سه شنبه ۱۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۲
بهار خزر استاد تئاتر در فجر
027132.jpg
استاد علي رفيعي را بيشتر در زمينه تدريس در زمينه تئاتر و كارگرداني نمايشنامه هاي پرخرج و تاريخي مي شناسيم. تجربه هاي علي رفيعي كه از تحصيلكرده هاي تئاتر به حساب مي آيد، بيشتر مربوط به تئاتر است، اما دغدغه هاي او را از سالهاي دور نسبت به سينما حس مي كرديم. موفقيت و استقبالي كه از نمايشنامه رومئو و ژوليت در برگردان فارسي آن به عمل آمد، علي رفيعي را به ساخت يك فيلم سينمايي از اين اثر جاودانه ويليام شكسپير در ايران ترغيب و تشويق كرد. طرح و فيلمنامه رومئو و ژوليت تا پاي ساخت و جمع آوري عوامل پيش  رفت، حتي لوكيشن هاي مورد نظر نيز انتخاب شد. قرار چنين بود كه محمدرضا فروتن نقش اول اين فيلم را بازي كند و محمود كلاري نيز آن را فيلمبرداري و جهانگير كوثري تهيه كند كه در آخرين روزها اين اتفاق روي نداد. علي رفيعي براي انجام اين كار مهم كه اولين فيلم بلند سينمايي او و حتما اولين فيلم او به حساب مي آيد، طرح تازه اي را مطرح و سرانجام آن را با نام بهار خزر به شكل يك فيلمنامه  سينمايي درآورد. بهار خزر كه از لوكيشن هاي زيباي شمال بهره برده است، براي جشنواره فيلم فجر آماده مي شود. علي صمدپور موسيقي آن را ساخته و محمود كلاري تصاوير زيبايي از آن ثبت كرده است. گلشيفته فراهاني، رضا كيانيان و فرخ نعمتي در فيلم بهار خزر علي رفيعي هنرنمايي مي كنند. بازي هاي كيانيان و گلشيفته تعريف بسيار دارد كه بايد ديد. گلشيفته سال گذشته نيز در اشك سرماي حميدنژاد درخشيده بود.
بسياري از تئاتري ها و سينمايي هاي آشنا در انتظار اولين فيلم سينمايي علي رفيعي لحظه شماري مي كنند. از تئاتر، كارگردان هاي اندكي توانسته اند در سينما موفق شوند كه سرآمد آنها بهرام بيضايي است كه اثرهاي قابل بحثي آفريده است. البته بيضايي با فيلم هاي كوتاه و فيلمنامه نويسي آغاز كرد و با رگبار به جمع كارگردان هاي سينما پيوست، اما علي رفيعي بدون اين پشتوانه وارد عرصه اين هنر پرهياهو شده است. جشنواره امسال فيلم فجر نيز براي ديدن اين فيلم استاد تئاتر كه دوران تحصيل را در فرانسه گذرانده است، در انتظار است.

بچه هاي فيلم به سروسامان رسيدند
مهمتر از اسكار
027138.jpg
ليلا موسوي زاده 
وقتي باخبر مي شويم كه يك فيلم ايراني جايزه تاثيرگذارترين فيلم را در جشنواره فيلم خورت لادرديل از طرف كمپاني مرسدس، اسپانسر نوزدهمين دوره، دريافت كرد، انگيزه بيشتري پيدا مي كنيم تا از اين كارگردان ايراني بنويسيم. كارگرداني كه با فيلم لاك پشت ها هم پرواز مي كنند خبرسازترين سينماگر ايراني در اين روزهاست.
اين جايزه دهمين جايزه بين المللي فيلمي بود كه تاكنون 16 جايزه داخلي و خارجي را دريافت كرده است.
بهمن قبادي مي گويد: هيچ كدام از اين جايزه ها براي من مهم نيستند، مهتر از جايزه اتفاقي است كه باعث مي شود فيلم ديده شود.
هرچيزي كه به ديده شدن كار كمك كند داراي اهميت است و تا به حال دو فستيوال شيكاگو و سن سباستين تاثير زيادي در معرفي اين كار داشتند.
لاك پشت ها هم پرواز مي كنند به عنوان نماينده فيلم هاي ايراني به مجموعه فيلم هاي برگزيده اسكار معرفي شده است.
در حال حاضر 49 فيلم در دنيا شرايط كامل حضور در اسكار را دارند.
قبادي مي گويد: اگر اين فيلم در 6 بهمن به عنوان 5 فيلم كانديداي اسكار انتخاب شود، فروش جهاني و تماشاچيان آن چندين برابر مي شود و بازتاب تبليغاتي آن تاثير زيادي براي معرفي اين فيلم خواهد داشت.
اين فيلم در جشنواره هاي فستيوال فيلم آكادمي هنر هونولولو، هاوايي آمريكا 7-2 ژانويه 2005، سي و چهارمين فستيوال فيلم روتردام هلند 26 ژانويه - 6 فوريه، فستيوال فيلم گوتنبورگ سوئد 28 ژانويه - 7 فوريه، فستيوال فيلم ميامي آمريكا 13-4 فوريه، بخش غيرمسابقه، بيست و هشتمين پورتلند آمريكا 27-11 فوريه، فستيوال فيلم برلين آلمان 20-10 فوريه، نوزدهمين فستيوال فيلم فريبورگ سوئيس 13-6 مارچ، بخش مسابقه فستيوال فيلم نات دانمارك 17-1 آوريل، فستيوال فيلم سن فرانسيسكو آمريكا 21 آوريل تا 5 مي  و فستيوال فيلم كودكان رم آليس در شهر ايتاليا 23-20 مي  به نمايش درخواهد آمد.
قبادي كه براي تبليغات فيلمش به آمريكا سفر خواهد كرد، مي گويد: در حال حاضر اين فيلم به بيش از 20 كشور واگذار شده كه پس سال جديد ميلادي در اسپانيا، آمريكا، انگليس و سوئد اكران مي شود. قبادي از اينكه فيلمش تا به امروز در بيش از 20كشور دنيا به نمايش درآمده ابراز رضايت مي كند.
خب، مهمترين هدف يك اثر هنري تعداد مخاطبان آن. است، مگر نه؟
خبرگزاري رويتر در گزارشي اعلام كرد كه اين فيلم به تهيه كنندگي، كارگرداني و نويسندگي بهمن قبادي كه جايزه جشنواره فيلم سن سباستين را از آن خود كرد، يكي از پرفروش ترين فيلم هاي روز در بازار است.
مديركل I FC ، جاناتان سرنيگ درباره كسب امتياز پخش اين فيلم در آمريكا گفت: قبادي شاهكاري در سينما ساخته است و فيلم لاك پشت ها هم پرواز مي كنند، در سالهايي كه پيش رو خواهيم داشت به عنوان يكي از بهترين فيلم هاي ضدجنگي كه تاكنون ساخته شده شناخته خواهد شد.
باعث افتخار است كه با چنين فيلم حساسي كه در گذر زمان كهنه نمي شود، ارتباط برقرار كنيم و با يكي از فيلمسازان بزرگ اين عصر همكاري كنيم.
اكثر افرادي كه اين فيلم را در تهران ديدند آن را بسيار پرمعني و عميق معرفي كردند و آن را سرشار از احساس و غم دانستند، اما بهمن قبادي معتقد است كه 80 دقيقه اين فيلم 97 دقيقه اي شاد و طربناك است.
گرچه حكايت اشك هاي بازديدكنندگان اين فيلم چيزي ديگري است.
قبادي مي گويد: بازتاب اكران فيلم در همه جا فوق العاده بود، اما در عراق به قدري بي نظير بود كه شايد بتوانم آن را بهترين سفر دوره كاري ام عنوان كنم. عكس العمل كردها، زن ها، بچه ها و مردها و حتي احزاب و گروه هاي مختلف عجيب بود. از قبادي درباره بازيگران فيلم مي پرسيم: چشم پسربچه نابيناي فيلم پس از اكران منجر به عمل جراحي شد و بينايي خود را به دست آورد و صاحب خانه اي شد. دختر نوجواني در سليمانيه مجري برنامه كودك شد. دو پسر كه نقص عضو داشتند، تا آخر عمر بيمه شدند و دركارگاهي كار پيدا كردند. دستاوردي كه شايد بيش از لمس كردن عمواسكار ارزش داشته باشد.
اما بهمن قبادي در رابطه با اكران فيلمش در ايران بسيار ناراضي است، او مي گويد: به همه چيز معترضم.
در سرزمين مادري خودم با بي مهري تمام براي اكران اين فيلم مواجه شدم. چگونگي نمايش اين فيلم در ايران، انرژي ساخت فيلم بعدي را از من گرفت.
نمي خواستم اين فيلم در گروه مخاطب خاص اكران شود، بلكه مي خواستم همانند بسياري از فيلم ها در تعداد زيادي از سينماها به نمايش درآيد. اين فيلم كه براي مخاطب عام و به احترام سينماي ملي ساخته شده، چرا بايد در كشورهاي بيگانه اي مثل اسپانيا و ايتاليا، نمايش آن با 80 كپي و 80 سينما اكران شود، اما در ايران با دو كپي و دو سالن سينما؟
از صحنه هاي فيلم مشخص است قبادي دل خوشي از حضور آمريكا در عراق ندارد، اما فيلم قبل از آنكه ضد آمريكايي باشد، ضد صدام است.
بيوگرافي 
بهمن قبادي در سال 1348 در شهر مرزي بانه كردستان متولد شد. در سن 12 سالگي به دليل جنگ هاي داخلي به سنندج مهاجرت كرد. تحصيلات متوسطه اش را در سنندج به پايان برد و سال 1371 براي ادامه تحصيل در دانشگاه به تهران آمد و در رشته فيلمسازي دانشگاه صدا و سيما مشغول تحصيل شده و تاكنون فارغ التحصيل نشده است، زيرا معتقد است هر آنچه آموخته از فيلم هاي كوتاهش است.
بهمن قبادي فعاليت هنري اش را از سال 1367 با عكاسي هنري و صنعتي آغاز كرد. تجربيات آن دوران تاثير بسزايي در نوع نگاه و توجه او به جزئيات و رويدادهاي اطرافش داشت. پس از آن با ساخت فيلم هاي 8ميلي متري به فيلمسازي روي آورد.
فيلم هاي كوتاه قبادي از نيمه دهه 1370 مورد توجه قرار گرفت و توانست جوايز داخلي و خارجي متعددي را به دست آورد. با فيلم زندگي در مه مسير تازه اي در كارنامه كاري او گشوده شد.
اين فيلم جوايز متعدد بين المللي را به دست آورده و عنوان پرافتخارترين مستندتاريخ ايران را نيز به خود اختصاص داده است. قبادي در سال 1377 با ساخت فيلم بلند زماني براي مستي اسب ها به جرگه فيلمسازان حرفه اي پيوست. گفته مي شود فيلم هاي بعدي اين فيلمساز ايراني در عراق، اتريش و ارمنستان ساخته خواهد شد. اگر اطلاعات بيشتري از قبادي مي خواهيد، سايت www.mijfilm.com سايت اختصاصي قبادي در دسترس شماست.

دكه
كمك ها كافي نيست 
027153.jpg

027150.jpg
027147.jpg
027144.jpg
027141.jpg
روزنامه هاي 2 ژانويه 2005 اخبار زلزله تسونامي را كم كم به حاشيه مي كشانند و از بار اهميت آن مي كاهند. شيكاگوتريبون تيتر خود را چنين زد: گرسنگي و عزاداري - معبدها در سريلانكا به آسيب ديدگان غذا و دارو مي دهند. لس آنجلس تايمز نيز نوشت: كمك ها به 2 ميليارد دلار رسيد، اما نيروهاي پشتيباني براي ياري رساني به آسيب ديدگان با مشكل رو به رو هستند. نيويورك پست تصوير كودكي را كه به طرز معجزه  آسايي در زلزله تسونامي نجات يافت، چاپ كرده است.
عرب نيوز نوشت: آسيب ديدگان هنوز منتظر كمك هاي بيشتري هستند. اين روزنامه همچنين نوشت: عراق، سال جديد را با خونريزي آغاز كرد.

بازگشايي هرم كفرن بعد از ترميم
قاهره - هرم كفرن كه دومين هرم بزرگ منطقه گيزا است بعد از 2 سال ترميم و بازسازي، به روي توريست ها و گردشگران خارجي گشوده شد.
در همين حال هرم ميكر نوس، سومين و كوچكترين هرم گيزا جهت تعميرات روي گردشگران بسته شد. مقامات مصر به نوبت اين اهرام را مورد بازسازي قرار مي دهند.
كفرن، يكي از فراعنه مصر بود و مقبره او توسط يك ايتاليايي در سال 1818 كشف شد. اين هرم 136 متر ارتفاع دارد.

دستگيري سلطان فرار
مراكش - ماكس لاتيل دزد حرفه اي ايتاليايي كه به سلطان فرار مشهور است، اين بار در مراكش دستگير شد. لاتيز 45 ساله به همراه همكارش امانوئل رادوستا 36 ساله كه در باند مافيا تجارت غيرقانوني اسلحه مي كند، در پايتخت مراكش دستگير شدند. پليس مراكش بعد از سرنخ هايي كه پليس بين الملل اينترپول، داد موفق شد اين دو فراري را دستگير كند.
ماكس لاتيز به همراه امانوئل رادوستا براي چهارمين بار پياپي موفق به فرار از زندان شد.

۲ هزار و 230 نفر خارجي كشته شده در تسونامي
بنا به اظهارات وزير داخلي تايلند، 2 هزار و 230 نفر از قربانيان زلزله اخير، خارجي هستند و تعداد كثيري از اين قربانيان تعيين هويت نشده اند. وي افزود: تاكنون 2 هزار و 145 نفر تايلندي كشته شده و در زمين لرزه شناسايي شده اند و 6 هزار و 541 نفر ديگر نيز ناپديد شده اند.

اپرا، صدرنشين مطلق
براي سومين سال متوالي اپرا ونيفري مجري مشهور درصدر شخصيت هاي محبوب تلويزيوني قرار دارد. اپرا در طول 12 سالي كه نظرسنجي هريس اينتراكتيو انجام مي  شود، هرگز در رده اي پايين تر از رده سوم قرار نگرفته و اين پنجمين بار است كه عنوان نخست را به خود اختصاص مي  دهد.
ديويد لترمن در مقام دوم سال پيش خود باقي ماند و جان استوارت از رتبه ششم به رتبه سوم ارتقا يافته. همچنين ويليام پترسون، ووپي گلدبرگ و جنيفر آنيستون و هارتين شين امسال از فهرست خارج شده اند. به هر حال كار هر كسي نيست!

مراقب مايكل مور باشيد!
دست كم 6 شركت بزرگ داروسازي در آمريكا، به كاركنان خود گفته اند تا مراقب حضور احتمالي مايكل مور مستندساز چاق و جنجال برانگيز آمريكايي باشند.
مايكل مور كه پيش  تر فيلم جنجالي فارنهايت 11/9 را ساخته بود، اكنون به دنبال ساخت مستند ديگري در ارتباط با وضعيت بهداشت در آمريكا است. مور قصد دارد تا در فيلم جديدش شركت هاي بيمه، وزارت بهداشت و شركت هاي داروسازي را مورد حمله خود قرار دهد.
شركت هاي داروسازي با اعلام اينكه مراقب مردي با كلاه بيسبال باشيد  به كاركنان خود هشدار داده اند تا مراقب باشند مايكل مور از زير زبان آنها حرف نكشد!

پورشه جريمه شد
پورشه، يكي از توليدكنندگان خودروهاي لوكس در آلمان جريمه نقدي شد. پورشه به دليل رعايت نكردن استاندارد ارايه شده از سوي سازمان نظارت بر امنيت بزرگراه ها 9/7 ميليون دلار جريمه شد. شركت فراري نيز سال گذشته به همين خاطر تنبيه شده بود.
گفته مي  شودمدل هاي 2002 و 2003 پورشه دليل جريمه 9/7 ميليون دلاري اين شركت خودروساز بوده است.

چارچوب
كيج عاشق كمدي 
027135.jpg
نيكلاس كيج كه زماني تصور مي شد نقش سوپرمن را بازي خواهد كرد گفت كه به نقش هاي كمدي علاقه دارد. او گفت از قديم به كتاب هاي كمدي علاقه داشته است، اما ديگر آنها را نمي خواند، ولي دوست دارد تا در فيلم ها نقش هاي كمدي را بازي كند. نيكلاس كيج كه همچنين داراي همسر كره اي الاصل است، فرهنگ مردم آن كشور را ستود.

سرقلم
زلزله 
ريوهي سوگيموتو، 12 ساله كه به طرز معجزه آسايي از زلزله سونامي در سواحل تايلند نجات يافته بود، توانست نيروهاي امداد رابه محل اجساد پدر و مادر و برادر 8 ساله اش هدايت كند.
او با كمك حافظه  خود، آخرين مكاني را كه خانواده او حضور داشتند و موج  آنها را در خود گرفته بود شناسايي كرد. امدادرسانان در حالي جسد پدر 41 ساله را پيدا كرده بودند كه بچه  8 ساله اش را دربغل داشت. ريوهي جسد پدرش را از ساعت مچي اش شناخت و عمومي او نيز جسد برادرش را تاييد كرد.
از سويي جسد مادر ريوهي هنوز پيدا نشده و تلاش هاي نيروهاي امداد ژاپني براي يافتن وي همچنان ادامه دارد.
يكي از نيروهاي امداد مي  گويد: ريوهي درحالي ما را به نقاط احتمالي هدايت مي  كرد كه بسيار ناراحت  و گريان بود.
شاهدان مي  گويند خانواده سوگيموتو متوجه وقوع حادثه بودند از اين رو سعي داشتند به طرف پشت بام خانه اي كه در نزديكي محل حضورشان بود فرار كنند.پس از آن بود كه ريوهي توانست بالاي ساختمان برود اما موج برادر كوچك او را در خود گرفت و پدر و مادر او نيز به دنبال او خود رابه آب انداختند.در حالي كه شمار كشته شدگان حادثه زلزله سونامي از مرز 130 هزار نفر گذشته، دولت ژاپن شمار كشته هاي ژاپني را 18 نفر تا زمان كنوني اعلام كرده است.

كوتاه تر از گزارش
دفعه ديگر حتما كادو بدهيد
آمريكا - پسر 21 ساله اي كه در كريسمس امسال هيچگونه هديه اي دريافت نكرده بود. خانه اي كه خانواده اش در آن زندگي مي كردند را آتش زد. استيون موري پس از آتش زدن خانه به پليس گفته بود كه شعله هاي آتش را از دور ديده است، اما ماموران از بوي شديد دودي كه لباس هاي او مي داد و فندكي كه در جيبش بود متوجه شدند كه آتش سوزي كار خودش بوده است. استيون به دليل اينكه كادوي كريسمس دريافت نكرده بود، از روي ناراحتي دست به چنين كاري زد.
كمك 100 هزار دلاري 
گروه موسيقي لينكين پارك كه اخيرا يك تور موفقيت آميز را در كشورهاي جنوب آسيا برپا كرده بود، به كمك قربانيان و آسيب ديدگان زلزله سونامي شتافت. لينكين پارك كمك خود را با 100 هزار دلار آغاز كرد كه مستقيما آن را به صليب سرخ جهاني خواهد داد. آنان از طرفدارانشان خواسته اند تا هر كدام 10 دلار به آسيب ديدگان كمك كنند.
يك تير و دونشان 
يك مرد 54 ساله، از اهالي توكيو بعد از آنكه تصميم به خودكشي گرفت به بالاي يك آپارتمان 12 طبقه رفت و از آنجا پايين پريد، اما هنوز به زمين نرسيده بود كه ناگهان يك زن نگون بخت و از اهالي همان ساختمان دقيقا درهمان نقطه سقوط در حال گذر بود و ... هر دوي آنها به طرز فجيعي جان باختند، تا مرد نااميد از زندگي با يك تير، دوشان زده باشد!

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |