سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۵۰
برگشت جشنواره به دامان پدر
قرباني خود خواسته فرهنگ مناطق ، بار ديگر برگزاري جشنواره مورد علا قه اش را به عهده گرفت 
022725.jpg
اديب وحداني 
در نسل فعلي محققان موسيقي ايران كنار محمدرضا درويشي به سختي بتوان به جز ساسان فاطمي و جهانگير نصري اشرفي كسي را از چهره هاي محقق با آثار بالقوه ماندگار در زمينه موسيقي مناطق دانست. وقتي امكانات برابر در دست درويشي و افراد ديگر قرار گرفت، بسياري چوب نبود دانش نظري درباره روش تحقيق را خوردند.
عده اي ديگر دل به حال و هواي موسيقيدان هاي نواحي دادند كه نواي سازهايشان گويي از صدها سال قبل برمي آمد و معدودي هم بودند كه وقت و بودجه را به رفتن و گشت و گذار در محيط هاي بكر محلي تخصيص دادند، اما محمدرضا درويشي كسي بود كه سالها با همراه و بي همراه براي بررسي گنجينه هايي كه بايد كشف مي شدند، روستا به روستا و قريه به قريه كشور پهناورمان را گشت تا ببيند و بپرسد و ضبط كند و عكس بيندازد و جمع كند و گوشه اي بگذارد تا در فرصتي منتشر كند وتا امروز چيزهايي منتشر شده اند و در راهند، آن نوشته ها و صداهايي كه بايد منظم و طبقه بندي شوند تا قسمتي از ميراث علم بشري محسوب شوند و به گوش علاقه مندان برسند و خود، علاقه مند به فرهنگ كشور توليد كنند.
بارها پيمودن 1648195 كيلومتر مربع زمين كه گاه فاقد آب مناسب شرب بود و كاركرد كبد درويشي را مختل كرد و مكرر شنيدن براي پيدا كردن بهترين نمونه ها و معرفي برخي از آن بهترين هاي كمياب به جشنواره هاي داخلي و خارجي، تواني را مي خواهد كه از يكي از اين دو دليل برمي آيد: يا بودجه و سازمان و نظام مالي خاص بايد پشتوانه چنين كاري در حفظ گنجينه  هنري كشور باشد كه سازمان هاي متوالي ثابت كرده اند چنين نيست يا عشق و علاقه خاصي بايد پشتوانه هر نوع فعاليت تحقيقي درباره هنر كشور قرار گيرد تا نتيجه اي حاصل شود. گرچه اين عشق و علا قه كافي نيست و وجود افرادي كه سر از كار علمي و روش هاي علمي براي انجام دادن كارها درنمي آورند و مشتي اطلاعات طبقه بندي نشده كه محصول جست وجوها  و هروله هاشان به اين سمت وآن سمت است، نشانه اي است از لزوم شناخت علمي درباره تحقيق، درباره مقوله بكر دست نخورده اي به نام موسيقي مناطق و نواحي. اين نكته به اين معناست كه اگر فردي علاقه كافي به كار تحقيق داشته باشد و با دل كار كند، الزاما چيز دندانگيري نصيب استفاده كننده ها از تحقيق نخواهد شد و اگر فردي صرفا با ديدگاه عقلاني به سراغ موسيقي نواحي برود، به علت كاملا حسي بودن اين نوع هنر، برون ده مناسبي نتيجه فعاليت او نخواهد بود.
ضبط آثار نوازندگان و خوانندگان پيشكسوت موسيقي مناطق ايراني نياز به برقراري رابطه حسي مناسب با آنها دارد و فردي كه صرفا عقل محور باشد، لاجرم از پس اين كار برنمي آيد، همچنين تبعات ايجاد آن رابطه حسي آنقدر زياد است كه بسياري را ياراي تحمل خواسته ها و توقعات اين استادها نيست و درويشي توانسته است هر دو- حس و عقل را - براي تحقيق يا تحقيقاتي كه قسمتي از زندگي اش شده اند، به كار گيرد.
معمولا اگر كسي باهوش باشد پس از اشعار پيدا كردن نسبت به اين همه مشكل به كل چنين كار پرسختي  اي را به كنار مي گذارد و به صورت تفنني به تحقيق خود ادامه مي دهد.روال در فعاليت جدي هنري در ايران هميشه بر اين منوال بوده است كه مسوولان نهادهاي دولتي در پي ارايه بيلان كاري بوده اند و تهيه كننده هاي بخش خصوصي، عمدتا دل در گروي برآورده كردن سطحي ترين نيازهاي حسي قاطبه مردم داشته اند. به اين ترتيب افرادي كه به سراغ فعاليت هاي هنري رفته اند يا عمده توان خود را در جهت برآورده كردن يكي از اين دو نيازها به كار مي گيرند يا اصولا بي خيال انجام كار حرفه اي در زمينه فرهنگ و هنر مي شوند. خيل ميان مايگان موسيقي مردمي ايران و نبود حتي يك ستاره كه همه آثارش بتواند مورد توجه مخاطبان خود آن فرد و نه همه مخاطبان توليدات فرهنگي محسوب شود، مهمترين دليل اين مدعاست كه كار حرفه اي كردن فرد باهوش در زمينه موسيقي ايراني، قرباني كردن خود اوست و درويشي هم، يك قرباني خودخواسته است.
برگزاري دوره هاي اول تا سوم جشنواره موسيقي مناطق را محمدرضا درويشي به عهده داشت، اما او به دليل اختلاف سليقه ها و نبود هماهنگي با مديريت هاي موسيقي كشور از اين فعاليت استعفا داد. دو دوره بعدي جشنواره سالانه موسيقي مناطق را فردي ديگر برعهده گرفت كه انتقادات فراواني را به ارمغان آورد و در راس اين انتقادها، استفاده نشدن از علم و تجربه درويشي بود. اوايل همين امسال در گفت وگوي ايرانشهر با دبير جشنواره نواحي قبلي، وي در پاسخ به اين انتقادها صرفا اعلام كرد كه درست نيست همه ساله فقط يك نفر دبير جشنواره باشد، اما امسال و با تغيير مديريت مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، جشنواره اي كه فرزند درويشي بود دوباره به دامان خود او بازگشت. اميد كه مديريت مركز موسيقي امسال كاري كند كه ديگر دستمزدهاي 5 رقمي به اهل موسيقي محلي و دستمزدهاي 7 رقمي به عكاسان جشنواره ها تخصيص نيابد.

ناگفته هاي رئيس سابق بانك بين المللي فلسطين
عرفات متهم مي شود
سيد حسين غضنفري- ياسر عرفات و ديگر مقامات فلسطين به ضديت با اسرائيل و حمايت از فلسطينيان معروف هستند، اما اين شهرت با مسايلي چون فساد مالي خدشه دار شده است.اول جولاي 1994 كه رئيس سازمان آزاديبخش فلسطين- ياسر عرفات- وارد نوار غزه شد، ميليون ها انسان از سراسر جهان اين صحنه را از گيرنده هاي خود مشاهده كردند. مثل من كه از تبعيد به فلسطين برگشته بودم و با ديگر اقتصاددانان و تجار فلسطيني به اين فكر بوديم كه چه خدمتي رابه كشورمان، فلسطين مي  توانيم انجام دهيم. همه ما از اين بابت خوشحال بوديم و ورود عرفات را در راستاي پيشرفت هر چه سريعتر سرزمين مادريمان تلقي مي  كرديم. من در سال 1996، پس از تلاش هاي مستمر بالاخره موفق شدم كه بانك بين المللي فلسطين PIB را تاسيس كنم. هزاران فلسطيني از سراسر دنيا حمايت هاي مالي و رواني خود را نثار من كردند تا اين پروژه را با موفقيت هرچه تمامتر ادامه دهم. تمام اميد من و ديگر سرمايه گذاران به اين بود تا اقتصاد پوياي فلسطين را سروسامان دهيم. بانك بين المللي فلسطين به معناي واقعي كلمه يك بانك كاملا فلسطيني بود كه در رام الله قرار داشت. تمام سرمايه  اين بانك در سرزمين خودمختار نگهداري و سهام ما به طور فعال در بورس فلسطين خريد و فروش مي  شد. به زودي مشتريان ما به 15 هزار رسيد و تبديل به بزرگترين بانك شد.
اولين بار عرفات را در  آوريل 1995 ملاقات كردم. اين ديدار كه بسيار اميدبخش بود، جهت اطمينان گرفتن از وي براي ادامه يافتن فعاليت هايمان بود. پس از اين ديدار فكر مي  كردم كه شرايط براي رشد مناسب تر شده است، اما به همان نسبت كه شهرت بانك بيشتر مي  شد، فشارها از سوي محمدرشيد، معروف به خالد سلام يكي از مشاوران  مالي عرفات بر ما بيشتر مي   شد. تا جايي كه رسما رشد و توسعه PIB به دشواري انجام مي  شد. اين در حالي بود كه محمدرشيد يكي از سهام داران بانك بين المللي فلسطين بود.
چندي بعد محمدرشيد اختيارات و قدرت بيشتري را در بانك از من خواست، اما با مخالفت من روبه رو شد. پس از آن، تلويزيون دولتي فلسطين كه كاملا تحت نظر عرفات و مشاورانش بود اقدام به پخش برنامه هاي تلويزيوني عليه فعاليت هاي بانك با هدف جلوگيري از رشد اين بانك كرد.
پس از 15 ديداري كه با عرفات داشتم، خيلي بهتر از گذشته وي را شناختم و به شدت نگران نحوه رياست او شدم. او واعضاي كابينه اش به هيچ وجه جايگاهي را براي قانون قائل نبودند. عرفات نه به تفكيك وظايف عقيده  اي داشت و نه به نظارت صحيح بر زيردستانش، همين طور به مسووليت پذيري و پاسخگويي.او همچنين بخشي از پول هايي كه براي ملت فلسطين اهدا مي  شد را به حساب شخصي خود واريز مي  كرد و بسيار تعجب برانگيز بود كه اين كار را با سكوت دولتمردان آمريكا انجام مي  داد و آنها ياسر را يك همكار خوب به حساب مي  آوردند. تمام اين مدارك در كنگره آمريكا محفوظ است.
در سال 1994 عرفات به مقام مسوول دارايي- محمد نشاشيبي- دستور داد تا به طور مخفيانه مبلغ۵۰ هزار دلار ماهانه به موسسه تبليغ بيت  المقدس كه تحت نظر ابراهيم قرين و از آشنايان خانوادگي عرفات ريموندا تاويل مادر زن عرفاتبود، بدهد.
عرفات همچنين دستور داد تا از منابع دولتي جهت سرمايه گذاري در شركت هاي كامپيوتري علي  و مزان شعث از پسران تبيل شعث كه از مذاكره كنندگان طرف فلسطيني با اسرائيل بود، استفاده شود...
* كوتاه شده از مقاله بلند ايسام ابوعيسي، رئيس سابق بانك بين المللي فلسطين، پائيز 2004.

چارچوب
نمايشگاه داخلي
022722.jpg
دانش آموزان در داخل يك ماكت غول آسا از دهان انسان قدم مي زنند. اينجا بخشي از نمايشگاه عجيب كوالا لا مپور است كه از جمعه گذشته افتتاح شده است.
بازديدكنندگان اين انسان 180 متري موفق شده اند اعضاي بدن را در بزرگترين شكلي كه تا به حال ديده اند، مشاهده مي كنند و براي دوستان خود مي گويند كه چه نمايشگاه محشري بود.

سرقلم
آي كيو 200 هم به كار نمي  آيد
هر كس گفته است كه توانايي هاي انسان باعث مي  شود به راحتي شغل  مناسب خود را پيدا كند، بايد در عقيده خودش تجديد نظر كند. شرايط زندگي امروزي گاهي باعث مي  شود كه باهوش ترين آدم ها هم سال ها به دنبال شغل مناسب خود بدوند. آخرين خبر در اين مورد به باهوش ترين زن جهان مربوط مي  شود كه بهره  هوشي برابر بهره هوشي ماري كوري برنده دو جايزه نوبل دارد.
دانييلا، زن باهوش بلغاري و مادر 3 فرزند، 5 مدرك فوق ليسانس دارد. او كه از دو سال پيش به دنبال پيدا كردن فرصت شغلي است و تاكنون صدها فرم پر كرده، با ضريب هوشي IQ هم موفق نشده است كاري براي خود پيدا كند. نكته جالب توجه در مورد او اظهار نظر و نتيجه گيري اش پس از دو سال گشتن به دنبال كار است. او كه حتي موفق به پيدا كردن كار در بخش خدمات نشده، مي  گويد در 44 سالي كه از عمرم گذشته است در دانشگاه هاي بلغارستان و انگليس در رشته هاي اقتصاد، علوم اجتماعي و علوم تربيتي تحصيل كرده ام و آماده ام در بخش هاي صنعتي يا در رشته تدريس انگليسي مشغول به كار شوم اما به اين نتيجه رسيده ام كه كار فرمايان بلغاري دوست ندارند كارمندانشان با هوش باشند.
با اين وجود او همچنان براي يافتن كار و البته ادامه تحصيل تلاش مي  كند.

زاويه ديد
قند فارسي در مريلند
بازهم يك خبر ديگر از آمريكا - جمعه گذشته طي مراسمي بخش زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه مريلند اين كشور گشايش يافت.
در مراسم گشايش چند چهره ادبيات ايران، سفير تاجيكستان در آمريكا و دبير اول سفارت افغانستان در واشنگتن حضور داشتند. دكتر احمد كريمي حكاك ، مديريت اين بخش را بر عهده خواهد داشت.
وي در مورد انتصاب خود به اين سمت گفت: پس از دو سال مذاكره و تحقيق، با دانشگاه مريلند به توافق رسيدم.
وي كه قبلا در دانشگاه واشنگتن بخش زبان و ادبيات فارسي را به راه انداخت مي گويد:در نهايت يك برنامه كامل خواهيم داشت كه در سطوح ليسانس ، فوق ليسانس و دكترا عمل خواهد كرد. وي افزود: حدس مي زنم برقراري يك چنين برنامه كامل دانشگاهي 3 سال طول خواهد كشيد و فعلا برنامه ليسانس شروع شده است.
همراه خان ظريف اف ، سفير تاجيكستان كه در اين مراسم حضور داشت از علاقه مندي دانشجويان تاجيك  براي آموزش در اين مركز خبر داد.
اس اس كيم در تهران
مديران شركت هاي اقتصادي بزرگ آدم هايي  هستند كه به اندازه محل كار آن شركت ها و امكانات و درآمدها اهميت دارند.
اس اس كيم يكي از اين افرادي است كه در رديف 20 شخصيت برتر اقتصاد دنيا شناخته مي  شود. چند ميليارد دلار سرمايه اين آدم ها كه كمي عجيب به نظر مي  رسد در عرض چند سال باهوش و مديريت به دست مي  آيد. اس اس كيم كه مدير شركت ال.جي الكترونيكس است به تهران مي  آيد تا در مورد شروع توليد برخي محصولاتشان در ايران برنامه ريزي كند.
هدف كيم، سرمايه گذاري و انتقال تكنولوژي به ايران است.
وي هر چند آنقدر باهوش است كه نخواهد اصلي ترين رموز موفقيت خود را به ما ايراني ها ياد بدهد، ولي اگر خوب حواستان را جمع كنيد، شايد يك چيزهايي دستگيرتان شود.

اشكوب
سوئدي ساقي دستگير شد
يك مرد 27 ساله مطابق رسم معمول در سوئد، چند نوع شيريني را كه خود پخته بود به محل كارش در يك محل پرورش گياه برد تا با دوستانش در مراسم توديعش صرف كنند. ساعتي بعد، 16 همكار او به دليل ابتلا به سرگيجه و توهمات ماليخوليايي به بيمارستان منتقل شدند.
كاوش پليس در خانه مرد 27 ساله به يافتن 80 بوته از گياه سكرآور انجاميد. نتيجه آزمايش ها و تحقيقات و اعترافات مرد 27 ساله كه با ديدن حال و روز همكارانش از محل گريخته بود، جملگي حاكي از آن است كه مرد برگ هاي گياه شاهدانه را در طبح يكي از كيك ها موسوم به كيك پنير مورد استفاده قرار داده و روي آن كاغذي نصب كرده بود كه نوشته شده بود نمونه پرچاشني . او در بازجويي گفت همكارانش را بسيار دوست دارد و فقط خواسته روز آخر را در كنار آنها به شادماني بگذراند. دادستان به دادگاه پيشنهاد كرده است، از ميان اتهاماتي مانند ضرب و شتم و به خطر انداختن جان ديگران و سبب سازي براي بيماري، يكي را براي محكوم كردن مرد به زندان انتخاب كند.

كوتاه تر از گزارش
۳ميليون BMW از سري 3
022731.jpg
كارخانهBMW در آلمان 3 ميليونومين BMW از سري 3 را توليد كرد. به گفته دكتر نوربرت رايتفورد، عضو هيات مديره شركت BMW، بعد از 6 سال، 3 ميليون BMW از سري 3 توليد مي شود. اين سري براي اولين بار در سال 1998 به بازار آمد. دليل اين توليد بالا، مدل هاي متنوع با امكانات بي نظير و اختياري است.
كشته شدن خواننده هيپ هاپ 
مك دري خواننده زيرزميني هيپ هاپ در يك تيراندازي كشته شد. اين خواننده 34 ساله در ساعت 3:30 صبح در شهر كانزاس از درون خودروي ديگري كه به ماشين وي نزديك شد، مورد تيراندازي قرار گرفت. پليس هنوز انگيزه اين جنايت را كشف نكرده است. بسياري از خوانندگان هيپ هاپ كه اكثرا نيز از قشر سياهپوست آمريكا هستند، تاكنون به قتل رسيده اند. بيشتر اين قتل ها به خاطر اختلافات گسترده در بين گروه هاي هيپ هاپ است.
ميت لوف و عروسك هايش 
آقاي ميت لوف، ستاره راك اعلام كرده است كه به عروسك هاي خرسي علاقه زيادي دارد و گلچيني از آنها را در خانه اش جمع كرده است.
برخي عقيده دارند كه ميت لوف، خودش از نظر ظاهري شباهت بسياري به خرس ها دارد و علاقه وي به عروسك هاي خرسي بي  مورد نيست! ميت لوف در اين باره مي  گويد:به دو تا از عروسك هايم، ماني و مارتيا علاقه زيادي دارم و شك ندارم كه آنها هم احساس دارند! اسم خانم ها بد در رفته است!
تفسير جديد نوار بن لادن 
اين روزها قرائت هاي مختلفي از نوار جديد ويديوي بن لادن مي  شود. در جديدترين آنها گفته مي  شود كه بن لادن در اين نوار ويديويي هدف اصلي اش را ادامه دادن فعاليت هاي نظامي ضد آمريكايي تا ورشكستگي كامل آمريكا اعلام كرده است.
بن لادن گفته است همانطور كه ادامه فعاليت هاي چريكي عليه شوروي آن كشور را به زانو درآورد، آمريكا را نيز به همان سرنوشت دچار خواهد كرد.
ترانه اي 65 هزار دلار
در يك ميهماني كه به دعوت مرد چند ميلياردي جهان، بيل گيتس برگزار مي شود، استينگ، خواننده راك قرار است برنامه اي براي حضار اجرا كند.
در اين برنامه استينگ به خواندن 8 عدد از ترانه ها يش مي پردازد و براي اجراي هر ترانه مبلغي معادل 750 / 65 دلار 500/47 يورو دريافت خواهد كرد. اين ميهماني به مناسبت جشن تولد 50 سالگي بيل گيتس، ثروتمندترين مرد جهان برگزار مي شود. به هر حال هر كه بامش بيش برفش بيشتر.

دكه
لجن شويي
022728.jpg
به كري راي بدهيد‎/ به بوش راي بدهيد
بلافاصله بعد از انتخابات رياست جمهوري آمريكا كه هنوز هم تيتر برخي از روزنامه هاست، خودكشي يك نفر در اعتراض به نتيجه آن، تيتر يك اخبار روزنامه نيويورك ديلي نيوز شده است. دست وپازدن ياسر عرفات با خط مرگ تيتر يك ميامي هرالد شده است. روزنامه شيكاگو تريبون يك تيتر اصلي را به اين موضوع تخصيص داده است كه عراقي ها در خيابان خيفا در كابوس زندگي مي  كنند. روزنامه آتلانتا ژورنال كانستيتوشن هم عكس از سايه جورج دبليو بوش را به همراه يك گزارش مفصل درباره ادامه تندروي هاي بوش پس از دومين بار كه به رياست جمهوري آمريكا انتخاب شده، اختصاص داده است. كلي نبت هم در كاريكاتوري كه مي  بينيد از قول اعضاي ستادهاي انتخاباتي بوش و كري پيشنهاد مي  دهد: لجن را از سر و روي دو نامزد بشوييم تا ببينيم كدام يك برنده شده است.
022719.jpg
022716.jpg
022713.jpg
022710.jpg

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |