دوشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۸ - Jan 10, 2005
اينترنت پرسرعت به ايران آمد
011028.jpg
گروه انفورماتيك: طرح خدمات انتقال داده ها يا شركت هاي ندا صبح ديروز با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات رسما افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما سيداحمد معتمدي در مراسم افتتاح اينترنت پر سرعت كشور در تهران گفت: آنچه امروز شاهد افتتاح آن هستيم يكي از دستاوردهاي قانون وظايف و اختيارات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است كه شركت هاي تابعه و اين وزارت فراتر از زيرساخت هاي مخابراتي بر اساس آن (قانون) فعاليت دارند.
او با اشاره به پيوستن ايران به كشورهاي پيشرفته عرضه كننده خدمات باند پهن افزود: با وجودي كه كمتر از يك سال از صدور پروانه به اين شركت ها مي گذرد امروز شاهد افتتاح ۸ هزار درگاه يا پورت پرسرعت توسط شركت هاي ندا هستيم كه اين رقم تا پايان سال بر اساس تعهد انجام شده به ۲۲۰ هزار خواهد رسيد.
معتمدي با اشاره به اهميت بحث قيمت دسترسي مردم به خدمات مذكور، گفت: استفاده از اين خدمات و خريدن اين سرويس براي خود من هم مشكل است. اين رقم در سبد خانوار براي دسترسي به ارتباطات رقم بالايي است و بايد تلاش كنيم كه آن را به كمتر از ۲۰ هزار تومان كاهش دهيم، زيرا در اين صورت با در نظر گرفتن قدرت خريد مردم تعداد بيشتري از خانواده ها به اينترنت دسترسي خواهند داشت و شركت هاي PAP هم با عرضه بيشتر تعداد پورت بيشتر سود خواهند كرد؛ در اين زمينه ما نيز بايد زيرساخت ها را ارزانتر فراهم كنيم و بحث كاهش ۵۰ درصدي تعرفه اينترنت نيز دقيقا با همين هدف مطرح شد.
او همچنين به ثابت ماندن قيمت هاي اينترنت در كشور ما طي ۲ سال اخير و در نتيجه  بيشتر بودن اين قيمت نسبت به ساير كشورها اشاره كرد و گفت: نياز بود تا بازنگري صورت بگيرد تا دسترسي مردم در سطح وسيع تر صورت گيرد، لذا اميدواريم تا آخر سال قيمت ها كاهش پيدا كند.
معتمدي معتقد است:  اين كاهش، ملزوماتي داشته و شايد تبعات منفي براي ICPها داشته باشد، اما قطعا محاسن آن براي توسعه IT بيشتر خواهد بود، لذا قبل از كاهش بايد تمهيدات لازم سنجيده شود.
معتمدي تاكيد كرد: سند راهبردي IT توسط وزارت ICT در دست تهيه بوده و مراحل پاياني خود را طي مي كند كه در آن دسترسي به يك ميليون درگاه پرظرفيت پيش بيني شده است، اما فكر مي كنيم با استقبالي كه از اين فناوري خواهد شد حداقل براي ۳ ميليون درگاه انتقال داده با اين فناوري بايد سرمايه گذاري كرد.
همچنين در اين مراسم رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از بهره برداري يك سوم ظرفيت پيش بيني شده به ميزان ۸۵ هزار خط ASDL از مجموع ۱۱۸ درگاه درخواستي خبر داد.
مسعود داوري نژاد افزود: در اختيار قراردادن ظرفيت هاي انتقال از شبكه زيرساخت در راستاي حرفه اي شدن شركت هاي داراي پروانه از طريق انعقاد قرارداد يكسان با شركت هاي مخابرات استان ها و يا شركت ارتباطات ديتا، ساده سازي و تعيين قيمت فروش خدمات شبكه ملي انتقال داده ها به منظور تشويق شركت هاي داراي پروانه به سرمايه گذاري بيشتر، حذف هرگونه وديعه و پيش فروش، منع شركت هاي مخابرات استان ها و ارتباطات ديتا از قابليت تجاري به شركت هاي ندا و اختصاص فضاي نصب تجهيزات غيرفعال از جمله محورهاي اصلي در راستاي تحقق بهينه به كارگيري از خدمات باند پهن در واپسين ماههاي برنامه سوم توسعه و برنامه آتي است.
وي نصب و راه اندازي حداقل ۲۰ هزار درگاه را از جمله تعهدات شركت هاي ندا دانست و تصريح كرد: در يك  سال اخير از فراخوان طرح ارايه خدمات اينترنت پرسرعت تاكنون استان هاي تهران، فارس، آذربايجان شرقي، اصفهان، خراسان و گلستان به ترتيب داراي بيشترين و كمترين پراكندگي درگاهها بوده اند.
به گفته وي در اين ميان در تهران با توجه به تراكم جمعيتي و بالاترين ميزان درخواست تنها ۱۳ مورد از ظرفيت هاي مورد تقاضا واگذار شده است. مركز شهيد مطهري در شهر تهران داراي بيشترين ظرفيت به منظور ارايه خدمات اينترنت پر سرعت است.
وي خاطر نشان ساخت: به دليل برخي مشكلات در ارايه تسهيلات به ۱۳ شركت نهايي ندا پس از ۹ ماه مصوبه اي براي كمك به شركت هاي با پيشرفت كم مبني بر امكان ادغام و يا استرداد پروانه ها صادر شد كه در اين راستا دو شركت پروانه خود را باز پس فرستاده اند.
انحصار ماهواره اي
سازمان تنظيم سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در روز شنبه نيز يكي ديگر از طرح هاي خود را به مرحله اجرا نزديك كرد تا پركارترين هفته خود را سپري كند.
به گزارش خبرنگار ما، با اجراي مراسم قرعه كشي خدمات انتقال داده  ها از طريق ارتباطات ماهواره  اي اعتبار پروانه ارايه اين خدمات ۵ ساله، تا ۳ سال در انحصار ۳ شركت خصوصي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما داوري نژاد در جمع خبرنگاران در خصوص پروانه ارايه خدمات انتقال داده  ها از طريق ارتباطات ماهواره  اي گفت: مصوبه  اي را در تاريخ دوم آبان ماه سال جاري براي دولت فرستاديم و حدود يك ماه بعد مصوبه كميسيون را به صورت توافق دريافت كرديم، ولي حدود ۵/۲ ماه است كه از آن تاريخ گذشته و هنوز تصويب نشده است و بنابر سند چ ماده ۱۴ قانون كه تبصره بودجه است، كميسيون ماده ۲ مي  تواند روش انجام كار و شرايط صدور پروانه را تعيين كند كه حق الامتياز آن بايد توسط دولت تصويب شود، از طرفي آيين نامه اجرايي بيان كرده كه حق الامتياز را دولت بايد تصويب كرده و روش اجراي كار به مزايده گذشته شود و اگر كسي نخواست مزايده برقرار كند بايد دوباره به تصويب دولت برسد.
به گفته وي ۵ شركت برنده بايد مبلغ ۱۵ ميليارد ريال ضمانت نامه به علاوه ۲ ميليون دلار پرداخت كنند و مدت ۴۵ روز فرصت دارند كارهاي عقب مانده را انجام دهند و اگر شركت  شان را ثبت نكرده  اند به ثبت برسانند، در اين صورت ضمانت نامه ۴۰۰۰ ميليون ريالي آنها را كه بابت شركت در قرعه كشي پرداخته بودند آزاد مي  كنيم؛ ولي اگر بعد از اتمام ۴۵ روز شركتي ضمانت نامه اش را ارايه ندهد۴۰۰۰ ميليون ريال در خزانه ضبط خواهد شد و به شركت ششم و بعد هفتم اعلام مي  كنيم و اگر باز هم اقدام نكردند با همان تعداد باقيمانده تمام خواهد شد.

ژن صرع كشف شد
011025.jpg
گروه دانش: دانشمندان بعد از انجام آزمايش هاي ژنتيكي متعدد موفق به كشف ژن هاي مربوط به بيماري صرع در بدن سگ ها شدند.
به گزارش بي بي سي، مطالعه انجام شده كه توسط يك گروه تحقيقاتي كانادايي- انگليسي در بيمارستان كودكان تورنتو (HSC) انجام شد و گزارش مفصل آن در مجله پرتيراژ ساينس درج شد اين اميد را به محققين مي دهد كه بتوانند به زودي ژن هاي تأثيرگذار اين بيماري و بيماري هايي از اين نوع را در بدن انسان نيز كشف كنند.
طبق نوشته هاي مجله ساينس سگ هايي كه مبتلا به بيماري صرع شده هستند از ۶ سالگي شروع به بروز علايمي چون انجام حركت هاي تند منقطع، حساسيت شديد نسبت به نور آفتاب و بي تابي و كلافگي مي كنند. به گفته پژوهشگران اين علايم در اثر فعاليت هاي يكي از ژن هاي مربوط به بيماري صرع به نام EPM2 ايجاد مي شود. گرچه سگ ها در مقابل اين ژن از قدرت مقاومت بيشتري برخوردارند اما اين امر در مورد انسان ها زياد صادق نيست در واقع ژن EPM2 تأثير مخرب تري بر بدن انسان ها دارد.
بيماري صرع بنابه اظهار نظر دكتر ژف سامپسون رئيس گروه تحقيقي kennel انگلستان از آن دسته امراضي است كه با رشد و بزرگ شدن فرد (يا جانور) عوامل ايجاد كننده بيماري نيز به طور موازي با وي رشد مي كنند.
دكتر برج ميناسيان سرپرست گروه مطالعاتي HSC عقيده دارد كه گرچه بيماري صرع در دسته بندي بيماري هاي نادر قرار مي گيرد اما به علت طاقت فرسا بودن و جانكاه بودن اين مرض كشف اين ژن ها در تعديل ميزان آسيب رساني اين بيماري بسيار مؤثر خواهد بود.

ژاپني ها خون مصنوعي ساختند
پژوهشگران ژاپني پس از ۳۰ سال تحقيق مداوم موفق به توليد نخستين خون كاملا مصنوعي در جهان شدند.به گزارش ايسنا اين خون كه توليد آن بسيار ساده تر و ارزان تر از خون طبيعي است، عاري از هرگونه آلودگي بوده و به همه گروههاي خوني نيز قابل انتقال است.نتايج آزمايش اين خون روي حيوانات مثبت بوده و پژوهشگران قصد دارند آن را درباره انسان نيز آزمايش كنند. اين اقدام پس از كشف پني سيلين، بزرگترين دستاورد بشر در حوزه پزشكي تلقي شده است.

جايگاه  علمي  ايران در جهان
ايران در رتبه  پنجاهم  جهان از نظر جايگاه  علم  و فناوري  در ميان  ۱۶۲ كشور قرار دارد.   شاخص  دستيابي  به فناوري در كشورهاي پيشرفته ۵۱ تا ۷۴ صدم  و در كشورهاي  پيشرو و بالقوه  ۳۵ تا ۴۸ صدم  و در كشورهاي  اقتباس  كننده  پويا ۲۰ تا ۳۴ صدم و در كشورهاي حاشيه اي  ۶ تا ۱۸ صدم است . به گزارش INN اين  شاخص  براي  ايران ۲۶ صدم  است  و اين كشور جزو كشورهاي اقتباس  كننده  پوياي فناوري  و هم تراز كشورهايي  مانند پرو، تونس ، مصر، اندونزي  و برزيل  است  .

آن لاين
جشنواره الكترونيكي «ماه تمام» برگزار شد
گروه انفورماتيك: به منظور بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي جشنواره الكترونيك «ماه تمام» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي فناوري اطلاعات، هدف از برگزاري اين جشنواره بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد پيروزي انقلاب، تشويق جوانان به استفاده صحيح و هدفمند از اينترنت و آشنايي با مهمترين رويداد سياسي و فرهنگي تاريخ معاصر ايران است.
اين جشنواره كه از پانزدهم دي ماه شروع و تا اول بهمن ماه به كار خود ادامه خواهد داد در بخش هاي مختلفي از جمله هنري و ادبي برگزار شده و روز شمار وقايع پاياني سقوط رژيم ستم شاهي و روزهاي آغازين انقلاب، خاطرات شخصيتها، فعالان و مبارزان دوران پيرزوي انقلاب و درج مطالب، تصاوير و سخنان كوتاه متناسب با موضع انقلاب اسلامي از ديگر بخشهاي اين جشنواره است.
بخش عمومي جشنواره نيز از دو قسمت مسابقه خاطره نويسي و چهارگزينه اي كه در سايت متعاقبا اعلام خواهد شد تشكيل شده است.

ساخت نرم افزار رقومي كردن نمودارهاي چاه هاي نفت در ايران
ايسنا: يك پژوهشگر جوان ايراني براي نخستين بار در كشور موفق به ساخت نرم افزار رقومي سازي نمودارهاي چاههاي نفت شد.
احسان فاضل علوي در اين خصوص گفت: اين نرم افزار، اولين نرم افزار ايراني براي رقومي سازي نمودارهاي چاه هاي نفت است كه در اختيار چند شركت نفتي نيز قرار گرفته است. با توجه به خودداري شركتهاي خارجي از فروش نمونه هاي مشابه اين نرم افزار به ايران، تا پيش از اين رقومي سازي عمدتا به روش دستي انجام مي شد.
اين نرم افزار پس از دريافت اطلاعات كمي درباره نوع نمودار، مختصات ابتدايي و انتهايي، اشل نمودار و عمق آن، نمودار را به طور خودكار رقومي مي كند.
به گفته وي: نرم افزار منحني نمودار به طور خودكار تشخيص مي دهد و آن را دنبال مي كند و با توجه به خواست كاربر، ارقام نمودار را كه شامل عمق در برابر مقدار نمودار است محاسبه كرده و نمايش مي دهد. از داده هاي بدست آمده بعدا در تفسير نمودار توسط نرم افزارهاي مربوطه استفاده مي شود.
علوي در خصوص نگارش برنامه و الگوريتم آن گفت: نرم افزار بايد منحني اصلي نمودار (Log curve) را از خطوط شبكه (Grid lines) و نقاط و خطوط اضافي تشخيص داده و آن را به طور خودكار دنبال كند و بدين منظور، به طور همزمان از روشهايي نظير رنگ نمودار، روشنايي و ضخامت منحني نمودار استفاده مي شود.

آف لاين
تأثير درمان الكتريكي در بهبود حركتي بعد از سكته
گروه دانش: افزودن تحريك الكتريكي كاربردي (FES) به توان بخشي استاندارد، توانايي راه رفتن و عملكرد اندامهاي تحتاني را در بيماراني كه براي اولين بار سكته كرده اند بهبود مي بخشد.
به گزارش رويترز، كريستينا هوي چان از دانشگاه پلي تكنيك هنگ كنگ و همكارانش مي گويند گزارشهاي قبلي بيانگر مزاياي درمان تحريك الكتريكي در توان بخشي استاندارد است، اما بيشتر تحقيقات در اين زمينه به خوبي طرح ريزي نشده اند.
محققان نتايج درمان ۴۶ بيمار را كه يا فقط با توان بخشي استاندارد يا در تركيب با اف اي اس FESيا تحريك دارونما تحت درمان قرار گرفتند مورد ارزيابي قرار دادند.
FES كه از دهه۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفته است، شامل استفاده از جريان هاي ضعيف الكتريكي است كه براي تحريك عضلات طراحي شده است. نتايج اين مطالعه در شماره ماه ژانويه مجله «stroke» منتشر شده است.

توليد آنتي ژن تب كنگو در ايران
ايسنا: پژوهشگران انستيتو پاستور ايران با همكاري انستيتو پاستور فرانسه براي نخستين بار در جهان موفق به ساخت آنتي ژن بيماري «تب كريمه كنگو» به روش مهندسي ژنتيك شدند.
صادق چيني كار، رييس آزمايشگاه آربو ويروس انستيتو پاستور ايران و مجري اين طرح گفت: براي اولين بار در ايران با همكاري محققان سوئدي موفق به شناسايي ژن ويروس سويه ايراني تب كريمه كنگو شده و آنتي ژن آن را به روش مهندسي ژنتيك توليد كرديم. اين آنتي ژن براي تشخيص تب كريمه كنگو به كار مي رود.
به گفته وي برخلاف آنتي ژن هاي طبيعي كه از ويروس غيرفعال توليد مي شد و توليدشان نيز مي توانست خطرناك باشد، اين نوع آنتي ژن، ويروس ضعيف شده نبوده و از طريق مهندسي ژنتيك ساخته شده است.
او افزود: براي ساخت اين نوع آنتي ژن ابتدا قسمتي از ژنوم كوچك اين ويروس را بريده و وارد وكتور كرده و پس از آن، ويروس را به يك سلول پستاندار وارد كرديم كه اين سلول ها پروتئيني توليد مي كند كه خاصيت آنتي ژنتيك دارد.
اين ويروس در استان سيستان و بلوچستان شايع تراز ساير استان هاست كه خوشبختانه در حال حاضر با تشخيص سريع و درمان به موقع بيماري تحت كنترل است.

رصد خانه
MN4 با زمين كاري ندارد
گروه دانش: خطر برخورد سياركي كه پيش از اين تصور مي شد امكان برخورد آن با زمين وجود دارد منتفي شد.
در تعطيلات كريسمس امسال كه بيشتر مردم جهان سرگرم برگزاري مراسم و برنامه هاي مربوط به سال نو ميلادي بودند ، احتمال برخورد سيارك «۲۰۰۴ MN4» نگراني زيادي را در بين جامعه نجوم ايجاد كرده بود.
به گزارش نجوم، اين جرم براي اولين بار در ژوئن ۲۰۰۴ رصد شد و به علت ناپديد شدن سريع و ناگهاني آن، امكان محاسبه مدار دقيق اش وجود نداشت؛ اما در چند هفته پيش بود كه ظاهر شدن دوباره اين سيارك، دانشمندان را قادر كرد كه با مقايسه اطلاعات مربوط به اين دو رصد (با فاصله ۱۸۰ روز) جزئيات مداري سيارك را بدست آورند.
معمولا بعد از بدست آوردن مدار يك جرم جديد (مثل سيارك يا دنباله دار)، منجمان به سرعت تقاطع هاي مداري اين جرم را با مدار زمين بدست مي آورند تا بتوانند تعيين كنند كه آيا ممكن است كه اين جرم در راه چرخش خود به دور خورشيد به زمين برخورد كند يا خير.
در بررسي مدار «۲۰۰۴ MN4» معلوم شد كه اين سيارك در ۱۳ آوريل ۲۰۲۹ به زمين برخورد خواهد كرد و با توجه به مقياس تورينو اين برخورد در تراز ۴ قرار مي گيرد.
مقياس تورينو كه در ۱۹۹۹ براي طبقه بندي برخوردهاي سياركي قرن ۲۱ تنظيم شد، با تخصيص دادن اعدادي از ۰ تا ۱۰ براي هر برخورد، ميزان قدرت و احتمال وقوع آنرا مشخص مي كند. تراز چهارم اين مقياس (كه به برخورد ۲۰۲۹ نسبت داده شده بود) مشخص مي كند كه احتمال وقوع برخورد با زمين در حدود يك درصد است و توانايي تخريب كامل يك منطقه محدود جغرافيايي از زمين را دارد.
مدتي بعد از اين خبر، عكسي كه در ۱۴ مارس ۲۰۰۴ گرفته شده بود به كمك منجمان آمد.
جف لارسن و آنه دسكوريا با پيدا كردن اثر كم نور سيارك «۲۰۰۴ MN4» در اين تصوير توانستند مدار آن را تصحيح كنند و با اطمينان زيادي اعلام كنند كه اين سيارك در ۱۳ آوريل ۲۰۲۹ و حتي تا يك قرن بعد از آن نيز با زمين برخورد نخواهد كرد.

تلفن
۳۰۰ دقيقه تماس رايگان در ماه
ايلنا: شركت خدمات تلفن همراه باتلكو (BATELCO) بحرين طرح جديدي را تحت عنوان FREE TIME اجرا كرده كه براساس آن در سال جديد ميلادي خدمات رايگان عمده  اي را به مشتريان خود ارايه مي  دهد.
اين شركت قبلاً به مشتريان خود خدمات تماس رايگان ارايه مي  داد كه بر اساس طرح جديد زمان رايگان مكالمه افراد۳۰۰ دقيقه خواهد بود. به عبارت ديگر مشتريان اين شركت مي  توانند هر ماه به مدت ۳۰۰ دقيقه به طور رايگان تماس بگيرند.
اين طرح باتلكو باعث شد تعداد قابل توجهي از كاربران تلفن همراه در بحرين به اين شركت روي بياورند.

ويروس
انتشار ۲۰۰ برنامه ويروسي در هفته گذشته
سينا: برنامه هاي ناخواسته zombi كه به هكرها امكان مي دهند كنترل رايانه شخصي كاربر را به دست بگيرند، از ۱۵۰ تا ۲۰۰ عدد در هفته افزايش يافته اند.
موسسه اينترنتي ضد ويروس مكافي و تيم تحقيقاتي «تلاش براي رفع آسيب پذيري هاي اينترنتي» AVERT، گزارش داده اند كه در حال حاضر ميزان باتها (كه ميزان آنها اكنون به بالاي ۷ هزار عدد رسيده است) و ويروس هاي ناخواسته اينترنتي كه درصدي بالاي ۶۰ درصد از آسيب هاي اينترنتي را به خود اختصاص داده اند، جزء تهديدهاي جدي رايانه اي برنامه ويروسي zombis در ماه هاي اخير بوده اند.
شمار ويروس هاي رايانه اي zombi كه شركت اينترنتي «مكافي» را مورد حمله قرار داده اند از ۲۰ عدد در سال ۲۰۰۳ به ۴۶ عدد در سال ۲۰۰۴ افزايش پيدا كرده است و اين يعني چيزي حدود ۱۳۰ درصد افزايش كه اين ميزان افزايش در نوع خود بي نظير بوده است.
تا آخر سال ،۲۰۰۴ لابراتوارهاي AVERT در حدود ۱۷ هزار تهديد رايانه اي جدي را گزارش داده اند كه از اين تعداد چيزي بيش از دو هزار و ۸۰۰ مورد مربوط به آسيب پذيري هاي موجود در برنامه هاي موجود بوده است.
zombi يك كلمه سرخ پوستي به معناي مار خدا و يا روحي است كه به بدن يك مرده حلول مي كند و به آن جاني تازه مي بخشد. اين نوع برنامه ويروسي مخرب علاوه بر به دست گرفتن كنترل رايانه در اطلاعات آن نيز اختلال ايجاد مي كند.

سخت افزار
راديو كوچولو
گروه انفورماتيك: ارايه محصولي به نام واكمن با طرح كاست از ۲۵ سال قبل شروع شده و به سي دي ، راديو و پخش كننده MP3 رسيده است و MyFi XM2GO آخرين تكنولوژي آن است : يك راديوي ماهواره اي پرتابل كه در دستان شما جا مي گيرد و جز هدفون هايش نياز به هيچ نيرو و آنتن خارجي ندارد.
گيرنده راديوي پرتابل دلفي مدل MyFi XM2GO اولين راديوي جامع است البته قيمت آن ارزان نيست ولي به دليل ويژگي هاي خاص و نداشتن مشابهي در بازار ارزش پرداخت را دارد .
اين راديو با سايز ۵/۴ در ۸/۲ در۳/۱ اينچ ، شامل ۱۵ كليد، پايه ورودي هدفن و صفحه نمايشي با سايز ۲/۲ اينچ، با فشردن كليدي قابليت ذخيره آهنگ يا برنامه دلخواه شما را كه در همان زمان از راديو پخش مي شود دارد و شما مي توانيد براي هر فايل ضبط شده تان اسمي مشخص كنيد.
باتري آن در صورتي كه كامل شارژ شده باشد براي ۵ ساعت كار كافي است.

نرم افزار
نوار ابزار ياهو
گروه انفورماتيك: در سايت ياهو ابزار مختلفي ارائه شده ،نوار وظيفه ياهو يكي از اين ابزار است كه تقريبا مي توان گفت بي عيب و نقص است مگر اين كه خلافش ثابت شود!
اين ابزار همراه با بخش وسيعي از انواع جستجوهاي خاص ، داراي تنظيماتي جالب توجه است.نصب اين نوار وظيفه بسيار آسان است و دانلود و اجراي آن كمتر از يك دقيقه زمان مي برد و فضاي خالي مورد نياز براي نوار وظيفه و ويژگي آنتي _ اسپاي حدود ۳ مگابايت است.
وقتي براي اولين بار اين برنامه را اجرا مي كنيد بايد مشخصات خود را( با اتصال به اينترنت ) در اين نوار وظيفه وارد كنيد و تنظيمات اوليه را انجام دهيد ، اين تنظيمات قابل تغيير است.براي دانلود اين ابزار نصب IE 5/5 و يا بالاتر لازم است.

ادغام دو شركت بزرگ وبلاگي
گروه انفورماتيك: چند شركت معتبر ارائه دهنده خدمات وبلاگي هفته گذشته با انجام معاملاتي با يكديگر ادغام شدند.
به گزارش تك وب، شركت SixApart كه بسياري از كاربران آن را با خدمات وبلاگ نويسي معتبرش به نام Mouable Typeو Type Pad مي شناسند خبر خريد خدمات وبلاگ نويسي شركت رقيب خود دانگا را به نام Live Journal اعلام كرد. طبق گفته مسئولان، كاربران اين شركت اكنون به ۶ ميليون و ۵ هزار نفر مي رسد.
طبق آمار ارائه شده توسط سازمان مطالعاتي آمريكن لايف كه اوايل همين هفته منتشر شد۷، درصد از ۱۲۰ ميليون بزرگسال آمريكايي (۸ ميليون نفر) به توليد وبلاگ دست زدند و ۲۷ درصد كاربران اينترنت روزانه وبلاگ مي خوانند كه اين مقدار حاكي از رشد ۵۸ درصدي نسبت به فوريه ۲۰۰۴ است.
شركت SixApart دليل علاقمندي خود را به خريد Live Journal داشتن كاربران جوان با استعدادي كه معمولاً مطالب بسيار قابل توجهي در وبلاگ هاي آنها يافت مي شود معرفي كرد.
البته تحليل گران عقيده دارند كه اين اقدام SixApart از لحاظ مالي و تجارتي نيز بسيار سودمند خواهد بود چرا كه وبلاگ  علاوه بر اين كه مكان هايي هستند كه افراد نظرات و عقايد خود را در آن درج مي كنند، محل مناسبي براي آگهي ها و پيام هاي بازرگاني محسوب مي شوند. در واقع اين محبوبيت تجاري وبلاگ ها را مي توان در رقابت شديد بين گروه صنعتي ياهو و گوگل كه هر كدام به نوبه خود سعي در ارائه خدمات بهتري جهت تبليغات در وبلاگ هستند، به وضوح ديد.

وزير آموزش و پرورش:
الگوي مناسبي براي آموزش الكترونيكي نداريم
گروه انفورماتيك: وزير آموزش و پرورش معتقد است الگوي مناسبي براي آموزش الكترونيكي ايران وجود ندارد.
به گزارش خبر نگار ما، مرتضي حاجي در مراسم افتتاح دومين همايش آموزش الكترونيكي با تأكيد بر نقش فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي به عنوان وسيله نه هدف، گفت: آنچه در ارتباط با استفاده مناسب از اين فناوري مورد توافق جهانيان است، اين است كه بايد نقش جوانان، به خصوص جواناني را كه تاكنون نتوانسته اند از مزايا و فرصت هايي كه فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي براي آنها فراهم آورده است به طور كامل بهره مند شوند، در مقام آموزنده، توليدكننده، سهيم، كارآفرين و تصميم گيرنده قوت بخشيد.
او رعايت حقوق كودكان در توسعه كاربردهاي فناوري اطلاعاتي و ارتباطي و بهره برداري را از مسايل بسيار مهم اين حوزه دانست و معتقد است كه بايد توجه خاصي به نيازهاي ويژه گروه هاي آسيب پذير و حاشيه اي جامعه و تقويت دسترسي به اطلاعات از طرف تنگدستان به خصوص ساكنان مناطق دوردست، روستايي و حاشيه نشينان شهري شود .
حاجي با بيان اينكه امروزه، همه بخش هاي كشور از بلوغ و شناخت مناسبي از ابعاد حركت ملي در عرصه فناوري اطلاعات برخوردار شده اند، گفت: در حال حاضر ديگر بر هيچ كس نقش و جايگاه فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان موجد توسعه پوشيده نيست و جوامعي در اين عرصه موفق هستند كه مفهوم سرعت و سهولت را به عنوان وجوه اساسي حيات نوين اجتماعي به موقع دريافته اند .
او چالش اصلي اين عرصه را فهم كلي و كاربردي اين پديده نوين و ابعاد و لوازم آن دانست و افزود: بايد با حفظ اصالت هاي آيين و فرهنگ، از اين رهيافت نوين بشري به خوبي بهره برداري شود.
به گفته حاجي توسعه منابع انساني ماهر از چنان اولويت و حساسيتي در تحقق جامعه و اقتصاد دانايي محور قرار گرفته كه در سرتاسر جهان، دولت ها اهميت و تمركز قابل توجهي را به توسعه راهبردهايي به منظور افزايش دسترسي به آموزش با كيفيت بهتر معطوف داشته اند .
او با طرح اين سؤال كه تعريف مطلوب و الگوي مناسب آموزش و پرورش در اقتصاد و جامعه نوين دانايي محور چيست؟ گفت: به جرات مي توان گفت كه پس از گذشت چهار دهه از شروع تأثيرات همه جانبه فناوري اطلاعات و ارتباطات، جهان از بلوغ نسبتاً بالايي در اين ارتباط برخوردار شده است .
وزير آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تصويب ديدگاه آرماني، ماموريت، هدف كلي، راهبردها و سياست هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش و پرورش ايران، خاطرنشان كرد: اين سند راه را براي فعاليت هاي آتي كاملاً روشن ساخته است و علاوه بر آن با امضاي سند اجلاس عالي سران جهان درباره جامعه اطلاعاتي مرتبط با آموزش و پرورش، كشور متعهد شده است كه سندي در ارتباط با برنامه هاي كشور در ۶ ماه آينده تنظيم و تدوين كند .
او در ادامه در خصوص چالش هاي موجود در آموزش الكترونيكي گفت: بايد كمك كرد تا سياست هاي فراهم كننده شرايط مناسب براي رقابت سالم در همه سطوح اتخاذ شود و به نحوي به اجرا در آيد كه سرمايه هاي بيشتري از بخش خصوصي براي توسعه زيرساخت هاي فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي را به صورتي جذب كند كه در حوزه هاي محروم، ايجاد نقاط دسترسي عمومي به فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي ابزاري موثر فراهم آورد كه دسترسي جهان شمول به زير ساخت ها و خدمات جامعه اطلاعاتي را براي تمامي اقشار جامعه و به ويژه دانش آموزان تضمين كند .
او با بيان اينكه در فعاليت هاي آموزش الكترونيكي بايد توجه ويژه اي به نيازهاي خاص زنان و دختران و نيازهاي خاص افراد معلول، محروم و آسيب پذير داشت، افزود: ايجاد ابزار و نرم افزارهايي كه استفاده از فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي در همه مراحل آموزش و پرورش، تعليم و تربيت و به ويژه آموزش پيوسته و آموزش بزرگسالان، بازآموزي، يادگيري مادام العمر، آموزش از راه دور را ممكن مي كند نيز بايد مورد توجه جدي قرار گيرد .
وي ياد آور شد: پديدآورندگان محتوا، ناشران و تهيه كنندگان و همچنين آموزگاران، مربيان و ديگر افراد بايد به نقش و جايگاه خود آشنا و جهت ايفاي مطلوب آن كوشش كنند.
حاجي همچنين استانداردسازي را يكي از سنگ بناهاي اصلي جامعه اطلاعاتي دانست و گفت: هدف از اين استاندارد ها ايجاد محيطي است كه در آن مصرف كنندگان بتوانند صرف نظر از نوع فناوري به خدمات جهاني دست يابند .
همايش دو روزه آموزش الكترونيكي روز گذشته با حضور وزير آموزش و پرورش، مهندس نصرالله جهانگرد، دبير شوراي عالي اطلاع رساني و تني چند از مسئولان، كارشناسان، معلمان آموزش و پرورش و سفيران كشورهاي مختلف در سالن همايش هاي رازي تهران افتتاح شد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |