شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۲۰ - Oct 9, 2004
نصب سيستم ضد سرقت در بناهاي تاريخي
003162.jpg
گروه اجتماعي: حفاظت از بناهاي تاريخي و توجه مسئولان ميراث فرهنگي به مسايل امنيتي و حفاظتي اين اماكن وارد مرحله تازه اي شده است.
گزارش «ميراث خبر»از اصفهان حاكي است علاوه بر تشكيل پليس زاينده رود، ۴ بناي مهم تاريخي از طريق مناقصه به تجهيزات ضد سرقت و اعلام حريق مجهز مي شوند.
سيد مرتضي طالبي مديركل اداره حفاظت محيط زيست استان اصفهان در مورد ايجاد پليس رودخانه زاينده رود، گفت: «براي جلوگيري از ريزش آلاينده هاي كشاورزي، انساني و صنعتي به داخل رودخانه زاينده رود كه مي توانند صدمات جبران ناپذيري را به وضعيت اكولوژيكي و زيست محيطي رودخانه زاينده رود وارد كند تصميم گرفتيم با ايجاد پليس رودخانه از دامن زدن به بحران آلودگي زيست محيطي زاينده رود جلوگيري نماييم».
وي با اشاره به اينكه هم اكنون دو گروه سه نفره در اطراف رودخانه اقدام به گشت زني مي كنند، گفت: «گروه گشت زني كه در ميان آنها كارشناسان نيز حضور دارند پس از مشاهده هر گونه آلودگي و به وجود آمدن وضعيت ويژه در رودخانه گزارشي را به سازمان ارائه مي دهند و از طريق مراجع قانوني ماجرا مورد پيگيري قرار مي گيرد».
همچنين، مشاور معاونت توسعه و تجهيز منابع سازمان ميراث فرهنگي، طرح تجهيز موزه ملي دوران اسلامي، چهل ستون و عالي قاپو، باغ هرندي و بخش اسناد سازمان ميراث فرهنگي به سيستم هاي ايمني و حفاظتي مجهز مي شوند.
به گفته «محمد علي نژاد» تا يك ماه آينده اجراي اين طرح ها به مناقصه گذاشته شده و شركت هاي خصوصي مجري پروژه ها مشخص مي شوند.
وي افزود: «براساس اين پروژه و بررسي هاي انجام شده موزه ملي دوران اسلامي، به سيستم هاي اعلام حريق، ضد سرقت، كنترل تردد و دوربين هاي مدار بسته تجهيز شده و با توجه به ارزشمندي اشيا تاريخي موزه و لزوم حفاظت قاطع از آنها، عمليات مجهزسازي با دقت نظر بسيار صورت مي گيرد».

رد درخواست كشورهاي حوزه خليج فارس
پزشكان ايراني فقط به آفريقاي جنوبي اعزام مي شوند
ايسنا:  معاون اشتغال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از اعزام ۵۰۰ پزشك عمومي به كشور آفريقاي جنوبي خبر داد.
دكتر محمد نوري اظهار داشت: پس از امضاي مجدد قرارداد بين رئيسان جمهور ايران و آفريقاي جنوبي، اين امر تحقق خواهد يافت.
وي با بيان اين كه براي شروع اعزام در انتظار اقدامات وزارت امور خارجه هستيم، گفت: ۳ كشور آفريقاي جنوبي و ۲ كشور در حوزه  خليج فارس از ايران درخواست نيرو داشتند كه گروه كارشناسي از دانشگاه علوم پزشكي تهران، سازمان نظام پزشكي و حوزه اشتغال گروه پزشكي در دانشگاهها، براي ارزيابي وضعيت سه كشور آفريقايي اعزام شدند كه دو كشور را براي ارائه خدمات مناسب نديدند و تنها شرايط كشور آفريقاي جنوبي مورد قبول واقع شد.
معاون اشتغال وزارت بهداشت از دلايل عدم اعزام نيرو به اين دو كشور را بالا بودن ميزان بيماريهاي ايدز و هپاتيت در آن منطقه، پايين بودن ميزان پرداختي به پزشكان و نبود امكانات و تسهيلات دانست و توضيح داد: طي دو جلسه شرايط براي متقاضيان اعزام به آفريقاي جنوبي بازگو و ۵۰۰ نفر مايل به اعزام بودند.

سهم دانش آموزان و دانشجويان در اعتياد بسيار كم است
ايلنا: در كل دستگيري  هاي نيروي انتظامي در سال  هاي اخير، سهم دانش  آموزان و دانشجويان تنها يك و يك  دهم درصد بوده است، كه هشت دهم درصد آن مربوط به دانش  آموزان و سه دهم درصد مربوط به دانشجويان بوده است.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست مشترك با سازمان دانش آموزي همچنين افزود: به دليل نگاه مجرمانه به معتاد، تعداد دستگيري  هاي نيروي انتظامي بسيار زياد بوده كه اين جمع  آوري و دستگيري  هاي متعدد، فايده چنداني ندارد.
دكتر هاشمي، در خصوص كاهش سن اعتياد، گفت: در حال حاضر ما در جامعه معتاد ۱۰ ساله هم داريم؛ اما اين به معناي آن نيست كه سن اعتياد در جامعه به ۱۰ سال رسيده است. وي، افزود: ميانگين سن اعتياد در جامعه مابين ۲۷ تا ۳۲ سال است و ما هيچ كاهشي در سن اعتياد نداشته  ايم.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به اين كه گرايش به مواد مخدر در افراد تحصيل كرده كمتر است، خاطرنشان كرد: ۸۲ درصد افراد معتاد، زير ديپلم هستند و اين امر نشان مي  دهد كه با اقدام فرهنگي و ارتقاي سطح فرهنگ خانواده  ها، مي  توان اين آسيب را مهار كرد.
به گفته وي، همه بر اين باور هستند كه بايد فرد معتاد را درمان كرد و هر چه سطح تحصيلات افراد بالاتر باشد، نسبت به درمان معتادان تاكيد بيشتري دارند.
وي، با تاكيد بر حمايت از خانواده  هاي معتادان، گفت: براي تحقق اين هدف، بايد نگاه مجرمانه نسبت به معتادان را كاهش دهيم و با تقويت نگاه بيمارگونه به معتاد، خانواده  هاي آنها را مورد حمايت قرار دهيم.
هاشمي، تصريح كرد: ما به طور كامل نتوانسته  ايم خانواده  هاي معتادان را تحت پوشش قرار دهيم و اولين وظيفه وزارت رفاه بايد حمايت از آسيب  ديدگان اجتماعي باشد.

آشتي كنان دو طايفه و يكصد خانوار
گروه اجتماعي: وساطت و ميانجيگري دادگستري اردبيل و اقدام شوراي حل اختلاف بوئين زهرا موجب رفع كينه و اختلاف قديمي ميان دو طايفه در اردبيل و يكصد خانوار در بوئين زهرا شد.
خبرگزاري فارس كه اين خبر را مخابره كرد از اردبيل گزارش داده است: دو طايفه عيوضله و پگنلو از توابع شهرستان مرزي اصلاندوز مغان در استان اردبيل بر سر تقسيم اراضي زراعي خود از ۲۴ سال گذشته اختلاف داشته اند كه سالها اين اختلاف ادامه داشت و به نتيجه اي نمي رسيد.
همين گزارش حاكي است، با برگزاري ۵ جلسه حل اختلاف، مسئولان استان اين بار موفق به حل اختلاف ديرينه اين كشاورزان شدند.از سوي ديگر، در شهر بوئين زهرا (دانسفهان) نيز اختلاف ۴ ساله حدود يكصد خانوار از توابع بخش رامند با يك شركت خصوصي حل و فصل شد.
اين گزارش مي افزايد: اين اختلاف از سال ۷۹ و به دليل نارضايتي اهالي از حضور يك شركت و فعاليت آن در حوزه روستا آغاز شد كه به تشكيل چند پرونده كيفري و حقوقي با عناوين ايراد ضرب و جرح، مزاحمت و ممانعت از حق در دادگاه عمومي بخش رامند شد.

آغاز همايش بين المللي بيماريهاي كودكان
ايرنا: شانزدهمين  همايش  بين المللي  بيماري هاي  كودكان  در مجتمع بيمارستاني امام خميني(ره) در تهران  گشايش  يافت .
دكتر محمود رضا اشرفي  دبير اجرايي  اين  همايش  گفت : همايش  بين المللي  بيماري هاي  كودكان  مهرماه  هر سال  توسط گروه  بيماري هاي  كودكان  دانشگاه  علوم  پزشكي  تهران  كه بزرگترين  گروه  آموزش  اطفال در ايران  است ، برگزار مي شود.
وي  اعصاب  و روانپزشكي ، آسم  و آلرژي ، قلب ، غدد، گوارش ، كليه ، روماتولوژي ، جراحي ، ارتوپدي ، چشم پزشكي ، دندان پزشكي  و گوش  و حلق  و بيني  اطفال  را ازعنوان هاي  مورد بحث  و بررسي  در اين  همايش  برشمرد.
دكتراشرفي  افزود: در همايش  امسال  بيماريهاي  كودكان ، متخصصاني  از كشورهاي اردن ، فرانسه ، آمريكا، دانمارك ، پرتغال ، هلند، آلمان  و سوييس  سخنراني مي كنند.
دبيراجرايي  اين همايش  افزود: در برگزاري  اين  همايش ، انجمن  اعصاب  اطفال ايران ، پژوهشگاه  ملي  مهندسي  ژنتيك  و زيست  فن آوري ، انجمن  دوستداران دانشگاه  علوم پزشكي  تهران  درآمريكاو بنياد بين المللي  براي  كمك  به  تصويربرداري  در هلند همكاري  بسيار نزديكي  با گروه  بيماري هاي  كودكان  دانشگاه علوم پزشكي  تهران  داشته اند.
۲۷۶ مقاله  داخلي  و خارجي  در زمينه بيماري هاي  كودكان  به  دبيرخانه  اين  همايش  ارسال  شد كه  ۱۲۷ مقاله  به  صورت سخنراني  و بيش  از ۱۰۰ مقاله  نيز به صورت  پوستر در اين  همايش  ارايه  مي شود.
همايش  شش  روزه  بيماري هاي  كودكان  ۲۲ مهرماه  جاري  به  كار خود پايان  خواهدداد.

يك ميليون فقير مطلق در ايران
ايرنا: از جمعيت ۷۰ ميليون نفري ايران ، يك ميليون نفر در فقر مطلق زندگي مي كنند.
وزير رفاه و تعاون روز پنجشنبه  در همايش  مديران  تأمين  اجتماعي  كشور در تبريز، برنامه ريزي  براي  بالا بردن  سطح  استانداردهاي  زندگي  شهروندان  را يكي  از راهبردهاي  اصلي  اين  وزارتخانه  اعلام  كرد.
محمد حسين شريف زادگان  با اشاره  به  اين كه  رفاه  اجتماعي  يكي  از نمودهاي  اصلي  تغييرات  اجتماعي در كشور براي  دستيابي  به  توسعه  اجتماعي  است ، بر لزوم  حاكميت  اين  بخش  توسط دولت  تأكيد كرد.
وي  با بيان  اين كه  امروزه  رفاه  اجتماعي  به  عنوان  يكي  از شاخص هاي  توسعه يافتگي  محسوب  مي شود، افزايش  سطح  استانداردهاي  زندگي  در مواردي  از قبيل حقوق  اجتماعي ، توانايي هاي  مهارتي ، جايگاه  اجتماعي  و فعاليت هاي  امداد و حمايت  را از جمله  نمودهاي  رفاه  اجتماعي  برشمرد.
شريف زادگان ، كمك  به  شهروندان  در جهت  دستيابي  به  رفاه  اجتماعي  را از وظايف  دولت  دانست  و افزود: مهم ترين  رسالت  وزارت  رفاه  در اين  زمينه  متمركز كردن  سياستگذاري هاي  اجتماعي  دولت  و در رأس آنان  رفاه  اجتماعي  است .
وزير رفاه  و تأمين  اجتماعي ، تدوين  سياست هاي  فقرزدايي  و جبراني  را ازجمله  كاركردهاي  اين  وزارتخانه  در بحث  سياستگذاري  اجتماعي  ذكر كرد.

مديرعامل سازمان تامين اجتماعي:
همه مطالبات پزشكان پرداخت شده است
فارس: مديرعامل سازمان تامين اجتماعي از به روزشدن مطالبات پزشكان طرف قرارداد سازمان تامين اجتماعي خبر داد.
غلامرضا سليماني گفت: حدود ۵۵ ميليارد تومان بدهي هاي پزشكان طرف قرارداد سازمان تامين اجتماعي پرداخت شده است.
وي در ادامه گفت: بدهي به پزشكان طرف قرارداد از سالهاي گذشته باقي نمانده و در حال حاضر طبق روال عادي اسناد پزشكان به تامين اجتماعي فرستاده مي شود و مورد بررسي قرار مي گيرد.

هنوز تقلبي در آزمون دستياري گزارش نشده است
فارس:  هنوز وجود هيچگونه تخلف و تقلب در برگزاري آزمون دستياري محرز نشده و كميسيون آموزش و تحقيقات پس از قرائت گزارش كميته تحقيق و شنيدن نظر مسئولان برگزاري اين آزمون و نماينده قوه قضائيه در مورد آن تصميم گيري مي كند.
حسين اميري افزود: كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در اولين جلسه رسيدگي به مسئله آزمون دستياري سال ،۸۲ براساس نظر نماينده قوه قضائيه و وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و نيز معترضان به سلامت اين آزمون، به هيچ موردي از تخلف نرسيد؛ به همين علت قرار شد براي بررسي بيشتر، كميته سه نفره اي براي پيگيري موضوع تشكيل شود.
مخبر كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داد: كميته پيگيري آزمون دستياري تاكنون به مدت سه ماه در مورد نحوه برگزاري اين آزمون تحقيق كرده است و گزارش آن قرار بود يكشنبه گذشته در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، قرائت و بررسي شود اما به علت برگزاري جلسه استيضاح وزير راه و ترابري اين جلسه برگزار نشد .
وي گفت: روز سه شنبه گذشته نيز به علت مسافرت وزير بهداشت امكان تشكيل جلسه رسيدگي به مسئله آزمون دستياري فراهم نشد، بنابراين با توجه به تعطيل بودن مجلس در هفته آينده به طور طبيعي جلسه رسيدگي به آزمون دستياري در كميسيون آموزش به دو هفته بعد موكول مي شود و در اولين فرصت، رسيدگي به اين موضوع در دستور جلسه قرار مي گيرد.

جسته، گريخته
زندان هاي شلوغ
گروه اجتماعي: حدود ۵۰۰ نفر از زندانيان روسيه به بيماريهاي مختلفي از قبيل امراض رواني تا ايدز مبتلا هستند. بي.بي.سي كه اين خبر را مخابره كرد اعلام داشته است كه بعد از آمريكا روسيه بيشترين تعداد زندانيان را دارد. زندانهاي اين دو كشور چنان شلوغ و پرجمعيت هستند كه امكان بروز سرايت انواع بيماريها را دارند. بنابراين گزارش دولت روسيه طرح هاي جايگزين زندان را بررسي مي كند.
گردش در طبيعت
پروژه ۵/۲ ميليون پوندي گردشگري در ولز اجرا مي شود. شبكه خبري بي.بي.سي گزارش كرده است كه مبلغ ۵/۱ ميليون پوند از اين رقم را اتحاديه اروپايي پرداخت خواهد كرد. يكي از مسئولان اين پروژه اعلام كرده است كه هدف از اين برنامه دسترسي گردشگران به منابع طبيعي و زيست محيطي اين كشور است.
ترميم ديوار جدايي
بخش بزرگي از ديوار شكسته برلين در نزديكي پست بازرسي چارلي، مرمت و بازسازي مي شود. اين منطقه كه محل عبور و مرور بين برلين شرقي و غربي سابق بود در سال ۱۹۸۹ تخريب شده بود. هزينه عمليات بازسازي اين منطقه از ديوار برلين، كه حدود ۲۰۰ متر مي شود، از طرف موزه ديوار برلين تامين شده و از هنرمندان زيادي دعوت شده تا آثاري از خود را به يادگار روي اين بلوك هاي بتوني بنگارند يا تصوير كنند. گفته شده است كه از زمان احداث اين ديوار در سال ۱۹۴۵ و اشغال آلمان شرقي به دست كمونيست ها تا زمان تخريب اين ديوار ۱۰۶۵ نفر هنگام فرار از اين كشور در مرز دو آلمان كشته شدند.
سريالهاي كم رونق
چيني ها در سال جاري ۷ دقيقه بيش از سال گذشته به راديو گوش داده اند. اداره صنعت راديو و تلويزيون چين اعلام كرده است عليرغم افزايش توليد سريالهاي چيني در سالهاي اخير، بينندگان اين سريالها كاهش يافته اند كه كارشناسان دليل اصلي آن را وجود اينترنت و راديو اعلام كرده اند. در حال حاضر، چين داراي ۷۳۰ ايستگاه راديويي و يك هزار و ۳۱۳ ايستگاه تلويزيوني است. با اين وجود، به گزارش ايرنا، حداقل ۸۰ ميليون نفر از روستاييان چيني دسترسي به راديو و تلويزيون ندارند.
كودكان ۲۴۰ دلاري
پليس چين اعلام كرد كه طي ۶ ماه گذشته ۵۳ كودك را كه توسط قاچاقچيان فروخته شده بودند، پيدا كرده است.ايرنا به نقل از پليس چين خبر داده است كه ۱۰۰ نفر از اعضاي باند قاچاق انسانها دستگير و به جرايم خود اعتراف كرده اند.پليس چين گفته است قاچاقچيان، كودكان پسر را به قيمت ۲۴۰ تا ۴۸۰ دلار خريداري مي كردند. استان فوجيان چين، اصلي ترين مركز قاچاق و خريد و فروش انسان (كودكان) بوده و عمده اين گروه هاي تبهكار در اين استان فعال هستند.
سرقتهاي مدرن
اداره نظارت بر امنيت كارتهاي اعتباري فرانسه ديروز در گزارشي از افزايش ميزان كلاهبرداري از اين نوع كارتها در سال گذشته ميلادي خبر داد.در گزارش اين اداره آمده است: ميزان سرقت از مبالغ كارتهاي اعتباري در فرانسه در سال ۲۰۰۳ ميلادي نسبت به سال پيش از آن ۱۱درصد افزايش داشته است. اداره نظارت بر امنيت كارتهاي اعتباري فرانسه افزود: در سال گذشته ميلادي ۲۷۳ ميليون يورو از كارتهاي شهروندان اين كشور سرقت شده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |