يكشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۳
ميشائيل بالاك
اميد ژرمن ها و بايرن مونيخ
مترجم : مريم دري منش
010851.jpg
ميشائيل بالاك هافبك دونده و قدرتمندي است كه مي تواند با هر دو پا بازي كرده و شوت بزند و علاوه بر اينها گلزن خطرناكي نيز هست. وي از مدرسه فوتبالي قديمي از آلمان شرقي آمد و در ۱۴ سالگي قراردادي را با اف.ث.شمينتس به امضاء رساند. كمي پس از آن به كايزرسلاترن پيوست، جايي كه با مربي تيم «اوتو رهاگل» اختلاف پيدا كرده و مجبور به نيمكت نشيني شد.
در سال ۱۹۹۹ بايرن لوركوزن با ۸/۴ ميليون يورو او را به خدمت گرفت. وقتي اين باشگاه را ترك مي كرد، يكي از بهترين هافبك هاي اروپا بود. بالاك پس از يك فصل پر از موفقيت و البته در آخر غافلگير كننده كه باير قهرماني مسلم را در ليگ قهرمانان اروپا از دست داد و همين طور در فينال جام حذفي آلمان مغلوب گشت، لوركوزن را ترك كرد. وي در سال ۲۰۰۲ با ۱۷ گل، دومين گلزن برتر بوندس ليگا و نيز به دليل قابليت هاي تأثيرگذارش در تيم، به عنوان فوتباليست سال آلمان برگزيده شد.
وقتي به بايرن آمد، مجبور شد به نقشي دفاعي عادت كند. اما اين موضوع نتوانست مانع او شود كه در ۲۶ ديدار ده گل به ثمر رسانده و بايرن را به سوي قهرماني زودتر از موعد رهنمون سازد. او در فينال جام حذفي در مقابل لوركوزن نيز كه ۳ بر ۱ به نفع مونيخي ها تمام شد، دو گل از سه گل تيمش را به ثمر رساند.
او اولين بار در سال ۱۹۹۹ پيراهن تيم ملي كشورش را به تن كرد. وي بازيكن كليدي تيمش در راه رسيدن به جام جهاني ۲۰۰۲ كره و ژاپن بود و توانست در ديدار پلي-آف برابر اوكراين كه در مجموع دو ديدار، ۵ بر ۱ به نفع آلمانها تمام شد، سه گل براي آلمان زد.
بالاك ۲۹ ساله بازيكني است كه همواره انتظارات از او بسيار بالاست، هم در تجديد ساختار تيم ملي و هم در بايرن در ليگ قهرمانان اروپا. وي در مصاحبه با مجله آلماني اشترن در مورد نقش خود در اين دو تيم صحبت مي كند.

* آقاي بالاك، پس از حذف از جام ملت هاي ۲۰۰۴ اروپا و استعفاي رودي فولر به نظر مي رسيد كه تيم ملي زمين خورده است. بعد از آن يورگن كلينزمان اين حالت را به طوري باورنكردني تغيير داد. چه ويژگي خاصي در مربي جديد تيم ملي وجود دارد؟
- آنچه مسلم است، يورگن ديدي مثبت و تفكري خوشبينانه دارد. كارها همه راحت تر شده است. زندگي ما به خوردن، خوابيدن و تمرين كردن محدود نمي شود. گاهي حتي مي توانيم از هتل بيرون برويم. اين  طوري كمي بيشتر مي توانيم به زندگي عادي بپردازيم. حاصل اين شيوه در بازي به دست مي آيد. در ديدار با آرژانتين كه نتيجه تساوي ۲ بر ۲ را دربرداشت، بازيكنان جوان به وضوح احساس ناخوشايندي در زمين داشتند.
* شما كه به علت بيماري در خانه نشسته بوديد.
- بله، ولي تماشاي اين بازي هم واقعاً لذتبخش بود.
* الان، بودن در تيم ملي راحت تر شده است؟
- آسان تر كه نه. ولي بي دغدغه و كم زحمت تر شده است.
* منظورتان از بي دغدغه تر چيست؟
- اين لغت خوبي است. بازيكنان نسبت به قبل به اين قضيه واقف تر شده اند كه بودن در اين محيط چه معنايي دارد. ما احساس آزادي مي كنيم. اما در ميدان مسابقه بايد روي كارمان كاملاً تمركز كنيم.
* تيم ملي چه فاصله اي تا حد تكامل دارد؟
- تيم بايد رشد كند، انتظارها بالاست. الان زمان آن رسيده كه تصميم گرفته شود: چه كسي بماند؟ كادر تيم چقدر خوب است؟ صادقانه بگويم، براي خود من جام جهاني ۲۰۰۶ هنوز خيلي دور است.
* در اكثر مواقع، تحولات، قبل از هر چيز تحولات روحي و احساسي هستند.
- بايد ببينيم كه چقدر ثبات داريم. در گروهي جوان مثل تيم ما، تحرك و پويايي زيادي وجود دارد. اين حالت، هم مي تواند سرعت بگيرد و هم مي تواند سريعاً از بين برود. در تيم ما جوانان زيادي هستند كه مي خواهند پيشرفت كنند و هنوز به كار گرفته نشده اند، آنها در تلاشند تا به چيزهاي زيادي برسند.
* دقيقاً همان چيزي كه هواداران مي پسندند. ناگهان روح ماجراجويي وارد كالبد تيم مي شود.
- اين حالت زيباست. ولي افت اين حالت همه چيز را خراب مي كند. مسلماً اين بازيكنان جوان هستند كه چهره تيم را ترسيم مي كنند، نسل بالاي ۳۰ سال نيز به سختي قابل جايگزيني است. اما ما، قبل از هر چيز مي خواهيم كه در مسابقات پيروز شويم. تيم پيروز، هميشه دلايل پيروزي را به همراه دارد.
* شما خودتان با ۲۸ سال سن، يكي از بازيكنان مسن تيم هستيد؟
- به همين دليل هم الان نقش رهبري تيم را ايفا مي كنم.
* آيا رهبر تيم بودن، احساس لذت به شما مي دهد؟
- به هر حال اين سمت باعث ايجاد درصدي انگيزه و تحرك در من مي شود. كاپيتان بودن چيز خاصي است. به هر حال اين نقش، با آنكه يك بازيكن عادي باشي، تفاوت دارد. من به يك باره نسبت به بقيه داراي مسئوليت شده ام. البته روزهاي سخت هم وجود دارد. روزهايي كه تا از خواب بيدار مي شوي، فكر مي كني كه واي، امروز روز بدبياري است. آن وقت اين بازوبند به كمكت مي آيد. روزهاي اول، كاپيتاني احساسي عميق و شديد در انسان ايجاد مي كند.
* و چه احساسي داريد وقتي كه در آينده اي نزديك با تيم ملي آلمان تمام مردم آلمان را از حالت خمودگي و بي تفاوتي بيرون خواهيد آورد؟
- ما اين طوري به اين مسأله نگاه نمي كنيم. از آنجايي كه ورزش ما در آلمان در درجه اول اهميت قرار دارد، وقتي قهرمان شويم، مردم جان تازه اي گرفته و احساس غرور خواهند كرد. درست است كه گاهي فوتبال مثل شاهين ترازو مي شود و يك موفقيت مي تواند اين شاهين را به سمت مثبت بچسباند. اما ما اين قدر وارد اين قضايا نمي شويم.
* و گمان مي كنيد اين گونه فكر كردن راجع به فوتبال مي تواند باعث فلج شدن تيم شود؟
- اين دليل اصلي است. به نظر من فوتبال بيش از هر چيز در تمام سطوح آنقدر پيچيده است كه فقط بايد روي آن تمركز كرد.
* كلينزمان چگونه تيم را براي جام جهاني و انتظارات بزرگ از آن آماده مي كند؟
- يورگن توانايي هيجان برانگيزي زيادي دارد. او قبلاً به عنوان بازيكن نيز احساسات خود را به تيم منتقل مي كرد و حالا هم سعي مي كند همين كار را با تيم ما انجام دهد. او هميشه ما را متوجه اين موضوع مي كند كه پنجاه، شصت هزار نفري كه در ورزشگاه حضور دارند، كاملاً احساس مي كنند كه ما بازيكنان با چه ميزان شور و علاقه بازي مي كنيم و شور و شوق ما مي تواند به تمام مردم كشور سرايت كند.
* خود شما هم خيلي در تيم تأثيرگذار هستيد. شما به عنوان يك غول تبليغاتي جاي اوليوركان را گرفته ايد، نام ميشائيل بالاك به صورت آرم درآمده است. آيا از همين الان برايتان روشن است كه در جام جهاني ۲۰۰۶ هماني خواهيد بود كه فرانتس بكن بائر در جام جهاني ۱۹۷۴ بود، رأس تيم ملي و تصوير مقدس مردم در آلمان؟
- نمي دانم قبلاً چگونه بوده است، هنگام جام جهاني ۷۴ من هنوز به دنيا نيامده بودم. آنچه مسلم است به نسبت سال ۷۴ سرو صداها و هيجانات بسيار بزرگتر و بيشتري انتظار ما را مي كشد. من مي خواهم همه رويدادها در محدوده ورزش خلاصه شود.
* آيا هر روز به اين فكر نمي كنيد كه حالا موقع جام جهاني چه اتفاقي مي افتد؟
- هرگز، اصولاً من از آن دسته افرادي نيستم كه خيلي به فكر و خيال فرو بروم. مسلماً اتفاقات زيادي در آن تورنمنت به وقوع مي پيوندد و من فقط مي خواهم كه خودم را حفظ كنم و تصور مي كنم روحيه اي كه دارم، در اين راه كمكم خواهد كرد.
* آيا روزهايي نيست كه در آن فكر كنيد گاهي اوقات ميشائيل بالاك بودن بي نهايت سخت است؟
- براي من سخت ترين و البته بي معني ترين كار اين است كه روز بعد از يك بازي سخت، خودم را مشغول ديدن فيلم بازي و آناليز آن كنم. ذهن من هميشه پس از يك بازي، متوجه بازي بعدي است.
* پس از سفر آسيايي تيم ملي، نام سه بازيكن جوان بر سر زبانها افتاد: اوو مويلا، شولتس و انگلهارت. وقتي به طور جداگانه از تك تك آنها پرسيده شد كه چه كسي در تيم بيشتر از همه روي كار شما تأثير گذاشته است، همه از ميشائيل بالاك نام بردند.
- آنها نمايش خوبي در تيم ملي داشتند. وقتي اين سخنان را مي شنوم، فكر مي كنم كه چقدر خوب است كه اين جوانان اوضاع روبه راهي در تيم پيدا كرده اند. براي شخص خودم، بسيار مايه خوشحالي است كه كسي بتواند در تمام درجات ورزشي و نيز از لحاظ انساني تأثيري از خود به جاي بگذارد. اين بسيار زيباست.
* حالا كدام بازيكن جوان شما را تحت تأثير قرار داده است؟
- روبرت هوت با آن جثه قوي و نيرومندش. او از جمله جواناني است كه با هدف و نيز صبر و حوصله در خارج از آلمان بازي مي كند. همين طور باستي شواين اشتايگر پيشرفت بسيار خوبي داشته است.
* شما عقيده داريد كه هم تيمي تان در بايرن و تيم ملي، زياد با توپ بازي مي كند و البته با مدارا اغلب اين شيوه او را ناديده مي گيريد.
- همين طور است. بدخواهي و غرض ورزي كمكي به او نمي كند. همه ما اين دوران را تجربه كرده ايم. بايد دقيقاً بدانيم كه چه وقت زمان صحيح براي دادن پاس است. اين را بايد ياد گرفت.
* و شما معلم او هستيد.
- من فقط مي خواهم به او كمك كنم. باستي هم خواسته هاي خودش را دارد ولي هميشه آماده يادگيري است. او بايد در بايرن مقبول واقع شود كه كار آساني نيست. متأسفانه استعدادهاي زيادي در اين راه شكست مي خورند.
* بايرن مونيخ در بوندس ليگا صدرنشين است و حالا در ليگ قهرمانان اروپا بايد به مصاف آرسنال برود. اين مسابقه چه مفهومي براي بايرن دارد؟
- موفقيت در اين بازي كمك واقعاً بزرگي به ما مي كند. اول براي ما فقط اين مهم بود كه پس از تعطيلات زمستاني در صدر جدول بوندس ليگا قرار داشته باشيم و حالا حذف آرسنال هدف ما است. كار دشواري است. اما اگر ميسر شود قدمي بسيار تعيين كننده در راه تبديل شدن به يك تيم بزرگ خواهد بود.
* فكر مي كنيد فليكس ماگات، مربي جديد تيم واقعاً در اين تيم جا افتاده است؟
- كاملاً . ماگات به درستي مي داند كه چه مي خواهد. اما هنوز هم در تلاش است و دقيقاً توجه مي كند كه روي چه بازيكناني بايد حساب كند. اين يك روند و جريان است.
* در حالي كه آرسنال به داشتن يك بازي هجومي تند و تيز معروف است، خصوصيات منحصر به فرد بايرن ماگات چه مي باشد؟
- تركيب كيفيت ها و توانايي هاي مختلف. پس از شكست ۳ بر ۱ در بيلفلد دوباره تصميم گرفتيم كه فقط به پيروزي فكر كنيم و در راه آن بكوشيم.
* اين همان نقطه قوت هميشگي بايرن است. آيا هنوز هم همان احساس تكبر و غرور در تيم وجود دارد؟
- به نظر من داشتن و بروز چنين احساسي طبيعي است. در بايرن شرط اصلي هميشه اين است كه نبايد كسي به توانايي خودش شك داشته باشد. البته هنوز تيم ما به پختگي كامل نرسيده است.
* ماگات مي خواهد كه در تيم سلسله مراتبي قدرتمند بسازد. شما در تيم ملي چهره برتر و شايسته تر مي باشيد. در بايرن چگونه است؟
- اينجا در بايرن اين قدر ساده نيست. اينجا بازيكنان حرفه اي و با تجربه بسيار بيشتري حضور دارند. هر كس به بايرن مي آيد ادعاهاي بزرگ و البته به حقي دارد. بسياري از آنهايي كه به اين تيم مي آيند ستاره هستند. بنابراين همه بايد تلاش كنند تا به نوعي خودشان را نشان دهند. اين تيم سازماني پيچيده دارد، بسيار پيچيده تر از تيم ملي كنوني.
* در دو سال اخير به طور مداوم از سوي هيأت مديره باشگاه با انتقاد مواجه شده ايد، اما حالا كه شروع به تحسين و تمجيد از شما كرده اند، به نظر مي رسد كه مي خواهيد قراردادتان را با اين تيم تا پس از سال ۲۰۰۶ تمديد كنيد.
- من هميشه مورد حمايت اوتمار هيتزفلد و الان نيز فليكس ماگات قرار دارم، اما طبيعي است كه بعضي چيزها در خاطر انسان باقي مي ماند. اين كاملاً واضح است.

نگاه
بالاك جام جهاني رامي خواهد
010848.jpg
«بالاك» را در فوتبال امروز ژرمن ها يكي از استثناهاي مونيخ مي شناسند. با كمي اغراق چون فراتنس بكن باوئر يا ولفگانگ اوورات. اتفاقاً درباره او بكن باوئر بيش از همه تعريف دارد. فراتنس مي گويد: ميشائيل برتر از خيلي از بزرگان امروز فوتبال جهان است. او چون زيدان، بكهام و ندود بازي مي كند، حتي در شرايط حمله او ضربه هاي شديدي به توپ مي زند كه او را از بقيه مجزا مي كند. بالاك با اندام كشيده، قدرت سرزني، دريبل هاي زيبا و شوت هاي وحشتناك، يكي از بهترين هافبك هاي تاريخ فوتبال است. او آن گونه كه بايد ارزش هاي خود را بشناسد و شخصيت برتر ميدان را با رفتار ظاهري نشان دهد، غافل است. ميشائيل بالاك در حساس ترين دوران سن فوتبال است. سني كه ميشل پلاتيني به اوج فوتبال جهان رسيد. كارل هاينس رومينيگه مي گويد: بالاك مي توانست فراتر از اينها باشد، او سال هاي زيادي را براي آنكه بهترين بازيكن جهان باشد از دست داد، او در دوران طلايي آلمان ظهور نكرد و در بدترين موقعيت تاريخي در تيم ملي قرار گرفت. من بازيكني چون ميشائيل نديدم كه اين گونه به توپ ضربه بزند. ضربه هاي سر او نيز بي نظير است، مثل او در اروپا و حتي در جهان كم داريم.
در حال حاضر كدام بازيكن آلماني را سراغ داريد كه تيم هاي معتبر جهان به دنبالش هستند، به جز بالاك.
از همين اكنون دوباره درگيري هاي پرز- رئيس رئال مادريد- و لاپورتا- رئيس بارسا- براي جذب بالاك آغاز شده است. رئالي ها بيشتر به دنبال او هستند. كهكشاني ها بايد منظومه عوض كنند و چه بهتر كه ستاره درخشان فصل بعد، ميشائيل بالاك باشد. بچه فقير منطقه شرقي آلمان فكر نمي كرد تبديل به ابرمرد آلمان متحد شود. آلمان با بالاك مي تواند در جام جهاني ۲۰۰۶ بار ديگر بر قله جهان قرار گيرد. مثل سال ۱۹۷۴ كه آلمان در خانه خود قهرمان جام جهاني شد، اين جام شايد آخرين اميد بالاك براي فتح جام جهاني باشد و آلمانها به او فكر مي كنند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |