يكشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۲۶
حكايت بخاري هاي گازي در ايران
بخاري+ دودكش+ استاندارد= مرگ
مدت زيادي از درگذشت ناباورانه يكي از همكاران سابق ايرانشهر براثر گاز گرفتگي نمي گذرد. اما آيا آنها آخرين قربانيان خواهند بود؟
028767.jpg
محمد عباسي 
سال گذشته 583 نفر بر اثر گازگرفتگي جان باختند و امسال هم اگر روند كنوني ادامه داشته باشد اين تعداد به 700 نفر خواهد رسيد. البته اگر بخواهيم نظر يكي از مسوولان سازمان پزشكي قانوني را بپذيريم، بايد گفت: عدم رعايت نكات ايمني توسط مصرف كنندگان دليل وقوع حادثه بوده است. بنابراين مقصر همان مرحوم است، پس در پي تعيين مقصر نباشيم. حكايت مرحوم مقصر است سالهاست كه در ايران باب شده. در حادثه سقوط هواپيما خلبان قصور كرده است، در حوادث رانندگي، راننده اشتباه كرده است و در آتش سوزي يك كلاس درس، معلم كه آن هم چند روز بعد از حادثه مرحوم شد، اولين متهم بود كه شايد به دلايلي از جمله جو رواني جامعه و شرايط بد جسمي او از ليست متهمان حذف شد.
اما حكايت بخاري هاي گازي در ايران ، قصه اي ديگر است. زمستان است و هر خانه قرار است گرم باشد. وسيله تامين گرماي خانواده ها بخاري است. در واقع اغلب خانه هاي ايراني يك بمب ساعتي در خانه هاي خود دارند كه اگر روزي باعث مرگ خانواده اي شد، كسي جز آن خانواده نبايد مورد عتاب قرار گيرد. يعني باز هم مرحوم، مقصر است و البته ابزار لوله بخاري... اما كسي نمي پرسد كه چرا در بين زنده ها نبايد كسي پاسخگو باشد.
بخاري گازي يا بمب ساعتي
در ايران سالانه چند بخاري گازي توليد مي شود؟ قاعدتا اين سوال در شرايط اجتماعي - اقتصادي ايران نمي  تواند جواب دقيقي داشته باشد چرا كه اساسا آمار درست ارايه نمي  شود. براي مثال يكي از شركت هاي بزرگ توليد كننده بخاري براي استفاده از تسهيلات وزارت نفت سازمان بهينه سازي آمار توليد و فروش خودروهاي سال جاري تا دي ماه را 200 هزار دستگاه اعلام مي  كند ،اما بررسي هاي دقيق نشان مي  دهد كه توليد تنها 70 هزار بوده و فروش 58 هزار.
اما مهمترين موضوعي كه كمتر به آن پرداخته شده آن است كه اين بخاري ها چگونه و با چه كيفيتي توليد مي شوند.
پاسخ به اين سوال كمي نااميد كننده است. آن بخاري كه در منزل شما روشن است بر اساس استاندارد ساخته شده كه تاريخ آن به سالهاي قبل از انقلاب باز مي گردد، يعني۲ هزار و 500و ... پهلوي.
به عبارت بهتر استاندارد نزديك به 30 سال قبل با احتساب دوره تدوين آن. تاسف آور آن است كه طي 30 سال گذشته تكنولوژي دنيا به سرعت تغيير كرده و شايد بتوان گفت بخاري هاي گازي مورد استفاده در ايران تنها در دو نقطه ديگر يافت مي شود؛ يكي كشورهايي مثل افغانستان كه شرايط آن نياز به توضيح ندارد و ديگري موزه هاي تاريخ صنعت.
در واقع زماني كه خانواده ايراني مجبور است به جاي بخاري با راندمان 95 درصد از يك بخاري با بازده 65 درصدي استفاده كند يعني آنها را مجبور كرده ايم كه از دستگاهي استفاده كنند كه ميزان آلاينده هاي آن گاز منوكسيد كربن CO مشهورترين آنهاست نزديك به 7 برابر حالت مطلوب كنوني است؛ يعني افزايش شديد احتمال بحران.
قرار بود استاندارد جديد از ابتداي سال 83 الزامي شود، اما به اين بهانه كه توليدكنندگان داخلي امكان رعايت آن را ندارند، موضوع به ابتداي بهمن ماه موكول شد
تاسف آورتر آن است كه اين بخاري هاي دودزا فاقد سيستم هايي مثل ODS يا گاورنر تثبيت كننده فشار گاز هستند كه هر يك مي تواند مانع از بروز فاجعه شود، چرا كه ODS سيستمي است براي كنترل اكسيژن درون اتاق و گاورنر ابزاري است براي كنترل فشار گاز ورودي و عكس العمل سيستم در برابر نوسان و افت فشار گاز.
مشكل ساختاري
ظواهر نشان مي دهد كه اگر بخاري  سازها   استانداردهاي موجود را رعايت مي كردند باز هم امنيت جاني شهروندان ايران تفاوتي نداشت و جالب آن است كه اگر پيگيري سازمان هايي همچون محيط زيست يا بهينه سازي سوخت نبود، شايد اكنون هم شاهد تدوين استاندارد جديد براي آنها نبوديم.
البته نبايد دليل قانع كننده اي را جست وجو كرد چون يافت مي نشود گشته ايم ما...
اما شايد بتوان بهانه اي را در اين رابطه پذيرفت: حمايت از صنعت داخلي البته كسي نمي گويد به قيمت به خطر انداختن جان مردم.
بر اساس مكاتبات داخلي وزارت نفت قرار بود استاندارد جديد از ابتداي سال 83 الزامي شود، اما به اين بهانه كه توليدكنندگان داخلي امكان رعايت آن را ندارند، موضوع به ابتداي بهمن ماه موكول شد، البته هنوز گزارشي از رعايت و ابلاغ اين الزام در دسترس نيست.
اين تصميم به معناي آن است كه با يك حربه غيرشفاف يك سال ديگر هم مصرف كننده ايراني از بخاري خطرناك و با استاندارد سه دهه قبل استفاده مي كند. بخاري ها در تابستان و بهار توليد مي شوند نه زمستان، بدون آنكه مشخص شود آيا مي توان از موسسه استاندارد متولي و مسوول اين فرآيند پرسيد چرا و به كدام دليل قانع كننده؟

فضله موش در بسته نان!
يك بسته نان لواش را گرفته بود روي دستش و دنبال كسي مي گشت كه محتويات داخل بسته را نشانش دهد. بسته را آورد و صاف گذاشت روي ميز. اول فكر كرديم يكي از كاركنان روزنامه است كه براي ديدن يكي از دوستانش آمده. چند لحظه بعد گره روي بسته نايلوني نان را باز كرد. نان لواش درون آن را درآورد و آن را باز كرد. مثل همان نان هايي بود كه هر روز سر صبحانه مي خوريم. لكه هايي سياه روي آن شبيه همان سوختگي هاي نان بود كه از كنار نان مي گيريم و دور مي ريزيم. يكي از خبرنگاران را صدا زد و گفت: اين نان را امروز از يك سوپرماركت درخيابان پاسداران خريدم. بردم خانه كه صبحانه بخورم، ولي متوجه شدم كه اين لكه ها، سوختگي معمولي نان نيست.
يكي از لكه ها را از نان جدا كرد و گذاشت كف دستش. به همه نشان داد و آرام گفت: اينها كه مي بينيد، فضله موش است، نه سوختگي نان. بچه هاي حاضر در تحريريه ايرانشهر شوكه شده بودند. نمي شد باور كرد چون شبيه همان سوختگي هايي بود كه ما اصولا زحمت جدا كردنش را از نان به خود نمي دهيم. يكي از خبرنگاران صفحه محيط زيست كه حداقل در زمينه مسايل مربوط به حيوانات از بقيه اصلح تر بود، آمد كنار ميز و آن تكه سياه را برداشت و گذاشت كف دستش. بعد از چند ثانيه برانداز كردن آن لكه گفت: اينها بدون شك فضله موش است!
مطمئن شديم كه صحبت هاي آن مرد ميانسال كه اصرار دارد او را آقاي د صدا كنيم، درست است. بعد نشست روي صندلي و توام با نوشيدن استكان چاي گفت: چندسال پيش در يك چلوكبابي واقع در خيابان تجريش با اين مساله روبه رو شدم. چند تكه از اين فضله ها لاي برنج بود. اتفاقا آن چلوكبابي از چلوكبابي هاي معروف تهران بوده و هست. وقتي فضله ها را به صاحب رستوران نشان دادم، آرام آنها را از من گرفت و نگاه كرد. بعد گفت: اينها كه چيزي نيست و آنها را گذاشت توي دهانش!  گفت: اينها دانه هاي برنج است كه سوخته!
حالا آقاي د پشت ميز نشسته و ساير خبرنگارها او را احاطه كردند. به نايلون ها كه نگاه مي كنيم مي بينيم اين بسته ها آرم همان شركت معتبر نانوايان را دارد، با شماره ثبت. چاره اي نيست جز تماس با 118 و گرفتن تلفن آن شركت.
-بفرماييد، خودم هستم.
اين جمله را اعتمادي، مسوول حسابداري شركت تعاوني نانوايان تهران مي گويد، وقتي از او پرسيديم كه شما از دست اندركاران اين شركت هستيد يا نه؟! بعد هم اضافه مي كند: ما از اين دست مسايل در چند ماه گذشته زياد داشتيم. در حال حاضر پرونده اي هم تشكيل داديم كه در يكي از شعبات دادسراي تهران مفتوح است و در حال بررسي. چند ماه قبل متوجه شديم كه آرم شركت  ما را با ترفندي جالب، جعل كردند و روي نايلون هايي شبيه نايلون هاي شركت ما - اين نايلون ها مثل بقيه نايلون هاي بزرگ سفيد است و چيز خاصي ندارد - چاپ كردند. اتفاقا در تمام تهران هم آنها را پخش مي كنند. يكي، دو بار رفتيم جلوي همان بقالي  هايي كه اين بسته هاي نان را در آنجا مي فروشند. از صاحبان اين بقالي ها در دادگاه به عنوان شاهد استفاده كرديم. آنها هم گفتند كه يك وانت اين بسته ها را براي ما مي آورد و فكر كرديم مثل هميشه از طرف شماست !
قاسم زراعت كار، رئيس شركت تعاوني نانوايان هم در تماس با تحريريه ايرانشهر ضمن تاييد گفته هاي اعتمادي افزود: ما حتي در روزنامه اطلاعات هم اطلاعيه داديم كه اين بسته ها از طريق شركت ما پخش نمي شود. الان هم ما توليد نان نداريم و تنها به خود نانوايي ها نايلون عادي مي دهيم، براي بسته بندي كردن نان ها. به چند جا شكايت كرديم از جمله وزارت بهداشت، ولي هنوز موفق نشديم عاملان اين كار كثيف را شناسايي كنيم. مردم هم لطفا تا اطلاع ثانوي از خريداري اين بسته ها خودداري كنند.آقاي د اين صحبت ها را شنيد و بلند شد كه برود. از او پرسيديم كه كجا مي رويد، گفت: من اين قضيه را تا آخر دنبال مي كنم. اين هم شماره تلفن همراهم!

فروشگاه
قيمت انواع برنج و حبوبات
قيمت
نام محصول
۳۴۵۰
برنج 5/2 كيلويي گلستان
۶۷۰۰
برنج 5 كيلويي گلستان
۱۱۵۰
برنج بره نشان 5/2 كيلويي گلستان
۱۳۸۰
برنج 1 كيلويي گلستان
۱۱۵۰
برنج دم سياه اعلا سرگل و ممتاز
۲۳۰۰
برنج بره نشان 5 كيلويي گلستان
۵۴۰
برنج دم سياه شمشيري
۷۸۰۰
برنج طارم گلچين معطر 10 كيلويي
۵۱۰
برنج سوپر مرواريد
۵۱۰۰
برنج طارم 5 كيلويي درجه يك اسكاد
۹۹۰
برنج طارم محلي فريدون كنار 10 كيلويي
۲۵۸۰
برنج طارم گلچين۳ كيلويي
۵۳۰
برنج طارم ندا
۹۷۵
برنج طارم محلي 5 ستاره 
۷۸۰
برنج معطر گلستان
۱۶۰۰
برنج تايلندي
۳۷۵۰
برنج لنجاني 5 كيلويي
۷۵۰
خرده برنج لنجان 3 كيلويي
۲۸۵۰
برنج طارم عسگري 5 كيلويي حمصيان
۴۶۵۰
برنج دم سياه آستانه 5 كيلويي حمصيان
۳۰۵۰
برنج طارم سرگل 5 كيلويي فريدون كنار حمصيان
۵۵۰۰
برنج 10 كيلويي پرديس
۴۳۵۰
برنج لنجاني 5 كيلويي حمصيان
۲۵۶۰۰
برنج 20 كيلويي گلستان
۱۵۰۰
برنج نيم دانه 5 كيلويي لنجاني حمصيان
۴۸۵۰
برنج طارم 5 كيلويي هاشمي هدايتي
۴۸۵۰
برنج دم سياه 5 كيلويي هدايتي
۳۶۰۰
برنج معطر بينام 5 كيلويي هدايتي
۴۶۵۰
برنج طارم كاظمي 5 كيلويي هدايتي
۲۷۵۰
برنج طارم سرغنچه 5 كيلويي هدايتي
۵۴۰۰
برنج دم سياه هراز 10 كيلويي
۹۷۰۰
برنج دم سياه استخواني، 10 كيلويي هدايتي
۴۹۵۰
برنج طارماتي 5 كيلويي پرديس 
۹۳۰۰
برنج طارم كاظمي 10 كيلويي هدايتي
۹۷۰۰
برنج طارم هاشمي 10 كيلويي هدايتي
۵۹۰۰
برنج طارم سرغنچه 10 كيلويي هدايتي 
۷۱۰
لوبيا قرمز 900 گرمي اسكاد
۵۴۰
لوبيا قرمز كپسولي 900 گرمي اسكاد
۶۰۰
لوبيا قرمز 900 گرمي
۷۰۰
لوبيا قرمز 900 گرمي سالبه 
۴۱۳
لوبيا چيتي 900 گرمي اسكاد
۶۸۰
لوبيا چيتي 900 گرمي
۷۰۰
لوبيا چيتي 900 گرمي سالبه 
۴۹۰
لوبيا سفيد 900 گرمي اسكاد
۴۹۰
لوبيا سفيد 900 گرمي
۴۴۰
لوبيا سفيد 900 گرمي سالبه
۷۰۰
لپه 900 گرمي اسكاد
۵۵۰
لپه 900 گرمي سالبه
۷۱۵
نخود 900 گرمي اسكاد

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
طهرانشهر
محيط زيست
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |