شنبه ۲ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۴
همايش جهاني سنگ، كاغذ، قيچي!
بزرگترين دستاورد رياضيدانان از اين تحقيقات اختراع يك بازي جديد تاسي است. در اين بازي هم دو شركت كننده وجود دارد كه هر كدام با يك تاس بازي مي كنند و كسي كه شماره بيشتري بياورد برنده مي شود
020841.jpg
لاله ميراسكندري-هرگز با يك رياضيدان، سنگ، كاغذ، قيچي بازي نكنيد. حداقل تا وقتي كه صحبت هاي سيمون سينگ را نشنيده ايد:
هفته گذشته صدها رقيب در شهر تورنتو دور هم جمع شدند تا قهرمان جهاني سنگ، كاغذ، قيچي، انتخاب شود. قهرماناني كه در بازي سنگ، كاغذ، قيچي، بهترين ها هستند در قالب تيم هايي از سر تا سر جهان جمع مي شوند تا در مقابل بهترين استادان اين رشته ورزشي به رقابت بپردازند.
قوانين بازي را كه حتما مي دانيد، دو شركت كننده، 1 و۲ و۳ مي شمرند و شروع؛ يك دست پشت سر است و بعد از شماره 3، با يكي از حالاتA، سنگ دست مشت شدهB،قيچي انگشت اشاره و و سطي به فرم حرف V انگليسي در مي آيندC كاغذدست كاملا باز ، از پشت سر خارج مي شود. سنگ، قيچي را مي شكند. قيچي، كاغذ را مي برد و كاغذ سنگ را مي پوشاند يعني A برتر از B، B برتر از C وC برتر از A است.
به اين ترتيب برنده هر دست بازي معلوم مي شود. اين بازي منتقدان زيادي دارد كه معتقدند ساختار اين بازي كاملا غلط است.
اگر مولفه A ، بهتر از مولفه B است و مولفه B بر مولفه C برتري دارد، پس مولفه C نمي تواند مولفه A را مغلوب كند. اولين واكنش انجمن سنگ، كاغذ، قيچي مطرح كردن يك داستان ساده است: ماجراي گاو و آدم فضايي و ميكروب؛ گاو ، ميكروب را مي بلعد، آدم فضايي گاو را تشريح مي كند و ميكروب آدم فضايي را آلوده مي كند. در اين مثال A برتر از B، B برتر از C و C برتر از A است. اين مثال هنوز هم مصنوعي به نظر مي رسد، ولي بيولوژيست ها در طول دهه گذشته به نتايج مثبتي از طريق مثال هاي طبيعي سنگ ، كاغذ، قيچي، دست يافته اند به طور مثال، برندان بوهانان اكولوژيست دانشگاه استانفورد، تداخلات عجيبي بين سه زنجيره متفاوت E.Coli به نام هاي S، R و C كشف كرد. زنجيره S خيلي سريعتر از زنجيره R رشد مي كند و در عوض زنجيره R خيلي سريعتر از زنجيره C رشد مي كند.
نكته قضيه در اين است كه زنجيرهC قادر به توليد سمي است كه رشد زنجيره S را متوقف مي كند ،ولي زنجيره R به آن مقاوم است.
پس S بر R غلبه مي كند، R بر C غلبه مي كند و C بر S غلبه مي كند اين روند يك تعادل پايداري ايجاد مي كند. وقتي زنجيره S به هر دليلي زياد شود، پس مواد غذايي لازم براي زنجيره R كاهش مي يابد پس جمعيت زنجيره R كمتر مي شود و اگر جمعيت زنجيره R به هر دليلي كاهش يابد، زنجيره C فرصت رشد بيشتري خواهد داشت، ولي سم توليد شده توسط زنجيره C خود باعث كاهش جمعيت زنجيره  S مي شود كه خود باعث افزايش زنجيره R، در نتيجه كاهش زنجيره C و نهايتا باعث افزايش مجدد زنجيره S شده و الي آخر.
رياضيدانان هم عقيده دارند كه سيستم سنگ، كاغذ، قيچي بيش از يك بازي مصنوعي است. اين گروه تئوري بازي را مورد بررسي قرار دادند نهايتا با تحقيقات زياد و استفاده از روش هاي پيش بيني روند بازي، متوجه شدند، كسي درانجام اين بازي موفق است كه سنگ، كاغذ و قيچي را به صورت پراكنده يا رندوم انتخاب كند.
ولي بزرگترين دستاورد رياضيدانان از اين تحقيقات اختراع يك بازي جديد تاسي است. در اين بازي هم دو شركت كننده وجود دارد كه هر كدام با يك تاس بازي مي كنند و كسي كه شماره بيشتري بياورد برنده مي شود. هر بازيكن بايد يكي از تاس هاي A، B و  C را انتخاب كند. در روند اين بازي  هم همان روند قبلي مشاهده مي شود  A بر B غلبه مي كند،B بر C و C بر A .
برداشت عمومي همه اين است كه اگر A بهتر از  B و B بهتر از C است،  پس C نمي تواند بهتر از A باشد. رياضيدانان اين ارتباط معمول را پايدار مي نامند و تاسي كه از اين قانون پيروي نمي كند را تاس غيرپايدار مي نامند.
هر كدام از تاس هاي اين بازي تنها 3 عدد دارند كه هر كدام 2 بار تكرار مي شوند؛ تاس A : 3و،۳ 5و۵ و 7و۷ تاسB : 2و،۲ 4و۴ و 9و۹ و تاس C : 1و،۱ 6و۶ و 8و۸.
خوب حالا اگر، تاس هاي A و B بازي شوند چه پيش مي آيد؟ خوب دقت كنيد: اگر تاس A، 3 بياورد در اين صورت در يك سوم موارد پيروز مي  شود، اگر 5 بياورد در دو سوم موارد و اگر 7 بياورد باز هم در دو سوم موارد پيروز مي شود. در مجموع تاس A در پنج نهم موارد پيروز است.
در مورد بازي تاس هاي B و C هم به همين ترتيب، تاس B در پنج نهم موارد پيروز است و در مورد بازي تاس هاي A و C هم به همين ترتيب، تاس C در پنج نهم موارد پيروز است.
اين كشف رياضي به سال هاي 1970 بر مي گردد. اگر يك رياضيدان در جمعي، اين سه تاس را همراه داشته باشد و ديگران راتشويق به بازي كند، اكثر افراد تاس A را انتخاب مي كنند، چون به نظر تاس برتر مي رسد، ولي رياضيدان زيرك مي تواند تمامي افراد را با تاس C مغلوب كند!
مساله اينجاست كه شما هر تاسي را كه انتخاب كنيد، تاس ديگري وجود دارد كه آن را مغلوب كند! فقط مواظب باشيد كه نفر دوم انتخاب كننده تاس باشيد و البته فقط هم دو دست بازي كنيد تا بيشترين احتمال برد را داشته باشيد. اگر با يك رياضيدان كه تاس هاي غيرپايدار در جيب دارد روبه رو شديد، در عوض با او سنگ، كاغذ، قيچي بازي كنيد. جايزه برنده شدن سنگ يك مشت، جايزه برنده شدن كاغذ يك سيلي و جايزه برنده شدن قيچي را يك اردنگي در نظر بگيريد. رياضيدان احتمالا سنگ را به جاي قيچي انتخاب مي كند تا بتواند به جاي يك اردنگي، مشت محكمي به شما بزند، ولي يك استاد ماهر سنگ، كاغذ، قيچي، كاغذ را انتخاب مي كند كه سنگ را بپوشاند و به جاي مشت خوردن، يك سيلي هم بزند!

كوتاه تر از گزارش
سيد حسين غضنفري 
آشنايي پزشكان خارجي با اصطلاحات عاميانه 
لندن - مقامات بهداشت در شمال انگليس در نظر دارند تا پزشكان خارجي را با اصطلاحات عاميانه كه مريضان به كار مي برند آشنا كنند، بسياري از اين پزشكان كه اهل اتريش هستند به خاطر كمبود پزشك به انگليس اعزام شده اند. آنها با اينكه به خوبي انگليسي صحبت مي كنند، اما از اصطلاحات عاميانه مثل گيج ويج  يا دهن دره كه مريضان با لفظ انگليسي به كار مي برند بي اطلاع هستند. مقامات انگليسي در نظر دارند تا تعداد ديگري پزشك از اسپانيا براي جبران كمبود پزشك بريتانيا بياورند.
محبوب ترين رنگ ماشين در اروپا
020853.jpg
اروپا - طي يك نظرسنجي جديد، رنگ نقره اي براي ششمين سال پياپي محبوب ترين رنگ ماشين در اروپا شناخته شد. 4/35 درصد اروپاييان ترجيح مي دهند كه رنگ ماشينشان نقره اي باشد. اين ميزان نسبت به سال گذشته 2 درصد افزايش پيدا كرده است.
كارشناسان انتخاب رنگ نقره اي را به اين دليل مي دانند كه ريزه كاري هاي بدنه ماشين به خاطر ويژگي هاي منحصر به فرد اين رنگ، بهتر نمايان مي شود.
برخورد ماهواره چيني به يك ساختمان
بعد از پايان ماموريت 18 روزه، ماهواره چيني با موفقيت هر چه تمام تر در حين فرود با يك خانه روستايي در چين برخورد و آن را ويران كرد، البته در اين حادثه خوشبختانه به كسي آسيبي نرسيد. با اين وجود يكي از كارشناسان امور فضايي چين عقيده دارد: دانش فرود ماهواره در كشور چين بسيار پيشرفته است و تعيين محل فرود را ما از همه بهتر بلد هستيم و مردم نبايد هيچگونه نگراني داشته باشند! احتمالا در ادامه صدور كالاهاي مختلف از چين، اعتماد به نفس هم از چين صادر خواهد شد.

دكه
020838.jpg
3 ميليون جنايت پنهان در انگليس 
بوش مي خندد و كري دست تكان مي  دهد. اين تصاوير زينت گزارش اول روزنامه سان فرانسيسكو كرونيكل است كه از رقابت نزديك انتخاباتي نمايندگان فيل ها و خرها خبر مي دهد. ديلي ميرور براي مطلب اول خود عكسي ندارد، زيرا تمام سوژه هاي عكس به خاطر 3 ميليون جنايت پنهان در انگليس از بين رفته اند، صداي تير و تفنگ هم از الحيات به گوش مي رسد. گروه هاي مبارزه در جنوب بغداد پاي نيروهاي انگليسي را به كارزار باز كرده اند. كاريكاتور امروز به نقش آمريكا در افزايش اخير قيمت نفت مربوط مي شود.
020850.jpg
020847.jpg
020844.jpg

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |