چهارشنبه ۱۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۳
بيماري هاي مزمن نظام جامع بيمه در ايران
پرسش هاي بي پاسخ از نظام بيمه
يكي ديگر از مشكلات نظام بيمه، عدم ارايه تعاريف صحيح است. براي ثبت نام در دانشگاه، باشگاه ورزشي و بسياري اماكن ديگر مبلغي به عنوان بيمه دريافت مي شود. بيمه گذاران بدون اينكه حق انتخاب داشته باشند، تحت پوشش آن قرار مي گيرند، از امكانات و تسهيلاتش نيز بي خبرند.
027276.jpg
ايمان مهدي زاده
پس از انتظار طولاني و صحبت با 12 كارشناس در شبكه بيمه اي كشور، تلاش براي يافتن پاسخ پرسش هاي خوانندگان بي نتيجه ماند.
نمي دانم، اطلاعي ندارم. امروز سرم شلوغ است. از همكارانم بپرسيد. نمي توانم به پرسش شما پاسخ بدهم. اينها جملات تكراري است كه از آن سوي گوشي تلفن به گوش مي رسد. نيازمندي هاي روزنامه را ورق مي زنيم و شماره تماس نمايندگي هايي چند به چشم مي خورد. آنها نمايندگان سازمان هاي دولتي بيمه در ايران هستند.
اين پرسش ساده كه وضعيت ديه و بيمه شهروندان چگونه معرفي مي شود و در جدول تعرفه هايشان مي نشيند، پاسخي نداشت. آنان چيزي بيش از شهروندان عادي كه اصلا هم اهل بحث هاي صنايع پيچيده اي مانند بيمه نيستند، براي گفتن نداشتند. تنها پاسخي كه در اين رابطه شنيديم تعرفه جديد قوه قضائيه بود كه ديه هر نفر را مبلغي در حدود 30 ميليون تومان تعيين كرده است كه 2 برابر شدن آن در ماه هاي حرام نيز نبايد فراموش شود.
بيمه همان ساختن حريم امن براي روزهاي مبادا است. با روند زمان، قوانين بيمه نيز تغيير كرد و در راه ايجاد امنيت رواني بشر از رشد فزاينده اي برخوردار شد. در ايران اما، مانند بسيار مقولات در خور اعتنا و حياتي، شرايط بيمه متفاوت است. قوانين، خدمات و سرويس دهي بيمه براي ما ايرانيان نسبت به آنچه در جوامع پيشرفته وجود دارد، كاملا متمايز است.
صنعت بيمه روز به روز با شكل گيري حوادثي جديد رشد كرد و همپاي سوانح داراي شاخه هاي متعدد و گوناگون شد. با شيوع زلزله، سيل، تصادف، سرقت و اخيرا تروريسم، علاوه بر ايجاد امنيت رواني در پيشگيري از فجايع، براي بالا بردن ضريب آرامش بشر، بيمه هايي چون بيمه مسافرت و تجارت به وجود آمد.
سطح آگاهي
ايرانيان يا به طور واضح تر، شهروندان ايراني راجع به بيمه اطلاعات زيادي ندارند. از اين رو نسبت به سرمايه گذاري در اين بخش رغبتي نشان نمي دهند. شايد بتوان گفت اين بيگانگي با بيمه و تسهيلاتش به دليل فضاي خشك و جبري بيمه باشد. مردم ايران بدون اينكه به آرامش هاي سرويس دهي بيمه ايمان داشته باشند، آن را امري اجباري و تا حد زيادي ناكار آمد مي دانند.
براي نمونه مي شود به بيمه محصلان توسط وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد. دانش آموزان نيمي از روز خود را در محيط مدرسه مي گذرانند و رفتن زير چتر حمايت بيمه در صورت بروز حادثه اي ناخوشايند، به سود آنهاست. ولي اغلب حوادث، بيرون از مدرسه و در مسير خانه يا به عكس روي مي دهد. در اين فاصله كودكان و نوجوانان تحت پوشش كدام بيمه قرار دارند؟ صنعت بيمه پر از پيچيدگي و فرمول است. اگر كسي بخواهد تمام اطلاعات مورد نيازش را بيابد، بايد به بيش از 50 دفتر نمايندگي بيمه مراجعه كند. اغلب آنان از پاسخگويي طفره مي روند، چون اطلاعات كامل و جامعي در مورد نظام بيمه و پيچ و خم اين صنعت ندارند. وقتي اطلاع رساني و سطح آگاهي كارگزاران بيمه تا اين اندازه در تنوير اذهان شهروندان نقش دارد، انتظاري جز وضع موجود كه دهليزهاي بيمه در هاله هاي ابهام گنگ مانده، نمي توان داشت.
افزايش نمايندگي ها
شبكه بيمه كشور طي ساليان اخير از تعداد 300 نماينده در سال 1370 به 5800 نماينده فعال در سال 1382 افزايش پيدا كرد. در اين بين نقطه تمركز فعاليت ها، نرخ بيمه است. تنوع و تعدد، جايي در شبكه بيمه ندارد. قوانين خشك و جزوه مانند در تنها نشريات سراسري صنعت بيمه يك فصلنامه از آغاز سال جاري و يك ماهنامه به خورد خوانندگان مي رود كه بي شباهت با جزوه هاي علمي دانشگاهي نيست و در جذب مخاطب كاملا ناموفق بوده است. سند اين ادعا، ميزان آگاهي عمومي شهروندان است. نمايندگي ها روز به روز زياد مي شود، ولي اتفاقي در حوزه اطلاع رساني رخ نمي دهد. تبليغات و بازار يابي بيمه كاملا سنتي است و آخرين نمونه متداول سرويس دهي نمايندگي، تحويل فرم در محل است. اما براي دريافت خدمات، همچنان مردم بايد به آنها مراجعه كنند. مديران صنعت بيمه كه پيدا كردنشان واكاوي بسيار در شبكه هاي بيمه مي طلبد و صبري عجيب پشت خط تلفن، در پي افزايش سرويس دهي و بالا بردن كيفيت هستند. در كتاب تعلميات اجتماعي پايه دوم راهنمايي قرار است درس هايي در باب معرفي بيمه مطرح شود. البته اگر زبان نوشتار اين درس ها نيز مانند مجله ها باشد، نمي توان انتظار رشد آگاهي در اين عرصه را داشت و اي كاش اينچنين نشود.
تنوع بيمه
بيمه تنوع زيادي دارد. زيرشاخه هاي بسيار كه در چارچوب قوانين خشك و ديكته شده نظام جامع بيمه نمي گنجد. در مباحثي از اين صنعت مي بينيم بيمه نامه مانند چك و سفته قابليت نقدينگي دارد، ولي در عمل چنين نيست. تصادفات خياباني يكي از اين مسايل است. بوروكراسي اداري و اتلاف وقت در راه پله هاي شركت هاي بيمه گر چنان است كه اغلب شهروندان براي دريافت مبالغ اندك كمتر از 100 هزار ريال به فراخور توان پرداخت و ارزش زمان به بيمه مراجعه نمي كنند. از اين رو بيمه شدن اتومبيلي كه شايد در سال بيش از چند بار به جاده هاي بين شهري نمي رود تعرفه هاي جاري را مقرون به صرفه نمي دانند.
بيمه در باب نظارت بر مراكز صنعتي و اماكني كه گروه هايي در آن به كار مشغولند، نيز چندان موفق نبوده است. آمارهاي موجود و نارضايتي كارگران و كارمندان گواه اين مدعاست. اگر به بيمه شكايت ببرند، كارشان را از دست مي دهند و بيمه، بيكاري مدت محدودي دارد. از اين رو بدون چتر حمايت بيمه ،كارشان را ادامه مي دهند و شكايتي به جايي نمي برند.
بيمه سفر هنوز شكل جامعي پيدا نكرده است. وقتي بيمه گذار به وجه نقد از صندوق ذخيره بيمه اش نياز پيدا كند، نمي تواند با سرعتي كه در دنياي تكنولوژي رشد فزاينده اي دارد، پيش رود و از امكانات آن بهره برداري كند.
بيمه زلزله نيز پرسش هاي زيادي توليد كرده است. وقتي زلزله بيايد، شركت بيمه گر كه در شهر زندگي بيمه گذار است، نيز از بين مي رود و دچار خسارت مي شود. به گفته يكي از مخاطبان روزنامه، اگر زلزله بيايد، جسد ما از كجا و چگونه حق بيمه دريافت كند؟
كاش قبل از ساخت و ساز، كارشناسان بتوانند با نظارت دقيق و كافي ضريب اطمينان مشتريان بيمه گذار را بالا ببرند. بيمه زلزله، خودرو و منزل شما را پوشش مي دهد. براي خودرو 15 هزار تومان تعرفه تعريف شده و منزل نياز به محاسباتي نظير؛ متراژ، نوع ساخت و سن و سال آن دارد. زيارتي تنها نمايندگي بيمه اي است كه پس از مرادي تا حد توانايي و آگاهي، اطلاعات در اختيارمان قرار مي  دهد. در ادامه صحبت هايش به بيمه سفر و چگونگي تعيين تعرفه آن اشاره مي  كند. مبلغ بيمه نوزاد تا 12 سال در يك طبقه در جدول تعرفه محاسبه مي شود. 12 تا 50 سال يك نرخ دارد، 50 تا 71 سالگي و آخرين بخش مربوط به مسافراني است كه هفتمين دهه عمر را طي مي كنند و براي مسافران مسن تر بيمه اي تعريف نشده است. با توجه به معيارهاي محل و مدت اقامت، اين تعرفه ها تعريف مي شود و براي مسافرت به كانادا و آمريكا تعرفه اي در دست نيست و بيمه اي نيز. براي يك اقامت 15 روزه شهروند 12 تا 50 ساله در كشور فرانسه، مبلغي در حدود 23 هزار و 300 تومان بايد پرداخت. اگر مسافر در آخرين سالهاي امكان استفاده از بيمه 80 - 71 قصد چنين سفري داشته باشد، بايد حدود 52 هزار و 800 تومان پرداخت كند.
تحميل يا انتخاب
يكي ديگر از مشكلات نظام بيمه، عدم ارايه تعاريف صحيح است. براي ثبت نام در دانشگاه، باشگاه ورزشي و بسياري اماكن ديگر مبلغي به عنوان بيمه دريافت مي شود. بيمه گذاران بدون اينكه حق انتخاب داشته باشند، تحت پوشش آن قرار مي گيرند، از امكانات و تسهيلاتش نيز بي خبرند. در نتيجه با نارضايتي به اين مقوله تن مي دهند. آنان از آرامشي كه با برخورداري از بيمه به دست مي آورند، اطلاع چنداني ندارند. بيمه پزشكي و درمان نيز از كوچه هاي بي چراغ بيمه در ايران است. اغلب متخصصان و دارندگان مدارك فوق تخصص با بيمه طرف حساب نمي شوند و شركت بيمه پزشكان و مراكز متوسط را هدف درمان بيمه گذاران قرار داده است.
از عمده مشكلات بيمه درمان، نقل و انتقال وجه نقد است. در حالي كه اهداف بيمه تسهيل و ايجاد آرامش و امنيت است، ولي بيمه گذار در عمل از چنين امكاني بهره مند نيست. بيمه گذار پول را نقدي به صندوق بيمارستان مراكز درماني تقديم مي كند و پس از بهبودي براي بازستاني مبلغ پرداختي روانه نمايندگي بيمه مي شود. چالش پيش روي ديگر در نظام بيمه، عدم تناسب هزينه ها و خدمات آن است. بيمه هنوز به تعاريف درست و كاركردي دست پيدا نكرده كه در برخي نقاط، بيمه گر متضرر مي شود و در برخي مناطق سود كلاني به دست مي آورد. براي نمونه به جاده بين شهري در محور هراز از مبادي خروجي شرق تهران، مي توان اشاره كرد. پس از تصادفات مكرر و پرداخت خسارت هاي سنگين توسط شركت هاي بيمه گر، چند عضو شبكه گرد هم آمدند و تصميم گرفتند به وضعيت جاده رسيدگي كنند؛ تعريض و جدول گذاري.
پرسش هاي بي پاسخ ما در مواجهه با مسوولان نظام بيمه از بطن سوال هاي زيادي به وجود آمده كه سينه به سينه بين شهروندان نقل مي شود. متاسفانه يافتن مديران بيمه شبيه شيرجه زدن در اقيانوسي ژرف و تاريك براي يافتن صدفي حاوي مرواريد است.
بيمه فرسودگي، بيمه سرمايه گذاري براي حمايت از توليد و توزيع كننده و روش هاي انتخابي بيمه از مباحثي است كه در صورت شفافيت در ذهن مردم، با استقبال خوبي مواجه خواهد شد. تنها مديران بايد بينديشند و برنامه ريزي كنند تا امنيت سرمايه گذاري افزايش يابد. برخورداري از بيمه، جامعه را از ركود و سكون در مي آورد. به لحاظ بالا بردن ضريب امنيت، قدرت ريسك بين شهروندان بيشتر مي شود، در نتيجه مبادلات در بازار، سرمايه گذاري و ايجاد اشتغال را موجب خواهد شد.
مي دانيم كه هنوز پرسش هاي زيادي در مورد بيمه در ذهن شما باقي مانده است پرسش هاي تان را با تلفن 2052627 به ما بگوييد تا در صورت تمايل مديران بيمه براي پاسخگويي، در روزهاي آينده با نظرات آنها هم آشنا شويد.

مخارج ثبت نام
027282.jpg
براي آنهايي كه فتح دروازه دانشگاه جزو آرزو هاي بزرگشان است، اين روزها آنقدر بهانه براي نگران بودن وجود دارد كه فعل درس خواندن در اين ميان به امري نه چندان با اهميت تبديل شده است. ثبت نام دانشگاه هاي سراسري تازه به پايان رسيده است. پر كردن فرم و ارسال مدارك با مبلغ ناچيز حداقل 6 هزار تومان براي خريد فرم و ارسال آن كاري است اجباري براي تمام آنهايي كه مي خواهند تيرماه سال آينده پاسخنامه هاي قرمزرنگ آزمون را روي صندلي شان ببينند. بعد از ثبت نام آزمون سراسري، نوبت دانشگاه آزاد است كه داوطلبان را درگير كند. ثبت نام در دانشگاه آزاد كمي مشكل تر به نظر مي رسد .اين سختي نه به خاطر پيچيده بودن شرايط داوطلبان كه به خاطر هزينه هاي آن است. اين قيمت ها را از نظر بگذرانيد: خريدن فرم و دفترچه 800 تومان، شركت در آزمون غيرپزشكي يا پاره وقت 6 هزار تومان، غيرپزشكي و پاره وقت 9 هزار تومان و آزمون پزشكي 6 هزار تومان. خب، براي يك داوطلب كنكور پرداخت اين مبالغ آن هم فقط براي ثبت نام كمي غيرمنصفانه نيست؟ اگر دوست داريد كه از وضعيت بحراني داوطلباني كه براي اطمينان از دانشجو شدنشان در آزمون دانشگاه آزاد هم شركت مي كنند، بيشتر مطلع شويد بد نيست بدانيد كه اين عزيزان دانشگاه نديده مجبورند براي كارمزد اداره پست، بيمه مرسوله پاكت ثبت نام و ارسال پاكت كارنامه قبولي در شهريور ماه سال آينده كه معمولا به دست همه نمي رسد، مبلغي حدود 10 هزار تومان ديگر هم بپردازند.

قيمت مرغ كاهش يافت
027279.jpg
در حال حاضر قيمت مرغ در ميادين ميوه و تره بار شهرداري كيلويي۱۳۷۰ و در سطح شهر نيز بالاي 1450تومان است. يك كارشناس علت روند كاهشي قيمت مرغ را طي دو هفته اخير عدم اجراي طرح بسته بندي مرغ در كشتارگاه ها دانست وگفت: قرار بود طرح بسته بندي مرغ در كشتارگاه ها با همكاري سازمان دامپزشكي كشور اجرايي شود كه عدم اجراي اين طرح موجب روند كاهش قيمت مرغ شده است.
گفتني است قرار بود طرح بسته بندي و عرضه مرغ تازه كشتار روز از 12 دي ماه در سطح تهران اجرايي شود كه بنا به گفته روابط عمومي انجمن صنفي كشتارگاه هاي صنعتي باتوجه به اينكه درصدي از مرغ مصرفي در استان تهران به صورت فله اي از ساير شهرستان ها تامين مي شود، طبق دستور مسوولان معاونت امور دام وزارت جهاد كشاورزي اجراي اين طرح به تعويق افتاده است.
مدير عامل اتحاديه مرغداران كشور با اظهار نگراني شديد از كاهش قيمت مرغ، خواهان دخالت دولت و ممانعت از فروش ارزان آن شده است!

اين كالاها را نخريد
وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي مصرف اقلام ذيل را غير مجاز دانسته است:
كيك و كلوچه رشدشكري، قندناب سيستان، سويا با مارك دوستان و با شماره ساخت جعلي 6256، مغز گردو با مارك نارمك، كنسرو ماهي تن و ساردين با مارك ROZA ساخت كشور تايلند، زعفران پژوهان با كد بهداشتي 075/11 ، رشته آش با نام مهشيد، انواع حبوبات بسته بندي شده با مارك هاي بهرمان، بالنده، آرش و سپيد،  فرآورده حجيم شده بر پايه غلات با مارك جنبو، بسته بندي كشمش با كد بهداشتي 006/12/س، آلوچه و لواشك مهر ايران و لواشك ميوه نيكنام، محصولات بسته بندي گل مك، قره قروت با نام اقاقيابا پروانه سا خت جعلي 4948 و فردياز با پروانه ساخت جعلي 4647. خريد و فروش اين كالاها غير مجاز است چون مصرف آنها مي تواند زيانبار باشد.

اگربنزين كوپني شود ...
027273.jpg
يك كارشناس سازمان مديريت و برنامه ريزي اظهار داشت، اگر بنزين از همان ابتداي سال كوپني شود، مشكل چنداني در بودجه نخواهيم داشت ،اما اگر اين اتفاق نيفتد باتوجه به آنچه در برنامه چهارم ديده شده با مشكل برخورد خواهيم كرد.
كردبچه در ارتباط با ميزان افزايش حقوق كاركنان دولت در سال آينده نيز اظهار داشت: هرچند نرخ تورم سال 84 بيش از 5/14 درصد پيش بيني شده، اما طبق برنامه، دولت موظف نيست دقيقا مطابق با ميزان افزايش تورم، حقوق كارمندان را افزايش دهد.
مدير كل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي با بيان اينكه افزايش حقوق كاركنان دولت به رغم عدم افزايش قيمت برخي كالاها و خدمات دولتي حتمي است، گفت: ميزان دقيق اين افزايش هنوز مشخص نشده است.
كردبچه گفت: بر اساس قانون برنامه سوم، دولت بايد متناسب با تورم، حقوق كاركنان دولت را افزايش دهد نه دقيقا به اندازه تورم.

فروشگاه
كارت اينترنت 
027261.jpg
027264.jpg
027267.jpg
027270.jpg

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
خيابان صالحي  امير آباد
من ساكن خيابان شهيد صالحي موازي اميرآباد هستم. اين خيابان از طريق خيابان مظفري خواه به ميدان گل ها راه دارد.تمام اتومبيل ها براي ورود از ميدان فاطمي و گل ها به اميرآباد و گيشا از اين خيابان عبور مي  كنند. تمام خيابان هاي منتهي به امير آباد به جز اين خيابان را بسته اند كه باعث ترافيك شديد در اين خيابان مي  شود. مسوولان فكري به حال ما كنند.
تدين 
سهام نزولي 
من كارشناس بازنشسته جنرال الكتريك هستم. هر سال زيان انباشته براي اين سهام اعلام مي  كنند. وزارت كار، سازمان گسترش و بورس به مشكل ما رسيدگي نمي  كنند. من فرش زيرپايم را فروختم تا 3 هزار سهم شركت را بخرم به اميد اينكه روزي سود كنم. از سال 72 كه شركت به بورس و بخش خصوصي رفته است نه تنها سود نگرفته ايم، بلكه زيان هم ديده ايم. امسال بعد از سالها براي هر سهم 4 تومان مي  خواهند به ما بدهند.
رشيدي 
معلمان بازنشسته 
من بازنشسته آموزش و پرورش هستم. خود آقاي حداد عادل يك معلم بوده اند، اما از وقتي رئيس مجلس شده اند، هيچ صحبتي راجع به معلمان بازنشسته نمي   كنند. نه بني كه وعده داده شده را به ما مي  دهند، نه پاداش عقب افتاده را.
اسماعيل زاده 
دور قمري اتوبوس ها
بخشي از ترمينال توپخانه را به باب همايون تغيير داده اند. برخي خطوط اتوبوس يك دور قمري مي  زنند و 10 دقيقه بي  دليل حركت اضافي مي  كنند كه هم وقت مسافران هدر مي  رود و هم سوخت اين اتوبوس ها. مثلا خط توپخانه به ونك مجبور است چند كيلومتر مسير اضافي ناصرخسرو، چراغ برق، توپخانه، سعدي، چهارراه استانبول و... را طي كند.
هادي عزيزي 
دود اتوبوس 
توقفگاه شركت واحد در چهارصد دستگاه نازي آباد، دود زيادي توليد مي كند كه موجب آزار ساكنان محل مي  شود. خانه  هاي همه ما پر از دود شده است.
سيد توفيق پناهي 
احتراما شركت هپكو با شركت توليد تجهيزات سنگين سهامي عام از بابت هر دستگاه غلتك HCLOOB كه با قيمت قطعي در سال 82 ثبت نام كرده بود، مبلغ 000/000/44 ريال اضافه دريافت مي  كند.لازم به ذكر است اين شركت نسبت به زمان دستگاه، 5 ماه ديرتر اقدام كرده است و در اين فاصله زماني شركت ديگري به نام شركت آبادراهان پارس با شماره قرارداد 6074/433/10 مورخه 24/6/83 از هپكو دستگاه غلتك خريداري كرده اند و در مهرماه تحويل گرفته اند.در واقع عملا غلتكي را كه حق ما و جزو سهميه ما به حساب مي  آمده و بوده، به شركت ديگري تحويل داده اند. مي  خواستم بدانم آيا دستگاه يا عامل نظارتي بر اين شركت وجود ندارد كه هر طوري تمايل دارد قيمت دستگاه را نوسان دهد و نسبت به تحويل آن اقدام كند و البته علت اين نحوه عملكرد هپكو مربوط به اين مي           باشد كه قيمت غلتك نسبت به سال گذشته مبلغ 000/000/150 ريال نوسان داشته و گرانتر شده است و به اين علت شركت هپكو اين بازي را سر متقاضيان و مشتريان خود در بياورد؟ آيا اگر قيمت غلتك نسبت به پارسال ارزانتر مي  شد، باز هم اين برنامه را داشتيم؟ و طبق آمار به دست آمده تعداد نفراتي كه اينگونه با آنها برخورد مي شود، 200 نفر هستند كه ارزش ريالي اين مابه التفاوت به يك ميليارد تومان مي    رسد، پس كجاست دستگاه  نظارتي كه شركت هپكو فكر مي    كند زمانه زمانه حسينقلي خاني است؟
به درد مردم بيچاره برسيد...!
ابراهيم قديمي 
تكليف بچه هاي طلاق 
دختر 18 ساله من به دليل رفتار بد پدر و نامادري اش، يك بار با قرص آرامبخش و يك بار با سقوط از طبقه چهارم خودكشي مي  كند. پدر معتادش كه سه، چهار مغازه دارد او را به من سپرده ولي شناسنامه  اش را گرو نگه داشته است و من مجبورم كه تمام هزينه هاي پزشكي و غيرپزشكي او را پرداخت كنم. طرف راست بدن اين بچه آسيب شديد ديده و دندان هاي او شكسته است. در بيمارستان قبل از هر مداوايي از ما يك رضايت نامه مي  گيرند.

بازتاب
احتراما، در پاسخ به مطلب مندرج در شماره 3587 مورخ 29/9/83 صفحه 21 آن نشريه تحت عنوان كارت هاي گران    به آگاهي مي رساند:
شهروندان محترم به منظور جلوگيري از سوءاستفاده دلالان و ايجاد بازار سياه مي  توانند كارت هاي جديد داراي اعتبار را از مراكز مخابراتي و پستي تهيه كنند. گفتني است كارت هاي تلفن مذكور با قيمت هاي 2 ، 5 و 10 هزار توماني و با تخفيف به قيمت 1800 ، 4500 و 8500 تومان به شهروندان عرضه مي شود.
همچنين از آنجايي كه از اوايل سال گذشته توزيع كارت هاي تلفن 800 توماني متوقف شده است، كارت تلفن به مبلغ 1030 تومان از سوي شركت مخابرات استان تكذيب مي شود.
مدير كل دفتر روابط عمومي 

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |