پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۲
ماشين بي يال و دم و البته با اشكم
چهل و يكي دو سال پيش من براي ياد گرفتن تعمير و ساخت ماشين به تعميرگاهي در اروميه رفتم، براي ياد گرفتن 500 تومان به پول آن موقع، دادم كه يك سال تعليم ببينم. حالا دنبال آن 500 تومان هستم 
020628.jpg
اميد كريمي 
سن: 57 سال، دين: آشوري، اهليت: آذري زبان اهل اروميه، شغل: تعميركار، مدرك : ديپلم فني، نام: والس يوحنا و ما: دنبال دليل اينكه چرا اينجا هستيم.
روي پارچه اي در سردر فرهنگسراي ميثاق نوشته شده است: رفع نياز است و نه علاقه و .... اما نياز به چه چيزي را تا نبينيد و در شرايطش قرار نگيريد درك نمي كنيد.
داخل محوطه فرهنگسرا سوله اي كوچك بنا شده كه خالقش تنها يك نفر است، همان كسي كه دنيايش را موتور، گيربكس و اكسل تشكيل مي دهد. اما عشق به خلاقيت و ابتكار و البته آن طور كه خود مدعي است؛ آموزش وادارش كرده كه دست به ساخت سوله هم بزند. اين جا را خودم ساختم، به تنهايي. تنهاي تنها در گوشه اي از يك فرهنگسرا دست به ساخت خودرويي زده كه بيش از اينكه به درد Take off كشيدن و لايي كشيدن بخورد به درد روزي مي خورد كه ماشين عزيزتر از جان شما ناگهان در وسط اتوباني خاموش مي كند و آه و فغانتان بلند مي شود كه حالا چه كنم؟!
براي آموزش رانندگان تامين اجتماعي كه رفتم، احساس كردم به يك مدل آموزشي نياز دارم. از آنها 2 ماه مهلت خواستم تا يك مدل بسازم. اين مدل ساخته شد از روي مدلي از پرايد. گرچه تمام كارها را باز هم خود والس يوحنا به تنهايي انجام داده است: همه چيز را تكه تكه خريدم. موتور را خودم سر هم كردم. اگر سرسيلندر خريدم، سرسيلندر لخت بود، بدون سوپاپ و ميل سوپاپ. اما همه چيز متعلق به مهندسان كره اي و آمريكايي خالق پرايد نيست: فقط سيستم تعليق مربوط به پرايد است، شاسي را خودم ساختم. چيزي كه والس نام شاسي را روي آن گذاشته است هيچ شباهتي به آن چيزي كه من و شما و مهندسان طراحي خودرو فرض مي   كنيم، ندارد. با تسمه هاي فلزي و ورقه هاي آهن، شاسي و كف پرايد را ساخته و براي سقف ماشين نيز از چرم مصنوعي يا همان نايلون ضخيم كه مخصوص بيلبوردهاي تبليغاتي است،استفاده كرده. سقفي محدب كه روي آن جمله اي با اين مضمون نوشته شده است: تشخيص و رفع عيب در 10 ساعت. اين پرايد دست ساز همه مشخصات يك پرايد را دارد، كولر، بخاري، صندلي ها و البته چراغ ها و تايرها، با اين حال نظم داخل جعبه موتور با پرايد تضادهايي دارد كه آن هم به دليل ابتكار و خلاقيت جناب يوحنا است. اما نكته جالب در اين ماشين قرار گرفتن يك موتور و گيربكس باز بدون جلد به جاي صندوق عقب است. موتوري كه به وسيله يك موتور الكتريكي به كار مي افتد. كارآموز از اينجا نوع كار موتور را مي بيند و مي شناسد. گرچه از اين مدل آموزشي براي آموزش تعمير كاران شركت سايپا استفاده مي شود، اما والس شاگرداني خصوصي هم دارد كه شايد مدرك آنها هيچ ربطي به تعمير ماشين نداشته باشد، خانم دكتري با من كار مي كند كه جراح مغز و اعصاب است، هر وقت بيكار مي شود مي آيد اينجا و دنبال كار مي گردد.
و البته مديراني از بانك ها و شركت هاي مختلف.
اما والس اين ماشين را بي جهت نساخته است، دانستن دليلش جالب است: چهل و يكي دو سال پيش من براي ياد گرفتن تعمير و ساخت ماشين به تعميرگاهي در اروميه رفتم، براي ياد گرفتن 500 تومان به پول آن موقع، دادم كه يك سال تعليم ببينم. حالا دنبال آن 500 تومان هستم.
كنايه جالبي است، بعد از 40 سال دنبال 500 توماني كه به بهاي ياد گرفتن پرداخته، مي گردد. والس آشوري است اما يك جمله از حضرت علي مي گويد:
هر كس يك كلمه به من ياد بدهد مرا بنده خود مي كند و ادامه مي دهد: هدف من آموزش است، آموزش چيزي كه مردم از آن فرار مي كنند.
والس با نگاهي عاشقانه سوله ساخته دستانش را مي نگرد و مي گويد: اينجا آشيانه عقاب من است. ببين چقدر زيباست. و در سر آشيانه عقاب والس آشيانه كبوتري است كه ديگر با صداي والس و ماشينش فرار نمي كند و شايد شده است محتواي زنده سوله والس وعشق و علاقه اوست كه اين سوله كوچك اما پر محتوا را زيبا مي كند. آنجا يك ماشين دست ساز اما ارزشمند براي همه ماست. آنقدر ارزشمند كه تا چند وقت ديگر مدل هاي ديگري از اين ماشين آموزشي بر اساس ديگر خودروهاي ساخت داخل كشور خلق مي شوند، منتظر باشيد.

مي ماني اي وطن
020619.jpg
محمدرضا وحداني آملي 
تار آواي حنجره پر قدرت محمد نوري در خواندن ترانه در روح و جان من، مي ماني اي وطن در تالار رودكي آنچنان طنين انداز شد كه پژواك آن، شنوندگان را به هم آوايي واداشت. نوري انگار دارد با تار دل هاي مدعوين بازي مي كند، وقتي كه با صداي آهنگين خود به خروش آمد به زير پا فتد آن دلي كه بهر تو نلرزد چنان وجد و سروري به شنوندگان دست داد كه بي اختيار با خواننده آهنگ همخواني مي كردند يا كه بهر عشق والاي تو، همه جهان نيرزد كه ناگهان قطره هاي اشك شوق از چشمان وطن دوستان سرازير شد و شور و حالي به همگان دست داد كه ديدني بود، نوري فضاي موسيقايي را جهت تركيب نغمه ها و تنظيم كلام فاخر فراهم ساخته بود، او با اجراي برنامه به سبك پاپ به گرايش هاي نوجويانه علاقه مندان، به ويژه نسل جوان پاسخ مثبت داده است.
عصر پيدايش و شكل گيري پاپ كه به زمان معاصر بر مي گردد، اشكال ريتميك و  هارمونيك آن از اروپايي ها گرفته شده است، ليكن محتواي مفاهيم و معاني اصالت ايراني دارد، در نهاد هر وطنخواهي حب وطن وجود دارد و وطن دوستي در خون ايرانيان عجين شده است و اين شعار ايراني است؛ كه همه جاي ايران سراي من است. ايراني ملي گرا است گرچه در عين حال، ظرفيت درك و ستايش فرهنگ ها و ملت هاي ديگر را هم دارد.
شاعر آوازه ايراني نيرراده عشقي كه سر در راه وطن داد، ناله سر داد خاك وطن كه رفت، چه خاكي به سر كنم وطن چه جذبه دارد كه همه از وطن ياد مي كنند. نيچه فيلسوف نامدار آلماني هم درباره وطن دغدغه خاطر دارد و مي گويد: بيچاره كسي است كه وطن ندارد و ساختار فكري ايراني در وطن پرستي طوري است كه با شير اندرون شد و با جان بدر رود.
مي  گويند مرحوم روح الله خالقي، هنرمند معروف موسيقي در يكي از روزهاي تاريك و سياه اشغال ايران پس از شهريور 1320 كه از جلوي پادگان عشرت آباد تهران عبور مي كرد، پرچم سرخ شوروي سابق را بر سر در اين پادگان مشاهده كرد، بي اختيار گريست و احساس بي وطني كرد، گفت: اين درد جانكاه را بايد طوري بيان كرد كه نسل هاي آتيه متوجه شوند، اينجا ايران، وطن ماست و بر اين احساس سرود اي ايران اي مرز پرگهر كه سراينده شعر، مرحوم دكتر گل گلاب است، با آواي گرم بنان اجرا شده است، وطن مالوف وطن دوستان است و نوري به غايت عشق به وطن دارد و طي 5 دهه فعاليت هنري اش كه براي يك نسل كهن تداعي كننده خاطرات شيرين ايام صباوت و براي نسل امروزين آفريننده هنر نوين است، اجراي چندين آهنگ در وصف وطن را در پشتوانه هنري خود دارد. كمتر كشوري است كه نوري در آن كنسرت نداده باشد، صداي نوري بم و شور و حال خاصي دارد و در رديف شناسي مدلاسيون را با صداي رسا اجرا مي كند. او در ازمنه گذشته اركستراسيون را نزد خانم فاخره صبا و نولين باغچه بان و مباني علمي موسيقي را نزد استادان هنرستان عالي موسيقي فرا گرفته است و اكنون خود رداي استادي را به دوش مي كشد. محمد هدايت نوري هنرمندي متفكر و در جامعه هنري صاحبنظر است. او كه از پيشكسوتان هنر آواز است بر ترجمه متون ادبي و شعر شاعري هم دست دارد و درآمد بعضي از كنسرت هايش را به بيماران هموفيلي و سرطاني اختصاص مي دهد، نوري بيش از 300 قطعه آواز از ترانه هاي ماندگار اجرا كرده است كه ترانه محلي جان مريم او به خاطر قدمت ديرينه اش جاويدان مانده است.
ويل دورانت از فلاسفه مشهور جهان در كتاب تاريخ فلسفه ترجمه شادروان عباس زرياب خويي مي نويسد: روح انساني از راه موسيقي تناسب و هماهنگي را ياد مي گيرد و حتي استعداد پذيرفتن عدالت را بيشتر پيدا مي كند، تربيت از راه موسيقي موثر است، زيرا نظم و هماهنگي به سهولت به اعماق روح راه پيدا مي كند و در حركت و جنبش خود لطف و طراوت به همراه مي آورد و نفوس لطيف را ايجاد مي كند، ارزش آواز و موسيقي تنها از اين جهت نيست كه خلق و احساسات را تلطيف مي كند، بلكه در حفظ سلامت و تجديد تندرستي با ارزش است، موسيقي و آهنگ بر روح و جسم و سلامت لطافت مي بخشد.

چارچوب
باشگاه اينترميلان به شورشي هاي مكزيك كمك مي كند
پيراهن هاي ما را بپوشيد و پيروز شويد!
020622.jpg
جواد رسولي-زياد پيش مي آيد كه باشگاه هاي فوتبال به جز اخبار نقل و انتقالات و حاشيه ها، وجهه انسان دوستانه شان را هم نشان دهند و مثلا به فقرا و بيماران و معلولان كمك كنند. اما اينكه يك باشگاه اروپايي معتبر، براي ارتش چريكي استقلال طلب كه در گوشه اي از كشورشان دارند عليه دولت مي جنگند پول و لباس و كمك بفرستند، زياد پيش نمي آيد.
باشگاه اينترميلان ايتاليا 5 هزار يورو، يك دستگاه آمبولانس و پيراهن شماره 4 اين تيم آبي و مشكي پوش كه متعلق به كاپيتان تيم خاوير زانتي است را به آخرين پايگاه ارتش شورشي هاي زاپاتيستا هديه كرده تا همدلي و يكپارچگي اش را با اين مردم در چياپاس واقع در جنوب مكزيكو نشان دهد.
ستاره آرژانتيني تيم خاوير زانتي، از باشگاه اينتر خواسته از محل درآمدهاي فرعي مثلا جريمه هاي دير رسيدن بازيكنان به تمرين يا استفاده از تلفن همراه موقع تمرين كردن، به ساكنان روستاي زيناكانتان كه اخيرا بر اثر حمله نيروهاي دولتي خانه هايشان را از دست داده اند، كمك كنند تا آنها بتوانند روستايشان را از نو بسازند. ما به دنيايي بهتر اعتقاد داريم، دنيايي كه در آن تفاوت هاي فرهنگي و سنت هاي باستاني اهميت دارند و بايد به آنها احترام گذاشت. به همين دليل هم مي خواهيم از شما حمايت كنيم تا در مبارزه تان براي پايداري بر ريشه ها و سنت ها پيروز شويد. اين را زانتي روي دومين محموله پستي براي چريك  ها كه حاوي 2500 يورو بود، يادداشت كرده است.
ما مي دانيم كه در راه مبارزه براي رسيدن به هدفمان تنها نخواهيم ماند. اين را نماينده زاپاتيست ها كه اينتري ها را به كمك و حمايت دعوت كرده بود، در جواب زانتي نوشته است. او تمام اعضاي تيم را براي بازديد از كوه ها و جنگل هاي چياپاس دعوت كرده است. ماركوس و ارتش زاپاتيستا كه تحت نظرش فعاليت مي كنند، مبارزه شان را براي استقلال از سال 94 شروع كرده اند. وقتي سال 2000 وينسنت فاكس در مكزيك به قدرت رسيد، اميدها براي حل مشكلات و به نتيجه رسيدن مذاكرات دولت و استقلال طلبان زياد شد اما ماركوس چند ماه تمام روابطش را با دولت مكزيك قطع كرد؛ آن هم به اين دليل كه پارلمان مكزيك تصويب كرد كه براي موضوع استقلال زاپاتيست ها يك همه پرسي در مكزيك برگزار شود. يك نكته جالب هم درباره اين شورشي ها اين است كه با وجود حمايت هاي اينترميلان از فعاليت هايشان، به نظر مي رسد آنها بيشتر به بسكتبال علاقه داشته باشند تا فوتبال!

كوتاه تر از گزارش
سيد حسين غضنفري 
صف چيه؟
020616.jpg
فلوريدا - مسوولان فروشگاهي بر اثر درگيري مردمي كه در صف دريافت واكسن آنفلوآنزا بودند، از پليس كمك خواستند.
در اين فروشگاه فقط 300 واكسن آنفلوآنزا وجود داشت در حالي كه 600 نفر متقاضي دريافت واكسن در صف ايستاده بودند. ظاهرا آمريكاييان كه تجربه ايستادن در صف را كمتر از بقيه دارند، بايد كمي وقت در صف هاي اتوبوس، مرغ، شير، دريافت امضا و ... ايران بگذرانند و ايستادن درست در صف را ياد بگيرند.
ندزد رفيق
يك مرد برزيلي از ترس دزدها خودرواش را هر شب به درخت زنجير مي كند.
مارسيو گورا خودرواش را كه فورداسكورت است، به درخت جلوي خانه اش زنجير مي كند و دليل آن اين است كه خودروي پسر عمويش و يكي از دوستانش كه آنها نيز در همان محله هستند، چند شب پيش به سرقت رفته بود و او توانايي پرداخت بيمه براي ماشينش را ندارد. البته اگر دزدها با تبر درخت را قطع نكنند روش خوبي براي جلوگيري از دزدي خواهد بود.
ممنوعيت فروش تخم مرغ
020613.jpg
انگلستان - فروشگاه آسدا در اقدامي فروش تخم مرغ به نوجوانان زير 16 سال را ممنوع كرد. اين اقدام درآستانه برگزاري مراسم هالووين صورت گرفته است. در اين مراسم رسم است تا مردم با اقدامات عجيبي يكديگر را هيجان زده و در مواقعي بترسانند. به دنبال گزارش هايي كه در سال گذشته مبني بر صدمه ديدن برخي از مردم به خاطر پرتاب تخم مرغ چاپ شد، فروشگاه آسدا فروش تخم مرغ به نوجوانان را ممنوع كرده است.
تابلوي تبليغات براي يافتن شوهر
استراليا- يك زن استراليايي با اجاره كردن يك تابلوي تبليغاتي به قيمت 2هزار پوند و به مدت يك ماه قصد دارد تا از اين طريق شوهري پيدا كند، هلن زو، 40 ساله پس از امتحان كردن روش هاي كليشه اي تصميم گرفته است تا براي پيدا كردن شوهر از تابلوي تبليغاتي شهرداري استفاده كند.
خانم هلن زو كه مهندس عمران است دراين باره مي گويد: به نظر من اين كار هيچ ايرادي ندارد، همانطور كه تبليغ كوكاكولا آزاد است، تبليغي كه من مي خواهم انجام بدهم نيز بايد آزاد باشد. اميدواريم اين خانم هم به هدفش برسد.

اشكوب
اولين مسابقه قرآني روشندلان
حلول ماه مبارك رمضان، حال و هواي ايران را كاملا دگرگون مي كند. از تلويزيون گرفته كه با دهها سريال و فيلم تازه روزه داران را بمباران مي كند تا خيابان ها و مساجد كه روحي تازه پيدا مي كنند. برگزاري مسابقات و برنامه هاي قرآني هم يكي از اجزاي لاينفك اين ماه است. اما امسال پديده اي تازه و البته جالب تحقق يافت و آن برگزاري نخستين دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن مجيد است كه به مناسبت حلول ماه مبارك رمضان، ويژه نابينايان و كم بينايان در دو بخش خواهران و برادران در دو گروه قرائت و حفظ 5۲۰،۱۵،۱۰، و 30 جزء قرآن كريم در استان تهران برگزار شد.
در اين دوره از مسابقات كه در مجتمع توانبخشي كم بينايان و نابينايان خزانه برگزارشد حدود 50 نفر از قاريان و حافظان نابينا و كم بينا با هم به رقابت پرداختند كه اسامي برگزيدگان اين مسابقات به شرح زير است:
در رشته قرائت ويژه برادران ، آقايان محمد كريمي، ابوالفضل قاسمي و سامي ملك محمدي به مقام هاي اول تا سوم و در بخش خواهران نيز خانم ها فهيمه شجاعي، زهرا قارداش خاني و آرزو اسلامي به كسب رتبه اول تا سوم نايل شدند.
دررشته حفظ 5 جزء ويژه نوآموزان، آقايان روح الله دلاوري، سامي ملك محمدي و علي صابريان حايز رتبه هاي اول تا سوم شدند.
در رشته هاي حفظ 10 جزء برداران، آقايان محمد كريمي و علي صابريان به رتبه هاي اول و دوم دست يافتند.
در رشته حفظ 15 جزء در گروه خواهران، خانم آرزو اسلامي و در گروه برادران آقاي محمد علي نجفي با راي هيات داوران حايز رتبه اول شدند و در رشته حفظ 20 جزء گروه خواهران خانم سماء بابايي به مقام اول دست يافت.

زاويه ديد
خوشمزه ترين مسابقه دنيا
020610.jpg
معمولا از هر كسي سوال كنيد بهترين آشپز دنيا كيست؟ پاسخ خواهد داد، مادرم. از حق كه نگذريم به جز دست پخت مادر، آشپزاني هستند كه خوردن غذايشان تمام خاطرات بد روز را از ذهن آدم پاك مي كند و به جاي تمام آنها تنها طعمي شيرين در ذهن به جا مي گذارد. اگر دوست داريد مزه خوب دسترنج اين افراد را يك جا بچشيد، به يك رقابت آشپزي سري بزنيد و به نمونه غذاها ناخنك بزنيد.
مسابقات المپيك آشپزي جهان با شركت آشپزهاي سرشناس و ماهر از كشورهاي مختلف دوشنبه طي مراسم ويژه اي در ارفورت آلمان آغاز شد.
به گزارش آسيا ويژن، تيم هاي آشپزي شركت كننده در المپيك آشپزي آلمان در سه رشته غذاي سرد، غذاي گرم و غذاي ويژه نظاميان رقابت خواهند كرد.
تعدادي از تيم هاي شركت كننده در اين مسابقات از چند روز پيش به شهر ارفورت آمده اند تا خود را براي اين مسابقات آماده كنند.
المپيك آشپزي جهان از سال 1900 به اين طرف به استثناي سال هاي جنگ اول و دوم جهاني هر چهار سال يكبار برگزار شده است.
در رقابت هاي چهار سال پيش تيم آشپزهاي سوئد قهرمان شد و تيم آلمان به مقام هفتم دست يافت.
تعدادي از شخصيت هاي سياسي و ورزشي آلمان با پوشيدن گوني هاي  سيب زميني در مراسم گشايش اين مسابقات شركت كردند.
هر تيم آشپزي در اتاقكي شيشه اي هنرهاي خود را به نمايش خواهند گذاشت و داوران بين المللي به خلاقيت و مهارت آنان امتياز خواهند داد.

دكه
020625.jpg
كاريكاتور امروز از لا لو است و به اداره شدن جورج بوش توسط معاونش ديك چني اشاره دارد.
براي خريد زولبيا به سوي شيريني فروشي آقا فرامرز قدم مي  زنيد. كودكي 7 ساله كه سخت مشغول تماشاي فرفره خودش است دوان دوان از كنار شما مي  گذرد. ديدن او خاطره مارك كوچولو كه يكي از قربانيان قتل  هاي زنجيره اي انگليس است را زنده مي  كند.
به قنادي مي  رسيد و داخل مغازه مي  شويد. كارگري عرب مشغول نظافت زمين است. او در فكر ابومصعب زرقاوي است. مردي كه زماني با هم در يك مدرسه بودند اما اكنون به گروگانگير مشهور عراق تبديل شده است. آقا فرامرز خيلي ناراحت است چون اجناسش در گمرك فرودگاه كنيا گير افتاده. جعبه زولبيا را تحويل مي  گيريد و به سوي خانه باز مي  گرديد. پيش از افطار راديو را روشن مي  كنيد تا به اخبار گوش دهيد. خبرهاي آمريكا همچنان مربوط به رقابت نزديك بوش و كري در دقيقه 80 انتخابات است.
020607.jpg
020604.jpg
020601.jpg
020598.jpg

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
عكاس خانه
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  عكاس خانه  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |