شنبه ۹ آبان ۱۳۸۳
پشت پرده انتخابات آمريكا چه كساني هستند؟
آراي يهوديان
اين روزها بحث انتخابات آمريكا به طور جدي در محافل سياسي مطرح شده و كارشناسان و صاحب نظران به تحليل شرايط موجود مي پردازند اما زاويه اي كه كمتر مورد بررسي قرار گرفته است نقش يهوديان و لابي هاي صهيونيزم ها در اين انتخابات مي باشد. مطلب ذيل ضمن تشريح اين مسأله، نشان مي دهد كه هر يك از دو رقيب انتخاباتي آمريكا، چگونه براي كسب بيشتر آراء يهوديان، حقوق حقه مردم فلسطين را فراموش كرده و قول همكاري و مساعدت بيش از پيش را به يهوديان و صهيونيست ها مي دهند.
005415.jpg
005418.jpg
در «وست پالم بيچ فلوريدا» (Vest Palm Beach)  رودي گالياني در حالي كه خوشحال به نظر مي رسيد ضمن انتقاد از اظهارات سناتور جان كري درباره جنگ عراق، با ابراز احساسات گسترده حضار روبه رو شد، شهردار سابق نيويورك، نكته مهمي در جهت انتخاب دوباره بوش اشاره كرد:
«او در مقابل تروريسم ايستاده و به ايستادگي اش ادامه خواهد داد و اين كه چقدر او را مورد تمسخر قرار دهند اصلاً مهم نيست. او مي داند كه تروريست ها فقط در برابر زور سر تعظيم فرو مي آورند.»
در پايان هم گالياني دستانش را به نشان درخواست از مردم در هم قفل كرد و گفت:
«لطفاً خواهش مرا بپذيريد، اجازه بدهيد اين انتخابات هم مثل انتخابات گذشته نزديك و فشرده برگزار شود.»
درست در همان زمان و كمي آن طرف تر در مركز همايش هاي پالم بيچ ،كري مشتاقانه به دنبال كسب آراي يهوديان بود. او براي حضار در مورد زماني كه بر فراز اسرائيل پرواز مي كرد و از بالا شرايط حساس اين كشور را مي ديد كه توسط كشورهايي مانند مصر و اردن احاطه شده است، صحبت مي كرد. بعد از پايان جلسه نيز، كري به طور خصوصي و در حدود يك ساعت با گروهي متشكل از حدود ۶۵ نفر از سران و رهبران جامعه يهود ملاقات كرد. او در اين ديدار بر حمايت دائمي از اسرائيل تأكيد كرد و تأسف شديد خود را از آنچه كه آن را موقعيت خطرناك اسرائيل در اثر سياست خارجي غير محتاطانه بوش دانست، ابراز كرد. بعد از بحث درباره مسائل مختلف خاورميانه، كري به سؤال هاي مختلفي از وضعيت تأمين اجتماعي تا بحث در مورد ديوان عالي ايالات متحده پاسخ گفت: نان ريچ  يكي از نمايندگان ايالت فلوريدا كه كري را براي صريح تر بودن در مورد مسائل زنان تحت فشار قرار داده بود، مي گويد:
«فكر مي كنم اين خيلي جالب است كه كسي كه قصد رئيس جمهور شدن دارد، زماني را براي ملاقات با يك گروه نسبتاً كوچك از رهبران يهودي به منظور شنيدن، نظرات آنان اختصاص دهد. شما مي توانستيد احساس كنيد كه او واقعاً به صحبت هاي آنها گوش مي داد.»
هر دو گروه دلايل خوبي براي شنيدن دارند. اگرچه يهوديان فقط ۴ درصد كل رأي دهندگان را تشكيل مي دهند اما معمولاً در نتيجه نظرسنجي ها تأثيرگذار هستند. يهوديان در ايالت هاي كليدي مدنظر رقباي انتخاباتي از جمله فلوريدا، اوهايو و پنسيلوانيا متمركز شده اند. ۵ امتياز جابه جايي در فلوريدا- ايالتي كه عليرغم خوش بيني هاي گالياني، تفاوت پيروزي ممكن است باز هم ناچيز باشد- مي تواند به معني بيشتر از ۲۰۰۰۰ رأي باشد. در سال ۲۰۰۰ بوش تنها ۱۹ درصد از رأي  يهوديان نسبتاً دموكرات را به دست آورد و اين در حالي بود كه ال گور ۷۹ درصد باقيمانده را كسب كرد(ريگان در انتخابات ،۱۹۸۰ ۳۸ درصد آراي يهوديان كه بالاترين ركورد جمهوري خواهان در كسب آراي يهوديان است را به دست آورده بود.) اما به نظر مي رسد اين بار ميزان آراي يهوديان به نفع كانديداي جمهوري خواه بيشتر از دوره قبل باشد، چرا كه با حمايت هاي خلل ناپذير بوش از آريل شارون، جمهوري خواهان تصور مي كنند كه بتوانند بر قسمت عمده اي از كارت هاي الكترال دموكرات ها تسلط پيدا كنند. آدام هانسر (Adam Hanser) رئيس اتئلاف يهوديان فلوريدا در حمايت از بوش، مي گويد:
« ما مي توانيم اختلاف چشمگيري را در انتخابات امسال ايجاد كنيم. ما در حال واداشتن دموكرات ها به دفاع از آرايي هستيم كه به طور سنتي از آن حزب دموكرات بوده و در عين حال براي آنها بسيار ارزشمند و تأثيرگذار بوده است. »
ريكي بلك (Ricki Black) كه در يك خانواده دموكرات در نيويورك بزرگ شده است در انتخابات ۲۰۰۰ رأي خود را به ال گور داد. اما او درست بعد از سخنراني گالياني و صحبت هاي او مبني بر رأي دادن به بوش، به يكي از طرفداران حزب جمهوري خواه تبديل شده است. بلك ۴۵ ساله مي گويد:
« ۱۱ سپتامبر همه چيز را عوض كرد. الان بحث تروريسم از همه مباحث مطرح شده مهم تر است. »
ژرگ(Greg) همسر ۵۰ ساله او هم معتقد است كه:
«ما يا بايد با نبرد آرماگدون مواجه شويم و يا اين كه با تروريست ها بجنگيم. »
اين زوج آمريكايي معتقدند كه بوش ثابت كرده است كه مي تواند با عملكردي قاطعانه و با استفاده از نظرات مشاورين با تجربه و كاردان به رهبري خود ادامه دهد.
نظرسنجي هاي اخير نشان داده اند كه همفكران ريكي بلك در حال افزايش هستند. در نظرسنجي كميته يهوديان آمريكا كه اواخر سپتامبر منتشر شد، كري ۶۹ درصد از آراي يهوديان را به دست آورده است در حالي كه بوش ۲۴ درصد را از آن خود كرده است. آمار بوش ۵ درصد از عملكرد او در سال ۲۰۰۰ بهتر است، اما از آمار نظرسنجي  همين كميته در ماه دسامبر ۷ امتياز كمتر است. نكته نگران كننده ديگري نيز براي بوش وجود دارد. ۵۲ درصد از افراد اين جامعه آماري رهبري بوش را در مبارزه عليه تروريسم مردود دانسته اند، ۶۶ درصد رهبري وي را در جنگ عليه عراق تأييد نكرده اند و ۵۷ درصد هم فكر مي كنند كه تهديد تروريست ها در اثر اين جنگ ها افزايش پيدا كرده است.اما به نظر نمي رسد جمهوري خواهان منصرف شوند. آنها در گردهمايي ملي در نيويورك اعلام كردند كه تصميم دارند رأي دهندگان يهودي را به سمت خود جذب كنند. سناتور سام براون بك در يك سخنراني براي گروهي از يهوديان ارتدوكس، بوش را به خاطر رد كردن خواسته فلسطينيان مبني بر« حق بازگشت »به موطن اصليشان، ستود. جمهوري خواهان جزوه پرزرق و برقي را منتشر كردند كه براي جلب آراي بيشتر، بوش را « دوست جامعه يهوديان آمريكا » توصيف كرده بود و شامل مجموعه  اي خسته كننده از جلسات، اعلاميه ها و سياست هايي در جهت ارتقاء اوضاع جامعه يهوديان آمريكا بود. آنها نمايندگاني مانند گالياني و ادكوخ را براي مطرح كردن هر چه بيشتر حمايت هاي رئيس جمهور از اسرائيل برگزيده اند تا مثال رئيس جمهور را به عنوان رد كننده مذاكره با ياسر عرفات و كسي كه اسكان دائم يهوديان در كرانه باختري را به رسميت مي شناسد، معرفي كنند، گروه هايي نظير اتئلاف يهوديان جمهوري خواه جلسات بحث و مناظره اي را ترتيب داده اند و ايميل هايي را در حمله به بعضي اظهارنظرهاي كري نظير توصيف او از ديوار حائل اسرائيل به عنوان« مانع صلح »، ارسال كرده اند. اين گروه احتمالاً در ديگر فعاليت هايشان از پست مستقيم و آگهي هاي تبليغاتي اي كه رأي دهندگان يهودي را هدف گرفته باشد نيز استفاده خواهند كرد.
دموكرات ها هم براي عقب  نماندن از جمهوري خواهان برنامه هاي حمايت از يهوديان را به اجرا گذاشته اند. آنها هفتگي ايميل هايي را براي ۱۰۰۰۰ نفر از حاميان يهودي خود مي فرستند و به طور منظم كنفرانس هايي را با رهبران جامعه يهوديان برگزار مي كنند. نمايندگاني همچون سناتور جوليبرمن و كامرون برادر جان كري كه به آيين يهود گرويده است به صورت شبكه اي در حال مسافرت به سراسر كشور و صحبت در كنيسه ها و مراكز بازآفريني مذهبي هستند. آنها حمايت  از اسرائيل را- كه مورد توافق هر دو طرف رقابت است - از جانب كري تضمين مي كنند و موقعيت كري را در مورد مسائلي كه به طور سنتي يهوديان را به دموكرات ها پيوند داده است برجسته مي كنند، مواردي نظير حمايت  از حقوق حفظ جنين، عدالت اجتماعي و جدايي دين و دولت.
اما اين تلاش ها چه نتيجه اي خواهد داشت؟ تقريباً هيچ كس قبول ندارد كه يك مرزبندي جديد و گسترده در آراي يهوديان به وجود آيد. ولي به هر شكل دو طرف در حال نبرد بر سر كسب آراي رأي دهندگان اندكي هستند كه مي توانند تأثير تعيين كننده اي در سطح ايالت هاي داراي رقابت  فشرده داشته باشند. جك روزن رئيس كل كنگره يهوديان مستقل آمريكا مي گويد:
« من معتقدم كه بوش نسبت به آماري كه منتشر شده، از حمايت  بيشتري از طرف جامعه يهوديان برخوردار است. بسياري از يهوديان به سياست هاي بوش در مورد منازعه فلسطينيان و اسرائيل اعتماد دارند. »
نكته ديگر آن چيزي است كه استيون ويندمولر از كالج اتحاديه عبراني(Hebrew Union) در لوس آنجلس از آن تحت عنوان گروه هاي متغير در جامعه نام مي يرد. از آن جمله مي توان به چند مورد اشاره كرد: افزايش در تعداد خانواده هاي ارتدوكس جواني كه بيشتر به حزب جمهوري خواه تمايل نشان مي دهند؛ سيل مهاجرين يهودي محافظه كار، و يك گروه نسبتاً بزرگ از افراد مستقل كه ممكن است به خاطر نگراني هاي امنيتي تصميم گيري كنند.
گروهي هم اين بحث را مطرح مي كنند كه دموكرات ها از تحولات اخير آسيب زيادي نخواهند ديد به محض اين كه كري ملاك تعيين كننده« حمايت از اسرائيل » را دارا باشد، رأي دهندگان يهودي مي توانند توجه خود را به سمت مسائل ديگري كه براي آنها در درجه دوم اهميت قرار دارد، مثل بحث نامزدي هاي ديوان عالي كشور، معطوف كنند. ميشل آدلر رئيس فدراسيون يهوديان مستقل ميامي مي گويد:
در مورد موضوعات مطرح شده در جريان مبارزات انتخاباتي، دموكرات ها مطمئناً حمايت فراواني را از جانب جامعه يهوديان كسب مي كنند، چرا كه جامعه يهوديان يكي از جوامعي است كه هنوز از اين كه با عنوان ليبرال شناخته شود، ابايي ندارد.
همچنين با وجود حمايت هاي بوش از اسرائيل، كنت والد از دانشگاه فلوريدا معتقد است يهوديان اساساً نسبت به بعضي سياست هاي خارجي دولت بوش از جمله به خاطر عقب نشيني از فرايند صلح خاورميانه و افزايش تنش هاي منطقه خاورميانه با شعله ور كردن جنگ در عراق، بي  اعتمادند.
علاوه بر اين او مطرح مي كند كه بسياري از يهوديان نسبت به اعتقاد بوش به وحدت حقوق مسيحيان و مسأله اسرائيل، بدبينانه  برخورد مي كنند و آن را بهانه و مستمسك بوش براي دستيابي به منافع شخصي اش مي دانند.
منبع: نيوز ويك
آرين كامپوفلورس
مترجم: محسن پيريايي

با واژه هاي سياسي- ۲۵
ان.پي.تي
واژه «ان.پي.تي» (NPT) از جمله واژه هاي سياسي است كه طي يكسال گذشته به كرات در محافل رسانه اي و سياسي كشور مورد استفاده قرار گرفته است. «ان.پي.تي» مخفف نام انگليسي «معاهده منع گسترش هسته اي» (Nuclear Non- Proliferation Treaty) است.
پس از آن كه آمريكا در دوران جنگ جهاني دوم به استفاده از بمب اتمي اقدام كرد رقابت شديدي از سوي ساير كشورهاي بزرگ جهان براي دستيابي به اين سلاح آغاز شد كه در اين مسير شوروي سابق در سال ،۱۹۴۹ انگليس در سال ،۱۹۵۲ فرانسه در سال ۱۹۶۰ و جمهوري خلق چين در سال ۱۹۶۴ به يك دولت هسته  اي تبديل شدند.
همچنين تحقيقات علمي كه در دهه ۱۹۶۰ براي كاربردهاي صلح آميز انرژي هسته اي انجام شد به پيشرفت هاي شگرفي در فناوري راكتورهاي هسته اي براي توليد برق منجر شد. در سال ۱۹۶۶ نيروگاههاي هسته اي در پنج كشور در حال ساخت بود. در سال ۱۹۸۵ حدود ۳۰۰ نيروگاه هسته اي در كشورهاي مختلف در حال فعاليت، ساخت يا طراحي بودند. خسارت هاي گسترده جاني و مالي ناشي از انفجار بمب هاي اتمي آمريكا در هيروشيما و ناكازاكي ژاپن و نيز توليد مقادير زيادي پلونيوم ناشي از سوخت نيروگاههاي هسته اي- كه طبق برآوردهاي سال ۱۹۸۵ روزانه براي توليد ۱۵ تا ۲۰ بمب اتمي كفايت مي كرد- تلاش هاي بين المللي براي جلوگيري از استفاده هاي غيرصلح آميز انرژي هسته اي را موجب شد كه در نهايت اين روند معاهده ان.پي.تي به عنوان تنها معاهده چندجانبه الزام آور در اين زمينه در يك مقدمه و ۱۱ ماده منعقد شود.
معاهده ان.پي.تي در اول ژوئيه ۱۹۶۸ براي امضاي كشورها آماده شد و در اين تاريخ آمريكا و انگليس و ۵۹ كشور ديگر آن را امضا كردند. اين معاهده پس از آن كه آمريكا آن را در مجلس خود تصويب كرد در ۵ مارس ۱۹۷۰ به اجرا گذاشته شد. چين در ۹ مارس سال ،۱۹۹۲ فرانسه در ۳ اوت ۱۹۹۲ به عضويت اين معاهده درآمدند.
در حال حاضر ۱۸۶ كشور جهان عضو اين معاهده هستند. تنها كشورهاي كوبا، اسرائيل، هند و پاكستان عضو اين معاهده نيستند. همچنين كره شمالي نيز چند سال پيش از اين معاهده خارج شده است.
نظارت بر اجراي معاهده ان.پي.تي و پروتكل الحاقي آن برعهده آژانس بين المللي انرژي اتمي است كه خود يكي از آژانس هاي تخصصي سازمان ملل متحد محسوب مي شود. آژانس بين المللي انرژي اتمي در سال ۱۹۵۷ با هدف تسهيل استفاده هاي صلح آميز از انرژي هسته اي و جلوگيري از كار برد كمك هاي اين آژانس در مقاصد نظامي آغاز به كار كرد و مقر آن در وين است. اين آژانس در چارچوب نظام پادمان هاي ايجاد شده توسط معاهده ان.پي.تي به منظور بررسي ميزان پاي بندي كشورهاي عضو ان.پي.تي به مقررات اين معاهده بازرسي هايي را از تاسيسات هسته اي كشورهاي عضو انجام مي دهد.
همچنين مفاد معاهده ان.پي.تي به ويژه پاراگراف سوم ماده هشتم آن دوره هاي پنج ساله اي براي بررسي عملكرد اين معاهده تعيين كرده كه در كنفرانس بررسي و توسعه ان.پي.تي در سال ۱۹۹۵ نيز به تاييد اعضا رسيده است. در كنفرانس سال ۱۹۹۵ كه با حضور بيش از ۱۷۰ كشور عضو برگزار شد تصميماتي در خصوص افزايش مدت معاهده براي مدت نامحدود، عدم تكثير هسته اي و خلع سلاح به عنوان اصول و اهداف اجراي اين معاهده و تعيين فرايند بررسي هاي بعدي اتخاذ شد.
همچنين در اين كنفرانس قطعنامه اي درخصوص ايجاد منطقه عاري از سلاح هاي كشتار جمعي در خاورميانه نيز منتشر شد.
دومين كنفرانس اعضاي معاهده ان.پي.تي براي بررسي عملكرد اين معاهده از ۱۴ آوريل تا ۱۹ مه ۲۰۰۰ در سازمان ملل در نيويورك برگزار شد.

سياست
اجتماعي
انديشه
دانشجو
ورزش
هنر
|   اجتماعي  |  انديشه  |  دانشجو  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |