شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۶ - Sep 4, 2004
فرصت
امام حسن (ع): فرصت به شتاب از دست مي رود و به كندي بازمي گردد.
(بحار ۷۸/۷۹)
امروز با حافظ
گل در بر و مي در كف و معشوق به كام است
سلطان جهانم به چنين روز غلام است گو شمع مياريد در اين جمع كه امشب در مجلس ما ماه رخ دوست تمام است
بهارستان
كلام من روياي من است
روياي من
خانه اي زيباست از روشني
و آوازهايي به ترنم
اووه فريزل - ترجمه فرهاد صديق

۱۰۰ نمايش خياباني در شرق تهران به صحنه مي آيد
به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي منطقه شرق سازمان فرهنگي هنري اين نمايش ها كه با هدف غني سازي اوقات فراغت جوانان و در راستاي نهضت فرهنگي ۸۳ و از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران انجام مي شود در ۵ منطقه از شرق تهران (۱۵ ، ۱۴ ، ۱۳ ، ۱۲ و ۸) به روي صحنه مي رود.از جمله اين نمايش ها مي توان به جنگ و زندگي، صلوات بفرست، بي نشان، مهمان ناخوانده، بابا كوتاه بيا، گذشته گمشده، بي خانمان، برگي از زندگي، ازدواج خياباني و... اشاره كرد. گفتني است، اين نمايش ها در فرهنگسراي سالمند،پايداري، جوان و خانه فرهنگ والفجر، حافظيه، فرشته آزادي وليعصر، فرزانگان، معرفت، خواجوي كرماني، فدك، و كتابخانه دكتر شهيدي و فرهنگخانه ايرواني تا ۱۴ شهريور ماه به روي صحنه خواهد بود.

پنجمين جشنواره صنعت چاپ به كار خود پايان داد
مراسم پنجمين جشنواره صنعت چاپ پنجشنبه گذشته و با حضور مسئولان دولتي و جمعي از اصحاب چاپ و نشر در تالار وحدت برگزار شد و در آن از خادمان صنعت چاپ تقدير و به برگزيدگان اين حرفه جوايزي اهدا شد. به گزارش همشهري در ابتداي اين مراسم محمد علي شعاعي ، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر توسعه صنعت گفت : اين صنعت با نقشي كه در توسعه فرهنگ تبليغات دارد در كوتاه مدت مي تواند تبديل به يك فراصنعت شود. در ادامه ازحبيب الله خادم، هاشمي نسب از تبريز، رضا شيشه چيان از زنجان، عباس مشيري از سمنان، جعفرمستوفي از شيراز، علي اصغر شرافت وزيري ازكرمانشاه، سيد علي معزالدين از يزد، غلامعلي صفايي از تهران، محمد گازري از تهران و محمد بلالي از تهران .از سه پيشكسوت اتحاديه صنف ليتوگراف، محمدهادي احمدي ، محمود شيخيان و فريدون اهرپور فيض  نيز تقدير شد. و اما برگزيدگان بخش مسابقه اين جشنواره :
در بخش چاپ افست: نفر اول ، مديريت چاپخانه ستاره سبز ،نفر دوم ، مديريت چاپخانه گوتنبرگ مشهد ،نفر سوم، چاپخانه گوتنبرگ شاد ايران كه چاپ پرنيا و نقشينه تبريز نيز از سوي هيات داوران قابل تقدير شناخته شدند.
در بخش چاپ سيلك:نفراول و دوم از ميان آثار دريافتي معرفي نشد و داوران حسين پيرياني را به عنوان نفر سوم اين بخش معرفي و تقدير كردند.
در بخش ليتوگرافي : مديريت امين گرافيك به عنوان رتبه اول ، مديريت كهالي ، رتبه دوم و مديريت فرايند گويا رتبه سوم پنجمين جشنواره صنعت چاپ را كسب كردند.
دربخش مديريت توليد كتاب :مديريت خانه فرهنگ و هنر گويا ، رتبه نخست ، انتشارات زرين و سيمين، رتبه دوم معرفي شدند. همچنين از جعفر صميمي ، كيوان سپهر و ابراهيم حقيقي به عنوان استادان نمونه چاپ تقدير شد.

۲۰ گروه خارجي در جشنواره عروسكي تهران
امسال در دهمين جشنواره بين المللي عروسكي تهران، بيش از ۲۰ گروه نمايشي از كشورهاي جهان در كنار آثار ايراني، به اجراي نمايش مي پردازند.
به گزارش خبرگزاري كار ايران، ايلنا، به نقل از روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي از ميان كشورهاي شركت كننده، فرانسه با سه نمايش و روسيه با دو نمايش در اين جشنواره حضور دارند.بنا بر اعلام دفتر امور بين الملل مركز هنرهاي نمايشي، گروه هاي نمايش عروسكي آلمان، فرانسه، ارمنستان، اسلووني، صربستان، هندوستان، كانادا، تركمنستان، چين و آذربايجان در اين جشنواره حضور خواهند داشت.دهمين جشنواره بين المللي عروسكي تهران از ۲۳ الي ۲۹ شهريور ماه در تهران برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
شرط صلح: اهتزاز پرچم ايران به دست امپراتور روم
چهارم سپتامبر، امروز، در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قراراست: در سال ۱۵۰۸ (سوم سپتامبر) شاه اسماعيل صفوي «خادم بيك» را به سمت فرماندار خوزستان منصوب كرد و طبق فرماني، جنوب عراق امروز، از جمله بصره را، كه شيعه نشين هستند، ضميمه ايالت خوزستان كرد. در سال ۱۷۸۳ انگلستان با امضاي قرارداد پاريس استقلال ۱۳ مهاجر نشين خود در آمريكاي شمالي (ايالات متحده امروز) را به رسميت شناخت، ولي از خصومت با آنان دست نكشيد و در ۱۸۱۲ با آنها به جنگ پرداخت و دو سال بعد شهر واشنگتن را تصرف و كاخ سفيد را آتش زد. در سال ۱۸۴۰«جيوواني ورگا» داستان نگار شهير ايتاليايي در سيسيل به دنيا آمد. در سال ۱۸۷۹ يعقوب خان از اميران افغاني هوادار روسيه پس از تصرف كابل دست به قتل عام انگليسي هاي مقيم اين شهر زد و «پير كاواناري» نماينده تام الاختيار انگلستان در افغانستان يكي از مقتولين بود. در سال ۱۹۲۸ (۱۳شهريور ۱۳۰۷) كار ساختن آرامگاه فردوسي، مرد بزرگي كه حيات خود را وقف خدمت به ايران و زبان پارسي كرده بود در توس آغاز شد و اين ساختمان سه دهه بعد نوسازي گرديد. در سال ۱۹۳۹فرانسه، انگلستان و سه مهاجرنشين انگليس يعني استراليا، نيوزيلند و كانادا به آلمان اعلان جنگ دادند و در همين روز فرانسه خاك آلمان را مورد حمله نظامي قرار داد و به اين ترتيب، اين فرانسه و انگلستان بودند كه آلمان را به جنگ با خود وادار كردند. در سال ۱۳۳۲(۱۶ روز پس از كودتاي ۲۸ مرداد) دادسراي تهران متهمان به ربودن و قتل سرتيپ افشار طوس رئيس شهرباني حكومت دكتر مصدق را كه اعترافهايي هم كرده بودند آزاد كرد!!، كه يك مداخله عريان سياست در امر قضاء بود. در سال ۱۳۳۹ (۱۳ شهريور) براي نخستين بار پس از كودتاي ۲۸ مرداد، هواداران و پيروان راه مصدق و به دعوت قبلي آنان بسياري از مردم تهران اجتماع بزرگي، و به گزارش پليس نزديك به ۲۰۰ هزار تن در ميدان جلاليه (محل پارك لاله امروز) بر پا داشته بودند كه چون ضمن آن خواندن روزنامه اطلاعات تحريم شد، از اين لحاظ در تاريخ عمومي مطبوعات جاي گرفته است تا سرمشق قرار گيرد زيرا كه اين روزنامه اول ايران، با همه تجهيزات فني و كادر تحريري مجرب و قدمت، نتوانست تا ۱۸ سال بعد به مرز مقامي كه داشت برسد. در سال ۱۹۶۹ (۲ سپتامبر به وقت ويتنام) دكتر هوشي مين ـ رهبر مردم ويتنام - در ۷۹ سالگي در سالروز اعلام استقلال اين كشور درگذشت. هوشي مين همانند مائو و كاسترو معتقد به اين بود كه نخست كشور و ميهني بايد وجود داشته باشد تا سوسياليسم در آن پياده شود. بنابراين، نخست«وطن» بعد ايدئولوژي و يا هر دو به موازات هم و به همين دليل است كه سوسياليسم در سه كشور آنان پايدار مانده است.
اينك برگ امروز: چهارم سپتامبر سال ۳۶۳ ميلادي، ۱۲روز پس از مرگ ژوليان امپراتور روم كه با ۱۴ لژيون (لشكر رومي) به جنگ شاپور دوم (ذوالاكتاف) شاه ساساني ايران شتافته بود، جانشين او ژوويان با صرفنظر كردن از متصرفات روم در آسياي صغير و شمال غرب فرات موافقت شاپور را به صلح به دست آورد تا بتواند باقيمانده لژيونرها را زنده به كشورشان بازگرداند. ژوليان براي تصرف تيسفون از فرات گذشته بود. يكي از شرايط صلح اين بود كه ژوويان در عقب نشيني به ساحل مديترانه به هر شهر كه برسد به دست خود پرچم ايران را بر فراز آن به اهتزاز درآورد، و او به اين تعهد عمل كرد. ژوليان ۲۳ اوت سال ۳۶۳ در جريان عقب نشيني از برابر ارتش توانمند ايران زخمي شده و همان شب از همين جراحت درگذشته بود. واحدهاي ارتش ايران دست از تعقيب لژيونرهاي رومي برنداشتند و همين امر ژوويان را كه پس از مرگ ژوليان، از سوي ژنرالهاي رومي موقتا تا تصويب سناي روم جانشين ژوليان شده بود مجبور به دادن پيشنهاد صلح كرد. با اين پيروزي درخشان، ايران بار ديگر ابرقدرت اول جهان شد. پس از بازگشت ژوويان به«رم» با اين كه سنا بر امپراتور شدن او صحه گذارد نتوانست از سرزنش رومي ها خود را رهايي دهد و در چند مورد بر ضد او كه باعث تحقير روم در برابر ايرانيان شده بود شورش شد و بالاخره همين وضعيت سبب شد كه يك سال پس از امضاي قرارداد صلح با شاپور دوم، از فرط غصه دق كند. پس از مرگ ژوويان، سناي روم ژنرال والنتيان را به امپراتوري برگزيد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
گوجه فرنگي ضد سرطان دهان
مردي معتاد به دود كردن سيگار از دكتر روزنفلد سئوال كرده است كه چرا به او توصيه شده كه هر روز در سه وعده گوجه فرنگي بخورد. اين است پاسخ دكتر روزنفلد: گوجه فرنگي داراي ماده آنتي اكسيدانت «لايكوپين» است كه از سرطانهاي دهان، ريه، پروستات و روده بزرگ كه عامل عمده پيدايش آنها دود سيگار است تا حدي چشمگير جلوگيري مي كند، مخصوصا سرطان دهان كه نخست به صورت لكه هاي سفيد رنگ در اطراف دهان به وجود مي آيد و تا هشتاد درصد ناشي از دود سيگار است. لايكوپين تا ۶۰ درصد مانع ابتلاء فرد به سرطان دهان مي شود. مصرف گوجه فرنگي براي همه لازم است ولي براي سيگاري ها حتمي است. مقدار نياز روزانه هر سيگاري به «لايكوپين» ۴ ميلي گرم يعني سه عدد گوجه فرنگي كوچك تا متوسط است كه بهتر است در سه وعده خورده شود.
مي دانيم كه گوجه فرنگي در زنان، تا حدي چشمگير از سرطان سينه و دستگاه توليد مثل پيشگيري مي كند. گوجه فرنگي منافع متعدد ديگر هم دارد.

نشست تخصصي كاريكاتور
نشست تخصصي ماهانه خانه كاريكاتور ايران تحت عنوان «بررسي نقش تفكر در سه نسل كاريكاتور ايران» با شركت آقايان محمد علي بني اسدي، اسماعيل عباسي و فائز عليدوستي از ساعت ۱۶ الي ۱۸ روز شنبه ۱۴ شهريور ماه (امروز) برگزار مي شود.

«هر چي دلت بخواد» در تالار سنگلج
نمايش «هرچي دلت بخواد» نوشته مجيد حيدري و به كارگرداني حميد پورآذر در ساعت ۱۹ و ۳۰ امروز (شنبه) در تالار سنگلج براي هنرمندان و خبرنگاران به صورت ويژه اجرا مي شود.اين نمايش تا بيستم شهريور در همين سالن بر صحنه است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
رازي كه مولف كتاب «ناراضيان» به آن پي برد
مولف كتاب «ديسيدنتز (ناراضيان)» در يك مصاحبه تلويزيوني گفته است كه ايرانيان مقيم اروپا و آمريكا كه وي با آنان تماس دارد، از اخبار مربوط به پيشرفت هاي علمي فني كشورشان از جمله گزارش اخير تلويزيون تهران درباره فرستادن يك ماهواره به مدار زمين در آوريل آينده(فصل بهار) قلبا خوشحال شده اند. اين مولف افزوده است كه طبق تحقيق او، در ميان همه ناراضيان جهان، كه هر دولتي بلا استثناء دارد، در دو دهه گذشته، ايرانيان كمتر از همه حاضر شده اند با رسانه هاي به زبان ديگر(غير فارسي) درد دل و انتقاد كنند، حال آن كه تحصيلكرده هاي ايراني مسلط بر زبان انگليسي كه از آن كشور خارج شده اند كم نيستند. او گفت كه هنگام مصاحبه با ايرانيان جهت تدوين كتابش متوجه شد كه آنان، جز ميان خودشان، در مذاكره با ديگران حاضر به بدگويي از ميهن نمي شوند كه راز بزرگي است، ولي ناراضيان كشورهاي ديگر و در صدر آنان عراقي ها در زماني كه صدام حسين بر سركار بود و روسها در دوران حكومت شوروي به راحتي بر ضد دولت وطنشان سخن مي گفتند، افترا مي زدند و موارد انتقاد را ده بار بزرگتر از آن چه كه بود بيان مي كردند. بارها از تلويزيون ها شنيده بودم كه ناراضيان عراقي گفته بودند كه اگر آمريكا به عراق حمله نظامي كند، مردم از نظاميان حمله ور با دسته گل استقبال مي كنند كه براي من خارجي چندش آور بود. اين مولف گفت: ايرانياني كه در سالهاي اخير از كشور خود ديدن كرده اند از رفتار پليس و سياست وزارت امنيت(اطلاعات) كه جانشين ساواك مخوف شده است، تمجيد مي كنند كه ديده نشده است حتي راضيان كشورهاي ديگر از چنين سازمانهايي تمجيد كرده باشند. اين ايرانيان مي گويند تنها پليسي كه مامورانش به مردم لبخند مي زنند و باهم رفيق هستند، پليس ايران است كه درصدد دردسرسازي نيست.
فتواي يك روحاني مصري مقيم قطر برضد نظاميان آمريكايي درعراق
برخي از روزنامه هاي آمريكا در شماره هاي جمعه خود به نقل از خبرگزاري ها نوشته بودند كه يك روحاني اسلامي مصري مقيم قطر گفته است: اين يك تكليف مذهبي براي هر مسلمان است كه با آمريكاييان ـ نظامي و يا غير نظامي در عراق - جنگ و مبارزه كند. اين روحاني كه قبلا موضع ملايمي داشت و از همزيستي پيروان اديان سخن مي گفت، اين مطلب را در قاهره و در سنديكاي روزنامه نگاران مصري بيان داشت. مدير دفتر اين روحاني گفته است كه بيانات او به منزله فتواست. به نوشته مطبوعات آمريكا، اين روحاني حمله آمريكاييان به عراق را حمله به يك سرزمين مسلمان نشين (همه مسلمانان) اعلام داشته است. اين روحاني در عين حال خواسته است كه دو روزنامه نگار فرانسوي كه كشورشان در حمله به عراق شركت نداشته آزاد شوند.
نخست كره جنوبي
در پي اعتراف مقامات رسمي دولت كره جنوبي كه دانشمندان اين كشور چهار سال پيش اقدام به غني سازي اورانيوم كرده بودند، بسياري از مفسران سياسي نوشته اند كه اگر قرار است چنين موضوع هايي در شوراي امنيت مطرح شود، طرح مورد كره جنوبي بر پرونده ايران تقدم دارد، زيرا كه منابع آگاه در وين گفته اند اورانيوم غني شده در كره جنوبي تا به آن حد خالص است كه مي توان با آن بمب اتم ساخت ولي ايران تأكيد مي كند برنامه اش هدف مسالمت آميز دارد. اين مفسران اقدام دولت آمريكا را در اين زمينه رفتاري «دوگانه» و يك تبعيض آشكار خوانده  اند، زيرا از يك طرف همه تلاش خود را بكار انداخته تا پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع داده شود و از طرف ديگر مي گويد كه چون دولت كره جنوبي خودش اعتراف كرده است عذرش بايد پذيرفته شود! اين مفسران در عين حال نوشته اند كه تلاش آمريكا در اين زمينه بر ضد ايران احتمالا موفقيت نخواهد داشت زيرا كه بسياري از كشورها موافق ارجاع پرونده به شوراي امنيت نيستند.
چرا پانامايي ها پسر ديكتاتور سابق را به رهبري خود انتخاب كردند؟
درباره انتخاب مارتين توريحوس به رياست جمهوري پاناما كه دو روز پيش كار خود را آغاز كرد تفسير و تحليلهاي متعدد انتشار يافته است كه چرا؟؛ زيرا كه وي فرزند ژنرال عمر تريحوس ديكتاتور اسبق پاناماست كه در يك سانحه هوايي اسرار آميز كشته شد.
به نظر اين تحليلگران، دليل انتخاب مارتين، علي رغم شهرت ديكتاتوري پدرش از اين قراراست: بدي اقتصاد پاناما كه ايجاب مي كرد يك اقتصاددان زمام امور را به دست گيرد و او تحصيلات و تجربه اقتصادي دارد. گسترش شكاف ميان غني و فقير در پاناما و بالا رفتن آمار بيكاري و تبعيض در اين كشور، كه تمايل عمومي را به تأمين عدالت اجتماعي ـ اقتصادي زياد كرده بود و مارتين يك سوسيال دمكرات است. دشمني رئيس جمهوري سابق با كوبا، طبقه كارگر پاناما را كه علاقه به كاسترو دارد خشمگين كرده بود كه مارتين چپگرا از هواخواهان دوستي پاناما و كوباست. به علاوه مارتين از هواداران تعريض آبراه پاناماست كه مليون و ناسيوناليستها را راضي مي كند.

درگذشت خواننده قديمي
عصمت بابلي خواننده قديمي در سن ۷۹ سالگي در يكي از بيمارستان هاي تهران درگذشت.ترانه هاي خانم بابلي معروف به دلكش در سالهاي اخير توسط خوانندگان جوان بازخواني شده است.

تصحيح
پيرو خبر مندرج در تاريخ ۱۱/۶/۱۳۸۳ تحت عنوان «موفقيت انيميشن ايراني در مجمع آسيايي» در صفحه آخر روزنامه همشهري آن روز، لازم مي دانم به عنوان خالق، سازنده و كارگردان اثر مذكور (ارشميدس) توضيحاتي را ارايه نمايم:
«ارشميدس» يك انيميشن ۱۰ دقيقه اي از يك مجموعه ۱۳ قسمتي آموزشي براي نوجوانان بود كه در سال ۱۳۸۰ با حمايت مالي شبكه اول سيما و تهيه كنندگي خانم مهين جواهريان و كارگرداني اينجانب فائز عليدوستي ساخته شد.
بنابراين اطلاق عنوان سازنده اثر (در خبر مذكور) به خانم مهين جواهريان صحيح نمي باشد و موجب تضييع حقوق سازنده اصلي اثر مي گردد. درضمن وعده ساخت ادامه اين مجموعه درحالي كه هنوز طرح آن كه متعلق به اينجانب نيز مي باشد به فروش نرفته، عجيب و به دور از شان حرفه اي است.در پايان براي شفافيت بيشتر موضوع، بخشي از شناسنامه اثر نيز منعكس مي گردد:
- طرح؛ فائز عليدوستي- فيلمنامه: فائز عليدوستي- طراحي كاراكتر و فضا: فائز عليدوستي- استوري بورد: فائز عليدوستي- تدوين و صداگذاري: فائز عليدوستي- متحرك سازي: فائز عليدوستي- موسيقي: كيوان كيارس.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
خواب بوديم
به گمانم مادر مدت ها درد داشت. ما نمي دانستيم. تازه امروز از نسخه هايش فهميدم. از داروهاي ضد دردش.
بيچاره ديشب راحت شد. نمي دانيم چه ساعتي؟!. ما خواب بوديم. صبح، وقتي صبحانه ما سر وقت آماده نشد فهميديم.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
۲ كيلوگرم سكه در شكم
بانكوك: چند روز پيش مرد ۳۷ساله اي در تايلند به دليل احساس درد شديد از ناحيه شكم به بيمارستان مراجعه كرد كه پزشكان پس از عكسبرداري متوجه شدند، اشيايي داخل شكم او وجود دارد.به هر حال آنها پس از انجام عمل جراحي درحدود ۲ كيلوگرم پول خرد (سكه) از داخل شكم اين مرد خارج كردند.اين مرد كه مبتلا به بيماري رواني است طي چند سال اخير بدور از چشم مادرش به بلعيدن سكه ها مي پرداخت.
خاكستر مرده در خانه
اريگون: چند روز پيش يك مرد ۴۶ ساله در آمريكا از دنيا رفت. وي پيش از مرگ وصيت كرده بود كه خاكستر جسدش را به آسمان ببرند و بر فراز يك جنگل پخش كنند.به همين دليل، خانواده وي يك هواپيماي سبك اجاره كردند تا از داخل هواپيما، خاكستر متوفي را بر فراز جنگل پخش كنند.اما در طول مسير كيسه اي كه خاكستر متوفي در آن قرار داشت از داخل هواپيما بيرون افتاد و اين كيسه دو كيلوگرمي روي سقف يك خانه فرود آمد.شدت فرود كيسه به حدي بود كه سقف خانه را سوراخ كرد و داخل سينك ظرفشويي آشپزخانه فرود آمد.اين حادثه باعث هراس شديد اهالي خانه شد. قرار است خانواده متوفي هزينه تعمير سقف خانه مورد نظر را تأمين كنند.
فرار از بانك
سيدني: دو روز پيش دو سارق وارد يك شعبه بانك در استراليا شدند و به همين دليل يكي از كارمندان زنگ خطر را به صدا درآورد و شعبه به محاصره كامل پليس درآمد. همين موضوع باعث شد تا سارقان دو كارمند را به گروگان بگيرند. البته آنها پس از چند ساعت گروگانهاي خود را آزاد كردند و به همين دليل پليس تصميم گرفت با يورش به داخل بانك سارقان را دستگير بكند.اما هنگامي كه مأموران وارد بانك شدند اثري از سارقان نبود. آنها با سوراخ كردن ديوار بانك وارد خانه اي متروكه كه در مجاورت شعبه قرار داشت شده و از آنجا پا به فرار گذاشته بودند.جالب اينكه، گاوصندوق بانك دست نخورده باقي مانده بود.
آب مقدس و پايان خشكسالي
كلمبو: بخشي از كشور سريلانكا از چندين ماه پيش با خشكسالي شديد مواجه شده بود و در حقيقت مردم اين منطقه از كشور درمانده شده بودند.چندي پيش يك گروه از راهبان بودايي تقاضاي هلي كوپتر از ارتش اين كشور كردند تا با استفاده از اين هلي كوپتر به اسپري كردن آب مقدس بپردازند.
به همين دليل ارتش، هلي كوپتر در اختيار راهبان قرار داد و آنها از آسمان روي مناطقي كه با خشكسالي مواجه بود، آب مقدس ريختند.از قضا چند روز پس از اين اقدام راهبان، باران شديدي در اين منطقه باريد كه حتي باعث جاري شدن سيل شد.البته دولت تاكنون در مورد اين ادعاي راهبان، اظهار نظر نكرده است.
بازي فوتبال دستي با ربات
پاريس: ۷ سال پيش، يك ابر رايانه موفق شد، گري كاسپاروف استاد بزرگ شطرنج جهان را شكست بدهد.اما يك خبر جديد، احتمالا تا پايان اين دهه، انسان در فوتبال دستي نيز مغلوب رايانه خواهد شد.دانشمندان يك دانشگاه در آلمان نوعي ربات ساخته اند كه اين ربات قادر است در فوتبال دستي، انسان را شكست بدهد.قيمت اين ربات در حدود ۲۰ هزار يورو است و ترديد نكنيد كه اين دستگاه قادر خواهد بود در ۸۵ درصد موارد حتي بهترين بازيكنان ورزش فوتبال دستي را شكست بدهد.
يورش به فروشگاه
جده: يكي از معروف ترين شركت هاي توليد مبلمان كشور سوئد روز چهارشنبه گذشته شعبه اي در شهر جده عربستان افتتاح كرد. به مناسبت افتتاح اين شعبه، مسئولان اين شركت اعلام كردند، به ۱۵۰ مشتري اول شعبه تازه تأسيس خود ۱۵۰ دلار مبلمان رايگان اهداء خواهد شد.به همين دليل بيش از ۷۰ هزار نفر به فروشگاه مورد نظر يورش آوردند كه به دليل تراكم جمعيت، سه نفر زير دست و پا له شدند و ۲۰ نفر نيز به دليل تنگي نفس به بيمارستان انتقال يافتند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۰ دقيقه

گل و گياه
كوچولوي چشم آبي
000020.jpg
نام علمي: nemophila maculate
خانواده: HYDROPHYLLACEAE
گياه يكساله به بلندي و گستردگي ۱۵ سانتي متر است. داراي برگهاي لوبدار بوده و گلهاي كوچك و سفيدرنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه، خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |