پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۱ - Mar 3, 2005
امام علي(ع): واي بر خفته، كه چه بسيار زيان مي كند: عملش اندك مي شود و مزدش كم.
غررالحكم ص ۳۲۵
امروز با حافظ
نسيم روضه شيراز پيك راهت بس
دلا رفيق سفر بخت نيكخواهت بس
حريم درگه پيرمغان پناهت بس
وگر كمين بگشايد غمي ز گوشه دل
نخل طلايي جشنواره مكزيك به
لاك پشت ها هم پرواز مي كنند اهدا شد
001725.jpg
ايرنا: فيلم  ايراني  «لاك  پشتها هم  پرواز مي كنند» دو جايزه  «نخل  طلايي » دومين جشنواره  بين المللي  سينماي  معاصر مكزيكو پايتخت  مكزيك  را بدست  آورد.
در اين  جشنواره  بيش  از ۱۵۰ فيلم  از ۴۰ كشور جهان  در دو بخش  مستند و غيرمستند به  مدت  ده  روز با يكديگر رقابت  كردند.
به  گزارش  سفارت  جمهوري  اسلامي ايران  در مكزيكو، فيلم  «لاك پشتها هم  پرواز مي كنند» ساخته  «بهمن  قبادي » توانست  جوايز «نخل  طلايي » و لوح  تقدير را به  عنوان  فيلم  برتر در دو بخش  انتخاب  رسمي و انتخاب  عمومي جشنواره  مكزيكو از آن خود كند.
اين  فيلم  كه  تاكنون  جوايز بين المللي  متعدد ديگر از جمله  «صدف  طلايي » جشنواره  سن سباستين  اسپانيا را نيز كسب  كرده ، روايتي  از وضعيت  زندگي  مردم مناطق  كردنشين  عراق  در آستانه  تهاجم  نظامي آمريكا به  اين  كشور در زمستان  سال  ۱۳۸۱ است .
جشنواره  بين المللي  سينماي  معاصر مكزيكو يكي  از مهمترين  جشنواره هاي  سينمايي  آمريكاي  لاتين  به  شمار مي رود و در دومين  دوره  خود، شاهد رقابت  نزديك  فيلمهايي  از كشورهاي  مختلف  به  ويژه  آمريكا، دانمارك ، چين ، تركيه ، ايران  و آرژانتين  بود.
در اين  جشنواره  ۱۲۸ فيلم  بلند و ۲۸ فيلم  كوتاه  روي  پرده  رفت  و بيش  از۶۰ هزار نفر به  تماشاي  آن نشستند.
براساس  اين  گزارش ، مراسم  اعطاي  جوايز از سوي  هيات  داوران  جشنواره  به فيلمهاي  برتر بطور مستقيم  از شبكه  ۲۴ تلويزيون  مكزيك  و رسانه هاي  خبري  اين  كشور پوشش  داده  شد.
علاوه  بر فيلم  «لاك  پشتها» ، فيلمهاي  ايراني  «تماسها» ، «كنار رودخانه » ، «بچه هاي  آخر دنيا» ، «پنج»   و «ده»   نيز در بخشهاي  مختلف  جشنواره  بين المللي  مكزيكو به  نمايش  درآمد.

تصميم گيري در مورد فعاليت هاي موسيقي صدا و سيما
مهر: شنبه هفته آينده طي جلسه اي با حضور مدير مركز موسيقي و سرود صدا و سيما و همچنين اعضاي پيوسته مراكز مختلف موسيقي، در مورد روند فعاليت هاي آتي و اصلاحات لازم در صدا و سيما تصميم گيري مي شود.
استاد «مجيد كياني» نوازنده برجسته سنتور كه مديريت مركز حفظ و پژوهش موسيقي سنتي صدا و سيما را به عهده دارد، افزود: در حال حاضر با تغيير مديريت مركز موسيقي و سرود صدا و سيما، فعاليت هاي مراكز مختلف موسيقي تحت الشعاع قرار گرفته است. آقاي صوفي بسيار علاقمندند كه اين فعاليت ها چشمگيرتر شود، چه در حوزه اجرا و چه در حوزه پژوهش موسيقي.
كياني خاطرنشان كرد: اما در عين حال طبق روال هميشگي تغيير هر مديريتي و اعلام برنامه هاي جديد آن سيستم، برنامه هاي قبلي دچار ركود مي شوند.
در زمينه واحدها هم اوضاع به همين شكل اتفاق افتاده است. حتي جلسات هفتگي ما هم تعطيل شده و هنرجويان تنها فرصت دور هم آمدن را هم از دست
داده اند.
وي افزود: با تغيير مديريت مركز، بخش هاي مختلف موسيقي صدا و سيما از جمله، واحد پژوهش و تحقيقات، واحد پژوهش و آموزش موسيقي كلاسيك و علمي و مديريت حفظ موسيقي سنتي ادغام شده است و تحت عنوان مديريت كل اداره آموزش و پژوهش موسيقي فعاليت مي كند كه مديريت آن را آقاي عالي زاده به عهده دارند.

مدير عامل سينماي جوان استعفا كرد
مديرعامل  انجمن  سينماي  جوان  گفت : درباره  وضعيت  استعفاي  خود توضيحي نمي دهم  و اين  مطلب  را تأييد يا تكذيب  نمي كنم .
برخي  از محافل  سينمايي  و رسانه هاي  خبري  اعلام  كردند كه  مديرعامل  انجمن سينماي  جوان  استعفا كرده  است .
«محمد آفريده » در گفت  و گو با   ايرنا در عين  حال  افزود: تاپايان  سال  جاري  و برگزاري  جشنواره  فيلم  و صنعت  در  اين  انجمن  فعاليت  خواهد داشت .
وي  تصريح  كرد: در زمان  حاضر دغدغه  اصلي  من  برگزاري  مناسب  و مطلوب  جشنواره  فيلم  فرهنگ  و صنعت  است  و وارد مسايل  حاشيه اي  نخواهم  شد.
نخستين  جشنواره  فيلم  فرهنگ  و صنعت  از ۱۹ تا ۲۳ اسفند ماه  سال  جاري  در سينما فلسطين  تهران  برگزار مي شود.
آفريده  بيش  از دو سال  به  عنوان  مديرعامل  انجمن  سينماي  جوان  انتخاب  شد و برخي  اخبار حاكي  از اين  است  كه  در كناره گيري  از اين  مسئوليت ، «مجتبي  اقدامي » جايگزين  وي  خواهد شد.

هم انديشي جهاني شدن و هنر ايران و ژاپن
هم انديشي جهاني شدن و هنر (ايران و ژاپن) ۱۶ اسفندماه با همكاري فرهنگستان هنر و بنياد آفرينش هاي هنري نياوران برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در اين هم انديشي هنرمندان و صاحبنظران ايراني و ژاپني درباره هنر ايران و ژاپن و به طور كلي هنر شرق به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.
هم زمان با برگزاري اين هم انديشي سه كارگاه آموزشي مراسم چاي، گل آرايي ژاپني و خوشنويسي توسط استادان ژاپني برگزار خواهد شد.
گفتني است اين نشست از ساعت ۹‎/۳۰ تا ۱۷ در فرهنگسراي نياوران برگزار خواهد شد.

جشنواره فيلم فيليپين با سينماي ايران آغاز شد
رئيس  پانزدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  زنان  فيليپين  گفت : فيلمهايي  كه توسط زنان  ساخته  مي شوند همواره  از پويايي  بيشتري  نسبت  به  ديگر توليدات سينمايي  برخوردار است .
پانزدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فيليپين  با نمايش فيلم  «عشق  بدون  سنگر» ساخته  خانم  پوران  درخشنده  كارگردان  ايراني  دردانشگاه  مانيل  افتتاح  شد.
دكتر «اليسه  آلفونزو» حضور درخشنده  كارگردان  زن  ايراني  در اين  جشنواره  را فرصت  مغتنمي  براي  مسئولان  اجرايي  اين  جشنواره  برشمرد.
وي  گفت : در عصر جهاني سازي ، فيلم  و سينما نقش  مهمي در تقويت  فرهنگ  ملتها براي  مقابله  با جهاني شدن  دارند.
به  گزارش  رايزني  فرهنگي  سفارت  جمهوري  اسلامي  ايران  در مانيل ، در اين  جشنواره  بين المللي  چهار روزه ، فيلمهايي  از كشورهاي  ايران ، اتريش ، هند، اسپانيا، مكزيك ، چين ، فيليپين ، ايتاليا و سوئيس  به  نمايش  در مي آيد.
جلال  كلانتري  سفير ايران  در فيليپين  نيز طي  سخناني  فعاليتهاي  سينماي  ايران  پس  از استقرار نظام  جمهوري  اسلامي  ايران  را تشريح  كرد.
قرار است  درخشنده  در حاشيه  اين  جشنواره ، يك  كارگاه  آموزشي  براي  دانشجويان  موسسه  هنر دانشگاه  مانيل  برپا كند.

دبير انجمن روزنامه نگاران مسلمان:
ما بايد ماهواره مستقل داشته باشيم
مهر: براي مقابله با تهديدهاي رسانه اي كشورهاي غربي، ما بايد از ماهواره اي مستقل برخوردار باشيم تا به آساني بتوانيم در مورد عملكرد و فعاليت شبكه هاي ماهواره اي خود اقدام كنيم.
علي يوسف پور، دبير كل انجمن روزنامه نگاران مسلمان درباره تصميم شوراي عالي برنامه هاي راديو تلويزيون فرانسه سي اس آ در مورد منع پخش برنامه هاي شبكه جهاني سحر گفت: غربي ها در چند سال اخير نشان داده اند در مقابله با ملت هاي اسلامي  چگونه شعارهاي دمكراسي و گردش آزاد اطلاعات و رسانه شان رنگ مي بازد.  مسئولين كشور فرانسه پيش از اين هم با اقدام عليه فعاليت خبرگزاري دانشجويان ايران، شبكه المنار و العالم عملكرد و ديدگاه خود را به اثبات رسانده اند.
وي افزود: اين نوع برخوردها فقط با رسانه هاي كشور ما نبوده است.
چند سال پيش هم روژه گارودي، روشنفكر فرانسوي اقدام به انتشار كتابي كرد كه در آن مساله سوزاندن وسيع يهوديان به وسيله هيتلر و حضور ۶ميليون يهودي در كشور آلمان را زير سئوال برد.
اين كتاب با آنكه از مستندات تاريخي برخوردار بود، نه تنها از سوي مسئولين فرانسوي با برخورد شديدي مواجه شد و از انتشار كتاب جلوگيري كردند، بلكه گارودي نيز به زندان محكوم شد.

شعرخواني شاعران فارسي زبان
غير ايراني در كانون ادبيات ايران
فارس: يكصد و دوازدهمين نشست هفته كانون ادبيات ايران پانزدهم اسفند ماه ساعت ۵ عصر در تالار مولوي دانشگاه تهران برگزار مي شود.
اين برنامه با حضور چهره هاي سرشناس ادبيات فارسي تاجيكستان و افغانستان از جمله: استاد عسگرد،  هارون  راعون و استاد نظام قاسم از شاعران مطرح تاجيكستان و همچنين محمد رفيع جنيد، عبدالواهب، مجير و عفيف باختري از شاعران نامدار افغانستان برگزار مي شود.
بر پايه اين گزارش همچنين شفيق پيام (رئيس انجمن نويسندگان بلخ) و مير سيد فخر الدين آقا (بزرگترين منقبت خوان آسياي ميانه و افغانستان) در اين برنامه حضور خواهند داشت.
كانون ادبيات ايران از تمامي شاعران، دانشجويان و علاقه مندان به زبان فارسي جهت حضور در اين برنامه دعوت به عمل مي آورد.

بهارستان
سؤال كردند از جناب امير المؤمنين اين قوس قزح چه چيز است؟ فرمود: قوس قزح نگوييد. قزح اسم شيطان است و اين قوس الله است.
كتاب ملائكه _ حاج ملا اسماعيل سبزواري

برگي از تاريخ
سوم مارس (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۱۹۳ صلاح الدين ايوبي حاكم كرد مصر و سوريه و مدافع جهان اسلام در برابر هجوم صليبيون اروپايي در گذشت. در سال ۱۲۵۹ هلاكوخان ايلخان مغول ايران و دمشق را تصرف كرد. وي ۱۰ فوريه ۱۲۵۸ بغداد را متصرف شده بود و آخرين خليفه عباسي را كشته بود. درسال ۱۸۳۷ دولت واشينگتن استقلال جمهوري تكزاس را به رسميت شناخت. در سال ۱۸۴۷ الكساندر گراهام بل اسكاتلندي، مخترع تلفن، به دنيا آمد. در سال ۱۸۷۱ كنگره آمريكا با وضع يك قانون به استقلال سرخپوستان (بوميان) اين كشور در اراضي محصور خود پايان داد. در سال ۱۸۷۸ به رغم مخالفت انگلستان، قرارداد پايان جنگ روسيه و عثماني معروف به پيمان «سن استفانو» ميان دو دولت امضاء شد. در سال ۱۹۱۷ نيكلاي اول تزار روسيه تفويض اختيار كرد و يك دولت موقت قدرت را به دست گرفت كه هشت ماه بعد انقلاب بلشويكي اين دولت موقت را بركنار ساخت. در سال ۱۹۲۸ نيروي هوايي انگلستان وهابيون مسلح را كه از كشور سعودي به مرزهاي عراق و كويت رخنه كرده بودند بمباران كرد. در آن زمان عراق و كويت تحت الحمايه انگلستان بودند. در سال ۱۳۴۵ (۱۴ اسفند) دكتر محمد مصدق پس از سال ها زندان و تبعيد در بيمارستان نجميه تهران درگذشت و در احمدآباد مدفون شد. دولت شاه اجازه نداد براي او مراسم ترحيم عمومي به عمل آيد و در روزنامه ها جز اعلاميه چند سطري دولت در اين باره چيزي بنويسند.
اينك برگ امروز: نيروهاي انگليسي كه با هدف بيرون آوردن عراق از دست عثماني وارد اين سرزمين شده بودند از سوم مارس ۱۹۱۷ حمله به شهر بغداد را آغاز كردند و هشت روز بعد (۱۱ مارس) اين شهر را تصرف كردند. بغداد از نظر انگليسي ها كليد تصاحب نفت عراق و سلطه بر سرزمين هاي عربي به شمار مي رفت. بايد توجه داشت كه منطقه بغداد از زمان تأسيس تيسفون و استقرار پايتخت ايران در آنجا در سال ۱۳۵ پيش از ميلاد مركز قدرت در شرق بوده است. پس از اشكانيان و ساسانيان، عباسيان آنجا را پايتخت خود قرار دادند و دولت عثماني كه با دادن امتيازات فراوان آن را از ايران گرفت از آنجا بر مناطق عربي حكومت مي كرد. حكومت انگليسي ها بر بغداد آسان نبود و دائماً گرفتار جنگ و طغيان بودند.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
سكته مغزي
از دكتر روزنفلد درباره سكته مغزي سئوال شده و او گفته است: نرسيدن و يا كاهش خون به نقطه اي از مغز بر اثر آسيب ديدگي رگ ناقل خون (قند و اكسيژن) باعث اختلال در وظايف آن قسمت و مرگ سلول ها مي شود و سكته مغزي روي مي دهد كه ممكن است خفيف و يا شديد باشد. سخت شدن رگ ها، انسداد (براثر هر عامل از تنگ شدن تا لخته) و تركيدن و خونريزي باعث سكته مي شوند و اگر هم خفيف باشد عوارضي از قبيل اختلال در تكلم و وظايف عادي برخي از اعضاي بدن به وجود مي آورد. كلسترول بالا، وجود رسوبات، فشار خون بالا، بيماري قند، دود كردن سيگار و... باعث آن مي شوند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
چرا روزنامه نگاران مجرب توجه بيشتري به وب سايت خود دارند تا رسانه هاي ديگر
در يك ميزگرد تلويزيوني به اين سئوال پاسخ داده شد كه چرا در يك سال اخير بسياري از روزنامه نگاران باتجربه و معروف به ايجاد وب سايت يا وبلاگ براي خود دست زده و نسبت به جريان اصلي رسانه ها بي ميل و دلسرد شده اند. بيشتر شركت كنندگان گفتند كه ژورناليسم در همه كشورها در چند سال اخير از مسير اصلي خارج شده و روزنامه نگار خود را در محاصره اضلاع يك مثلث مي بيند كه عبارتند از ۱- مديريت غيرحرفه اي كه تنها به منافعش مي نگرد، ۲- آژانس هاي آگهي و ۳- مقامات رسمي. هر كدام از اينها بدون توجه به اصول اين حرفه مي خواهد حرف خود را بر كرسي بنشاند و پاياني بر اين وضعيت نيست و چون روزنامه نگار نمي تواند با قلم وداع كند و حرفش را نزند به سراغ وب سايت مي رود كه مال خودش است و فشاري بالاي سرش نيست و هرچه را كه بخواهد و با هر انشايي مي گويد و مي نويسد و اين وب سايت ها مآلاً به زيان روزنامه ها تمام مي شوند. به اين ترتيب كه خواننده مطالب هر روزنامه نگار به سراغ وب سايت او مي رود و همين طور دوستان و آشنايانش، و ديگر لزومي به خواندن روزنامه و ديدن تلويزيون نمي بيند مخصوصاً كه مطالب در وب سايت، باز و بدون ملاحظه هستند و مخاطب همين را مي خواهد. در اين ميزگرد گفته شد كه روزنامه نگاران به وب سايت خود بيش از وظايفشان در رسانه مربوط توجه دارند و محتواي رسانه از اين رهگذر آسيب مي بيند. يكي از شركت كنندگان گفت از يك روانشناس شنيده است كه وب سايت، دارنده آن را معتاد به خود مي كند و اين، براي رسانه كه نان آور عده اي است زيان بار خواهد بود. شركت كنندگان در ميز گرد خواستار آشتي ناشران و مديران شبكه ها با روزنامه نگاران شده اند تا به حرفه ژورناليسم آسيب وارد نيايد.

نگارستان
001722.jpg
۱- جنگ رستم و اشكبوس
۲- هنرمند: حاج حسين مصورالملكي. وي به سال ۱۲۶۸ هجري شمسي در اصفهان و در خانواده اي هنرمند متولد شد. آثار او به جهت تنوع موضوع و شيوه و توجه به طبيعت، متمايز از معاصران خويش است.مصور الملكي قلمدان سازي را از پدر آموخت و سپس به آموزش ديگر رشته هاي هنر سنتي چون نگارگري، تذهيب، طرح قالي و كاشي و نقاشي رنگ روغن پرداخت، سپس كارگاهي شخصي تأسيس كرد و به آموزش شاگردان و ارسال آثار خود به خارج از كشور سرگرم شد. معروف ترين اثر او «جنگ جهاني دوم» زماني به تصوير درآمد كه سران متفقين در كنفرانس تهران (۱۳۲۱ ه  ش) حضور داشتند. مصورالملكي با اثر تخت جمشيد خويش در نمايشگاه بين المللي بروكسل(۱۳۳۷) حضور يافت و موفق به كسب جايزه شد. مصورالملكي به سال ۱۳۴۸ هجري شمسي چشم از جهان فروبست.
۳- نام و مشخصات اثر: جنگ رستم و اشكبوس / آبرنگ و گواش و آب طلا روي كاغذ / ۶۱ * ۴۹ سانتي متر / اواخر قرن چهاردهم هجري قمري / اثر در اصفهان كار شده است.اين نقاشي بسيار درخشان صحنه جنگ معروف رستم و اشكبوس را به تصوير كشيده است. حالت اشكبوس تيرخورده و اسب سپيد و منظره زيبا و آرام پس زمينه اثر را به يكي از زيباترين و عالي ترين نمونه هاي هنر مينياتور معاصر بدل كرده است.
۴- سبك اثر: مينياتور معاصر؛ سبك اثر در اصل مينياتور است اما به جهت تفاوت هاي مينياتور معاصر با مينياتور سنتي، (چون به حالات و رفتار اشخاص، سايه پردازي، كاهش توجه به ريزه كاري ها، محدوديت رنگ ها و...) سبك اين نقاشي، مينياتور معاصر محسوب مي شود.
۵- محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد / خزانه

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
پادگان
از اول، پادگان برام يه خونه بود، راحت تر از خونه پدري، غذاش هم بهتر از خونه خودمون. براي همين روزهاي تعطيل و مرخصي عزا ميگرفتم. آخه اگه تو پادگان هم ميموندم هم دوره اي ها بدجوري سربه سرم ميذاشتن.
تا اينكه يه روز خطائي ازم سر زد و گفتند بازداشتي. نزديك بود بگم خيلي ممنون. اما جلوي زبونم رو گرفتم.
از اون روز هي سعي مي كنم خطا كنم. هر چند بچه ها ديگه من رو زنداني بالفطره صدا ميكنن. اما شايد پادگان براي اونا زندان باشه. اما براي من يه خونه ست، راحت تر از خونه پدري .
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
غذاهاي دريايي و نوزادان چاق
لندن: ديروز در همين ستون نوشتيم نوزادان دوقلوي غول پيكر در كشور انگليس چشم به جهان گشودند كه وزن آنها بين ۶ تا ۵/۷ كيلوگرم بود، اما چه عواملي باعث رشد غيرطبيعي اين نوزادان شد.
مادر ۲۵ ساله اين دو نوزاد در اين مورد گفته است: من قبل از بارداري مقدار زيادي گوشت مصرف مي كردم، اما پس از باردارشدن به غذاهاي دريايي روي آوردم و هر روز مقدار بسيار زيادي ماهي و ساير غذاهاي دريايي همراه با سركه ميل مي كردم. با توجه به اينكه سابقه تولد نوزادان چاق در خانواده ما وجود نداشت، به همين دليل بايد نتيجه گيري كرد كه مصرف غذاهاي دريايي باعث چاقي نوزادان شده است.
ركورد طبل زني مداوم
نايروبي: ۹ شهروند كنيايي و نيجريايي ركورد جهاني نواختن بي وقفه طبل را شكستند. اين ۱۰ نفر بدون وقفه به مدت ۱۰۰ ساعت به طبل زني پرداختند. اين افراد در گروه هاي سه نفري تقسيم شده بودند كه هر گروه به مدت ۸ ساعت طبل مي زدند و پس از پايان اين ۸ ساعت، شيفت خود را به گروه بعدي تحويل مي دادند.
پيش از اين، ركورد طولاني ترين مراسم طبل زني بدون وقفه متعلق به آمريكايي ها با ۷۰ ساعت زمان بود.
لاك پشت  غول پيكر
ويرجينيا: ديروز يك مرد آمريكايي متوجه شد كه سگ خانگي وي در كنار يك سنگ بسيار بزرگ مشغول پارس كردن است. وي كه نسبت به سر و صداي سگ خود مشكوك شده بود، نزديك تخته سنگ رفت اما متوجه شد آن تخته سنگ يك لاك پشت غول پيكر به وزن ۳۰ كيلوگرم است.
كارشناسان پس از بررسي لاك پشت اعلام كردند اين حيوان يك لاك پشت صحرايي است كه راه خود را گم كرده است.
فرار پيرزن ۱۱۱ ساله از مرگ
اوهايو: يك پيرزن ۱۱۱ ساله در آمريكا كه مبتلا به ذات الريه شده بود، از اين بيماري جان سالم به در برد.
وي سه هفته قبل مبتلا به ذات الريه و در بيمارستان بستري شد، اما ديروز او را از بيمارستان مرخص كردند. در حال حاضر اين پيرزن ديگر توانايي راه رفتن ندارد و اغلب با كلمات بله و خير به پرسش ها پاسخ مي دهد و اگر چند كلمه پشت سر هم صحبت كند، به خواب فرو مي رود.
محصولات گاوي!
دهلي نو: فروشگاه يكي از احزاب سياسي كشور هند، محصولاتي در معرض فروش قرار داده كه ماده اوليه آن ادرار و يا مدفوع گاوهاست.
نكته جالب اينكه، محصولات گاوي ارائه شده در اين فروشگاه بسيار پرفروش است. اين محصولات در قالب قرص، روغن و پودر عرضه مي شود كه براي درمان بيماريهايي چون ديابت و يا سرطان ارائه شده است.
همچنين خمير دندان، كرم هاي پوست، كرم هاي ضدچاقي و حتي صابون هاي تهيه شده از ادرار و مدفوع گاوها در اين فروشگاه عرضه مي شود.
خوش شانسي دانش آموزان
كاليفرنيا: دانش آموزان يك مدرسه در آمريكا از انجام تكاليف كتبي معاف هستند چون دو سال است معلمان اين مدرسه افزايش حقوق نداشته اند.
به همين دليل معلمان حاضر نيستند خارج از ساعات كاري و موظف خود به بررسي تكاليف كتبي دانش آموزان و ارزشگزاري آنها بپردازند.
آنها براي اينكه حقوق پايين خود را جبران كنند، يك دقيقه بيش از موعد مقرر در مدرسه نمي مانند و براي دانش آموزان وقت نمي گذارند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۷ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۱۹ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۰ دقيقه

گل و گياه
گياه شويدي
001719.jpg
نام علمي: Asparagus densiflorus
خانواده: ASPARAGACEAE
اين گياه به بلندي ۹۰-۶۰ سانتيمتر و گستردگي ۲/۱ _ ۱ متر مي رسد. داراي ساقه و برگ هاي پر مانند بوده و در تابستان گلهاي كوچك سفيدرنگ و بدنبال آن ميوه هاي قرمز توليد مي كند.
نيازها: به نور كافي دور از تابش مستقيم آفتاب، خاك لومي با كمپوست گلداني، آبياري مرتب و تغذيه با كود مايع هر ماه نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۷ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در دماي ۱۶ درجه در بهار يا پاييز و تقسيم گياه در اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |