چهارشنبه ۱۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۰۳
هوا هنوز هم آلوده است
تهران دروضعيت نارنجي 
027183.jpg
محمد محمدپور
ازوزارت آموزش و پرورش درخواست شده بود كه مهدكودك ها، دبستان ها و مدارس راهنمايي شهر تهران را تا اطلاع ثانوي تعطيل اعلام كند كه با مخالفت اين وزارتخانه روبه رو شد
پايداري هوا و انباشت آلاينده ها طي روزهاي اخير باعث افزايش منوكسيدكربن، گاز سمي موجود در هوا، در اكثر نقاط تهران شده است، به طوري كه شاخص كيفيت هوا در 5 ايستگاه سنجش سطح شهر تهران در شرايط اضطراري قرار گرفته است.
ميزان آلاينده ها به قدري زياد بود كه وزارت آموزش و پرورش ناچار به تعطيلي مدارس ابتدايي و حتي راهنمايي در روز يكشنبه شده است. هرچند به گفته برخي از منابع كميته نظارت و هماهنگي مواقع اضطراري آلودگي هواي شهر تهران براساس پيش بيني سازمان هواشناسي، از وزارت آموزش و پرورش خواسته مهدكودك ها، دبستان ها و مدارس راهنمايي شهر تهران را تا اطلاع ثانوي تعطيل اعلام كند كه با مخالفت اين وزارتخانه روبه رو شده است.
انباشت آلاينده ها به قدري زياد است كه به شهروندان تهراني توصيه شده براي كاهش عوارض آلودگي، نوشيدن شير و مصرف ميوه و سبزي را از ياد نبرند و كودكان، بيماران تنفسي و قلبي و نيز سالمندان كه از گروه هاي در معرض خطر به حساب مي آيند، به مراكز آلوده شهر نروند و حتي الامكان در منازل بمانند. حتي توصيه شده كه افرادي كه به آلودگي هوا حساسيت دارند در ساعات آلوده از كپسول اكسيژن در خودرو استفاده كنند.
سرگيجه، سردرد، اضطراب، نگراني، پرخاشگري، تندخويي، بي قراري، لرزش و حتي تشنج از علايم مسموميت با آلودگي هوا به شمار مي آيند كه روي سيستم قلبي - عروقي، تنفسي و دستگاه اعصاب مركزي تاثيرگذار است.
آلودگي هوا كه از روز پنج شنبه شدت يافته باعث افزايش تماس بيماران تنفسي و قلبي با مراكز اورژانس تهران شده است. طي روزهاي اخير به طور متوسط روزانه 120 بيمار قلبي و 65 بيمار تنفسي با مراكز اورژانس تماس گرفته اند كه نسبت به روزهاي پيشين افزايش محسوس داشته است. اين در حالي است كه يك مقام مسوول در بيمارستان 505 ارتش كه يكي از دو مركز بستري بيماران ريوي است به ايرانشهر گفته است:
سازمان هواشناسي موظف شده است ارايه گزارش هاي ويژه خود را به كميته نظارت و هماهنگي مواقع اضطراري آلودگي هواي شهر تهران استمرار دهد
روزهاي شنبه و يكشنبه بر تعداد بيماراني كه به اين بيمارستان مراجعه كرده اند، افزوده شده، به طوري كه حال 4 نفر از آنها نامساعد بوده و در بيمارستان بستري شده اند. به گفته اين مقام مسوول تعداد مراجعه كنندگان به بيمارستان 505 ارتش طي روزهاي مذكور بيش از 10 نفر بوده و اين در حالي است كه منابع آگاه در بيمارستان مسيح دانشوري در دارآباد كه ديگر مركز بستري بيماران ريوي است آماري كم و بيش مشابه ارايه مي دهند. مركز اورژانس تهران تعداد بيماران تنفسي از پنجم تا يازدهم دي ماه سال جاري را 368 نفر اعلام كرد و براساس آمار ارايه شده توسط همين مركز تعداد بيماران قلبي طي بازه زماني مذكور 835 نفر ذكر شده است.
دكتر صديقي، مدير روابط عمومي اورژانس تهران به ايرانشهر مي گويد: نمي توان به طور دقيق گفت كه دليل افزايش تماس هاي بيماران قلبي و تنفسي با مركز اورژانس طي روزهاي اخير صرفا افزايش آلودگي هوا بوده است يا خير.
سازمان هواشناسي كه موظف شده وضعيت هوا را به طور مرتب به كميته كاهش آلودگي هوا گزارش دهد، پيش بيني كرده است با نفوذ سامانه بارانزا به غرب كشور كه از ديشب دوشنبه شب آغاز شده، پتانسيل آلودگي هوا كم شود و غلظت مواد آلاينده كاهش يابد.
منوكسيد كربن و ذرات معلق دو آلاينده اصلي هواي تهران به شمار مي آيند كه پايداري هوا باعث افزايش منوكسيد كربن حتي تا 2برابر حد مجاز در مناطق مركزي شهر شده است. منوكسيدكربن ظرفيت حمل اكسيژن را كاهش داده و باعث خفگي مي شود. اين گاز سمي حتي تاثيرات منفي روي مغز انسان مي گذارد.
آمار بيماران قلبي و تنفسي، ارايه شده توسط مركز اورژانس تهران 
027186.jpg
توضيح:
كارشناسا ن علت ا فزايش قابل ملا حظه بيماران قلبي و تنفسي امسال را نسبت به سال قبل؛ آلودگي هوا مي دانند چرا كه آلودگي هوا، امسال بيشتر شده و علت افزايش بيماري ها همين است.

پايداري هوا در مقاطعي از فصول زمستان و پاييز ايجاد مي شود و افزايش بي رويه خودروها طي 4 سال اخير باعث تشديد اين وضعيت شده است. پيش بيني پديده وارونگي هوا تنها از 48 ساعت زودتر امكانپذير است و به گفته كارشناسان حتي طي 48 ساعت نيز ممكن است اتفاقات غيرقابل پيش بيني رخ دهد.كميته اضطراري آلودگي هوا اعلام كرده است كه براي رساندن كيفيت هواي تهران به حد قابل قبول از تردد خودروهاي فرسوده، بدون برگه معاينه فني و دودزا جلوگيري خواهد شد. هرچند بنابر پيش بيني سازمان هواشناسي از امروز غلظت مواد آلاينده موجود در هواي تهران كاسته شده و شرايط اضطرار از بين رفته است، پيش بيني مي شود از فردا يا پس فردا پنج شنبه با برقراري مجدد شرايط فرونشيني هوا و ايجاد شرايط اضطرار محتمل و به ميزان منوكسيدكربن موجود در هواي تهران افزوده شود. به گفته يك منبع آگاه سازمان هواشناسي موظف شده است ارايه گزارش هاي ويژه خود را به كميته نظارت و هماهنگي مواقع اضطراري آلودگي هواي شهر تهران استمرار دهد تا اطمينان كامل از برطرف شدن نسبي آلودگي هواي تهران حاصل شود.
به گفته مسوولان اورژانس تهران، اين مركز آمادگي كامل براي امدادرساني به بيماران تنفسي و قلبي طي روزهاي آينده را دارد.
آلودگي شديد هوا فجايعي نيز به همراه داشته كه مي توان به مرگ 4 هزار نفر از شهروندان لندني اشاره كرد.

كانون جهانگردي و اتومبيلراني تكذيب كرد
گواهينامه نمي دهيم، ترجمه مي كنيم 
مسووليت صدور گواهينامه رانندگي، اسناد مالكيت و پلاك خودرو در قلمرو جمهوري اسلامي ايران بر عهده نيروي انتظامي است و ترجمه وارايه گواهينامه بر عهده كانون جهانگردي و اتومبيلراني است 
027189.jpg
درست است كه خبر صدور گواهينامه رانندگي بين المللي از سوي كانون جهانگردي و اتومبيلراني منتشر شد، اما ظاهرا اين خبر محل مناقشه است.
ولي آذروش، مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي درباره لايحه اصلاح ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور كالاهاي خارج از قلمرو جمهوري اسلامي ايران مي       گويد: اين لايحه با اصلاحاتي تصويب شد. طبق اين مصوبه صدور گواهينامه هاي رانندگي بين المللي، اسناد مالكيت و پلاك خودرو كه قبلا توسط نيروي انتظامي انجام مي     گرفت به كانون جهانگردي و اتومبيلراني واگذار شد كه به نوعي نيز واگذاري به بخش غيردولتي هم محسوب مي   شود.
اما صفادوست، سرپرست ارايه اسناد و مدارك بين المللي كانون جهانگردي در اين باره مي  گويد: از 70 سال قبل هم اين كار را كانون انجام مي  داد. يعني از سال۱۳۱۳ به اين دليل كه كانون نماينده دولت در ارايه اسناد بين المللي جهانگردي و اتومبيلراني در مجامع بين المللي است. از قبل هم اين وظيفه كانون بوده اما در سال 74 زماني كه قانون حمل و نقل كالاهاي خارجي تصويب شد، متولي آن زمان اين مساله يعني سازمان حمل و نقل پايانه هاي وزارت راه، به اشتباه و در يك نظر غيركارشناسي ماده اي را گنجاند كه صدور اين گواهينامه ها بر عهده نيروي انتظامي است.
با در دست داشتن 18 هزار تومان پول نقد به كانون جهانگردي و اتومبيلراني ايران مراجعه و چند ساعت بعد گواهينامه خود را ترجمه شده دريافت كنيد
آن زمان ما به دوستانمان در وزارت راه گفتيم كه صدور اين گواهينامه ها در يد اختيار ما نيست. حتي اين موضوع را به مسوولان نيروي انتظامي هم گفتيم و تاكيد كرديم تنها مترجم اين گواهينامه در حيطه اختيارات كانون است. اين قانون به دليل آنكه كارشناسي نبودمشكلات زيادي را به وجود آورد چرا كه مجامع بين المللي مدارك نيروي انتظامي را قبول ندارند و تنها طبق توافقات قبلي، مدارك ترجمه شده توسط كانون براي آنها معتبر است. بنابراين درخواست اصلاح قانون از سوي وزارت راه در سال 81 ارايه و همان سال در هيات دولت تصويب شد.
وي متن اين اصلاحيه را اينگونه عنوان مي  كند: مسووليت صدور گواهينامه رانندگي، اسناد مالكيت و پلاك خودرو در قلمرو جمهوري اسلامي ايران بر عهده نيروي انتظامي است و ترجمه وارايه گواهينامه معتبر رانندگي صادر شده از سوي ناجا و ترجمه و ساير اسناد و مدارك مذكور به مدارك بين المللي، وفق مفاد كنوانسيون هاي بين المللي سال 1949 و 1968 حمل و نقل جاده اي و حسب عرف بين المللي و مقررات حاكم بر تمامي كشورهاي عضو اتحاديه بين المللي و مقررات حاكم بر تمامي كشورهاي عضو اتحاديه بين المللي جهانگردي- AIT- و فدراسيون بين المللي اتومبيلراني- FIA- بر عهده كانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران است.يعني اگر دوست داريد كه گواهينامه رانندگي شما بين المللي باشد با در دست داشتن 18 هزار تومان پول نقد به كانون جهانگردي و اتومبيلراني ايران مراجعه و چند ساعت بعد گواهينامه خود را ترجمه شده دريافت كنيد. باز هم تاكيد مي  كنيم كار كانون تنها ترجمه گواهينامه هاي صادر شده از سوي نيروي انتظامي است نه صدور گواهينامه اي جدا.

زندگي بدون رختخواب مقوايي و سرنگ پلاستيكي
تفكيك آدم هاي خاكستري
تقي زاده از شناسايي 10 منطقه پرخطر كه اكثر آنها در جنوب شهر تهران تمركز دارند خبر مي دهد: ما در منطقه 16 دروازه غار، منطقه 15 هاشم آباد منطقه 10 اتابك و بخش هايي از مناطق 12۱۳، و 18 را به عنوان مناطق پرخطر شناسايي كرده ايم
027192.jpg
سپيده قاضي زاده 
پس از اقدام مسوولان براي جمع آوري كارتن خواب ها حالا نوبت به غربال معتادان تزريقي از ميان آنهاست؛ معتاداني كه احتمال ابتلا به بيماري هايي چون ايدز و هپاتيت زياد است. اين مشكل باعث شده تا مسوولان ستاد شهر سالم تهران 10 منطقه پرخطر را شناسايي و در آنها مركز ترك اعتياد و ساماندهي معتادان را برپا كنند.
عباس استاد تقي زاده، مدير ستاد شهر سالم تهران درباره اين طرح مي گويد: مشكلات و خسارات جبران ناپذيري كه اين افراد ايجاد مي كنند باعث شده طرح ساماندهي آنها پايه ريزي شود.
او توضيح مي دهد كه حتي ممكن است، سرنگ اين معتادان كارتن خواب در پارك و گوشه و كنار شهر دست كودكان يا نظافتگران را آلوده و هپاتيت و ايدز را منتقل كند.
يعني با افزايش خطري كه اين افراد براي جامعه ايجاد مي كنند، ستاد شهر سالم با همكاري مركز مبارزه با مواد مخدر، بهزيستي و شهرداري تهران به برنامه ريزي و اجراي طرحي براي ساماندهي معتادان تزريقي انديشيده اند.
طبق توضيح تقي زاده، در اين طرح تيم هاي سيار در سطح شهر تهران كه اكثر آنها از كساني هستند كه اعتياد را ترك كرده اند، به جمع كارتن خواب ها رفته و آنها را به مراكز سيار ترك اعتياد تزريقي راهنمايي خواهند كرد و در اين مراكز معتادان تحت پوشش خدماتي چون پانسمان و ارايه سرنگ يكبار مصرف قرار خواهند گرفت.
تقي زاده از شناسايي 10 منطقه پرخطر كه اكثر آنها در جنوب شهر تهران تمركز دارند خبر مي دهد: ما در منطقه 16 دروازه غار، منطقه 15 هاشم آباد منطقه 10 اتابك و بخش هايي از مناطق 12۱۳، و 18 را به عنوان مناطق پرخطر شناسايي كرده ايم.
او مي گويد: وقتي معتادان به اين مراكز مي آيند نيازهاي اوليه آنها چون خوراك و پوشاك را تامين خواهيم كرد.
به گفته او مشكلات نظافتي و بهداشتي و چهره نازيبايي كه معتادان كارتن خواب تزريقي براي شهر تهران ايجاد مي كند باعث شده است تا در اين مراكز سرپايي خدمات اينچنيني براي آنها فراهم شود.
او درباره ياري گرفتن از افرادي كه اعتياد خود را ترك كرده اند، مي گويد: موثرترين راه براي جذب گروه هاي مختلف آموزش و پيشگيري از ناهنجاري ها استفاده از گروه هاي همسان است، به همين دليل ما ترجيح داديم اين آموزش از طريق معتادان صورت گيرد.
مشكلات نظافتي و بهداشتي و چهره نازيبايي كه معتادان كارتن خواب تزريقي براي شهر تهران ايجاد مي كند باعث شده است تا در اين مراكز سرپايي خدمات اينچنيني براي آنها فراهم شود
وي ادامه مي دهد: آنها علاوه بر ارايه خدمات، معتادان را آموزش نيز مي دهند.
تقي زاده توضيح مي دهد كه بيماران كارتن خواب تزريقي كه به محل مراجعه مي كنند دو دسته هستند، دسته اول كه تعدادشان كمتر است كساني هستند كه به اعتياد خود ادامه مي دهند كه مراكز ترك اعتياد سرنگ يكبار مصرف به آنها ارايه مي كند و با برخورد تشويقي از آنها مي خواهيم كه سرنگ مصرف شده شان را به مراكز بازگردانند.
وي ادامه مي دهد كه اكثر اين افراد به آخر زندگي اينچنيني رسيده و از اين نوع زندگي خسته شده اند كه اين عده دسته دوم را تشكيل مي دهند. آنها سعي دارند اعتياد را ترك كنند.
تقي زاده مي گويد: اگر افراد به ترك اعتياد تمايل يابند آنگاه گروه هاي پزشكي مستقر در پايگاه هاي ترك تزريق، اعتياد تزريقي آنها را به خوراكي تبديل مي كند و آرام آرام از بين مي برد. به گونه اي كه پس از بازگشت اين افراد از نظر خوراك و پوشش به حالت طبيعي باز مي گردند.
متاسفانه برخي از كساني كه اعتياد را ترك كرده اند، به علت مشكلات روحي پس از ترك سموم به بيماري عودت مي كنند اما به گفته تقي زاده به غير از گروه پرستاري و پزشكي در اين مراكز، كارشناسان رواني نيز حضور يافته و با تشكيل  كلاس هاي مشاور گروهي و خصوصي بيماران را به سوي زندگي بهتر سوق خواهند داد.
به گفته در اين مراكز بيماران به جاي تزريق، داروي متادون مصرف خواهند كرد.  تاكنون حدود 500 نفر در مراكز اين كانون در تهران اعتياد را ترك كرده اند، استفاده از داروي متاودن همچون دو لبه شمشير است. اگر اين ماده درست مصرف شود عوارضي به همراه نخواهد داشت. اگر غير صحيح مصرف شود مشكل ساز خواهد شد. به منظور جلوگيري از مشكلات اينچنيني، بيماران اين مراكز هر شب تحت نظر پزشكان مستقر در مراكز قرص دريافت و به ميزان لازم مصرف خواهند كرد.
درباره تغيير روند احتمالي اين بيماران از تزريق به خوراكي مي  گويد: با همكاري پزشكان و روانشناسان اين موضوع كمتر اتفاق مي افتد، بايد گفت كه ميزان كارآيي روش هاي درماني مراكز در مقايسه با روش هاي ناكارآمد رايج در سطح شهر بيشتر بوده است.
وِِِي ادامه مي دهد: در مقايسه با روش هاي ديگر كه امكان عودت بيماران پس از 6 ماه در آنها بسيار زياد است، اين روش در مقايسه با ترك يكباره سموم راه مناسب تري است. تنها 20 تا 30 درصد از اين بيماران عودت خواهند كرد.
نبود كار از اصلي ترين دلايل بازگشت، بيماران به استفاده از مواد مخدر است: ما سعي داريم افرادي كه به دوران عادي بازگشته اند را درمراكز خود جذب كار كنيم اما جذب همه اينها از عهده ما خارج است. متاسفانه در زمينه معتادان نقص قانوني وجود دارد، در بسياري از موارد بيماران نمي توانند به مراكز كار خود بازگردند، پس آنها چگونه مي توانند مايحتاج خود را برطرف كنند.
اين مقام مسوول از مسوولان مي خواهد تا با آموزش خانواده و محيط كار، بازگشت اين افراد به كار را فراهم كنند. 
رسانه ها نقش بسيار مهمي در اين زمينه دارند. من نمي گويم اعتياد خوب است اما ننگ نيست، بايد جامعه بتواند براي ترك اعتياد به اين افراد كمك كند.
اين مراكز تنها به درمان سرپايي بيماران مي پردازد و امكان اسكان دايم افراد در آنها وجود ندارد. وي همچنين از همكاري ستاد شهر سالم با بهزيستي و ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت براي راه اندازي دومين مركز ترك اعتياد تزريقي در منطقه 15 خبر مي دهد.

تيرگي پايدار
027195.jpg
خدا را شكر كه باران مي آيد. گويا در اين سال ها تنها به لطف باد و باران مي توانيم آسمان آبي تهران و البرز را ببينيم. اما گمان نبريد، باران آمد و وضعيت نارنجي طي شد و حالا كو تا روزي كه دوباره غبار شهر را ببلعد. شهري كه هر روز از طول و عرض و ارتفاع گسترده مي شود و هر روز صدها خودرو به خودرهاي در حال تردد آن اضافه مي شود، بدون خروج تعداد قابل ملاحظه اي از گردونه، نمي تواند از خطر آلودگي هوا در امان بماند. ما هم چشم انتظاريم شايد برنامه اي دراز مدت، آسمان آبي را در تهران هميشگي كند.
گو اينكه انتظار به تنهايي نيز كارايي ندارد و احتمالا تك تك شهروندان مي توانند نقشي در كاهش آلودگي هوا داشته باشند.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |