شنبه ۲ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۳۴
ايمن سازي محل استقرار اسناد كاخ گلستان در برابر زلزله
خوابگاه براي كتاب 
به گفته معاون كاخ گلستان ساختمان كتابخانه داراي اسكلت فلزي است و اين مساله امر مقاوم سازي را تسهيل مي كند
020862.jpg
ميراث خبر-ساختمان معروف به خوابگاه در كاخ گلستان كه در دوران پهلوي براي اقامت ميهمانان خارجي بنا شده بود و طي سال هاي اخير به عنوان انبار مورد استفاده قرار مي گرفت،  در حال استحكام بخشي در برابر زلزله است تا به محل استقرار كتاب ها، اسناد،  نسخ خطي و آلبوم هاي قديمي تبديل شود.
محمدرضا حشمتي، معاون كاخ گلستان با بيان اين مطلب گفت: طرح استحكام بخشي اين ساختمان در هياتي متشكل از نمايندگاني از واحد حفظ و احياي كاخ گلستان و كميته حفاظت فني مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت تاييد شد. اكنون ستون گذاري در پي ساختمان در حال انجام است و اميدواريم كتابخانه تا 22 بهمن سال جاري مورد بهره برداري قرار گيرد.
حشمتي، بهره برداري كامل از اين بخش را مستلزم آماده شدن سيستم هاي هواساز در ضلع شمالي كاخ گلستان اعلام كرد و افزود: در حال حاضر تجهيز بناهاي ضلع شمالي كاخ گلستان به سيستم هاي هواساز و خروج آب از ديوارها و سقف ها انجام مي شود و پس از پايان يافتن عمليات تاسيساتي و راه اندازي اين سيستم، اشياي موزه اي به ويژه اسناد، كتاب ها و عكس ها كه جزو آسيب پذيرترين آثار به شمار مي روند، از خطرات احتمالي ناشي از گرما يا سرماي هوا و رطوبت نامناسب در امان خواهند ماند.
وي وضعيت نگهداري اسناد را نامناسب دانست و گفت: اسناد در ضلع جنوب شرقي مجموعه، كنار ساختمان شمس العماره نگهداري مي شوند. اين ساختمان از نظر سازه ضعيف است و تهويه مناسب ندارد. به همين دليل بلافاصله پس از پايان مراحل فني، اسناد و كتاب ها به ساختمان موسوم به خوابگاه انتقال مي يابند.
به گفته معاون كاخ گلستان، ساختمان كتابخانه داراي اسكلت فلزي است و اين مساله امر مقاوم سازي را تسهيل مي كند. در اين عمليات علاوه بر ستون گذاري در پي ساختمان، اتصالات فلزي نيز مورد بازبيني قرار مي گيرند.
در نظر گرفتن سيستم حفاظتي و امنيتي، قفسه بندي مناسب، تعبيه درها و پنجره هاي ضدسرقت و ضدحريق و سيستم كنترل تردد از ديگر مواردي است كه به اين ساختمان اضافه خواهد شد.
اسناد موجود در كاخ گلستان اكنون در حال شمارش و شناسنامه دار شدن هستند و كتاب ها نيز با شناسنامه هايي كه از دوران پهلوي به جاي مانده بود مطابقت يافته اند.
ساختماني كه در حال تجهيز شدن است، در دوران پهلوي دوم به جاي عمارت هاي اندروني قاجاري بنا شد و به عنوان خوابگاه و محل اقامت ميهمانان خارجي مورد استفاده قرار گرفت. از اين بنا طي سال هاي اخير به عنوان انبار اشيا استفاده مي شده است.

ورود
انتظار
شنبه آمد و همه منتظرند. بچه ها منتظر نيمكت مدرسه، معلم ها منتظر تخته سفيد- تخته سياه سابق- بزرگترها منتظر كار و بعضي ها هم منتظر آخر هفته. اين وسط تكليف بعضي ها مشخص نيست. آنهايي كه نمي  دانيد منتظر چه اتفاقي هستند. براي اين جماعت هر روز شنبه است!

جعبه
باز هم يووه
امروز از مسابقات ليگ انگليس چند بازي انجام مي شود و به نظر ما به خاطر مقارن شدن چند بازي با افطار يا ديدار اورتون و نوريچ در ساعت 15:15 پخش مي شود يا ليورپول و چارلتون در ساعت 45:19. اذان مغرب امروز ساعت 38:17 خواهد بود.
سريال كمكم كن را ساعت 18 مي توانيد تماشا كنيد، از شبكه دوم. خانه بدوش۳۰:18 از شبكه سوم پخش مي شود. ساعت 19 آتش جاودان را خواهيد ديد، از شبكه تهران و سريال آخر هم اگه بابام زنده بود نام دارد كه ساعت 45:19 از شبكه اول پخش مي شود.
باجناق ها را مي توانيد ساعت 20 از شبكه تهران تماشا كنيد. امپراتوري عقاب ها ساعت 21 از شبكه 2 پخش مي شود. كمربندها را ببنديد را هم مي توانيد در ساعت 15:21 از شبكه سوم تماشا بفرماييد.
امشب يك فوتبال هم از سري مسابقات ليگ ايتاليا به صورت زنده در ساعت 22 پخش مي شود. مي توانيد ديدار تيم هاي يوونتوس و سيه  نا را از شبكه سوم ببينيد. روز خوبي داشته باشيد.

هوا
شايد امروز...
دومين روز از دومين ماه پاييز و ما حسرت ريزش باران را تا حد سيراب شدن هنوز در دل داريم. هوايي كه هر از چندگاهي لكه اي ابر روي آسمان آن ظاهر مي شود و بعد از چند دقيقه دوباره آفتاب خودش را از پشت ابرها بيرون مي زند و خودنمايي مي كند. امروز شايد آفتاب نتواند خودش را از پس ابرها بيرون بكشد. امروز شايد باران ببارد. امروز شايد بتوانيم لذت پاييز را با ريزش باران كاملا حس كنيم. اولين روز هفته و اولين شنبه از ماه آبان. امروز همراه خودتان يك چتر برداريد، چون شايد باران ببارد.
جلوي شهر تهران يا بهتر است بگوييم جلوي نام تهران،  ابرهايي سياه با قطرات باران كشيده شده . همينطور نوشته شده كه دماي هواي تهران بين درجات۲۳ و۱۲ نوسان خواهد داشت. فراموش نكنيد شايد امروز باران ببارد. اگر هم نباريد زياد مهم نيست منتظر مي مانيم تا فردا و آن وقت براي فردا هم مي گوييم منتظريم شايد امروز ديگر باران ببارد.

نمايشگاه نگارگري ايراني در موزه رضا عباسي
مكمل باغ ايراني 
ليلا موسوي زاده 
رقابت با باغ ايراني ادامه دارد. حتما اين روزها خبرهاي مختلفي در اين مورد شنيده ايد؛ آخرينش هم برپايي نمايشگاهي از آثار نگارگري ايراني در موزه رضا عباسي. اين آثار كه نقشي از طبيعت به همراه دارند، دلبستگي هنرمند ايراني به طبيعت و توانايي او در نقش آفريني را به نمايش مي گذارند. به حاشيه نمي رويم. اول آشنايي با آنچه در متن موزه عباسي مي گذرد.
به دنبال همايش باغ ايراني در موزه هنرهاي معاصر كه كارهاي مدرن، جديد و همچنين اشياي قديمي هم وجود داشته، ردپايي از طبيعت هم به كار رفته تا مردم طبيعت را بيشتر احساس كنند و در موزه فرش هم كه فرش هايي با نقش گل و طبيعت به نمايش درآمده است، در موزه رضا عباسي هم نقش باغ در نگارگري ايراني يا آثار مينياتور بررسي شده و تمام اشيا و آثاري كه نقشي از طبيعت دارند مانند گل، شاخه درخت و فضاي سبز در آثار نمايان است.
در نگارگري ايراني هميشه صحنه هاي شاد، رنگ هاي زنده و چهره هاي جوان و خندان ديده مي شود. زيبايي، طراوات و نور ... در اينگونه آثار جلوه دارد. به همين ترتيب خيلي از صحنه ها و آثار در بهار با درختان تازه پربرگ است و پاييز و زمستان در اينگونه هنر بسيار كمرنگ مي شود. مجموعه آثاري كه در موزه رضا عباسي قرار دارد به دوره پيش از تاريخ ايران تا پايان دوره قاجار مربوط مي شود و تنوع اشيا گسترده است. بخشي از آثار موزه كه داراي نقش طبيعت هستند مورد توجه افرادي قرار مي گيرند كه به هنرهاي سنتي علاقه دارند. در سالن انواع تابلوها كه نقش هاي مختلف مينياتور دارند به نمايش گذاشته شده است، اما سالن بازديدكننده زيادي ندارد. به گفته مدير موزه اين آثار بيشتر جنبه تخصصي دارد و در روز افتتاحيه بازديدكننده زيادي كه در زمينه نگارگري و مينياتور و دوره خاص آن فعاليت مي  كنند حضور داشتند.
آثاري از شاهنامه فردوسي، گلستان سعدي و خمسه به نام هاي فردوسي به سوي شاعران دربار غزنه در سده يازدهم كه شعر همراه با نقاشي مينياتور بود يا دو نفر در باغ مكتب خراسان به شيوه هرات در تاريخ 1001 ه- -ق، مرغي   نشسته بر شاخه بداغ و گل مرغ كه مربوط به سده دوازدهم ه- - ق است تعدادي از آثار بودند. در اين آثار نقاشي لاك پشت و آيينه با نقش گل و مرغ دوره قاجار از همه آثار شناخته شده تر بود كه روي جلد كتاب هاي قرآن مدارس و برخي از قرآن ها طراحي شده است.
البته اين نقاشي ها تنها جلوه كوچكي از فرهنگ ايران و گوشه هايي هستند از دنياي زيبا و پر از رمز و راز ايراني. ميراث ادبيات فارسي كه از طريق كتب خطي براي ما به جا مانده است.
در ميان نقاشي ها، مينياتور همواره وسيله مصوري سازي و به تصوير كشيدن انديشه ها و افكار بزرگان ادب و نويسندگان ما بوده است.
از ابتدا نگارگران ايراني مي كوشيدند كه خلاقيت خود را در تصويرپردازي كتاب ها به كار ببندند. نگارگري ايراني كه بخش وسيعي از بازمانده هاي فرهنگي سرزمين ما را در بر مي گيرد، ضمن دارا بودن ارزش و غناي بسيار، گنجينه اي سرشار از لطف، زيبايي، تفكر و انديشه است.
در مينياتور و نقاشي ايراني همواره سعي شده كه جهان كوچكش را تا به نهايت زيبا بيافريند و به خالق يكتا اشاره كند. خداوند خالق زيبايي است و زيبايي ها را دوست دارد و در لابه لاي طرح ها و رنگ هاي دل انگيزش از واقعيات جهان مادي دور و به جست و جوي چيزهاي ديگر است.
نقاشي هاي اين تالار به نحوي ترتيب يافته اند كه منظري از مهم ترين مكتب ها و گرايش هاي عمده نقاشي از حدود سده هشتم تا سده چهاردهم هجري را دارند. در اين رهگذر در اين جهان، ملاحت در رنگ آميزي و ظرافت جزئيات فني داستاني را نظاره مي كنيد.
اين نمايشگاه كه در واقع به نوعي تكميل كننده نمايشگاه باغ ايراني است از تاريخ 25 مهر ماه برپا شده و به مدت 10 روز به كارش ادامه مي دهد. اگر به ديدن مكمل باغ ايراني علاقه داريد، همين امروز راهي موزه رضا عباسي  شويد.

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |