يكشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۱۴ - Oct 3, 2004
جشن هاي ويژه روز جهاني كودك امروز آغاز مي شود
گروه اجتماعي: جشن هاي ويژه روز جهاني كودك از ۱۲ مهرماه در بيش از ۶۵۰ مركز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در سراسر كشور آغاز مي شود و تا پايان هفته ادامه خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، جشن هاي مختلفي با رويكردهاي فرهنگي، ادبي و هنري براي روز جهاني كودك در نظر گرفته شده است كه با حضور كودكان و نوجوانان در مراكز كانون و در فضايي شاد برگزار خواهند شد.
برپايي نمايشگاهي از آثار هنرمندان و كودكان برگزيده در مسابقه ها و جشنواره هاي بين المللي، نمايش فيلم، اجراي تئاتر و نمايشگاه كتاب از جمله برنامه هايي محسوب مي شوند كه در اين هفته و به مناسبت روز جهاني كودك در نظر گرفته شده اند.
برپايي كارگاه  هاي نقاشي، سفال گري، خوش نويسي و كاردستي بخش ديگري از اين برنامه ها را تشكيل مي دهند كه كودكان و نوجوانان مي توانند به طور رايگان در آنها شركت كنند.
همچنين اجراي تئاتر بچه  هاي ايران هر روز در دو نوبت صبح و بعدازظهر در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب برگزار مي شود. در كنار اين نمايش، فيلم هاي پويانمايي داخلي و خارجي نيز به نمايش گذاشته خواهند شد.
كودكان و نوجوانان مي توانند همراه با خانواده ها يا از طريق هماهنگي مدارس خود به طور رايگان در اين برنامه ها شركت كنند.

اختلال در سه مركز تلفن استان تهران
روابط عمومي شركت  مخابرات  استان  تهران  اعلام  كرد: سه  مركز تلفن  ابوذر، سيدالشهداء و كرمي به  مدت  ۷۲ ساعت  دچار اختلال  مي شود.
به  گزارش  روز شنبه  اين  روابط عمومي به  منظور تقويت  شبكه 
كابل  برگردان جهت  دايري  تلفن  متقاضيان ، مركز تلفن  ابوذر از ۱۲ مهرماه  و دو مركز ديگر از ۱۳ مهرماه  دچار اختلال  مي شوند.
بنابراين  گزارش ، با اجراي  عمليات  مذكور ارتباط تلفني  مشتركان  در مركز تلفن  ابوذر با پيش  شماره هاي  ،۶۶۰ ،۶۶۱ ،۶۶۲ ،۶۶۳ ۶۶۴ و ۶۶۹ كه  در محدوده  خيابان هاي  شمشيري ، رضايي ، تفرش  و پادگان  قرار دارند با اختلال  همراه  خواهد بود.
همچنين  تلفن  مشتركان  در مركز تلفن  سيدالشهداء با پيش  شماره هاي  ،۵۷۰ ،۵۷۱ ،۵۷۲ ،۵۷۳ ،۵۷۴ ۵۷۶ و ۵۷۷ در محدوده  خيابانهاي  امامزاده  حسن ، سجادشمالي ، صحن  امام  زاده  حسن  و پاساژ وحدت  با اختلال  همراه  خواهد بود.
تلفن  مشتركان  با پيش  شماره هاي  ،۶۲۰ ،۶۲۱ ،۶۲۲ ،۶۲۳ ۶۲۴ و ۶۲۹ كه  در محدوده  خيابانهاي  يافت آباد شرقي ، شانديز، گاراژ خاكباز، انتهاي  كوچه هاي  صفرعلي ، تقي  زاده  و محمد قرار دارند دچار اختلال  خواهد بود.

مديرعامل تأمين اجتماعي:
بازنشستگي پيش از موعد با اجراي تعهدات
دولت امكان پذير مي شود
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار:در صورت اجراي تعهدات دولت و كارفرما كه هر يك مي بايست هزينه بيمه دو سال و نيم از سابقه بيمه شده را به عهده بگيرند، اجراي طرح بازنشستگي پيش از موعد، بدون مشكل مالي، عملي خواهد شد.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي، ضمن اعلام اين خبر گفت: با توجه به اين كه اين موضوع در دستور كار مجلس قرار گرفته و در اين هفته رأي قطعي درباره آن صادر خواهد شد، بايد دانست ضمن اين كه ممكن است تصويب آن به نفع عده اي از مردم باشد، مشكلاتي براي سازمان تأمين اجتماعي به وجود خواهد آورد.
دكتر سليماني افزود: در ۶ ماهه اول امسال بابت تعداد افرادي كه مشمول اين طرح مي شوند۱۱۰ ميليارد تومان بار مالي به سازمان تأمين اجتماعي تحميل مي كند. اگر همين افراد را به طور كلي پوشش دهيم، هزار ميليارد تومان بار مالي خواهيم داشت. ضمن اين كه بابت بازنشستگي زودرس افراد در مشاغل سخت و زيان آور مبلغ هزار و۶۰۰ ميليارد تومان بار مالي براي تأمين اجتماعي ايجاد شده است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به اين كه بخش مهمي از تصميم گيري در جهت اجراي اين طرح، ايجاد اشتغال براي قشر جوان مملكت بوده و آيا مي تواند اين اتفاق بيفتد يا خير؟ گفت: تنها در صورت اجراي تعهدات كارفرما و دولت امكان تحقق اين طرح وجود دارد. ضمن اين كه نبايد اين نكته را فراموش كرد افرادي كه زودتر از۳۰ سال بازنشسته مي شوند، افرادي هستند كه در سنين ۴۵ تا۵۰ سال هستند و از چرخه كاري خارج نمي شوند و به تخصص و تجربه آنها در بسياري از مراكز نياز هست.
دكتر سليماني همچنين به بدهيهاي دولت اشاره كرد و گفت: در حال حاضر دولت مبلغ ۳ هزار و۴۰۰ ميليارد تومان به سازمان تأمين اجتماعي بدهكار است كه البته در هيأت دولت مورد بررسي قرار گرفته، كه ۷۰۰ ميليارد تومان از مطالبات در بودجه مشخص شده دريافت شده و۴۰۰ ميليارد تومان هم در بودجه بعدي در نظر گرفته شده و رقمي هم معادل ۱۰۰ ميليارد تومان بابت بيمه  بيكاري پيش بيني شده است.
تشكيل صندوق بيمه روستائيان
دكتر سليماني در پاسخ به اين سؤال كه آيا با تشكيل وزارت رفاه، سازمان تأمين اجتماعي به سمت كوچك شدن پيش مي رود، گفت: تشكيل وزارت رفاه، در جهت كمك به همه اقشار جامعه است و ملزم به خدماتي براي همه گروههاست. اما سازمان تأمين اجتماعي متعهد به ارائه خدمات به افرادي است كه با اين سازمان پيمان و تعهد بسته اند و در واقع بيمه شده هاي ما هستند و به نظر نمي رسد كه ما بتوانيم بگوييم كه از تعداد اين افراد كم مي شود، بلكه روز به روز شاهد افزايش اين افراد هستيم. اما در وزارت رفاه جهت كمك به روستائيان احتمالاً صندوقي به نام صندوق بيمه روستائيان تشكيل خواهد شد كه مختص به خدمات اين قشر خواهد بود.
عدم واگذاري بانك رفاه به بخش خصوصي
مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي در مورد واگذاري بانك رفاه به بخش خصوصي گفت: اين بانك متعلق به اموال تأمين اجتماعي است و بخش عمده اي از اموال تأمين اجتماعي از پولهايي است كه مردم به اين سازمان مي پردازند و ۹۴ درصد اين بانك متعلق به سازمان است. واگذاري اين بانك به بخش خصوصي به هيچ وجه عملي نيست و اين خبر به شدت تكذيب مي شود.
وي همچنين در مورد تعهدات سازمان در مورد داروهاي بيماران خاص گفت: آنچه كه دولت مشخص كرده در مورد اين داروها۷۰، درصد به عهده سازمان بيمه و مابقي به عهده بيمه شده است. در حالي كه در سازمان تأمين اجتماعي تنها ۱۵ درصد را بيمه شدگان مي پردازند. وي ضمن اشاره به شركتهاي تحت پوشش سازمان گفت: سعي ما بر اين است كه قراردادهايمان را با شركتهايي كه به نوعي در بازدهي بورس زيان ده بوده اند لغو كنيم و در اين راستا، قرارداد ۵۲ شركت كه صنايع ملي به ما داده بود، لغو كرده ايم و رشد بازدهي شركتهاي تابعه سازمان ۵ تا ۶ درصد بالاتر از بازدهي بورس بوده است.

شرايط برگزاري و هزينه  كلاس هاي فوق برنامه اعلام شد
002571.jpg
گروه علمي و فرهنگي: شهريه كلاس هاي فوق برنامه مدارس۱۰ درصد افزايش يافت.
معاون آموزشي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اين خبر به نحوه برگزاري اين كلاس ها اشاره كرد و افزود:  در صورتي كه متقاضيان برگزاري كلاس هاي فوق برنامه به ۷۰ درصد دانش آموزان برسد، مدارس متقاضي كلاس هاي فوق برنامه باشند، برگزاري كلاس ها، اجباري و هزينه ۳۰ درصد باقيمانده رايگان يا مشمول تخفيف خواهد شد.
عراقي نيا در گفت وگو با ايسنا،  كلاس هاي فوق برنامه هاي دوره راهنمايي را مستمر در متن برنامه هاي درسي، مستمر علاوه بر ساعات مصوب و نامستمر خارج از متن برنامه هاي درسي خواند و افزود: فوق برنامه هاي مستمر در متن برنامه هاي درسي دوره راهنمايي تا سه ساعت و مستمر علاوه بر ساعات مصوب درسي ۶ ساعت در هفته برگزار مي شود كه آموزش ها در اين زمينه بنا بر درخواست دانش آموز و اولياي وي و معلمان با صلاحديد مدير مدرسه برحسب نياز فراگيران براي رسيدن به حيطه هاي عاطفي و نگرشي مورد انتظار بر اساس نيازهاي محلي است.
وي با بيان اين كه دوره هاي نامستمر خارج از متن برنامه  درسي فوق برنامه تا ۶ ساعت در هفته و در طول يك دوره محدود در يك يا چند رشته خاص برگزار مي شود، تصريح كرد: بر اين اساس هزينه دريافتي دوره هاي مستمر در متن برنامه درسي و نامستمر خارج از متن برنامه درسي بر حسب ميزان ساعت فعاليت و مبلغ دريافتي به ازاي هر ساعت براي هر دانش آموز يكهزار و ۵۳۳ ريال و كل هزينه فوق برنامه هاي مستمر خارج از متن برنامه درسي ۲۳۰ هزار ريال به ازاي ۲۵ هفته فعاليت است.
عراقي نيا در زمينه فعاليت هاي فوق برنامه مقطع ابتدايي گفت: در دوره ابتدايي نيز فعاليت هاي فوق برنامه به صورت مستمر علاوه بر ساعات مصوب درسي به مدت ۱+۳ ساعت در هفته و يا نامستمر خارج از متن درسي به همان ميزان ساعت درسي برگزار مي شود كه مبلغ پرداختي به ازاي هر يك از دوره ها به ترتيب ۱۱۵ هزار ريال و برحسب ميزان ساعات فعاليت به ازاي هر دانش آموز در دوره نامستمر يكهزار و ۱۵۰ ريال است.
وي برنامه هاي پيشنهادي قابل ارائه در فوق برنامه را شامل ديني، فرهنگي، هنري، ورزشي، اجتماعي و بهداشتي خواند وگفت: آشنايي با مفاهيم قرآني، نهج البلاغه، مشاوره، فعاليت هاي مشاركتي، مهارت هاي زندگي، تئاتر، سرود، موسيقي، طراحي، نقاشي، آمادگي جسماني، ورزش هاي ميداني، شنا، فعاليت هاي اردويي، خدمات آتش نشاني، هلال احمر، كمك هاي اوليه، حفظ و حمايت از سلامتي خود، حفظ و پاكيزگي محيط زيست، بهداشت رواني و... از جمله سرفصل هاي پيشنهادي قابل ارائه در كلاس هاي فوق برنامه بوده است.
معاون آموزشي آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: به علاوه فوق برنامه دبيرستان هاي نظري حداكثر ۸ ساعت در هفته و حداكثر شهريه آن ۴۰۰ هزار ريال و در مقطع پيش دانشگاهي حداكثر ۱۲ ساعت در هفته و حداكثر شهريه آن ۷۵۰ هزار ريال است.
به گفته وي تعيين افراد مشمول تخفيف شهريه پيشنهادي بر عهده مناطق و ميزان آن به پيشنهاد مدير مدرسه و تاييد منطقه بوده و در صورت لزوم بايد امكان تقسيط شهريه براي اوليا فراهم شود.

در دومين روز از هفته ناجا انجام شد
تجليل ۶۰ نفر از فعالان روان سازي ترافيك كشور
گروه اجتماعي: در دومين روز از هفته نيروي انتظامي طي مراسمي از ۶۰ نفر نمونه ترافيكي در حوزه هاي رسانه اي، حمل و نقل، مطالعات و پژوهش و فعاليت هاي آموزشي با حضور شماري از مسئولان كشوري و لشكري تجليل و تقدير شد.
به گزارش خبرنگار ما در مراسم تجليل از برگزيدگان نمونه هاي ترافيكي كشور سردار عبداللهي جانشين فرماندهي نيروي انتظامي گفت: شمار خودروهاي فعال در معابر جهان ۵۸۰ تا ۶۰۰ ميليون دستگاه است كه سهم ايران از اين مقدار ۷/۱ درصد است.
در اين مراسم سردار انصاري معاون حمل و نقل نيروي انتظامي نيز طي سخناني گفت: براساس نظرسنجي هاي صورت گرفته هم اكنون ۹۳ درصد از كمربند ايمني استفاده مي كنند، اين در حالي است كه اين رقم در اسفند سال گذشته ۴۸ درصد بوده است. در مراسم تجليل از نمونه هاي ترافيك كشور رئوفي دبير شوراي عالي ترافيك نيز تقويت شبكه حمل و نقل عمومي را يكي از مناسب ترين روش هاي ساماندهي ترافيك كشور برشمرد و گفت: با تلاش و رايزني هاي صورت گرفته با مسئولان عالي رتبه كشور طي برنامه چهارم سه هزار ميليارد تومان براي تجهيز و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي كشور هزينه مي شود كه سهم حمل و نقل عمومي از جابه جايي مسافران به ۷۵ درصد خواهد رسيد.
در اين مراسم دكتر حجت معاون سازمان حفاظت محيط زيست نيز به آثار منفي ترافيك در شهرهاي بزرگ كشور اشاره كرد و گفت: متأسفانه ۸۰ درصد خودروها هم اكنون در كشور معاينه فني ندارند كه اگر در پي هواي سالم هستيم، بايد تلاش كنيم ابتدا خودروهاي توليد شده منطبق با استانداردهاي جهاني باشد و ديگر اين كه مصرف سوخت را متعادل سازيم كه از رهگذر اين اقدامات به كاهش بار ترافيك معابر شهري نيز كمك خواهيم كرد.
در آئين تجليل از نمونه هاي ترافيكي كه با برنامه هاي متنوع براي حاضران همراه بود، از خبرنگار روزنامه همشهري و روزنامه صداي عدالت در ميان روزنامه هاي يوميه كشور به عنوان خبرنگاراني كه بيشترين حجم مطالب مربوط به روان سازي ترافيك را داشته اند تجليل شد.
در اين مراسم برخي از مديران شبكه هاي تلويزيوني مورد تقدير قرار گرفتند. همچنين در ميان نمونه هاي ترافيكي كشور شماري از شهرداران تعدادي از معاونان عمران استانداري ها، رانندگان برتر تاكسي و اتوبوس شبكه حمل و نقل عمومي كشور و مربيان آموزش و پليس راههاي فعال در حوزه حمل و نقل و ترافيك مورد تجليل قرار گرفتند.

بيماري هاي دامي از مردم پنهان نگه داشته مي شود
فارس: تعرفه دامپزشكان و نبود امنيت شغلي آنان مهمترين دغدغه دامپزشكان كشور است كه موجب مي شود براي حفظ موقعيت خود از اعلام بيماري دامها خودداري كنند.
عليرضا صفاريان رييس سازمان دامپزشكي گفت: به طور كلي حدود ۹۹ درصد پروتئين حيواني مردم از دام هاي نگهداري شده در بخش خصوصي تأمين مي شود در حالي كه دامپزشكان فعال در اين مراكز به علت نداشتن امنيت شغلي در مواقعي كه با موردي از بيماري مواجه مي شوند ميان وجدان كاري و حفظ موقعيت شغلي ترديد مي كنند و متأسفانه در اكثر موارد حفظ موقعيت خود را ترجيح مي دهند و اين مسئله سلامت مواد غذايي كشور را به خطر مي اندازد.
وي ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۲۰ ميليون واحد دامي در كشور وجود دارد كه با توجه به رشد بيماري ها و به خصوص بيماري هاي مشترك بين انسان و دام تدوين قوانين لازم براي حفظ امنيت شغلي دامپزشكان در افزايش تعرفه ها براي مقرون به صرفه بودن فعاليت آنها ضروري است.

يادداشت
رعايت حال حياط مدرسه
گروه اجتماعي: مديران مدارس مجاز شدند كه از ديوارهاي مدارس استفاده تبليغاتي ببرند؛ همچنين اجازه اجاره حياط مدارس براي كسب درآمد به مديران داده شد.
طبق مصوبه شوراي آموزش و پرورش اين اجازه در جهت تأمين منابع مالي و البته به عبارت بهتر چيزي شبيه خودگرداني در كار بيمارستانهاست. نتايج خودگرداني بيمارستانها به نفع بيماران و مراجعه كنندگان واحدهاي خدمات پزشكي نبوده، اما فعلاً  بايد خوشبينانه به اين مصوبه نگاه كرد تا صبح دولت آن بدمد.
به هر حال؛ در اجراي اين مصوبه مديران مدارس از حياط اين محيط هاي آموزشي استفاده هاي اقتصادي خواهند كرد. بديهي است كه روي ديوارهاي حياط تبليغات جارو برقي يا انواع پلوپز و خودرو تبليغ نمي شود و حياط مدارس نيز محل برگزاري اجلاس يا كنفرانس نمي گردد. اما آنچه بايد مورد توجه مسئولان وزارت آموزش و پرورش قرار گيرد، جلوگيري از تبليغات انواع تنقلات روي ديوارهاي مدارس است كه مي توانند سلامت كودكان را تهديد كنند. همين طور است رعايت پاره اي مسائل در برگزاري مراسم جشن يا عزاداري در حياط مدارس كه مي تواند شأن مدرسه را خدشه دار يا محيط مدرسه را براي روز بعد از مراسم، از حيث يك محيط مدرسه ساقط كند.

حفاظت دانش آموزان از بناهاي مذهبي تاريخي
گروه علمي و فرهنگي: دانش آموزان در قالب تشكل هاي غيردولتي از بناهاي مذهبي -تاريخي حفاظت مي كنند.
رئيس ستاد بقاع متبركه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ضمن اعلام اين خبر افزود: به طور كلي ارتباط با سازمان هاي غيردولتي يكي از برنامه هاي اصلي اين ستاد تازه تأسيس است.
حجت الاسلام حسين شاهمرادي ادامه داد: از طريق دانش آموزان مي توانيم به اطلاعات خوبي دست يافته و بناهاي نقاط مختلف كشور را حفاظت كنيم.
به گزارش خبرنگار همشهري رئيس ستاد بقاع متبركه درخصوص تعداد بناهاي مذهبي- تاريخي موجود در كشور گفت: به طور كلي سازمان ميراث فرهنگي حدود ۱۲هزار بنا را ثبت كرده كه بيش از شش هزار بنا، مذهبي- تاريخي است.
وي افزود: سازمان اوقاف نيز بيش از ۸۱ بنا را ثبت كرده كه تعداد زيادي از آنها فقط مذهبي هستند.
شاهمرادي گفت: تلقي سازمان ميراث فرهنگي اين است كه در سراسر ايران بيش از يك ميليون بناي تاريخي وجود دارد.
وي اظهار داشت: با وجودي كه اوقاف، مركز آمار و ساير سازمان ها آمارهاي پراكنده اي از بناهاي مذهبي -تاريخي ارائه داده اند ولي هيچ يك از آمارها كامل نيستند و به  منظور انجام كار درازمدت در اين خصوص نيازمند آمارگيري دقيق با سرفصل هاي جامع تري هستيم.
شاهمرادي با اشاره به اين كه استان خراسان بيشترين تعداد بناهاي مذهبي -تاريخي را در خود جاي داده است افزود: تهران با ۱۷۱ امامزاده، بيشترين تعداد امامزاده ها، هرمزگان و سيستان و بلوچستان كمترين امامزاده ها را در استان هاي سراسر كشور به خود اختصاص داده اند.
رئيس ستاد بقاع متبركه ادامه داد: استان گيلان بيشترين مساجد، استان آذربايجان غربي بيشترين كليساها و استان يزد بيشترين كنيسه ها را دارند.
رئيس ستاد بقاع متبركه ادامه داد: طبق قانون اساسي هرگونه اقدام در خصوص بناهاي مذهبي -تاريخي كل كشور نيازمند دريافت مجوز از ميراث فرهنگي است كه ستاد ويژه بقاع متبركه اين هماهنگي را به عهده گرفته است.
شاهمرادي ادامه داد:سازمان همچنين لغو برخي رواديدها براي كشورهاي مقصد و ايجاد سهولت رفت و آمد در سفرهاي ايراني را در دست بررسي دارد.
وي اظهار داشت: در راستاي فعاليت هاي ستاد، به دست اندركاران بناهاي مذهبي -تاريخي كه براي مرمت بناها هزينه كنند، بودجه لازم را پرداخت مي كنيم.

جسته،گريخته
آيين نامه اخراج
دانش آموزان را به روال گذشته و با رعايت آيين نامه هاي مصوب سال ۱۳۷۹ مي توان از مدرسه اخراج كرد. شوراي عالي آموزش و پرورش كه ديروز اين خير را به ايرنا داده است، هيچ قانون يا تبصره جديد براي نحوه اخراج دانش آموزان اعلام نكرده است. بنابر اين، دانش آموزان مي توانند آيين نامه سال ۷۹ را بخوانند و كاري نكنند كه خلاف آن باشد و گرنه چنان اخراج مي شوند كه دانش آموزان سال هاي قبل اخراج شده بودند.
بخشنامه حادثه ساز
بايد دعا كرد تا خداوند متعال به حق اين ماه عزيز و ماه عزيز آينده، مشكلات انجمن بيماران كليوي را با سازمان تأمين اجتماعي به نحو احسن حل كند. چرا؟ چون اين جمله معاون درمان اين سازمان كه گفته است: تمام هزينه هاي بيماران كليوي، نظير بستري، دارو و درمان آنها را حتي تا ميزان ۱۰۰ درصد پرداخت مي شود به مذاق مديرعامل انجمن بيماران كليوي خوش نيامده و گفته است:« بخشنامه جديد سازمان تأمين اجتماعي جان بيماران كليوي را به خطر انداخته است.» دليل اين مدير هم عدم پرداخت هزينه هاي بيماران بستري در بيمارستان هاي خصوصي از طرف سازمان تأمين اجتماعي اعلام شده است. طبق بخشنامه جديد سازمان تأمين اجتماعي فقط به بيماران اورژانسي كه اورژانسي بودن آنها مورد تأييد بيمه باشد، هزينه پرداخت مي شود.
پاسپورت جانوري
حيوانات خانگي كه قصد سفر به خارج از كشور را دارند، بايد پاسپورت بگيرند تا سفرشان دچار مشكل نشود! پايگاه اينترنتي «اخبار بلژيك» كه اين خبر را داده، افزوده است: اين گذرنامه ها طبق قوانين جديد اتحاديه اروپايي براي كليه كشورهاي عضو لازم الاجرا است.(ما كه شرحي براي اين خبر نداريم؛ اما احتمال مي دهيم هموطنان صاحب حيوانات خانگي، زودتر از اروپايي ها پاسپورت حيواناتشان را بگيرند.)
توقعات ويژه
بحرين آماده است در شهر مقدس مشهد براي گردشگري سرمايه گذاري كند. اين حرف ها را معاون نخست وزير بحرين گفته و شرط سرمايه گذاري را ايجاد تسهيلات ويژه اعلام كرده است. به گفته اين شيخ بحريني، زمين مناسب، نداشتن منع قانوني، تملك اراضي مورد نياز و تسهيلات ديگر از جمله تسهيلات ويژه مورد نياز است. (در حضور همه گردشگران و مسئولان گردشگري ايران و بحرين رسماً اعلام مي كنيم كه اگر اين تسهيلات را در اختيار صاحبان سرمايه ايراني بگذارند، نه تنها در مشهد، بلكه در همه جاي بحرين هم مي توان امكانات توريستي و اقامتي احداث كرد.)

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |