سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۴۹
پاپ، بودن يا نبودن
آيا او پاپ است و خواهد بود تا زماني كه خدا بخواهد؟ يا اينكه پاپ است و استعفا خواهد داد، چون ديگران مي خواهند؟
030549.jpg
پاپ واقعي يا پاپ سايه؟ منتقدان وي معتقدند كه واتيكان توسط منشي مقتدر او هدايت مي شود.
محمدرضا نصيري
جمع شدن كاردينال ها و در نهايت انتخاب پاپ جديد نيز آداب خاص خود را دارد.
نكته نخست اين است كه تا زماني كه پاپ زنده است، هيچكس حق ندارد براي او جانشين تعيين كند يا پاپ را مجبور به استعفا سازد، اما زماني كه پاپ فوت كرد، كاردينال هاي صاحب راي 20 روز فرصت دارند تا خود را به واتيكان برسانند.اين كاردينال ها بايد به سن 80 سالگي نرسيده باشند و به اين ترتيب شمار آنان اكنون 140 نفر تخمين زده مي شود. هيچكدام از اين كاردينال ها تا پيش از انتخاب پاپ جديد حق ندارند از كاخ واتيكان خارج شوند. اگر فردي در ميان نامزدها در جايگاهي باشد كه كاردينال ها درباره او اتفاق نظر داشته باشند، كار به راي گيري با ورقه كشيده نمي شود، بلكه آنان يكصدا نام پاپ جديد را فرياد مي كشند.
اين موضوع البته دست كم در 400 سال اخير، بي سابقه بوده است.در راي گيري با ورقه بايد پاپ جديد بتواند دو سوم آرا به علاوه يك راي كاردينال ها را از آن خود كند، به همين دليل عموما راي گيري ها تكرار مي شوند. در هر روز 2بار صبح و 2بار ظهر راي گيري مي شود. اگر راي گيري هاي بي نتيجه همچنان ادامه يافت كاردينال ها بين 9 تا 15 نفر را انتخاب مي كنند و در حقيقت به آنان وكالت مي دهند تا پاپ را برگزينند، البته ممكن است كار به تغيير آئين نامه انتخابات نيز بكشد. در صورت وقوع چنين امري، اكثريت نسبي ملاك قرار مي گيرد و راي گيري انجام مي شود و حتي ممكن است فقط براي دو نفري كه بالاترين راي را كسب كرده اند، راي گيري انجام گيرد.
پاپ، با جنجال چندان بيگانه نيست، اما اظهار نظرهاي اخير او دوباره سقط جنين و گروه هاي همجنس گرا چيزي فراتر از جنجال را در داخل و خارج كليسا در پي داشت.
پليد و براندازي از قدرتمندترين واژه هاي موجود در زبان انگليسي به شمار مي روند. وقتي اين دو واژه در كنار هم به كار برده شود و روي اين تركيب نيز تاكيد صورت بگيرد، خشونت موجود در آن دو چندان مي شود.
پاپ اين واژه را در تقبيح سقط جنين به كار برد و آن را به رژيم هاي پليد نسبت داد. مثال وي براي اينگونه رژيم ها حكومت آلمان نازي است. او در كتاب جديدش، حافظه و هويت قانوني شدن سقط جنين را به قانوني شدن براندازي بشر تعبير كرد.
درست يك روز پس از انتشار اين كتاب در ايتاليا جنجال گسترده اي پيرامون نظرات جديد رهبر واتيكان به وجود آمد و ريتزولي (ايتاليا) و اوريون بوكس (بريتانيا) به  يكباره به مهمترين ناشران روز تبديل شدند. بيشترين موضع گيري از سوي جوامع يهودي و سپس توسط گروه هاي موافق همجنس گرايي بروز يافت. آنها بي محابا به پاپ حمله كردند و خط قرمز پر رنگ مسيحيان را زير پا گذاشتند. پاپ ژان پل دوم كه روزهاي دشواري را در بيمارستان تجربه مي كند، در كتاب مذكور هرگونه قانوني را كه به همجنس گرايان مجوز فعاليت آزادانه مي دهد، شديدا محكوم كرد.
رهبر 84 ساله كاتوليك هاي جهان كه 27سال است اين مسووليت را در اختيار دارد. در طول اين مدت همواره در كانون اخبار قرارداشته است. بيماري اخير و ضعف مفرط او هم اكنون يكي از مشغله هاي ذهني افكارعمومي در اروپا به شمار مي رود.
وي اخيرا تحت عمل جراحي ناي قرار گرفته است تا بتواند از اين پس راحت تر نفس بكشد. سان گزارش داد كه وضعيت كنوني پاپ-تا ديروز - راضي كننده است، به حدي كه وي مي تواند بيسكويت را با ماست بخورد. به او توصيه شده است كه به خاطر جراحي ناي تا چندين روز از صحبت خودداري كند. ماه گذشته كه پاپ از پنجره بيمارستان براي هوادارانش پيامي كوتاه فرستاد، برخي به آن به ديده ترديد نگاه كردند و صداي پيام را به نواري ضبط شده نسبت دادند.
اكنون هوادارانش حتي از اين صداي ضبط شده نيز محروم هستند. حالا بحث بر سر اين است كه رهبري كه قادر نيست نظراتش را به پيروانش انتقال دهد آيا واقعا شايسته ادامه فعاليت در اين پست هست يا خير؟ حتي در آلمان برخي محافل در حال صادر كردن تئوري هايي هستند درباره اينكه آيا پاپ بايد استعفا بدهد يا پس از استعفاي احتمالي او يك كشيش آلماني اهل باواريا مي تواند جاي وي را بگيرد؟
برخي شخصيت هاي برجسته كليساي انگلستان نيز چندي پيش علنا خواهان كناره گيري وي شده بودند، اما آنها بيم آن را دارند كه يك پاپ زنده، اما بازنشسته مي تواند روي جانشين خود سايه سنگينش را بيفكند و وي را تحت تاثير قرار دهد؟
در سالهاي اخير به قلمرو پاپ به مراتب بيشتر تاخته شده است. پس از اظهارنظر قاطع و جنجالي اش درباره لزوم ممنوعيت فعاليت همجنس گراها، حزب دموكرات مسيحي بلژيك از سخنان وي با واژه خودخواهي يادكرد. در آن زمان دولت بلژيك به خاطر درخواست پاپ، لويي ميشل وزيرامور خارجه اين كشور را مامور كرد تا درباره تصويب قانون ازدواج همجنس گرايان راسا به واتيكان توضيح دهد.
پاپ معتقد است كه بيماري روحي را بايد مهمترين بيماري عصر حاضر تلقي كرد و همجنس گرايي و سقط جنين نيز از آثار اين بيماري محسوب مي شوند. او سقط جنين را به هولوكاست (كوره آدم سوزي) تشبيه كرد و همين تشبيه خشم مجدد مجامع يهودي را برانگيخت. يهوديان اصرار دارند كه به هنگام استفاده از لفظ هولوكاست بايد با حساسيت بيشتري برخورد كرد و ملاحظات زيادي را در نظر گرفت. آنها حساسيت و تعصب زيادي روي اين لفظ دارند.
همين اعتراضات گاه و بي گاه نسبت به فتوا هاي پاپ باعث شده است كه از اقتدار او تا حدودي كاسته شود. اگراين اعتراضات تند را در كنار ضعف جسماني وي قرار دهيم، كمتر نشانه اي از اقتدار را نزد رهبر بيش از 1/1 ميليارد مسيحي كاتوليك جهان خواهيم يافت.
پاپ با نام اصلي كارول جوزف ويتيلا از سال 2001 به اين سو با بيماري پاركينسون مبارزه مي كند. او 3سال است كه از آرتروز مفرط رنج مي برد، طوري كه در اين مدت در راه رفتن ناتوان بوده است. او حتي توان صحبت كردن را ندارد و عمده پيام ها و سخنراني هايش توسط لئوناردو ساندري، جانشين نخست وزير واتيكان قرائت مي شود.
اخيرا يك هفته نامه ايتاليايي نسبت به اصالت اين پيام ها اظهار ترديد كرده است. نماينده پاپ از سوي وي پيام هايي را مي خواند، بدون آنكه مجبور به ارايه دليلي براي اثبات آنها باشد. هيچ كس به ياد ندارد كه در دستگاه واتيكان يك منشي با اختيارات و قدرت فزاينده شخصي مثل مونسينيور ژيويژ وجود داشته باشد. از ژيويژ به عنوان پاپ پشت پرده ياد مي شود؛ فردي كه در حال حاضر واتيكان را در سايه پاپ اداره مي كند. اين درحالي است كه پست رسمي او از اعتبار بالايي برخوردار نيست.
هرگاه سخني از استعفاي پاپ به ميان مي آيد، بلافاصله سرو كله ژيويژ و آن جمله معروفش پيدا مي شود كه : او پاپ است و خواهد بود. تا زماني كه خدا بخواهد اولين بار آنجلوسودانو، نخست وزير واتيكان صحبت از استعفاي پاپ ژان پل دوم به ميان آورد و او بعدها به نوعي تاوان اين اظهارنظر را داد، چرا كه به فاصله كوتاهي دست هايي براي بركناري اش فعال شد.
به هر حال پاپ لهستاني كه در سال 1978 پس از 8 بار راي گيري موفق شده بود نام خود را به عنوان دويست و شصت و سومين پاپ در واتيكان ثبت كند و به حكومت 455 ساله ايتاليايي ها پايان دهد و خود را به عنوان جوان ترين پاپ قرن بيستم مطرح كند، بي گمان يكي از محبوب ترين پاپ هاي تاريخ است. او از لحاظ سياسي نيز منشا تاثيرات زيادي بوده است. از سفرهاي خارجي و سياسي وي كه به بيش از 100 كشور جهان بالغ مي شود، مي توان به سفر به كوبا و ملاقات با فيدل كاسترو اشاره كرد. او اكنون سالها و شايد روزهاي آخر زمامداري خود را پشت سر مي گذارد.
در اينجا بد نيست برخي نظرات متفاوت و مختلف را كه از سوي كاتوليك هاي عادي جهان درباره لزوم استعفاي پاپ مطرح شده است، مرور كنيم:
فران نيومان:به نظر من پاپ بايد استعفا بدهد. او از نظر جسماني آنقدر سست است كه به آدم احساس ناراحتي دست مي دهد؛ اينكه او را در حالي ببينيم كه براي انجام كارهاي روزمره و عادي هم دچار مشكل است. پاپ وظايفش را به نحو احسن انجام داده است و اكنون نوبت بازنشستگي است.
فرانسيسكو اوليواس:فكر مي كنم تصور بازنشستگي پاپ هم نوعي ديوانگي باشد. واتيكان يك شركت چند مليتي نيست. قدرت او روحاني است. روزي كه پاپ در برابر خواسته رسانه ها سرتعظيم فرود آورد، روز مرگ واتيكان خواهد بود.
ايلين برنان:احتمال آن بسيار ضعيف است كه پاپ به خاطر بيماري از مقام خود كناره گيري كند. با اين وجود اگر او دست به اين كار بزند قطعا قابل توجيه است. روساي جمهوري و سياستمداران كشورها بار مسووليت سنگيني را بر دوش هايشان تحمل مي كنند و اين باعث به خطر افتادن سلامتيشان مي شود.
دونالد:در صورتي كه پاپ كناره گيري كند، يك واقعه تاريخي ثبت خواهد شد. چند بار تاكنون چنين اتفاقي افتاده است؟ من از ايالات متحده هستم و بر اين باورم كه پاپ بهتر است كناره گيري كند. از سوي ديگر وجود 2پاپ در يك زمان عجيب خواهد بود. به يك پاپ بازنشسته چه مي گويند؟ عنوان رسمي اش چه خواهد بود؟ كارش چه خواهد بود؟ اينها سوالات جالبي است كه جواب دادن به آنها مهم است. فكر نكنم پاپ ژان پل دوم كناره گيري كند، اما نظر من اين است كه بهتر است اين كار را انجام دهد.
ماري هنگ:مدت ها است پاپ سكاندار كليسا است، من هم قبلا خيلي اهل كليسا بودم، اما كليسا خيلي محافظه كارانه عمل مي كند، آمار بازديدكنندگان از كليسا كم شده است. آيا اين تقصير پاپ است؟
جوآ، فيلپين:به نظر من فقط خدا حق دارد به پاپ دستور دهد كه از مقامش كناره گيري كند، اميدوارم او زنده بماند و تكليفش را به پايان برساند.
لولا آگوئرو، آمريكا:من فكر نمي كنم درست باشد كسي پاپ را مجبور به كناره گيري از مقامش كند، همانطور كه عقيده هم ندارم كه او مجبور به ادامه دادن آن باشد. هرچند كه او رهبر روحاني تعداد زيادي از مردم است، اما قبل از هر چيز يك انسان است. او پير و بيمار است. اگر فكر مي كند مي تواند به وظايفش عمل كند، پس اين اجازه بايد به او داده شود. اگر تصور مي كند حضورش در واتيكان موثر است نبايد مجبور به كناره گيري شود و اگر فكر مي كند شرايط جسمي اش مانع از عملكرد مفيدش مي شود بايد اين حق را داشته باشد كه استعفا بدهد.

مربي‎/ لژيونر ايراني كشتي
030546.jpg
سهم لژيونرهاي ايران در شاخه مربيگري چيزي در حد صفر است. در حالي كه هنوز برخي تيم هاي اروپايي و عربي براي در اختيار گرفتن بازيكنان فوتبال از ايران تمايل نشان مي  دهند و ورزشكاران شاخصي نظير حسين رضازاده، جابر روزبهاني، حدادپور يا محمود ميران لژيونرهايي بالقوه محسوب مي  شوند، به ندرت مي  توان ردي از مربيان ايراني در تيم هاي خارجي يافت.
شون احرار يكي از معدود مربيان ايراني الاصل است كه به عنوان مربي تيم كشتي در آمريكا فعاليت مي  كند.
او اولين فصل كاري خود را در پست مربيگري تيم كشتي داكوتا وسلين آغاز مي  كند. وي پس از 3 سال مربيگري تيم كشتي كالج كارلتون، سرپرستي تيم كشتي دانشگاه داكوتا را برعهده گرفته است.احرار در سال 2003 عنوان بهترين مربي سال را ميان تيم هاي دانشگاهي از آن خود كرد. او در ايران به دنيا آمد و همانجا بزرگ شد؛ كشوري كه مهد ورزش كشتي است. وي در سال 1992 از دانشگاه ايالتي مينه سوتا منكاتو با ليسانس ادبيات انگليسي فارغ التحصيل شد. در سال 1988 بهترين كشتي گير دانشگاه به شمار مي  رفت.اخيرا احرار در رشته مديريت از كالج سنتشولاستيكا با مدرك فوق ليسانس فارغ التحصيل شده است.
دانشجويان خواهند توانست زير نظر او تكنيك ها و فنوني را كه در دوران مدرسه ياد گرفته اند گسترش دهند. وي معتقد است كه مهمترين اصل در مربيگري، تكرار است و تكرار موجب مي  شود كارآموز به طور كامل فنون را فرا بگيرد و به راحتي آنها را در مسابقات كشتي به اجرا بگذارد.

درويش خان در فرانسه
030537.jpg
تهمينه بهرامعليان- پرويز كيمياوي كارگردان برجسته ايراني كه روز چهارشنبه در جشنواره بين المللي كيش بزرگداشتي براي او برگزار خواهد شد ، براي نمايش آخرين فيلم خود در فرانسه به سر مي برد. كيمياوي براي نمايش فيلم … پيرمرد و باغ سنگي اش … در جشنواره …سينما دورئل …- سينماي واقعيت - پاريس در آن شهر به سر مي برد و در كيش حضور نخواهد داشت و برادرش جايزه او را خواهد گرفت. جشنواره سينما دورئل يكي از مهم ترين مراكز طرح و نمايش آثار برجسته مستند در جهان است .اين جشنواره را مركز فرهنگي و هنري ژرژ پمپيدو برگزار مي كند .
فيلم … پير مرد و باغ سنگي اش …آخرين ساخته كيمياوي است كه به زندگي پيرمردي 90 ساله و كر و لالي كه باغي سنگي دارد ، مي پردازد كه در استان كرمان، 40 كيلومتري سيرجان و در 4 كيلومتري روستاي بلورد، داستاني درباره باغي از درختان خشك و سنگ را آفريده است. تصاوير اوليه فيلم را كيمياوي 30 سال قبل گرفته و به نوعي، … پيرمرد و باغ سنگي اش … قسمت دوم فيلمي قديمي محسوب مي شود. باغ سنگي درويش خان در اين سالها وسعت يافته است. درويش خان به كوه و كمر زده و تكه سنگ و گاهي هم تخته سنگ هايي را با خود آورده كه همگي آنها سوراخي در دل خود دارند. سنگ ها را از درختان آويزان كرده و رابطه اي غريب با آنها برقرار كرده است. براي سنگ ها گريه مي كند. سنگ ها را مي زند، نوازش مي كند، مي بوسد و با زبان الكن با آنها حرف مي زند. مجموعه حركات درويش خان را در اين فيلم احمد رضا احمدي، شاعر با صداي خود شرح مي دهد. درويش خان با خانواده خود در روستاي بلورد زندگي مي كند. دوربين كيمياوي در لحظات زيادي به ميان اين خانواده مي آيد، خانواده اي متشكل از چند پسر، عروس و نوه هاي درويش خان.
كيمياوي براي ساخت اين فيلم يك ماه پيش درويش خان و خانواده اش ماند. 21 روز آن به فيلمبرداري گذشت و 21 كاست 40دقيقه اي گرفت. كيمياوي معتقد است كه درويش خان و شخصيت هايي مثل او، همه عزيزان او هستند.

دكه
030552.jpg
مشكل نيروگاه
تحت فشار قراردادن آمريكا توسط اسرائيل براي حل مساله هسته اي ايران، عنوان مهم روزنامه واشنگتن تايمز است . لابي يهوديان طرفدار اسرائيل در آمريكا به شدت فعال است تا دولت اين كشور تصميم نهايي خود را براي حل مساله هسته اي ايران به طريق اسرائيل پسندانه بگيرد.
030543.jpg
معلم فداكار
روزنامه شانگ هاي ديلي به فداكاري يك معلم دبستان در شانگ هاي اشاره كرده است. چندي پيش مردي به يك دبستان در شانگ هاي وارد شد و پسري را به گروگان گرفت. يكي از معلمان اين دبستان به شخص گروگانگير پيشنهاد كرد تا او را به جاي پسر گروگان بگيرد. اين روزنامه همچنين عكس شخصي در لباس اپراي چيني را انداخته است.
030531.jpg
ادامه خرابكاري ها
روزنامه ميامي هرالد عكس مهم صفحه اول خود را به انفجار لوله نفتي در جنوب شهر شمالي عراق، كركوك، اختصاص داده است. اين خط لوله توسط مخالفان عراقي در روز يكشنبه منفجر شد. خبر ديگر اين روزنامه به درخواست فرمانداران ايالت هاي آمريكا به ايجاد تغييرات اساسي در ساختار دبيرستان هاي اين كشور اختصاص دارد.
030540.jpg
گوش به فرمان
ايجاد اصلاحات در ساختار انتخاباتي مصر. عرب نيوز با اشاره به سخنان حسني مبارك رئيس جمهوري مصر كه خواستار حضور چندين كانديدا در انتخابات رياست جمهوري اين كشور شده است، خبر از تغيير ماده 76 قانون اساسي اين كشور داده است. لازم به ذكر است جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا بيش از اين خواستار ايجاد تغييرات اساسي در قوانين مختلف كشورهاي خاورميانه شده بود.

سرقلم
سر و صداي ده درباره ده
فيلم ده درباره ده آخرين ساخته عباس كيارستمي، در آرشيو فيلم انتالوژي نيويورك آغاز شد و اين فيلم ساخته اي نيمه مستند است شامل 10 درس كه به تناوب، با صحنه هايي از آخرين ساخته  فيلم ده قطع مي شود.
در اين فيلم كيارستمي، در حالي كه پشت فرمان اتومبيلي نشسته است، بيننده را به تماشاي محل هاي فيلمبرداري آشناي فيلم هاي برجسته خود مي برد و در مونولوگي كه بر اساس موضوع به 10 قسمت تقسيم شده است، انگيزه هاي خود را در ساختن فيلم ده برمي شمرد و به خصوص درباره مزاياي استفاده از دوربين سبك وزن و قابل حمل ويدئو به جاي دوربين سينمايي در آن، داد سخن مي دهد.
عباس كيارستمي در فيلم ده درباره ده مي گويد: يكي از خواص استفاده از دوربين هاي كوچك ديجيتال اين است كه به هنرمندان سينما امكان مي دهد به تنهايي و بدون نياز به گروه فيلمبرداري و خدمه نور و دوربين كار كنند. از نظر آقاي كيارستمي، حضور فيملبردار و نورپرداز و دستياران آنها كه لازمه كار كردن با دوربين هاي بزرگ است، فوريت و اصالت را از كار بازيگر و كارگردان سلب مي كند و بدون اين عوامل، بازي ها و حس هاي بازيگران بدون واسطه منعكس مي شود.كيارستمي در بخش ديگري از اين 10 درس براي علاقه مندان سينماي خاص خود، مي گويد: استفاده از دوربين هاي كوچك ويدئويي، سينما را از بندهايي كه وسايل توليد، سرمايه و ... سر راه او قرار مي دهند، مي رهاند.
اما به عقيده مانولا درگيس، منتقد نيويورك تايمز، نوع استدلال كيارستمي و شيوه دفاع او از روش فيلمسازي كه براي خود برگزيده است، در فضاي خاص سينماي ايران و كار خود او معني پيدا مي كند. وقتي منتقد نيويورك تايمز اظهارنظر هاي كيارستمي را عموميت مي دهد، آنها را با واقعيت منطبق نمي بيند. مثلا خانم درگيس مي پرسد واقعا دوربين ويدئو چه تاثيرات فوق العاده اي دارد؟ خانم درگيس مي نويسد ارزاني و در دسترس همگان قرار داشتن دوربين ويدئو به جاي اينكه هنر را گسترش دهد، باعث گسترش خودگرايي شده است و خيلي از دوربين به دستان دچار اين فريب شده اند كه حرفي براي گفتن دارند در حالي كه چنين نيست و در نتيجه، مي بينيم اكران سينماها و ويدئوها پر شده است از ويدئو فيلم هاي زشت و بي ارزش.
از مزاياي نمايش فيلم ده درباره ده در آرشيو فيلم انتالوژي نيويورك، نمايش خود فيلم ده به همراه آن است كه منتقد نيويورك تايمز آن را يكي از بهترين كارهاي كيارستمي مي داند.

چارچوب
030534.jpg
يك ماهي كه صورت آن شباهت زيادي با صورت ببر دارد ، در استخر وولانگ واقع در پارك شهر جنيان مشغول شنا كردن است. اين ماهي عجيب توسط اهالي جنيان در استان شرقي شاندونگ پيدا شد و تنها در دو روز گذشته صدها نفر براي ديدن آن به اين پارك هجوم آورده اند.
بسياري از بازديدكنندگان مبالغ هنگفتي براي خريدن اين ماهي پيشنهاد كرده اند.

كوتاه تر از گزارش
اعتراض به حذف زبان ايتاليايي از اتحاديه اروپا
وزارت خارجه ايتاليا از اتحاديه اروپا درخواست كرد كه درباره دلايل حذف زبان ايتاليايي از مجموعه زبان هاي رسمي آن اتحاديه به طور رسمي توضيح دهد.
كميسيون اروپا به تازگي گفت كه تصميم گرفته زبان ايتاليايي را از مجموعه زبان هاي مورد استفاده در جريان مصاحبه هاي هفتگي كميسرهاي عضو كميسيون اروپايي حذف كند.
معاون رئيس جمهور كميسيون اروپايي در همين چارچوب دستور داده است كه از اين پس كنفرانس ها و مصاحبه هاي هفتگي كميسرهاي عضو كميسيون فقط به 3 زبان انگليسي، فرانسوي و آلماني بيان و ترجمه شوند.
اين موضوع در رسانه هاي همگاني ايتاليا بازتاب گسترده اي داشت. به دنبال اين اقدام نماينده ايتاليا در بروكسل خواستار دريافت توضيحات رسمي در اين خصوص از سوي كميسيون اروپا شده، اما در اين ميان سيلويو برلوسكوني مرد نخست داراي قدرت سياسي، مالي و رسانه اي در ايتاليا ظاهرا ديدگاه ديگري دارد.
برلوسكوني به خبرنگاران گفت: از زبان ايتاليايي بايد دفاع كرد،  اما زياده روي نكنيم. در بروكسل به 3 زبان انگليسي، فرانسوي و آلماني صحبت مي شود و مهم اين است كه همديگر را بفهميم.
وي در پاسخ به اين پرسش خبرنگاران كه دولت در دفاع از زبان ايتاليايي چه اقدامي انجام خواهد داد؟ پاسخ داد. بهانه جويي نكنيد. من لازم نمي بينم هنگامي كه ما ايتاليايي گفت و گو مي كنيم، آنها ترجمه كنند!
آمريكايي هاي نمك گير
گروهي از مصرف كنندگان آمريكايي از دولت اين كشور به خاطر بالا بودن سطح نمك مواد خوراكي شكايت كردند. اين افراد بر اين باورند كه مقدار نمك طعام در مواد خوراكي به دقت كنترل نمي شود. آنان همچنين عنوان كرده اند كه همه ساله 150 هزار آمريكايي به خاطر بالا بودن مقدار نمك مواد خوراكي به مرگ زودرس مبتلا مي شوند.
شكايت جديد از مايكل جكسون 
خانواده خانم 74 ساله اي از مايكل جكسون و مسوولان يك بيمارستان به دادگاه شكايت كردند. مانوالا گومز به خاطر ناراحتي قلبي در بيمارستاني تحت درمان بود، اما مايكل جكسون كه به خاطر داشتن علايم بيماري آنفلوآنزا به بيمارستان رفته بود حواس پزشكان معالج اين خانم را پرت كرد و آنها به جاي درمان و مراقبت از وي به سمت مايكل جكسون روي آوردند و پيرزن 74 ساله را به حال خود رها كردند و وي پس از دو حمله قلبي جان سپرد. خانواده اين زن اكنون از مايكل جكسون و مسوولان اين بيمارستان به دادگاه شكايت كرده اند.
پناهندگي 20 نفره 
وقتي پناهندگي سوژه اي مي شود براي خبر شدن، يعني با يك آدم استثنايي طرفيد؛ يك نفر مثل اين مرد 60 ساله تركيه اي كه با 17 فرزند خود از 3 همسرش وارد بلژيك شد و با اعلام درخواست پناهندگي براي خود ركورد تعداد مهاجران عضو يك خانواده را شكست.
اميت بايلان و دولت 20 نفره اش به منظور دريافت مجوز اقامت دايم وارد بلژيك شده و معتقد است كه دولت تركيه قادر به كمك رساني به اعضاي خانواده او نيست. استاد كه يك تاجر ورشكسته است با جمع آوري باقيمانده ثروت 20 ميليون يورويي عازم بروكسل شده و اميدوار است بتواند با احداث توليد شلوار جين در اين كشور علاوه بر ايجاد فرصت شغلي براي فرزندان خود، جوانان بلژيكي را نيز مشغول به كار كند.
او مي گويد: با ايده هاي اقتصادي خود قادر به تصاحب بازار شلوار جين اروپا خواهد بود!
فندك در هواپيما ممنوع!
از اين پس داشتن فندك يا كبريت براي مسافران هوايي به آمريكا ممنوع خواهد بود.
قانون جديد مي گويد، مسافراني كه از طريق هوايي به ايالات متحده آمريكا سفر مي كنند يا از اين كشور خارج مي شوند، نمي توانند كبريت يا فندك به همراه داشته باشند.
قوانين مسافرت به ايالات متحده هر سال سخت تر مي شود و به منظور جلوگيري از هر انفجاري در هواپيماهاي آمريكايي، مسافران از داشتن آلاتي كه موجب آتش سوزي مي شود منع شده اند.
گفتني است كه اين قانون را چندان هم نمي توان با اقدام ريچارد ريد كه در سال 2001 قصد داشت با استفاده از كبريت و با پنهان كردن بمب در يكي از كفش هايش هواپيما را منفجر كند، بي ارتباط دانست.
دو ماه پس از امضاي رئيس جمهور آمريكا قانون جديد به اجرا درخواهد آمد.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
محيط زيست
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |