پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۸۳
بهترين دروازه بانان جهان از نگاه دينوزوف
بنكس، ماير و ياشين
003744.jpg
مريم دري منش
دينوزوف، دروازه بان افسانه اي ايتاليا كه در چهار جام جهاني در سالهاي ۱۹۷۰-۷۴-۷۸ و ۸۲ حضور داشته است، و در جام جهاني ۸۲ اسپانيا، در سن ۴۰ سالگي به عنوان كاپيتان و دروازه بان تيم ملي ايتاليا، جام قهرماني را روي سر برده است، نظر چندان مساعدي نسبت به وضعيت دروازه باني حال حاضر دنيا ندارد.
او كه متولد سال ۱۹۴۲ مي باشد، پس از دوراني درخشان در ليگ دسته اول ايتاليا و ۵۷۰ بازي در سطح باشگاهي و حضور در ۱۱۹ بازي ملي و قهرماني در مسابقات قهرماني اروپا در سال ۶۸ و قهرماني در جام جهاني ،۸۲ از سال ۸۴ تا ۸۶ به عنوان كمك مربي در تيم ملي ايتاليا فعاليت داشت و بين سالهاي ۸۷ تا ۸۸ مربي تيم ملي المپيك كشورش بود و در سالهاي ۹۸ تا ۲۰۰۰ نيز مربيگري تيم ملي بزرگسالان ايتاليا را بر عهده داشت. زوف كلكسيوني از افتخارات باشگاهي و ملي را در اختيار دارد.
وي دراين مصاحبه، عقايد خود را در خصوص دروازه بانان گذشته و حال حاضر جهان بيان داشته است.
* آقاي زوف، بزرگترين دروازه بان تمام دورانها چه كسي بود؟
- بهترينهاي دنيا از نظر من گوردون بنكس، سپ ماير، لاديسلائو مازوركيويچ، لئو ياشين و زوف بودند. انتخاب يك نفر از ميان آنها خيلي دشوار است، اما اگر مجبور باشم، مي گويم لئوياشين كه يك اسطوره است.
* چه كسي محرك شما در اين راه بود؟
- وقتي من شروع به كار كردم، ياشين و بنكس بزرگترين الگوهايم بودند.
* چه تغييري در كار دروازه بانها نسبت به زمان شما، پديد آمده است؟
- تغييرات زيادي نيست. شايد زماني بود كه تاكتيك بازي به گونه اي بود كه بيشتر در كناره هاي زمين جريان داشت. به همين علت گاهي دروازه بان با يك مهاجم تك به تك مي شد اما نقش كلاسيك دروازه بانها دوباره مستور شده است. آنها ديگر بيرون از محوطه جريمه نمي ايستند و بازي با پا را نيز ياد گرفته اند.
* امروزه دروازه بانها، پنالتي هم مي زنند، چرا شما هرگز گلي نزديد؟
- يكبار نزديك بود اينكار را بكنم و بايد بگويم كه پاي راستم، ضعيفتر از ديگر بازيكنان نيست. اما فقط در مواقع اضطراري از آن استفاده مي كنم.
* دوباره برويم به سراغ دروازه بانان بزرگ، بنكس چگونه بود؟
- او خيلي خوب بود، وقتي مجبور بود از دروازه  بيرون بيايد، تحرك زيادي داشت و هميشه هم خيلي مطمئن توپ را مي گرفت.
* ياشين؟
- خيلي قوي و از لحاظ فيزيكي تأثيرگذار، يك عنكبوت جلوي دروازه.
* ماير؟
- قدرتمند، وقتي از دروازه  بيرون مي آمد، حتي در جلوي خط، اندام قابل توجهش كمك زيادي به او مي كرد.
* مازور كيويچ؟
- تأثيرگذار، مثل ماير. توپ را مطمئن مي گرفت و دروازه را بخوبي پوشش مي داد.
* و زوف؟
- براي آن زمان واقعا قد بلند بودم، ۸۳/۱ متر، ولي غيرقابل مقايسه با نسل فعلي. در تمام زمينه ها خوب بودم، در مقابل شوتهاي بلند و مهار كردن سانترها، اما تخصص من بيرون آمدن از دروازه و دفاع كردن بود.
* به نظر مي رسد كه پس از زوف، سه دروازه بان بزرگ در تاريخ دروازه باني ظهور كردند: كان، اشمايكل و بوفون.
- موافقم. كان در حال حاضر، شماره يك آلمان است و به نظر مي رسد كه تا مدتها هم يكي از بهترينها باشد. دروازه بان سابق تيم ملي دانمارك، اشمايكل هم دوراني طولاني و سرشار از موفقيت داشته است. بوفون از يووه، مطمئنا زودتر از همه اينها به مرز پختگي رسيد. او با ۱۸ سال سن در سري A بازي مي كرد و در ۲۶ سالگي، ۵۲ بازي ملي در كارنامه اش دارد. من در اين سن تازه با اسكوادرا آتزورا شروع كرده بودم. كسي چه مي داند كه او تا چه موقع در اين سطح مي ماند. او دروازه باني خارق العاده است.
* دروازه باني وجود دارد كه به شما شباهت داشته باشد؟
- نه. كساني كه بعد از من آمده اند به گونه ديگري كار مي كنند و من شباهتي بين خود و آنها نمي بينم.
* اين را هم مي گويند كه دروازه بان بايد يك شخصيت خاص داشته باشد، شايد كسي كه دوست دارد جلوه كند و كمي هم ديوانه باشد. حقيقت دارد يا دروغ است؟
- دروازه بان بايد شخصيتي قوي داشته باشد. انتظارات از او، بيش از همه جنبه رواني دارد. در بازي او زمانهاي بيكاري زيادي وجود دارد، اما نمي تواند مثل ديگر همبازيانش عمل كند. او نمي تواند بدنبال حريف بدود و فعاليت كند. مجبور است منتظر بماند و تمركز خود را حفظ كند. خودش بايد خودش را مجبور به اين كار بكند. شايد دو گل خورده باشد و مجبور باشد به اين فكر كند كه سومي را دريافت نكند، گلي كه ممكن است شوتي از راه دور باشد كه او نتواند در مقابلش هيچ كاري انجام بدهد.
* آيا دشوارترين بازي دوران فعاليتتان را به ياد مي آوريد؟
- بدون شك بازي در مقابل برزيل در جام جهاني ۸۲ مي باشد كه در دقايق آخر، روي خط دروازه، ضربه سر زيكو را دفع كردم، ما در آن ديدار ۳ بر ۲ پيروز شديم و به طرزي شگفت انگيز به مرحله نيمه نهايي صعود كرديم. و بعد هم كه قهرمان جهان شديم.
* رمز موفقيتتان چه بود؟
- اين رمز، اگر بخواهيم نامش را رمز بگذاريم، فيزيك بدني است كه شرايط مطمئني را ممكن و فراهم مي سازد. يعني والدين، عوامل ارثي، كمي شانس و بخصوص اينكه هيچگاه مصدوميت جدي نداشته ام، و توان ماندن در فرم ايده آل را مي توانم به عنوان اين رمز نام ببرم. خيلي حيف است كه كسي با عملكرد غلط، سرمايه و استعداد خود را هدر بدهد.
* آيا علت اين موفقيت اين نبود كه در زمان شما تفريحات كمتري وجود داشت؟
- فكر نمي كنم كه اين قضيه نقشي ايفا بكند. تا ۲۵ سالگي هر كاري كه بخواهي مي تواني انجام دهي. بدنت توان آن را دارد و پس از هر افراط و حاشيه روي، باز هم مي تواند استراحت كند و روي فرم بيايد. تازه پس از اين سن است كه بايد مراقب اوضاع بود.
* در مورد دروازه بانهاي اروپايي چه فكر مي كنيد؟
- بايد اقرار كنم كه كار هيچكدام از آنها مرا تحت تأثير قرار نمي دهد. در مسابقات يورو ۲۰۰۴ چند مورد دفع توپ ديدم كه بيشتر به نظرم شانسي آمد و در موارد كمي، توپها با اطمينان گرفته شدند، اغلب دفع توپهاي ناقص و بي دقت بودند. شنيدم كه بعضي ها نسبت به توپ جديد شكوه داشتند و مي گفتند كه سبكتر از توپهاي قبلي است. اما تصور من اين است كه اين موضوع نمي تواند دليل بازي ضعيف باشد. در اصل وزن و اندازه توپ هميشه در محدوده مجاز خود است. تقصيرها ربطي به توپ ندارد.
* روي كداميك از دروازه بانها در آينده حساب مي كنيد؟
- دروازه بانهاي ايتاليايي حاضر در جام ملتهاي اروپا، بهترين هستند: بوفون، تولدو و پروتزي.
* پروتزي و تولدو ديگر جوان نيستند. غير از آنها دروازه بان خوب ديگري در جهان نمي بينيد؟
- صادقانه بگويم؟ وقتي به دور و اطراف خودم نگاه مي كنم، قهرمانان زيادي را نمي بينم.
* در ايتاليا كه بهترين مدرسه دروازه باني دنيا وجود دارد.
- اين كاملا يك سنت است. حتي در زمان من هم دروازه بانان بزرگي مثل كاستلين، آلبرتوسي و ويه ري بودند.
* پس اگر پله و مارادونا الان بازي مي كردند، ديگر از دريبل هاي معروفشان خبري نبود؟
- به هيچ وجه اينطور نبود. من اطمينان دارم كه پله و مارادونا امروز هم مي توانند همان كارها را انجام دهند. پله الان هم مي تواند آن دريبلها را به نمايش گذارد. شايد مردم فراموش كرده اند كه اين بازيكنان در آن زمان هم يارگيري شديدي مي شدند و توجه خاصي روي آنها معطوف بود. اين درست نيست كه آنها آن موقع فضاي بيشتري در اختيار داشتند، آنها خودشان فضا را ايجاد مي كردند. آنها براي تمام دورانها، استعدادهاي استثنايي بودند.
* آخرين استعداد استثنايي چه كسي بود؟
- تصور مي كنم پس از مارادونا بايد كمي در انتظار بمانيم.
* هيچكدام از بازيكنان كهكشاني رئال مادريد مد نظرتان نيستند؟
- از نظر من، بازيكنان رئال خيلي بيشتر زميني هستند تا كهكشاني.

استقلال جنوب، قهرمان واليبال پايتخت
003696.jpg
علي شاكري - با گذشت سال هاي سال و ورود رشته هاي ورزشي جديد هنوز هم واليبال محبوب ترين ورزش مورد علاقه قشر بانوان ايران را تشكيل مي دهد. مسابقات جوانان استان تهران و حضور ۱۷ تيم از اين واقعيت حكايت مي كرد. بازي هايي كه طي دو هفته رقابت پرشور پاي بانوان زيادي را به سالن حجاب كشاند.
در اين مسابقات فشرده قهرماني نيز به تيمي رسيد كه نسبت به ساير تيم هاي مدعي زحمت بيشتري كشيد و در بسياري از فاكتورها قابليت هاي بالاتري داشت.
استقلال جنوب در سايه يكدلي، كارگروهي و تكنيك بالا تحت هدايت يك مربي درجه ۲ بين المللي به نام زيبا خلج هدايتي تيمي دست نيافتني بود. تيمي كه بازيكنانش سالهاست در كنار هم نه تنها تمرين، بلكه زندگي مي كنند و اعتماد عجيبي به مربي خود دارند. جالب آنكه اعضاي همين تيم در رده بزرگسالان هم يك مدعي بزرگ به شمار مي روند.
استقلال جنوب با علاقمندي اسماعيل سرهنگيان كه از هيچ كمكي به اين تيم دريغ ندارد سال گذشته با همين تركيب جوان از ليگ دسته يك به ليگ برتر باشگاه هاي ايران صعود كرد و در مسابقات جوانان تهران هم همه حريفان را به راحتي پشت سر گذاشت.
اين تيم در بازي نهايي در دو «ست» پياپي از سد رسالت گذشت. در بازي رده بندي نيز برق دو بر يك شهيد قندي را مغلوب كرد.
كميته فني اين مسابقات فاطمه عبداللهي از برق را به عنوان كاملترين بازيكن معرفي كرد. فاطمه رشيدي از استقلال عنوان بهترين اسپكر را گرفت. هاجر كاشاني از اسلامشهر، زينب كاظمي از فرهنگسراي هنر، مرضيه حيدري هم به ترتيب به عنوان بهترين زننده سرويس، ليبرو و پاسور انتخاب شدند.
اعضاي تيم قهرمان ايستاده از راست، زيبا خلج هدايتي (سرمربي)، احمدي (سرپرست)، سارا جعفرپور، مريم مشهدي، سميه صحرايي، ندا زحمت كش، عاطفه رييس دانايي، مريم پرهيزكاري، حميده ناجي (كاپيتان).
نشسته از راست: آيلين يعقوبيان، فاطمه رشيدي، مولود محرابي،ستاره صحرايي،سپيده فرجي، سحر حديقه سرشت.
همچنين چهار تن از بازيكنان به اسامي مهتاب يگانه، نسرين محمدي، شهره مراديان و منير زادمهر در عكس غايب هستند.

خبرها و نگاه ها
تهديد به استعفا
003702.jpg
گروه ورزشي:سران فدراسيون فوتبال آلمان تهديد كردند در صورت پايان نيافتن اختلاف فدراسيون فوتبال (DFB) و يورگن كلينزمن از سمت خود استعفا خواهند داد. سرمربي تيم ملي آلمان زمين تمرين تازه اي براي مردانش در جريان رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ درخواست كرده است. اما DFB مي خواهد به وعده اش به باشگاه بايرلوركوزن براي تشكيل اردوي آلمان در ورزشگاه «باي» عمل كند. اين موضوع سبب درگيري لفظي كلينزمن و سران DFB شده است.
تئوشوانزيگر خزانه دار فدراسيون فوتبال آلمان در اين باره گفت: «كادر مربيگري نمي تواند خودش را يكي از اعضاي تصميم گيرنده DFB فرض كند. ترجيح مي دهم خودم را از اين پرونده كنار بكشم.»
شوانزيگر يكي از شانس هاي بزرگ پيروزي در انتخابات رياست مشترك DFB است. او پيشتر براي همكاري بيشتر با تيم ملي آلمان و پذيرفتن هزينه بالاي اردوهاي آماده سازي وعده داده بود.
شوانزيگر در اين باره به خبرگزاري DFB گفت: «بايد به عرف و شرايط گذشته احترام گذاشت. كلينزمن تنها بايد نظر خود را به DFB بگويد تا ما تصميم بگيريم.»
كلينزمن پنجشنبه ادعا كرده بود كه او با مشورت همكارانش زمين تمرينات آلمان را انتخاب مي كند.

پاياني شيرين
003705.jpg
«ريچارد ويرنكه»، يكي از سرشناس ترين و جنجالي ترين دوچرخه سواران فرانسه در سن سي و چهار سالگي از دنياي ورزش خداحافظي كرد.
ويرنكه امسال با قهرماني رقابت  تور دوفرانس براي هفتمين بار به عنوان پادشاه كوهستان ها معرفي شد. اما ورزشكار سي و چهار ساله فرانسوي ديگر نمي تواند ادامه دهد: «براي بيست سال دوچرخه سواري كردم. ديگر نمي خواهم حتي اين كار را براي يك سال ديگر انجام بدهم.» با وجود درگير شدن با پرونده دوپينگ در رقابت هاي ۱۹۹۸ ويرنكه در فرانسه بسيار محبوب است. عنوان اصلي LEquipe پس از خداحافظي اين دوچرخه سوار اين بود: «فرانسه عاشق ريچارد ويرنكه بود.»او در رقابت هاي تور دوفرانس ۱۹۹۶ سوم شد، در سال ۱۹۹۷ در جايگاه دوم ايستاد اما يك سال پس از آن به سبب پيدا شدن ماده نيروزا در يكي از اتومبيل هاي تيم festina او شانس رقابت در معتبرترين تورنمنت دوچرخه سواري جهان را از دست داد. ويرنكه در دادگاه بي گناه شناخته شد. اگرچه پس از آن او به سبب اظهارنظرش درباره آلوده بودن هم تيمي هايش و رشته دوچرخه سواري به دوپينگ جنجال بزرگي را آفريد. ويرنكه از رقابت هاي سال ۲۰۰۱ به سبب اين اعتراف محروم شد. او آن زمان فكر مي كرد كه ديگر به پايان خط رسيده است.

نگاه
بازسازي ورزشگاه تاريخي ليون
003708.jpg
گروه ورزشي: ليون، مي خواهد ورزشگاه قديمي گرلند را بازسازي كند.
قهرمان فرانسه مي خواهد با سرمايه گذاري شركت هاي خصوصي گنجايش گرلند را به يكصد هزار نفر برسانند. گنجايش كنوني ورزشگاه ليون تنها چهل و يك هزار نفر است.
گرلند يكي از بناهاي تاريخي فرانسه هم به شمار مي رود. سران ليون معتقدند با افزايش گنجايش گرلند، بيست هزار نفر به هواداران اين تيم در ورزشگاه اضافه مي شود.
ورزشگاه تازه شهر مونيخ براي ديدار افتتاحيه جام جهاني ۲۰۰۶ با حمايت يك شركت بيمه اي ساخته شده است. ليون اميدوار است نظير آلماني ها چنين كاري را انجام دهد. در سايت رسمي اين باشگاه آمده است: «فصل پيش يكصد هزار هوادار مي توانستند براي ديدن ديدارهاي ليون به ورزشگاه بيايند.»
جرارد كلومب شهردار ليون با اين پروژه موافق نيست او در اين باره به شبكه مترويل گفت: «تنها پس از قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا مي توان به چنين پيشنهادي انديشيد!»

قدرداني ون درميده از مانچيني
003714.jpg
اندي ون درميده از روبرتو مانچيني براي نجات حرفه اش در اينتر ميلان قدرداني كرد.
ون درميده با آلبرتو زاكه روني سرمربي پيشين اينتر مشكلات فراواني داشت و حتي در فصل نقل و انتقالات تابستاني خواهان ترك باشگاه بود. اما اكنون گوش راست اينتر در گروه مانچيني متحول شده است. او در اين باره گفت: «از نظر جسماني در شرايط بسيار خوبي هستم. اما بيشتر از هر چيزي نمايش امروز خود را مديون بازي در منطقه اي هستم كه مانچيني آن را تشخيص داده است. براي بازي كردن در گوش چپ اينتر هرگز مشكلي نخواهم داشت. ما عملكرد بسيار خوبي داريم و از شيوه  و چيدماني كه مربي جديد آن را به كار مي گيرد، بسيار آماده هستيم.»
اينتر از ابتداي فصل تنها پنج امتياز اندوخته است. ون درميده در اين باره گفت: «تازه فصل شروع شده است. راه طولاني پيش رو داريم. مهمترين نكته اين است كه در انتهاي فصل در صدر جدول باشيم. اين يگانه هدف اينتر است.»

تاكيد بر سيستم تهاجمي
003699.jpg
كلينزمن در نشست مربيان در فدراسيون فوتبال آلمان گفت: با جرات، شجاعت و سرعت بيشتر مي توانيم موفق شويم.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يورگن كلينزمن و گرهارد ماير رئيس فدراسيون فوتبال آلمان (DFB) در نشست مربيان در مركز فدراسيون فوتبال در فرانكفورت براي ايجاد ساختار منظم در فوتبال آلمان به توافق رسيدند.
كلينزمن در اين نشست خواستار آن شد كه سيستم تهاجمي به مانند آنچه كه در تيم هاي ديگري نظير اتريش يا برزيل موفقيت آميز بوده در تيم هاي فوتبال جوانان آلمان نيز به كار گرفته شود. وي ادامه داد: «اگر مي خواهيم در ديدارهاي بين المللي موفق شويم، بايد شيوه باطروات تر و هجومي تري را در بازي هايمان به كار گيريم. مربيان مي توانند در گفت وگوهاي انفرادي با هر يك از بازيكنان مشكل آنها را يادآوري كنند و از اين طريق بتوانند نقص هاي موجود در تيم را در بازي هاي روزانه شان برطرف كنند.»

ورزش
ادبيات
روانشناسي
سياست
علم
هنر
|  ادبيات  |  روانشناسي  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |