شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۳
تازه هاي انديشه
انتشار اولين ترجمه جمعي از قرآن
003000.jpg
اولين ترجمه جمعي از قرآن توسط انتشارت «دارالذكر» كه با همكاري ده نفر از مترجمان و محققان صورت گرفته به زودي منتشر مي شود.
دكتر محمد علي رضايي در گفت وگو با خبرنگار گروه دين و انديشه خبرگزاري «مهر» گفت: اين كار حاصل پنج سال تلاش متمادي ده نفر از اساتيد حوزه و دانشگاه است . در اين كار سعي شده ترجمه به صورت تخصصي انجام شود و مخاطبان نسل جوان را نيز جذب نمايد. وي درباره شيوه كار نيز گفت: اين ترجمه به صورت جمله به جمله انجام گرفته و از فارسي معيار براي اين كار استفاده شده است.
دكتر رضايي در ادامه گفت: ما از ترجمه ها و تفاسير متعددي استفاده كرديم و سعي ما بر اين بود كه از اضافات تفسيري و ترجمه اي بكاهيم و به اصل آيه نزديك شويم. وي خاطرنشان كرد: كار يكسان سازي عميقي در اين كار صورت گرفته تا واژگان با ترجمه هاي متعدد ضبط نشود و در اين راه نيز سعي كرديم هيچ كلمه اي در قرآن هنگام ترجمه جا نيفتد. ما فقط ۵۱ حرف را نتوانستيم ترجمه كنيم كه آنها را نيز در انتها به صورت يكجا آورده ايم و حتي دلايل ترجمه نشدن آن را نيز ذكر كرديم. وي درباره واژه شناسي قرآن نيز گفت: سعي ما نيز در اين كار بر آن بوده كه واژگان را از متون قديمي عربي استخراج كنيم و از ترجمه اي براي واژگان استفاده كنيم كه با زبان امروزي ما مأنوس باشند.
دكتر رضايي ضمن ابراز خوشنودي از اتمام كار گفت: مي توانيم ادعا كنيم كه يك ترجمه بشري و دقيق انجام داده ايم تا براي جامعه فارسي خوان قابل فهم باشد. وي در پايان نيز خبر از ارايه طرحهاي پشتيباني ترجمه قرآن داد و گفت: در نظر داريم ترجمه آموزشي از قرآن و ترجمه تفسيري و آزاد از قرآن را در جهت پشتيباني از ترجمه قرآن ارائه دهيم.
ترجمه جديدي از تفسير الميزان
در صورت پيدا شدن ناشر، ترجمه جديدي از تفسير الميزان منتشر مي شود.
دكتر محمد علي كوشا در گفت وگو با خبرنگار گروه دين و انديشه خبرگزاري «مهر» گفت: تصحيح كتاب «قرائت و مفردات قرآن كريم» علامه فاضل گروسي را به پايان رسانده ام كه به زودي منتشر مي شود. وي افزود: ترجمه «تفسير الميزان» را نيز آماده كرده ام كه هنوز ناشري براي انتشار آن نيافته ام. در صورت آمادگي ناشر اين كتاب را نيز آماده انتشار دارم.

گزارش انديشه
نسبت علم و دين
002988.jpg
ايان باربور فيلسوفي كه بيش از نيم سده در باب نسبت دين و عمل تفكر كرده معتقد است كه علم و دين هر دو از پرسش هاي جديد بهره  برده اند و اين دو منبع معرفتي بدون اين پرسش ها قادر به ادامه حيات خود نيستند.
به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه خبرگزاري «مهر» ، باربور در همايشي كه جديداً در مورد نسبت دين و علم در كالج كانكورديا برگزار شد تصريح كرد كه علم پرسش هايي را درانداخته كه از جواب  بدانها عاجز است چرا كه علم تنها مي تواند در قبال نسبت ميان پديده ها مواضعي اتخاذ كند اما در قبال ماهيت هستي و زندگي، معناي حيات و حيات اخلاقي انسان صامت و ساكت است. اين حوزه ها البته حوزه هايي هستند كه دين در آنها واجد مواضعي است.
باربور با آموزه هايي كه قصد دارند حوزه اي از حوزه هاي معارف بشري را مطلق و بنابراين راه را بر گفت وگوي معارف ببندند، سر ستيز دارد و بدين جهت همان گونه كه جزمي انديشي ديني را نفي مي كند با جزميت ها و مطلق سازي هايي كه در دل تفكر علمي وجود دارند نيز مخالفت مي ورزد. به نظر باربور مواضع ريچارد داوكينز زيست شناس معروف، به گونه اي بيماري مطلق كردن علم دچار است چرا كه او خواهان بيرون كشيدن جواب هايي از گستره  علم است كه علم از پاسخ بدانها عاجز است. با اين همه وي نسبت به تحولات مهمي كه داوكينز در فلسفه زيست شناسي به وجود آورده احترام مي گذارد.
باربور معتقد است كه هر چند ما تجربيات گوناگوني چون تجربيات ديني و علمي را واجد هستيم و اين تجربيات مبناي معارف ديني و علمي به حساب مي آيند، اما بايد بدانيم كه با يك وجود واحد به سراغ تجربه علمي و ديني مي رويم و بنابراين از اين موضع مي توان بهتر و بيشتر به نسبت علم و دين انديشيد. باربور اذعان داشت كه علاقه به برقراري نسبت ميان علم و دين مختص به دين مسيحيت نيست و بسياري از اديان به اين موضوع مهم عطف توجه نشان داده و مي دهند. با اين همه او اصرار دارد كه نبايد از پرداختن به پرسش هاي جدي طفره رفت. به نظر وي اگر گفت وگوي ميان علم و دين تا اين اندازه وسيع و عميق نبود ما شاهد رشد قابل توجه زيست شناسي كنوني نبوديم و ما در پرتوي پرسش هاي جديد توانسته ايم فهم خود را از علم و دين عمق ببخشيم.
لازم به ذكر است كه ايان باربور در سال ۱۹۹۹ جايزه معتبر تمپلتون را كه رقم آن بالغ بر ۲/۱ ميليون دلار است و به كساني تعلق مي گيرد كه در ترويج تفكر ديني كوشا بوده اند، كسب كرد.

بررسي شيوه هاي مواجهه با پديده جهاني شدن
تعامل آگاهانه
زاهد ويسي
002991.jpg
جهاني شدن از مفاهيم مهم روزگار ما ست كه خود را در عرصه هاي مختلفي همچون اقتصاد، فرهنگ، سياست، و... مطرح ساخته است. جهاني شدن ابتدا در هيأت نظريه اي اقتصادي رخ نمود؛ اما اينك اكثريت قريب به اتفاق جوامع بشري، از تسري اين امر بر ساير حوزه هاي مورد اشاره، آگاهند. اين مقاله، نقدي است بر موضوع جهاني شدن در كليت آن، كه به بررسي روش هاي مطلوب رويارويي با اين پديده مي پردازد . بخوانيد!
امروزه جهاني شدن به صورت مفهوم و اصلي در آمده است كه تقريباً در همه حوزه هاي علمي، سياسي، اقتصادي، فكري و فلسفي، مورد بحث و گفت وگو و يا چالش و مناقشه است و با آن كه عمر آن- به منزله يك تئوري يا نظريه- چندان زياد نيست از چنان گسترشي برخوردار شده كه به مثابه محوري براي تبيين و تفسير مفاهيم و پديده هاي گوناگون، خود را بر مجامع و محافل مختلف فكري و عملي مسلط ساخته است.
در اين مختصر، بناي ما بر بيان بنيادهاي اين مسأله نيست، ليكن به پاره اي از جوانب و جلوه هاي اين پديده نگاهي اجمالي افكنده مي شود تا آنچه را كه بلاي جهاني شدن خوانده ايم بهتر نمايان شود.
ادعاي اصلي جهاني شدن (Globalization)، حذف موانع و مرزهاي موجود بر سر راه انتقال كالاها و خدمات و كوتاه كردن فاصله زماني و مكاني ميان مبادلات انساني است. با اين همه، نمي توان در اين گيرودار، فكر و فرهنگ را به صورت بكر و دست نخورده تصور كرد. به اين معني كه نمي توان مدعي شد كه در مسير جهاني شدن، صرفاً كالاها يا خدمات از منطقه اي به منطقه ديگر منتقل مي شود و افكار و عقايد يا به طور كلي فرهنگ ، ثابت و بي تغيير مي ماند.(۱)
اين است كه صرف كوتاه شدن فاصله نقل و انتقالات اقتصادي، نمي تواند توجيه دقيق و قابل قبولي براي ترويج جهاني شدن باشد. زيرا درمسأله ارتباط با ديگرحوزه ها، هرگز نمي توان نتايج و پيامدهاي ذاتي و احتمالي را ناديده انگاشت. از سوي ديگر اين ادعا كه جهاني شدن، امري اقتصادي است و با فرهنگ و انديشه، تصادمي نخواهد داشت، كاملاً بي معناست. زيرا اقتصاد به عنوان يك امر انساني، بي گمان با ساير مسايل انساني ارتباط تنگاتنگي دارد. به طوري كه هرگونه اثر و تأثيري درآن، بر ساير موارد انساني ديگر نيز مؤثر خواهد بود.
با اين حال امروزه، مانند اغلب مواقع ديگر، نحوه برخورد با اين موضوع پرشاخ و برگ، ميان دو رويكرد مخالف و هوادار، تقسيم شده است، ليكن كمتر ديده شده كه براي مشاركت و تعامل با اين امر طرحي جامع و يا حتي روشنگري هاي مفيد و سازنده صورت بگيرد. چرا كه، هنوز موضوع جهاني شدن و مدعاي اصلي آن، به طور صريح و كامل براي اكثريت مردم روشن نشده و از اين رو براي تعامل آگاهانه با آن، فعلاً راه طولاني در پيش است. ناگزير در اين اجمال به يكي از مسايل قابل توجه در اين باره مي پردازيم.
فروپاشي نظام كمونيستي در شوروي سابق تنها، پايان نقطه و مرحله خاصي از تاريخ و سرگذشت جغرافياي محدودي نبود، بلكه با توجه به اهميت حضور آن در بلوك شرق و آثار آن در عرصه جهاني،  پيامدهاي گوناگوني داشت كه خود به خود باعث به هم ريختن معادلات جهاني شد. به طوري كه اگر تا آن زمان مسأله اي به نام قطبي بودن جهان مطرح بود، عملاً و علناً جهان- دست كم در عرصه اقتصاد- تك قطبي شد. از اين رو آنچه كه به نام جهاني شدن، پس از فروپاشي شوروي بر پا شد، توسط عده زيادي از تحليلگران، به عنوان «امريكايي شدن» ناميده شد. بدين ترتيب در تفسير خود از آن، بنا را بر فعل و انفعالات آمريكا گذاشتند. اين آواز نه فقط از سوي طعمه هاي حقيقي و عيني جهاني شدن، بلكه از سوي كشورهاي بزرگ نيز سر داده شد. به عنوان مثال وزير فرهنگ فرانسه در كنفرانس بين المللي سياست هاي فرهنگي كه توسط يونسكو در سال ۱۹۸۲ برپا شد، به امريكا حمله كرد و از «هجوم فرهنگي» امريكا شكايت كرد و در ادامه سخنانش گفت: «دولتي كه تا حد زيادي آزادي را به ما آموخته و از ملت ها خواسته برضد طغيان و جباريت بپا خيزند، امروزه به صورت نظامي درآمده كه هيچ امر اخلاقي، جز سود را در پيش نگرفته و مي كوشد فرهنگ واحد و فراگيري را بر سراسر جهان تحميل نمايد و اين، يكي از اشكال امپرياليسم مالي و فكري است كه به جاي اشغال اراضي، اذهان، روش هاي تفكر و شيوه زندگي را اشغال مي نمايد» .(۲)
ميلينا مركوري، وزير فرهنگ يونان نيز، در همان كنگره از وزير فرانسوي حمايت كرد و شكواهاي او را تكرار نمود و به خطرات آمريكا هشدار داد. سال ها پس از اين كنفرانس، فرانسواميتران، رئيس جمهور وقت فرانسه گفت: «چه كسي امروزه مي تواند خود را نسبت به تهديدي كه جهان با آن روبه روست، به كوري بزند؟ فرهنگ واحد، رفته رفته جهان را مورد هجوم قرار داده است. فرهنگ انگلوساكسوني، تحت لواي ليبراليسم اقتصادي، به حركت درآمده است» . وي در ادامه گفت: «آيا احتمال دارد، قوانين پول و تكنولوژي آنچه را كه نظام هاي تماميت طلب نتوانستند پديد آورند، تحقق ببخشد؟» (۳)
البته اين امر، نه تنها ازسوي منتقدان، بلكه از سوي هواداران نيز با صراحت و گستردگي بيشتري مطرح و مورد دفاع و توجيه واقع مي شود. به عنوان نمونه، ديويدروشكوبف، استاد روابط بين الملل در دانشگاه كلمبيا و يكي از مسئولان سابق حكومت كلينتون مي گويد: «عده اي از صاحب نظران براين اعتقادند كه بهره برداري از فرصت هايي كه انقلاب جهاني اطلاعاتي براي ترويج فرهنگ آمريكا و به ضرر ساير فرهنگ ها پديد آورده، ناخوشايند است. با اين حال، اين گونه نسبي گرايي، به اندازه خطا بودنش، خطرناك است. چرا كه فرهنگ آمريكايي، ذاتاً با ساير فرهنگ ها متفاوت است، زيرا مخلوطي از عوامل و روش هاي نقاط مختلف جهان است كه از روي آگاهي به يك واقعيت اجتماعي درهم آميخته پديد آمده و اجازه شكوفايي آزادي هاي شخصي و فرهنگ هاي مختلف را مي دهد و اگر آمريكايي ها، اين امر را درك نمايند، نبايد از انجام مصالح اقتصادي، سياسي و امنيتي كه فكر مي كنند به نفع همه جهان است احساس شرم نمايند. از اين رو امريكا در ترويج ارزش هاي خود، هيچ ترديدي روا نمي دارد و نظرگاه خود درباره جهان را رواج مي دهد. زيرا شكست در اين امر يا به كارگيري اصل» زندگي كن و بگذار ديگران نيز زندگي نمايند «به معناي سر فرود آوردن و تسليم است.» (۴)
شكي نيست كه هزينه انجام اين امر و تلاش براي عملي كردن نظام معرفتي اي كه آمريكا مي خواهد با قدرت و زور آن را بر مباني و ساختارهاي انساني تحميل نمايد، در بيشتر موارد برعهده «دنياي جنوب» است كه فاقد نيروي نقد و انكار مي باشد.
در اينجا نياز به فهرست كردن شگردهاي مقابله و يا برنامه ها و ابزارهاي ديگري از اين قبيل كه براي رهايي از اين دام «ناپيدا و موجود» توسط آرمان گراها به كار گرفته مي شود، نيست. نياز اصلي ما ضرورت اعتقاد به تغيير علمي، صنعتي و فكري است كه به جوانب مختلف كارهاي ما، در حوزه توانمندي هاي ممكن بشري، بويژه در حوزه نخبگان خبره سامان بدهد. هنوز هم، به شدت نيازمند كاشت محورهاي توانمند اعتقادي، فكري، صنعتي و علمي هدفمند براي از ميان برداشتن آثار عقب ماندگي در جهاني هستيم كه قانون بقاي قوي و محكوميت و فناي ضعيف، در فضاي برنامه هاي جهاني شدن و برخورد تمدن ها برآن حكم مي رانند و چند و چون اين بازي جديد را توافق نامه و مذاكرات گات، صندوق بين المللي پول، اتحاديه اروپا، و دلار و يورو و... تعيين مي نمايند.
002997.jpg
002994.jpg
بلامنازع شدن آمريكا براي سيطره بر جهان و ترويج و تحميل ارزش هاي مورد اعتقاد خود، نه تنها كشورهاي جنوب، بلكه اكثر كشورهاي بزرگ جهان را به فكر تلاش براي ايجاد اتحاديه ها و تشكل هاي جهاني و يا قاره اي انداخت. مي توان وجود اتحاديه هاي بين المللي، قاره اي و... را نشان آگاهي ملي و جمعي جهاني برضد جريان جهاني شدن يا كاستن از آثار منفي آن- ولو به صورت كم- دانست. به عبارت ديگر پيمان ها و توافقات كلان جهاني كه هراز چندي سر برمي آورند و يا به بهانه هاي مختلفي خود را پنهان مي سازند، همه پناهگاه هايي براي در امان ماندن از آثار ناخواسته نظام جهاني اي است كه دورنما و طرح هاي كلي آن، پس از سقوط نظام كمونيست شوروي و بويژه بازوي نظامي آن (پيمان ورشو) به ظهور رسيده است.
علاوه براين، ادعاهاي آمريكا در حمايت از حقوق بشر، حقوق اقليت ها، دموكراسي، تكثرگرايي حزبي و... را مي توان اين گونه تفسير كرد كه اين امور ابزارهاي فشاري در دست آمريكا براي فشار آوردن به نظام ها و نهادهاي عقيدتي و ملي و زيرشاخه هايي نظير زبان، فرهنگ، تاريخ سياسي و تمدني مي باشد. عملاً دخالت آمريكا تحت لواي اين شعارها و توجيهات كه به منظور تحقق مصالح معين سرمايه داري صورت مي گيرد را ملاحظه نموديم و چشم پوشي آمريكا از دفاع از همين شعارات را در صورتي كه به نفع او نيست، ديديم و اين چيزي است كه تلاش آمريكا براي ترويج ارزش هايي نظير تسامح، عدل، آزادي و... كه خود را در آنها منحصر به فرد مي داند را پوشالي و توخالي مي نمايد. به تبع آن جهاني سازي اقتصاد، در كنار معادله تبادل معلومات، صرفاً در خدمت، شكل دادن به ايده جهاني شدن و نيز محكم كردن طناب هاي اين دام به نفع طرح هاي امپرياليستي است، هرچند در شكل و شمايل جذاب و سحرآميزي نظير شراكت و صلح و... ارايه مي شود. حال ديگر همه مي دانند كه آمريكايي ها هر انديشه اي را كه بخواهند، با زرق و برق خاص خودشان
ارايه مي نمايند.
همه اينها، به اضافه آنچه كه «امنيتي كردن جهان» ناميده مي شود، توسعه ناتو، طرح دفاع موشكي، همه و همه، ابزارها و وسايل پيدا و پنهاني است كه در اكنون و آينده به خدمت گرفته مي شوند تا جهان برخلاف خواسته اش در برابر جهاني شدن سر فرود بياورد و بازارها و خزانه هايش را به روي سردمداران اين ايده و پديده باز نمايد.
اينجاست كه تعامل آگاهانه با جهاني شدن، به معناي نفي و اثبات كلي و كامل آن نيست. زيرا همواره كار درست و آنچه كه به نيكي در ابديت انعكاس مي يابد، رد و قبول مطلق نيست. مواجهه فعال در اين بازار، راه سومي است كه چند و چون آن نيازمند فرصت و فراست خاصي است؛ شايد اين هم به دست ما انجام پذيرد.
منابع:
۱- اقتباس از پروفسور جلال امين: عولمه القهر، ص ،۷ الطبعه الاولي، ۲۰۰۲م.
۲- مجله المجتمع :شماره ،۱۴۴۵ سال ،۳۲ ص ۶۵.
۳- همان، ص ۱۳-۱۴
۴- محمد ابراهيم مبروك: الاسلام و العولمه، ص ۱۳-۱۴ ،الطبعه الثانيه.

انديشه
دانشجو
سياست
|  انديشه  |  دانشجو  |  سياست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |