يكشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۳
ذخيره سازي و نگهداري گندم
درماه هاي اخير مسئله خودكفايي گندم وانتشار اخبار آن موجب شده تا مسئله مهم ذخيره سازي آن وايجاد تأسيسات لازم در اين زمينه كمتر مورد توجه قرار گيرد. درگزارش زير اين مساله كه از عوامل مهم پايداري خودكفايي گندم دركشور است .مورد بررسي قرار مي گيرد.
004644.jpg
علي ابراهيمي
با اعلام خبر خودكفايي گندم موضوع ذخيره سازي اين كالاي استراتژيك و وجود انبارها و سيلوهاي مناسب براي نگهداري اين محصول مورد توجه قرار گرفته است. با وجود اين كه متوليان گندم در وزارت بازرگاني اذعان مي دارند امسال مشكلي براي ذخيره سازي، نگهداري و انبار كردن گندم توليدي ندارند بايد توجه كرد كه اولاً مكانيزم ذخيره سازي گندم با قطع واردات آن و توليد گندم در داخل كشور كه در فصل خاصي از سال برداشت مي شود، تغيير كرده و ثانياً  آيا همه انبارهاي موجود براي نگهداري گندم بدين منظور ساخته شده اند يا اين كه گندم توليدي به ناچار در اين مكانها نگهداري مي شود؟ گرچه زمزمه هايي براي ساخت سيلوهاي مورد نياز براي گندم توليد داخلي به گوش مي رسد اما با توجه به روند افزايش جمعيت، ضرورت افزايش توليد گندم و هزينه بالاي ساخت اين سيلوها، بايد ديد اين وعده تا چه زماني محقق خواهد شد.
در چند سال آينده نيازمند ظرفيت ذخيره ۱۲ ميليون تني براي گندم هستيم و گرچه طبق درخواست وزارت بازرگاني قرار است حدود ۳ ميليون و ۸۵۰ هزار تن سيلوي جديد در كشور ساخته شود اما هزينه بالاي احداث سيلوهاي مكانيزه نگهداري گندم و فرآيند تخصيص اعتبار مورد نياز اين كار ضرورت تسريع در تصميم گيري و اجراي ساخت اين سيلوها را بيشتر نمايان مي كند چرا كه نبود فضاي مناسب براي نگهداري گندم علاوه بر تهديد خودكفايي اين محصول موجب زيان هاي مالي هنگفتي خواهد شد، همچنين معطلي كشاورزان در صف هاي طويل براي تحويل گندم توليدي اتلاف وقت و تحميل هزينه هاي مضاعف به آنان را در پي خواهد داشت.
برخي ظرفيت فعلي ذخيره سازي گندم در كشورمان را حدود ۱۰ ميليون تن مي دانند كه ۵ ميليون تن آن دولتي و بقيه مربوط به سازمان تعاون روستايي و بخش خصوصي است، گرچه ۵۰ درصد اين ظرفيت نيز از استانداردهاي لازم براي نگهداري گندم برخوردار نبوده و گندم توليدي به ناچار در اين انبارها نگهداري مي شود اما باز هم مسئولان وزارت بازرگاني تأكيد مي كنند كه مشكلي در خصوص خريد و ذخيره سازي گندم به ميزاني كه توسط كشاورزان توليد شود وجود ندارد. نكته حائز اهميت كيفيت اين ذخيره سازي و چگونگي انجام آن است كه با فرآيند كنوني بسيار هزينه بر بوده و موجب اتلاف وقت توليد كنندگان گندم مي شود. تهيه طرح تكميل و تجهيز سيلوهاي كشور و موافقت سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با اين طرح از اقدامات انجام شده در اين راستا است و گفته مي شود كه ۴۴ ميليارد ريال اعتبار براي اين طرح در چارچوب اعتبارات سال  جاري در نظر گرفته شده است.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني معتقد است مشكلي در خصوص ذخيره سازي گندم توليد داخل وجود ندارد. سينكي مي گويد: «به دنبال تمهيداتي كه در سال گذشته براي ذخيره سازي گندم در نظر گرفته شده بود از محل واردات و گندم توليد داخلي ذخيره سازي مناسب به عمل آمد كه اين روند در سال ۸۳ نيز با همان آهنگ ادامه خواهد يافت و مشكلي در اين خصوص وجود ندارد.»
وي مي افزايد:«ذخيره سازي اين محصول كه در دوره هاي خاصي خريداري و در بقيه سال به بازار عرضه مي شود، ذخيره سازي گردشي است كه در سنوات گذشته نيز انجام شده است. در سال گذشته دولت تصويب كرد تا علاوه بر ذخيره  گردشي گندم كه در كشور وجود دارد بايد ذخيره ثابتي نيز براي گندم محقق شود كه اين كار در سال گذشته صورت گرفته و در سال جاري نيز ادامه مي يابد.»
سينكي مي گويد: «گرچه بايد نظام اقتصادي كشور براي بهينه سازي نگهداري و ذخيره سازي گندم در دوره گردشي آن تدبيري بينديشد اما در شرايط فعلي نيز نگراني در اين خصوص وجود ندارد.»
اسكندري مجري طرح گندم با رد ذخيره سازي گردشي گندم معتقد است: «زماني كه گندم به كشور وارد مي شد اين واردات براي مدت ۱۲ ماه و به تدريج تنظيم مي گرديد. اگر به فرض ۷ ميليون تن فضاي ذخيره سازي گندم وجود داشت واردات به شكلي تنظيم مي شد تا كمبودهاي موجود در اين زمينه زياد احساس نشود اما در شرايط فعلي كه مقرر شده تا نياز ۱۲ ميليون تني كشور از طريق توليد داخلي تأمين شود بايد فضاسازي براي نگهداري گندم نيز همراه با افزايش توليد آن صورت گيرد و متولي اين امر وزارت بازرگاني است. ذخيره سازي گردشي گندم زماني مطرح بود كه ۶ ميليون تن گندم وارداتي در ظرف مدت ۱۲ ماه وارد مي شد و اين كار قابل پيش بيني و برنامه  ريزي بود اما در شرايط موجود بايد ۱۲ ميليون تن گندم در مدت ۴ ماه از كشاورز خريداري و در طول يك سال مصرف شود كه در اين جا ذخيره سازي گردشي معني پيدا نمي كند. از سوي ديگر در اين ۴ ماه كه گندم خريداري مي شود بايد ذخيره استراتژيك نيز وجود داشته باشد و علاوه بر اين ظرفيت ذخيره استراتژيك بايد ۱۲ ميليون نيز ظرفيت چرخشي داشته باشيم.»
وي مي افزايد: «در وضعيت فعلي با كمبود فضاي انباري مناسب براي نگه داري گندم مواجه هستيم و ممكن است مثلاً  در سالن تربيت بدني نيز براي ۲ ماه گندم نگهداري شود اما آيا اين فضا مناسب انبار كردن گندم است؟! فكر مي كنم بيشتر از ۵۰ درصد ظرفيت خريد گندم فعلي فضاي انباري مناسب در كشور وجود نداشته باشد. بايد هماهنگي لازم بين فضاسازي و توليد گندم ايجاد يا مكانيزم خريد گندم عوض شود و به جاي اين كه وزارت بازرگاني بخواهد به طور مستقيم گندم را خريداري كند بايد از طريق فعال كردن تعاوني هاي توليدي كشاورزان، محصول گندم خريد و نگهداري  شود و اين رويه در همه جاي دنيا مرسوم است.»
مدير كل سابق خريد و فروش محصولات كشاورزي سازمان تعاون روستايي نيز در خصوص وضعيت فعلي و ظرفيت انبارها براي نگهداري گندم مي گويد: «در سال جاري با توجه به ادغام سازمان غله در شركت بازرگاني دولتي ظرفيت انبارهاي اين شركت به دليل در اختيار گرفتن انبارهاي شركت بهمن گستر افزايش پيدا كرده است، همچنين در سازمان تعاوني روستايي نيز در سال گذشته شركت هاي تعاوني توليد به شكل مستقل عمل مي كردند، اما در سال جاري به عنوان مراكز خريد سازمان تعاون روستايي تلقي شدند كه با در نظر گرفتن ۸/۱ ميليون تن ظرفيت انباري شركت هاي تعاوني توليد و نزديك به ۷/۱ ميليون تن ظرفيت انباري سازمان تعاون روستايي و در صورت تخليه انبارهاي پياز و سيب زميني بهاره كه از طريق مزايده واگذار خواهد شد، در فصل خريد، ظرفيت نگهداري اين سازمان كامل شده و مي توانيم نسبت به انبار و نگهداري ۳ميليون تن گندم اقدام كنيم. با در نظر گرفتن ۳ ميليون تن ظرفيت انبار گندم سازمان تعاون روستايي و ۸/۴ ظرفيت سيلوها و انبارهاي سازمان غله و ۵/۲ ميليون تن ظرفيت موجود كارخانه ها، نبايد مشكلي در خصوص انبار كردن گندم خريداري شده در سال جاري داشته باشيم. همچنين با تخليه ظرفيت انبارها از گندم انبار شده قبلي محصول گندم توليدي جديد جايگزين خواهد شد.»
بنازاده مي افزايد: «به دليل اين كه ظرفيت انبارهاي سربسته محدود و از سوي ديگر هزينه ساخت انبارهاي گندم بسيار زياد است نمي توان اعلام كرد كه تا چه زماني از نظر ظرفيت انبار براي نگهداري گندم با كمبود مواجه نخواهيم بود. سازمان تعاوني روستايي و شركت بازرگاني دولتي نيز با تخصيص اعتبار و طرح هاي عمراني براي تأمين اين نياز اقدام كرده اند اما به دليل بالا بودن جهش توليد گندم در ۲ سال اخير و قطع ۶ ميليون تن واردات گندم كه با توليد داخلي اين محصول جايگزين شده است و از آنجا كه خريد گندم در مدت ۳ تا ۴ ماه صورت مي گيرد و نقطه اوج اين خريد نيز در خرداد و تير ماه سال جاري  خواهد بود با مشكلاتي روبه رو هستيم. اين در حالي است كه واردات گندم به تدريج صورت مي گرفته است. در مجموع بايد تدارك لازم براي ساخت سيلوهاي گندم و تأمين محل نگهداري و انبار اين محصول در سالهاي آينده ديده شود.»

سايه روشن اقتصاد
همايش سدهاي خاكي سنگريزه اي
نخستين همايش بين المللي سدهاي خاكي _ سنگريزه اي با رويه بتني (CRRC) ۲۱ و ۲۲ مهرماه با حضور كارشناسان داخلي و خارجي در محل سد سياه بيشه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، در اين همايش مهندس ميرهادي معاون برنامه ريزي اين شركت با اشاره به اهميت سدسازي در كشور گفت: شيوه هاي نوين سدسازي و تكنولوژي روز دنيا باعث كاهش هزينه و زمان در اجراي پروژه هاي سدسازي مي شود و ما نياز داريم تا از اين دانش براي اجراي سدها در كشور استفاده كنيم.
وي گفت: براي ما كه سدهاي زيادي را در حال اجراء و مطالعه داريم بسيار حياتي است تا برگزاري چنين همايش هايي تكنولوژي و دانش دنيا را به داخل كشور انتقال دهيم.
وي افزود: هدف از برگزاري اين همايش تبادل تجربيات و انتقال تكنولوژي سدهاي سنگريزه اي با رويه بتني (CFRC) به عنوان تكنيك جديد سدسازي است و اميد داريم كه اين كميته همايش هاي كاربردي بتواند در اجراي بهينه تر پروژه هاي سدسازي به ما كمك كند.
همچنين در اين همايش مهندس حضرتي از كميته ملي سدهاي بزرگ در مورد لزوم توجه به سدهاي (CFRC) گفت: در ايران بيشتر دره ها و ساختگاههايي كه سدسازي در آن ممكن بوده، سدهايي ساخته شده و يا در حال ساخت است و از اين به بعد مهندسان سدسازي ايراني با دره ها و ساختگاه هايي پيچيده و مشكل تري روبرو خواهند شد از اين رو لازم است تا با روش هاي جديد سدسازي آشنا شويم و اين در حالي است كه در كشور ما تجربه احداث چنين سدهايي وجود ندارد و ضروري است كه چنين همايش هايي براي انتقال تكنولوژي و شناخت دستاوردهاي جديد علمي در حوزه سدسازي برگزار شوند.
وي در پايان افزود: هم اكنون در كشور سدهاي سياه بيشه در استان مازندران و نرماشير در كرمان به شيوه سنگريزه اي با رويه بتني در حال احداث هستند كه از اولين تجارب كشورمان در اين حوزه به شمار مي روند.
همايش بين المللي سدهاي خاكي _ سنگريزه اي با رويه بتني (CFRC) به همت دست اندركاران سد و نيروگاه تلمبه ذخيره اي سياه بيشه و با همكاري كميته ملي سدهاي بزرگ برگزار شده و در آن متخصصاني از دانشگاه ها، مراكز تحقيقاتي و شركت هاي بزرگ و معتبر سازنده سد و نيروگاه از كشورهاي آلمان، فرانسه، سوئيس، برزيل، يونان،  چين، قبرس و ايران به ارائه مقاله پرداختند.
در روز دوم اجلاس نيز شركت كنندگان در همايش به بازديد از طرح در حال احداث سد و نيروگاه سياه بيشه مي پردازند. پروژه سد و نيروگاه تلمبه ذخيره اي سياه بيشه در ۱۲۰ كيلومتري تهران و بعد از تونل كندوان در حال احداث است و پيش بيني مي شود كه در سال ۱۳۸۷ به بهره برداري برسد.

اقتصاد انرژي
بوش و كري نمي توانند كار چنداني براي
كاهش بهاي نفت انجام دهند
جان كري و جورج دبليو بوش رئيس جمهوري آمريكا بدون برقرار شدن آرامش در عراق، نمي توانند كار چنداني در جهت توقف روند افزايش بهاي نفت انجام دهند.
خبرگزاري فرانسه از واشنگتن گزارش داد، سونگ ون سوهن اقتصاددان ارشد بانك ولز فارگو گفت: اگر بتوانيم به طريقي، تنش هاي جغرافيايي را كه به صورت يك مانع اقتصادي در آمده اند، كاهش دهيم در آن صورت مي توان بهاي نفت را به ميزان قابل توجهي پايين آورد.
وي اظهار داشت: فكر مي كنم بهاي نفت مي تواند دير يا زود به بيست دلار درهر بشكه نزديك شود.
مارشال استيوز تحليلگر بازار انرژي نيز با اين نظر موافق است.
بهاي نفت مي تواند براي رأي دهندگان در انتخابات رياست جمهوري آمريكا در تاريخ دوم نوامبر امسال بسيار حياتي و مهم باشد.
بهاي نفت در بازار جهاني اينك ۷۰درصد بيش از سال گذشته است و پيش بيني مي شود كه بهاي نفت زمستان امسال۲۹ درصد ترقي كند.
در همين حال بهاي بنزين رو به افزايش است.
جان كري، يك روز قبل از سومين مناظره تلويزيوني اش با بوش در سانتافه در مكزيك، جورج بوش را به خلف وعده متهم كرد و گفت كه بوش قول داده بود اوپك را براي افزايش توليد متقاعد سازد. وي قول داد كه مصرف كنندگان آمريكايي را از وابستگي به نفت خاورميانه دور كند.
وي وعده دادكه من به آينده انرژي آمريكا فكر مي كنم.مي خواهم امنيت آمريكا در دست هاي آمريكايي ها و با ابتكار عمل و نوآوري خودمان تأمين شود.به طور مثال خانواده سلطنتي عربستان سعودي يا ديگران در سراسر جهان در آن نقش نداشته باشند.
تحليلگران مي گويند: هيچ يك از نامزدهاي رياست جمهوري آمريكا نميتوانند، به واقع، آمريكا را از واردات نفت بي نياز كنند.
واردات نفت آمريكا حدود دو سوم نياز نفتي آمريكا را تأمين ميكند.
اتان هريس اقتصاددان ارشد آمريكا گفت: مسئله مهم در بازار نفت همان افزايش تقاضاي انرژي جهاني، زنجيره اي از اختلال هاي جزيي در عرضه و فقدان سرمايه گذاري آمريكا براي افزايش ظرفيت توليد است.
تحليلگران مي گويند:كري در كوتاه مدت ميتواند با توقف برنامه بوش مبني بر خريد نفت براي تأمين ذخيره راهبردي و اضطراري نفت، بر روي قيمت هاتأثير بگذارد.
هريس در پايان اضافه كرد: آمريكا به خريد نفت و انبار كردن آن ادامه مي دهد و فكر مي كنم اين مهم در زمان رياست جمهوري جان كري خاتمه خواهد يافت.

اقتصاد
ادبيات
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |