يكشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۷
در انتظار چهارمين جشنواره بين المللي پويا نمايي 
نگه دار پياده مي شم
۷۵۰ فيلم از 60 كشور جهان و 645 فيلم از ايران در اين جشنواره نمايش داده مي شود. در جشنواره امسال 64 سانس 90 دقيقه اي در 4 سالن كانون شامل سينما كانون و سالن هاي مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون براي نمايش فيلم ها در نظر گرفته شده است 
030348.jpg
خبر خوب اينكه تماشاي فيلم در سينما كانون رايگان است.
چهارمين جشنواره بين المللي پويا نمايي را كه افتتاح كنند يعني آفتاب شانزدهم اسفندماه شهر را روشن كرده است. تا امروز 10 هزار واحد فيلم كه از 60 كشور مختلف دنيا به دفتر جشنواره رسيده بود، بازبيني شده و بالاخره مصطفي رحماندوست به همراه پروين تجويد، بيژن ميرباقري، مرحوم محمدرضا شريفي، بهزاد فراهت، فاطمه گودرزي و جمال الدين پيرخدري 645 فيلم ايراني و 750 فيلم خارجي را انتخاب كردند كه اميدواريم ذائقه آنها به ذائقه ما بخورد.
از بين اين آثار در بخش مسابقه ايران بيشتر از 70 فيلم مانند: حفره و كنتراست ساخته وحيد نصيريان، پلاتو ساخته فائزه عليدوستي، در 3 ثانيه اتفاق افتاد به كارگرداني حسين ضيايي، نگه دار پياده مي  شم ساخته معين صمدي، ژنرال و بادبادك به كارگرداني محمدعلي سليمان زاده و... به نمايش درمي آيند.فيلم هاي اين بخش را ابراهيم فروزش، فهيمه سرخابي، سعيده توكليان، عبدالله علي مراد و وجيه الله فردمقدم داوري مي  كنند. در بخش مسابقه بين الملل هم آثاري مانند: گچ سبز ساخته يورام گراف از استراليا، مارمولك ساخته گي ين و آونتورين از فرانسه كه در جشنواره انيميشن زاگرب هم شركت كرده، بادراوباد ساخته امانوئل تيو از فرانسه، سگ به كارگرداني يورام گراف از استراليا، قطار ساخته يورام گراف از شركت MTV استراليا، كمپاني با مسووليت محدود به كارگرداني آلن پاچنر از چك، حيوانات ساخته سوسوچان از آمريكا، تابيدن به كارگرداني تاه ديت از آمريكا، 1916 ساخته فابين بروال از فرانسه، خل ماگنه به سفرزميني مي  رود ساخته آينارالتون جاكوبس از نروژ، سلوك به كارگرداني فربد خوش طينت از ايران، به همين سادگي ساخته سجاد فروغي از ايران، آواز به كارگرداني احسان تصفيه  چي زاده از ايران، تنها در خانه ساخته نيما نادري از ايران، حفره به كارگرداني وحيد نصيريان از ايران و حدود 50 فيلم ديگر شركت كرده اند. تركيب داوران اين بخش را هم عده اي از كارشناسان و انيماتورهاي كشور هاي مختلف مانند: ايشوپاتل هندي از كانادا، بيل پيلمپتون از آمريكا، ابرهارديونكر زد ورف از آلمان،ماريوت ريمنن از فنلاند، يرژي گوچيا از لهستان و بالاخره اكبر عالمي از ايران تشكيل شده است.
علاوه بر اين آثار در بخش مروري بر استوديوها و مراكز توليد و آموزش انيميشن كه يكي از بخش هاي جانبي جشنواره است، مراكز مختلف آموزشي و تهيه و توليد فيلم هاي انيميشن مانند: گروه پويانمايي دانشكده سينما و تئاتر، شركت پويانمايي  هور، مدرسه ملي فيلم و تلويزيون انگلستان (NFTF)، مركز ملي فيلم سازي فرانسه (SMS)،شركت فرانسوي لوزموس و شركت فيلمسازي نكسوس فيلم هايي را از بين توليداتشان به نمايش مي  گذارند.
به سياق روزهاي قبل از تمام جشنواره ها، جشنواره امسال از نظر كمي و كيفي نسبت به دوره هاي قبل رشد خوبي داشته است، دست اندركاران مي  گويند به خصوص در بخش داخلي از تماشاي محصولات ايران شگفت زده خواهيد شد.
تا شروع جشنواره بايد به همين چند خط خبر هم كه البته با مرارت به دست آمده اكتفا كنيد و منتظر بمانيد. يادتان باشد، شانزدهم تا بيستم اسفندماه، مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري در خيابان حجاب.

آدامس، معضل بزرگ شهري
030345.jpg
اگر دنبال نقاط اشتراك تمام آدم هاي دنيا بگرديد، حتما در مشتركات رفتارهاي انسان هاي مدرن غير از غذاخوردن، لباس پوشيدن، خوابيدن، يك مورد ويژه مثل آدامس جويدن را نيز خواهيد يافت. آدامس، خوراكي است خوش طعم كه خبر نداشتيم آنقدر مهم است كه براي انگليسي ها تبديل به معضلي ملي شده است. آنها ساليانه بيش از 150 ميليون پوند را صرف پاك كردنش از معابر مي  كنند! انگليسي ها در همايشي كه چندي پيش تحت عنوان آدامس در اين كشور برگزار شد، به دنبال راهكاري جهت فرار از معضل آدامس هاي مصرف شده پرداختند. در اين همايش مقامات محلي كه عموما اعضاي شوراهاي شهرهاي انگلستان بودند به همراه كارشناسان محيط زيست خواستار افزايش ماليات بر آدامس شدند. اين افزايش ماليات بر اين اساس است كه كارخانه هاي توليد آدامس به ازاي توليد و فروش هر عدد از اين كالاي نيمه خوراكي مبلغي را به دولت جهت پاك كردن معابر شهرها از آدامس هاي جويده شده پرداخت كنند. طبق آمار ساليانه، 935 ميليون بسته آدامس به ارزش 300 ميليون پوند در انگلستان توليد مي  شود كه معادل 50 درصد اين مبلغ صرف پاك كردن آدامس هاي جويده شده از معابر مي  شود. تميز كردن خيابان هاي انگلستان از آدامس به روش هايي همچون اسپري هاي شيميايي، فريز كردن و دستگاه هاي فشار آب داغ از سطح خيابان ها انجام مي  شود كه اين روش ها عوارض ناخواسته اي روي سنگفرش خيابان ها دارد. اما لايحه اي در مجلس عوام انگليس تحت عنوان محله و محيط زيست تميزتر در حال بررسي است كه بر اساس آن آدامس جزو زباله به حساب مي  آيد و براي افرادي كه آدامس جويده شده را روي زمين مي  ريزند جريمه تعيين مي  كند.
با اين حال شركت كنندگان در همايش آدامس خواستار توليد آدامس هاي باقابليت تجزيه شدن شدند. ضمن اينكه كارخانه هاي توليد آدامس بايد همانند پاكت هاي سيگار، روي بسته بندي آدامس  پيام هاي بهداشتي درج كنند. به وجود آمدن اين معضل در انگليس در حالي است كه 13 سال پيش دولت سنگاپور، مصرف آدامس را در اين كشور ممنوع كرد و جريمه يك سال زندان را براي قاچاق اين كالا در نظر گرفت.

جعبه
خانوادگي، درجه اول اهميت
اگر بخواهيم روز يكشنبه را آنگونه سپري كنيم كه كانال هاي تلويزيوني نقش بسزايي در پر كردن اوقات فراغتمان داشته باشد، قبل از هر چيز بايد به اين نكته توجه كنيم كه ماه اسفند ماه خانم هاي خانه دار است. اسفند با خانه تكاني، خريد، شست و شو و خلاصه واژه هاي اينچنيني گره خورده است و در اين تقابل نمي توان نقش برنامه هاي خانوادگي تلويزيون را ناديده گرفت. سالهاست كه راس ساعت۱۱:30 شبكه اول سيما با پخش سيماي خانواده به ميهماني خانواده هايي مي رود كه معمولا در آن ساعت ميزباني جز خانم هاي خانه دار ندارد. در اين برنامه علاوه بر آيتم هاي ثابت پزشكي، گفت و گوها و بخش هاي اطلاع رساني، بخش هاي ويژه ايام نوروز هم گنجانده شده است. راهنماي خانم هاي خانه دار در اين برنامه از چگونگي خانه تكاني تا طريقه پخت شيريني و چگونگي خريد لوازم مورد نياز شب عيد رويت خواهد شد. تصوير زندگي برنامه مشابه خانوادگي شبكه دوم سيما است كه به حال و هواي برنامه رقيبش در شبكه اول نزديك است.
اما شبكه تهران هم در اين ميان دست خالي نيست. به خانه برمي گرديم را حداقل تهراني ها خوب مي شناسند. راس ساعت 17 موسيقي برنامه اي پخش مي شود كه در آن خانواده، سلامت آن و قواعد زندگي اجتماعي بخش عمده اي را در برمي گيرد. هر چند امروز فوتبال بخش عمده اي از مخاطبان اين رسانه را جلوي جعبه جادويي مي نشاند، اما خانواده ها هم بدجوري انرژي برنامه سازان سيما را گرفته اند و كارشان هم چندان بي اهميت نيست.

هوا
كادوي درخواست نشده 
030351.jpg
اسفند شمارش معكوس براي تحويل فصل را در دستور كار خود دارد.
روزهاي اسفند كه 2 رقمي مي شوند منحني سقوط سرما تكميل خواهد شد و برف و باران و دماي زير صفر و اين قبيل كلمات نقش خاطره را پيدا مي كنند. از اين به بعد اگر آسمان باران يا برف به زمين هديه كند نمي توان چندان از اين هديه خشنود بود كه خيلي ها برنامه قاليشويي و ... را به مرحله انجام مي رسانند. البته هواي فردا نشان مي دهد كه آسمان (حداقل در اين چند روز) قصد آزار دادن پايتخت نشين ها را ندارد. هواي گرم دوشنبه به عدد 13 دماسنج مي سايد و هواي سرد آن 2 درجه تا دماي يخ زدگي آب فاصله دارد. هواي آفتابي دوشنبه جان مي دهد براي انجام كارهاي عقب افتاده بيرون از خانه. چند روز ديگر هم كه از شر هواي نامناسب هم نجات پيدا كنيد، ترافيك امان بيرون آمدنتان نمي دهد.

ستون شما
ستون ماست!
اگر اين ستون مال ماست، درد دل ما را در آن منعكس كنيد. به اين خواننده محترم توضيح داديم كه اولا گول ظاهر آدم ها را نخورند و ثانيا كار انعكاس درد دل هاي مردم به ستون درد دل واگذار شده كه برخلاف تصور اكثريت يك ستون پزشكي نبوده و اجتماعي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي است.

تب 
اعتراض به بي  توجهي به ساخت و ساز در زلزله بخش عمده اي از تماس هاي روز گذشته اين ستون بود. تب زلزله، البته نه به تندي سال پيش، به مردم سرايت كرده. اميدواريم اين تب و لرز حداقل منجر به نتيجه اي، چيزي بشود. حداقل يك اپسيلون مقاوم سازي، يعني مي شود؟

اون كيه، كيه كيه؟
مطلبي كه در نقد غريبانه نوشته شده بود، مورد توجه قرار گرفته است. مردم زنگ مي زدند و اسم نويسنده را مي خواستند. البته بعضي صداها خشمناك بود و ترسيديم اسم نويسنده را لو بدهيم. در دوران گفت وگوي تمدن ها، فرستادن جوابيه كار بهتري نيست؟

ظهر جمعه 
قرمزته؟
آبيته؟
سه تايي هاش!
شش تايي هاش!
نكته: خط رو خط افتاده بود.

طلبكار
به محمدرضا نصيري سلام برسانيد. اين خواننده عزيز يكي از بچه محل هاي قديمي آقاي نصيري بود كه گويا طلبي از او داشته و فكر مي كنيم عنقريب مي آيد دم در روزنامه. اما ايشان گفت از وقتي شنيدم روزنامه نگار شده بي خيال شدم!

مزاح 
يواش يواش عيد نزديك مي شود. خدا را شكر 15-10 روزي از دست شما راحتيم.
توضيح: ايشان مزاح مي فرمودند!

عكس ناقص 
گزارش علم كشي جالب بود، ولي عكس چاپ شده گوياي م اجرا نبود. اين عكس مي توانست در روز ديگري هم گرفته شده باشد. به ايشان عرض كرديم صحيح است. چيز ديگري كه نمي توانستيم بگوييم.

مسابقه 
خواننده اي پيشنهاد داده اند مسابقه راه بيندازيم. پرسيديم چه مسابقه اي؟ جواب دادند: پيش بيني براي انتخابات. فرموديم نمي شود. شما هم پيشنهادهايي مي كنيد ها!

ذهن زيبا
انسان مي  تواند 20 سال پي كاري را بگيرد و به اندازه 20 سال تجربه گرانبها بيندوزد، يا اينكه 20 سال پي كاري را بگيرد و تنها به اندازه يك سال تجربه اندوخته باشد.

گوئن جكسون 
اگر قرار باشد كه اصولا تصميم گيري نكنيد، چگونه مي  توانيد در آينده به تصميمات بهتري برسيد؟
پرمود بترا

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |