دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۳ - Nov 1, 2004
سردار سرلشگر صفوي:
هيچ جرياني نمي تواند بسيج را تضعيف كند
فارس: فرمانده كل سپاه پاسداران با اشاره به تلاش برخي گروه ها براي ساختن تشكل هاي موازي بسيج، بسيج را تضعيف ناشدني خواند. سردار سرلشكر سيدرحيم صفوي در ديدار با نخبگان بسيج دانش آموزي كه امروز در محل فرماندهي سپاه پاسداران برگزار شد، با اشاره به انعطاف مسائل و تحولات فرهنگي اظهار داشت: اساس انقلاب ما با تحول فرهنگي آغاز شد.
فرمانده كل سپاه پاسداران با تبيين تحولات فرهنگي امروز ايران بيان داشت: غربي ها براي اين كه جهانيان نفهمند كه فرهنگ اسلامي چه مي كند و چه تواني دارد، سعي مي كنند تا اين فرهنگ را به انحراف كشانده و از اين رو از طريق وسايل ارتباط جمعي مدرن هدف خود را پي مي گيرند. وي افزود: بايد از ديدهاي سطحي پرهيز كنيم و اگر خوب ببينيم مي توان عمق باورهاي ديني را حتي در ميان كساني كه ظاهري غيرمذهبي دارند، دريافت.
صفوي برخورد ادوار مختلف دولت با بسيج را سينوسي و متغير خواند و بيان داشت: تقويت بسيج تقويت انقلاب است و بايد همه براي اين منظور تلاش كنيم.
فرمانده كل سپاه پاسداران در خصوص تلاش جرياناتي براي تضعيف بسيج گفت: تلاش هاي زيادي در جهت تضعيف بسيج شده است، اما هيچ يك موفق نبوده است.
صفوي با اشاره به اقدام برخي از احزاب سياسي براي تضعيف بسيج افزود: ريشه بسيج در دل مردم و انقلاب اسلامي است و اين شجره طيبه بسيار قدرتمند تر و فراتر از احزاب و برخوردهاي سياسي است. وي ساختن تشكل هاي موازي بسيج را يادآور شد و اظهار داشت: هدف از اين كارها بهره برداري هاي سياسي است.
فرمانده كل سپاه پاسداران تصريح كرد: با اشراف به مسائل و سياستهاي كلان كشور مي گويم هيچ جرياني نمي تواند بسيج را حذف يا تضعيف كند.
صفوي كمبودهاي قانوني و اعتباري بسيج را خاطرنشان كرد و گفت: هزينه هاي ارتش ۲۰ ميليوني را نظام نمي تواند تأمين كند، بلكه بايد همانطور كه عده اي براي مدرسه سازي كمك مي كنند، خيرين نيز به بسيج كمك كنند و يا براي بسيج وقف نمايند.
اظهار نظر
نظاميان در خصوص پرونده هسته اي به مصلحت نيست
ايرنا -  فرمانده  كل  سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي گفت : اظهارنظر نظاميان  درباره پرونده  هسته اي  ايران  در شرايط فعلي  به  مصلحت  نيست .
سيد يحيي  رحيم  صفوي  عصر ديروز  پس  از پايان  جلسه  كميسيون  امنيت  ملي و سياست  خارجي  مجلس  شوراي  اسلامي در پاسخ  به  سئوال  يكي  از خبرنگاران  مبني بر اين  كه  در صورت  ارجاع  پرونده  هسته اي  ايران  به  شوراي  امنيت ، ايران  چه  اقدامي خواهد كرد افزود: در شرايط فعلي  مسئولان  سياسي  بايد اين  مسئله  را بررسي  و اظهارنظر كنند و اظهارنظر نظامي ها به  صلاح  نيست .
سردار صفوي  عصر ديروز با حضور در كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي مجلس  شوراي  اسلامي گزارشي  از فعاليتهاي  سپاه  پاسداران  و بسيج  را به  اعضاي كميسيون  ارايه  كرد.

فراكسيون  اكثريت  مجلس  استيضاح  حاجي  را تصويب  نكرد
ايرنا- محسن  كوهكن  عضو فراكسيون  اصولگرايان  (اكثريت ) مجلس  گفت : فراكسيون  اكثريت  در جلسه  عصر ديروز  تصويب  كرد كه  فعلا استيضاح  وزير آموزش  و پرورش  انجام  نشود.
نماينده  مردم  لنجان  ديروز افزود: در اين  جلسه  مخالفان  و موافقان  استيضاح    حاجي ، هريك نظرات  خود را طرح  كردند و سپس  راي گيري  انجام  شد كه  استيضاح  وي  راي نياورد.
كوهكن تصريح  كرد: رأي فراكسيون  اكثريت  به  عدم  استيضاح  حاجي  به  اين دليل  است  كه  فرصتي  فراهم  شود تا از طريق  گفت  وگو و مذاكره  ايرادها و اشكالات  وزارت  آموزش  و پرورش ، برطرف  شود.

۸ طرح اشتغال زايي براي زنان امسال اجرا مي شود
معاون  طرح  و برنامه  مركز امور مشاركت  زنان ، گفت : امسال  هشت  موافقتنامه  بين  مركز امور مشاركت  زنان  و سازمان هاي  دولتي  اجرا مي شود.
بنابر اين گزارش  رضا توفيقي  افزود: اين  هشت  موافقتنامه  در اجراي  برنامه  ۳۰۲۲۸ امضاء شده  است .
وي ، اين  تفاهمنامه ها را داراي  محورهاي  اقتصادي  معرفي  كرد و گفت : توسعه  كمي تعاوني هاي  زنان  و دختران  فارغ  التحصيل ، آموزش  مديريت  و بازاريابي  براي  مديران  تعاوني هاي  زنان ، بازاريابي  و بازاررساني  توليدات تعاوني هاي  زنان  از طريق  غرفه هاي  فصلي  و دائمي و توسعه  كارآفريني  زنان روستايي  از جمله  محورهاي  توافقنامه هاي  صورت  گرفته  است .
توفيقي گفت : در اين  طرح ها توسعه  فعاليتهاي  فرهنگي  و هنري  زنان  از طريق  حمايت  از توليدات  فرهنگي  با موضوعات  زنان ، تجهيز منابع  تخصصي  زنان در كتابخانه هاي  عمومي كشور، اجراي  برنامه هاي  فرهنگي - هنري  و بهينه سازي  اوقات  فراغت  بانوان  پيگيري  مي شود.
توفيقي  افزود: موافقتنامه هاي  اين  مركز با دستگاه هاي  اجرايي  در زمينه  ورزش  با محورهاي  توجه  به  ورزش  عمومي بانوان  در سراسر كشور و ارتقاء سطح  آگاهي هاي  عمومي و تخصصي  زنان  به  امضاء رسيده  است .
وي ميزان  اعتبار اختصاص  يافته  به  اين  پروژه ها را ۹ ميليارد و چهارصد ميليون  ريال  اعلام  و اظهار اميدواري  كرد كه  اين  طرح ها بتواند در جهت  بهبود وضعيت  زنان  جامعه ، الگويي  مناسب  به  مجريان  امور كشور ارائه  كند.

هشدار سازمان حج و زيارت به مسافران سوريه
به دنبال فعاليت موسسات غيرمجاز فعال در امور ثبت  نام و اعزام مسافران به سوريه، سازمان حج و زيارت با انتشار اطلاعيه  اي به مسافران هشدار داد.
در اين اطلاعيه از كليه كساني كه قصد تشرف به سفر زيارتي سوريه را دارند، درخواست شده كه فقط با كاروان  هاي داراي مجوز سفرهاي زيارتي سازمان سفر كنند تا چنانچه به مشكلي برخورد كردند، امكان پيگيري و رسيدگي وجود داشته باشد.همچنين در اين اطلاعيه از متقاضيان سفر به سوريه خواسته شده از پرداخت وجه و ارائه مدارك به افراد واسطه يا دفاتر فاقد مجوز زيارتي خودداري نموده و هنگام ثبت  نام و قبل از پرداخت هر گونه وجهي، مجوز خاص فعاليت زيارتي را از شركت مربوطه، مطالبه نمايند.
همچنين اين اطلاعيه اعلام كرد: مسافران سوريه حتماً در قالب يك برنامه و با امضاي يك قرارداد مشخص، اقدام به ثبت  نام كرده و رسيد  هاي لازم را دريافت دارند.

يادداشت
نتيجه آخر
قرار است آخرين جلسه گفت و گو و مذاكرات ايران و اتحاديه اروپا، درباره پرونده هسته اي ايران، جمعه آينده برگزار شود، هدف اين است تا پيش از تشكيل اجلاس نوامبر شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي هسته اي، سرنوشت پرونده ايران مشخص گردد. براساس آنچه كه در خبرها منعكس است، اصرار و پافشاري اتحاديه اروپا بر توقف كامل غني سازي اورانيوم در ايران ( به مدت ۱۰ سال) و دريافت سوخت هسته اي از اروپا براي اطمينان بخشي به جامعه بين المللي است. ايران تاكنون با اين پيشنهاد مخالفت كرده است زيرا نسبت به وعده هاي اروپا بي اعتماد بوده و آنها را بدون هيچگونه تضميني مي داند در حالي كه پذيرش پيشنهاد اروپايي ها از سوي ايران داراي تضمين عملي و قطعي در توقف چرخه سوخت هسته اي است.
تا پيش از اجلاس نوامبر، در محافل سياسي حدس ها و گمان هاي متفاوتي در مورد نوع تصميم گيري ايران مطرح مي شود. عده اي بر اين باورند كه ايران پيشنهادهاي اتحاديه اروپا را خواهد پذيرفت و توقف كامل غني سازي اورانيوم را عملي خواهد كرد.
عده ديگري نيز بر احتمال قطع مذاكرات با اتحاديه اروپا به دليل خارج شدن روند آن از حالت منطقي، عقلايي و چارچوب مقررات جهاني تأكيد داشته و مقاومت ايران در اين مذاكرات را به نفع پرونده مي دانند. برخي اظهار نظرهاي مقامات مسئول هم حاكي از احتمال ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل است. كاري كه به نظر حسن روحاني مسئول اصلي مذاكرات هسته اي ايران، عبث و بيهوده بوده و در شوراي امنيت خبري نيست كه بخواهند پرونده ايران را به آنجا ارجاع دهند و يا به گفته باهنر، ايران هراسي از ارجاع پرونده خود به شوراي امنيت ندارد و اين كار را به ضرر اروپايي ها مي داند. از اخبار منتشره شده در خبرگزاري هاي داخلي و خارجي طي هفته هاي اخير كه بخش قابل توجهي از اخبار سياست خارجي ايران را تشكيل داده است چنين استنباط مي شود كه ايران چه توقف كامل غني سازي اورانيوم را بپذيرد و چه نپذيرد، پرونده به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع خواهد شد. اين در حالي است كه پذيرش توقف غني سازي اورانيوم براي نظام جمهوري اسلامي بسيار مشكل بوده و بسياري از مسئولان اعلام كرده اند كه حاضر به تصويب پيشنهاد اروپايي ها نيستند.
خبرهاي رسيده از مجلس نيز حاكي از مخالفت با پذيرش توقف كامل غني سازي اورانيوم است، سخنان مقام معظم رهبري، هاشمي رفسنجاني و حسن روحاني نيز در هفته هاي اخير كه نسبت به توقف روند مذاكرات به دليل طرح پيشنهادهاي غيرقانوني اتحاديه اروپا ، هشدار داده  اند حاكي از مقاومت شديد ايران در برابر خواسته هاي اروپا و آمريكا است.

اخبار مجلس
حداد عادل:مرحوم غفاري دانشمندي بي هياهو، بي توقع و پركار بود
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تسليت در گذشت مرحوم علي اكبر غفاري نسب به حوزه هاي علميه، گفت: مرحوم غفاري دانشمندي بي هياهو، بي توقع و پركار بود كه در جهت اعتلاي معارف اسلامي  گام هاي بلندي برداشت.
غلامعلي حداد عادل طي سخناني در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي  با تسليت در گذشت مرحوم علي اكبر غفاري نسب، دانشمند و پژوهشگر به ملت ايران، گفت: مرحوم غفاري با عمر پربركت خود بيش از يكصد كتاب حديث معتبر شيعي را به شيوه عالمانه تصحيح و منتشر و به حوزه هاي علميه و علاقه مندان اهل بيت تقديم كرد.
حداد عادل مرحوم غفاري را دانشمندي بي هياهو، بي توقع و پركار دانست و گفت: مرحوم غفاري در دانشگاه ها به تربيت دانشجويان اهتمام داشت و يكي از چهره هاي ماندگار علمي  كشور بود.
نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس:
قانون هيات منصفه براي تعطيل نماندن دادگاه مطبوعات اصلاح مي شود

ايسنا _ نمايندگان طرحي را تهيه كرده اند كه بر اساس آن قانون هيات منصفه مصوبه مجلس ششم ملغي اعلام خواهد شد و به قانون هيات منصفه قبلي مصوب سال ۷۲ بازگشت خواهد شد. «سيدمحمدباقر ميرتاج الديني» ، نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، با اعلام اين خبر گفت: امضاهاي طرح در اين هفته جمع آوري و تقديم هيات رئيسه خواهد شد و به عنوان كميسيون اصلي در كميسيون فرهنگي و كميته رسانه ها بررسي مي شود.
وي با بيان اين كه درباره هيات منصفه يك مصوبه مبني بر اصلاحيه قانون مطبوعات در سال ۷۲ داشته ايم،گفت: در سال ۸۲ نيز مجلس ششم اصلاحيه اي براي قانون مطبوعات آورد كه در اسفندماه سال گذشته به عنوان قانون هيات منصفه جرايم مطبوعاتي مصوب شد.
نماينده رباط كريم: كميسيون برنامه و بودجه گزارش عملكرد بودجه سال گذشته مجلس و كشور را ارايه دهد
نماينده مردم رباط كريم، از كميسيون برنامه و بودجه درخواست كرد گزارش كاملي از عملكرد سال گذشته بودجه مجلس و كل كشور را به نمايندگان ارائه دهد.
شاهي عربلو در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي  در تذكري آئين نامه اي گفت: به استناد ماده ۳۹ آئين نامه داخلي مجلس در خصوص وظايف كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات، در بند ۲ تبصره ماده مذكور رسيدگي به عملكرد بودجه ساليانه مجلس و ارائه گزارش آن حداكثر تا پايان شهريور ماه سال بعد جهت اطلاع نمايندگان چاپ مي گردد.
وي افزود: طبق ماده مذكور كميسيون برنامه و بودجه موظف به بررسي بودجه مجلس بوده تا پس از بررسي بودجه نتايج آن را به اطلاع نمايندگان در شهريور ماه برساند كه اين كار انجام نشده است.
تسريع در پيگيري لوايح ارجاع شده از سوي مجمع تشخيص مصلحت به مجلس
نماينده مردم لاهيجان در مجلس شوراي اسلامي در تذكري در جلسه روز گذشته مجلس خواستار سرعت در رسيدگي به ارجاع چند لايحه از مجمع تشخيص مصلحت نظام به مجلس شد.ايرج نديمي در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي و در تذكر آيين نامه اي و به استناد مواد ۲۳ و ۱۳۰ آيين نامه داخلي مجلس در خصوص ارجاع طرح ها و لوايح به مجلس خطاب به رئيس مجلس گفت: حدود ۶ لايحه در موضوع مبارزه با پولشويي، تشكيل و اداره مناطق ويژه و مانند آنها در تاريخ ۲۷ مرداد از سوي مجمع تشخيص به رئيس مجلس ارجاع شده بود، لذا درخواست تسريع در ارجاع لوايح مذكور به دولت دارم.
وي با اشاره به اهميت اجرايي لوايح ياد شده تصريح كرد: لايحه اي همچون پولشويي و مناطق ويژه از اهميت بالايي برخوردار هستند و لازم است كه سريع تر براي اجرا به دولت ارجاع شوند. غلامعلي حداد عادل هم در ادامه با بيان اين كه ارجاع لوايح از مجمع تشخيص به مجلس شيوه تازه اي بود گفت: بحث مذكور را در هيأت رئيسه بررسي كرده ايم و به زودي در دستور كار قرار خواهد گرفت.
تذكر به وزير كشور درباره تبديل شدن روستاهاي اطراف تهران به شهر
عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي به سيد عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور درخصوص تبديل شدن روستاهاي اطراف تهران به شهر تذكر داد.
در اين تذكر كه در جلسه علني روز گذشته مجلس توسط غلامعلي حدادعادل رئيس مجلس شوراي اسلامي قرائت شد، بر ضرورت جلوگيري از اعلام شهر شدن روستاهاي جنوب غربي تهران تاكيد شده است.
در تذكر زاكاني آمده است: اين اقدام كه توسط وزارت كشور صورت مي گيرد برخلاف مصالح عمومي است و بايد روند آن متوقف شود.

احداث خط لوله انتقال گاز ايران باعث اعتماد مي شود
روزنامه  پرشمار «جنگ» چاپ  پاكستان  ديروز  نوشت ، طرح  پيشنهادي احداث  خط لوله  انتقال  گاز ايران  به  هند از خاك  پاكستان  مي تواند به  منبع ايجاد اعتماد ميان  اين  سه  كشور تبديل  شود.
اين  روزنامه  در سرمقاله اي  با عنوان  پيشنهاد گسترش  خط لوله  گاز ايران - پاكستان  تا هند با اشاره  به  اين  كه  وزيران  نفت  پاكستان  و هند در آينده نزديك  درباره  اين  طرح  ديدار و مذاكره  مي كنند، افزود: براي  نخستين  بار، دهلي نو برخورد جدي  در اين  خصوص  نشان  داده  است .
به  گزارش  منابع  رسمي ، «شيو شانكر مينون» سفير هند در اسلام آباد پايتخت  پاكستان  روز جمعه  در ديدار با «امان  خان  جدون» وزير نفت  اين  كشور از وي  دعوت  كرد كه  براي  مذاكره  با همتاي  هندي  خود درباره  امتداد اين  خط لوله  به  دهلي  نو سفر كند.

اخبار انتخابات رياست جمهوري
پراكنده عمل نمي كنيم
ايلنا -محمدرضا باهنر در همايش متمسكين به ولايت كريمه اهل بيت گفت: از مجموعه نيروهاي خودي، كميته اي انتخاب شده كه انتخابات را پيگيري كند. وي تصريح كرد: همه تلاش ما اين است كه در انتخابات رياست جمهوري، نيروهاي خودي به مثابه جزايري پراكنده و مستقل از هم عمل نكنند.نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: ما توانسته ايم تفاهم آنها را مبني بر اين كه بايد مجموعه را با هم حركت داد، جلب كنيم تا كانديدايي را كه از نظر اثباتي، اولي بر ديگران است را حمايت كنند.
نامزدي كروبي از طرف مجمع روحانيون هنوز قطعي نيست
عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: اعلام نامزدي قطعي كروبي در صورت نامزدي هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري به اين دليل بود كه حتي اگر جناح محافظه كار بخواهد پيشاپيش خود را با شركت هاشمي پيروز ميدان نشان دهد، از حضور مردم در انتخابات كاسته نشود. اسدا... كيان ارثي در پاسخ به اين سئوال كه آيا مجمع بر سر نامزدي مهدي كروبي درانتخابات رياست جمهوري به تصميم نهايي رسيده است ويا احتمال قطعيت اين موضوع در آينده اي نزديك وجود دارد؟ گفت: نه آنچه تاكنون قطعي است، حضور فعال مجمع روحانيون مبارز در انتخابات رياست جمهوري و معرفي كانديداي معين در اين انتخابات است.

سايت بازتاب بسته شد
يك منبع آگاه ديشب اطلاع داد سايت خبري «بازتاب» از صبح امروز (دوشنبه) تعطيل است.گفته مي شود تعطيلي اين سايت به دستور هيأت سه نفره نظارت بر سايت ها و به دليل شكايات متعدد از اين سايت صورت گرفته است.

نتايج نظرسنجي از جوانان در مورد وضعيت سياسي-اجتماعي كشور اعلام شد
گروه اجتماعي: نظرسنجي انجام شده بر روي جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله تهراني نشان مي دهد اين جوانان بهره مندي از «مسئولان با كفايت و قابل اعتماد» را نخستين نياز كشور مي دانند.
به گزارش معاونت طرح و بررسي استراتژيك وزارت اطلاعات اين پژوهش كه در نيمه دوم شهريورماه سال جاري و در مورد يك هزار و ۴۰ جوان از ۲۲ منطقه شهر تهران انجام گرفته، حاكي از آن است كه «اقتصاد باثبات» ، «حفظ نظم در كشور» ، «حركت به سوي جامعه اي كه در آن معنويت و اخلاق مهمتر از پول باشد» و «حركت به سوي جامعه اي عاري از فساد» به ترتيب اولويت،از ديگر نيازهاي مهم كشور از نظر جوانان، محسوب مي شوند.
براساس اين گزارش «اشتغال زايي و رفع مشكل بيكاري» ، «حل مشكلات اقتصادي» ، «رسيدگي به جوانان و مشكلات» ، «رسيدگي به مردم و تأمين آسايش و رفاه آنان» و «توسعه و پيشرفت و آباداني كشور» به ترتيب مهم ترين اهداف پاسخگويان براي كشور در صورت داشتن مسئوليت است.
در ارزيابي پاسخگويان از جايگاه دولت و اندازه و مسئوليت هاي آن نيز مشخص شده است كه اغلب جوانان به «حداكثر عدالت اجتماعي» اعتقاد دارند و خواهان «كاهش تفاوت درآمدها» در بين اعضاي جامعه هستند.
همچنين اگرچه ۸/۴۲ درصد پاسخگويان معتقدند كه هر كسي مسئول معيشت خود است اما در زمينه ايجاد شغل، بيشتر مسئوليت را متوجه دولت مي دانند و معتقدند دولت بايد مسئوليت تأمين شغل براي اعضاي جامعه را عهده دار باشد.
در مورد «كوچك تر شدن دولت و كمتر شدن مسئوليت هاي آن» ۲/۵۸ درصد پاسخگويان مخالفت خود را اعلام نموده اند.
از ديگر يافته هاي نظرسنجي انجام شده ارزيابي ميزان اعتماد جوانان به سازمان ها و نهادهاي مختلف كشور است. براساس اين يافته ها «پليس» ، «سيستم امنيتي» ، «نيروهاي مسلح» ، «نظام بهداشت و درمان كشور» و «نظام تأمين اجتماعي كشور» به ترتيب بيشترين اعتماد پاسخگويان را به خود جلب كرده اند.
در مقابل پاسخگويان به ترتيب به «مجلس» ، «احزاب سياسي» ، «سيستم اقتصادي كشور» ، «مطبوعات» و «نهاد روحانيت» نسبت به ساير سازمان ها و نهادهاي كشوري اعتماد كمي دارند.۹۱ درصد پاسخگويان معتقدند كه «در كشور ما بايد به حقوق بشر احترام گذاشته شود».
همچنين در مورد «لزوم كامل دخالت دين در كارهاي سياسي» ۹/۳۷ درصد از جواناني كه نظرسنجي شده اند، «موافق» ، ۹/۳۰ درصد «بينابين» و «۶/۲۵ درصد مخالف» هستند.برپايه اين گزارش ۶/۲۸ درصد «موافق» ، ۶/۲۸ درصد «بينابين» و ۳۷ درصد «مخالف» آن هستند كه «افراد مذهبي در پست هاي مملكتي بهتر كار مي كنند».
پژوهش انجام يافته براي سنجش ميزان پيگيري اخبار واتفاقات سياسي كشور توسط پاسخگويان نيز مشخص كرد كه ۱/۲۶ درصد «هر روز» ، ۸/۲۳ درصد «چند بار در هفته» ، ۷/۱۵ درصد «يك يا دو بار در هفته» و ۴/۱۹ درصد «گاهي» اخبار و اتفاقات كشور را پيگيري مي كنند. ۱۲ درصد نيز «هرگز» به اين نوع از اخبار توجهي نمي كنند.
در مورد احتمال مشاركت جوانان براي دفاع از كشور در صورت وقوع جنگ ۴/۴۰ درصد «بله» ، ۲۶ درصد «احتمالاً» و ۲۱ درصد «خير» پاسخ داده اند.

نرخ بيكاري جوانان سالانه ۱۵ درصد رشد كرده است
گروه اجتماعي: رئيس سازمان ملي جوانان گفت: متوسط شاخص نرخ بيكاري جوانان، سالانه حدود ۱۵ درصد رشد كرده است.
رحيم عبادي در گفت وگو باايسنا همچنين متوسط نرخ رشد سالانه فارغ التحصيلان دانشگاهي را طي سالهاي ۷۵ تا ۸۱ حدود ۸ درصد اعلام كرد و گفت: نرخ رشد بيكاري جوانان داراي تحصيلات عالي از ۴ درصد در سال ۷۵ به ۱۷ درصد در سال ۸۱ رسيد.
به گفته وي، اين روند ضرورت تجديدنظر در برنامه ريزيها در جهت توسعه آموزش هاي كاربردي منطبق با نيازهاي جامعه و بازار كار و نيز مقابله با بيكاري جوانان را نشان مي دهد.
رئيس سازمان ملي جوانان همچنين روند رو به رو گسترش آسيبهاي اجتماعي مبتلابه جوانان طي سالهاي ۷۵ - ۸۱ را قابل مقايسه با آسيبهاي اجتماعي كل جامعه ندانست و آمار رو به افزايش اعتياد، بيماريهاي ايدز، هپاتيت و … را مؤيد اين روند توصيف كرد.
وي با اشاره به كاهش سن ابتلاي جوانان به انواع آسيبها اظهار كرد: تنوع آسيبهاي اجتماعي كشور شبيه بسياري از كشورهاي پيشرفته اروپايي شده و مصرف داروهاي آرامبخش افزايش يافته است؛ اما نگاه به آسيبهاي اجتماعي جوانان تغيير نيافته و همچنان معلول نگر بوده و تلاشي در جهت تغيير برنامه ريزي براي برخورد ريشه اي و تعديل علل بروز آسيبها انجام نشده است.
به گفته مشاور رئيس جمهوري، افزايش ميانگين سن ازدواج از ۲۵ سال براي پسران و ۴/۱۸ سال براي دختران در سال ۴۵ به ۲۷ سال براي پسران و ۷/۲۳ سال براي دختران در سال ۸۱ از سويي نشان دهنده تأخير در استقلال جوانان و از سويي ديگر كاهش اختلاف سني ميان دختر و پسر است.
وي همچنين نسبت جوانان با سواد ۱۵ تا ۲۹ ساله كشور در سال ۸۱ را در بالاترين سطح خود يعني ۹۶ درصد دانست و گفت: اين نسبت براي دختران ۱۶/۹۴ درصد و براي پسران ۵۳/۹۷ درصد است و بزودي شاهد جامعه اي فارغ از جوانان بي سواد خواهيم بود.
مشاور رئيس جمهوري شمار جوانان تحت پوشش آموزش متوسطه (۱۵ تا ۱۸ سال) در سال تحصيلي ۸۲-۸۱ را برابر با ۱۵/۵۸ درصد دانست و اظهار كرد: اين آمار در مقايسه با سال ۷۵ و نرخ پوشش دختران، افزايش و نسبت به پوشش پسران حدود ۱۰ درصد كاهش يافته است كه از سويي بيانگر تغيير نگرش جامعه نسبت به تحصيل دختران و از سوي ديگر نشان دهنده كاهش رغبت پسران نسبت به تحصيلات متوسطه است.
وي، مسائل مالي و اقتصادي، آينده شغلي و قبولي در كنكور سراسري را مهمترين عوامل نگراني جوانان در آينده بر شمرد و به ايسنا گفت: عليرغم آن كه حدود ۵۳ درصد جوانان معتقدند كه وضعيت كشور از لحاظ بهداشتي، آموزشي، و ورزشي در آينده بهتر خواهد شد ۷۲ درصد معتقدند كه به لحاظ شيوع مواد مخدر و اعتياد وضعيت بدتر خواهد شد و ۶۸ درصد نيز بر اين باورند كه بي بندوباريهاي اخلاقي افزايش خواهد يافت.

با تبديل قرار بازداشت و توديع وثيقه سه زنداني ملي - مذهبي آزاد مي شوند
گروه اجتماعي: با توديع وثيقه ۵۰ ميليون توماني براي سه نفر از زندانيان ملي _ مذهبي احتمال آزادي آنان قوت گرفت.
به گزارش خبرنگار ما وكلاي هدي صابر، رضا عيلجاني و تقي رحماني با حضور در دادگاه انقلاب نسبت به توديع وثيقه اقدام نموده اند. اين در حالي است كه يكي از وكلا معتقد است: هنوز مشخص نيست اين مبلغ وثيقه قرار جديدي است يا تبديل قرار قبلي.
با اين همه با توجه به روند حقوقي پرونده از آنجايي كه اين سه نفر در بازداشت به سرمي برند، توديع وثيقه به معناي تبديل قرار بازداشت مي باشد و اين امر احتمال آزادي سه فعال ملي _ مذهبي را افزايش مي دهد.

جزئيات بيشتر كشف محموله بزرگ قاچاق در فرودگاه پيام اعلام شد
سرپرست گمرك منطقه ويژه اقتصادي پيام گفت: گمرك فرودگاه پيام هزار و ۱۷۷ فقره پرونده تخلف در اظهار نامه گمركي مربوط به متهم «ع. ت» را كه اخيرا دستگير شده به دستگاه قضائي ارسال كرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، عليرضا دشتاني در جمع خبرنگاران فارس و ايرنا گفت: گمرك منطقه ويژه اقتصادي پيام يك محموله قاچاق لوازم آرايشي و مواد نيروزا در ۳۱ خرداد ماه سال جاري به وزن ۴ تن و ۲۲۰ كيلوگرم و به ارزش ۸۲۹ ميليون تومان كشف و تحويل مقامهاي قضائي و انتظامي داد.
سرپرست گمرك منطقه ويژه اقتصادي پيام در مورد متهم دستگير شده قاچاق لوازم رايانه اي و الكترونيكي گفت: اين فرد به نام «ع. ت» در مجموع ۸ پرونده قاچاق كالا در مراجع قضائي دارد كه يك فقره پرونده به ارزش ۸۲۹ ميليون تومان بوده است.
وي گفت: متهم ياد شده براي جلوگيري از پيگيري و معرفي خودش توسط گمرك به مراجع قضائي، حتي برخي مسئولان گمرك را مورد ضرب و شتم قرار داده بود كه پرونده آن نيز در جريان رسيدگي قضائي است.
دشتاني با اشاره به اين كه فرد ياد شده با نفوذ در برخي افراد دستگاههاي مختلف، همكاري برخي از كاركنان را با دادن رشوه جلب كرده بود، گفت: چگونگي عمل اين فرد اينگونه بود كه محموله هاي قاچاق را در ساعتهاي غير اداري به طور غير مجاز از منطقه ويژه پيام خارج مي كرده است.
وي گفت: متهم مورد اشاره با استفاده از تعطيلي گمرك اقدام به خروج غير قانوني كالا از منطقه و قاچاق آن مي كرده است، در حالي كه كل منطقه دوربين مدار بسته دارد. وي گفت: با وجود اين كه كالاهاي وارداتي متهم ياد شده به دليل نداشتن سابقه خوب در گمرك پيام جزو كالاي عبور از «كانال قرمز» بوده كه چك و بررسي مي شد، اما اين فرد از حسن نيت گمرك سوء استفاده و اقدام به قاچاق مي كرده است. وي گفت: متهم اين پرونده پيش از اين با شكايت گمرك در مورد قاچاق دارو در دادگاه به زندان محكوم شده بود.
سرپرست گمرك منطقه ويژه اقتصادي پيام گفت: در مناطق آزاد تجاري مرزي و مناطق ويژه طبق مصوبه هيات وزيران در ۲۶ بهمن ۸۲ بايد توسط گمرك با شماره مخصوص پلمب شود، ولي متاسفانه به جهت نياز به تردد كاميونهاي سوخت رساني، درهاي خروجي منطقه در خارج از ساعت اداري در اختيار گمرك نبوده بلكه در اختيار خود منطقه ويژه است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |