جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۲
index
جمعه بازار
سينماي ايران
فروش
روز اكران
نام فيلم
۴۵۹
۴۷
مهمان مامان
۱۹۲
۱۹
شمعي در باد
۱۴۴
۴۰
سربازهاي جمعه
۱۸۸
۶۳
معادله
۱۶
۲۷
فراري
۶
۶
قلب هاي ناآرام
۳/۲
۲۴
بازيگران
فروش فيلم ها در سينماهاي تهران تا تاريخ ۹ شهريور
توضيح: از اين هفته چهار فيلم جديد در سينماهاي تهران به نمايش درآمدند. «اشك سرما» ساخته عزيزا... حميدنژاد به جاي «معادله» ساخته ابراهيم وحيدزاده در گروه استقلال به نمايش درآمد.
«دوشيزه» ساخته محمد درمنش نيز در گروه سينماهاي آزاد روانه پرده سينما شده است. «گاوخوني» كاري از بهروز افخمي هم در سينما سپيده به نمايش درآمده است.
از هفته آينده هم «سيزده گربه روي شيرواني» ساخته علي عبدالعلي زاده در گروه سينمايي قدس به جاي سربازهاي جمعه كيميايي و «مزرعه پدري» ساخته رسول ملاقلي پور به جاي «مهمان مامان» در گروه عصر جديد اكران خواهد شد.
اما «شمعي در باد» درخشنده در بيستمين روز اكران خود فروش ۲۰۰ ميليون تومان را پشت سر خواهد گذاشت. ۲۰ روز ۲۰۰ ميليون يعني ميانگين ۱۰ ميليون در هر روز كه رقم بسيار مناسبي براي يك فيلم به شمار مي رود.
مهمان مامان نيز پس از هفت هفته ۴۶۰ ميليون فروش كرده و به نظر مي رسد بتواند با اكران در سينماهاي آزاد، فروشش را به مرز ۵۰۰ ميليون تومان برساند.
سربازهاي جمعه نيز در بهترين حالت به مرز ۱۵۰ ميليون تومان خواهد رسيد.
معادله نيز كارش با ۱۹۰ ميليون تومان تمام شده است.
اما فيلم هاي اكران شده در گروه سينماهاي آزاد وضعيت چندان مناسبي ندارند. «فراري» ساخته رضا جعفري پس از حدود ۳۰ روز نمايش به ۱۷ ميليون تومان رسيده است.
«قلب هاي ناآرام» مجيد مظفري نيز در بهترين حالت روزي يك ميليون تومان مي فروشد.
كماكان از گروه مخاطب خاص خبري نيست. در گروه كودك و نوجوان نيز فيلمي اكران نمي شود. گفته مي شود مرباي شيرين و من و نگين دات كام نيز در برنامه تابستاني سينماها قرار دارند. اما فقط و فقط يك فيلم ايراني در تابستان براي كودكان به نمايش درآمد.
سينماي جهان
فروش فيلم ها در سينماهاي
ايالات متحده تا تاريخ ۲۹ آگوست
فروش كل
هفته نمايش
نام فيلم
۳۵
۲
قهرمان
۴۰
۳
بدون پارو
۲۳
۲
آناكونداها:
در جست وجوي اركيد خون
۷
۱
پاپاراتزي
۸۵
۴
شاهزاده سلطنتي ۲
۶
۱
ويكر پارك
۸۹
۵
وثيقه
۷
۱
ونيتي فير
۶
۱
The cookout
۱۶۴
۷
برتري بورن
۳۸
۳
جن گير: سرآغاز
۱۶
۶
ايالت سبز
توضيح: اين هفته نيز «قهرمان» با فروش ۵/۱۱ ميليون دلاري آخر هفته اش توانست مجموع فروش خود را به ۳۵ ميليون دلار برساند و در صدر جدول قرار گيرد.
«بدون پارو» اين هفته ۹ ميليون دلار فروخت و توانست با يك پله صعود در جايگاه دوم جدول قرار گيرد. مجموع فروش اين فيلم در پايان دومين هفته نمايش ۴۰ ميليون دلار شده است.
«آناكونداها: در جست وجوي اركيد خون» نيز در دومين هفته اكرانش ۴/۶ ميليون دلار فروش كرد تا با ۲۳ ميليون دلار در جاي سوم قرار بگيرد.
جايگاه چهارم جدول متعلق به «پاپاراتزي» است كه در هفته اول اكرانش توانست ۸/۷ ميليون دلار فروش كند.
جايگاه پنجم نيز به «خاطرات شاهزاده ۲: نامزدي سلطنتي» با فروش آخر هفته ۳/۷ ميليون دلار قرار دارد.
«ويكر پارك» با بازي جاش هار تنت با فروش ۷/۶ ميليون دلار در هفته اول اكران نتوانست مكاني بهتر از رتبه ششم جدول را پيدا كند. «وثيقه» نيز اين هفته ۵/۶ ميليون دلار فروخت تا با ۸۸ ميليون دلار در جايگاه هفتم بايستد.
در جاي هشتم فيلم تازه اكران شده «ونيتي فير» قرار گرفت. اين فيلم كه ساخته كارگردان هندي ميرا نائيرو با بازي ريزوتيرسپون است در اولين آخر هفته اكرانش ۲/۷ ميليون دلار فروش كرد.
The Cookout نيز با بازي كوران پندر در نقش يك ستاره بسكتبال با فروش ۱/۶ ميليون دلار در نخستين هفته اكران جايگاه نهم را از آن خود كرد. اما «برتري بورن» اين هفته توانست ۴/۵ ميليون دلار بفروشد تا در پايان هفتمين هفته نمايش اش با مجموع فروش ۱۶۵ ميليون دلار در جايگاه دهم بايستد.

هفت از هفت
جواد قادري
۱
فصل جديد اكران آغاز شده است. گاوخوني، دوشيزه، مزرعه پدري و اشك سرما روي پرده رفته اند و رقابت را براي اكران پاييزي آغاز كرده اند. شمعي در باد نيز كه به نظر مي رسيد با افت فروش مواجه مي شود، همچنان به فروش فوق العاده اش ادامه مي دهد.
در ميان فيلم هاي تازه به نمايش درآمده، اشك سرما پتانسيل بيشتري براي جذب مخاطب دارد.
اما نكته اي كه قابل توجه است اين كه با نگاهي به فيلم هاي فوق مي توان فهميد كه اكران چندان پررونقي آغازگر فصل پاييز نخواهد بود.


۲
باز هم يك فيلم ديگر متعلق به صدا و سيما و پخش فراوان تيزرهاي آن. دوشيزه هم متعلق به سيمافيلم است و تيزرهاي آن به دفعات و با مدت هاي طولاني از تلويزيون پخش مي شوند. دوشيزه فيلم بدي است. اگر دوشيزه فروش كرد آن وقت است كه مي شود به جادوي تبليغات تلويزيوني ايمان آورد و آن را يگانه نجات دهنده سينما ناميد. اگر هم فروش نكرد كه ديگر هيچ.
اما نكته اي كه در صورت فروش احتمالاً خوب دوشيزه قابل توجه مي شود، اين كه در صورت تكرار چندين و چندباره اين كار (تبليغات فراوان در مورد اثري كه به خودي خود پتانسيل جذب مخاطب ندارد) تماشاگران سرخورده خواهند شد و نقش سينما رفتن در زندگي آنها به خودي خود كمرنگ مي شود.


۲
از هفته آينده يك فيلم تخيلي روانه سينماها خواهد شد. «سيزده گربه روي شيرواني» سومين فيلم بلند علي عبدالعلي زاده است كه جاي سربازهاي جمعه را خواهد گرفت.
فيلمي پر از بازيگران مطرح (محمدرضا گلزار، مهناز افشار، حسام نواب صفوي، مريلا زارعي، محمدرضا شريفي نيا، نيما فلاح، گوهر خيرانديش، سيروس گرجستاني و...) كه اميد زيادي به فروش آن نيز مي رود.
سيزده گربه روي شيرواني سومين فيلمي است كه امسال بازيگران زن و مرد اصلي اش را پس از «كما» و «زهر عسل» محمدرضا گلزار و مهناز افشار تشكيل مي دهد. يك زوج سينمايي كه امسال پر مخاطب نشان داده اند.
در سيزده گربه روي شيرواني كارهايي تجربه شده كه در سينماي ايران كمتر ديده شده است. شايد اين فيلم نيز به جرگه پرفروش هاي امسال اضافه شود.


۴
مهم ترين اتفاق سينماي ايران طي چند ماه اخير، هفته آينده به وقوع مي پيوندد. هفتمين جشن خانه سينما در راه است و اصناف سينماي ايران برگزيدگان خود را طي مراسمي كه يك شنبه شب در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي برگزار مي شود، اعلام خواهند كرد.
جشن خانه سينما هميشه به نوعي با جشنواره فجر در تضاد بوده است و خواسته متفاوت با آن به خصوص در برگزيدگان، عمل كند. هميشه بوده اند تعدادي از آثار يا افراد كه در جشنواره فجر مورد تقدير واقع شده اند و حتي جايزه گرفته اند، اما در جشن خانه سينما حتي نامزد دريافت جايزه هم نشده اند.
امسال نيز اوضاع بدين منوال است. به غير از «دوئل» كه اصلاً در جشنواره شركت نكرد، گوهر خيرانديش، پيمان قاسم خاني و... كه در جشنواره فجر سال گذشته سيمرغ بردند، نامشان حتي در ميان نامزدها هم ديده نمي شود. اما زياد ناراحت نشويد در فكر جشن سينماي ايران باشيد. جشني كه مي خواست دولتي نباشد اما...


۵
سينما چهار كم كم تبديل به برنامه اي آزاردهنده مي شود. به جزييات برنامه كاري نداريم اما وضعيت فيلم هاي نمايش داده شده از اين برنامه واقعاً آزاردهنده است. فيلم هفته پيش اين برنامه، «كريسمس مبارك آقاي لارنس» آنقدر وضعيت عجيب و غريب و آزاردهنده اي داشت كه عطايش را به لقايش بخشيديم. فيلم در برخي صحنه ها با زبان اصلي و زيرنويس فارسي بود، برخي جاهاي فيلم دوبله شده بود و در برخي صحنه ها هم صداي اصلي فيلم شنيده مي شد و هم دوبله. در ضمن فيلمي از يك بغل نويس ژاپني نيز سود مي برد.(!)
كريسمس مبارك آقاي لارنس با دم دستي ترين امكانات موجود و با سرسري ترين وضع ممكن آماده نمايش شده بود. چرا؟!


۶
فصل تابستان رو به پايان است. جشنواره فيلم هاي سينمايي نيز رو به اتمام. در مدت سه ماهه فصل تابستان هر شب به غير از جمعه ها يك فيلم از اين شبكه روي آنتن رفت. چند فيلم خارجي و گهگاه يك فيلم ايراني. فيلم هاي ايراني پخش شده از اين برنامه طي چند سال اخير بارها و بارها از شبكه هاي مختلف به نمايش درآمده اند.
اما نكته قابل توجه در مورد پخش فيلم هاي ايراني، چه در اين شبكه و چه در مورد شبكه هاي ديگر اين كه چرا به هيچ وجه فيلم هايي از آثار پرشمار دهه ۶۰ و اوايل دهه ۷۰ از تلويزيون نشان داده نمي شود؟ فيلم هاي جذاب بسياري در اين سال ها وجود دارند كه مي توان با پخش آنها چند ساعت از وقت بينندگان را به بهترين شكل ممكن پر كرد اما چند سالي است كه اين فيلم ها به بايگاني سپرده شده اند. لطفاً سري به بايگاني ها بزنيد. ممنون.



۷
به نظر مي رسد با آغاز فصل پاييز پخش يك مجموعه طنز روتين در شبكه  سه آغاز شود. مهدي مظلومي قرار است هر شب «لطفاً كمربندها را ببنديد» را روي آنتن بفرستد.
«باجناق ها»ي فرهاد آئيش آنطور كه بايد در شبكه پنج جواب نداد. نوع طنز آئيش به درد اينگونه برنامه هاي تلويزيوني كه قرار است هر شب از تلويزيون پخش شوند، نمي خورد.اما مهدي مظلومي يك بار در «بدون شرح» برنده شده و يك بار هم در «بانكي ها» شكست خورده. اين بار نوبت شكست است يا پيروزي؟

نگاهي به توليدات شش ماهه اول سال ۸۳
مونتاژ اكران ۸۴
006110.jpg
مهدي طاهباز
از آغاز سال ۸۳ تا اين جا كه حدود شش ماه را پشت سر گذاشته ايم، تقريباً ۳۰ فيلم كليد خورده اند و مراحل فني را طي مي كنند. حدود ۱۰ فيلم نيز عمده مراحل آماده سازيشان (و حتي فيلمبرداري بخشي از صحنه هاي آنها) به سال ۸۳ موكول شده است
سال ۸۳ به نيمه رسيده است. پيش بيني شده بود حدود ۱۰۰ فيلم طي امسال به مرحله توليد خواهد رسيد. از آغاز دوره معاونت محمد مهدي حيدريان در وزارت ارشاد توليد انبوه و بالا بردن كميت آثار سينمايي توليد شده در سال، مد نظر بوده است.
اواخر سال گذشته و اوايل امسال فيلم هاي متعددي جلوي دوربين رفتند. روند كليد خوردن فيلم ها به گونه اي بود كه به نظر مي رسيد سال ۸۳ يكي از پرتراكم ترين سال ها به لحاظ تعداد آثار سينمايي توليد شده باشد.اما در فصل تابستان اين مسئله با ركود مواجه شد و تعداد كمتري فيلم به مرحله فيلمبرداري رسيدند. اما به نظر مي رسد با فرا رسيدن فصل پاييز دوباره شاهد رونق فيلمسازي و ساخت آثار جديد باشيم.
از آغاز سال ۸۳ تا اين جا كه حدود شش ماه را پشت سر گذاشته ايم، تقريباً ۳۰ فيلم كليد خورده اند و مراحل فني را طي مي كنند. حدود ۱۰ فيلم نيز عمده مراحل آماده سازيشان (و حتي فيلمبرداري بخشي از صحنه هاي آنها) به سال ۸۳ موكول شده است.
اگر نگاهي اجمالي به اين آثار بيندازيم، اولين چيزي كه به چشم مي خورد، تعداد بالاي فيلم هاي طنز ساخته شده است. حدود ۹ فيلم طنز هم اكنون مراحل فيلمبرداري يا فني را طي مي كنند كه براي شش ماهه اول سال ۸۳ تعداد چشمگيري به نظر مي رسد. نكته جالب در مورد اين آثار، ساخته شدن آنها توسط كارگرداناني است كه هيچ پيش زمينه اي در مورد طنز و آثار كمدي نداشته اند و به يكباره و با رونق اينگونه آثار و در بورس بودن آنها دست به كار توليد شده اند.به عنوان مثال قدرت ا... صلح ميرزايي پس از سال ها اكشن سازي فيلمي طنز با نام «شاخه گلي براي عروس» را جلوي دوربين برده يا حتي كارگرداني مانند محمدعلي سجادي فيلمي كمدي مانند «تردست» را ساخته است. البته دو سال پيش اين مسئله جواب داد و منوچهر مصيري توانست پس از آثاري كاملاً بي ارتباط به كمدي و خنده، فيلم پرمخاطب «دنيا» را روانه سينماها كند و در ساخت فيلم طنز تبحر نشان دهد.
مسئله ديگر افزايش ساخت فيلم هاي كودك و نوجوان است. با اين كه برخي آثار توليد شده باز هم درباره كودكان است و نه براي آنها ولي جدي گرفته شدن دوباره اين ژانر فراموش شده ارزش فراواني دارد.نكته جالب اين كه باز هم طبق سبك و سياق اين چندساله، فصل تابستان پررونق ترين موقع سال براي ساخته شدن فيلم هاي كودك به جهت در پيش بودن جشنواره بين المللي فيلم هاي كودك و نوجوان اصفهان به شمار مي رود.سهم سينمايي دفاع مقدس از شش ماهه اول سال ۸۳ تنها يك فيلم است.
كاظم معصومي جديدترين اثرش را كه مضموني جنگي دارد با عنوان «طبل بزرگ زيرپاي چپ» با بازي حميد فرخ نژاد و حسين محجوب جلوي دوربين برده. اما سينماي ترسناك و دلهره آور نيز با يك فيلم در سياهه فيلم هاي امسال قرار دارد. «خوابگاه دختران» پس از سرعت، عينك دودي و دختر ايروني چهارمين فيلم محمدحسين لطيفي است كه قرار است ترس را به جان بينندگان در سالن هاي تاريك سينما بيندازد. تا عيدفطر صبر كنيد همه چيز مشخص خواهد شد.
مابقي آثار در ژانري گسترده به لحاظ موضوع و محتوا به نام اجتماعي طبقه بندي مي شوند. البته به سختي مي توان برخي از آنها را در اين ژانر قرار داد ولي.... سينماي ايران است ديگر!
مي خندم پس هستم
باز هم و باز هم و باز هم امسال فيلم هايي در صدر فروش قرار گرفته اند كه توانسته اند خنده را بر لبان تماشاگران بنشانند.مارمولك، كما، مهمان مامان و حتي معادله آثاري پرمخاطب بوده اند. پس اگر يك سوم آثار توليدي شش ماهه اول سال ۸۳ به ژانر كمدي اختصاص يافت جاي تعجب چنداني ندارد.
اما محمدرضا اعلامي نيز پس از مدت ها اثري جديد را با نام «رازها» و با بازي امين تارخ، ميترا حجار و مهرداد نوذري جلوي دوربين برد. رازها فيلمي است درباره رازهاي زندگي آدم ها؛ رازهايي كه افشاي آن گاهي خنده دار است و گاهي هراسناك. گفته مي شود اين فيلم در ژانر كمدي وحشت قرار مي گيرد. البته حرف هاي متناقضي در مورد رازها شنيده مي شود كه معمولاً با تكذيب همراه است.
تورج منصوري نيز امسال دست به كار شد و چهارمين فيلمش را به عنوان كارگردان آن هم در ژانر كمدي توليد كرد. «انتخاب» با بازي مهران غفوريان، ماهايا پطروسيان و فتحعلي اويسي آخرين ساخته تورج منصوري فيلمبردار نام آشناي سينماي ايران است.
«شاخه گلي براي عروس» جديدترين ساخته قدرت ا... صلح ميرزايي پس از ساخت آثاري مانند شاهين طلايي، گريز از مرگ، علف هاي هرز، دختري در قفس، حامي و... محسوب مي شود.
صلح ميرزايي از چهره هاي محبوبي چون جواد رضويان و مجيد صالحي در اين فيلم براي جذب مخاطب استفاده كرده است. اكثر فيلم هاي صلح ميرزايي كمدي ناخواسته بوده اند. اما اين بار او خواسته يك فيلم كمدي ساخته است. جالب است نه؟!
ازدواج صورتي پس از دنيا فيلم جديد منوچهر مصيري است كه حدود ۱۰ روزي است در تهران ساختش آغاز شده.
يك فيلم طنز درباره جوانان و ازدواج و مشكلاتي كه سر راهشان وجود دارد. خسرو شكيبايي در نقش يك پيرمرد ۷۰ ساله و فاطمه گودرزي در نقش يك پيرزن به همراه بهرام رادان و چكامه چمن ماه بازيگران ازدواج صورتي هستند. در مورد دنيا و كارگرداني مصيري شايعات زيادي به گوش مي رسيد.
او با ساخت ازدواج صورتي نشان خواهد داد چند مرد حلاج است. كاظم راست گفتار نيز پس از «عروس خوش قدم» پرفروش، فيلم جديدي با عنوان «شطرنج» را جلوي دوربين برده است.
شطرنج  همانند فيلم قبلي راست گفتار يك اثر پر بازيگر و خوش آب و رنگ است. امين  حيايي، پارسا پيروزفر، محمدرضا شريفي نيا، سارا خويني ها و... بازيگران شطرنج هستند. اميد است اين بار برخلاف فيلم قبلي همه چيز فقط در رنگ و لعاب خلاصه نشود و به مزه هم كمي توجه شود.
داوود موثقي نيز «بله برون» را در ژانر كمدي آن هم با بازيگراني مسن نظير جمشيد مشايخي، ثريا قاسمي، فتحعلي اويسي و... ساخته است.فيلمي كه قرار است بخنداند و پرمخاطب شود. اما اگر نشد...
سهم كودكان از سينما
توليد در سينماي كودك طي شش ماهه اول سال ۸۳ برخلاف نمايش اينگونه آثار بهتر بوده است. با اين كه طي ماههاي اخير تنها دو فيلم ايراني كودك اكران شده اند اما حدود شش فيلم جلوي دوربين رفته است. كيومرث پوراحمد پس از مدت ها ساخت فيلمي با عنوان «گل يخ» را آغاز كرد.
گل يخ پروژه طلسم شده پوراحمد داستان عباس سركارگر رستوراني در تهران است كه با دختري به نام ترگل علي رغم رضايت ناپدري اش ازدواج مي كند. عباس پس از مدتي براي كار به كيش مي رود و ترگل را نزد مادرش مي فرستد. ترگل بر اثر حادثه اي حافظه اش را از دست مي دهد. عباس كه از يافتن او نا اميد شده با زني به نام مرجان آشنا مي شود اين آشنايي باعث تغييراتي اساسي در زندگي عباس مي شود تا اين كه...
آنگونه كه از داستان فيلم پيداست كودكان نقش چنداني در فيلم ندارند اما چند كودك پيش برنده اصلي ماجرا هستند. تا زمان نمايش فيلم (كه چندان هم دور نيست) صبر كنيد.
دومين فيلم كودكي كه امسال كليد خورد، «جنگ كودكانه» ساخته ابوالقاسم طالبي است. طالبي پنجمين اثرش را در سكوت كامل خبري در الموت قزوين كليد زد.
جنگ كودكانه به جنگ و تاثيرات آن بر روي كودكان مي پردازد. فيلمي تلخ درباره كودكان.
علي  قوي تن نيز در تازه ترين اثرش به سراغ دنياي كودكان رفت. «سرود تولد» يك فيلم موزيكال درباره كودكان است و در آن امين حيايي، ثريا قاسمي، حسام  نواب صفوي و بهمن مفيد بازي مي كنند. امين حيايي در اين فيلم به آوازخواني مي پردازد و نقش پسر جواني از خانواده متوسط را كه تحصيلات دانشگاهي اش را به پايان رسانده بازي مي كند. اين جوان در جست و جوي كار با زن كارخانه داري آشنا مي شود و مسير زندگيش تغيير مي كند...
حسين قناعت نيز چندي پيش دومين فيلم بلند خود را با نام «چاي نت» پس از من و نگين دات كام براي كودكان كليد زد. باز هم يك اسم اينترنتي، اما اين بار اينترنت واقعاً در پيشبرد داستان فيلم نقش دارد.
«سر تو بدزد رفيق» نيز فيلم جديد علي عبدالعلي زاده پس از ساخت آثاري چون «تعقيب»، «تارزن و تارزان» و «سيزده گربه روي شيرواني» است كه ساخت آن به تازگي آغاز شده، يك فيلم موزيكال متشكل از آدم ها و عروسك ها، فيلم داستان يك الاغ (با صداي بهمن مفيد) است كه يك راننده تريلي را به خاطر رسيدن به هدفش گروگان مي گيرد.
رسول صدرعاملي نيز كه پس از مدت ها تلاش توانسته بازيگران فيلم «ديشب بابا تو ديدم آيدا» را پيدا كند، طي همين روزها فيلم خود را جلوي دوربين خواهد برد. ديشب بابا تو ديدم آيدا بر اساس قصه اي از مرجان شيرمحمدي و تكميل كننده سه گانه صدرعاملي پس از «دختري با كفش هاي كتاني» و «من ترانه ۱۵ سال دارم» است.
به جز دو فيلم آخري كه از  آنها نامبرده شد، بقيه آثار براي شركت در جشنواره اصفهان آماده مي شوند.
تصاويري از اجتماع بزرگ
سينماي موسوم به اجتماعي بيشترين تعداد فيلم را ميان توليدات نيمه اول سال ۸۳ داراست.
در ميان اسامي كارگرداناني كه در اين ژانر به فيلمسازي پرداخته اند، نام هاي مطرحي به چشم مي خورد. ابراهيم حاتمي كيا، مجيد مجيدي، تهمينه ميلاني، عليرضا داوودنژاد، فريدون جيراني، سيروس الوند و...
ابراهيم حاتمي كيا «به رنگ ارغوان» را بهمن سال گذشته كليد زد و اواخر سال فيلمبرداري فيلم به پايان رسيد. طي شش ماهه اول امسال تدوين فيلم به پايان رسيده و موسيقي و صداگذاري آن به نيمه رسيده است.
مجيد مجيدي نيز با اين كه «بار ديگر زندگي» را با حضور پرويز پرستويي و رويا تيموريان سال گذشته آغاز كرد اما فيلمبرداري اين فيلم چند ماه پيش به پايان رسيد.
تهمينه ميلاني و عليرضا داوودنژاد نيز چنين وضعيتي دارند. فيلمبرداري «زن زيادي» و «هشت پا» سال گذشته
آغاز شده اما عمده مراحل فني اين آثار به امسال موكول شد.
هشت  پا مانند ملاقات با طوطي انبوهي از بازيگران معروف زن را جذب خود كرده است.
محمدرضا فروتن، مهتاب كرامتي، ويشكا آسايش، آتنه فقيه نصيري، ماهايا پطروسيان، احمد نجفي، محمدرضا داوودنژاد و ... بازيگران اين فيلم هستند. علي رفيعي هم اكنون در حال آماده سازي اولين فيلم بلند خود با عنوان «بهار خرد» است. هم اكنون واروژ كريم مسيحي در حال تدوين اين فيلم است. فريدون جيراني نيز تازه ترين اثر خود را با نام «سالاد فصل» اسفند گذشته در تهران كليد زد و خردادماه امسال آن را به پايان رساند.
اين فيلم داستان ورود زن  جواني به منطقه اي در جنوب شهر و حوادث پيامد آن را روايت مي كند. مهتاب كرامتي، بهرام رادان و شهاب حسيني بازيگران رستگاري در هشت و بيست دقيقه هستند. اما يكي از توليدات نيمه اول سال ۸۳ كه اميد زيادي نيز به آن مي رود، «شبانه» كاري مشترك از اميد بنكدار و كيوان علي محمدي است.
بنكدار و علي محمدي از نسل جديد كارگردانان سينماي ايران هستند. در كارنامه كاري آنها چند فيلم مستند و كوتاه مانند «چشم اندازهاي سياوش آباد»، «چه شگفت است عشق كه هم عشق است و هم مرهم»، «عشق است و از پنجره اي كوتاه به بيابان هاي بي مجنون مي نگرد» و «هيچ كس با هيچ كس سخن نمي گويد» به چشم مي خورد.
شبانه با حضور عواملي حرفه اي و بازيگراني چون هديه تهراني، كوروش تهامي، ستاره اسكندري، كمند اميرسليماني، آتيلا پسياني، بهاره رهنما، حميدرضا پگاه و ... اواخر خرداد در تهران كليد خورد. فيلم داستان دختري به نام شبنم است كه به همراه دوستانش ساناز و خاطره به قصد گذراندن شبي خوش از خانه خارج مي شوند. يك اتفاق و يك مرگ، حوادث تازه اي را براي او و دوستانش رقم مي زند ...
رضا ميركريمي نيز اوايل امسال چهارمين فيلم بلندش را با نام «خيلي دور خيلي نزديك» كليد زد اما به علت مشكلات مالي اين پروژه اواخر مرداد متوقف شد. گفته مي شود اواخر شهريور دوباره اين فيلم آغاز خواهد شد. حدود ۴۰ روز از فيلمبرداري اين فيلم كه بيشتر داستانش در كوير مي گذرد، باقي مانده است. اين فيلم داستان يك دكتر متخصص مغز و اعصاب است كه براي ديدن فرزندش پاي به دل كوير مي گذارد و ...
نيكي كريمي امسال اولين فيلم بلندش را با عنوان «يك شب» جلوي دوربين برد. اين فيلم داستان جست وجو و پرسه يك دختر در شب هاي خاموش تهران است. هانيه توسلي و سعيد ابراهيمي فر بازيگران يك شب هستند. حسن هدايت نيز امسال فيلمي چهار اپيزودي با عنوان «گرداب» را كارگرداني كرد.
سه اپيزود اول اين فيلم سه داستان از صادق هدايت است. اپيزود آخر نيز داستان مرگ هدايت را بازگو مي كند.
«گرداب»، «تاريكخانه»، «دون ژوان كرج» داستاني هايي است كه حسن هدايت آنها را به تصوير كشيده است. شهاب حسيني، لاله اسكندي، احمد نجفي، كامبيز ديرباز، بهروز شعيبي و ... بازيگران گرداب هستند.
گفته مي شود به علت طولاني شدن اپيزود اول يعني گرداب اين قسمت فيلم به عنوان يك فيلم مستقل و سه اپيزود باقي مانده به عنوان يك فيلم ديگر عرضه خواهند شد. اما بهروز افخمي نيز «ته دنيا» را در فرانسه جلوي دوربين برد. اين فيلم براساس داستاني كوتاه از پرويز صمدي مقدم و در جريان جشنواره شكل گرفت و طي مرداد و شهريور ساخت آن ادامه يافت. رخشان بني اعتماد نيز به زودي فيلمبرداري صحنه هاي تكميلي «ننه گيلانه» را براي رساندن آن به حد فيلم بلند آغاز مي كند.
جزيره آهني (محمد رسول اف)، بازمانده (قاسم جعفري) و بازي در بازي (بيژن ميرباقري) نيز از ديگر توليدات امسال سينماي ايران به شمار مي روند. اما اگر اتفاقي نيفتد و پروژه هايي كه صبحت از توليد آنهاست جلوي دوربين بروند، نيمه دوم سال ۸۳ بسيار پررونق تر از نيمه اول آن خواهد بود.
البته در صورت ساخته شدن آثاري چون: تولدت مبارك (داريوش مهرجويي)، حكم (مسعود كيميايي)، بوسه كوچولو (بهمن  فرمان آرا)، خوابگرد (رسول ملاقلي پور)،يك تكه نان (كمال تبريزي)، جاده هاي موازي (فرزاد موتمن)، مواجهه (سعيد ابراهيمي فر)، زير درختان هلو (ايرج طهماسب) و ...

هنر
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |