پنجشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۱۱
با هر مبلغي مي توان عضو شد
نجات از دنياي زشت شكست!
با راه اندازي صندوق هاي حمايتي به وسيله نهاد مشخص و كاركرد پاسخگويي آن مي توان به نجات بسياري از معسرين و مالباختگان اميدوار شد
027630.jpg
اگر كسي به او كمك مي كرد شايد مجبورنمي شد خودش را از بالا ي پل عابر به پايين بيندازد. عكس : مسعود اكبري 
ايمان مهدي زاده 
از دالان تنگ با ديوارهاي بلند گذشت. قفل ها باز شد. يكي پس از ديگري دهليزهاي غم انگيز ندامتگاه را پشت سر گذاشت. به حياط بزرگ رسيد. چشم به آسمان دوخت. در بزرگ سبز رنگ باز شد. آرام و محكم گام برداشت. هواي آزاد را با نفسي عميق به سينه اش فرو برد. گردونه خاطرات در ذهنش چرخيد. انگار پرده نقره اي سينما را جلوي چشمش گذاشته اند.
حسن همخرجي او بود. هر چند پولي براي خرج كردن نداشتند. چند ماه حياط كوچك زندان را با هم از زير پاشنه در مي كردند و با همكلامي يكديگر آرام مي شدند. وقتي به خاطر 3 ميليون تومان بدهي راهي زندان شد، هيچ فكر نمي كرد كي دوباره روي آزادي راخواهد ديد . پول چنداني نبود ولي براي او همه سرمايه اش بود. شريكش تركش كرده و رفته بود. به تنهايي بايد جور پرداخت و ايستادگي در مقابل بستانكاران را مي كشيد. دوستش به خاطر ديه همخرج او شده بود. با پيكان زهوار در رفته ترمز بريده به عابر زده بود. شانس آورد كه مصدوم زنده ماند.
خودرو بيمه نبود و حالا اگر به گفته خودش ابوطياره را بفروشد و پول وديعه خانه را هم رويش بگذارد و تحويل مصدوم فلج بدهد، نمي تواند رضايتش را جلب كند.
رضا نفر سوم بود. سه نفري جوان و همسن و سال بودند و پر آرزو. حالا زير سقف هاي كوتاه تمام آرمان و آرزو را سوار بر باد مي ديدند كه هر لحظه دورتر مي شود. وضعيت رضا فرق مي كرد. كارگاه قالبسازي كوچكي داشت و از دو دوست ديگرش جلوتر بود. ولي وقتي مشتري قالب ها را تحويل گرفت و چك هايش به دليل كسر موجودي برگشت خورد، رضا فرصت پيدا نكرد، چك هاي  خودش را پاس كند.
ورشكسته يا معسر
زندان هاي ايران پر شده از مردان و زنان اينچنيني. كساني كه هرگز به فكر كلاهبرداري و اين قبيل مسايل نيفتاده اند ولي به خاطر يك بي احتياطي كوچك، ماه ها و سالها از دم زدن در هواي آزادي و حقوق شهروندي محروم مي شوند. در اصطلاح عوام به اين افراد ورشكسته مي گويند. البته تعريف علمي و اقتصادي اين واژه چيز ديگريست.
خليل لطيفي، مدير اداره حقوقي بانك مي گويد: در عرف و قانون به كسي ورشكسته مي گويند كه دادگاه به عدم توانايي وي براي پرداخت بدهي ها آگاه باشد و حكم ورشكستگي وي را صادر كند. در اينگونه موارد شخص خود به دادگاه مراجعه و اعلام ورشكستگي مي كند. البته اين بهترين راه براي گريز از فشارهاي عصبي و بلاتكليفي اوضاع اقتصادي است.
عوامل زيادي مي تواند باعث معسر شدن شخص شود. ولي در مواقع بسياري از اينكه شهروندي محترم، گاه تحصيلكرده راهي زندان مي شود، آن هم به خاطر مبالغ كوچك خود ما نيز دلگير و غمگين مي شويم 
دادگاه فقط براي تجار و كساني كه مشغول امور تجاري هستند راي ورشكستگي صادر مي كند.
وقتي تاجري با گردش مالي معين ساليانه دچار شكست اقتصادي مي شود، حكم مهجوريت پيدا مي كند. سعيد يزدي وكيل دادگستري درباره افراد مهجور مي گويد: هنگامي كه اين حكم به وي ابلاغ شد، ديگر اختيار اموال خودش را ندارد. تمام دارايي هاي وي را ضبط مي كنند. اين بخش از كار به عهده اداره تسويه و امور ورشكستگي است. اين اداره تمام دريافت و پرداخت شخص را متوقف مي كند. به عبارتي اختيار تمام اموالش را به عهده مي گيرد. براي پرداخت بدهي هاي مهجور طلب ديون ممتازه در اولويت قرار دارد. ابتدا بستانكاران طبقه بندي مي شوند و طبق قانون تمام يا بخشي از پول خود را دريافت مي كنند. پرداخت حقوق كارگران و حقوق بگير شخص ورشكسته در اولويت است، قانون حكم مي كند اين مبالغ بايد به درستي و 100 درصد پرداخت شود. سپس خدمه و طلبكاران ديگر تمام يا بخشي از پول خود را طبق زمانبندي كارشناسان تحويل مي گيرند. كارشناسان اداره تسويه و امور ورشكستگي در قوه قضائيه خود را در برابر افراد مالباخته و ورشكسته مسوول مي دانند و بايد كار دقيق و ظريفي را انجام دهند.
زندانيان ابتداي گزارش را اما نمي شود با واژه ورشكسته خطاب كرد. در قانون به اين افراد معسر مي گويند. وي كسي است كه در عسر و حرج به سر مي برد و از پرداخت بدهي هاي كوچك ناتوان مانده است. براي اين افراد اما هنوز قانون حمايتي شكل نگرفته است. آنان از گردش مالي معين ساليانه برخوردار نيستند. اغلب كارگري ندارند و خود به تنهايي در مقابل بستانكار قرار مي گيرند. تنها يك يا چند شاكي دارند و در اين صورت تا تسويه حساب و جلب رضايت شاكي پشت ميله هاي زندان به سر خواهند برد.
سرهنگ محمودي نيا، كارشناس دايره چك درباره زنداني شدن اين افراد مي گويد: عوامل زيادي مي تواند باعث معسر شدن شخص شود. ولي در مواقع بسياري از اينكه شهروندي محترم، گاه تحصيلكرده راهي زندان مي شود،  آن هم به خاطر مبالغ كوچك خود ما نيز دلگير و غمگين مي شويم. كاش صندوق حمايتي براي اين افراد شكل بگيرد. بعضي وقت ها اجراي قانون براي ماموران سخت مي شود و آن هنگامي است كه يك شهروند به خاطر چند صدهزار تومان بايد دستبند به دست راهي كريدورهاي زندان شود. اوايل پاييز، يك معلم ميانسال كه ضمانت يكي از اقوامش را كرده بود به خاطر عدم پرداخت و متواري شدن وي به خاطر يك ميليون و 200 هزارتومان راهي زندان شد. بستانكار به هيچ وجه رضايت نمي داد كه اين مبلغ را به شكل اقساط دريافت كند. گويا لجباري مي كرد. از سويي وقتي اينگونه افراد به ندامتگاه بروند و در كنار مجرمان زندگي كنند، روحيه شان به شدت متاثر و افسرده مي شود.
عسر و حرج ويژه قشر كم درآمد
افراد معسر يا به اصطلاح عوام و خرده ورشكسته ها به دلايل زيادي دچار كسر اموال مي شوند و راهي زندان . ريسك بدون پشتوانه، عمده ترين دليل آن است. دكتر عاطفه محنت خواه، آسيب شناس اجتماعي در اين باره مي گويد: اغلب اين افراد از طبقات كم درآمد اجتماع به حساب مي آيند. آنان در مقايسه خود با جوانان و همسالان خويش از قشر مرفه دچار سوء تعبير مي شوند و به قولي نيت مي كنند، راه چندين ساله را كوتاه و زودتر اين شكاف و فاصله طبقاتي را پر كنند. نداشتن پشتوانه هاي معتبر اقتصادي اجازه يك خطا را نيز از ايشان سلب مي كند و با نخستين اشتباه اسير گردونه ملال انگيز چك و امور قضائي و زندان يا جلب رضايت بستانكار مي شوند.
ديه نيز از موارد مولد عسر به حساب مي آيد. بدهي به اشخاص يا صندوق دولت تفاوتي ندارد، معسر تا زماني كه نتواند رضايت جلب كند يا مبلغ را پرداخت، عمري را در زندان سپري خواهد كرد. نكته نهفته در قوانين اينجاست كه از اشخاص حقيقي مي توان رضايت گرفت، مبلغ را اقساط پرداخت كرد يا با تاخير ولي بدهي به صندوق دولت هيچ يك از اين شرايط را بر نمي تابد و معسر بايد راهي زندان شود.
از دلايل ديگري كه معسرين به آن انتقاد دارند، مي توان به عدم پايداري و ثبات بازار اشاره كرد. معمولا اين افراد تحت پوشش حمايت هاي بيمه اي نيز قرار نمي گيرند. تنها دلخوشند به يك ناجي.
تقويت روابط خانوادگي
درگذشته آداب و رسوم خوب و در خور اعتنايي وجود داشت كه با افزايش دغدغه هاي زندگي خشك و خشن و ماشيني شهري در بسياري موارد رنگ باخته است. از روزگاري مي گوييم كه افراد خانواده و خويشاوندان بيشتر از امروز از حال يكديگر با خبر بودند. وقتي كسي دچار مشكل مالي مي شد، هر يك از اقوام گوشه اي از اين خلاء را پر مي كرد تا شخص راهي زندان نشود. درخانواده هاي زيادي براي چنين مواردي، افرادي را در جريان امور قرار مي دادند كه از استطاعت مالي خوبي برخوردار بودند، همه دل ها را يكي مي كردند و به حل مشكل كمر همت مي بستند.
تقويت روابط خانوادگي و دوستي هاي محكم و ريشه دار مي تواند شهروندان را از خطر عسر و حرج محافظت كند. گشايش صندوق هاي پس انداز خانوادگي نيز ضريب امنيت جوانان عضو آن را براي ورود به بازار، بالا مي برد. ديگر نظام بيمه است كه افراد زيادي در اينگونه موارد تازه به ياد چتر حمايتش مي افتند. اگر پيش از ورود به بازار كار و انجام معاملات، از بيمه سرمايه گذاري برخوردار شويد، لااقل زندان رفتن را از ذهن خود مي زداييد. چند سالي است كه نهادهاي مختلف با برگزاري مراسم گوناگون تحت عناوين متفاوت، مبالغي را براي آزادي اين قبيل زندانيان جمع آوري مي كنند. اگر اين امور تحت نظارت و اجراي صندوق مشخص شده اي قرار گيرد، بهتر مي توان معسرين را شناسايي و از بند رهانيد.

ريشه هاي گراني گوشت قرمز
027633.jpg
اگر دولت به نظرات ما توجه كند، مشكل گوشت قرمز حل مي شود. اين سخنان محمود حساس، رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي است كه در پاسخ به پرسش خبرنگار از دلايل افزايش روزافزون قيمت گوشت قرمز و كاهش كيفيت آن بيان مي كند. منظور وي از نظرات اتحاديه آن است كه واحدهاي كشتارگاهي غير استاندارد تعطيل نشوند و به آنها مهلت بيشتري داده شود، چون تعطيلي هر يك از اين كشتارگاه ها باعث افزايش قيمت گوشت قرمز خواهد شد. وي كه گويي فراموش كرده هدف ما از طرح اين سوال بررسي مشكل مصرف كنندگان است نه اتحاديه تحت رياست وي، ادامه مي دهد: تعداد اعضاي اتحاديه ما كم است و به همين دليل حق عضويت آنها هزينه هاي اتحاديه را تامين نمي كند كه پيشنهاد مي كنيم دولت با حمايت از طرح هاي ما به رفع اين مشكل كمك كند. وي گفت: طرحي به دولت ارايه داده ايم كه در يك مدت زماني 5 ساله، هم مصرف داخلي را تامين كنيم و هم بتوانيم صادرات گوشت قرمز داشته باشيم. ولي در خصوص اين كه چرا اين طرح توسط اتحاديه كه اكثر توليدكنندگان عضو آن هستند بدون اتكا به دولت اجرا نمي شود، توضيحي نداد. قابل ذكر است كه شيوه هاي سنتي توليد و عرضه گوشت قرمز يكي از دلايل افزايش قيمت گوشت قرمز است كه در مواردي به كاهش ايمني هاي بهداشتي آن هم منجر مي شود. با اين حال مسوولان اتحاديه گوشت گوسفندي ترجيح مي دهند به جاي برنامه ريزي در نوسازي سيستم توليد اعضاي خود، تقاضاي كمك هاي دولتي بيشتري را مطرح كنند.

از سال آينده
ورود كالاهاي همراه مسافر ممنوع مي شود
خبرگزاري فارس: طبق بودجه سال 84، واردات كالا به صورت تجاري از طريق همراه مسافر، گذر مرزي، ملواني و ته لنجي ممنوع است. بر اساس اين گزارش براي حفاظت موثر و به موقع از محصولات داخلي كه در معرض لطمه ناشي از دامپينگ محصولات مشابه خارجي قرار مي گيرند، به وزير بازرگاني اجازه داده شده است، نسبت به وضع حقوق ويژه ضد دامپينگ بر ورود محصولاتي كه با قيمت متعارف يا تسهيلات غير عادي به كشور وارد مي شوند، اقدام كند.

صرفه جويي دولت از حقوق كارمندان
027639.jpg
مدير كل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: به دليل لزوم صرفه جويي دولت و با توجه به بودجه سال آينده، حقوق كارمندان دولت كمتر از سالهاي گذشته افزايش پيدا مي كند. محمد كردبچه در خصوص دليل دولت براي عدم افزايش حقوق كارمندان اظهار داشت: دولت مجبور به صرفه جويي در هزينه هاي جاري خود است، لذا چاره اي جز اتخاذ چنين تصميماتي ندارد.
وي اجراي طرح تثبيت قيمت هاي مجلس و كنترل تورم ناشي از آن را از ديگر دلايل دولت براي عدم افزايش حقوق كارمندان دولت همچون سالهاي گذشته عنوان كرد و اظهار داشت: با اجراي طرح تثبيت قيمت ها، نرخ تورم كنترل خواهد شد، لذا نيازي به افزايش حقوق كارمندان دولت به شكل قبل نيست. كردبچه ميزان افزايش بودجه مربوط به كاركنان دولت را 5/8 درصد عنوان كرد و افزود: با توجه به اين افزايش بودجه، حقوق كارمندان دولت در سال آينده كمتر از سالهاي قبل افزايش پيدا خواهد كرد. وي در خصوص اينكه آيا مي توان از محل كاهش سفرهاي خارجي و مزاياي مديران نيز صرفه جويي كرد يا خير توضيحي نداد.

پرداخت وام گاز و فاضلاب به خانه ها
طبق بودجه سال 84، براي تسهيل در امور گازرساني و لوله كشي فاضلاب، به هر واحد مسكوني به ترتيب 150 و 300 هزار تومان به ازاي هر انشعاب پرداخت خواهد شد.
در سال 84 به منظور تسهيل و كمك در امور گازرساني و لوله كشي گاز و فاضلاب داخل منازل، به هر يك از متقاضيان معرفي شده از سوي شركت هاي گاز استاني و واحدهاي شهرستاني و شركت هاي آب و فاضلاب، اين تسهيلات با دوره بازپرداخت دو ساله پرداخت خواهد شد.

وعده بهبود كيفيت خودروها
معاون تحقيقات فلزي موسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران اعلام كرد: از ابتداي سال 84، رعايت 26 استاندارد جديد براي خودروسازان داخلي اجباري مي شود.
محمدعلي اخوان گفت: تاكنون 51 استاندارد اجباري براي خودرو هماهنگ با استانداردهاي اروپا تدوين شده كه 25 مورد آن در حال اجراست و 26 مورد بقيه از اول سال 84 اجباري مي شود.وي در مورد اينكه با وجود مصاحبه هاي مكرر مسوولان موسسه استاندارد و خودروسازان داخلي چرا هنوز استاندارد هاي خود بسيار عقب تر از متوسط جهاني است، هيچ توضيحي نداد.

كوپن هاي كامپيوتري در راهند
027636.jpg
جواد اسماعيلي دبير ستاد بسيج اقتصادي كشور گفت: طبق قانون، از سال آينده مسوول پرداخت يارانه، وزارت رفاه و تامين اجتماعي خواهد بود و تمامي دستگاه هايي كه يارانه مي دهند، اعتبارات خود را از اين طريق دريافت مي كنند. وي با تاكيد بر اين كه تا پايان سال جاري تمام كالابرگ هايي كه بايد توزيع شوند در اختيار مردم قرار خواهد گرفت، اظهار اميدواري كرد، با تفاهم مجلس و دولت مشكل كسري يارانه كالاهاي اساسي برطرف شود. جواد اسماعيلي در خصوص كارت هوشمند كالا برگ كالاهاي اساسي افزود: چندين شركت داخلي و يك شركت تركيه اي اعلام آمادگي كرده اند كه تمامي كار كارت هوشمند را بدون دريافت هيچ مبلغي انجام مي دهند، ولي بابت هر بار كارت كشيدن مبلغي را دريافت مي كنند.

فروشگاه
نرخ انواع كارت اينترنت 
027627.jpg
027648.jpg
027651.jpg
027654.jpg

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
جايگاه كانتينر ميوه هاي شهرداري 
مغازه ميوه و تره بار دارم واقع در ميدان هفت تير، خيابان غفاري نبش مشاهير، كانتينر ميوه و تره بار شهرداري درست روبه روي مغازه من قرار دارد و به مغازه من لطمه زده است. شهرداري بايد كانتينر خود را در مكاني قرار دهد كه مغازه ميوه و تره بار نباشد.
فكور
باز هم جايگزيني خودروهاي فرسوده 
در خبرها خواندم طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده با عمر بين 35 تا 39 سال آغاز شده است. پس تكليف خودروهايي كه بيشتر از 39 سال عمر دارند و تعدادشان هم كم نيست چيست؟ با ايران خودرو تماس گرفتم، گفتند فقط تا 39 سال را به ما اعلام كردند.
حقوق كارگران 
احتراما در پاسخ به جوابيه روابط عمومي شهرداري منطقه 4 مندرج در روزنامه 21/10/83، مربوط به پرداخت حقوق كارگران ناحيه 3 منطقه 4 شهرداري، به اطلاع مي رساند كه به رغم دستور اكيد شهردار تهران مبني بر پيگيري جدي وضعيت حقوقي كاركنان شركت پيمانكاري توسان پاكشهر، هيچ گونه اقدامي در رابطه با پرداخت حقوق معوقه كاركنان اين ناحيه تاكنون صورت نگرفته است.
كاركنان ناحيه 3 شهرداري منطقه 4
شهروند سرگردان 
در منطقه نظام آباد، خواجه نصيرالدين طوسي لوله آب تركيد. با آب و فاضلاب تماس گرفتيم، گفتند به امداد آب زنگ بزنيد. آنها هم گفتند با راهنمايي و رانندگي تماس بگيريد. اين اداره هم به ما گفتند به شهرداري مربوط است. تكليف ما را مشخص كنيد.
فاضلاب شهري 
فاضلاب يكي از برج هاي بلوار گيتي در انتهاي آفريقا چند ماه است كه موجب ايجاد بوي تعفن در منطقه شده است. آب و فاضلاب، پاكسازي محيط زيست و شهرداري ما را به هم پاس مي دهند. صاحب برج هم كه گويا خاطرش از اين مساله جمع است، مي گويد همين كه هست.
مرگ معلولان 
۶ معلول سالمند را در نيشابور در خيابان رها كردند كه باعث مرگ يكي از آنها شده است. قاضي پرونده فقط يك سال حبس براي عامل اين جنايت صادر كرده كه آن حكم هم تعليقي شده است. من آدم احساساتي نيستم، ولي اين قاضي فرض كند كه آن سالمند ممكن بود پدر خود وي باشد. آيا اين بدآموزي ندارد.
عباس توكل شهميرزادي از قائمشهر
مترو شهريار
خط 4 مترو كه قرار است از فرودگاه مهرآباد تا ترمينال شرق ايجاد شود را تا شهرستان شهريار ادامه دهيد تا مردم محروم اين منطقه هم بتوانند از اين امكان بهره مند شوند و از آلودگي هوا و صرف هزينه گزاف جلوگيري شود.
فضلي 
مشكل مهريه 
در مورد قانون محدود شدن مهريه مي خواستم بگويم اينقدر سختگيري نكنند تا هم جوانان بتوانند راحت تر زندگي كنند و هم زندان ها خالي شود. برنامه هاي به خانه برمي گرديم و تصوير زندگي صدا و سيما هم با فرهنگسازي اشتباه خود، به افزايش مهريه ها كمك نكنند.
پيامدهاي مساله مهريه كمتر از اعتياد نيست.
يك شهروند
طرح ترافيك ميدان انقلاب
جمعي از ناشران خيابان 12 فروردين هستيم. اعتراض به گسترش محدوده طرح ترافيك داريم، طبق چه قانون و ضوابطي محدوده طرح را گسترش مي  دهند، آن هم بدون آنكه محدوده ها را در روزنامه ها اعلام كنند؟ چرا به نيازهاي مردم توجه نمي  كنند؟ كساني كه محل كارشان در آن محدوده است و از راه دور مي   آيند، چه كار كنند؟
جمعي از ناشران 

بازتاب
مبارزه با موش هاي خياباني 
در پي انتشار مطلبي در تاريخ 8/10/83 تحت عنوان مشكل موش هاي خياباني، شهرداري منطقه 3 اظهار داشته اند: توسط ساماندهي منطقه در تاريخ 26/9/83، 3/10/83 و 9/10/83 نسبت به شناسايي محل هاي آلوده در محل مذكور و طعمه گذاري از طريق پيمانكار مربوطه اقدام شد و هم اكنون وضعيت مطلوب مي  باشد. به پيمانكار نيز در خصوص كنترل مستمر محل دستور لازم داده شد.
روابط عمومي شهرداري منطقه 3
عدم كمبود اتوبوس 
در پي انتشار مطلب كمبود اتوبوس مندرج در روزنامه مورخ 2/10/83 مسوولان شركت واحد اظهار داشته اند:
خط 40-6 پايانه آزادي- ميدان ونك با تعداد 27 دستگاه اتوبوس شاغل و با احتساب 11 دستگاه 12 ساعتي به طور مستمر و مطابق برنامه زمان بندي فعاليت مي  كنند. لذا ترافيك سنگين مسير و بعد مسافت منجر به ازدحام مسافر در برخي از ساعات مي  گردد.
روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه 

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
محيط زيست
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |