يكشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۳
حماسه والفجر۸
نبرد والفجر ۸ براي پايان دادن به جنگ تحميلي برنامه ريزي، طراحي و اجرا شد. اين عمليات يكي از مهم ترين و طولاني ترين نبردهاي دوران جنگ تحميلي است كه در ۲۱ بهمن ماه سال ۱۳۶۴ آغاز شد و تصرف شبه جزيره فاو را به دنبال داشت.
010050.jpg
با انجام اين عمليات، جريان نبرد كه با تجاوز دشمن در خاك ايران جريان داشت به صورت جدي به سرزمين دشمن كشانده شد و لبه تيز جنگ به سوي صدام بازگشت و از اين زمان به بعد اين رژيم بعثي عراق بود كه براي رهايي از بحراني كه خود آغازگر آن بود بايد چاره انديشي مي كرد. از مهم ترين نتايج اين عمليات تصرف كامل رودخانه عريض اروندرود بود كه صدام مي خواست با تحميل جنگ آن را به مالكيت خود درآورد و اين مسئله خود يكي از بهانه هاي مهم وي براي آغاز جنگ با مردم ايران بود.
قطع ارتباط عراق با آبهاي خليج فارس نيز يكي ديگر از پيامدهاي اين نبرد عظيم بود كه موجب كاهش شرارت هاي صدام و حاميانش در ناامن كردن خليج فارس در آن مقطع زماني شد و صادرات نفت عراق از طريق دو اسكله البكر و الاميه و از مسير دريا نيز قطع گرديد. همسايه شدن ايران با كشورهاي عربي حامي صدام در جريان جنگ تحميلي به آنها هشدار داد كه تداوم كمك هاي همه جانبه آنها به صدام ممكن است پاي اين كشورها را به طور جدي در خسارت هاي ناشي از جنگ باز كند و ناامني را به كشورهاي آنها نيز سرايت دهد.
ازاين  رو تصرف منطقه فاو و رأس البيشه براي صدام بسيار گران تمام شد و او تمام قدرت خود را براي بازپس گيري اين منطقه حساس و بيرون راندن رزمندگان اسلام از اين مثلث باتلاقي به عمل آورد. پاتك هاي پياپي ارتش بعثي در اين منطقه، ۷۵ شبانه روز به طول انجاميد ولي درنهايت نتيجه مقاومت هاي حماسه آفرينان دفاع مقدس آن شد كه قواي ايراني با قدرتي شگفت انگيز در آن سرزمين مستقر شدند.
اين كه چگونه صدام با حمايت هاي وسيع نظامي و تسليحاتي قدرت هاي بزرگ جهان و با به كارگيري گسترده سلاح هاي شيميايي در اين عمليات شكست خورد و رزمندگان اسلام توانستند عليرغم مخالفت اكثر كشورهاي زر و زوردار و پولدار جهان با جمهوري اسلامي ايران و با وجود تحريم تسليحاتي آمريكا و اروپا به اين موفقيت بزرگ دست يابند، يك سئوال تاريخي است كه پاسخ آن را بايد در ديدگاه ها و روشهاي حضرت امام خميني(ره) جست وجو كرد. تفكرات امام راحل(ره) موجب توليد، زايندگي و افزايش قدرت در ميان مردم ايران شد و روحيه خود اتكايي، اعتمادبه نفس و نترسيدن از دشمن و تمسك به حبل الله را به طور دائم در بين ملت بزرگوار ايران دميد و دفاع از اسلام و كشور را بر همه مردم اعم از مرد و زن واجب كفايي دانست. امام خميني(ره) به توليد انديشه و تفكر نظامي و يافتن راه ها و تاكتيك هاي مناسب براي مقابله با دشمن تأكيد فراواني داشتند و معتقد بودند كه «والذين جاهدوا فينالنهدينهم سبلنا» . با اين ديدگاه، پيروان او هميشه به ياري و نصرت خداوند بزرگ اميدوار و مطمئن بودند و اعتقاد داشتند كه «ان تنصروا الله ينصركم و يثبت اقدامكم» .
آنها نفس انجام تكليف در نبرد با دشمن را پيروزي مي دانستند و معتقد بودند كه در جهاد و مقابله با خصم، شكست وجود ندارد چراكه «و ما بنا الا احدي الحسنين» يعني «چه پيروز شويم و چه كشته شويم پيروزيم» زيرا كشته شدن در راه خدا فوز عظيم شهادت است كه هم اولياء الهي به دنبال نيل به آن بوده اند و پيروزي بر دشمن و بيرون راندن او از سرزمين اسلامي نيز عمل به تكليف الهي است كه كشور را از لوث وجود متجاوزان پاك مي كند. با اين تفكر و انديشه بود كه فرماندهان اداره كننده جبهه هاي نبرد به خود اجازه دادند كه براي غلبه بر دشمن دست به ابتكاري بزرگ بزنند و از همه قابليت هاي داوطلبين مردمي و نيروهاي سازمان يافته رزمي، در جبهه هاي نبرد استفاده كنند و عمليات پيچيده و دشواري را عليه دشمن طراحي نمايند. عمليات فاو را بايد به مثابه يكي از بزرگترين برنامه ريزي هاي مبتني بر انديشه انقلابي در طول تاريخ تفكر نظامي در ايران دانست كه توانست با اتكا به كسب اطلاعات صحيح از دشمن و زمين منطقه نبرد و متكي بر «نقاط قوت خودي» و مبتني بر حمله به «نقاط ضعف استراتژيك دشمن» طرح ريزي شود و مخالفت هاي منطقي برخي صاحب نظران نظامي نيز با آن نتوانست مانع از دستيابي به اين موفقيت بزرگ بشود.
قدرت ايران در دوران جنگ تحميلي از درون قابليت ها، ظرفيت ها و توانايي هاي امت اسلامي ايران مي جوشيد و توانايي هاي ملت ايران نيز به طور دائم در حال افزايش بود. منبع قدرت ايران مستقل از قدرت هاي جهاني بود و رزمندگان سلحشور توانسته بودند ، خود را با شرايط ويژه آن دوران كه تحريم شديد تسليحاتي بود وفق دهند و براي آنچه نياز دارند به فكر ساخت و توليد بروند. در اين عمليات مهم ترين نياز سازمان براي رزم، تأمين تعداد زيادي قايق براي عبور از اروندرود بود كه اين شناورها درانواع مختلف هجومي و پشتيباني در صنايع سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طراحي و ساخته شد و در اختيار يگان هاي رزمي قرار گرفت. احداث پل هاي متعدد نيز براي تدارك مطمئن نيروها از جمله الزامات نبرد بود. ابتكار احداث «پل لوله اي بعثت» با استفاده از لوله هاي انتقال نفت به طوري كه جريان آب را در اروندرود برقرار نگه دارد و در اثر بمباران هاي وسيع دشمن آسيب پذيري اندكي داشته باشد و همچنين ساخت و نصب «پل شناور فجر» با همين انديشه صورت گرفت.
تغيير و تبديل تعداد زيادي نفربر زرهي كه بتواند علاوه بر حركت در خشكي به صورت شناور از اروندرود نيز عبور نمايد از همت هاي بلندي بود كه مجاهدان صنعتي توانستند با تعويض موتور و سيستم خنك كننده آن براي اجراي اين عمليات آن را به ثمر برسانند. در آن زمان صدام داراي پيمان نظامي استراتژيك با شوروي بود و اكثر قدرت زرهي، هوايي و تسليحات و تجهيزات رزمي خود را از شوروي دريافت مي كرد و آمريكا نيز اعتبارات مختلف و زيادي را در اختيار وي مي گذاشتند كه از جمله مي توان براي نمونه به واگذاري تعدادي بالگرد از نوع st ۲۱۴ بل براي ترابري نظامي اشاره كرد. همچنين آمريكا اطلاعات جبهه هاي جنگ و آرايش نيروهاي رزمي ايران را از طريق هواپيماهاي آواكس مستقر در عربستان به طور مرتب به ستاد فرماندهي ارتش بعثي صدام ارسال مي كرد.
اروپايي ها نيز به خصوص كشور فرانسه هواپيماهاي سوپراتاندار و بالگردهاي جنگي سوپر فرلون به همراه موشك هاي ضدكشتي اگزوسه در اختيار وي گذاشته بود و كشور آلمان هم كارخانه توليد سلاح هاي شيميايي را در عراق راه اندازي كرد و كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس نيز علاوه بر حمايت هاي معنوي و تبليغاتي، به طور گسترده اي پول و بندر و راه و مسير انتقال نفت را در اختيار صدام قرار داده بودند تا او به نمايندگي از آمريكا و شوروي و مرتجعين حاشيه خليج فارس بتواند نداي آزادي ملت ها را كه از انقلاب اسلامي برخاسته بود سركوب كند. در آن زمان جمهوري اسلامي ايران نه اتحاد سياسي با كشوري داشت و نه هيچ ائتلاف استراتژيكي را با كشوري ايجاد كرده بود و نه امكان دريافت سلاح و تجهيزات هرچند محدود و ابتدايي را از جايي از جهان داشت و خود مهم ترين منبع تأمين كننده قدرت دفاعي و امنيتي اش بود.
آنچه موجب موفقيت در عمليات والفجر ۸ شد در واقع قدرت طراحي و سازماندهي نيروها براساس طرح عمليات و تدارك و تجهيز آنها براساس طرح و تاكتيك عمليات و نيز صلابت فرماندهي در اداره طولاني نبرد و نهراسيدن از پاتك هاي مستمر دشمن و اعتماد به خداوند بزرگ در نصرت بندگانش و نيز روحيه بخشيدن مداوم حضرت امام خميني(سلام الله عليه) به رزمندگان عزيزش و نيز حمايت مستمر مردم در تدارك جبهه ها با كمك هاي پرجاذبه مردمي بود كه در يك كار بزرگ جمعي اتفاق افتاد. اگر امروز نيز چنين قدرتي در ايران اسلامي موجود است، حاصل آن تجربه جنگي و وجود فرماندهان شجاعي است كه هم اكنون نيز براي پاسخ به رؤياهاي شيطان بزرگ در صحنه حاضرند.

فن آوري هسته اي را از دست نمي دهيم
رئيس جمهور كشورمان در هشدار جدي به كشورهاي اروپايي در خصوص مذاكرات هسته اي تأكيد كرد كه ايران مادامي به تعهد اخلاقي كه در اين مسير سپرده، پايبند مي ماند كه طرف مقابل به تعهداتش عمل كند. وي هم چنين با اشاره به ادعاهاي فزاينده اخير مقامات آمريكايي عليه كشورمان تصريح كرد: اگر اين، آنسوتر از جنگ رواني باشد و رگه هايي از واقعيت در آن باشد و رفتار و ادبيات جنگ محور عليه جمهوري اسلامي گسترش يابد، ما هم تغيير روش و گفتار خواهيم داد؛ اين به نفع هيچ كشوري نيست.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهوري اسلامي ايران در جمع سفيران، كارداران و رؤساي سازمان هاي بين المللي مقيم ايران كه چهارشنبه شب به مناسبت سالروز پيروزي انقلاب اسلامي برگزار شد، گفت: هيچ كس و در هيچ زماني نسبت به مردمي بودن انقلاب اسلامي ترديدي نكرده است. خاتمي اظهار داشت: امتياز انقلاب اسلامي اين بود كه خواست تاريخي مردم، يعني مردمسالاري و آزادي و پيشرفت با هويت تاريخي مردم ما كه عمدتا ماهيت ديني دارد، همسو شد.
خاتمي افزود: ملت ما مي كوشد تا در عين پايبندي به معيارهاي اساسي دموكراسي، الگوي ويژه اي از دموكراسي كه اسم آن را دموكراسي ديني گذاشته ايم، تجربه كند و خود بايد اين الگو را بسازد و نمي تواند از الگوهاي موجود نسخه برداري كند. گرچه ماهيت دموكراسي و اصول اساسي دموكراسي در همه نظام هاي دموكرات يكسان است.
رئيس جمهور گفت: مردم سالاري امري تحميلي نيست كه نسخه اي را ديگران بنويسند و كساني ديگر آن را بخواهند اجرا كنند، اگر مردمسالاري و دموكراسي كه خواست همه كشورها چه در دنياي قدرتمند صنعتي و چه در دنياي در حال توسعه است، از عمق وجود انسان ها نجوشد يا پديد نمي آيد يا اگر بيايد محافظت و پاسداري نمي شود. اگر دموكراسي كه مورد خواست كشورهاست با هويت تاريخي و فرهنگي جوامع ناسازگار باشد يا دموكراسي نيست يا اگر باشد پايدار نيست.
خاتمي گفت: ما بايد در عين حال كه آماده دفع تهديدها و تجاوزها باشيم بناي خود را در دنيا بر يك عقلانيت و نه احساسات بگذاريم و به همكاري و همزيستي با ديگران و همه كشورها بپردازيم. ما در اين مرحله نيازمند اعتمادسازي هستيم .همواره يكي از هدف هاي ديپلماسي و سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران اعتمادسازي بوده است. ما هم بنا داريم كه با واقعيت پيراموني خود اعتمادسازي كنيم و هم نيات مان را در عمل پياده كرديم.
نمونه آن همكاري گسترده ما با آژانس بين المللي انرژي اتمي است. فكر نمي كنم كسي ترديد كند تا چه ميزان و چه درجه حسن نيت و همكاري را با جامعه بين المللي و يك نهاد بين المللي حساس انجام داده است. خوب دو، سه سال است كه مساله انرژي اتمي در ابعاد مختلف در دنيا مطرح است هم ما كمك كرديم و هم بدخواهان در اين باره اقدام كردند.
هنوز پروتكل الحاقي NPT را امضاء نكرديم، اما براي نشان دادن حسن نيت داوطلبانه پذيرفتيم كه اين پروتكل را اجرا كنيم و حتي در بعضي از موارد فراتر از پروتكل آن را اجرا كرديم و يا حق مسلم خود كه غني سازي است و هيچ گاه از آن نمي گذريم، داوطلبانه و با اختيار تعليق كرديم تا بگوييم ما حسن نيت داريم؛ كوشيديم با سه كشور اروپايي انگلستان، آلمان و فرانسه با تفاهم رفتار كنيم و به توافق برسيم.خاتمي به عنوان رئيس جمهور كشور جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: ما در همه موارد بر همه تعهدات خود عمل كرده ايم، براي اينكه معتقد به اين اصل اعتمادسازي و تفاهيم هستيم، اما اعتماد و اعتمادسازي نمي تواند يك طرفه باشد. از ديگران انتظار داريم به تعهدات خود عمل كنند. آنچه كه انجام داده ايم نه از روي ضعف، بلكه از روي تدبير و براي نشان دادن حسن نيت و براي توسعه همكاري و ايجاد تفاهم بوده است تا آنجا به اين تعهد اخلاقي و سياسي خود پايبند هستيم كه احساس كنيم طرف هاي ما به تعهدات خود عمل كنند. به صراحت اعلام مي كنم كه با همه صبوري و شكيبايي كه داريم اگر احساس كنيم كه ديگران به تعهد متقابل خود عمل نمي كنند، به هيچ وجه به ادامه انجام تعهدات خود ملتزم نخواهيم بود و سياست جديدي را در پيش خواهيم گرفت كه تبعات آن كه سنگين هم هست، به عهده كساني است كه عهدشكني كرده اند.
خاتمي تصريح كرد: ما هم تصميم گرفته ايم كه در همه عرصه ها پيشرفت و توسعه علمي داشته باشيم و يكي از اين زمينه ها كه چرخه تكنولوژي در كشور ما با توجه به ظرفيت هايي كه داريم و در همه كشورها مي تواند كامل كند، بدون ترديد، تكنولوژي هسته اي است.
خاتمي خطاب به سفرا و كارداران و رؤساي سازمان هاي بين المللي مقيم تهران، اظهار داشت: ما اين تكنولوژي را به كمك كسي به دست نياورده ايم كه با خواست نامشروع آنان از دست دهيم. اين تكنولوژي حاصل تلاش فداكارانه فرزندان اين كشور در دوراني كه از همه طرف مورد تحريم و فشار بوده اند، به دست آمده است. مگر مي شود يك ملتي را با اين همه تلاش كه گام هاي بلندي را در زمينه توسعه تكنولوژي خود، پشتوانه امنيت، قدرت و توانايي اش برداشته است، و بعد با ملاحظاتي كه بامصالح او سازگاز نيست، دست بردارد. ما عضو NPT هستيم اما NPT فقط ماده ۲ و ۳ نيست ماده ۴ و ۶ هم جزو NPT است و ما NPT را جامع قبول داريم و به آن پايبنديم. نه دولت من هيچ دولتي در ايران حق ندارد كه كوچكترين حركتي را بر خلاف مسير توسعه علمي و تكنولوژي كشور بردارد كه از جمله و برجسته ترين اينها تكنولوژي صلح آميز هسته اي است. بارها هم افراد و هم نهادها اعتراف كرده اند كه نشانه اي از انحراف جمهوري اسلامي به سوي ساخت سلاح هاي هسته اي ديده نشده است و اين در قطعنامه نوامبر ۲۰۰۴ به صراحت آمده است كه اين انحراف وجود ندارد و فناوري هسته اي ايران صلح آميز است و ما اعتراف مي كنيم و هرگونه تضميني هم كه لازم باشد، مي دهيم كه به سوي ساخت سلاح هاي هسته اي نمي رويم، چون ما مخالفيم. آن را منشا قدرت نمي دانيم، اما از تكنولوژي صلح آميز هسته اي كه دستاورد مهم اين كشور است، دست برنمي داريم. نه دولت من و نه هيچ دولتي نمي تواند در برابر قبول توقف و مصالحه براي توقف اين تكنولوژي جواب قانع كننده اي به اكثريت قريب به اتفاق افكار عمومي خواستار ادامه اين راه و تكميل اين تكنولوژي هستند، بدهد كه ميان انتخاب خواست ملت كه پشتوانه دولت است و خواست نامشروع ديگران كه مي خواهند ما را از حق طبيعي خود محروم كنند.
خاتمي افزود: ما خواستار و مبتكر منطقه عاري از سلاح هسته اي هستيم؛ اما در منطقه ما آيا فقط تكنولوژي صلح آميز ايران كه براي تامين سوخت مطمئن نيروگاه هايش كه ۱۰ هزار مگاواتش در دستور كار است، خطرناك است يا وجود زرادخانه ويرانگري كه بيخ گوش ما وجود دارد و امنيت و ثبات همه ما را تهديد مي كنند، رژيم اسرائيل جزو هيچ كدام از كنوانسيون ها، پادمان ها و آژانس بين المللي و NPT نيست و تلاش براي پايبند كردن آن به موازين بين المللي نه تنها صورت نمي گيرد بلكه با همه وجود مورد حمايت قرار مي گيرد تا حتي ملت خود را به بدترين وضع مورد سركوب و شكنجه و ويراني قرار دهد.

سياست
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |