دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۲ - Feb 21, 2005
دبير شوراي عالي امنيت ملي در گفت گو با همشهري:
روسها بايد
يك قدم از اروپايي ها جلوتر باشند
000864.jpg
گروه سياسي: دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: رئيس جمهور روسيه و ديگر مقامات اين كشور به حقوق ايران در زمينه غني سازي اورانيوم اذعان دارند اما پيشنهاد روسيه اين است كه غني سازي در زمان و شرايط مناسب آغاز شود.
به گزارش خبرنگار ما دكتر حسن روحاني صبح روز شنبه پس از ورود به فرودگاه مهرآباد درخصوص نتايج سفرش به مسكو با اشاره به اين كه روسيه به عنوان يك كشور مهم منطقه و نيز عضو دائم شوراي حكام آژانس انرژي اتمي از ابتداي پرونده هسته اي طرف رايزني ما بوده است، افزود: در اين سفر با دبير شوراي عالي امنيت ملي، وزير دفاع و رئيس جمهور اين كشور ديدار داشتيم و درباره مسائل دوجانبه و پروژه هاي مهمي كه بين دو كشور وجود دارد از جمله مسائل منطقه، درياي خزر و نيروگاه بوشهر و سوخت هسته اي گفتگو كرديم. روحاني با رد شايعه درخواست روسيه از ايران جهت تعليق دائم غني سازي گفت: مقامات روسيه بر حقوق ايران تأكيد دارند البته ممكن است از نظر زمان شروع غني سازي اختلاف نظرهايي با طرف روس داشته باشيم اما در اصل مسئله با هم اختلاف نداريم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين درخصوص انتظارات ايران از روسيه در مذاكرات هسته اي گفت: رفتار روسها در شوراي حكام كمتر از انتظار ما بوده است. ما به عنوان يك كشور دوست و همسايه انتظار بيشتري از روسها داشتيم. روسها در مذاكرات يا مثل اروپايي ها بوده اند و گاهي نيز يك قدم از آنها عقب تر بوده اند. در حالي كه از نظر ما روسها بايد يك قدم جلوتر از اروپايي ها باشند.وي با اشاره به مذاكراتش با مقامات روس ادامه داد: ما از روسها خواستيم ابتكار عمل را در زمينه پرونده هسته اي بدست بگيرند در حالي كه تا امروز ما اين ابتكار را از آن ها نديده ايم و آنها همواره دنباله روي جريان حاكم در شوراي حكام بوده اند و تلاش ما در اين جهت فعالتر شدن روسيه بود كه اميدواريم در آينده آثار اين فعاليت مشاهده شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سئوال خبرنگار همشهري درخصوص اخبار احتمالي انحصاري شدن سوخت هسته اي گفت: بحثي در حال حاضر در گروه چرخه سوخت آژانس (MNA) وجود دارد كه پيشنهاد شود كشورهايي كه در حال تكميل چرخه سوخت براي توليد سوخت هستند خودشان داوطلبانه براي مدتي اين فعاليت را به تعليق درآورند تا در نهايت كشورهاي توليدكننده سوخت منحصر به توليدكننده هاي فعلي باشد كه از نظر ما اين حرف قابل قبول نيست.
وي افزود: اگر اين سوخت در انحصار تعدادي از كشورها باشد بقيه كشورها براي هميشه به اين گروه از كشورها محتاجند و از لحاظ قيمت و شرايط هر قيمت و شرطي را مي توانند تحميل كنند.
روحاني در پاسخ به سئوالي در خصوص ادامه مذاكرات ايران و اروپا هم گفت: يكي از اختلاف هاي اساسي بين ما و اروپا اين است كه ما معتقديم بايد در مسائل اساسي در كوتاه مدت يعني تا آخر اسفند به توافق برسيم و اگر به توافق نهايي نمي رسيم پايه هاي اين توافق بايد گذاشته شود در حالي كه اروپايي ها معتقدند هنوز براي دستيابي به توافق زود است.وي خاطرنشان كرد: هنوز چند دور ديگر با طرف اروپايي مذاكره داريم و اميدوار هستيم بتوانيم به توافقاتي دست پيدا كنيم.
روحاني در ديدار با وزير دفاع روسيه
ايران تبعيض در بهره مندي از تكنولوژي هسته اي را نمي پذيرد
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ديدار با وزير دفاع روسيه تاكيد كرد: ايران به هيچ وجه تبعيض در اعمال حقوق مشروع جهت بهره مندي از تكنولوژي صلح آميز هسته اي را نخواهد پذيرفت.حسن روحاني در ديدار با سرگئي ايوانف وزير دفاع روسيه همكاريهاي دفاعي و امنيتي دو جانبه، منطقه اي و بين المللي را مورد بحث و گفت وگو قرار داد.وي با رد يكجانبه گرايي و اعتقاد مسكو به جهان چندقطبي، به مسئله هسته اي ايران اشاره نمود و تاكيد كرد كه تنها راه حل و فصل مسئله هسته اي ايران، راه ديپلماتيك است.
روحاني در ديدار با پوتين:
ايران آماده همكاري كامل با جهان است
همچنين دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: ايران در مورد اطمينان از صلح آميز باقي ماندن چرخه سوخت آمادگي همكاري كامل با جهان را دارد.
به گزارش روابط عمومي شوراي عالي امنيت ملي حسن روحاني در ديدار خود با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه با اشاره به همكاريهاي ۱۵ ماهه ايران با آژانس و اتحاديه اروپا در مورد مسائل هسته اي، اثبات صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي ۲۵ سال گذشته ايران را دستاورد مهمي براي جامعه جهاني خواند.
روحاني با اشاره به قرارداد اخير ماهواره زهره و خريد شش فروند كشتي، بيان داشت: مي توان در سفر رئيس جمهور روسيه قرارداد خريد هواپيماهاي مدل جديد و مشاركت دو كشور در ساخت كشتي تا ۴۰ فروند را به سرانجام رساند.
وي ايجاد سازمان صادركنندگان گاز براي ايجاد ثبات و هماهنگي در تامين نيازمنديهاي گاز جهان را پيشنهاد نمود و اجراي سريعتر پروژه هاي حمل و نقل براي تحقق مسير ترانزيتي شمال _ جنوب را ضروري دانست.
پوتين نيز در اين ديدار آخرين قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد خروج از دستور كار شوراي حكام را گام مثبت و در مسيري درست دانسته و بر انجام تعهدات كشورش در زمينه همكاريهاي هسته اي از جمله واحد دوم نيروگاه هسته اي بوشهر تاكيد كرد.
مشروعيت زدايي از نظام، يكي از مهم ترين اهداف دشمنان است
روحاني همچنين شب عاشورا در حرم مطهر امام خميني(ره) تصريح كرد: يكي از مهم ترين اهداف دشمنان اين است كه از نظام جمهوري اسلامي مشروعيت زدايي كنند، لذا ما بايد روي افكار عمومي خود و جهان كار كنيم تا توطئه آنها خنثي شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: دستگاه هاي استعماري غرب در مسير فشار اقتصادي بر ايران هستند و مي خواهند بين ارزش هاي اسلام و نظام و جامعه فاصله بيندازند. آنها قصد دارند از رسيدن ايران به فناوري هاي نوين ممانعت كنند. دشمنان مي خواهند جمهوري اسلامي ايران را به جايي بكشانند كه به عدم كارايي و كارآمدي متهم شود.

اروپا خواستار حمايت فعال بوش از
سياست تعامل با ايران است
ايرنا: انتظار مي رود رهبران  اتحاديه  اروپا روز سه شنبه  در جريان  ديدار باجرج  دبليو بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا در بروكسل ، مصرانه  خواستار حمايت فعال  وي  از سياست  تعامل  و گفت وگوي  اين  اتحاديه  با ايران  شوند.
يك  ديپلمات  عالي  رتبه  اتحاديه  اروپا به  خبرنگاران  در بروكسل  گفت : آمريكايي ها از ما در مورد ايران  حمايت  كرده اند اما آنچه  ما خواستار آن هستيم  يك  حمايت  فعالانه  است  چرا كه  تعامل  فعالانه تر آمريكا براي  ما مفيدترخواهدبود. اين  ديپلمات  كه  خواست  نامش  فاش  نشود، گفت : ما خواستار حمايت  آمريكاهستيم .وي  پيشنهاد كرد كه  آمريكا سياستي  مشابه  آنچه  در قبال  كره  شمالي  درپيش  گرفته  است ، در مورد ايران  اتخاذ كند.
اين  ديپلمات  افزود: ما به  موضوع  ديگري  نيز توجه  داريم . به اعتقاد ما مذاكره  براي  امكان  عضويت  ايران  در سازمان  تجارت جهاني  مي تواند مفيد باشد.
محور بحث ها در اجلاس  سران  اتحاديه  اروپا و آمريكا كه  سه شنبه  بعداز ظهر تشكيل  خواهد شد، بر موضوع  ايران ، عراق ، فلسطين  و نيزموضوعي  تمركز خواهدداشت  كه  آمريكايي ها آن را خاورميانه  بزرگ  مي خوانند.
ديپلمات  يادشده  همچنين  در بخش  ديگري  از سخنانش  گفت : ايران  پرونده بسيار مهمي است . اين  پرونده اي  است  كه  چيزهاي  زيادي  درباره  آن نوشته  يا گفته  شده  است .
نكته  اول  اين كه  ما هدف  مشتركي  با آمريكايي ها داريم  و آن اين  است  كه  ايران  در جامعه  بين المللي  به  عنوان  يك  بازيگر سازنده  ادغام شود. وي  افزود: ما در زمينه  تمامي مسائل  و نه  فقط موضوع  هسته اي  سياست تعامل  و مذاكره  را دنبال  مي كنيم . به  نظر ما حل  موضوع  هسته اي  (ايران ) يك  ضرورت  اضطراري  است .
ما و آمريكايي ها نمي خواهيم  ايران ، آنهم  در منطقه اي  بسيار متلاطم ، صاحب  سلاح  هسته اي  شود.
بوش  پس  از اجلاس  مشترك  آمريكا و اتحاديه  اروپا كه  در ساختمان  شوراي اين  اتحاديه  برگزار مي شود، در مقر كميسيون  اروپا با خوزه  مانوئل  باروسو رئيس  اين  كميسيون  ديدار و گفت وگو خواهدكرد.

خاتمي در ديدار نخست وزير سوريه:
بدترين شكل تروريسم نوع دولتي است
كه رژيم صهيونيستي انجام مي دهد
محمد ناجي عطري نخست وزير جمهوري سوريه همراه هشت تن از وزراي دولت اين كشور با سيد محمد خاتمي رييس جمهوري ديدار و گفتگو كرد.
رئيس جمهوري گفت : ايران از صلح در منطقه حمايت و بحران هاي موجود در منطقه را موجب تلف شدن انرژيها مي داند و از صلح بر مبناي عدالت و انسانيت دفاع مي كند.
رئيس جمهوري اظهار داشت: نمي توان دم از صلح زد ولي با اشغال سرزمينهاي ديگران، صاحبان اصلي سرزمين را از موطنشان اخراج كرد و به آنان حق بازگشت نداد.
خاتمي تصريح كرد: ما از مقاومت در لبنان حمايت مي كنيم زيرا با اشغال مخالفند و با اشغالگران مبارزه مي كنند. رئيس جمهوري با بيان اينكه اشغالگر ديگران هستند، اظهار داشت : اميدواريم با احقاق حق ملت فلسطين و آزاد شدن سرزمين هاي اشغال شده ،شاهد صلح پايدار در منطقه باشيم. خاتمي با اشاره به ترور رفيق حريري نخست وزير پيشين لبنان گفت : تروريسم دشمن همه است و هيچ مرزي نمي شناسد و از اين واقعه تنها كساني كه آرامش ، صلح و پيشرفت منطقه را نمي خواهند، بهره مي برند.
رئيس جمهوري با بيان اينكه بايد در برابر توطئه ها هوشيار بود، گفت: وحدت و همبستگي در لبنان يك ضرورت است . خاتمي تصريح كرد: ايران و سوريه اين جنايت را محكوم كردند و اميدواريم عاملان آن پيدا شده و به سزاي اعمالشان برسند.
رييس جمهوري ضمن محكوم كردن برخورد دوگانه با تروريسم گفت: بدترين شكل تروريسم نوع دولتي آن است كه رژيم صهيونيستي آن را انجام مي دهد و متاسفانه كساني كه براي آزادي سرزمينشان مبارزه مي كنند متهم به تروريسم مي شوند.
خاتمي همچنين بااشاره به برگزاري انتخابات در عراق گفت: اميدواريم شاهد حضور حكومتي مردم سالار ومستحكم در عراق باشيم كه نماينده همه اقوام، طوايف و گروهها باشد و اشغال اين كشور هرچه سريعتر پايان يابد.

آصفي:
راهپيمايي اخير، مسئولان آمريكايي را عصباني كرده است
فارس: سخنگوي وزارت امور خارجه ايران گفت: راهپيمايي گسترده و سراسري اخير، مسئولان آمريكايي را عصباني كرده است.حميدرضا آصفي اظهارات كاندوليزا رايس را ناشي از عصبانيت دولت آمريكا و ناتواني اين كشور در تحميل سياستهاي خود به جمهوري اسلامي ايران و پيشرفتها و دستاوردهاي روزافزون كشورمان توصيف كرد.
وي گفت: اظهارات بي پايه و تكراري وزير امور خارجه آمريكا حاكي از نااميدي و دلسردي آنان در ايجاد شكاف ميان مردم و مسئولان كشور است و راهپيمايي گسترده و سراسري اخير مردم بزرگوار كشورمان بيش از گذشته مسئولان آمريكايي را عصباني كرده است.

بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي
پنج شنبه تهران را ترك كردند
فارس: دو تن از بازرسان آژانس انرژي اتمي پس از ده روز بازرسي از مراكز هسته اي كشورمان، پنج شنبه گذشته تهران را ترك كردند.
پيش از اين گروه از بازرسان نيز مسئول بازرسي هاي هسته اي ايران و همراه وي از مراكز هسته اي كشورمان بازرسي كردند.
اين بازرسي ها در راستاي اجراي قطعنامه شوراي حكام آژانس و اجراي تعليق غني سازي اورانيوم در ايران انجام مي شود.

رئيس مجلس اسفندماه به هند مي رود
فارس : رئيس مجلس شوراي اسلامي در اولين سفر خارجي خود نيمه اول اسفند ماه سال جاري به هندوستان سفر مي كند.غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در نيمه اسفند ماه سال جاري بنا به دعوت رئيس پارلمان هند در سفر چهار روزه به اين كشور با مقامات هندي ديدار و گفتگو خواهد كرد.

اخبار كوتاه
تأكيد رئيس جمهور بر رسيدگي جدي به مشكلات زنان سرپرست خانواده
رئيس جمهور در ديدار با مشاوران استانداران در امور بانوان خواستار رسيدگي جدي به مشكلات زنان سرپرست خانواده شد.
سيدمحمد خاتمي در اين ديدار گفت: مسائل زنان سرپرست خانواده، خشونتي كه نسبت به زنان در بسياري از موارد صورت مي گيرد، اشتغال زنان كه روز به روز بر تعداد زنان تحصيل كرده و با مهارت و طالب شغل افزوده مي شود، از مسائلي است كه بايد به جد به آن پرداخت.
تأكيد هاشمي رفسنجاني بر تقويت روابط ايران و سوريه
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار ناجي العطري نخست وزير سوريه با اشاره به روابط مستحكم جمهوري اسلامي ايران و سوريه بر تقويت اين روابط با توجه به شرايط كنوني منطقه تأكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، اكبر هاشمي رفسنجاني تحكيم روابط ميان كشورهاي ايران، سوريه، عراق و لبنان و ساير كشورهاي اسلامي را در شرايط فعلي، مهم عنوان كرد و افزود: همكاري ميان اين كشورها مي تواند مجموعه نيرومندي را به وجود آورد و از ثمرات آن مردم اين كشورها بهره مند شوند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ايجاد تفرقه در منطقه را خواست آمريكا و رژيم صهيونيستي عنوان كرد و افزود: كشورهاي منطقه بايد با هوشياري كامل با توطئه ها مقابله كنند.
حداد عادل دفتر يادبود رفيق حريري را امضا كرد
رئيس مجلس شوراي اسلامي با حضور در سفارت لبنان در تهران، دفتر يادبود رفيق حريري نخست وزير پيشين اين كشور را امضا كرد.
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در ابتداي اين مراسم در ديدار با عدنان حسن منصور سفير لبنان در تهران، گفت: ملت ايران پشتيباني و حمايت از ملت لبنان را وظيفه اسلامي خود مي داند.
وي افزود: ما به مقاومت مردم لبنان در برابر اسرائيل همواره به ديده احترام نگريسته و هميشه پشتيبان آنان در برابر سلطه گران بوده و خواهيم بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اميدواريم فقدان رفيق حريري خللي در اراده ملت لبنان براي استقلال و آزادي ايجاد نكند.
چهار سند همكاري ميان ايران و سوريه به امضا رسيد
در پايان سفر دو روزه محمد ناجي العطري نخست وزير سوريه به تهران چهار سند همكاري ميان ايران و سوريه به امضا رسيد.
اين سندهاي همكاري شامل يادداشت تفاهم اجلاس مشترك كميته عالي دو كشور و سه توافقنامه در زمينه هاي نفت، همكاري هاي اداري و گمركي و همكاري هاي آموزشي و علمي مي باشد.
يادداشت تفاهم كميسيون مشترك دو كشور به امضاء محمد رضا عارف معاون اول رئيس جمهوري كشورمان و محمد ناجي العطري نخست وزير سوريه رسيد.
ايران وسوريه همچنين در زمينه همكاري هاي اداري و گمركي به توافق رسيدند كه اين توافقنامه به امضاء علي عبد العلي زاده وزير مسكن و شهر سازي و رئيس كميسيون مشترك دو كشور و عامر حسن لطفي وزير امور اقتصاد و بازرگاني سوريه رسيد. ايران وسوريه همچنين در زمينه همكاري هاي مشترك علمي، پژوهشي و فناوري توافقنامه اي را به امضاء رساندند كه بر اساس آن دو كشور در زمينه تبادل دانشجو، استاد، دستاوردهاي علمي و تحقيق و پژوهش از طريق دانشگاهها و مراكز آموزش عالي با يكديگر همكاري مي كنند.
اين توافقنامه نيز به امضاء جعفر توفيقي وزير علوم تحقيقات و فناوري كشورمان و محمد السيد وزير فرهنگ جمهوري عربي سوريه رسيد. آخرين توافقنامه اي كه در سعدآباد به امضاء بيژن نامدار زنگنه وزير نفت جمهوري اسلامي ايران و ابراهيم حداد وزير نفت و منابع طبيعي سوريه رسيد در خصوص همكاري هاي نفتي و بخش انرژي مي باشد كه بر اساس آن جمهوري اسلامي ايران در خصوص فروش نفت و انرژي به سوريه با اين كشور همكاري مي كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |