شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۰
بچه ها در مسابقه ادبي ترافيك
فرياد مي زنم در گلوي خيابان 
نوشته هاي رسيده از گوشه و كنار كشور حكايت از آن داشت كه آلودگي، ترافيك سرسام آور و افزايش رو به رشد خودروها چگونه ذهن بچه ها را به تفكر وا داشته است 
028161.jpg
ترافيك آنقدر با زندگي روزمره عجين و هواي پاك آنقدر آرزوي دوري شده است كه بچه ها هم برايش شعر مي گويند.
زهره مسكني
... كوچولو راز بطلان طلسم سياه را كشف مي كند. او شاد است از اين كه دوباره چهره ماه و خورشيد را در آسمان شهر خندان و زيبا مي بيند. حالا به همت او، مردم شهر دوباره در اوج صلح و صميمت و سلامتي زندگي دوباره اي را   آ غاز مي كنند. نمايش به پايان مي رسد و طنين شادي بچه ها سالن را پر مي كند.
اينجا تالار رنگين كمان پارك آموزش ترافيك پونك است. خيلي از تماشاچيان كوچكي كه از صميم قلب هنرپيشگان نمايش طلسم سياه را تشويق مي كنند، با شركت در مسابقه  ادبي ترافيك فرصتي پيدا كردند تا كمي عميق تر به فرهنگ عبور و مرور و رعايت قوانين ترافيك فكر كنند. سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران با برگزاري مسابقه ادبي تلاش كرد تا در ادامه سياست هاي ترويج و ارتقاي فرهنگ ترافيك، شهروندان را به رعايت قوانين عبور و مرور ترغيب و بچه ها را در اين مهم شريك كند. كودكان و نوجواناني كه در سه مقطع سني الف، ب و ج، اشعار، داستان ها و مقالات خود را به سازمان ترافيك ارسال كردند در نوشته هاي خود كمال احساس، عشق و علاقه به داشتن شهري منظم و هوايي پاك را بروز دادند و در نهايت در روز هواي پاك گرد هم آمدند تا جوايز خود را دريافت كنند.
كامران حاج نصرالهي، مدير عامل سازمان ترافيك با اشاره به مهندسي ترافيك، نظارت بر اجراي مقررات و آموزش به عنوان سه ركن اصلي ترافيك، چنين حركت هايي را در زمينه بازدهي رعايت مقررات و همكاري شهروندان در برقراري عبور و مروري منظم بسيار موثر مي داند.
او جوايز برندگان مسابقه ادبي ترافيك را اهدا كرد.
محسن جليلوند، معاون آموزش و مدير روابط عمومي سازمان ترافيك هم در مراسم اهداي جوايز حضور داشت و احتمالا برنامه هاي آموزشي را در ذهنش مرور كرد.
پس از اجراي نمايش هاي خياباني در بوستان هاي شهر كه سرتاسر تابستان بچه ها را پر كرده بود، ادامه نمايش ها در پارك آموزش ترافيك نيز به صورت روزانه ادامه پيدا كرد.
آموزش هاي توام با جنگ هاي متنوع و تفريحات آموزنده پارك كه تمرين عبور و مرور در چهارراه ها و خيابان ها را در قالب شهري كوچك با خودروها و دوچرخه هاي ويژه به همراه دارد، عرضه محصولات آموزشي از قبيل كتاب و انواع بازي و بروشور و پازل در سنين مختلف و ... از جمله برنامه هاي آموزشي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران است.
حالا به اين نتيجه رسيده ايم كه اين همه تلاش مي ارزد به شركت بيش از 250 كودك و نوجوان در مسابقه اي با نام عبور و مرور. نوشته هاي رسيده از گوشه و كنار كشور حكايت از آن داشت كه آلودگي، ترافيك سرسام آور و افزايش رو به رشد خودروها چگونه ذهن بچه ها را به تفكر وا داشته است. وقتيسيد مهدي غفوريان، شاعر 9 ساله برگزيده گروه سني الف رشته شعر مي نويسد: كاش آسمون آبي بود، كاش زمين آفتابي بود مي انديشيم كه چگونه مي توان آسمون آبي را به دنياي پر احساس كودكان هديه كرد.
ياسمن خروشان، 11 ساله نيز در شعر خود مي گويد: صداي بوق و جيغ و داد و فرياد‎/ همش باشد مخرب هاي اعصاب‎/ ترافيك و ترافيك، واي چه بد شد‎/ مسير زندگي بر من چه سد شد.
اما با وجود تمام نفرت و انزجاري كه در نوشته هاي بچه ها از شهر آلوده و شلوغ به چشم مي خورد، رگه هايي از اميد و آرزوهاي رنگي آنهاست كه دلگرممان مي كند بيهوده تلاش نكرده ايم. آنها به آينده اي روشن چشم دوخته اند. سارا حسيني تهراني داستان خود را اينگونه به پايان رسانده است: ... از آن به بعد آنها به خوبي و خوشي زندگي را ادامه دادند و هر ماشيني كه به جمع آنها اضافه شد ماشين گازي گاز سوز بود. اميدوارم شهر ما هم مثل شهر آنها پاكيزه باشد. سارا رتبه دوم گروه سني الف در رشته داستان نويسي را كسب كرده است. نكته حائز اهميت در برخي از آثار اين است كه بچه ها خود را در اين ازدحام و آلودگي بي تقصير مي دانند. الهام جليليان در داستان خود آورده است: ... كودك به درون ترافيك پا گذاشت، تقصيري نداشت كوچك بود... آخرين منظره اي كه ديد يك ماشين ديگر بود...يك ماشين ديگر و آخرين موسيقي كه شنيد صداي بوق ممتد ماشين ها بود.
و روناك حسيني با احساسي مشابه الهام مي نويسد: ... رزها همه معصومند و عاشق. همه ميزبان شاپرك ها. اين دود سياه است كه خانمان برانداز است.
او و تمام بچه هايي كه از لرستان، شيراز، مشهد، اصفهان ... و حتي جزيره خارك در مسابقه ادبي ترافيك شركت كردند، به آسمان آبي و خيابان هايي عاري از ترافيك مي انديشند. آنها هواي پاك مي خواهند و آرامش. اين را قلم ها گفتند و دست هايي كه از قول تهمينه حدادي برگزيده گروه سني ج نوشتند: ... دست ها به من مي چسبند، دست ها مي رقصند و من فرياد مي زنم در گلوي خيابان ها، اينجا چهارراه است، با چند چراغ راهنما.

با امضاي بيانيه اي توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي
فراكسيون مديريت شهري تشكيل مي شود
028158.jpg
نبود مديريت واحد شهري، حمل و نقل عمومي نامناسب، مشكلات زمين و مسكن و تمركز مسايل مختلف در شهرها كه باعث تخليه روستاها و افزايش مشكلات شهرها شده است، چهار مساله اصلي پيش روي مديريت شهرها است كه بايد حل شود، اما حل اين مشكلات بدون كمك گرفتن از دولت كه مشكلات بسياري را به شهر تهران تحميل كرده، غير ممكن است.
در جلسه گروهي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با شهرداران كلانشهرها كه در كميسيون عمران مجلس برگزار شد، مسايل و مشكلات كلانشهرها مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت كه در نهايت تشكيل فراكسيون مديريت شهري در مجلس بهترين راه حل مطرح شد.
مهندس حسيني، نايب رئيس كميسيون عمران هدف از اين نشست را آشنايي بيشتر با مسايل و مشكلات و تنگناهاي كلانشهرها و شهرداري ها و يافتن راه حل مناسب و قانوني براي آن دانست و گفت: عرصه خدمت رساني در شهرداري ها وسيع، مستمر، مستقيم و مسوولانه است و نمايندگان مجلس بايد نگاه ويژه اي به شهرداري ها داشته باشند.
دكتر احمدي نژاد، شهردار تهران نيز گفت: با توجه به سكونت 67 درصد جمعيت كشور و وجود 95 درصد اقتصاد كشور در شهرها، در صورت تشكيل فراكسيون مديريت شهري نيازمند توجه بيشتر و اتخاذ تصميمات بزرگ در اين زمينه هستيم.
وي 4 مساله را پيش روي مديريت شهر دانست و ادامه داد: مساله اصلي، مديريت واحد شهري است كه به خاطر نبود آن بسياري از كارها به دليل ناهماهنگي و بخشي نگري بلا اقدام مانده است و اين مساله فقط به از بين رفتن منابع عظيمي كه در اختيار داريم مي انجامد.
وي دومين مساله را حمل و نقل عمومي دانست و گفت: اگر اين موضوع اصلاح شود در هزينه 2/3 ميليارد دلاري كه دولت براي واردات بنزين پيش بيني كرده صرفه جويي خواهد شد و اگر تا 3 سال آينده به وضعيت تهران توجه كافي نشود، بايد 8 ساعت در ترافيك بمانيم. دكتر احمدي نژاد افزود: سومين مساله پيش روي مديريت شهري بحث زمين و مسكن است كه با وجود اينكه بستر اغلب فعاليت هاي شهري نظير خيابان كشي، احداث پل و بزرگراه، ايجاد بوستان ها و ... زمين است، اما شهرداري ها در بحث زمين يا تصميم گيري راجع به آن اصل دخيل نيستند. شهردار تهران چهارمين موضوع را تمركز بي دليل دانست كه باعث تخليه روستاها و افزايش مشكلات شهرها شده است و در حال حاضر بيش از 3 هزار شركت در تهران دفتر دارند كه علاوه بر هزينه هاي زيادي كه صرف خريد و تجهيز دفاتر خود كرده اند، بر بار مشكلات تهران نيز افزوده اند.
در پايان اين جلسه، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن ارايه ديدگاه ها و نقطه نظرات خود در زمينه مسايل شهري و مشكلات شوراها و شهرداري ها با امضاي بيانيه اي خواستار تشكيل فراكسيون مديريت شهري در مجلس شدند.

نفس عميق بكشيد زير باران
028155.jpg
همين چند هفته پيش بود كه مدارس تعطيل شد، سالمندان درخانه ماندند و بسياري از افراد براي فرار از غول آلودگي، ماسك به صورت ها زدند، خيلي زود فراموشش كرديم. دوباره قطار قطار ماشين درخيابان ها صف كشيدند و دوباره هوا آلوده شد اما به خاطر باران آخر هفته و لطف آسمان و بارش آن، آسمان تميز است. پس با خيال راحت نفس بكشيد، هواي تهران پاك است.
الميرا پرتو، كارشناس مركز هماهنگي و اطلاع رساني آلودگي هوا با آغاز بارندگي هاي آخر هفته، بارش برف در مناطق شمالي شهر را يكي از عوامل طبيعي موثر در كاهش آلودگي و پاكيزگي هواي تهران دانسته است.
وي معتقد است: هرچند اين پاكيزگي مقطعي است اما رانندگان مي توانند با خاموش كردن خودروها پشت چراغ قرمز و دقت در هنگام بنزين زدن، در سالم نگه داشتن هواي شهرتهران كمك كنند. پرتو گفت: با پيش بيني سازمان هواشناسي مبني بر اينكه اين بارندگي تا چند روز ديگر ادامه دارد، هواي تهران نيز تا چند روز ديگر پاك پيش بيني مي شود وافرادي كه در دوران آلودگي هوا دچارمشكل مي شدند، مي توانند با آسودگي كامل در شهر تردد كنند.
كودكان دبستاني و سالمندان از اين به بعد براي استنشاق هواي پاك بايد دست به دعا به سوي آسمان بلند كنند.

احداث دوربرگردان فرودگاه مهرآباد
زماني كه مسيرهاي خروجي تعدادي از اتوبان  ها و بزرگراه ها مسدود شده و به جاي آن در چند مسير دوربرگردان احداث شد، اغلب ساكنان آن محدوده ها نسبت به طي كردن مسير طولاني براي دور زدن گله مند بودند. با اينكه مسير كمي دورتر مي شد اما نمي شد از مواهب و محاسن اين دوربرگردان ها دركاهش ترافيك در ساعات پرترافيك شهر چشمپوشي كرد؛ به همين خاطر احداث اين دوربرگردان ها همچنان ادامه دارد. روابط عمومي سازمان حمل ونقل و ترافيك تهران در جديدترين فعاليت هاي اين سازمان از احداث دوربرگردان فرودگاه مهرآباد خبر داده كه بار ترافيك ميدان آزادي را تا حد قابل توجهي كاهش داده است.
اين دوربرگردان كه با حذف چپگرد جاده مخصوص غرب به فرودگاه حد فاصل سه راهي فرودگاه تا ورودي شهرك اكباتان احداث شده علاوه بر كاهش ترافيك ميدان آزادي، دسترسي به فرودگاه مهرآباد را نيز تسهيل كرده است.
برهمين اساس بهره برداري از دوربرگردان مذكور، تاخير براي ورود وخروج به فرودگاه را نيز كاهش داده است. گفتني است احداث اين دوربرگردان با افزايش دو خط عبوري به حركت غرب به شرق جاده مخصوص كرج كمك مي كند.
به هر حال احداث اين دوربرگردان هرچند كمي مسير را طولاني مي كند اما ماندن در ترافيك طولاني مدت در اين محدوده را براي افراد كاهش مي دهد.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |