در سطح معابر ۷ شهر تهران، مشهد، اصفهان، تبريز، اهواز، اراك و شيراز، ماموران راهنمايي و رانندگي از اول آذرماه ۸۳ با اين قبيل خودروها برابر مقررات مربوط به خودروهاي با پلاك غيرمجاز رفتار خواهند كرد
014763.jpg
مونواكسيدكربن، يكي از سموم كشنده، در هواي تهران هر روز افزايش مي يابد كه به گفته مسوولان اين سازمان ناشي از افزايش خودروهاي فرسوده است. خودروهايي كه در ساعات پرترافيك تا ۱۲ برابر يك خودرو معمولي هوا را آلوده مي سازند.
عكس: هادي مختاريان 
محمد محمد پور
در حالي كه ميانگين عمر خودروها در برخي كشورها بين ۱۰ تا ۱۳ سال است ولي در ايران هر شهروند داراي خودرو ، به طور متوسط ۲۵ سال از خودروي خود استفاده مي كند. بنابر آمار موجود، هم اكنون نزديك به ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار خودرو فرسوده (شخصي و عمومي) بالاي ۱۰ سال در كشور وجود دارد كه از اين تعداد يك ميليون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده بالاي ۲۰ سال به شمار مي آيند.
در تهران روزانه ۲ ميليون خودرو با مصرف ۷ميليون ليتر بنزين و ورود يك و نيم ميليون تن آلاينده در خيابان ها تردد مي كنند كه از اين تعداد حدود ۵۰۰ هزاردستگاه خودروهاي فرسوده ،دودزا وآلاينده هستند. مصرف سوخت هم در خودرو فرسوده بيش از سه برابر خودروهايي با تكنولوژي جديد است. اين در حالي است كه اين دسته از خودروها حدود۸ برابر بيشتر از خودروهاي جديد در آلايندگي هوا سهم دارند. در ايران نزديك به يك ميليون خودرو فرسوده بالاي ۲۵ سال با مصرف سوختي كه دارند، يك ميليارد دلار ضرر به اقتصاد كشور وارد مي كنند.
مسوولان ترافيك تهران همواره به خروج خودروهاي فرسوده با توجه به توليد روزانه ۱۴۰۰ دستگاه خودرو جديد از گردونه تاكيد داشته اند. آنها بارها از اينكه خودروهاي جديد وارد معابر مي شوند، بدون اينكه خودرويي خارج شود ابراز نگراني كرده و خواهان اجراي آئين نامه مصوب در اين زمينه هستند. آئين نامه اي كه قرار است از اول آذر ماه سال جاري پياده شود.
آمار و ارقام انتشار يافته از سوي وزارت بهداشت و درمان حاكي از آن است كه بر اثر آلودگي هوا سالانه۵هزار نفر در كشور جان خود را از دست مي دهند و صدها نفر نيز در شهرهاي بزرگ و آلوده كشور به انواع بيماري هاي قلبي، ريوي و... مبتلا مي شوند.
بنابر اعلام سازمان حفاظت محيط زيست آلاينده مونواكسيدكربن، يكي از سموم كشنده، در هواي تهران هر روز افزايش مي يابد كه به گفته مسوولان اين سازمان ناشي از افزايش خودروهاي فرسوده است. خودروهايي كه در ساعات پر ترافيك تا ۱۲ برابر يك خودرو معمولي هوا را آلوده مي سازند.
سال گذشته، وزارت صنايع و معادن با همكاري سازمان محيط زيست و ديگر ارگان هاي مربوط با تشكيل كميته اي، طرح خروج خودروهاي فرسوده را در هيات دولت مطرح كرد و مورد تصويب قرار گرفت. گرچه آئين نامه اجرايي اين طرح ابلاغ نيز شد اما هيچگاه مورد اجرا قرار نگرفت. بر اساس دستورالعمل زير، گروهي متشكل از نمايندگان سازمان حفاظت محيط زيست، راهنمايي و رانندگي و شهرداري شهرهاي موضوع آئين نامه بامسووليت سازمان حفاظت محيط زيست، مسوول درست اجرا كردن دستورالعمل بودند كه خودروهاي سواري شخصي ۴سيلندر۳۰سال، ۶سيلندر ۲۷سال، ۸سيلندر ۲۵ سال و خودروهاي پلاك عمومي۱۸ سال و بالاتر را فرسوده تعريف كرده بود.
ماده ۴ اين آئين نامه براي وارد كنندگان خودرو در صورت ارايه گواهينامه صادره از سوي نيروي انتظامي مبني بر اسقاط يك دستگاه خودروي غير قابل استفاده در چرخه حمل و نقل عمومي، تسهيلاتي درنظر گرفته بود كه شامل۱۵ ميليون ريال بابت خروج هر دستگاه خودروي پلاك قرمز و ۳۰ ميليون ريال بابت خروج هر دستگاه پلاك سفيد مي شد.
براساس ماده ۷ آن آئين نامه نيز از تاريخ اول فرودين ماه سال ۸۳ پلاك خودروهاي فرسوده غير مجاز اعلام شده بود.
اما اين طرح عملي نشد و آئين نامه به مرحله اجرا در نيامد، چون نه واردات خودرويي در كار بود و نه هزينه لازم اجراي طرح، تامين شده بود. با توجه به حجم بالاي هزينه تعويض يك خودروي فرسوده بايد گفت اعطاي تسهيلات به مالكان اينگونه خودروها بسيار دشوار است چرا كه براي خارج كردن ۱۰۰ هزار خودروي فرسوده به حداقل ۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار نياز است و كمك به صاحبان ۵۰۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده هزار ميليارد تومان هزينه دارد.
حتي طرح مجلس گذشته براي خروج خودروهاي فرسوده به دليل هزينه بر بودن آن رد شد تا سرانجام آئين نامه جديدي تصويب و به مرحله اجرا درآيد.
براساس مصوبه هيات وزيران خودروهايي كه توانايي دريافت برچسب معاينه فني از مركز مكانيزه تهران بزرگ را نداشته باشند، خودروهاي سواري، سواري كار و وانت پلاك شخصي توليد داخل ۴ سيلندر و كمتر مدل ۱۳۵۲ و قبل از آن، ۶ سيلندر مدل ۱۳۵۶ و قبل از آن، ۸ سيلندر مدل ۱۳۵۸ و قبل از آن، خودروهاي سواري، سواري كار و وانت پلاك شخصي وارداتي ۴ سيلندر و كمتر مدل ۱۹۷۳ و قبل از آن، ۶ سيلندر مدل ۱۹۷۶ و قبل از آن و ۸ سيلندر مدل ۱۹۷۸ و قبل از آن فرسوده محسوب مي شوند. به اينها خودروهاي سواري، سواري كار و وانت پلاك غيرشخصي داخل مدل ۱۳۶۶ و قبل از آن، واردات مدل ۱۹۸۶ و قبل از آن را نيز بايد افزود.
ماده ۲ و ۱۸۱ آئين نامه راهنمايي و رانندگي مصوب سال ۱۳۴۷، رانندگي با وسايل نقليه با پلاك غيرمجاز را ممنوع دانسته تا ماموران انتظامي از حركت اينگونه وسايل نقليه جلوگيري كنند. نيروي انتظامي اعلام كرده كه با توجه به ممنوعيت تردد اين خودروها در سطح معابر ۷ شهر تهران، مشهد، اصفهان، تبريز، اهواز، اراك و شيراز، ماموران راهنمايي و رانندگي از اول آذرماه ۸۳ با اين قبيل خودروها برابر مقررات مربوط به خودروهاي با پلاك غيرمجاز رفتار خواهند كرد. به عبارت ديگر از حركت اين خودروها در اين ۷ شهر جلوگيري به عمل مي آيد، گرچه تردد آنها در شهرهاي ديگر غيرمجاز شمرده نمي شود!
مسوولان سازمان محيط زيست معتقدند در اين آئين نامه هدف اصلي حمايت از كساني است كه قصد خروج خودروهاي فرسوده را دارند و از بندهاي مهم آن معافيت هايي در سود بازرگاني براي واردات است. به گفته آنها دو شركت خودروسازي ايران خودرو و سايپا براي شركت در اين طرح اعلام آمادگي كرده اند، گرچه سايپا حتي حركاتي انجام داده و طي دو مرحله حدود ۳ هزار دستگاه خودروي فرسوده را از رده خارج كرده است. مسوولان كميته كاهش آلودگي هواي تهران مي گويند با اعمال تشويق براي جايگزيني خودروهاي فرسوده با خودروهاي توليد داخل و خارج كه در طرح پيش بيني شده مي توان اميدوار به اجراي آن بود. يوسف حجت رئيس اين كميته مي گويد كه براي رسيدن به وضعيت مناسب بايد سالانه حداقل ۲۰۰ هزار خودروي فرسوده از رده خارج شود، اما با توجه به هزينه بالاي جايگزيني، آيا اين طرح شدني است؟
طرح ايران خودرو
شركت ايران خودرو، سازنده پيكان، طرحي را تهيه كرده است كه البته بايد گفت مستقل از طرح مصوب دولت به شمار مي آيد. اين شركت برنامه اي براي جمع آوري خودروهاي فرسوده پيكان تهيه كرده كه در اولين مرحله قديمي ترين مدل هاي آن جمع آوري خواهد شد. بنابراين جمع آوري ۵۸ هزار پيكان فرسوده از شهر تهران اولين مرحله از يك برنامه چند ساله است كه اجراي آن منجر به جمع آوري ۷۰۰ هزار دستگاه پيكان فرسوده مي شود. طبق اين طرح، بيش از ۲۰۰ هزار دستگاه در سال ۸۴ و در سال هاي بعد ۴۰۰ هزار دستگاه مدل قديمي پيكان جمع آوري خواهد شد. حميد بهبهاني، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، به ايرانشهر مي گويد: «هر روز يكهزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو و يك هزار و ۶۰۰ موتورسيكلت شماره گذاري مي شود بدون اينكه خروجي داشته باشيم. با ادامه اين روند تهران به بزرگترين پاركينگ جهان تبديل خواهد شد. كارخانجات، فقط خودرو به تهران تزريق مي كنند در حاليكه سالانه ۲ برابر خودروهاي جديد كه وارد شهر تهران مي شود بايد خودرو فرسوده از رده خارج شود.»گرچه همگان مي دانند راهكار معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري در شرايط كنوني عملي نيست. اما درست پياده كردن طرحي كه از اول آذرماه لازم الاجراست، مي تواند تا حدودي مشكل به وجود آمده را مرتفع سازد.

زاويه ديد
تلاش براي حفظ محيط زيست شهري
رضا شريف 
نمي توان در شهرهايي مثل تهران زندگي كرد و به محيط زيست بي توجه بود .در كشورهاي پيشرفته تلاش گروه هاي غير دولتي براي حفظ محيط زيست از آن جهت است كه زندگي در شهرهاي بزرگي مانند تهران با حفظ ونگهداري محيط زيست همخواني ندارد. وسعت زياد شهرها و رشد تعداد خودروها، مجتمع هاي مسكوني، مغازه ها، خيابان ها و... باعث تخريب محيط زيست مي شوند. همچنين ازدحام انسان هايي كه هريك به نوعي در زيان رساندن به طبيعت فعال هستند نيز در اين راه موثر است. هر انساني در زندگي خود زباله توليدمي كند، رانندگي مي كند و گازهاي سمي وارد هوا مي شود. براي خانه سازي درخت ها و سبزه ها را از بين مي برد و براي زندگي نياز به فعاليت كارخانه ها دارد و از طرف ديگر حفظ و مراقبت از محيط زيست از اولويت هاي زندگي شهري است. در سطح فردي و فعاليت شخصي هم زيان رساندن به محيط زيست به شكل هاي مختلفي انجام مي گيرد. از نابودي چمن هاي يك پارك گرفته تا عدم توجه به موتور خودرو همگي مواردي است كه يك فرد در تخريب محيط زيست تاثير مي گذارد.
تعارض شهرنشيني امروزي در فرهنگ ما با ارزش هاي زيست محيطي باعث فعاليت هاي تبليغاتي و برنامه هاي متنوع حافظان محيط زيست شده است.
انسان در فعاليت هاي جمعي و فردي، محيط زيست خود را عاري از نيازهاي اساسي براي حيات مي كند. نيازهايي چون اكسيژن، فضاي سبز و حتي در بعدي ديگر نياز به حيوانات در زندگي انسان حرف اول را مي زنند، اما فعاليت هاي بشر هم عرصه را بر زندگي حيوانات تنگ كرده تا جايي كه برخي گونه ها را رو به نابودي برده است و هم هواي پاك و... فضاي سبز را از بين مي برد.
با توجه به همه اينها بايد الزامات زندگي در شهر بزرگي مثل تهران را رعايت كرد تا از اين طريق به تعادلي قابل پذيرش در زندگي انسان و حفظ طبيعت رسيد. در صورت گسترش بي قاعده شهرها و عدم كنترل رفتارهاي انساني و بهينه نكردن اين رفتارها، انتظار بي جايي است كه طبيعت را حفظ شده بينگاريم. طبيعت در صورتي در خدمت انسان شهرنشين است كه انسان شهرنشين نيز در خدمت طبيعت باشد. يكسويه كردن اين جريان آن هم به نفع انسان،  باعث مي شود كه محيط زيست خود را آلوده كرده و آن را به نابودي بكشانيم.
طبيعت را مي توان حتي در زندگي شهرنشيني گسترش داد. كم نيستند كساني كه با نگهداري گل هاي طبيعي در آپارتمان خود و نيز سبزه كاري در اطراف منزل به اين امر ياري مي رسانند، اما در مقابل نيز كم نيستند افراد، مراكز و موسساتي كه با از بين بردن درخت ها و سبزه زارها و تبديل آنها به ساختمان هايي پر از سيمان و آجر، ضربه غير قابل جبراني بر محيط زيست مي زنند. اينكه مي بينيم جنگل هاي بسياري توسط انسان از بين مي رود و جاي درخت هاي نابوده شده، هيچ نهالي كشت نمي شود، بايد پرسيد چرا و چگونه به اينجا رسيده ايم؟ علاوه بر گسترش شهرنشيني كه باعث نابودي باغ ها و سبزه زارهاي بسياري شده ، از فضاي جنگلي كشور ما نيز نسبت به سال هاي گذشته كاسته شده است و اين نيست مگر درسايه حرص وطمع انسان به زندگي هرچه بيشتر مرفه ماشيني !

جهانشهر
مشكلات عديده براي حاشيه نشينان پايتخت سريلانكا
014766.jpg

كاهش فقر شهري و ساماندهي بافت حاشيه اي شهرها به منظور مبارزه با حاشيه نشيني يكي از اولويت هاي برنامه توسعه پايدار شهري است و بدين منظور مديريت شهري شهرها موظف شده اند تا تمامي تلاش خود را براي مبارزه با حاشيه نشيني و گسترش فقر شهري به كار ببرند.
كشور سريلانكا يكي از فقيرترين كشورهاي آسيايي محسوب مي شود، در كلومبو پايتخت كشور سريلانكا خيابان اصلي وجود دارد كه در دو طرف آن دستفروشان اقدام به فروش محصولات خود مي كنند، قريب به ۲۰ سال است كه دستفروشان خيابان اصلي اين شهر را به بازار مكاره اي تبديل كرده اند و تاكنون با شكايتي از طرف شهروندان مواجه نشده اند. ليكن با تغيير سياست هاي مديريت شهرسازي در كلومبو، سازمان و ساماندهي معابر شهرداري اين شهر، به دليل ايجاد ترافيك در معابر شهر بدون در نظر گرفتن محلي براي انتقال، اقدام به برچيدن بازار دستفروشان كرده كه اين امر معيشت دستفروشان را با تهديد جدي روبه رو ساخته است.
اكثريت دستفروشان سطح شهر كلومبو در بافت هاي حاشيه جنوب اين شهر و آلونك هاي حاشيه جنوبي شهر سكني دارند.
سالها پيش وزير مسكن و شهرسازي سريلانكا به طور ضمني به اهالي بافت حاشيه اي جنوب پايتخت قول ساماندهي و بازسازي اين مناطق را داده بود.
ليكن با تغيير سياست هاي شهري، حكومت محلي كلومبو اقدام به تاسيس ورزشگاه در محل بافت حاشيه  جنوب اين شهر گرفته است و به همين منظور دست به تخريب بافت حاشيه جنوب كلومبو زده است بدون اينكه محلي را براي اسكان افراد ساكن در اين مناطق در نظر بگيرد. از اين رو با تغيير سياست حكومت محلي شهر كلومبو خانواده هاي حاشيه نشين اين شهر از نظر معيشتي و سكونت دچار مشكلات جدي شده اند.
السالوادور بافت حاشيه اي شهرهاي بزرگ رابازسازي مي كند
014769.jpg

به دنبال وقوع زلزله هاي متعدد در كشور السالوادور بخش عمده خانه ها و آلونك هاي بافت حاشيه اي شهرهاي بزرگ به ويژه سالسالوادور، پايتخت اين كشور تخريب شده است.
به همين منظور مديران شهري شهرهاي بزرگ به ويژه پايتخت موظف شده اند بافت حاشيه اي اين شهرها را مجددا ساخته و بازسازي كنند، هماهنگي اين امر نيز از طريق وزارت مسكن و شهرسازي السالوادور انجام مي گيرد.
به خاطر تسريع در انجام پروژه بازسازي خانه هاي تخريب شده، مناطق حاشيه اي كلانشهرهاي كشور السالوادور بانك توسعه و گسترش آمريكا اقدام به اعطاي وام كم بهره به مبلغ ۷۰ ميليون دلار به كشور السالوادور كرده است كه مبلغ۴۰ ميليون دلار آن صرف بازسازي سريع خانه هاي حاشيه اي تخريب شده وهمچنين پاكسازي اين مناطق از آوار به جا مانده از زلزله مي شود.
بر اساس طرحي كه مديران شهري كلانشهرها موظف به اجراي آن شده اند، بازسازي بافت فرسوده و حاشيه اي شهري صرفا به ساخت خانه ها محدود نمي شود بلكه مناطق حاشيه اي به صورت مناطق اسمي شهري در آمده و از تمامي امكانات عمومي شهري نظير، مدرسه ها، آبراه ها ، روشنايي عمومي خيابان ها، خيابان هاي آسفالت، شبكه آبرساني بهداشتي، تفريحگاه ها و ورزشگاه ها برخوردار مي شوند. همچنين مناطق حاشيه اي تفكيك شده و با سند مجزا هر خانه به صاحبش تعلق مي گيرد.
گفتني است فقط در سالسالوادور پايتخت كشور السالوادور قريب به ۵۰هزار خانوار در بافت حاشيه اي سكونت دارند كه از مزاياي اجراي طرح جديد بازسازي مناطق حاشيه اي برخودار خواهند شد.
حكومت هاي محلي انگلستان و مديريت شهري اروپاي واحد
با شكل گيري اروپاي واحد، حكومت هاي محلي نيز خود را براي ايجاد اتحاديه حكومت هاي محلي اروپاي واحد آماده ساخته اند. هدف اتحاديه حكومت هاي محلي اروپاي واحد يكپارچه سازي قوانين شهري در تمامي شهرهاي اروپاي واحد است.
به طوري كه تمام مديران شهري اتحاديه حكومت هاي محلي مي بايد براساس قوانيني كه در اتحاديه به تصويب مي رسد، اهداف و برنامه هاي مديريت شهري خود را تدوين و اجرا كنند.
اصول اتحاديه حكومت هاي محلي اروپاي واحد براساس الگوي توسعه پايدار تدوين شده است به طوري كه بهداشت منابع آب، كنترل و مبارزه عليه آلودگي هوا، حفظ محيط زيست، جريمه هاي سنگين براي كارخانه هايي كه محيط زيست را آلوده مي سازند، عدالت جنسيتي و رفع تبعيض نژادي استوار است.
حكومت هاي محلي كشور انگلستان نيز به منظور پيوستن به اتحاديه حكومت هاي محلي اروپاي واحد اقدام جدي را براي هماهنگ شدن با قوانين اتحاديه حكومت هاي محلي اروپاي آغاز كرده د و به منظور هماهنگ شدن با قوانين مديريت شهري اروپاي واحد قوانين شهري خود را دچار يك بازنگري كلي كرده اند.
تغيير ماليات ها و عوارض شهر، گسترش فضاي سبز شهري و تلاش براي برقراري عدالت جنسيتي و مبارزه عليه نژادپرستي از جمله مواردي است كه حكومت هاي محلي كشور انگليس تلاش دارند قوانين شهري خود را در راستاي تحقق اين موارد تطبيق دهند.
گفتني است انجمن حكومت هاي محلي اتريش نيز چندي پيش تمايل خود را نسبت به پيوستن به اتحاديه حكومت هاي محلي اروپاي واحد اعلام داشته بود.
منبعgoogle municipaltj news:

اعداد اساسي
۰۰۰/۰۰۰/۲
رفاه عموم در حال رشد است. گسترش بيمه همگاني اين را نشان مي دهد.
تعجب نكنيد، چند قدم بيشتر تا بيمه شدن همه مردم ايران باقي نمانده. شاهدش هم از غيب رسيد. مجيد روزيفراخ، مدير كل تامين اجتماعي تهران بزرگ گفته، طي سال گذشته بيش از ۲ ميليون و۷۰۰ هزاردفترچه درماني تامين اجتماعي توسط ۳۱ شعبه تابعه اداره كل تهران بزرگ صادر شده است. روزيفراخ گفت: در هر يك دقيقه، ۱۷ دفترچه درماني تامين اجتماعي براي استفاده بيمه شدگان و مستمري بگيران در سطح تهران بزرگ صادر مي شود. در حاليكه جمعيت مستمري بگير و بيمه  شده اصلي و تبعي تحت پوشش تهران بزرگ بيش از ۶ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر است. اگر بيمه تامين اجتماعي هستيد نگران تعويض دفترچه قديمي و صدور دفترچه جديد نباشيد. چون روزيفراخ وعده داده، صدور دفترچه تنها ۷۲ ساعت طول مي كشد. وي گفت: بيمه شدگاني كه نيازمند صدور يا اعتبار آني دفترچه درماني هستند، با ارايه برگ اورژانس يا گواهي اضطرار از سوي مركز درماني تامين اجتماعي در حداقل زمان ممكن دفترچه مي گيرند.
همچنين وي گفته: بيش از يك هزار و ۱۰۰ دفترچه بيمه اي براي بيماران خاص صادر شده است. بيماران هموفيلي، تالاسمي و دياليزي جزو بيماران خاص بوده و هيچگونه وجهي بابت درمان پرداخت نمي كنند.
-وي افزود: دفترچه درماني اين بيماران ۴۵ برگ دارد و آنها مي توانند در تمام مراكز درماني تامين اجتماعي و مراكز طرف قرارداد در كل كشور به صورت رايگان از دفترچه هاي خود استفاده كنند. با اين حال هنوز هزينه هاي درماني بيماران ام. اس و سرطاني، به طور كامل پرداخت نمي شود. چه دفترچه درماني اين بيماران به صورت دفترچه درماني عادي است، ولي مبالغ هزينه شده تا ۸۵ درصد از سوي اسناد پزشكي پرداخت مي شود.

شهردار ورزشكار نمونه
014772.jpg
شهردار ۵۲ ساله منطقه ۸ با بقيه شهرداران مناطق فرق مي كند، دليل آن هم اين است كه او امسال شهردار نمونه شرق تهران شده است. مهندس مجتبي قاسمي كه ۳۲ سال سابقه كار دارد، در سال هاي اخير چنان پرتلاش نشان داد كه چاره اي جز انتخابش به عنوان شهردار نمونه باقي نماند.
اين مدير شهري ورزشكار، در سال هايي كه در منطقه ۱۹ فعال بود، اين منطقه را دچار تحول اساسي كرد و سامان بخشيد و بعد از آن به منطقه ۸ رفت. مجتبي قاسمي رئيس فدراسيون ژيمناستيك استان تهران است و ۲۰ سال سابقه خدمت در پست شهرداري را در كارنامه خود دارد. او در مناطق ۳، ۱۳ و ۱۹ شهردار بوده و امسال هم در منطقه ۸ در اين سمت مشغول است.علاوه بر اين در اين هفته شهرداري تهران در هفتمين جشنواره شهيد رجايي از كاركنان و مديران نمونه تجليل كرد. در اين مراسم از ۴۲ بازنشسته، ۱۵۸ كارمند و مدير و ۵۸ كارگر نمونه شهرداري تهران تجليل شد و به افراد برگزيده لوح تقدير و جوايزي اهدا شد. شهردار تهران در اين مراسم گفت كه مديران بايد رفتار مناسب با كاركنان خود داشته باشند تا همه در محيطي پرنشاط و مملو از انگيزه فعاليت كنيم.

ساختمان پست، موزه مي شود
014775.jpg
اگر سري به باغ ملي تهران زده باشيد حتما چشمتان به ساختمان تاريخي پست خورده. اين ساختمان بعد از اينكه احداث شد چندين مرتبه مورد بازسازي قرار گرفت كه عمدتا در بخش غربي و مركزي آن بود. اين الحاقات البته محدود نيست. اخيرا شركت پست تصميم گرفته الحاقات را ازبين ببرد و دليلش هم گچبري ها و تزئينات معماري زير آن است كه تا حالا مستور مانده و توسط كارشناسان معماري كشف شده است. براي اينكه ساختمان به حالت اوليه و تاريخي خود برگردد بايد تمام الحاقات تخريب شود. مرمت ساختمان نيازمند دقت و هزينه بالايي است تا بالاخره زمينه براي هدف نهايي مهيا شود. اما هدف نهايي...
شركت پست قصد دارد بعد از پايان عمليات مرمت، تمامي بخش هاي آن را به كاربري موزه اي مورد استفاده قرار دهد.
اسماعيل عظيمي، رئيس موزه ملي پست، مي گويد: «انتظار داريم كار مرمت و بازسازي و ازبين بردن الحاقات تا اواخر نيمه نخست سال آينده ادامه داشته باشد.»
ساختمان قديمي پست ايران متعلق به وزارت ارتباطات و فنآوري اطلاعات بوده و كار بازسازي اش با نظارت اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران انجام مي شود.

تهيه نقشه ثبتي سعد آباد
014778.jpg
باغ تاريخي سعدآباد اين چند ساله هواخواه زياد داشته وچندين ارگان و نهاد بخشي از آن را متعلق به خود مي دانند . باغ، ۱۱۰ هكتار است و در دوره پهلوي محل اقامت خاندان سلطنتي در فصول گرم سال بود. ساختمان هاي زيادي در مجموعه سعدآباد تبديل به موزه شده اند. كاخ ملت، كاخ اختصاصي محمدرضا، كاخ سبز محل كار و اقامت رضا به همان شكل اوليه خود باقي مانده اند و موزه هايي چون فرشچيان، بهزاد، آبكار، مردم شناسي و... با تغيير كاربري ساختمان در آن شكل گرفته است.
براي اينكه مشكل مدعيان مالكيت حل شود، نقشه ثبتي مجموعه سعدآباد تهيه شده است كه حدود دقيق مجموعه را مشخص مي سازد. كار توسط كارشناسان اداره ثبت صورت گرفته و اسناد، مدارك ونقشه هاي باقيمانده گذشته و نقشه هاي جديد كه در مجموعه پراكنده بود، ساماندهي شده است.
مدير مجموعه تاريخي - فرهنگي سعدآباد مي گويد:« اين كار حدود يك سال طول كشيد و حالا حريم كاخ موزه سعدآباد كاملا مشخص است و با استفاده از اسناد ثبتي مي توانيم در مراجع قانوني، مالكيت بر اين باغ تاريخي را به راحتي به اثبات برسانيم.»
اين كار قبل از انقلاب به دليل تعلق مجموعه به خاندان حاكم انجام نشده بود.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |