شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۳ - Sep 11, 2004
طرح نجات ۷۰ رودخانه كشور
000554.jpg

معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه اين سازمان بر اساس مصوبه سال گذشته هيأت دولت موظف شد، برنامه حفاظت از رودخانه هاي آلوده كشور را تدوين كند، گفت: هم اكنون كار تدوين اين برنامه اجرايي پايان يافته كه پس از تصويب آن در شوراي برنامه ريزي و توسعه هر استان اجرا مي شود.
دكتر يوسف حجت در گفت وگو با ايسنا، افزود: سازمان حفاظت محيط زيست در نظر دارد پس از موفقيت اين برنامه، برنامه اجرايي دوم را براي كاهش آلودگي ۱۲۰ رودخانه ديگر تدوين كند.
وي ساخت و سازهاي غيرمجاز صنعتي و مسكوني را در حريم و بستر رودخانه ها مهمترين عامل آلودگي آنها دانست و از عملكرد دستگاه هاي نظارتي در اين زمينه انتقاد كرد.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست توسعه ساخت و ساز ويلاها در حاشيه رودخانه ها و طرح احداث «بازار بزرگ اهواز» در بستر رودخانه «كارون» را از جمله تخلفات مشهود دانست و از توقف ساخت اين بازار با همكاري مسئولان استان خوزستان خبر داد.
وي با ابراز نگراني از افزايش ميزان آلودگي در رودخانه هاي «كارون» و «زرجوب» به ايسنا گفت: نتايج آزمايشات نشان مي دهد، به هنگام كم آبي، يك سوم رودخانه «كارون» فاضلاب است.
000564.jpg

حجت با انتقاد از تأخير در پايان عمليات احداث مركز تصفيه و جمع آوري فاضلاب در شهر «رشت»، افزود: چنانچه اين تصفيه خانه به بهره برداري برسد، از ميزان آلاينده هاي رودخانه «زرجوب» كاسته مي شود.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست، رودخانه ها را منبع اصلي آب آشاميدني و جذاب ترين مراكز گردشگري طبيعي دانست و به ايسنا گفت: متأسفانه مردم به علت ساخت و ساز بي رويه و غيرمجاز ويلاهاي شخصي، به حاشيه رودخانه ها دسترسي ندارند و امكان استفاده مناسب از اين عرصه هاي طبيعي براي آنها ميسر نيست.
وي در پايان تصريح كرد: با وجود تصويب قانون رعايت حريم ساخت و سازها تا فاصله ۱۵۰ متري رودخانه ها، همچنان ساخت وسازهاي غيرمجاز در اين حريم با مجوزهاي غيرقانوني نهادهاي نظارتي انجام مي شود.

احمدي  نژاد در ديدار با شهروندان منطقه ۵ اعلام كرد:
طرحهاي شهرداري براي بهسازي ترافيك
و توسعه خدمات شهري در غرب تهران
پروژه قطار هوايي تهران طبق برنامه در دست اجراست
گروه شهري: افزايش قيمت مصالح ساختماني از ابتداي امسال، اصلاح بافت هاي فرسوده و اجراي طرح هاي عمران شهري توسط شهردار تهران را با مشكل مواجه كرده است.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمود احمدي نژاد - شهردار تهران، نوسانات شديد قيمت سيمان و آهن كه از اقلام اصلي مصالح ساختمان سازي است را غيرمنطقي اعلام كرد و افزود: فارغ از ريشه اصلي گراني ها، امواج، ضعف كنترل و برنامه ريزيها از جانب مسئولين مربوطه كه لابد براي اقناع افكار عمومي پاسخ و توضيح لازم را خواهند داشت، اما افزايش قيمت مصالحي كه عمدتا توسط كارخانجات وابسته به نهادهاي عمومي و دولتي انجام مي شود به هيچ صورت قابل درك نيست.
وي ادامه داد، تنها توسط شهرداري تهران صدها ميليارد تومان قرارداد عمراني بصورت مستقيم و يا مشاركتي با بخش خصوصي منعقد شده و اين نوسانات نه تنها همه قراردادها و اجراي آنها را دچار اخلال كرده بلكه احياء بافت هاي فرسوده كه جزء برنامه هاي اصلي و فوري كشور است را نيز به تأخير انداخته است.
احمدي نژاد پنج شنبه گذشته در حاشيه ملاقات با مردم منطقه ۵ تهران، پروژه قطار هوايي در دست احداث در اين منطقه را جزو پيشرفته ترين شبكه حمل و نقل شهري دانست و افزود: مديريت شهري اصرار بر ورود هر چه سريعتر اين سيستم در چرخه حمل و نقل شهري تهران دارد.
به اعتقاد شهردار تهران، مديريت شهري فارغ از همه جنجالهاي مطبوعاتي در برخورداري اين سيستم از پشتوانه علمي، كارشناسي و قانوني لازم تأكيد دارد ضمن اينكه اين تنها پروژه اي است كه با مشاركت كامل بخش خصوصي در حال انجام بوده و در نوع خود يك نوآوري به حساب مي آيد.
وي روند پيشرفت كار احداث قطار هوايي را علي رغم همه موانع در پيش رو خوب ارزيابي و اظهار اميدواري كرد در آينده نه چندان دور اين فناوري جديد در سطح كل شهر تهران به كار گرفته شود.
وي خبر داد: تهيه طرح تفصيلي ۵ محله از محلات منطقه ۵ كه نيازمند ساماندهي بودند آغاز شده و در اين ميان كار تهيه طرح تفصيلي دو محله قديمي و اصيل كن و حصارك به پايان رسيده و به منظور تصويب به كميسيون ماده ۵ ارسال شده است.
شهردار تهران گفت: عدم برخورداري اين محلات از طرح تفصيلي موجب شده بود اين سامانه و راهكار براي حل معضل بافت هاي فرسوده، نوسازي، بازسازي و تصرف در املاك براي ساكنان اين محلات وجود نداشته باشد كه با آماده شدن طرح تفصيلي، مشكلات آنان نيز برطرف خواهد شد.
شهردار تهران خاطرنشان كرد: شهرك اكباتان به دليل فشردگي بافت هاي مسكوني از سرانه هاي تفريحي، ورزشي و فضاي سبز مناسب برخوردار نيست، به همين دليل در نظر داريم در فاصله ۱۷ هكتاري بين فاز يك و دو شهرك اكباتان يك طرح بسيار عظيم ورزشي، تفريحي و تجاري و فضاي سبز احداث كنيم كه عمليات احداث بوستان و فضاي سبز آن از سه روز قبل آغاز شده است.
وي احداث پل رو گذر بزرگراه شهيد حكيم را از جمله طرح هاي بسيار بزرگ منطقه ۵ نام برد كه متعاقب آن دو طرف اين بزرگراه از روي ميدان نور به هم متصل خواهد شد.
وي افزود: همچنين با احداث زيرگذري كه بزرگراه شهيد ستاري فر را به جنوب ارتباط مي دهد بخش مهمي از ارتباطات شمال به جنوب و شرق به غرب تهران را برقرار و ترافيك و راهبندانهاي سنگين ميدان نور را نيز برطرف خواهد كرد.
وي اظهار اميدواري كرد تا پايان امسال حداقل روگذر بزرگراه شهيد حكيم و ميدان نور به بهره برداري برسد.
احمدي نژاد گفت:  در منطقه ۵ طرح هاي عمراني بزرگي در دست اجراست كه علاوه بر كاربرد منطقه اي، نقش فرامنطقه اي، در حل معضلات كل شهر تهران را دارد.
وي ادامه بزرگراه شهيد همت را از جمله اين طرح ها دانست كه به عنوان يك بزرگراه اصلي شرق به غرب و غرب به شرق تهران از خيابان دماوند تا بزرگراه كرج را مرتبط مي سازد.دردو بخش از اين پروژه در ضلع غربي از جنت آباد تا پل مسيل كن در منطقه ۲۲ و در شرق از تقاطع شهيد صياد شيرازي تا بزرگراه امام علي(ع) در حال تكميل مي باشد.
احمدي نژاد افزود: در ضلع غربي حجم عمليات خاكبرداري و آزادسازي بسيار گسترده است تا جايي كه تاكنون بيش از ۱۵ ميليارد تومان تنها براي يك مسيل دوكيلومتري جداي از هزينه احداث آن كه همچنان ادامه دارد صرف شده است.
وي خبر داد كه احداث پل بزرگ تقاطع شهيد همت و شهيد ستاري فر تا قبل از دهه فجر به پايان مي رسد.
شهردار تهران همچنين از آغاز طرح ساماندهي توقفگاه اتوبوس جنت آباد و اختصاص بخش وسيعي از محوطه اين توقفگاه به فضاي سبز و احداث مجموعه بزرگ تفريحي و گردشگري كوهسار سخن گفت و ادامه داد در حال حاضر در سطح منطقه ۵ به غير از پروژه  هاي اعلام شده،  پروژه هاي عمراني ديگري به اعتبار ۱۵۰ ميليارد تومان در دست اجراست كه در برخي از آنها با بخش خصوصي وارد مشاركت شده ايم.

جنگل كاري در مناطق ۵ و ۲۲ تهران
000562.jpg
بيش از ۸ هزار هكتار از محدوده مناطق ۵ و ۲۲ شهرداري تهران تا پايان امسال جنگل كاري مي شود.
علي اكبر واشقاني فراهاني معاون اداره كل منابع طبيعي استان تهران گفت: جنگل كاري در ۵۰۰۰ هكتار از اراضي شهرداري منطقه ۵ آغاز و مقدمات اين كار براي ۳۷۰۰ هكتار از اراضي منطقه ۲۲ شهرداري نيز فراهم شده است.
واشقاني فراهاني خاطرنشان كرد: تاكنون براي ۶۰۰ هزار هكتار از اين اراضي سند صادر شده است و امسال ۲۰۰ هزار هكتار ديگر از اين اراضي داراي سند خواهند شد.وي گفت: به منظور ارتقاي مديريت بهره وري از پارك هاي جنگلي ، پارك پلور در شرق تهران و پارك خرگوش دره در غرب تهران به شهرداري واگذاري مي شود.

بازارهاي جديد ميوه و تره بار
000560.jpg
گروه شهري: به منظور خدمات رساني مطلوب به شهروندان تهراني ۵۰۰ كانكس و ۱۲۰ بازار عرضه ميوه و تره بار در تهران ايجاد خواهد شد.
جواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران افزود: هم اكنون در تهران ۶۵ بازار و ۵۵ ميدان عرضه ميوه و تره بار وجود دارد، اين تعداد تا پايان سال به ۸۰ عدد مي رسد و همچنين ساخت شش بازار مراحل پاياني خود را مي گذراند و كلنگ احداث ۱۷ بازار ديگر نيز زده شده است.
وي افزود: شمار مراجعه كنندگان به مراكز عرضه ميوه و تره بار سازمان ميادين، در سال گذشته يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر بوده و تا پايان سال به سه ميليون نفر خواهد رسيد.

نصب كارت پارك
000558.jpg
جانشين فرمانده راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: تنها در صورتي كه رانندگان برگه كارت پارك را در مقابل شيشه جلوي خودروي خود قرار دهند، مامور راهنمايي ورانندگي خودروي آنها را جريمه نخواهد كرد و بنابراين صرف خريد كارت پارك، قراردادن آن در جيب و يا در قسمتي از خودرو كه قابل رويت مامور راهنمايي ورانندگي نيست، نمي تواند عذر موجهي براي جريمه نكردن رانندگان متخلف محسوب شود. سرهنگ حسن اكبرزاده گفت: هنوز هم مشاهده مي شود كه برخي رانندگان پس از تهيه برگه كارت پارك آن را در مقابل شيشه جلوي خودروي خود نصب نكرده و پس از رويت قبض جريمه خود اعتراض مي كنند كه چرا عليرغم تهيه برگه كارت پارك بازهم جريمه شده اند.

بنگاه هاي مشاوران املاك غيرمجاز تعطيل مي شوند
000556.jpg
با ابلاغ آيين نامه اجرايي قانون نظام صنفي تا اواخر شهريور ماه، با كليه واحدهاي مشاوران املاك بدون مجوز برخورد و تا پايان امسال تعطيل مي شوند.مصطفي قلي خسروي _ رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران- در گفت و گو با ايسنا با اشاره به وجود ۲۵ هزار پرونده درخواست پروانه كسب در اين اتحاديه افزود: ۱۲ هزار پرونده توانسته اند اجازه كسب بگيرند و مابقي بصورت غيرمجاز در حال فعاليت هستند.وي گفت: براساس استانداردها بايد به ازاي هر ۱۷۰ نفر يك واحد كسبي وجود داشته باشد كه اين رقم هم اكنون در پايتخت يك واحد كسبي به ازاي هر ۴۰ نفر است.

نظافت شهر، اصلي ترين فعاليت مديريت شهر تهران است
گروه شهري: طي مراسمي، مهندس محمد جواد محمدي زاده معاون خدمات شهري تهران،در مراسم معارفه مديركل جديد خدمات شهري شهرداري گفت : اصلي ترين و مهم ترين فعاليت  مديريت شهري نظافت شهر است كه به طور مستقيم با سلامت و بهداشت شهروندان مرتبط مي باشد.
وي همچنين با تأكيد بر بهره گيري از افراد صاحب فكر و متخصص، ابراز اميدواري كرد كه با انجام ترتيبات لازم، در آينده هيچ زباله قابل بازيافتي در تهران دفن نشود.

رانندگان متأهل در اتوبوسراني تهران
گروه شهري: مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه گفت: اين شركت از جوانان متاهل و واجدشرايط كه گواهينامه پايه اول يا دوم دارند، دعوت به همكاري مي كند.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، «مصطفي نوريان» افزود: داشتن حداكثر ۳۸ سال، بهره مندي از سلامت كامل، عدم سوء پيشينه، اقامت در يكي از مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران و داشتن حداقل مدرك تحصيلي سوم راهنمايي از شرايط جذب رانندگان پايه يك است.
همچنين به گفته وي سپري شدن دو سال از تاريخ صدور گواهينامه، داشتن حداقل سن ۲۳ سال و حداكثر ۳۰ سال تمام، سلامت كامل جسماني، عدم سوءپيشينه و داشتن حداقل مدرك تحصيلي ديپلم از شرايط استخدام رانندگان پايه دوم مي باشد.
افراد واجد شرايط پس از گذراندن دوره هاي آموزشي لازم، به راهنمايي و رانندگي معرفي مي شوند و درصورت پذيرش در آزمون عملي شهري، كارت گواهينامه رانندگي با خودروي سنگين به آنها اعطا مي شود.
بنا به همين خبر افراد پذيرفته شده، پس از طي دوره آزمايشي كه حداكثر ۲ سال خواهد بود، به استخدام شركت واحد اتوبوسراني درمي آيند.

۶/۵ هكتار فضاي مسكوني تهران فرسوده است
مهندس حق شناس _ معاون امور مسكن بنياد مسكن كشور _ در گردهمايي منطقه اي سياست هاي بخش مسكن شهري در اروميه گفت: «در برنامه سوم توسعه برنامه هاي كلي بنياد مسكن در شاخص كشوري اجرا مي شد ولي باتوجه به رشد جمعيت و نياز جامعه به اماكن بيشتر مقرر شده كه در برنامه چهارم توسعه برنامه ريزي ها و راهكارهاي حل مشكل مسكن به صورت استاني صورت بگيرد.»
او گفت: براساس چشم انداز ۲۰ ساله كشور به اندازه تمام مسكن ساخته شده در كشور نياز به مسكن جديد داريم چراكه طبق آمار جمعيت ايران در اين زمان تقريبا به دوبرابر خواهد رسيد.
وي تصريح كرد: «بافت فرسوده مسكن شهري بزرگترين معضل كشوري مثل ايران است چراكه تقريبا تمام كشور از وضعيت نابسامان و بافت فرسوده رنج مي برد، براي نمونه پنج هزار و ۶۰۰ هكتار فضاي مسكوني تهران جزء مناطق فرسوده است.»
حق شناس كمبود تسهيلات بانكي در كشور، تامين زمين مناسب، افزايش جمعيت و نبود فرهنگ آپارتمان نشيني را از ديگر مشكلات انبوه سازي در كشور عنوان كرد و افزود: «تسهيلات بانكي در كشورهاي خارجي تا مرز ۸۰ تا ۹۰ درصد هزينه هاي ساختمان سازي است و اين درحاليست كه اين رقم در ايران به زحمت به ۳۰ درصد مي رسد.»
وي ادامه داد: «فرهنگ آپارتمان نشيني هنوز در بسياري از مناطق كشور جانيفتاده است و بايد در اين خصوص اقدامات فرهنگي صورت گيرد.»

شهري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |